Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sipsi";26813307]Onko sinulla teini-ikäistä tytärtä?[/QUOTE]

Ei. Olen itse perheestä, missä en saanut teininä mitään, kun ei ollut rahaa.
Arvaa miltä tuntui katsella kavereita ostelemassa uusia vaatteita?
KERRAN sain farkkutakin, enkä tod kinunnut LISÄÄ.

Että meitä on moneen...

[QUOTE="sipsi";26813290]Oon kalkkis, mutta mielestäni nuoren ON TAJUTTAVA, että jos rahaa ei ole tuollaiseen laittaa, sitä ei ole. Piste. Kohta saa sitten olla selittämässä, miksei nyt niitä ihania kenkiä/ takkia/ farkkuja tms. voi myös ostaa osiksella,
[/QUOTE]
Joo, ja 18 v täytettyään teini ostaa kaikki ne ihkut vaatteet jne osiksella, ja sen tietääkin miten siinä käy.

Ap, mahtaisikohan kirpputoreilta löytyä teinille mieluisaa vaatetta ja laukkua?

Ja jos joku teidän tuttu on kenties menossa lomalle Turkkiin, Thaimaahan tms niin pyytäkää tuliaisiksi sellainen sporttilaukku (Puma, Adidas, Converse, yms), niitä saa sieltä sikahalvalla (omastani maksoin 10 euroa) ja ne ei aidoille juurikaan häviä :). Kaukaa haettua, mutta silti...

Kirppareita koluamaan vain. Tuurilla voi löytyä laatulaukku melkein ilmaiseksi ja joka tapauksessa persoonallisempi kuin se tietyn merkin muotikassi mitä on samalla luokalla joka toisella.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="xxxx";26813326]Ei. Olen itse perheestä, missä en saanut teininä mitään, kun ei ollut rahaa.
Arvaa miltä tuntui katsella kavereita ostelemassa uusia vaatteita?
KERRAN sain farkkutakin, enkä tod kinunnut LISÄÄ.

Että meitä on moneen...[/QUOTE]

En minäkään saanut. Juurikaan mitään, uutta ainakaan... Isosiskolta perin sitten hänen kesätöillään ym. ostamiaan vaatteita, kunnes itse menin kesätöihin, ja vaatetin itseäni.

Sain vanhemmiltani äärettömästi rakkautta, hyvän kotikasvatuksen, selkeät rajat, ja opit, mikä elämässä on oikeaa ja tärkeää.

Materiaköyhän(kään) lapsuuteni vuoksi en tosellakaan lastani "lahjo" tavaroilla, varsinkaan sellaisilla, jotka eivät ole elintärkeitä. Tietty merkki, ja sen vuoksi kymmeniä euroja korkeampi hinta eivät minun maailmassani kuulu välttämättömyyksiin. Omalla itse tienatulla rahallaan toki saa sitten ostaa mitä tahtoo, ja kas, ei raaski tuollaisia kalliita härpäkkeitä sitten kuitenkaan hankkin...

[QUOTE="vieras";26813325]Jaa. Mä tein kyllä 14 v lähtien lehdenjakohommia omien rahojeni eteen. Niillä ostin sitten mieleiset vaatteet ja kamat. Oli hyvä oppi rahan arvosta. Kaikkea saa haluta, mutta muotituotteilla lasten hyysääminen tiukassakin tilanteessa on kyllä hullujen hommaa. Itse opettaisin mieluummin lapselle, että jos tahtoo jotain kallista, pitää itse tienata rahat siihen. En ymmärrä alkuunkaan sitä, että teinille pitäisi ostaa 50 € laukku "kun kaikilla muillakin on ja koska mä haluun"...[/QUOTE]

Jos olisit siinä perhehelvetissä pystynyt töitä tekemään, niin hyvä.
Itse en. Mieluusti vietin aikani kaukana kotoa.

[QUOTE="xxxx";26813352]Olen sitten varmaan kummajainen, kun toiveillani oli loppu.[/QUOTE]

Sanoit myös, ettet kinunut tavaroita. Ap:n teinihän nimenomaan kinuu laukkua ja vaatteita ja haukkuu äitiään kun ei niitä (ymmärrettävistä syistä) saa :) Ei ole tuollaisella käytöksellä mielestäni edes ansainnut laukkua, eikä tuo käytös kuulosta siltä, että kinuminen loppuisi laukun saamiseen.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="sipsi";26813354]En minäkään saanut. Juurikaan mitään, uutta ainakaan... Isosiskolta perin sitten hänen kesätöillään ym. ostamiaan vaatteita, kunnes itse menin kesätöihin, ja vaatetin itseäni.

Sain vanhemmiltani äärettömästi rakkautta, hyvän kotikasvatuksen, selkeät rajat, ja opit, mikä elämässä on oikeaa ja tärkeää.

Materiaköyhän(kään) lapsuuteni vuoksi en tosellakaan lastani "lahjo" tavaroilla, varsinkaan sellaisilla, jotka eivät ole elintärkeitä. Tietty merkki, ja sen vuoksi kymmeniä euroja korkeampi hinta eivät minun maailmassani kuulu välttämättömyyksiin. Omalla itse tienatulla rahallaan toki saa sitten ostaa mitä tahtoo, ja kas, ei raaski tuollaisia kalliita härpäkkeitä sitten kuitenkaan hankkin...[/QUOTE]
Sama ilmiö oli omillakin teineilläni. Kun piti itse maksaa, niin ei enää tarvinnutkaan vaan halvempikin kelpasi. Silloinkin, kun heillä oli omaakin rahaa siihen kalliimpaan.

Joo, ja 18 v täytettyään teini ostaa kaikki ne ihkut vaatteet jne osiksella, ja sen tietääkin miten siinä käy.

Ap, mahtaisikohan kirpputoreilta löytyä teinille mieluisaa vaatetta ja laukkua?

Ja jos joku teidän tuttu on kenties menossa lomalle Turkkiin, Thaimaahan tms niin pyytäkää tuliaisiksi sellainen sporttilaukku (Puma, Adidas, Converse, yms), niitä saa sieltä sikahalvalla (omastani maksoin 10 euroa) ja ne ei aidoille juurikaan häviä :). Kaukaa haettua, mutta silti...

Ihan järkkyä yleistystä. Niin kuin yksikään teini ei osaisi rahaa käyttää, osaisi olla kiitollinen, tajuaisi lopettaa kinuamasta lisää ja osaisi hoitaa myöhemmin osamaksujaan (tai äitinsä).

[QUOTE="xxxx";26813363]Jos olisit siinä perhehelvetissä pystynyt töitä tekemään, niin hyvä.
Itse en. Mieluusti vietin aikani kaukana kotoa.[/QUOTE]
Mulla oli perhehelvetti, ja oli tosi jees päästä useiksi tunneiksi kotoa pois lehtiä jakamaan kahdesti viikossa, ja vielä enempi jees päästä tienesteillä keskustaan kahvittelemaan kavereiden kanssa loppuina viikonpäivinä. Ja ostaa ensimmäistä kertaa elämässäni omannäköisiäni vaatteita.

Jotenkin minusta härskiä ja noloa että täällä aikuiset ihmiset, jotka shoppailevat täysin naurettavaa ja kallista merkkivaatetta pikkukakaroilleen, oikein jumaloivat merkkejä ja kyselevät minkälainen haalari ja minkälaista vaatetta ekaluokkalaiselle (muistan anatolian kyselleen minkälaista vaatetta tulevalle ekaluokkalaiselleen, että kukaan ei kiusaa ja on muodikas, kyseli tätä puoli vuotta ennen kuin hemmoteltu -sukulaisten taholta ja joka taholta- kakaransa meni ekalle), että sille ei tule paha mieli eikä tule kiusatuksi ja millaista pitää olla, täällä nyt vauhkoavat miten jonkun toisen teini ei saisi toivoa itselleen uutta merkkilaukkua.

Noloa. Hävettää puolestanne.

Mun mielestä homma menee ihan toisinpäin. Kakarat tarvitsevat pääasiassa kuria ja rajoja tuonne 10vee asti ja sen jälkeen voi alkaa jotain toiveitakin toteuttaa. materiapuolella.

[QUOTE="sipsi";26813354]En minäkään saanut. Juurikaan mitään, uutta ainakaan... Isosiskolta perin sitten hänen kesätöillään ym. ostamiaan vaatteita, kunnes itse menin kesätöihin, ja vaatetin itseäni.

Materiaköyhän(kään) lapsuuteni vuoksi en tosellakaan lastani "lahjo" tavaroilla, varsinkaan sellaisilla, jotka eivät ole elintärkeitä. Tietty merkki, ja sen vuoksi kymmeniä euroja korkeampi hinta eivät minun maailmassani kuulu välttämättömyyksiin. Omalla itse tienatulla rahallaan toki saa sitten ostaa mitä tahtoo, ja kas, ei raaski tuollaisia kalliita härpäkkeitä sitten kuitenkaan hankkin...[/QUOTE]

Olin masentunut ja ahdistunut, jos se tähän liittyy. Ei ollut edes ruokaa, eikä äitini viimenään liikkunut/puhunut. Mut joo, se siitä.

[QUOTE="xxxx";26813377]Ihan järkkyä yleistystä. Niin kuin yksikään teini ei osaisi rahaa käyttää, osaisi olla kiitollinen, tajuaisi lopettaa kinuamasta lisää ja osaisi hoitaa myöhemmin osamaksujaan (tai äitinsä).[/QUOTE]
Ap:n teini ei vaikuta sellaiselta, joka tajuaisi lopettaa kinuamisen. Haukkuuhan hän nytkin äitiään, kun ei saa kinuamaansa.

[QUOTE="vieras";26813367]Sanoit myös, ettet kinunut tavaroita. Ap:n teinihän nimenomaan kinuu laukkua ja vaatteita ja haukkuu äitiään kun ei niitä (ymmärrettävistä syistä) saa :) Ei ole tuollaisella käytöksellä mielestäni edes ansainnut laukkua, eikä tuo käytös kuulosta siltä, että kinuminen loppuisi laukun saamiseen.[/QUOTE]

Haukuin itsekin. Monesta syystä. Ja sitä farkkua kinusin, en enempää.

Jotenkin minusta härskiä ja noloa että täällä aikuiset ihmiset, jotka shoppailevat täysin naurettavaa ja kallista merkkivaatetta pikkukakaroilleen, oikein jumaloivat merkkejä ja kyselevät minkälainen haalari ja minkälaista vaatetta ekaluokkalaiselle (muistan anatolian kyselleen minkälaista vaatetta tulevalle ekaluokkalaiselleen, että kukaan ei kiusaa ja on muodikas, kyseli tätä puoli vuotta ennen kuin hemmoteltu -sukulaisten taholta ja joka taholta- kakaransa meni ekalle), että sille ei tule paha mieli eikä tule kiusatuksi ja millaista pitää olla, täällä nyt vauhkoavat miten jonkun toisen teini ei saisi toivoa itselleen uutta merkkilaukkua.

Mun mielestä homma menee ihan toisinpäin. Kakarat tarvitsevat pääasiassa kuria ja rajoja tuonne 10vee asti ja sen jälkeen voi alkaa jotain toiveitakin toteuttaa. materiapuolella.
Jos rahat riittävät hädin tuskin ruokaan, niin silloin on aivan sama, mitä kallista teini haluaa. Tilanne on aivan toinen, jos vanhemmilla on rahaa, mutta siltikään teini ei saa yhtään mitään haluamaansa.

• Tykkää
samoin keittiönoidan kakaroille ei riitä mikään. asunnot ja kaikki on ilmaista ja turha tulla jeesustelemaan kuolleella isälläään, moni lapsi ottaisi mieluummin kuolleen isän ja paljon rahaa kuin jonkun "isän", joka ei eläissään ole huomannut lasta tehneensä.

täällä siis ihmiset joiden omille lellikakaroille ei riitä mikään, jeesustelevat miten aloittajan lapsen joka on kai 13 tai 14, on mentävä töihin jos haluaisi uuden laukun.

ehkä näin ja raha ei kasva puussa. itse en vaan kehtaisi. tuossa iässä jos jossain saa olla itskeäs ja toivoa kaikkea.

mutta ja te teidän kakaranne olette sitä joka iässä. hemmoteltuja ja inhottavia.

• Tykkää
Reactions: Klomas
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26813403:
Jos rahat riittävät hädin tuskin ruokaan, niin silloin on aivan sama, mitä kallista teini haluaa. Tilanne on aivan toinen, jos vanhemmilla on rahaa, mutta siltikään teini ei saa yhtään mitään haluamaansa.

Täällä on moni ehdottanut, miten sen laukun voisi hommata.
Noh, meni teinistä väittelyksi ja aloittaja häipyi.

Eli yhteenveto (valitkoon ap mieluisensa):
-sossuun/kirkkoon
-kirppikselle/aleihin
-osamaksu (minä maksan postarit)
-nettiauttaja
-ostamatta jättäminen
-kesätyö/vastaava
-lahja tms. sukulaisilta, tutuilta
jne.

• Tykkää
Niin, edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että viimepeleissä tavara ei yksinään onnelliseksi tee. Ja jos rahaa ei ole, sitä ei ole, ja silloin ei voi ostella mitä vaan. Ei teini eikä aikuinen.

samoin keittiönoidan kakaroille ei riitä mikään. asunnot ja kaikki on ilmaista ja turha tulla jeesustelemaan kuolleella isälläään, moni lapsi ottaisi mieluummin kuolleen isän ja paljon rahaa kuin jonkun "isän", joka ei eläissään ole huomannut lasta tehneensä.

täällä siis ihmiset joiden omille lellikakaroille ei riitä mikään, jeesustelevat miten aloittajan lapsen joka on kai 13 tai 14, on mentävä töihin jos haluaisi uuden laukun.

ehkä näin ja raha ei kasva puussa. itse en vaan kehtaisi. tuossa iässä jos jossain saa olla itskeäs ja toivoa kaikkea.

mutta ja te teidän kakaranne olette sitä joka iässä. hemmoteltuja ja inhottavia.

Ööö??? Ohi meni ja ujelsi, ja aikas törkeää tekstiä nyt äkäpäissäsi näppikseltäsi suolsit...

Voi voi, nyt erehdyt pahan kerran. Mun lapseni ovat hyvin vähään tyytyväisiä. Ja ovat jo nuoresta lähtien oppineet, että jos haluavat jotain enemmän kuin mitä mä olen valmis heille kustantamaan, niin sen eteen pitää sitten tehdä töitäkin.

• Tykkää

Tietysti teini saa toivoa merkkivaatteita, ei siinä mitään pahaa ole. Kuten ei siinä äidin harmituksessa kun ei vaan pysty toteuttamaan lapsen haavetta. Ongelma ei vaan aina ratkea sillä, että joku tavara ostetaan.

Yhteistyössä