Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aikuinen";26813549]Miksi saa olla itsekäs?[/QUOTE]

Itsekkyys, tietyissä rajoissa, on täysin normaalia ja jopa toivottavaa.
Terveen ja epäterveen itsekkyyden väliin mahtuu paljon ja matka päästä päähän on pitkä.

[QUOTE="xxxx";26813575]Itsekkyys, tietyissä rajoissa, on täysin normaalia ja jopa toivottavaa.
Terveen ja epäterveen itsekkyyden väliin mahtuu paljon ja matka päästä päähän on pitkä.[/QUOTE]

Totta kai, mutta ihmettelin vain tuota sanamuotoa "tuossa iässä jos jossain saa olla itsekäs", siis miksi juuri tuossa iässä? Varsinkin tuollaisessa tilanteessa, kun äiti tekee luultavasti kaikkensa, jotta saa kustannettua perheelle kaiken tarpeellisen. Silloin se teinin itsekkyys ei oikein sovi kuvaan, vaikka kuinka ottais nuppiin.

Mutta se siitä. Öitä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813563:
Kasvavien lasten perheissä niitä menoja vaan voi tulla joka ainoa kuukausi eikä joka kuukausi voi olla lyhennysvapaa. Mutta tosiaan ap itse päättää, ostaako repun osamaksulla vai ei.

Jos nappaan esimerkiksi tuon meidän 10 v.
Toukokuu lenkkarit ( edelliset rikki )
Kesäkuu silmälasit ( näkö muuttunut yli yhden yksikön )
Elokuu koulureppu ( vanha hajosi toukokuussa )

Lisäksi kaikki menot johon olin osannut varautua, leirimaksut, croksit, lääkkeet ym.

[QUOTE="xxxx";26813592]Keittis

Joo, lapsiperheessä voi olla aina yllättäviä menoja, kuten nyt tämä laukku :D[/QUOTE]
Ja lääkkeet. Ja kengät. Ja talvitakki. Ja pesukone voi hajota. Ja.... lista on oikeastaan loputon. Siksi munm ielestä kannattaa käyttää harkintaa siinä, mitkä hankinnat ovat niin tärkeitä, että ne kannattaa tehdä velaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813605:
Ja lääkkeet. Ja kengät. Ja talvitakki. Ja pesukone voi hajota. Ja.... lista on oikeastaan loputon. Siksi munm ielestä kannattaa käyttää harkintaa siinä, mitkä hankinnat ovat niin tärkeitä, että ne kannattaa tehdä velaksi.

Lääkkeetkin kuuluu sos.turvan piiriin, että ennemmin hakisin niihin sossusta rahaa/sitoumuksen kuin ruikuttaisin laukkua (mihin tod.näköisesti sanotaan, ettei tipu/osta osamaksulla).

Mut, kukin tavallaan.

[QUOTE="xxxx";26813625]Lääkkeetkin kuuluu sos.turvan piiriin, että ennemmin hakisin niihin sossusta rahaa/sitoumuksen kuin ruikuttaisin laukkua (mihin tod.näköisesti sanotaan, ettei tipu/osta osamaksulla).

Mut, kukin tavallaan.[/QUOTE]
Niin totta :)

Myös pesukone (jos ei pesutupaa) hoidetaan sossusta.
Vaatteet, laukut ym. kuuluvat perusosaan ja vain harvoin niihin saa hark.varaista.

Lääkkeet, lääkäri, pesutuvat yms. maksetaan perusosan lisäksi :)

Osamaksussa ei ole mitään pahaa, jos sitä osaa käyttää oikein. Moni on juuri perustellut, että osamaksun kanssa voi tiukassa rahatilanteessa tulla ongelmia. Joku toinen taas hiiltyy ja pitää teinin aliarvioimisena, ettei hänelle viitsittäisi "opettaa" osamaksusysteemiä. Minusta kuitenkin teinillä on hukassa käsitys rahan arvosta, tärkeysjärjestyksestä ja vähän muustakin, kun hän haukkuu äitiään, joka on kuitenkin rehellisesti selittänyt, että perheellä on rahapula. Jos hän nyt saa laukkunsa osarilla, hänelle jää väärä käsitys siitä, mitä äiti tarkoitti, kun sanoi, ettei rahaa ole. Fiksumpi tapa olisi laittaa osamaksun verran rahaa syrjään joka kuukausi, paikkaan, jossa teini näkee rahojen kertymisen ja jonne hänkin voi itse laittaa rahaa tavoitetta varten, jos sattuu sitä jostain saamaan. Laukku ostetaan vasta sitten, kun rahat on saatu kokoon.

Ap voisi näyttää teinille ihan paperilla, mikä on vuokran/lainanlyhennyksen määrä kuussa, paljonko menee sähköön, veteen, vakuutuksiin... Ihan oikeat summat näytille nenän eteen. Sitten voidaan yhdessä laskea, mitä äidille noiden jälkeen jää ja sitten miettiä, miksi jäljelle ehkä jäävää kymppiä ei ole viisasta hassata. Mitä, jos ensi kuussa hajoaa pesukone?

Minun äitini opetti mulle erikseen kädestä pitäen kuukausibudjetin teon, vaikka olin tosi fiksu nuori muutenkin. Ennen kotoa muuttamista mulla oli käsitys sähkölaskun suuruudesta jne. Suosittelen muillekin.

Miksi sossulle nyt on sanottava, että haen toimeentulotukea laukkuun? Sitä ei tarvitse kertoa, riittää, että lasket/laskette sossun kanssa yhdessä tai itseksesi mitkä ovat menot ja tulot. Laskut, ruoka, pakolliset hygienia -ja päivittäistarvikkeet sekä myös vaatteet kuuluvat perustoimeentulotuen alaisiksi. Unohda se helvetin laukku sana, saat sieltä rahallista tukea, jolloin voit itse järkeillä mihin ne käytät.

Minun vanhempani eivät saaneet juuri mitään, joten olen huomannut tässä jonkun verran kahdenkympin paremmalla puolella, että minä saan kyllä. Ja paljon saankin. Isäni joskus sanoi, että siksi saan, kun hän ei mitään saanut. Haluaa antaa, kun tietää miten onnelliseksi vähäkin tekee. Seonnut en ole, itse itseni elätän, mutta lahjuksia ja hemmottelua tulee vielä aikuisenakin vaikka hyvin keskituloisesta perheestä olen, ei ajella Mersuilla eikä ole asuntoja meille lapsille ostettu. Paljon muuta kivaa kyllä - puolin ja toisinkin näin aikuisena.

Kun tuossa puhuttiiin aikaisemmin nuoren työntekomahdollisuuksista haluaisin lisätä listaan yhden eli koiran ulkoilutus. Itselläni oli aikoinaan pieni koira jota naapurin teini käytti maksua vastaan ulkona. Pari kertaa viikossa (sovitut päivät) Apu oli minulle todella suuri kun ei tarvinnut lähteä töistä kiireellä. Nuori sai rahaa suhteellisen pienellä vaivalla. Toki sitoutumista vaadittiin sovittuihin päiviin. Toisaalta löydettyäni hyvän työntekijän olin tilois maksamaan ylimääräistä ;)

Siihen kiukutteluun ja jaksamiseen auttaa vähän, jos on tiedossa päivä kun rahatilanne helpottaa. Toisaalta sitä ei yleensä etukäteen varmaksi tiedä ja pettymys on kova, jos raha-asiat eivät alakaaan selvitä.

Jaksamista ap:lleja tytölle.

Jos ne rahat on loppu sen takia, että äiti vetää viinaa ja tupakkaa, eikä rahaa jää muuhun,
niin ymmärrän teinin kiukuttelun erittäin hyvin.
Ei taida osamaksulla onnistua, kun luottotiedot on menny omien hölmöilyjen takia.
Kyllä sitä rahaa voi aina jostain säästää.

Mun mielestäni tässä ei oo nyt ongelmana tämä laukkua vaan se, että ap sanoi, ettei raha ole riittänyt pidemmällä aikavälillä. Se, mihin pitäisi puuttua, on jompi kumpi seuraavista:

- Tulot ei ole riittävät. -> Onko haettu kaikki perheelle kuuluvat edut? Onko mahdollista hakea jotain muuta työtä?
- Jatkuvat menot on liian suuret. -> Laskettava jatkuvat isommat menot (asumiskustannukset, auto, netti, puhelin, jne) ja suhteutettava ne oikealle tasolle tuloihin nähden.

Jos ap:lla itsellään ei ole kahteen vuoteen ollut varaa ostaa itselleen vaatteita, niin kysymys ei nyt ole mistään yksittisestä pesukoneen hajoamisongelmaylläristä.

teini tietää että kaikkea ei saa mitä haluaa,mutta mieluummin ostan teinille vaatteen7laukun mitä koko ajan käyttää kun jonkun halpahallin veskan mikä ei kelpaa..ei se kyllä niin ole että jos laukun saa niin sitten pitää saada kaikki muukin=)Itse ihmettelen missä umpiossa monet elää..kun ei ole sukua tai ketään joka ostaisi tai antaisi rahaa esim.synttäreille.Itse pistän 5e kuussa joka muksulle säästöön ja sitten jos oikein kovasti jotain haluaa niin joskus saakin=)Itse olen perheestä jossa ei ollu rahaa ostaa ikinä mitään merkkijuttuja ja on se nuorelle aika raskasta kun ei saa mitään=(

Onko Ellos-tilin sun muiden ehdottelijoille tullut mieleen, että ap:llä ei välttämättä ole luottotiedot kunnossa? Ja aika moni osamaksusysteemi on nykyään Klarnaa tai jotain Nordea Rahoitusta yms., joilla on aika tiukat ehdot tulojen suhteen.

En usko, että kirppisten ehdottelukaan on hyvä ajatus, koska (jos yhtään tunnen teinejä) teinillä on luultavasti juuri se tietty laukku mielessä jonka hän haluaa. Eikä "uusi" vanha laukku kirppikseltä tee kavereihin juurikaan vaikutusta.

Lähetä se likka mustikkametsälle. Arvostaa sitä laukkuaan vähän enemmän kun on kyykkinyt metsässä rahoja tienaamassa. Nythän on mitä mainioin aika "ilmaisen" rahan haalimiseen.

Ainakin täällä Itä-Suomessa mustikat on vieläpä niin isoja että niitä kerää nopeasti. Oma 10v on kerännyt tällä viikolla kymmenisen litraa ihan vaan muun touhunsa ohessa.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26813462:
Minä taas en ymmärrä, miksi ei JOSKUS voisi ostaa teinillekin juuri sitä mitä teini pyytää, kun nyt kuitenkin kyse on käyttötavarasta. En tarkoita, että joka viikko jotain vaan kerran syksyllä koulun alkaessa koululaukku. Jos rahaa ei ole, täytyy varmaan tehdä jokin kompromissi tai keksiä tytön kanssa yhdessä, miten laukun voisi rahoittaa.

Minun lapsuudessani ei ole lapsille koskaan ostettu mitään, ei yhtään mitään. Talvikenkien vuoksi piti kykkiä pottupellolla ja metsänistutuksessa viikkotolkulla. Voin sanoa, että ei siinä opi arvostamaan rahaa vaan tuntemaan hienoista katkeruutta. ERI ASIA jos kyse on esimerkiksi humputtelusta, koululaukku tai ehjät, siistit vaatteet eivät sitä ole.

Minä peesin tätä kirjoitusta sanasta sanaan. Lapsi saa lapsilisän joka kuukausi. Se on tarkoitettu hankinnoille, jotka tehdään LAPSELLE. Mikään ei oikeuta tietenkään teinin huutamiseen tai haukkumiseen, mutta on se vittumaista mennä kouluun vanhoissa ryysyissä ja monta vuotta vanhassa kassissa. Tuon ikäiset on merkkitietoisia ja oikeanlainen reoou tai kengät on sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta. En tarkoita että teini pitää vaatettaa monen sadan vaatteisiin, mutta kirpputoritkin on keksitty. Ymmärrän täysin lastasi ap. Olisi se mukava saada jotain uutta kouluvuoden alkajaisiksi. Innostaisi varmaan opiskelussakin.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus

Yhteistyössä