Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole yhtään hullumpaa miettiä perheen taii sen sossun kanssa, mistä tilanne johtuu. Kohtuutonta kituuttaa, jos tilanne onkin sellainen, että perheelle kuuluisintoimeentulotuki tai asumistuki. Teinin ehkä rauhoittuu, kun huomaa, että äiti on tehnyt parhaansa talouden eteen. Tai sitten arvot vaan niin erilaiset. Itse olisin nuorena vaikka kaurapuurolla elänyt saadakseni jonkun höpsötyksen. Nyt en, kuten ei äitinikään aikoinaan, suostuisi turhuuden takia tinkimään tavallisesta ruuasta.

Tuo ei ollut pointtini, se siis ettei sossua saisi mietiskellä ja käyttää.
Saattavat ehdottaa sitten sielläkin sitä osamaksua.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813502:
Eivät kaikki ole noin tässä ketjussa kirjoittaneet. Itse en pidä osamaksua kovinkaan järkevänä sellaisessa tilanteessa, missä rahat eivät muutenkaan riitä juuri mihinkään. Ne osamaksuerät kun pitää kuitenkin maksaa ja kahden kuukauden päästä voikin olla joku paljon reppua tärkeämpi juttu kuten vaikkapa sen teinin lääkeet, jotka on maksettava. Jätetäänkö sillon lääkkeet ostamatta vai osamaksu maksamatta, jos molempiin ei riitä rahat?

Joku ehdotti sitä, että ap koittaisi nyt säästää rahaa ja uuden repun tyttö saisi joululahjaksi. Siihen asti menisi vanhalla repulla. Minusta tuo olisi sekä ap:n että teinin kannalta paras kompromissi, jos lisää rahaa ei ole mahdollista kummankaan saada mistään.

Olen elänyt aikoja, joilloin vaatteiden ostaminen oli mahdollista vain osamaksulla. Sopi mulle, ei tullut ongelmia, joten en ymmärrä missä mättää...kaikilla...

Onko adidaksen kassi?Meillä sai 9v sellaisen viime syksynä.Täällä on melkeen kaikilla olkakassit jo pienenä. Teineillä tuntuu kanssa olevan kaikilla.Asutaan isossa kaupungissa.

No nyt sinne sossuun, luulisi heidän maksavan jos on varaa maksaa pienille lapsille talvivaatteita, että heitä ei kiusata, kalleimman mukaan, samoin lapsille sänkyjä ja vaunuja kaupasta, vaikka kierrätyskeskukset täynnä hyväkuntoista tavaraa pienille. tosin vanhaa.

teinien syrjiminen on kylllä perseestä. pikkukakaroille ostellaan kaikkea turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813502:
Itse en pidä osamaksua kovinkaan järkevänä sellaisessa tilanteessa, missä rahat eivät muutenkaan riitä juuri mihinkään. Ne osamaksuerät kun pitää kuitenkin maksaa ja kahden kuukauden päästä voikin olla joku paljon reppua tärkeämpi juttu kuten vaikkapa sen teinin lääkeet, jotka on maksettava. Jätetäänkö sillon lääkkeet ostamatta vai osamaksu maksamatta, jos molempiin ei riitä rahat?
Jep, samasta syystä minä en näe järkevänä, että ap ostaisi laukun osamaksulla.

Tilanteessa, jossa rahat eivät ole ihan yhtä tiukalla, voi osamaksu olla ihan jees, mutta jos tilanne oikeasti on se, että ruokaan juuri ja juuri riittää, niin osamaksulla ostaminen on riskialtista. Kun voi tulla yllättäviä, pakollisia menoja ja sitten ei riitä enää raha osamaksun lyhentämiseen - sellaisia menoja, jotka ei voi jäädä odottamaan, vaikkapa juurikin lääkkeet tai se että ainoat sopivat kengät menee rikki.

Ja teinille, jotka joskus on aika lailla materian perään, en ehkä ihan ekana esittelisi sitä vaihtoehtoa, että voi tilata tuotteen nyt ja maksaa sitten myöhemmin. Kun ei teinit aina ajattele nokkaansa pidemmälle.

Mä kasvoin köyhässä perheessä ja en saanut juuri mitään. Tein töitäkin että saisin saman mitä muutki ja muuta en oppinut kuin katkeruuden.

Meillä taas ei oltu varsinaisesti köyhiä, ideologia vain oli se, että lapsille ei mitään uutta koskaan tarvi.. Äiti ois tahtonut ostaa, vaan isä ei antanut. Ja kyllä, itse ostan lapsille varmaan sitten liikaakin kaikkea, koska itse en saanut. Pyrin kyllä pitämään siinäkin kohtuuden.

[QUOTE="xxxx";26813517]Tuo ei ollut pointtini, se siis ettei sossua saisi mietiskellä ja käyttää.
Saattavat ehdottaa sitten sielläkin sitä osamaksua.[/QUOTE]

Se on sitten arvokysymys, jonka ap on jo miettinyt.

Tilanteessa, jossa rahat eivät ole ihan yhtä tiukalla, voi osamaksu olla ihan jees, mutta jos tilanne oikeasti on se, että ruokaan juuri ja juuri riittää, niin osamaksulla ostaminen on riskialtista. Kun voi tulla yllättäviä, pakollisia menoja ja sitten ei riitä enää raha osamaksun lyhentämiseen - sellaisia menoja, jotka ei voi jäädä odottamaan, vaikkapa juurikin lääkkeet tai se että ainoat sopivat kengät menee rikki.

Ja teinille, jotka joskus on aika lailla materian perään, en ehkä ihan ekana esittelisi sitä vaihtoehtoa, että voi tilata tuotteen nyt ja maksaa sitten myöhemmin. Kun ei teinit aina ajattele nokkaansa pidemmälle.

Niissä osamaksuissa on LYHENNYSVAPAA/LYHENNYSVAPAITA kuukausiakin.
Ei kaikille ongelma, vaikka joillekin rahakkaille näyttää olevan.

No nyt sinne sossuun, luulisi heidän maksavan jos on varaa maksaa pienille lapsille talvivaatteita, että heitä ei kiusata, kalleimman mukaan, samoin lapsille sänkyjä ja vaunuja kaupasta, vaikka kierrätyskeskukset täynnä hyväkuntoista tavaraa pienille. tosin vanhaa.

teinien syrjiminen on kylllä perseestä. pikkukakaroille ostellaan kaikkea turhaa.
Ihan yhtä lailla sossu tukee pikkulapsiperhettä kuin teinin perhettäkin, jos perheellä on toimeentulotukeen oikeus. Ei ketään syrjitä. Itse asiassa teinin osuus toimeentulotuesta taitaa olla suurempi kuin pikkulapsella...?

Jos saman perheen pikkumuksut saa kaikkea, mutta teini ei mitään, niin se on perseestä ja se on syrjintää. Mutta ei se ole syrjintää, jos Korhosen pikkumuksut saa merkkivaatteita vanhempiensa rahoilla, mutta Mäkisen teinin äiti ei osta teinilleen merkkilaukkua.

[QUOTE="xxxx";26813522]Olen elänyt aikoja, joilloin vaatteiden ostaminen oli mahdollista vain osamaksulla. Sopi mulle, ei tullut ongelmia, joten en ymmärrä missä mättää...kaikilla...[/QUOTE]
Sopi sulle, mutta sopiiko ap:lle? En mä niin sano, etteikö ap voisi sitä reppua osamaksulla ostaa. Hänen pitää vaan miettiä, miten niiden osamaksujen kanssa käy, jos tulee jotain muitakin yllättäviä menoja. Mulla on muutamia tuttuja, joiden oli aikoinaan hyvin vaikea päästä osamaksukierteestä eroon. Rahat menivät peruselämisen lisäksi osamaksuihin ja kun jotain uutta tarvitsi, se oli jälleen hankittava osamaksulla.

[QUOTE="xxxx";26813537]Niissä osamaksuissa on LYHENNYSVAPAA/LYHENNYSVAPAITA kuukausiakin.
Ei kaikille ongelma, vaikka joillekin rahakkaille näyttää olevan.[/QUOTE]
Ai jossain Hobbyhallissa vai? Kiva, jos on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813540:
Sopi sulle, mutta sopiiko ap:lle? En mä niin sano, etteikö ap voisi sitä reppua osamaksulla ostaa. Hänen pitää vaan miettiä, miten niiden osamaksujen kanssa käy, jos tulee jotain muitakin yllättäviä menoja. Mulla on muutamia tuttuja, joiden oli aikoinaan hyvin vaikea päästä osamaksukierteestä eroon. Rahat menivät peruselämisen lisäksi osamaksuihin ja kun jotain uutta tarvitsi, se oli jälleen hankittava osamaksulla.

Aloittaja päättää, enkä ymmärrä osamaksujen täysdissausta.
Jos tulee menoja, voi pitää lyhennysvapaata.

Mä tiedän ihmisiä, ketkä on kusessa rahojensa kanssa, vaikka käyvät TÖISSÄ.
Sanonko sitten kaikille, että älkää menkö töihin, voitte joutua kuseen.

Opiskelen sosialialaa ja en jaksa uskoa että sieltä saa kassiin toimeentulotukea. Perustoimeetulotuen tietenkin saa, mutta sillä oletetaan ostettavan vaatteet ja muut teinille. Mihin ap:n rahat menee? Tupakoitko, juotko? Jos näin on niin sitten lopetat ne touhut ja tadaa on varaa kassiin.

[QUOTE="xxxx";26813553]Aloittaja päättää, enkä ymmärrä osamaksujen täysdissausta.
Jos tulee menoja, voi pitää lyhennysvapaata.

Mä tiedän ihmisiä, ketkä on kusessa rahojensa kanssa, vaikka käyvät TÖISSÄ.
Sanonko sitten kaikille, että älkää menkö töihin, voitte joutua kuseen.[/QUOTE]
Kasvavien lasten perheissä niitä menoja vaan voi tulla joka ainoa kuukausi eikä joka kuukausi voi olla lyhennysvapaa. Mutta tosiaan ap itse päättää, ostaako repun osamaksulla vai ei.

Iso peesi tähän. Osamaksuun liittyy se suuri vaara, että siitä tulee kierre: "No jos tuon vielä ostaisin".. ja sitten ollaankin velkakierteessä. En suosittele.

Kun olin lapsi ja nuori, meillä oli kyllä rahaa, mutta olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni siitä, että rahan arvo opetettiin hyvin varhain ja kesätöissä ollaan kaikki sisarukset oltu kesäisin. Olipa aika, jolloin en vielä päässyt kesätöihin nuoren iän vuoksi, niin tein sopimuksen isän kanssa ja kitkin pihamaalta rikkaruohoja ja sain vähän taskurahaa. Kyllä sekin pieni itse ansaittu raha tuntui hyvältä.

Surettaa tosin, kun nykyään kesätyöpaikat taitavat olla vähän kiven alla verrattuna omaan nuoruuteeni.

Yhteistyössä