Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Sanokaa nyt, millä saan auktoriteetin toimimaa ja lapsen kunnioittamaan sääntöjäni, vai onko oikeampi sana yhteisiä sääntöjämme?
Keskustelemalla. Jos se ei onnistu, niin ehdotukseni mukaan kirjoittamalla. Olemalla yhteydessä kouluun ja tekemällä yhteistyötä koulun kanssa lastasi koskevissa asioissa. Olemalla reilu ja oikeudenmukainen. Voit myös pyörtää antamasi rangaistuksen, jos huomaat antaneesi suutuspäissäsi liian ankaran rangaistuksen ja antaa lievemmän. Kerro tällöin myös lapsellesi, että tulit olleesi kiukuissasi liian ankara. Johdonmukaisuus ja sanojensa takana pysyminen on ihan hyvä asia, mutta vain silloin, jos ne sanat ovat olleet asiaan nähden mittasuhteiltaan oikeita. Nuorikin oppii tästä, että vaikka tulikin mentyä ovet paukkuen omaan huoneeseen, voi silti tunnin päästä jo leppyä menettämättä silti kasvojaan.
Kun teinisi on taas välillä mukava, ole mukava hänellekin. Puhu teinisi kanssa asioista hänen kannaltaan etkä niinkään siitä, mitä sinä haluat. Tarkoitan esim sellaista, että mä aikoinaan sanoin kuopukselle, että MINÄ olen jo oppivelvollisuuteni suorittanut, nyt on kyse siitä, miten hän aikoo ja haluaa suorittaa omansa. Eihän se teini koulua käy sitä varten, että äidin olisi kiva olla vaan itseään varten.
Jos teini aiheuttaa harmia tai vahinkoa jollekin toiselle, sitten tämän toisen kanssa sovitaan, miten teini sovittaa tälle vahingon kärsineelle tekonsa. Meillä esim kun noilla sisaruksilla on ollut jotain kärhämää, kuopus on joutunut siivoamaan esikoisen huoneen korvaukseksi tai esikoinen joutunut rakentamaan kuopukselle uuden legolinnan (tosin silloin ei kuopus ollut vielä teini-iässä
) .
Kysy teinin mielipiteitä häntä koskeviin asioihin. Mutta edellytä myös perusteluja. Pelkät "emmä haluu" tai "emmä jaksa" eivät riitä vaan pitää kertoa, miksi ei halua ja miksi ei jaksa sekä millä edellytyksin taas haluaisi ja jaksaisi. Tehkää kompromisseja.
Älä saarnaa ja nalkuta. Ainakaan silloin, kun toinen on päättänyt sulkea korvansa. Sano asiasta kerran ja kerro, mitä seuraa, jos sana ei tehoa. Ja toteuta se myös.