Ei tule mitään ton teinin kanssa (:

Yksvaan
Mulla on tsäkä ton 15 v pojan kanssa, on kuin herranenkeli.
Mutta satavarma on että yksikään kakara ei meillä jää makaamaan aamulla, kun kouluun pitäs lähtee. Sen verran auktoriteettia löytyy kyllä. Aika pöyristyttävää lukeakin moisesta.

Yksvaan
Alkuperäinen kirjoittaja Sibrina:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
On sulla kyllä aika iso auktoriteetti ongelma, jos et saa lastasi edes sängystä nousemaan.
Jotkut teinit on aika kovapäisiä.Ei kaikkia voi laittaa samaan muottiin ja kaikkiin ei päde samat keinot.
Täällä ne kohtais vielä kovapäisemmän äidin.
Oon muuten 10 v nuoremman veljeni joskus heittänyt kalsareissaan autoon, ottanut sen vaatteet mukaan että joko pukee autossa tai koulun pihalla ja kouluun kuskannut ja katsonut että menee kanssa.

No
On sulla kyllä aika iso auktoriteetti ongelma, jos et saa lastasi edes sängystä nousemaan.
Jotkut teinit on aika kovapäisiä.Ei kaikkia voi laittaa samaan muottiin ja kaikkiin ei päde samat keinot.
Olkoon vaikka koko pää umpiluuta, niin kyllä on jotain kasvatuksessakin jo vikana, jos vanhemmalla ei ole sen verran auktoriteettiä että saisi lapsen sängystä ylös! Ei minunkaan lapseni mitään helppoja ole ollut, mutta kyllä mä kattelisin peiliin jos en ton ikästä lasta saa hoitamaan sellaista mikä on PAKKO.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä tänä aamuna jo saarnasin ja sen jälkeen on vetänyt vain peittoa syvemmälle korviin... siis vieläkin sielä sängyssä röhnöttää ja en isoa kaveria sieltä poiskaan nostele. Puhuminen taasen ei nyt onnistu.

Poika on vielä 6lk ja edellisen kerran kun lintsasi koulusta, olisin vähän kaivanut opettajalta tukea (tiedän, että vanhemmilla kasvatusvastuu). Soitin siis samantien kouluun ja kerroin, että poikalla ei syytä poissaoloon. Seuraavana päivänä kysyin, että sanoiko opettaja lintsauksesta mitään... ei kuulemma. Eli yksin olen tämän ongelman kanssa.
Kannattaa olla edelleen yhteydessä opettajaan sekä koulukuraattoriin. Kerro, että sulla alkaa olla ongelma asian kanssa ja jotta teini ei kuvittelisi pääsevänsä kuin koira veräjästä, toivoisit koulun tekevän yhteistyötä kanssasi. On paljon mahdollista, että opettaja piti teinisi poissaoloa tavallaan selvitettynä, kun olit opettajalle soittanut.

Onko poikasi koulussa millanen systeemi noiden luvattomien poissaolojen kanssa? Tuleeko tietystä määrästä poissaoloja jälki-istunto?

Kannattaa muuten myöhemmin kysellä pojalta, miksi ei mennyt kouluun. Mikä siellä koulussa mättää vai onko kyse vain siitä, että aamulla väsytti? Onko joku opettaja erityisen kurppa vai ottaako kaverit päähän? Meneekö koulu muuten hyvin vai onko arvosanoissa tapahtunut laskua? Teinin lintsaus voi olla merkki myös koulukiusaamisesta.

Mutta tänään luonnollisesti pojan käyttämässä tietokoneessa ei ole virtakaapelia eikä telkkarissa ole antennijohtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Täällä ne kohtais vielä kovapäisemmän äidin.
Oon muuten 10 v nuoremman veljeni joskus heittänyt kalsareissaan autoon, ottanut sen vaatteet mukaan että joko pukee autossa tai koulun pihalla ja kouluun kuskannut ja katsonut että menee kanssa.

Mun pitää valitettavasti puhumalla hoitaa asiat, koska poika on mua isompi. Ja jos ei puhu, niin saarnaamalla mä sain tänä aamuna vain lapsen lopullisesti sänkyyn.

Olkoon vaikka koko pää umpiluuta, niin kyllä on jotain kasvatuksessakin jo vikana, jos vanhemmalla ei ole sen verran auktoriteettiä että saisi lapsen sängystä ylös! Ei minunkaan lapseni mitään helppoja ole ollut, mutta kyllä mä kattelisin peiliin jos en ton ikästä lasta saa hoitamaan sellaista mikä on PAKKO.

Mä oon jo myöntänyt, että kasvatuksessa vika, joten lopetetaan riita siitä ja keskitytään siihen mitä mun pitäisi nyt tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Onko poikasi koulussa millanen systeemi noiden luvattomien poissaolojen kanssa? Tuleeko tietystä määrästä poissaoloja jälki-istunto?

Ei ole. Jälki-istuto, mikä se on? Voi olla, ettei pikkuisessa ala-asteella ole ennen lintsaamista ollutkaan... tai on ainakin poikani mielestä, mutta niistä ei kerrota opettajalle. En tiedä tietääkö vanhemmatkaan niistä, kun kaikki ei ole tällaisia tylsiä kotiäitejä, jotka on kotona vahtimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
No jumalauta niitä rangaistuksia kehiin. Tiettati pois, kännykkä pois, rahahanat kiinni, kotiaresti, pelikielto...

Kännykkä jo rikki, rahahanat olleet kiinni jo pidempää puhelinlaskun vuoksi, tietokoneen pääsylle omat sääntönsä samoin pelaamiselle.

Kyse ei tarvitse aina olla siitä, että kasvatuksessa vika.Perheessä esim useampi lapsi ja kaikki kasvatettu samalla tavalla ja vain yksi esim teininä ollut erityisen kovapäinen.Toiset olleet ns kuin unelmia =)

Keittiönoita
Ei ole. Jälki-istuto, mikä se on? Voi olla, ettei pikkuisessa ala-asteella ole ennen lintsaamista ollutkaan... tai on ainakin poikani mielestä, mutta niistä ei kerrota opettajalle. En tiedä tietääkö vanhemmatkaan niistä, kun kaikki ei ole tällaisia tylsiä kotiäitejä, jotka on kotona vahtimassa.
Mulla on lapset olleet isoissa kouluissa ja luvattomista poissaoloista tuli kolmannen poissaolon jälkeen jälki-istunto. Eli seuraavan viikon torstaina joutui jäämään koulun jälkeen tunniksi luokaan istumaan. Ja nyt meni vähän ohi tuo, että lintsaamisesta ei kerrota opettajalle...tarkoititko, että ei kerrota vanhemmille? Kyllähän opettaja näkee, ketkä oppilaat ovat paikalla ja ketkä ei.

meillä
on toistaiseksi kouluun lähdetty ajoissa ja jopa mielellään, mutta muuten on sit ongelmia, kovaa kiroilua esim. Koulussa kaikki tuon ikäiset kiroilee kuin vanha tukkijätkä ja tekee muuta epämiellyttävää. ( tai ehkä ei IHAN kaikki ) mut moni kummiski.
Ja mä olen kalkkis joka ei tajua jne...

hmm
juttele sen open tai kuraattorin kanssa.entäs perhetyöntekijän kanssa juttelu? niillä voisi olla kans hyviä neuvoja ja ehotuksia. ei tartte olla mikään lastensuojelujuttu tai muuvastaava jos niitten kans haluu jutella. VOIMIA!

vieras
meillä on ollut lapsetna sellanen tapa että jos kouluun ei mene ni sit ei myöskään mennä illalla kavereiden luoksen se päivä ollaan sitten kotona. se toimi aika hyvin meillä. ja sitten ei muuta kun keskustelet teinin kanssa. teet selväks että teillä määräät sinä ja sun miehes, ei lapset. rajat ovat rakkautta. voimia.

vain äiti
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
on toistaiseksi kouluun lähdetty ajoissa ja jopa mielellään, mutta muuten on sit ongelmia, kovaa kiroilua esim. Koulussa kaikki tuon ikäiset kiroilee kuin vanha tukkijätkä ja tekee muuta epämiellyttävää. ( tai ehkä ei IHAN kaikki ) mut moni kummiski.
Ja mä olen kalkkis joka ei tajua jne...
voimia ap:lle. melkein itkukurkussa luen tätä, meillä vasta pahin edessä, nyt jo on alkanut alkusoittoa olla viimeisen vuoden. tyttö on nyt 12.v, kouluun menee kyllä (onneksi), mutta tuo nälviminen ja raivoaminen on kyllä kamalaa. ei onneksi kiroile mutta puhe on sitä mistä tietää että mun hermot menee, nuorempia sisaruksiaan ärsyttää tahallaan, puheyhteyttä ei ole kun on huonolla päällä, hyvällä päällä on yhteys mutta sekin on aina hiuskarvan varassa että pitää aina miettiä että on sellainen "hyvä" äänensävy kun alkaa keskustelemaan. On ollut kyllä aina uhmakas, ihan 2.v asti. arka ja kiltti (siis koulussa ja sitä ennen eskarissa ja kerhoissa) ja tuntuu ettei mikään riitä...

esikoinen kun on niin aina tuntuu olevan harjoituskappale.yrittänyt olen pitää rajoja ja rakkautta mutta välillä väsyttää niin että on mentävä vessaan itkemään...
voimia!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Soitto lastensuojeluun auttaa myös, poika joutuu puhutteluun!

Kuraattorille yritin jo soittaa, mutta ei vastannut. Mä uskon, ettei vielä ole lastensuojelunaika.
Mä tein pojan kanssa aikoinaan niin, että itse ilmoitin lintsauksista lastensuojeluviranomaisille.Olivat aika yllättyneitä toiminnastani, mutta se tepsi.Pari kertaa kävimme pojan kanssa siellä juttelemassa ja johan alkoi koulu maistua paremmin ja täyskäännöksen teki sit keväällä ennen kuin koulut loppu =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla on lapset olleet isoissa kouluissa ja luvattomista poissaoloista tuli kolmannen poissaolon jälkeen jälki-istunto. Eli seuraavan viikon torstaina joutui jäämään koulun jälkeen tunniksi luokaan istumaan. Ja nyt meni vähän ohi tuo, että lintsaamisesta ei kerrota opettajalle...tarkoititko, että ei kerrota vanhemmille? Kyllähän opettaja näkee, ketkä oppilaat ovat paikalla ja ketkä ei.

Opettaja olettaa poissaolon olevan luvallinen ja vanhemmat luulevat lapsensa olevan koulussa... tai eivät kerro opettajalle, en minä tiedä.

Yhteistyössä