mun on todella vaikea uskoa, että Suomessa on perheitä, joissa EI OLE VARAA ostaa lapsille yhtään lahjoj jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25130846]nyt on pakko ihan IHMETELLÄ MIHIN HÄVISI NÄMÄ kovaan ääneen toisten joululahjavarojen ihmettelijät...nyt saitte vastauksia miksi joillain ei ole varaa ni johan hävisitte !!!![/QUOTE]

Joo, täällä ollaan taas. Juu, ihmisille on sattunut ja tapahtunut paljon ikäviä juttuja, mutta en tosiaankaan ymmärrä ettei ole varaa ostaa edes 5 euron juttuja. Kun mä luulen, että jos oikein haluaa, niin lapsilleen saa kyllä hankittua lahjan-pari. Mutta onko näillä nyt sitten se tilanne, että lahjoja tulee muualta? Meillä ei tule, sillä olen pitänyt niiden hankkimisesta itse niin kovin huolen.

Mulla on esim. tapana myydä pieneks menneet vaatteet, ja ostaa niillä uudet vaattet tai muuta tarvittavaa. Vaikea kuvitella, ettei kellään ole mitään turhaa myytävää, tai mitään keinoa millä saisi lapsilleen edes yhdet lahjat. Ostaisin vaikka laskulle jostain nettikaupasta, jos ei muuten olisi lapsille mitään jouluksi.

no meillä ei ainakaan tule muualta lapsille lahjoja valitettavasti. ja joo meillä on jouduttu säästämään useempi kuukausi(kesästä lähtien) että saadaan ostettua yksi lahja jokaiselle...ja kyllä mä ainakin haluan antaaa sen yhden lahjan joka on mieluisa! olispa lapsen kurja saada yksi lahja joka olisi esim.ne käytetyt kalsarit kirpparilta :D nii ja taas joku idiootti heittää tollasta paskaa että pakkoko on ostaa sotapeli ja energia juomia,naurettavaa!!! Mä ostan ainakin pikkusille pehmokoiraa,nukkea,leikkiastioita ja isoille meikkejä,pipoo,huivii....ja tosiaan näihin olen säästänyt kun muuten ei todellakaan olis varaa!!! saatte ihmetellä rauhassa...meilläpäin vaan kun on tultava omilla toimeen ei auta isi ei äiti!!!!!

[QUOTE="vieras";25130940]no meillä ei ainakaan tule muualta lapsille lahjoja valitettavasti. ja joo meillä on jouduttu säästämään useempi kuukausi(kesästä lähtien) että saadaan ostettua yksi lahja jokaiselle...ja kyllä mä ainakin haluan antaaa sen yhden lahjan joka on mieluisa! olispa lapsen kurja saada yksi lahja joka olisi esim.ne käytetyt kalsarit kirpparilta :D nii ja taas joku idiootti heittää tollasta paskaa että pakkoko on ostaa sotapeli ja energia juomia,naurettavaa!!! Mä ostan ainakin pikkusille pehmokoiraa,nukkea,leikkiastioita ja isoille meikkejä,pipoo,huivii....ja tosiaan näihin olen säästänyt kun muuten ei todellakaan olis varaa!!! saatte ihmetellä rauhassa...meilläpäin vaan kun on tultava omilla toimeen ei auta isi ei äiti!!!!![/QUOTE]

Minä vain pelleilin,missä joulumielesi on.Neitiseni

Nii'in. Niinhän se pitää säästää, jos ei muuten ole varaa. Mutta mun mielestä(ja kaikkien lasten) jouluna lahjat on todella tärkeitä. Ja ihan turha väittää vastaan kenenkään :)

Omakotitaloasujat: alkaa suuttuko, jos joku arvostelee teidan asumismuotovalintaa ja sen kustannuksia, ehka halvempikin vaihtoehto olisi ollut olemassa :-)

Ja, toivon kaikille ihan oikeasti mukavaa joulua, toivottavasti sinne kuusen alle tulee edes se yksi paketti.

[QUOTE="vieras";25130607]Heh :D Ei oikeasti köyhät asu omakotitalossa, tai ei siinä ainakaan järkeä ole. Tuo tilanne on oma valintanne.[/QUOTE]

Olisiko sitten järkevämpää maksaa vuokria rahalla, jota ei ole, kuin asua mahdollisesti velattomassa omakotitalossa lähes tulottomana, tai vaikka lyhentää asuntolainaa pienistä tuloista? Ainahan vallitsrva tilanne on jollain tasolla oma valinta: toisinaan on vain huonoja vaihtoehtoja, joista valita.

[QUOTE="vieras";25130513]Kyllä kaikilla on varaa edes yhteen lahjaan lapselle, kun vanhemmat jättää viinat ja tupakat yms. ostamatta.[/QUOTE]

Tässä kohdin ärsyttää se, että kaikki eivät käytä alkoholia tai tupakoi.

en minäkäään usko tuohon, aina on sen verta jos vain haluaa.
Mä kuulin just vähän aikaa sit,etä yhdessä perheessä jots oikesti luulin köyhäksi niin siellä molemmat röökaaja isäntä juo illat pitkät kaljaa. Lapsille on varaa ostaa kuulemma vain yksi pieni halpa lahja . Vaatteita heillä on niukasti ja huonoja.

Miksi te teette näitä aloituksia? Pahoittaaksenne taloudellisesti rajoittuneempien perheiden mielen? Lisätäksenne vanhempien syyllisyydentunnetta näin joulun alla?

Aloitus on vähän samaa luokkaa kuin "Minulla ei ole jalka murtunut koskaan. En voi uskoa, että että kenekään jalka voi murtua, kunhan teeskentelevät." Eli anteeksi nyt, typerä.

Keskittykää toisten ihmisten budjettien miettimisen sijasta pohtimaan, mikä on tehnyt teistä niin niin kitkeriä ja katkeria, että tetailette tällaisia aloituksia!

Meillä yhteenlasketut bruttotulot lähetelee kymppitonnia kuussa. Mutta se ei estä ymmärtämästä niitä, joilla menee taloudellisesti huonommin.

[QUOTE="poikia3";25131227]Tässä kohdin ärsyttää se, että kaikki eivät käytä alkoholia tai tupakoi.[/QUOTE]

Mut kato kun ei oo muuta vaihtoehtoa kun näiden "tietävien" mielipiteet. Kaikki polttaa, juo jne. Ei nähdä muuta kun se oma näkökanta eikä itsellä oo kokemusta siitä mitä on kun ei oo sitä rahaa vaikka minkä yrittäs.

Aivan varmasti jokaisella on varaa edes yhteen pieneen lahjaan kun hiukan jättää omia turhakkeitaan ostamatta.
Itse aikanaan erosin joulun alla ja rakas ex vei kaikki (marraskuun) tulot,
siinä sitten kituuteltiin ja ihmettelin milläs nyt ruokaa saati lapselle joululahjaa.
Mutta kyllä sitä sain niin ruokaa kuin sen yhden joululahjankin.
Itse en tosin saanut lapselle hankittua kuin yhden lahjan mutta ex anoppi hankki sitäkin enemmän lapsenlapselleen.

Aivan varmasti jokaisella on varaa edes yhteen pieneen lahjaan kun hiukan jättää omia turhakkeitaan ostamatta.
Itse aikanaan erosin joulun alla ja rakas ex vei kaikki (marraskuun) tulot,
siinä sitten kituuteltiin ja ihmettelin milläs nyt ruokaa saati lapselle joululahjaa.
Mutta kyllä sitä sain niin ruokaa kuin sen yhden joululahjankin.
Itse en tosin saanut lapselle hankittua kuin yhden lahjan mutta ex anoppi hankki sitäkin enemmän lapsenlapselleen.

Että kyllä muut kun minäkin...Vieläkään kaikki perheet eivät ole se joka onnistuu.

Omakotitaloasujat: alkaa suuttuko, jos joku arvostelee teidan asumismuotovalintaa ja sen kustannuksia, ehka halvempikin vaihtoehto olisi ollut olemassa :-)

Ja, toivon kaikille ihan oikeasti mukavaa joulua, toivottavasti sinne kuusen alle tulee edes se yksi paketti.

Voiko asua vielä halvemmalla...omakotitalosta lyhennetään lainaa 290€/ kk...lainaa ei ole jäljellä 20 tuhatta eurookaan.Vuokraan menis isolla porukalla paljon enempi; siltikin vaikka sais asumistukea.Toki okt:ssa on kuluja muitakin :)Lahjoja olen kyllä jokaiselle lapselle ostanut muutaman eli en ole valitellut ettei olisi varaa, vaikka tiukkaa onkin.

[QUOTE="mie";25131317]Voiko asua vielä halvemmalla...omakotitalosta lyhennetään lainaa 290€/ kk...lainaa ei ole jäljellä 20 tuhatta eurookaan.Vuokraan menis isolla porukalla paljon enempi; siltikin vaikka sais asumistukea.Toki okt:ssa on kuluja muitakin :)Lahjoja olen kyllä jokaiselle lapselle ostanut muutaman eli en ole valitellut ettei olisi varaa, vaikka tiukkaa onkin.[/QUOTE]

Lisään vielä, että oikein hyvin ymmärrän heitä, joilla ei ole varaa siihen yhteenkään lahjaan.Elämä voi yllättää rankalla tavalla ja koetella pitkäänkin.Tsemppiä kaikille, jotka kamppailevat.Älkää antako periksi!

Että kyllä muut kun minäkin...Vieläkään kaikki perheet eivät ole se joka onnistuu.

No periaatteessa kyllä ;)
Asiaan vaikuttaa hyvin paljon myös sekin jos olet kasvattanut lapsesi kamalan isossa lahjameressä ja ei osaa olla edes kiitollinen siitä yhdestäkään lahjasta.
Ei sen yhden lahjan tarvitse olla 50 tai 100e hintainen vaan hyvin riittää vaikkapa se kiva 10e kirja tai palapeli tai nukke tai auto tms.
Mutta ei kun vikistään ettei ole varaa ja sitten suunnataan ensimmäisenä sinne 100e legohyllyn luo kun se 10e legopaketti ei muka kelpaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25131386:
joopa joo, kaikkien rahattomien perheiden rahathan menee toki viinaan ja alkoholiin :headwall:. herätkää pahvit nyt oikeesti ajattelemaan asioita

Ja jouluhan jokavuosi yllättää, sitähän ei tietenkään voi ennakoida?
Herätkää muka köyhät valittajat.
Teillä on tasan vuosi aikaa säästää vaikka joka kuukausi 5e mutta aina löytyy muka "yllättäviä" tärkeitä menoja.
Joululahjojahan ei tietysti voi ostaa etukäteen alennuskoreista :O

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;25131368:
No, kyllä ne lapsille aika tärkeä juttu on, haluaa vanhemmat sitä tai ei.

Niin. Ja kuka tekee niistä lahjoista lapsille niin tärkeitä? Meillä ei joulu perustu lahjoihin, eikä ole koskaan perustunutkaan. Surullista on se ettei sitä tunnu oikein kukaan ymmärtävän.

Alkuperäinen kirjoittaja herää pahvi;25131393:
Ja jouluhan jokavuosi yllättää, sitähän ei tietenkään voi ennakoida?
Herätkää muka köyhät valittajat.
Teillä on tasan vuosi aikaa säästää vaikka joka kuukausi 5e mutta aina löytyy muka "yllättäviä" tärkeitä menoja.
Joululahjojahan ei tietysti voi ostaa etukäteen alennuskoreista :O
ja en puhunut itsestäni, vaan niistä sadoista köyhistä perheistä. joilla ei ehkä kaikilla ole varaa edes säästää niitä rahoja lasten lahjoihin

Meillä on pienet tulot, mulla omaishoidonpalkkio ja miehellä työmarkkinatuki (jäi juuri työttömäksi), asutaan kerrostalossa vuokralla (ei lämmityskuluja, niissäkin säästää), ei polteta, ei juoda eikä käydä viihteellä, ei syödä ulkona, eikä harrasteta mitään maksullista paitsi lapset harrastaa mutta edullisesti. Me ollaan lapsille ostettu lahjoja vaikka pienituloisia ollaankin, 5kpl molemmille, lisäksi on mummulta ja vaarilta ainakin pari lahjaa.

Minä uskon kyllä, että liki kaikilla on rahaa siihen 5 - 10 euron joululahjaan. Mutta entäs kun lapsi kasvaa, uskon, että perheen ahdistus kasvaa, kun vanhemmilla ei ole rahaa edes yhteen lapsen toivomaan lahjaan. Ei paljon auta, että lapsi saa Aku Ankan taskukirjan jos toiveissa oli esim. kännykkä. Pienille lapsille hankkii mieluisat joululahjat pienemmällä rahalla, mutta mitä isommat lapset, sitä vaikeampi on löytää jotain sopivaa vähällä rahalla.

Meillä ei ole tällä hetkellä tiukkaa rahasta, mutta niitä hetkiä on ollut, kun mies on ollut työttömänä tai lomautettuna. Jo pystyn tosiaan asettumaan muiden asemaan.

Yhteistyössä