Osamaksussa ei ole mitään pahaa, jos sitä osaa käyttää oikein. Moni on juuri perustellut, että osamaksun kanssa voi tiukassa rahatilanteessa tulla ongelmia. Joku toinen taas hiiltyy ja pitää teinin aliarvioimisena, ettei hänelle viitsittäisi "opettaa" osamaksusysteemiä. Minusta kuitenkin teinillä on hukassa käsitys rahan arvosta, tärkeysjärjestyksestä ja vähän muustakin, kun hän haukkuu äitiään, joka on kuitenkin rehellisesti selittänyt, että perheellä on rahapula. Jos hän nyt saa laukkunsa osarilla, hänelle jää väärä käsitys siitä, mitä äiti tarkoitti, kun sanoi, ettei rahaa ole. Fiksumpi tapa olisi laittaa osamaksun verran rahaa syrjään joka kuukausi, paikkaan, jossa teini näkee rahojen kertymisen ja jonne hänkin voi itse laittaa rahaa tavoitetta varten, jos sattuu sitä jostain saamaan. Laukku ostetaan vasta sitten, kun rahat on saatu kokoon.
Ap voisi näyttää teinille ihan paperilla, mikä on vuokran/lainanlyhennyksen määrä kuussa, paljonko menee sähköön, veteen, vakuutuksiin... Ihan oikeat summat näytille nenän eteen. Sitten voidaan yhdessä laskea, mitä äidille noiden jälkeen jää ja sitten miettiä, miksi jäljelle ehkä jäävää kymppiä ei ole viisasta hassata. Mitä, jos ensi kuussa hajoaa pesukone?
Minun äitini opetti mulle erikseen kädestä pitäen kuukausibudjetin teon, vaikka olin tosi fiksu nuori muutenkin. Ennen kotoa muuttamista mulla oli käsitys sähkölaskun suuruudesta jne. Suosittelen muillekin.