J
jesse
Vieras
Halusin kertoa tässä rohkaisuksi muille odottajille oman kokemukseni. Kaikkia odottajia varmasti suurestikin jännittää tulevan lapsen terveys -ja mietityttää myös raskaudenkeskeytyksen mahdollisuus jos jokin vamma sitten sikiöltä löydetään. Olin itse ennen vakaasti sitä mieltä, että päätyisin keskeytykseen, jos jokin vamma diagnosoitaisiin -myös jos lapselta löydettäisiin Downin syndrooma.
Mieleni on sittemmin muuttunut, sillä tapasin yhden pienen pojan, joka sai pääni kääntymään. Asuin pari vuotta perheen luona, johon kuului down -poika. Hän oli ensimmäinen down -lapsi, jonka kanssa olen ollut tekemisissä -ja hän oli kerta kaikkiaan suloinen. Iloinen, tyytyväinen, välitön ja rakkautta herkästi osoittava lapsi. Hän oli varsinainen persoona ja mielellään kaiken huomion keskipiste. Hän oli myös vanhempiensa ainoa lapsi ja heidän silmänteränsä.
Ymmärrän, että esimerkiksi Down syndrooman vakavuudella on paljon eri asteita ja että toiset asteet ovat paljonkin rankempia. Mutta ongelmahan on, että tätä ei voi tietää ennen lapsen syntymää. Halusin sanoa, että jos lapsen vamman mahdollisuus ahdistaa (tai se on jo diagnosoitu), kannattaa käydä tutustumassa esimerkiksi kouluun, jossa paljon down -lapsia. Tai ottaa yhteyttä alan ihmisiin (vaikka järjestöihin). Sitä kautta saisi lisätietoa ja edes hieman omakohtaista kokemusta down -lapsesta -ja tämä voisi taas osaltaan auttaa omaa päätöstä. Tapasin myös erään down -lapsien kanssa työskentelevän ihmisen, joka kertoi minulle, että usein itse työssä raskainta oli nähdä se kuinka vaikeaa lasten vanhempien oli hyväksyä lapsensa vamma eivätkä suinkaan itse lapset.
Paljon tsemppiä kaikille, jotka näitä asioita pohtivat ja asian joutuvat kohtaamaan!