Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksei sitä samaista laukkua voi ostaa käytettynä?

Ja oikeestikko ei ole 50 euroa laittaa laukkuun? Suomen sosiaaliturva pitää kyllä huolen että kaikilla on rahaa elämiseen.

Tässä tulee kyllä itselle ihan huono omatunto, kun tätä lukee. Meidän lapsemme menee eka luokalle ja hän sai valita ihan minkä repun vaan (valitsi 50€ maksavan repun) ja rajattomasti myös kyniä, kumeja, viivottimia, terottimia ja penaalin. Vaatteita koulua varten ollaan ostettu isot pinot, uusittiin kaikki lapsen vaatteet ja annettiin vanhat pois. Muutenkin on kesän aikana saanut varmaan jo ainakin 1000 eurolla leluja, lähes jokaisella kauppareissulla jotain ostettu.

Minä voisin aivan hyvin ostaa vaikka jollekin köyhälle perheelle sen tarvitsemansa koululaukun sekä vaatteita.

[QUOTE="xxxx";26813553]Aloittaja päättää, enkä ymmärrä osamaksujen täysdissausta.
Jos tulee menoja, voi pitää lyhennysvapaata.

Mä tiedän ihmisiä, ketkä on kusessa rahojensa kanssa, vaikka käyvät TÖISSÄ.
Sanonko sitten kaikille, että älkää menkö töihin, voitte joutua kuseen.[/QUOTE]

Kiva sitten makseskella parin vuoden päästä sitä reppua joka on jo hajonnut ja on tarvetta uudelle. Ja siis niistä tuloista mistä äidin ei ole ollut varaa ostaa itselleen vaatteita pariin vuoteen ja teinilläkin on vain yhdet kouluhousut, ruuan kanssa tekee tiukkaa jne.

Niitä yllättäviä menoja voi tulla kelle hyvänsä, mutta jos valmiiksi eletään jo minimillä niin riski siihen että teini tarvii vuoden aikana vielä uudet housut (jokapäiväinen käyttö ja pesu on omiaan kuluttamaan niitä ainokaisia) on isompi kuin niillä perheillä joiden teineillä on vaikka 5-10 parit housuja valmiina. Sitten makseskellaankin niitä osamaksuja laukun lisäksi uusista housuista, ehkä talvitakista tai tietokoneesta mikä hajoaa ja mitä ilman ei pärjää. Jos nyt jo elellään ihan siinä rajalla niin ei tuo tilannetta ainakaan paranna.

Toki on perheitä joissa ollaan jatkuvassa rahapulassa isoista tuloista huolimatta mutta itse näkisin riskin joutua taloudelliseen ahdinkoon osamaksuilla isompana silloin kun muutenkaan ei rahat riitä normaaliin elämiseen. Aika monta tällaista ihmistä/perhettä tunnen.

Enkä dissaa osamaksua kaikessa. Se voi olla ihan kätevä rahoituskeino jos vaikka joku kodinkone tms tärkeä tavara hajoaa ja uutta tarvitaan muttei koko summaa löydy heti. Jos tuloissa on kuitenkin joustonvaraa niin että tietää hyvin saavansa tuon maksettua muutamassa kuukaudessa ilman että edes ollaan tiukoilla niin ihan kätevää. Jos taas ei tiedä edes miten on loppukuusta varaa ostaa ruokaa perheelle tuo ei kuulosta yhtä kätevältä - vieläpä kun on kysymys ei-välttämättömästä hankinnasta minkä saisi hoidettua halvemmallakin.

[QUOTE="jojo";26813658]Osamaksussa ei ole mitään pahaa, jos sitä osaa käyttää oikein. Moni on juuri perustellut, että osamaksun kanssa voi tiukassa rahatilanteessa tulla ongelmia. Joku toinen taas hiiltyy ja pitää teinin aliarvioimisena, ettei hänelle viitsittäisi "opettaa" osamaksusysteemiä. Minusta kuitenkin teinillä on hukassa käsitys rahan arvosta, tärkeysjärjestyksestä ja vähän muustakin, kun hän haukkuu äitiään, joka on kuitenkin rehellisesti selittänyt, että perheellä on rahapula. Jos hän nyt saa laukkunsa osarilla, hänelle jää väärä käsitys siitä, mitä äiti tarkoitti, kun sanoi, ettei rahaa ole. Fiksumpi tapa olisi laittaa osamaksun verran rahaa syrjään joka kuukausi, paikkaan, jossa teini näkee rahojen kertymisen ja jonne hänkin voi itse laittaa rahaa tavoitetta varten, jos sattuu sitä jostain saamaan. Laukku ostetaan vasta sitten, kun rahat on saatu kokoon.

Ap voisi näyttää teinille ihan paperilla, mikä on vuokran/lainanlyhennyksen määrä kuussa, paljonko menee sähköön, veteen, vakuutuksiin... Ihan oikeat summat näytille nenän eteen. Sitten voidaan yhdessä laskea, mitä äidille noiden jälkeen jää ja sitten miettiä, miksi jäljelle ehkä jäävää kymppiä ei ole viisasta hassata. Mitä, jos ensi kuussa hajoaa pesukone?

Minun äitini opetti mulle erikseen kädestä pitäen kuukausibudjetin teon, vaikka olin tosi fiksu nuori muutenkin. Ennen kotoa muuttamista mulla oli käsitys sähkölaskun suuruudesta jne. Suosittelen muillekin.[/QUOTE]

Tämä on erittäin hyvä ohjeistus, oikeastaan minusta paras tähän mennessä.
Sinulla on ollut todella fiksu äiti ja näemmä olet perinyt nuo hyvät piirteet.

Hienoa! :)

No eihän tässä ap:ta ole alun jälkeen näkynyt. Sen sijaan palstalaiset suuttuivat, kun jotkut kehtasivat ehdotella työntekoa tai halvemman laukun ostamista. :D

Kun eihän nyt teinin pidä joutua töitä tekemään tahi halpaan tyytymään. Pitää opettaa, että myös siinä tilanteessa, kun äidillä ei ole rahaa, teini saa tahtonsa läpi äitiään haukkumalla ja huutamalla. Jepjep...

Kesätyö on jees ( paitsi että monessa paikassa on k-16 ) mutta lehdenjako koulupäivinä on oikeasti raskasta ja aikaa vievää. Ensinnäkin niitä mainoksia tulee 2-3 krt viikossa, iso kasa tohon lattialle ja ne pitää lajitella. Jakamisessa menee 1-2 iltaa riippuu määrästä. Koulu on se lapsen työpaikka, yläasteella varsinkin saattaa olla paljon läksyjä ja jos joku aine menee huonommin niin siihen pitää jäädä aikaa, saati sitten jos kyseessä e-lapsi.

Varmasti ap:n tilanteessa esim lastensuojelun sossu auttaisi, tai se diakoni.

Kuulosti ihan miehen exältä toi alottaja.
Pyytää 14 vuotias äidiltään mitä tahansa ni vastaus on aina ei oo rahaa.Kerran vuodessa se saa kovan tappelun jälkeen 20 euroa millä on saatava kengät ja niillä on kuljettava niin kauan kunnes ne hajoaa niin että pohja on irti.Sen jälkeen ne liimataan tai pistetään kasaan vielä jesarilla että kestäis vielä kuukauden ennenkuin äiti saa budjetoitua uuden 20 euroa.
Koululaukun ostin minä viimeksi likalle kolme vuotta sitten ja uutta ei heru.Isosiskon vanhoissa maihareissa kulkenut jo talvet neljä vuotta ja sen vanhassa talvitakissa jossa hihat on kyynerpäihin.
Yhdet neulehanskat omistaa ja viime talvena kulki kaksi viikkoa pyörällä kouluun sormet jäässä kun äiti otti ne pesuun eikä saanu aikaseksi kahden viikon aikana niitä pestä ja uusia ei ollut varaa ostaa.Uudet olis maksanu vitosen.
Ämmällä itellään on varaa juosta yksityisellä psykiatrilla hakemassa lääkärintodistusta masennuksesta niin ettei ole kuuteen vuoteen tarvinnu töitä tehdä.
On varaa ostella uusia sohvia ja verhoja ja sisustaa.
Se likka on niin katkera ja niin ahne ruuankin suhteen että meillä käydessä repii irti kaiken mitä saa kun kotona ei saa ikinä mitään.
Aikuinen n ainen voi säästää muutaman euron kuussa, siitä kertyy vuodessa koululaukun hinta.
AInakin meidän paikkakunnalla adidaksen laukkuja saa 20 eurolla.

Aina mä en tajuu. Me ollaan eletty kolmen lapsen kanssa alle toimeentulotukirajan (en silloin tajunnut, että oltais toimeentulotukea saatu jos oltais haettu, mies oli töissä, mutta hyvin pienipalkkaisessa työssä silloin ja minimiäitiyspäivärahalla). Ja silti. Siis siltikin meillä olisi ollut 50 euroa ja olikin laittaa joskus johonkin turhaan.

kerro ihmeessä mikä laukku/merkki tytölläs on mielessä? Kattele esim. Asoksen (www.asos.com) alesta löytyskö sieltä sama taikka joku vastaava. Saatta löytyä halvalla joku merkkilaukkukin. Paljon on mm. messengerbageja. Asokselle ei tule edes postikuluja! Toinen paikka mistä kannattaa kurkata on Javari.co.uk. Molemmista itselläni useita tilauksia ja aina perillä!

[QUOTE="sipsi";26813239]Mielestäni 8-luokalle menevän on aivan oiva aika oppia totuus, ettei raha tosiaan puissa kasva. Itsekkyyttä löytyy tuossa iässä, ja minä ajattelen, että suurimman elon pettymykset vaanivat eessäpäin - nyt on hyvä opetella noilla pienemmillä pettymyksillä.

Kyllä minä ainaskin ihan suoraan sanon, ettei nyt ole rahaa siihen tai tuohon. Omista rahoistaan on hirveän tarkka. Vielä kysyn, eikö jotain pikkupuuhaa, auttelua, josta palkkaa saisi, ole tarjolla mistään?[/QUOTE]

Samaa mieltä muuten, mutta jos on vaan yhdet kouluhousut ja vuosia vanha koulureppu niin onhan se aika köyhää. Miten voi olla rahat noin tiukilla, luulis että olis sitten mahdollisuus jonkinlaisiin tukiaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26815870:
Aina mä en tajuu. Me ollaan eletty kolmen lapsen kanssa alle toimeentulotukirajan (en silloin tajunnut, että oltais toimeentulotukea saatu jos oltais haettu, mies oli töissä, mutta hyvin pienipalkkaisessa työssä silloin ja minimiäitiyspäivärahalla). Ja silti. Siis siltikin meillä olisi ollut 50 euroa ja olikin laittaa joskus johonkin turhaan.

Niin. Aina ei voi kaikkea tajuta.

Mutta ei nyt luulis ihan hirmu vaikeaa olla laskea 2+2 ja todeta että kyllä, elämässä voi käydä niin, ettei ole varaa laittaa 50 euroa koulureppuun. NYT.

Itsekin sanoit. että teillä olisi ollut laittaa JOSKUS johonkin turhaan se 50€. Niin lienee ap:lläkin. JOSKUS, ei NYT. Tajuatkio? Vai onko vielä hankalaa ymmärtää?

Mä puolestani en tajua näitä jeesustelijoita, jotka ei kertakaikkisesti kykene ajattelemaan jonkun toisen osaa, koska KYLLÄ MINÄ tai EN MINÄ VAAN asenne on niin voimakas. Ei luulis sen nokkaansa pidemmälle ajattelun nyt NIIN vaikeaa olevan.

[QUOTE="akka";26815808]Kuulosti ihan miehen exältä toi alottaja.
Pyytää 14 vuotias äidiltään mitä tahansa ni vastaus on aina ei oo rahaa.Kerran vuodessa se saa kovan tappelun jälkeen 20 euroa millä on saatava kengät ja niillä on kuljettava niin kauan kunnes ne hajoaa niin että pohja on irti.Sen jälkeen ne liimataan tai pistetään kasaan vielä jesarilla että kestäis vielä kuukauden ennenkuin äiti saa budjetoitua uuden 20 euroa.
Koululaukun ostin minä viimeksi likalle kolme vuotta sitten ja uutta ei heru.Isosiskon vanhoissa maihareissa kulkenut jo talvet neljä vuotta ja sen vanhassa talvitakissa jossa hihat on kyynerpäihin.
Yhdet neulehanskat omistaa ja viime talvena kulki kaksi viikkoa pyörällä kouluun sormet jäässä kun äiti otti ne pesuun eikä saanu aikaseksi kahden viikon aikana niitä pestä ja uusia ei ollut varaa ostaa.Uudet olis maksanu vitosen.
Ämmällä itellään on varaa juosta yksityisellä psykiatrilla hakemassa lääkärintodistusta masennuksesta niin ettei ole kuuteen vuoteen tarvinnu töitä tehdä.
On varaa ostella uusia sohvia ja verhoja ja sisustaa.
Se likka on niin katkera ja niin ahne ruuankin suhteen että meillä käydessä repii irti kaiken mitä saa kun kotona ei saa ikinä mitään.
Aikuinen n ainen voi säästää muutaman euron kuussa, siitä kertyy vuodessa koululaukun hinta.
AInakin meidän paikkakunnalla adidaksen laukkuja saa 20 eurolla.[/QUOTE]

Ei helvetti..ja sun "mies", lapsen ISÄ antaa oman lapsensa kärsiä noin?

Mutta ei nyt luulis ihan hirmu vaikeaa olla laskea 2+2 ja todeta että kyllä, elämässä voi käydä niin, ettei ole varaa laittaa 50 euroa koulureppuun. NYT.

Itsekin sanoit. että teillä olisi ollut laittaa JOSKUS johonkin turhaan se 50€. Niin lienee ap:lläkin. JOSKUS, ei NYT. Tajuatkio? Vai onko vielä hankalaa ymmärtää?

Niin...

Toisaalta, ap kertoi ettei hänellä ole ollut varaa ostaa itselleen vaatteita muutamaan vuoteen. Siitä ainakin minä sain sellaisen käsityksen, että tilanne ei ole vain väliaikainen/lyhytkestoinen. No, "joskus" on liukuva käsite.

Olen ollut ainakin puoli vuotta kokonaan pois palstalta ja aktiivipalstailusta on varmaan pari vuotta aikaa. Mutta tännehän tulee kuin kotiin. Samanlaiset keskustelut ja varsinkin keskustelunavaukset kuin ennenkin.
Ap riipaiseen jonkun jutun jossa jo heti voi nähdä jotakin joka ei välttämättä täsmää ja sitten kas kummaa jossakin vaiheessa ap on hävinnyt ja lukee olettavasti hymyhuulin muiden kirjoittelut, muiden joista iso osa uskoi tarinaa mikä ei ollut totta ollenkaan.

[QUOTE="vieras";26814519]Minä peesin tätä kirjoitusta sanasta sanaan. Lapsi saa lapsilisän joka kuukausi. Se on tarkoitettu hankinnoille, jotka tehdään LAPSELLE. Mikään ei oikeuta tietenkään teinin huutamiseen tai haukkumiseen, mutta on se vittumaista mennä kouluun vanhoissa ryysyissä ja monta vuotta vanhassa kassissa. Tuon ikäiset on merkkitietoisia ja oikeanlainen reoou tai kengät on sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta. En tarkoita että teini pitää vaatettaa monen sadan vaatteisiin, mutta kirpputoritkin on keksitty. Ymmärrän täysin lastasi ap. Olisi se mukava saada jotain uutta kouluvuoden alkajaisiksi. Innostaisi varmaan opiskelussakin.[/QUOTE]

Lapsilisä on lapsiperheen elämää varten, ei yksin sen lapsen hankintoihin vaan myös ruokaan, asumiseen yms. Lapsestahan tulee lisäkuluja elämään.

Tämä on täällä vieläkin... Kävin muutentyttären kanssa läheisessä vähän isommassa "kaupungissa" tänään, kirpparilla. Anatolian (ko) mainitsema mahdollinen tuliaislaukku ("feikkipuma") oli myynnissä hintaan 2e. Tytär koppasi mukaansa. Kuten paljon muutakin hyvinkin kelvollista taminetta.

Yhteistyössä