Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813426:
Voi voi, nyt erehdyt pahan kerran. Mun lapseni ovat hyvin vähään tyytyväisiä. Ja ovat jo nuoresta lähtien oppineet, että jos haluavat jotain enemmän kuin mitä mä olen valmis heille kustantamaan, niin sen eteen pitää sitten tehdä töitäkin.

Näin juuri :)

Jotenkin minusta härskiä ja noloa että täällä aikuiset ihmiset, jotka shoppailevat täysin naurettavaa ja kallista merkkivaatetta pikkukakaroilleen, oikein jumaloivat merkkejä ja kyselevät minkälainen haalari ja minkälaista vaatetta ekaluokkalaiselle (muistan anatolian kyselleen minkälaista vaatetta tulevalle ekaluokkalaiselleen, että kukaan ei kiusaa ja on muodikas, kyseli tätä puoli vuotta ennen kuin hemmoteltu -sukulaisten taholta ja joka taholta- kakaransa meni ekalle), että sille ei tule paha mieli eikä tule kiusatuksi ja millaista pitää olla, täällä nyt vauhkoavat miten jonkun toisen teini ei saisi toivoa itselleen uutta merkkilaukkua.

Noloa. Hävettää puolestanne.

Mun mielestä homma menee ihan toisinpäin. Kakarat tarvitsevat pääasiassa kuria ja rajoja tuonne 10vee asti ja sen jälkeen voi alkaa jotain toiveitakin toteuttaa. materiapuolella.

Toki toivoa saa, mutta jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole. Ja jos homma menee vanhemman haukkumiseksi ja hälle huutamiseksi, saa sen laukun hankinnan mun mielestäni unohtaa, vaikka tilillä lepäisi milli ylimääräistä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
tuossa iässä jos jossain saa olla itskeäs ja toivoa kaikkea.

Niin saakin. Ja haaveilla saa 98-vuotias mökin mummokin. Mutta kaikkea haluamaansa ei saa.

Ap:n tytär on yhä kasvuiässä eikä kirjoituksen perusteella kuljeskele alasti. Ap itse taas ei ole ostanut itselleen edes vaatteita. Tytön on täytynyt niitä saada, tai aika kittanoissa reseuissahan tuo kulkisi. Ap tekee siis parhaansa tytön eteen. En käsitä, millä logiikalla tytön pitäisi saada ylihintainen laukkukin, ikään kuin palkaksi siitä, että mollaa äitiään. Sillä tavalla ei ainakaan saa yhtikäs mitään, se on kannattavaa oppia.

[QUOTE="sipsi";26813422]Ööö??? Ohi meni ja ujelsi, ja aikas törkeää tekstiä nyt äkäpäissäsi näppikseltäsi suolsit...[/QUOTE]

No siis samat jotka täällä kirjoittelevat ja haukkuvat aloittajan lasta, suunnilleen, ostavat omilleen kaiken kultalautasella. sunkin lapsellasi on hevonen.

itse en kehtaisi kirjoittaa jos olisin itse materian perässä juokseva shoppailufriikki kuten anatolia. vauvallakin pitää olla jotain merkkiä ja jonkun tietynlaiset kuteet.

Jotenkin minusta härskiä ja noloa että täällä aikuiset ihmiset, jotka shoppailevat täysin naurettavaa ja kallista merkkivaatetta pikkukakaroilleen, oikein jumaloivat merkkejä ja kyselevät minkälainen haalari ja minkälaista vaatetta ekaluokkalaiselle (muistan anatolian kyselleen minkälaista vaatetta tulevalle ekaluokkalaiselleen, että kukaan ei kiusaa ja on muodikas, kyseli tätä puoli vuotta ennen kuin hemmoteltu -sukulaisten taholta ja joka taholta- kakaransa meni ekalle), että sille ei tule paha mieli eikä tule kiusatuksi ja millaista pitää olla, täällä nyt vauhkoavat miten jonkun toisen teini ei saisi toivoa itselleen uutta merkkilaukkua.

Noloa. Hävettää puolestanne.

Mun mielestä homma menee ihan toisinpäin. Kakarat tarvitsevat pääasiassa kuria ja rajoja tuonne 10vee asti ja sen jälkeen voi alkaa jotain toiveitakin toteuttaa. materiapuolella.
Buahaahaaaa...
On sulla pitkä muisti, lapsi menee jo kolmannelle. Mutta sitä et taida muistaa, että kyselin asiaa siksi, että osaisin ostaa oikeanlaista vaatetta kevään alennusmyynneistä - jos nääs en osta alesta, niin en osta mistään, kun emme ui rahassa. Pakko ennakoida ja ostaa kun edullisesti saa. Ja kyselin siis sitä, käytetäänkö koulussa samanlaista vaatetta kuin päiväkodissa (samaa on moni muukin kysellyt, mutta niitä tuskin muistat), etten turhaan osta sellaista, jolle ei olekaan käyttöä. Etten siis laittaisi rahojani haaskuun.

Teini saa toivoa itselleen vaikka 50 merkkilaukkua, mutta teini ei mun mielestä saisi haukkua äitiään siitä, ettei tällä ole varaa teinin toiveita toteuttaa. Ja teinin pitää ymmärtää, ettei kaikkea toivomaansa voi saada. Teini on tarpeeksi vanha tajutakseen elämän tosiasioita; jos ei ole rahaa, ei voi ostaa. Ja teini on myös tarpeeksi vanha tienaamaan rahaa itse, jos sen merkkilaukun tahtoo. Kun ei ap niitä rahoja voi yhtäkkiä jostain tekaista: jos ei ole rahaa, niin ei ole.

Mutta joo, sama harmaa tapaus käy aika ajoin inisemässä tämänkaltaisissa ketjuissa siitä, miten ikäviä ja hemmoteltuja ja kamalia pentuja tietyillä palstalaisilla onkaan. Mikä lie hänenkin traumansa aiheuttanut.

[QUOTE="Vieras";26813434]Tietysti teini saa toivoa merkkivaatteita, ei siinä mitään pahaa ole. Kuten ei siinä äidin harmituksessa kun ei vaan pysty toteuttamaan lapsen haavetta. Ongelma ei vaan aina ratkea sillä, että joku tavara ostetaan.[/QUOTE]

YHDESTÄ laukusta saatiin ketju aikaan, missä mukamas kuvitellaan että materia auttaa aina, ap:n lapsi on hirveä haukkuja-kinuaja kuka ei tule osaamaan edes osamaksujen maksua...

Hohhoij.

Kyllä se laukkuongelma saattaa ratketa ihan sillä laukun ostamisella.

itse en kehtaisi kirjoittaa jos olisin itse materian perässä juokseva shoppailufriikki kuten anatolia. vauvallakin pitää olla jotain merkkiä ja jonkun tietynlaiset kuteet.
Ööö...kerro heti, mitä merkkejä vauvalla pitää olla, ja millaiset kuteet?
Multa on meinaan mennyt kokonaan ohi tämä tieto, että vauvallani pitäisi olla merkkivaatteita. Tai että hänellä olisi sellaisia.

Minä taas en ymmärrä, miksi ei JOSKUS voisi ostaa teinillekin juuri sitä mitä teini pyytää, kun nyt kuitenkin kyse on käyttötavarasta. En tarkoita, että joka viikko jotain vaan kerran syksyllä koulun alkaessa koululaukku. Jos rahaa ei ole, täytyy varmaan tehdä jokin kompromissi tai keksiä tytön kanssa yhdessä, miten laukun voisi rahoittaa.

Minun lapsuudessani ei ole lapsille koskaan ostettu mitään, ei yhtään mitään. Talvikenkien vuoksi piti kykkiä pottupellolla ja metsänistutuksessa viikkotolkulla. Voin sanoa, että ei siinä opi arvostamaan rahaa vaan tuntemaan hienoista katkeruutta. ERI ASIA jos kyse on esimerkiksi humputtelusta, koululaukku tai ehjät, siistit vaatteet eivät sitä ole.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
No siis samat jotka täällä kirjoittelevat ja haukkuvat aloittajan lasta, suunnilleen, ostavat omilleen kaiken kultalautasella. sunkin lapsellasi on hevonen.

Nyt meni väärin Tiimarinvihkomerkinnät - Poni hänellä on :) Ostettu rakasta rakkaamman isovanhemman vähäisellä perinnöllä, vainajan toiveesta, (ja satavarmasti olisi pitänyt papan ponia mieluummin). Ylläpitokulut kattaa suurimmaksi osin tekemällä tallitöitä viikonloppuisin :)

Mutta tämä ei tähän kassiasiaan nyt kuulu millään lailla... Tosin mielestäni en aloittajan lasta ole haukkunutkaan, vaan olen kirjoittanut lähinnä tavastani OMANI kanssa toimia. Vaan se siitä :)

• Tykkää
Reactions: Halin
Buahaahaaaa...
On sulla pitkä muisti, lapsi menee jo kolmannelle. Mutta sitä et taida muistaa, että kyselin asiaa siksi, että osaisin ostaa oikeanlaista vaatetta kevään alennusmyynneistä - jos nääs en osta alesta, niin en osta mistään, kun emme ui rahassa. Pakko ennakoida ja ostaa kun edullisesti saa. Ja kyselin siis sitä, käytetäänkö koulussa samanlaista vaatetta kuin päiväkodissa (samaa on moni muukin kysellyt, mutta niitä tuskin muistat), etten turhaan osta sellaista, jolle ei olekaan käyttöä. Etten siis laittaisi rahojani haaskuun.

Teini saa toivoa itselleen vaikka 50 merkkilaukkua, mutta teini ei mun mielestä saisi haukkua äitiään siitä, ettei tällä ole varaa teinin toiveita toteuttaa. Ja teinin pitää ymmärtää, ettei kaikkea toivomaansa voi saada. Teini on tarpeeksi vanha tajutakseen elämän tosiasioita; jos ei ole rahaa, ei voi ostaa. Ja teini on myös tarpeeksi vanha tienaamaan rahaa itse, jos sen merkkilaukun tahtoo. Kun ei ap niitä rahoja voi yhtäkkiä jostain tekaista: jos ei ole rahaa, niin ei ole.

Mutta joo, sama harmaa tapaus käy aika ajoin inisemässä tämänkaltaisissa ketjuissa siitä, miten ikäviä ja hemmoteltuja ja kamalia pentuja tietyillä palstalaisilla onkaan. Mikä lie hänenkin traumansa aiheuttanut.

Ensin ehdottelet SOSSUA sun muuta kun eihän noin voi elää miten ap elää.
Nyt puhutkin työnteosta.

Vi**u mikä ongelma, yksi laukku.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26813462:
Minä taas en ymmärrä, miksi ei JOSKUS voisi ostaa teinillekin juuri sitä mitä teini pyytää, kun nyt kuitenkin kyse on käyttötavarasta. En tarkoita, että joka viikko jotain vaan kerran syksyllä koulun alkaessa koululaukku. Jos rahaa ei ole, täytyy varmaan tehdä jokin kompromissi tai keksiä tytön kanssa yhdessä, miten laukun voisi rahoittaa.

Minun lapsuudessani ei ole lapsille koskaan ostettu mitään, ei yhtään mitään. Talvikenkien vuoksi piti kykkiä pottupellolla ja metsänistutuksessa viikkotolkulla. Voin sanoa, että ei siinä opi arvostamaan rahaa vaan tuntemaan hienoista katkeruutta. ERI ASIA jos kyse on esimerkiksi humputtelusta, koululaukku tai ehjät, siistit vaatteet eivät sitä ole.

No tottakai joskus pitää ostaa teinille juuri sitä, mitä teini pyytää.

Mutta ap:n tapauksessa se hetki ei taida olla juuri nyt. Ehkä myöhemmin on taas rahaa ja toiveet mahdollista toteuttaa?

• Tykkää
Itse ostin 11- vuotiaalle 70 e:n repun, koska kovasti halusi ja oli haikaillut sitä kauan. Ei meilläkään ylimääräistä ole erikoisemmin mutta ei nyt tosta vararikkoonkaan menty. Mun mielestä JOSKUS olis hyvä saada "mitä kaikilla muillakin on".

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26813462:
No tuotahan tässä on yritetty ehdottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813474:
No tuotahan tässä on yritetty ehdottaa.

Juu, väittämällä että osamaksu nyt on ihan perseestä, kukaan osaa rahojaan sitten käyttää, teini tajua lopettaa kinuamista jos saa haluamansa...
Etenkään tarvitse mitään, kun haukkuu.

:headwall:

Naiset :/

ihan sama. teille se on toisten kersat ja teidän indigokristalliihanaiset lapsukaiset, joilta ei saa puuttua mitään.
missähän töissä keittis sunkin lapsi on ollut 13-vuotiaana? muuta kuin syöttänyt sun kyökissäs kaikki ikätoverinsakin.

ja sipsi, just sanoin, että please, älkää vetäkö tähän noita "mieluumin ottaisin isän, mummon, pappan jne." kun on olemassa ihmisiä, joilla nuo eivät auta tai välitä. kuten aloittajalla todennäköisesti on. Pois silmistä, pois mielestä. _Suku asuu kaukana.

[QUOTE="xxxx";26813466]Ensin ehdottelet SOSSUA sun muuta kun eihän noin voi elää miten ap elää.
Nyt puhutkin työnteosta.

Vi**u mikä ongelma, yksi laukku.[/QUOTE]
SOSSUA ehdotin siksi, että ap:llä ehkä olisi toimeentulotukeen oikeus, jos ja kun rahatilanne kerran on sellainen, että ruokaan hädintuskin riittää ja muuhun ei riitäkään. Mitä väärää siinä on, jos hakee sossusta tukea, johon on kenties oikeutettu?

Diakoniaa ehdotin, koska sieltä voi saada tilapäistä apua jos tilanne on tiukka. Jos ap saisi sieltä vaikkapa 100 euron maksusitoumuksen ruokakauppaan (kuten olen kuullut että voisi saada), niin sittenhän hänellä olisi 100 euroa enemmän käytettävänä johonkin muuhun. Vaikka vaatteisiin tai laukkuun.

Ja työnteko on mun mielestä oiva vaihtoehto teinille, joka haluaa jotain, ja kiukuttelee äidilleen kun ei saa sitä. En minä ainakaan ostaisi minua haukkuvalle teinille laukkua, vaikka rahaa olisi kuin roskaa...itse saisi laukkurahansa ansaita, ja siten ehkä hieman kunnioitusta oppia.

Kummallisen vihamielinen asenne sinulla. Tässä ketjussa on annettu mun mielestä hyviä ehdotuksia tilanteen parantamiseksi. Ongelman ratkaisemiseksi, sillä onhan se yksi laukku nyt ongelma: ongelma teinille joka sen haluaisi, ja ongelma ap:lle jota ymmärrettävästi harmittaa tilanne.

Itse ainakin ehdotin pikku hommia tai kirpputoria, koska oma samanikäinen toimii näin tarvitessaan rahaa omiin ylimääräisiin menoihin. Millään tavalla ei ollut tarkoitus teiniä tai äitiään arvostella. Ainoastaan osamaksuhankintaa kritisoin, koska MINUN mielestäni se antaa vaan valheelisen kuvan omista mahdollisuuksista hankkia kaikesta, mihin todellisuudessa ei varaa ole. Ja tulee pitkän päälle kalliiksi.

SOSSUA ehdotin siksi, että ap:llä ehkä olisi toimeentulotukeen oikeus, jos ja kun rahatilanne kerran on sellainen, että ruokaan hädintuskin riittää ja muuhun ei riitäkään. Mitä väärää siinä on, jos hakee sossusta tukea, johon on kenties oikeutettu?

Diakoniaa ehdotin, koska sieltä voi saada tilapäistä apua jos tilanne on tiukka. Jos ap saisi sieltä vaikkapa 100 euron maksusitoumuksen ruokakauppaan (kuten olen kuullut että voisi saada), niin sittenhän hänellä olisi 100 euroa enemmän käytettävänä johonkin muuhun. Vaikka vaatteisiin tai laukkuun.

Ja työnteko on mun mielestä oiva vaihtoehto teinille, joka haluaa jotain, ja kiukuttelee äidilleen kun ei saa sitä. En minä ainakaan ostaisi minua haukkuvalle teinille laukkua, vaikka rahaa olisi kuin roskaa...itse saisi laukkurahansa ansaita, ja siten ehkä hieman kunnioitusta oppia.

Kummallisen vihamielinen asenne sinulla. Tässä ketjussa on annettu mun mielestä hyviä ehdotuksia tilanteen parantamiseksi. Ongelman ratkaisemiseksi, sillä onhan se yksi laukku nyt ongelma: ongelma teinille joka sen haluaisi, ja ongelma ap:lle jota ymmärrettävästi harmittaa tilanne.

Sulla meni koko pointti ohi. Pointti oli se, että ensin ymmärrät ja sitten et.

[QUOTE="xxxx";26813483]Juu, väittämällä että osamaksu nyt on ihan perseestä, kukaan osaa rahojaan sitten käyttää, teini tajua lopettaa kinuamista jos saa haluamansa...
Etenkään tarvitse mitään, kun haukkuu.

:headwall:

Naiset :/[/QUOTE]
Eivät kaikki ole noin tässä ketjussa kirjoittaneet. Itse en pidä osamaksua kovinkaan järkevänä sellaisessa tilanteessa, missä rahat eivät muutenkaan riitä juuri mihinkään. Ne osamaksuerät kun pitää kuitenkin maksaa ja kahden kuukauden päästä voikin olla joku paljon reppua tärkeämpi juttu kuten vaikkapa sen teinin lääkeet, jotka on maksettava. Jätetäänkö sillon lääkkeet ostamatta vai osamaksu maksamatta, jos molempiin ei riitä rahat?

Joku ehdotti sitä, että ap koittaisi nyt säästää rahaa ja uuden repun tyttö saisi joululahjaksi. Siihen asti menisi vanhalla repulla. Minusta tuo olisi sekä ap:n että teinin kannalta paras kompromissi, jos lisää rahaa ei ole mahdollista kummankaan saada mistään.

[QUOTE="xxxx";26813466]Ensin ehdottelet SOSSUA sun muuta kun eihän noin voi elää miten ap elää.
Nyt puhutkin työnteosta.

Vi**u mikä ongelma, yksi laukku.[/QUOTE]

Ei ole yhtään hullumpaa miettiä perheen taii sen sossun kanssa, mistä tilanne johtuu. Kohtuutonta kituuttaa, jos tilanne onkin sellainen, että perheelle kuuluisintoimeentulotuki tai asumistuki. Teinin ehkä rauhoittuu, kun huomaa, että äiti on tehnyt parhaansa talouden eteen. Tai sitten arvot vaan niin erilaiset. Itse olisin nuorena vaikka kaurapuurolla elänyt saadakseni jonkun höpsötyksen. Nyt en, kuten ei äitinikään aikoinaan, suostuisi turhuuden takia tinkimään tavallisesta ruuasta.

• Tykkää
[QUOTE="sipsi";26813497]Itse ainakin ehdotin pikku hommia tai kirpputoria, koska oma samanikäinen toimii näin tarvitessaan rahaa omiin ylimääräisiin menoihin. Millään tavalla ei ollut tarkoitus teiniä tai äitiään arvostella. Ainoastaan osamaksuhankintaa kritisoin, koska MINUN mielestäni se antaa vaan valheelisen kuvan omista mahdollisuuksista hankkia kaikesta, mihin todellisuudessa ei varaa ole. Ja tulee pitkän päälle kalliiksi.[/QUOTE]

Mulle, eläkeläiselle, osamaksu on oikein oivallinen juttu. Kaikille ei, joillekin ok.
Eikä ole ollut ongelmia maksujen kanssa.

Yhteistyössä