Ei tule mitään ton teinin kanssa (:

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun pitää valitettavasti puhumalla hoitaa asiat, koska poika on mua isompi. Ja jos ei puhu, niin saarnaamalla mä sain tänä aamuna vain lapsen lopullisesti sänkyyn.
Kun mun kuopus oli kuudennella, mä tein pääasiassa töitä työpaikalla enkä kotoa käsin. Kouluun lähtö oli siis lasteni vastuulla ja esikoisen tehtävänä herättää myös kuopus, sillä kuopus ei normaalisti herää, vaikka pommi räjähtäisi korvan vieressä. Esikoinen oli pikkuveljeään huomattavasti pienempi kooltaan ja kuten tuolla jo aiemmin kerroin, niin jos ei kuopus noussut sanallisesta herätyksestä sängystä ylös, esikoinen kaatoi hänelle jääkylmää vettä korvaan. Totesi vain, että hän ei ala ison karpaasin kanssa kinaamaan joutavanpäiväisestä asiasta.

jag
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Siis jätkä on vasta kuudennella, etkä saa sitä kouluun :eek: Kyllä on melko pahasti asiat...

No, niin on ja apuja kaipailisin, enkä jakasisi turhaa motkotusta.
Kun tässä on nyt ongelmana se, että sulla ei ole auktoriteettia, eikä valitettavasti kukaan täällä pysty sulle sellaista taikomaan.

Oletko muuten ajatellut että sä olet roolimalli sun lapselle/lapsille. Olet kotona, et käy töissä..

Kolmen lapsen (kahden teinin) äitinä en pysty kuvittelemaankaan tilannetta, jossa lapsi ei suostu aamulla ylös sängystä. Ei meillä edes olisi sellaista vaihtoehtoa. Vaikka poika olisikin äitiään isompi, ei tuo mua kehtaisi alkaa noin pitkälle vastustamaan.

Otappa tietokoneestaan johto irti ja silppua saksilla sen sängylle ja ilmoita että jos tahtoo sotia sun kanssasi niin täältä pesee.

jaa
kai ne ottaa huostaan jos ei koulu kiinnosta ja oppivelvollisuus kiinnosta ja kurinpito jäänyt tekemättä. jätkältä vaadittu koskaan mitään eikä opetettu velvollisuuksia.

Keittiönoita
Opettaja olettaa poissaolon olevan luvallinen ja vanhemmat luulevat lapsensa olevan koulussa... tai eivät kerro opettajalle, en minä tiedä.
Eikä teillä ole käytössä mitään poissaolovihkoakaan? Mun käsittääkseni koululla on ihan velvollisuuskin seurata sitä, käyvätkö oppilaat siellä vai eivät. Tästä asiasta sun pitää ehdottomasti puhua opettajan tai kuraattorin kanssa. Eihän se nyt oikeasti voi mennä niin, että teinit voivat mennä kouluun, jos sattuu huvittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä on ollut lapsetna sellanen tapa että jos kouluun ei mene ni sit ei myöskään mennä illalla kavereiden luoksen se päivä ollaan sitten kotona. se toimi aika hyvin meillä. ja sitten ei muuta kun keskustelet teinin kanssa. teet selväks että teillä määräät sinä ja sun miehes, ei lapset. rajat ovat rakkautta. voimia.

Toi on selvä pojallekin. Edellisenä kertana kun ei jaksanut sängystä nousta oli nuokkari, joka on pojalle mieluisa juttu. Sen verran onneksi tajusi, ettei edes puhunut menevänsä sinne.

Joskus siis ollut vääriä hälytyksiä flunssan suhteen eli liioiteltu oireita, niin se on ollut selvä sääntö, että jos on kipeä ettei voi kouluun mennä, niin ei mennä muuallekaan.

Nyt tosiaan toi murkku ei edes vetoa tautiin, vaan ihan päin naamaa sanoo vain ettei nouse (tosin tänään ei sanonut sitäkään).

Alkuperäinen kirjoittaja jag:
Siis jätkä on vasta kuudennella, etkä saa sitä kouluun :eek: Kyllä on melko pahasti asiat...

No, niin on ja apuja kaipailisin, enkä jakasisi turhaa motkotusta.
Kun tässä on nyt ongelmana se, että sulla ei ole auktoriteettia, eikä valitettavasti kukaan täällä pysty sulle sellaista taikomaan.

Oletko muuten ajatellut että sä olet roolimalli sun lapselle/lapsille. Olet kotona, et käy töissä..

Kolmen lapsen (kahden teinin) äitinä en pysty kuvittelemaankaan tilannetta, jossa lapsi ei suostu aamulla ylös sängystä. Ei meillä edes olisi sellaista vaihtoehtoa. Vaikka poika olisikin äitiään isompi, ei tuo mua kehtaisi alkaa noin pitkälle vastustamaan.

Otappa tietokoneestaan johto irti ja silppua saksilla sen sängylle ja ilmoita että jos tahtoo sotia sun kanssasi niin täältä pesee.

Ja mä 5 lapsen äitinä pystyn kuvittelemaan tilanteen hyvin. Kaikki kasvatettu samaan malliin ja vain poika tähän astisista ollut kovapäinen.2 nuorempaa vielä kasvamassa.....saapi nähdä miten heillä teini-ikä koettelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Opettaja olettaa poissaolon olevan luvallinen ja vanhemmat luulevat lapsensa olevan koulussa... tai eivät kerro opettajalle, en minä tiedä.
Eikä teillä ole käytössä mitään poissaolovihkoakaan? Mun käsittääkseni koululla on ihan velvollisuuskin seurata sitä, käyvätkö oppilaat siellä vai eivät. Tästä asiasta sun pitää ehdottomasti puhua opettajan tai kuraattorin kanssa. Eihän se nyt oikeasti voi mennä niin, että teinit voivat mennä kouluun, jos sattuu huvittamaan.

Ei tossa pikkuisessa kyläkoulussa sellaista. Yläasteella syksyllä on varmaan jo erikuviot.

Oletko nuorempien lasten kanssa kotona? Sapettaako teiniä se kun muut jäävät kotiin ja hän joutuu kouluun?

Meillä teini kerran sanoi, ettei haluaisi mennä kouluun vaan jäädä kotiin makaamaan. Mä olen tällä hetkellä vauvan kanssa kotona. Mä sanoin, että jää vaan. MUTTA sä autat sitten vauvan hoidossa. Tulet samaan huoneeseen nukkumaan ja heräät joka kerta yöllä kun vauvakin herää ja nouset seisomaan. Tämä voi tapahtua jopa ½h välein. Ja päivällä ei nukuta päiväunia, ellei vauva nuku (nukkui silloin tosi lyhyitä päiväunia). Mietti hetken ja sanoi menevänsä kouluun ja nukkuvansa ylhäällä omassa huoneessa hiljaisuudessa.. :D :D

jaa
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
kai ne ottaa huostaan jos ei koulu kiinnosta ja oppivelvollisuus kiinnosta ja kurinpito jäänyt tekemättä. jätkältä vaadittu koskaan mitään eikä opetettu velvollisuuksia.
se lähtee se kasvatus hieman aiemmin. jos 1v hajottaa jotain se maksetaan sille keltä se on hajotetu. jos 2v tahallisesti niin se maksetaan niin että jotain 2v omaa annetaa sille jolta 2v hajotti. ei niin kuin tehdään, että joo, eipä se mitään ei lapset ymmärrä.

8v poika päjrää uimahallissa siinä kuin tyttökin jos häneltä vaaditaan sitä.

y m ym ym

Keittiönoita
Ei tossa pikkuisessa kyläkoulussa sellaista. Yläasteella syksyllä on varmaan jo erikuviot.
Aika erikoista :/ Täällä on ollut poissaolovihkot ekasta luokasta lähtien. Mutta joo, nyt on enää vajaa kuukausi ja syksyllä poikasi menee yläasteelle. Siellä tuskin enää katsotaan sormien läpi lintsaamista.

Kysyit aiemmin, mitä tehdä, kun poika ei suostu kanssasi rakentavasti keskustelemaan. Tai sanoo, että sun kanssasi ei voi keskustella. Okei, tee siis paperi, jossa on neuvoteltavat asiat ja pyydä poikaasi kirjoittamaan siihen perustellen oma käsityksensä siitä, miten asioiden pitäisi olla ja milalisia rangaistuksia mistäkin rikkeesta pitäisi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ps.auttoiko se ikkunan aukasu mitenkään??

Ei ole mitään liikettä tapahtunut eikä myöskään puhu mulle.
Anteeksi vain, mutta mä olisin jo repinyt sen peiton päältä ja vetänyt paljan alta. Avannut ikkunan (siis KOKO ikkunan) ja vaikka sitten alkanut lappamaan sen tavaroita jätesäkkiin ja siitä ikkunasta pihalle. Tavarat saa takaisin, kunhan alkaa taas asiat luistamaan.

jag

Tietokoneestaan?? Ei meidän lapsilla omia koneita
:eek: Ja miten mä voisin teiltä kysyä neuvoja, jos tämän koneen johdon naksisin ;)
No se nyt oli vaan esimerkki. Jos ei ole tietsikkapiuhaa, niin mites ois joku (sun maksama) lempipaita?

kokemus
Alkuperäinen kirjoittaja Sibrina:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Soitto lastensuojeluun auttaa myös, poika joutuu puhutteluun!

Kuraattorille yritin jo soittaa, mutta ei vastannut. Mä uskon, ettei vielä ole lastensuojelunaika.
Soita lastensuojeluun itse.Käytte juttelemassa.Se voi säikäyttää poikaa.Ei teistä silti tule lastensuojelun asiakkaita.
jos itse soitat l-suojeluun sinusta tulee silloin asiakas niin pitkäksi aikaa kun sossu sanoo enään ei tarvitse tulla

Keittiönoita
No se nyt oli vaan esimerkki. Jos ei ole tietsikkapiuhaa, niin mites ois joku (sun maksama) lempipaita?
Mä en alkaisi omaisuutta tuhoamaan - en hyväksy sellaista lapsiltanikaan - mutta takavarikkoon voin ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

Koskaan vaadittu velvollisuuksia? Tottahelvetissä on vaadittu. 13v asti hommat toimivatkin, ei helpolla, mutta auktoriteettini toimi. Sen jälkeen on vuoden verran ollut ajoittain ongelmia ja nyt olen avuntarpeessa.

Mä en alkaisi omaisuutta tuhoamaan - en hyväksy sellaista lapsiltanikaan - mutta takavarikkoon voin ottaa.

Mutta alanko nyt kiusa vai paapomislinjalle? Mä en teidä kumpi parempi vai löytyisikö parempi keino.

Aika erikoista :/ Täällä on ollut poissaolovihkot ekasta luokasta lähtien. Mutta joo, nyt on enää vajaa kuukausi ja syksyllä poikasi menee yläasteelle. Siellä tuskin enää katsotaan sormien läpi lintsaamista.

Kysyit aiemmin, mitä tehdä, kun poika ei suostu kanssasi rakentavasti keskustelemaan. Tai sanoo, että sun kanssasi ei voi keskustella. Okei, tee siis paperi, jossa on neuvoteltavat asiat ja pyydä poikaasi kirjoittamaan siihen perustellen oma käsityksensä siitä, miten asioiden pitäisi olla ja milalisia rangaistuksia mistäkin rikkeesta pitäisi tulla.

NÄin taidan tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
tytöt sitä kiinnostaa ja niiden housuihin pääsy. mutta ei sellasesta äidille voi puhua :)

Olisikin tyttöystävä samassa koulussa, niin sekin saisi varmasti nousemaan sängystä.

Ainiin, perjantaina jätti bileisiinkin menemättä kun ei jaksanut huonettaan siivota ja suuttui siitä..., mutta tyttöysvä ei niihin bileisiin ollut tulossa, joten nekään ei ollut tarpeeksi hyvä houkutin.

jag

Mutta alanko nyt kiusa vai paapomislinjalle? Mä en teidä kumpi parempi vai löytyisikö parempi keino.
Minä alkaisin sille linjalle että teet nyt jotain sellaista, mitä poika ei olisi koskaan sinulta osannut odottaa ja joka saattaa hieman säikäyttää.

Yhteistyössä