mun on todella vaikea uskoa, että Suomessa on perheitä, joissa EI OLE VARAA ostaa lapsille yhtään lahjoj jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä uskon että sellaisia perheitä on mutta ne on TODELLA vähässä. Kaikki, jotka ruikuttaa ettei oo varaa lasten joululahjoihin, ei oo oikeesti köyhiä vaan niillä vaan menee rahat väärään paikkaan. Juuri eilen soitti yks mun kaveri ja kyseli oisko mulla talvikenkiä sen kuopukselle kun heillä on niin tiukkaa että ei oo varaa ostaa. Samaan hengenvetoon valitti että heillä tulee tiukka joulu ja ei varmaankaan pysty ostamaan lapsille mitään lahjoja. KUitenkin kuukausi sitte kävi miehensä kanssa viikon lomamatkalla johon heillä meni rahaa 2500euroa. että varaa oli laittaa kaks ja puoli tonnia ulkomaanmatkaan mutta ei oo varaa ostaa 35 euron kuomia taikka ostaa pieniä lahjoja alle kouluikäisille lapsilleen. En siis sanois heitä köyhiksi jos on varaa noin kalliiseen matkaan...

Mikä tämän aloituksen pointti on? Mistä hel****stä tämäkin aloittaja luulee tietävänsä suomalaisten perheiden varallisuuden?
Kun asiat eivät tasan ja tarkkaan ole niin yksiselitteisiä. Turha näitä on täällä ihmetellä suureen ääneen.
Idioottimaista touhua.

[QUOTE="Kamilla";25131474]Mikä tämän aloituksen pointti on? Mistä hel****stä tämäkin aloittaja luulee tietävänsä suomalaisten perheiden varallisuuden?
Kun asiat eivät tasan ja tarkkaan ole niin yksiselitteisiä. Turha näitä on täällä ihmetellä suureen ääneen.
Idioottimaista touhua.[/QUOTE]painaisin ainakin 5o kertaa tuota tykkäysnappia, jos se onnistuis

mä ihmettelen kyllä jos pitää ottaa lainaa ja ostaa omakotitalo,kun sit ei oo rahaa ruokaan tms...kyllähän sen nyt tietää jokainen että mitä vaan voi sattua ja sit ollaa pulassa velkojen kanssa..me asutaa vuokralla,mies töissä ja mä kotona.hyvin jää joululahjoihin rahaa kaikille 3:lle lapselle ja ruokaanki ihan reilusti.ja miehellä ihan peruspalkka..ei oo omaa taloa,mutta oon kyllä tyytyväine ettei tartte olla ilman ruokaa.

Terveillä ihmisillä, jotka eivät ole joutuneet toisten lainojen maksajiksi tai yllättäen joutuneet työttömiksi isojen lainojen kanssa, lienee tässä maassa varaa hankkia lapsilleen pienet lahjat jouluksi. Toisilla on taito venyttää penniä (tai viissenttistä) ja osalla on rahat aina finito ennen seuraavaa tuloerää. Eka jengi pärjää melkein oloissa kuin oloissa ja jälkimmäinen taas ei.

Toisilla kun on taipumus aloittaa tämä jokavuotinen itkuvirsi
-Meillä ei ole rahaa
Kokonainen vuosi välissä ja sitten juuri joulun alla herätään meidän kermaperseiden joulu pilaamaan valitusvirrellä
-Meillä ei ole rahaa
Pliis, älkää tehkö yhtään ketjua ja pilatko meidän kermaperseiden joulua kun meillä on varaa.
Meillä lapsi on onnellinen siitä yhdestäkin lahjasta jonka hänelle hankin :)
Meidän perhettä tämä joulu ei yllätä kun meidän kalenterissa on se VAAN vuoden välein, teidän muiden kalentereista en tiedä mutta suosittelen kerta vuodessa ;)

[QUOTE="jep";25131544]mä ihmettelen kyllä jos pitää ottaa lainaa ja ostaa omakotitalo,kun sit ei oo rahaa ruokaan tms...kyllähän sen nyt tietää jokainen että mitä vaan voi sattua ja sit ollaa pulassa velkojen kanssa..me asutaa vuokralla,mies töissä ja mä kotona.hyvin jää joululahjoihin rahaa kaikille 3:lle lapselle ja ruokaanki ihan reilusti.ja miehellä ihan peruspalkka..ei oo omaa taloa,mutta oon kyllä tyytyväine ettei tartte olla ilman ruokaa.[/QUOTE]

Tilanne voi olla myös hyvin tilapäinen. Meillä on uusi 2003 rakennettu omakotitalo, ja jouluna 2009 olin itse hoitovapaalla ja mies jäi työttömäksi. Se aika ennenkuin miehen ansiosidonnaiset tulivat, mentiin aika tiukalle. Vaikka oltiin säästetty hoitovapaata varten, niin jouduttiin ottamaan lyhennysvapaata lainohin.

Nyt olemme molemmat olleet työelämässä taas pari vuotta ja lainaa ei enää ole. Mulla on nyt mahdollisuus auttaa jotain toista perhettä, ja olen kiitollinen että tilanne on nyt näin paljon parempi.

Tuona jouluna 2009 ei ostettu mitään ylimääräistä, eikä ihan ensimmäinen reaktio ole myydä sitä omakotitaloa, jos tulee jotain vaikeuksia.

Menee vähän ohi aiheen mutta ei se vuokralla asuminenkaan tänä päivänä mitään halpaa ole. Me asutaan omassa kerrostalokolmiossa, lainanlyhennyksineen yms. kuluinen menoja on kuukaudessa vähemmän kuin mitä maksettasiin samankokoisesta vuokra-asunnosta vuokraa. Tietysti tilanne on toinen jos lainaa on 300 000 euroa omakotitalosta. Nyt en halua loukata ketään mutta mielestäni nykyaikana ihmiset ottavat liian suuria riskejä esim. rakentamalla/ostamalla omakotitaloja. Yllättäen huomataan että kuukausittaiset menot ovat niitä tuloja suurempia.
En kuitenkaan kommentillani tarkoita sitä etteikö ihan oikeasti ole ihmisiä/perheitä joiden tulot eivät riitä joulun laittamiseen ja että he eivät ole itse tietoisilla valinnoillaan aiheuttaneet "köyhyyttään".

Yhteistyössä