Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen itsekkin 14 vuotias, ja kyllä ymmärrän, ettei raha todellakaan puussa kasva, sillä meijänki perhe on köyhä. Mutta en kyllä olleskaan ruikuta äidille, että saanko uuden laukun, jne. Sillä osaan itsekkin säästää rahaa ja ostaa sen mitä tarvitsen ja haluan. Esim. säästin iPhone 4 rahaa, ja sain sen ostettua viime kuussa!
Minun mielestä tyttäresi pitäisi tehdä itsekkin jotain asian eteen... Ja käytän kyllä vanhaa koululaukkua vielä 8-luokan, alotan säästämään rahaa taas, kun koulut alkaa ja ajattelin ostaa uusia vaatteita. Tosin, kirppariltakin voi löytyä kivoja koululaukkuja ja vaatteita, itsekkin ajattelin, että voisin joku päivä mennä kiertelemään taas.
Opeta tyttärellesi, että ei tarvitse aina tarvita sitä kalleinta, ja mene vaikka tyttäresi kanssa yhdessä kirppareille kiertämään...sieltä voi löytyä vaikka mitä kivaa. Vaikka uuden veroinen koululaukku!

Ap täällä, anteeksi kun en aikaisemmin ehtinyt tulla kirjoittamaan.

Työnteko ei onnistu, täällä on ainakin ikäraja 15v ja tyttö on loppuvuodesta vasta 14. Ja sukulaissuhteita ei ole joten en heiltäkään voi pyytää apua.

En polta enkä juo enkä hurvittele mitenkään, ulkomailla en ole koskaan käynyt. Saan toimeentulotukea, mutta silti pakolliset menot (vuokra, sähkölasku, ruoka, omat lääkkeet ja sairaalakäynnit) nielevät ison osan, ja esierkiksi nyt tilanne on tosi tiukka eikä ylimääräistä ole, nyt kesälläkin tuli välillä päiviä ettei ollut paljoa muuta ruokaa kuin leipää ja puuroa.

Tyttö ei kun vauhkoaa siitä että laukku pitää saada ja uutta kouluvaatetta, tällä hetkelläkin joitain kirppisvaatteita kun ei ole yksinkertaisesti rahaa ostaa uusia merkkikuteita. :( Toki haluaisin ostaa hälle vaatteita ja sen laukunkin koska näemmä teinille on niin tarkkaa millaisen laukun omistaa, mutta kun ei ole rahaa niin eipä sitä oikein voi mistään pieraista.

Kurja tilanne teille molemmille :( Mä olen myös köyhästä perheestä. Tein töitä jonkin verran jo nuorena. Jotkut hankinnat äiti kustansi, mutta suurelta osin vaatteet, stereot, kamerat ostin itse. Mitä mulla ei ollut varaa ostaa, niin sitä ei sitten ollut varaa ostaa. Ajokorttiin sain vähän sponssia, mutta senkin säästin suurelta osin itse, koska muutoin tuo olisi jäänyt ajamatta.

Kyllä mua harmitti usein meidän rahatilanne, mutta toisaalta opinkin paljon. Enkä ole mitenkään katkera eikä asiasta varsinaisesti kauhean pahoja muistojakaan jäänyt. Aina syötiin, jos ei muuta niin perunoita.

On kyllä kurja tilanne. Sekä äidille että tyttärelle :( Kyllä mä ymmärrän sitä tyttöäkin, että suututtaa, kun ei saa mitään mitä haluaa. Mutta toivottavasti tilanne muuttuu pian, tai edes helpottaa. Munkin pitäis ostaa melko vähistä rahoistatyttärelle Adidaksen olkalaukku(50 e). Mutta ajattelin, että se saa olla sitten syntsälahja. On tässä kuussa syntymäpäivä.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;26821389:
Ap täällä, anteeksi kun en aikaisemmin ehtinyt tulla kirjoittamaan.

Työnteko ei onnistu, täällä on ainakin ikäraja 15v ja tyttö on loppuvuodesta vasta 14. Ja sukulaissuhteita ei ole joten en heiltäkään voi pyytää apua.

En polta enkä juo enkä hurvittele mitenkään, ulkomailla en ole koskaan käynyt. Saan toimeentulotukea, mutta silti pakolliset menot (vuokra, sähkölasku, ruoka, omat lääkkeet ja sairaalakäynnit) nielevät ison osan, ja esierkiksi nyt tilanne on tosi tiukka eikä ylimääräistä ole, nyt kesälläkin tuli välillä päiviä ettei ollut paljoa muuta ruokaa kuin leipää ja puuroa.

Tyttö ei kun vauhkoaa siitä että laukku pitää saada ja uutta kouluvaatetta, tällä hetkelläkin joitain kirppisvaatteita kun ei ole yksinkertaisesti rahaa ostaa uusia merkkikuteita. :( Toki haluaisin ostaa hälle vaatteita ja sen laukunkin koska näemmä teinille on niin tarkkaa millaisen laukun omistaa, mutta kun ei ole rahaa niin eipä sitä oikein voi mistään pieraista.

AP huomasitko yhtään, että täällä tarjottiin sulle postikulujen hinnalla ilmaista merkkilaukkua. Ja mainoslehtien jakoon ei ole ikärajoja, tai jos on, niin se on ehkä 11 vuotta...

Stadium juuri mainosti Adidaksen olkalaukkua 20 eurolla ja Stockan nettikauppa Björn Borgia 35 eurolla eli kyllä niitä merkkilaukkuja saa edukkaamminkin. Tietysti teini elää hetkessä eikä hahmota että rahan pitäisi riittää muuhunkin ja se juuri tietynmerkkinen veska voi olla tällä hetkellä maailman tärkein juttu - mutta toisaalta se sama laukku voi olla jo puolen vuoden päästä ihan out ja huono ja sitten vingutaan jotain muuta. Eli itse selittäisin tytölle että 50 euroa on tässä tilanteessa ihan liikaa ja yrittäisin löytää halvemmalla kivan laukun. Kirppareilta voi tosiaan myös tehdä löytöjä ja täälläkin on jo jotain laukkua tarjottu.

Tulee ihan mieleen kun oma sisko aikoinaan mankui Leviksiä ihan urakalla. Oli just silloin vanhemmilla paljon laskuja maksettavana ja lainanlyhennystä omakotitalosta yms. ja yrittivät kovin selittää ettei ole varaa niin kalliisiin. Sisko huusi ja raivosi kunnes sai ne farkut, äiti ja isä kyllä selittivät että näillä on sitten pärjättävä koko kouluvuosi, ei ole varaa toisia ostaa (halvempia olisi saanut samalla rahalla kahdet). No mitä tekee sisko, käyttää farkkuja pari kk ja sitten leikkaa ne riekaleiksi kun piti saada samanlaiset revityt farkut kuin kaverilla (ne olivat muotia silloin) ja sitten valitetaan kun ei revityissä pöksyissä tarkenekaan talvella ja pitäisi saada taas uudet...

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;26821389:
Saan toimeentulotukea, mutta silti pakolliset menot (vuokra, sähkölasku, ruoka, omat lääkkeet ja sairaalakäynnit) nielevät ison osan, ja esierkiksi nyt tilanne on tosi tiukka eikä ylimääräistä ole, nyt kesälläkin tuli välillä päiviä ettei ollut paljoa muuta ruokaa kuin leipää ja puuroa.
Mutta eikö toimeentulotukea saa ko. menoihin (lääkkeet, sairaalakäynnit, sähkölasku, asuminen) perusosan lisäksi? Ts. toimeentulotuen perusosasta ei pidä riittää noihin, vaan ainoastaan esim. ruokaan ja vaatteisiin jne (ja vaatteisiinkin voi lisäksi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea). Tässä käsityksessä olen elänyt.

• Tykkää
Reactions: chef
Mutta eikö toimeentulotukea saa ko. menoihin (lääkkeet, sairaalakäynnit, sähkölasku, asuminen) perusosan lisäksi? Ts. toimeentulotuen perusosasta ei pidä riittää noihin, vaan ainoastaan esim. ruokaan ja vaatteisiin jne (ja vaatteisiinkin voi lisäksi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea). Tässä käsityksessä olen elänyt.

Juu saa, mutta silti voi olla niin, että niistä ei kerry kuukaudeksi kuin senttiä vaille se raja, jolloin sais esim 100 egeä lisää toimeentulotukea.

[QUOTE="Simba";26822475]Juu saa, mutta silti voi olla niin, että niistä ei kerry kuukaudeksi kuin senttiä vaille se raja, jolloin sais esim 100 egeä lisää toimeentulotukea.[/QUOTE]
Ai meneekö se nykyään jotenkin porrastetusti? TTT-asiakkaalle pitää tulla tietty summa täyteen näitä muita kuluja, ennen kun niistä saa mitään, eli on ikäänkuin omavastuuosuus? Ei enää siten kuten joskus, että kun on toimeentulotukiasiakas, niin saa sen perusosan plus lisäksi lääkekulut, sähkölaskun yms täysmääräisinä kuittia vastaan?

Siis sairaala- ja lääkekulut lasketaan menoihin. Kaikki menot ynnätään, kaikki tulot ynnätään, ja sitten katsotaan erotus, ja että jääkö sulle alle sen normirajan mikä pitää jääädä elääkseen. Jos jää sentinkin alle, niin se on voi voi.

Minunkin lapsuuteni, kuten aika monen tähän ketjuun osallistuneen, oli todella köyhä. Äitini oli neljän lapsen työssäkäyvä yksinhuoltaja ja isäni ei osallistunut kuluihin (edes elatusmaksujen muodossa) markallakaan. Isäpuoleni oli vankilassa jne. jne.
Itse koin ja koen edelleen, että pohjaton köyhyytemme lapsuudessani on minulle elämässä etu ja suunnaton rikkaus. Nuoruuteni on opettanut minut todella välittämään vähävaraisista ja muista apua tarvitsevista. Minua elämäni ja tekemäni ns. uhraukset eivät suinkaan ole katkeroittaneet vaan päin vastoin koen eläneeni nuoruuteni paljon paremmin ja syvemmin, kuin monet tuntemani rikkaiden perheiden vesat.
Mainittakoon tähän esimerkkinä vaikka, että olen usein ollut viikonloppuja syömättä mitään vähistä ruoista jääkaapistamme, jotta pikkusisaruksillani olisi varmasti ruokaa.
Ihmettelen suuresti sitä, miten niin monet huonoista oloista tulevat ovat katkeria, vaikka he ovat moneen verrattuna etuoikeutettuja. Heillä on elämänkokemusta, tietoa ja ymmärrystä mitä monet eivät ikinä tule saamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;26813132:
Mulla tyttö, menee 8-luokalle ja hällä on ollut sellainen halvahko "retki-reppu" (joku parinkmpin hintainen) pari vuotta, hinkuu uutta laukkua ja tällä kertaa siis laukkua, mutta ei ole millään varaa ostaa! yksinhuoltaja olen ja rahatilanne erittäin huono, syytä en kerro mutta juuri ja juuri ruokaan riittää rahat. Ja tiedän että tuon ikäinen on aika tarkka ja haluaisi hienon laukun (mielessä sellainen 50e laukku), mutta mulla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa minkäänlaista uutta laukkua :( Tyttö ei tunnu ymmärtävän, haukkuu minua vaan. Vaatteitakin hän tarvitsisi, mutta niistäkin tosi tarkka. Tällä hetkellä vaan yhdet "koulu-housut", ei ole ollut varaa ostaa enempää housuja.

Älä osta. Niin simppeliä. Jos ei ole varaa, ei tipu uusia laukkuja tai vaatteita ym.
Kirpparilta tai vaikka huuto.netistä voit toki kattella jos löytyy jotain kivaa edullista, mutta jääköön nekin jos ei rahaa oikeasti ole. Ihan turha sitä surkutella. Tyttö menköön vaikka postia jakaa vkl työnä, jos laukun oikeasti tahtoo. Järki käteen hei :)

Mainittakoon tähän esimerkkinä vaikka, että olen usein ollut viikonloppuja syömättä mitään vähistä ruoista jääkaapistamme, jotta pikkusisaruksillani olisi varmasti ruokaa.
Ihmettelen suuresti sitä, miten niin monet huonoista oloista tulevat ovat katkeria, vaikka he ovat moneen verrattuna etuoikeutettuja. Heillä on elämänkokemusta, tietoa ja ymmärrystä mitä monet eivät ikinä tule saamaan.
En oikein ymmärrä tuota ajattelutapaa; ettäkö lapsuus, jossa ei ole varaa edes ruokaan, vaan joutuu olemaan viikonlopun yli ilman sapuskaa, olisi etuoikeus. Elämänkokemusta ja tietoa voi saada ilman perustarpeiden laimilyömistäkin. Yhdenkään lapsen ei ikinä pitäisi joutua elämään tuolla lailla, kun kuvailit :(

Mutta on todella hienoa, että et ole katkera :). Et piiloudu lapsuuden vaikeuksien taakse vielä aikuisiässäkin, ja se on hieno juttu.

Itse koin ja koen edelleen, että pohjaton köyhyytemme lapsuudessani on minulle elämässä etu ja suunnaton rikkaus. Nuoruuteni on opettanut minut todella välittämään vähävaraisista ja muista apua tarvitsevista. Minua elämäni ja tekemäni ns. uhraukset eivät suinkaan ole katkeroittaneet vaan päin vastoin koen eläneeni nuoruuteni paljon paremmin ja syvemmin, kuin monet tuntemani rikkaiden perheiden vesat.

Voisin kuvitella tämän kirjoituksen perusteella, että ravinnonpuute on tehnyt melkoisia kehityshäiriöitä sun aivoihin. Kukaan muu ei varmastikaan koe olevansa etuoikeutettu, kun kärsii kovasta köyhyydest nälkineen kaikkineen.

Kiitos hyvistä vinkeistä, pitääpä katsasaa esim. kirpparit, jos niistä nyt jotain löytyisi, vaikka se on kyllä aika epätodennäköistä. Ja tyttö kun juuri sen tietyn laukun haluaa, ja mulla ei ole nyt mihikään ylimääräiseen varaa kuin ehkä korkeintaan 15 euroa. Ehkä joululahjaksi voisi harkita sitä tytön toivomaa kun silloin tulee veronpalautuksetkin, mutta syksy pitää kuitenkin kuunnella tuota huutoa ja valitusta kun ei "koulun alkajaiseksi uutta laukkua saanut." Ja koulu alkaa tosiaan viikon päästä, rahatilanne ei kyllä siihen mennessä tule parantumaan.

Mutta ehkäpä tyttö vähän isompana tajuaa että pitäisi olla onnellinen jos edes jotain ruokaa saa, että ei välttämättä uusin merkkilaukku sitä onnea tuo. Sen kun saisi taottua teinin päähän, huoh.

- AP.

[QUOTE="Simba";26823168]Voisin kuvitella tämän kirjoituksen perusteella, että ravinnonpuute on tehnyt melkoisia kehityshäiriöitä sun aivoihin. Kukaan muu ei varmastikaan koe olevansa etuoikeutettu, kun kärsii kovasta köyhyydest nälkineen kaikkineen.[/QUOTE]

Anorektikko? Niin tai näin, surullinen tapaus : /

Liian monta sivua luettavaksi. Mutta eipä meilläkään ole varaa joka mielenpinttymään. Meillä vanhin on nyt vasta 12, mutta meillä pelataan sen mukaan mihin on varaa. Etsitään vastaava vaihtoehto joka ei ole niin kallis. Jos ei kelpaa niin raahatkoon kirjansa sitten vaikka muovikassissa kouluun. Älyttömyyksiin menee tämä nykymuoti. Vain kallein kelpaisi... loppujen lopuksi aika harvalla se kallein vaihtoehto on.

[QUOTE="Nadia";26830452]Aah Moona81 jakaamassa meille hänen oma viisaus, jep hän tosi tietä nämä kaiken. :)[/QUOTE]

No joo... empähän koskaan väittänytkään tietäväni kaikkea. :). Kerroimpa vaan oman tapani toimia. Jos muiden tapa ei ole sama, niin empä mie sitä ole ainoaksi oikeaksi julistamassa. Hatun nosto esim. sille joka oikeasti hommaa lapselleen sen mitä lapsi toivoo. Meillä nyt vaan ei mennä sen mukaan. Niillä joilla mennään. Niin ei voi muuta sanoa kuin hienoa.

Joten en nyt ihan ymmärrä viestisi pointtia.

Ymmärrän että ainainen pennin venyttäminen on todella inhottavaa. Ja teinin valittaminen siihen päälle. Laittaisitko yhteystietosi voisin avustaa laukun ostamisessa nuorelle. Saataisiin edes yksi asia paremmin.

Vieraalle:

Kysyi kyllä tytön mielipidettä mutta kuulemma liian epämuodikas. Pitää kuulemma olla juuri tietynlainen laukku, huoh. Minusta tuo ehdottamasi olisi kyllä ollut ihan kiva laukku, mutta ei näy tytölle sopivan, haluaa kuulemma Conversen olkalaukun.
-Ap.

Yhteistyössä