Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos sulla on kaksi lasta, niin sulla on varmaan jonkin verran kaapissa lapsille pieneksi jäänyttä vaatetta. Myy ne Facebookin paikalliskirpparilla, esim. täälläpäin toimii Vaihtorinki Pori ja siellä saa nopeasti kaupaksi tavaraa kun ei lyhyiden välimatkojen vuoksi tarvitse käyttää Postia välikätenä.

Sitten sellainenkin vinkkinä, että kullan hinta on tosi korkealla. Mä vein kaikki parittomat kultakorvikset ja yhden kolmeen osaan katkenneen kultaketjun romukullaksi, 4 grammaa kultaa oli miltei sadan euron arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;26837358:
Vieraalle:

Kysyi kyllä tytön mielipidettä mutta kuulemma liian epämuodikas. Pitää kuulemma olla juuri tietynlainen laukku, huoh. Minusta tuo ehdottamasi olisi kyllä ollut ihan kiva laukku, mutta ei näy tytölle sopivan, haluaa kuulemma Conversen olkalaukun.
-Ap.

Käykö tämä?

Converse Reporter dark grey bag (99CON41) laukut Zoo Outlet

Huomaa, että täällä äitiä ja kasvatusta arvostelee moni sellainen, joilla ei teinejä ole. Ymmärrän apn ja hänen lapsensa tuskan, kun rahaa ei ole, mutta teini-ikäkin on kurjaa aikaa. En minäkään lapsilleni kaikkea hanki, enkä kehoita aptakaan hankkimaan, mutta kyllä totuus on se, että jos sinulla ei ole mitään kivaa ja tarpeellista joka on nyt in, niin aika kurjaa on sinun elämäsi... Teinit on tosi julmia, eikä siinä auta se, että kotona käsketään olla oma itsensä ja olla välittämättä. Ystäviä ei pidä yrittää tavaroilla ostaa, mutta siedettävästä koulussa olosta on joskus pakko vähän maksaa.
Jos asuisitte lähempänä, koittaisin jotenkin auttaa, antamalla minun nuorten lähes käyttämättömia vaatteita ( joita ovat omalla työllään ansaitsemilla rahoilla itse ostaneet) tai jotain. Voisitteko tosiaan poimia mustikoita myyntiin tms? Voimia sinulle äiti. Onhan tytön ymmärrettävä, ettei tavaraa saa vaikka miten haluaisi, jos rahaa ei vaan ole, mutta tytölle on silti kurjaa.

Minusta teinillä ei ole mitään lähtökohtaista oikeutta saada tietyn merkkistä kallista laukkua itselleen. Meillä lapsilla on molemmilla ollut jo kaksi vuotta samat reput/laukut, ja ne menevät vielä seuraavankin vuoden. Eivätkä muuten maksaneet kymmeniä euroja todellakaan!

Lapsia pidä opettaa siihen, että perheen rahatilanteen ollessa surkea turvaudutaan osamaksuihin. Se on oikeasti tosi huono esimerkki lapselle. Lapsen voi sen sijaan vaikka oikeastikin patistaa poimimaan vaikka niitä mustikoita tai hankkimaan muuta työtä. Tuon ikäinen voi jo tehdäkin monenlaisia töitä, jos vain ahkerasti hakee.

Meillä tyttö on 13 ja todella harmissaan, kun ei vielä pääse laillisesti mihinkään oikeisiin töihin. Hänellä on kaikenlaisia haaveita mm. ansaita rahaa mopoon ja muihin kalliisiin juttuihin, joita me emme todellakaan ala hänelle maksaa ainakaan sataprosenttisesti. Mutta tyttö onkin onneksi aika täyspäinen raha-asioiden suhteen ja tietää, että kaikkea ei aina saa - ei vaikka vanhemmilla olisi rahaakin.

Tietenkään teineillä ei ole oikeutta saada merkkitavaraa, mutta totuus on se, että teinin elämä voi olla aika kurjaa, jos ei mitään saa. Kaikkea ei voi saada, eikä pidäkään saada, ei vaikka rahaa olisikin. Mutta jos vaatteet on liian pieniä tai niitä on vähän tai sinulla useamman vuoden ikivanha rikkinäinen reppu, niin ikävä kyllä teini saa kuulla siitä. No siinä asiassa ei auta kiukuttelu, jos rahaa ei vaan ole, ruoka menee kaiken muun materian edelle, mutta kurjaa se nuorelle ja vanhemmillekin on.
Meillä tienaavat itse rahaa, mutta nuorinkin on jo 16v joten siksi voivat rahaa tienata.

Tänä vuonna 14 vuotta täyttävä voi jo tehdä lehtienjakelutöitä: http://www.kesaduuni.fi/

Itse sain noista hommista aikanaan 100-200 euroa kuussa, sillä ostelee nuori jo kaiken minkä haluaa ja tarvitsee. Joku valitti täällä, että lehtien lajittelu vie liikaa aikaa koulutyöltä, mutta rohkenen epäillä, että nuoret nykyään tekisivät läksyjä ja lukisivat kokeisiin kaikki päivän loput tunnit koulusta päästyään... mulla meni aikanaan 2-4 h lajitteluun ja 2-3 h jakamiseen, kahdesti viikossa, ja jaoin silloin kahteen piiriin lehdet.

Jos jotain sellaista ekstraa haluaa, johon ei vain riitä rahat, eikä edes mikä tahansa muotilaukku kelpaa, niin kyllä silloin on aika teinin alkaa tekemään jotain hommia jo omien ostostensa eteen.

[QUOTE="vieras";26841972]Tänä vuonna 14 vuotta täyttävä voi jo tehdä lehtienjakelutöitä: Kesäduuni.fi | Etusivu

Itse sain noista hommista aikanaan 100-200 euroa kuussa, sillä ostelee nuori jo kaiken minkä haluaa ja tarvitsee. Joku valitti täällä, että lehtien lajittelu vie liikaa aikaa koulutyöltä, mutta rohkenen epäillä, että nuoret nykyään tekisivät läksyjä ja lukisivat kokeisiin kaikki päivän loput tunnit koulusta päästyään... mulla meni aikanaan 2-4 h lajitteluun ja 2-3 h jakamiseen, kahdesti viikossa, ja jaoin silloin kahteen piiriin lehdet.

Jos jotain sellaista ekstraa haluaa, johon ei vain riitä rahat, eikä edes mikä tahansa muotilaukku kelpaa, niin kyllä silloin on aika teinin alkaa tekemään jotain hommia jo omien ostostensa eteen.[/QUOTE]

Niin ja hommahan meni niin, että esim. tiistaina lajittelu (2-4 h), keskiviikkona jako (2-3 h), seuraavan kerran perjantaina lajittelu (2-4 h) ja lauantaina jako (2-3 h). Ihan hyvin onnistui koulutyö siinä sivussa eikä numerot pudonneet. Samalla sai vähän liikuntaakin... perjantain ja lauantain hommat eivät edes olleet pois läksyjen tekemisestä, aika harva niitä silloin rustaa.

Teinien äiti: eihän tässä ole kyse siitä ettei teini olisi ollenkaan laukkua saamassa mutta kun vain se tietty ja kallein kelpaa. Ja kyllä minusta tuossa tilanteessa teininkin kuuluu oppia että suu pitää laittaa säkkiä myöten, jos nyt ei kerta ole varaa siihen 50 euron laukkuun niin sitten joko tyydytään halvempaan, odotetaan kunnes on rahaa tai sen laukun saa alesta, tai tienataan itse puuttuva summa. Ei voi olla niin että opetetaan ottamaan pikavippejä, ostamaan osamaksulla tai vaaditaan muita perheenjäseniä tinkimään omista yhtä tarpeellisista menoistaan - kuten äidin vaatteet - jotta yksi saisi parasta ja kalleinta jonka tilalle jo ehkä keväällä halutaankin jotain muuta.

Näin köyhän yh:n lapsena tekee mieli sanoa että voisi sitä lisääntymistäkin vähän miettiä jos ei ole varaa ostaa lapselle edes uusia vaatteita tai halpaa koululaukkua. Itse en sen kummemmin lapsena mitään mankunut kun tiesin ettei rahaa ole kunnolla ruokaankaan. Mutta kyllähän se vaan v*tutti ja rankasti, kun rakas harrastuskin piti lopettaa rahanpuutteen vuoksi ja vaatteetkin oli jotain kirppisryysyjä.

En minäkään lapselle mitään tonnin Vuittonia ostaisi vaikka hän sellaista kuinka huutaisi ja mankuisi. Mutta tuollainen muutaman kympin laukku parin vuoden välein on hyvinkin kohtuullista.

Itsekin silloin aikoinaan menin töihin kun ikää riitti moiseen, mutta rahat meni ruokaan lähes kaikki. Jonkun suosikkibändin cd:n taisin saada ostettua. Myöhemmin otin sitten opintolainaa, kotona edelleen asuessa, että saisi ruokaa ja omat laskut maksettua.

[QUOTE="Kifa";26842014]Teinien äiti: eihän tässä ole kyse siitä ettei teini olisi ollenkaan laukkua saamassa mutta kun vain se tietty ja kallein kelpaa. Ja kyllä minusta tuossa tilanteessa teininkin kuuluu oppia että suu pitää laittaa säkkiä myöten, jos nyt ei kerta ole varaa siihen 50 euron laukkuun niin sitten joko tyydytään halvempaan, odotetaan kunnes on rahaa tai sen laukun saa alesta, tai tienataan itse puuttuva summa. Ei voi olla niin että opetetaan ottamaan pikavippejä, ostamaan osamaksulla tai vaaditaan muita perheenjäseniä tinkimään omista yhtä tarpeellisista menoistaan - kuten äidin vaatteet - jotta yksi saisi parasta ja kalleinta jonka tilalle jo ehkä keväällä halutaankin jotain muuta.[/QUOTE]

Se on totta, että tyttökin voisi laukkutoiveessa tulla vastaan eli tinkiä merkistä. Minusta silti toiveessa saada toiset koulufarut tai uusi laukku useamman vuoden vanhan tilalle, ei ole mitään kohtuutonta. Kohtuutonta on kiukuta siitä äidille päivittäin, kun se raha ei kiukkuamalla lisäänny. Mutta ymmärrän teinin harmistuksen silti. Pikavippejä ei missään tapauksessa pidä ottaa laukkuja varten, mutta jostain pitäisi vähän kuussa säästää tai lisätuloa perheelle hankkia, jotta saadaan välttämätön nuorelle.

Hoh...

a) joo tuli mieleen onko luottotiedot kunnossa.
b) en jaksa edes lukea kilsan pituisia viestejä miksi osamaksu on hanurista
c) syystä että OSALLE osamaksu on ok ratkaisu, OSALLE ei ja PISTE
d) ihmiset kiukuttelee joskus, niin aikuiset kuin lapset ja teinitkin

Itse en ylipäätään ymmärrä miksi sitä koululaukkua pitäisi parin vuoden välein vaihtaa vain siksi että saisi trendikkäämmän. Jos vanha laukku vielä on ehjä ja kelvollinen kantaa niin minusta uusi muotilaukku ei ole todellakaan mikään välttämättömyyshankinta minkä takia pitäisi olla suurinpiirtein jo sossun luukulle menossa. Eri asia tietysti jos vanha laukku on jo ihan risa (niin kuin nuo normi koulureput tuppaavat olemaan jo vuodenkin käytön jälkeen, joku Fjällrävenin reppu tai Marimekon olkalaukku kestää jo vähän kauemmin mutta on tietysti kalliimpi kertahankinta). Laadussa se parinkympin lisä ei tee käytännössä mitään eroa, ei se 50 euron Converse viimeisimmässä muotivärissä eroa laadultaan mitenkään 20 euron alennusmyynti-Adidaksesta (ja joulunaikaan sen Conversenkin todennäköisesti saisi jo kahteenkymppiin).

Herätä teini.

Listaa paperille paljonko ovat kuukauden tulosi. Listaa myös menot: vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus, bussiliput/auton kulut, harrastusmaksut, ruoka, taloustavarat kuten vessapaperit, tv-lupa, lehtitilaukset, mitä maksuja teillä on.

Jäljelle jää summa X jonka on riitettävä kaikkeen muuhun kuten vaatteisiin, koululaukkuun, elokuvalippuihin, kampaamoon, huvitteluihin, uuteen kännykkään tai polkupyörään tai muihin juttuihin joita teini päättää haluta vinkua itselleen. Ja myös äidin juttuihin.
Laita nuori ehdottamaan tuon summan X jakaminen siten että se on reilua teitä molempia kohtaan (jos perheeseenne kuuluu muita, niin tietysti heidätkin huomioidaan)

Miettikää myös että jos sinä annat rahaa laukkua varten kohtuullisen summan (20eurolla saa jo monenlaista reppua) ja teini itse järjestää loput rahat jos pitää saada joku tietty laukku. Voisiko naapurustosta löytyä lapsenvahtihommia tai koiranulkoilutustarvetta..

Edellisen ehdotus on erittäin hyvä. Samalla teinikin voi sitten miettiä että jos se nimenomainen laukku on oikeasti niin ehdottoman tärkeä niin mistä hän itse olisi valmis tinkimään että rahat riittäisivät. Sekin voi auttaa kun teini tajuaa ettei äidilläkään oikeasti ole rahaa itselleen ostaa viidenkympin kivoja juttuja tuosta vaan - teini-ikäisellä kun on helposti sellainen oli että vanhemman kukkaro on pohjaton ja se saarnaaminen laskuista ja muista menoista ei mene perille jos ei nuori itse näe niitä lukuja paperilla ja saa rautalangasta väännettyä esitystä siitä mihin se raha oikeasti menee ja millaisia summia vähemmän välttämättömiin ostoksiin oikeasti jää. Varsinkin jos kaveripiirissä on varakkaampien perheiden lapsia niin teini voi hyvin olla siinä käsityksessä ettei viisikymppiä tai satanen ole raha eikä mikään ja tuon verranhan jokaisella "kuuluu" olla käytössään.

Yhteistyössä