Kirjotin eilen down-lapsesta...

Päättäkää asiasta vasta, kun vauva on syntynyt!
Vamma voi olla niin lievä, ettei aiheuta suuresti erikoisuuksia hoitamisessa! Etukäteen ette voi tietää. Ja kun lupaatte nyt vauvan adoptioon, sitä odottaa perhe jossain ja sitten kun vauva syntyy, etkä ehkä maltakaan antaa sitä pois, niin odottavalla perheellä on suuri suru.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 16:03 vieras kirjoitti:
Minusta vammaisen lapsensa adoptoitavaksi antava äiti nimenomaan hylkää ei täydellisen lapsensa. Taidat olla itsekin melko pentu, kun noin ajattelet. Kamalaa! Terveet lapset kyllä pitäisit....Kannattaa kuule käydä poistattamassa kohtu ja käyttää monia ehkäisykeinoja, kun ei kerran olla valmiita vastuuseen. Toki parempi se, että annat pois, kun et osaa tunteitas käsitellä! :ashamed: t. vihainen ja ällistynyt vammaisia lapsia/ aikuisia elämässään paljon kohdannut....
Jos ei ole mitään muuta sanottavaa kuin aukoa päätään, niin kannattaisi varmaan pitää näppiksensä kurissa. :\| Mikä oikeus ihmisillä on tuomita toisten henkilökohtaiset päätökset? :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 21:24 vieras kirjoitti:
Sinuna tekisin abortin. Tai en siis olisi enää lapsia tehnyt, jos olisi jo 3- ja 1-vuotiaat kaksoset, eikä mitään apua. Siinähän on jo liikaa lapsia ja työtä minulle.

Adoptiota en harkitsisi lapsen kannalta. KUka hoitaa hyvin rumaa ja sairasta lasta? Ehkä oma äiti, mutta heillälkin rajalliset voimat, varsinkin jos on 4 todella pientä lasta kuten teillä.

Eilisiä ketjuja en ole lukenut, mutta jos teillä ei ole voimia hoitaa itse tai ette tiedä palkkaako kunta teille jonkun työntekijän hoitamaan, (koska eihän kukaan voi yksin jaksaa hoitaa kahta 3-vuotiasta ja kahta 1-vuotiasta ja down-lasta) niin tekisin lapsen parhaaksi abortin. Sairasta ja rumaa lasta ei kukaan ulkopuolinen hoida hyvin.
Tähän en muuta kommentoi kuin sen, että hyi, miten rumasti kirjoitat. Sairasta ja RUMAA lasta. Ootko vähän vajaa? :headwall:
 
sivusta seuraa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 21:43 vieras kirjoitti:
Miten kenelläkään voi olla kahdet kaksoset? Ja sitten vielä down?

Aika moni ymmärtänyt ilmeisesti tekstin väärin osittain. ei hän mielestäni maininnut kaksista kaksosista, vaan 1 -vuotiaasta ja 3-vuotiaista kaksostytöistä...

Voimia vaan odottajalle päätöksen tekoon! :flower:
 
Tähän on pakko kommentoida... Minun mielestä downit eivät ole rumia. Meidän puoli vuotias down-poika on aivan ihana :heart:
Että katsokaahan peiliin jotka olette sitä mieltä ja kehtaatte sen vielä täällä kirjottaa \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:48 Donnanen kirjoitti:
Tähän on pakko kommentoida... Minun mielestä downit eivät ole rumia. Meidän puoli vuotias down-poika on aivan ihana :heart:
Että katsokaahan peiliin jotka olette sitä mieltä ja kehtaatte sen vielä täällä kirjottaa \|O
Älä välitä, noita typeriä päänaukijia näyttää riittävän joka lähtöön. :kieh: Minun mielestäni down-lapset ovat suloisia. =)
 
Mikäs siinä jos olette päättäneet niin.Ja jos voitte elää asian kanssa.
En tuomitse,mutta minun ei silti tarvitse ymmärtää.Lapsi otetaan vastaan sellaisena kun hän tulee,terveenä tai vammaisena.

Nimim.kokemusta on
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:53 RouvaRajatapaus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:48 Donnanen kirjoitti:
Tähän on pakko kommentoida... Minun mielestä downit eivät ole rumia. Meidän puoli vuotias down-poika on aivan ihana :heart:
Että katsokaahan peiliin jotka olette sitä mieltä ja kehtaatte sen vielä täällä kirjottaa \|O
Älä välitä, noita typeriä päänaukijia näyttää riittävän joka lähtöön. :kieh: Minun mielestäni down-lapset ovat suloisia. =)
ei voi muutaku :'( tuollasille ajatuksille,että ruma!!! minä enoo rumaalasta nähnykkää,jokainen lapsi on kaunis.
ystävälläni on down-tyttö janiiiiin SULONEN :heart: =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 21:43 vieras kirjoitti:
Miten kenelläkään voi olla kahdet kaksoset? Ja sitten vielä down? Meillä kaksi lasta isommalla ikäerolla, ja silti on stressiä ja väsymystä liikaa että jaksaisi seksiä edes ajatella useimmiten. Miten jotkut ihmiset voi jaksaa olla noin viriilejä? Ja kukaan ei tule hoitamaan hyvin tuota lasta. Olen nähnyt miten päiväkotien pihallakin jäävät ilman hoitajaa, vaikka nimellisesti siellä oma hoitaja.

Tehkää abortti ja sitten sterilisaatio.

kurjaa, että teitä koetellaan. Mutta ihmisillä on rajalliset voimat. Monet saa enemmän kuin jaksaa ja sitten masentuvat ym.
siis ap:llä on 3 lasta (1-vuotias ja 3-vuotiaat kaksoset)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 20:42 sh-äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 16:03 vieras kirjoitti:
Minusta vammaisen lapsensa adoptoitavaksi antava äiti nimenomaan hylkää ei täydellisen lapsensa. Taidat olla itsekin melko pentu, kun noin ajattelet. Kamalaa! Terveet lapset kyllä pitäisit....Kannattaa kuule käydä poistattamassa kohtu ja käyttää monia ehkäisykeinoja, kun ei kerran olla valmiita vastuuseen. Toki parempi se, että annat pois, kun et osaa tunteitas käsitellä! :ashamed: t. vihainen ja ällistynyt vammaisia lapsia/ aikuisia elämässään paljon kohdannut....
Tämäntapaisia kommentteja ei ap varmaan kaipaa. Oiskohan ihan viisainta pitää moiset omassa mielessään. Todella pentumaista käytöstä satuttaa vielä tahalllaan toista ihmistä, jolla vaikeaa jo muutenkin. Toivottavasti tälläisen viestin kirjoittaja on joka asiassa niin täydellinen, ja elämässä vain hyviä asioita kokenut. Jospa sinäkin joskus joudut kohtaamaan elämässäsi jotain vastaavaa.
Sinäpä et tiedä ja tunne minua. Etkä tiedä mitä työtä teen ja mitä olen nähnyt ja mistä käsitykseni muodostanut. Toki jokainen tekee mitä itse haluaa. Vaikeaa on päätöksentekoa enkä tuomitse vanhempia, jotka sen tekevät, mutta sanoin mitä mieltä olen. Täydellinen en ole ja olen ikääni nähden kokenut ja nähnyt paljon (Iso kiitos siitä Taivaan Isälle vaikka aina hänelle en ole asioista ollut kiitollinen)ihania, mutta myös todella satuttavia ja raskaita asioita. :ashamed:
Meillä on suvussa vammaisia jo aikuisia ihmisiä. On nuoruudessa vammautuneita ja sairastuneita sekä kehitysvammaisia.
Ehkä olin kiihko, mutta ilmaisin mitä ajattelen. Anteeksi ap. Toivon sinulle voimia ja toivon, että jaksat puntaroida asiassa asioiden molemmat puolet.
Tuntui vaan niin pahalta, että siksi kirjoitin noin jyrkästi. Minulla on yksi tuttu joka jätti seulat tekemättä ja sai ihanan down-pojan. Sanoi raskaus aikana, että on valmis ottamaan vastaan myös vammaisen lapsen. Odotus onnellinen ja vammaisen lapsen syntymä shokki.
Itkin aluksi hänen suruaan, mutta äitinä hän oli onnellinen lapsestaan ja on vieläkin.
En halunnut satuttaa tahallaan vaan saada ap.ta ajattelemaan asiaa vielä myös toiselta kannalta. Voi, että nyt harmittaa. :ashamed: Anteeksi ap. :snotty:
 
vain yksi ajatus
En ole jaksanut lukea molempia ketjuja kokonaan mutta halusin vain sanoa pari asiaa (en siis tiedä ovatko nämä jo tulleet esille)

joillakin down lapsilla on vaikeita kehitysvammoja, sydänvikaa yms, MUTTA on myös sellaisia, joilla ei oikeastaan ole muuta kuin se kromosomipoikkeavuus ja siksi heistä osa pystyy elämään melko normaalistikin. Esim edellisessä työpaikassani oli lähettinä down-nainen ja hyvin pärjäs!

Ja toinen asia, en tiedä mistä päin olet, mut ainakin täällä päin on kehitysvammaisten hoitolaitos/kuntoutuskeskus (tai mikä lie oikealta nimeltään), jonne kehitysvammaisen lapsen saa myös intervallijaksoille, esim 2 vkoa kotoa, 1 vko laitoksessa. Näin ainakin jokunen vuosi sitten oli, en nyt tietty voi mitään faktaa sanoa..
 
minäkin
olen ammatiltani kehitysvammaistenhoitaja ja kohtaan paljon erilaisia down lapsia ja aikuisia. Tiedän että on raskasta ja vaativaa olla tälläisen vanhempi Ota selvää mitä vammaislaki sanoo näistä omaishoidon tuista yms... teillä on oikeus ainakin 3pv/kuukaudessa (muistaakseni) saada kunnalta hoitojaksoja. Kauneus on tietysti sivuseikka ja katsojan silmissä!!!
Ei teitä silti kukaan voi tuomita päätöksestänne. Voimia teille!
 
Liinuska74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 21:57 vieras kirjoitti:
Päättäkää asiasta vasta, kun vauva on syntynyt!
Vamma voi olla niin lievä, ettei aiheuta suuresti erikoisuuksia hoitamisessa! Etukäteen ette voi tietää. .
Voisinpa ihan peesata tätä!
 
Jokaisessa raskaudessa on riskinä. En ymmärrä, miksi aikuiset ihmiset eivät tätä käsitä vaan ottavat vastaan vain terveen lapsen. Toki ymmärrän, että tilanne on musertava, mutta kyllä pitäisi meittiä mihin alkaa ennen kuin lapsentekoon alkaa. Minusta on oltava valmis mihin vaan. Ei voi sulkea silmiään ikäviltä asioilta, sillä niitä voi ja sattuu jokaisen kohdalle elämässä ennemmin tai myöhemmin. Tervekin lapsi voi sairastua, voi kuollakin.

Meillä on 13v Down-poika. En voisi kuvitellakaan rakastavani häntä yhtään sen vähempää kuin muita lapsiamme eikä hän ole ollut mikään kivireki elämässämme, vaan suuri ilonaihe. Tärkeä perheenjäsen meille kaikille. Musta tuntuu pahalta kun suurin osa täällä puhuu vaan siitä, kuinka raskasta ja vaikeaa kaikki on kun se meille on ollut arvokasta elämää siinä missä jokaisen muunkin lapsen kohdalla. Olisimme jääneet paljosta paitsi, jos tätä lasta ei oltaisi meille suotu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 15:44 helläheluna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 15:43 vieras kirjoitti:
:hug: :hug: Olette mielestäni ajatelleet asiaa erittäin kypsästi ja omia voimavaroja miettien. Minä työskentelen vaikeasti vammaisten/sairaiden lasten kanssa sairaanhoitajana ja tiedän kyllä mitä se arki lasten on. En todellakaan hauku teitä, koska asia on todella vaikea. Paljon voimia teille! :hug:
mä en kyllä luokittele down lasta vaikeasti vammaiseksi...
no ei sinulla ole siihen ammattitaitoakaan.

mua sitten ottaa kaaliin nämä downista ja onnellisuusgeenistä höpöttäjät. on toki tosi, että osa downeista on vain lievästi vammaisia. mutta on paljon myös pahempia tapauksia ja downin mukanaan tuoman sairaudet ja niiden riski ei todellakaan kyllä hymyilytä.

itse tekisin ehdottomasti abortin. mutta sinä ap teet ihan miten itse haluat. etkä saa kuunnella muiden paasaamisia, keskustelette miehesi kanssa ja toivottavasti päädytte teille oikeaan ratkaisuun :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 22:09 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 21:24 vieras kirjoitti:
Sinuna tekisin abortin. Tai en siis olisi enää lapsia tehnyt, jos olisi jo 3- ja 1-vuotiaat kaksoset, eikä mitään apua. Siinähän on jo liikaa lapsia ja työtä minulle.

Adoptiota en harkitsisi lapsen kannalta. KUka hoitaa hyvin rumaa ja sairasta lasta? Ehkä oma äiti, mutta heillälkin rajalliset voimat, varsinkin jos on 4 todella pientä lasta kuten teillä.

Eilisiä ketjuja en ole lukenut, mutta jos teillä ei ole voimia hoitaa itse tai ette tiedä palkkaako kunta teille jonkun työntekijän hoitamaan, (koska eihän kukaan voi yksin jaksaa hoitaa kahta 3-vuotiasta ja kahta 1-vuotiasta ja down-lasta) niin tekisin lapsen parhaaksi abortin. Sairasta ja rumaa lasta ei kukaan ulkopuolinen hoida hyvin.
Tähän en muuta kommentoi kuin sen, että hyi, miten rumasti kirjoitat. Sairasta ja RUMAA lasta. Ootko vähän vajaa? :headwall:
En halunnut eilen kirjoituksellani loukata ap:ta. Sanoa vain oman rehellisen mielipiteen asiaan. Down-lapset eivät vastaa länsimaista kauneusihannetta. Minun näkemys on että lapset ovat siksi osaksi niin rakkaita kun ovat niin kauniita, useimmat. Mutta down-lapsi?

Olen miettinyt, voisinko nähdä down-lapsen kauniina jos tutustuisin. Ehkä. Mutta totuus nyt on vain, että ainakin minulle kauneus on tärkeää. Rumat ja kuolaavat vanhukset ja sairaat kaipaavat hoitajia senkin vuoksi, että olisi hiton raskasta katselle koko ajan rumaa naamaa. harva jaksaa sitä tehdä oli palkka mikä tahansa.Olen miettinyt tuota uraa itseni kohdalle, ja rehellisesti sanoen, olisi palkka mikä tahansa, en jaksaisi katsella vanhuksen vääristynyt kuolaavaa naamaa. Tai down-lasta.
 
:\| Sori, mun on hyvin vaikea ymmärtää, että joku luopuu lapsestaan, oli vamma tai ei. Kunnat tukevat hoidossa, on olemassa jos jonkinmoista tukimuotoa. Kannattaa kysyä niistä ennen kuin lopullista päätöstä teette.

Meille luvattiin vajaa kolme vuotta sitten lapsi, jolla tulee olemaan vaikeita fyysisiä vammoja ja elinikäkin lyhyt.
Vasta nyt tajusin, että emme edes miettineet, että luopuisimme lapsesta tavalla tai toisella.
Lääkärit olivat meidän tapauksessa väärässä ja saimme täydellisen terveen lapsen! :)
 
\En halunnut eilen kirjoituksellani loukata ap:ta. Sanoa vain oman rehellisen mielipiteen asiaan. Down-lapset eivät vastaa länsimaista kauneusihannetta. Minun näkemys on että lapset ovat siksi osaksi niin rakkaita kun ovat niin kauniita, useimmat. Mutta down-lapsi?

Olen miettinyt, voisinko nähdä down-lapsen kauniina jos tutustuisin. Ehkä. Mutta totuus nyt on vain, että ainakin minulle kauneus on tärkeää. Rumat ja kuolaavat vanhukset ja sairaat kaipaavat hoitajia senkin vuoksi, että olisi hiton raskasta katselle koko ajan rumaa naamaa. harva jaksaa sitä tehdä oli palkka mikä tahansa.Olen miettinyt tuota uraa itseni kohdalle, ja rehellisesti sanoen, olisi palkka mikä tahansa, en jaksaisi katsella vanhuksen vääristynyt kuolaavaa naamaa. Tai down-lasta.

[/quote]

:x Ei voi olla kuin provo. Todella säälittävää ja valitettavaa jos joku näin oikeasti ajattelee. Lapset ovat kauniita koska heitä rakastetaan, ei päinvastoin. Tsemppiä ap:lle vaikean päätöksen tekoon. :hug:
 
Joku ihmetteli, miten voi kuvitella, että lapsi saa adoptiossa automaattisesti hyvän ja rakastavan perheen ja toinen oli sitä mieltä, että vain biologinen vanhempi voi rakastaa vammaista lastaan.

Totta on, että osa adoptoitavista kehitysvammaisista lapsista joutuu lastenkotiin. Mutta moni pääsee myös siihen hellään ja rakastavaan perheeseen. Ja kyllä adoptiovanhemmat yleensä rakastavat lasta samoin, kuin biologisetkin vanhemmat. Monet jopa enemmän, koska ovat saaneet käydä läpi niin paljon asioita, mahdollista lapsettomuutta jne. ennen adoptioon ryhtymistään. Ja moni adoptioperhe on paljon onnellisempi, kuin ihan perusperhe jossa lapset on saatu tavalliisimman kaavan mukaan.

Aikuiset ihmiset, ketkä tiedän adoptoiduiksi ja keiden kanssa olen asiasta joskus jutellut, eivät koe olevansa jotenkin huonompi osaisia, kuin adoptoidut. Ja rakastavat todellakin vanhempiaan. Kyllähän monella on noussut esille se kysymys, miksi heidät on adoptoitu ja kuka minä olen. Mutta ei se tarkoita sitä, että heillä olisi asiat olleet huonosti perheessään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 13:43 helmiäinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 15:44 helläheluna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 15:43 vieras kirjoitti:
:hug: :hug: Olette mielestäni ajatelleet asiaa erittäin kypsästi ja omia voimavaroja miettien. Minä työskentelen vaikeasti vammaisten/sairaiden lasten kanssa sairaanhoitajana ja tiedän kyllä mitä se arki lasten on. En todellakaan hauku teitä, koska asia on todella vaikea. Paljon voimia teille! :hug:
mä en kyllä luokittele down lasta vaikeasti vammaiseksi...
no ei sinulla ole siihen ammattitaitoakaan.

mua sitten ottaa kaaliin nämä downista ja onnellisuusgeenistä höpöttäjät. on toki tosi, että osa downeista on vain lievästi vammaisia. mutta on paljon myös pahempia tapauksia ja downin mukanaan tuoman sairaudet ja niiden riski ei todellakaan kyllä hymyilytä.

itse tekisin ehdottomasti abortin. mutta sinä ap teet ihan miten itse haluat. etkä saa kuunnella muiden paasaamisia, keskustelette miehesi kanssa ja toivottavasti päädytte teille oikeaan ratkaisuun :hug:
Ja sinullako sitä ammattitaitoa löytyy asiasta? ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 14:11 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 13:43 helmiäinen kirjoitti:
no ei sinulla ole siihen ammattitaitoakaan.

mua sitten ottaa kaaliin nämä downista ja onnellisuusgeenistä höpöttäjät. on toki tosi, että osa downeista on vain lievästi vammaisia. mutta on paljon myös pahempia tapauksia ja downin mukanaan tuoman sairaudet ja niiden riski ei todellakaan kyllä hymyilytä.

itse tekisin ehdottomasti abortin. mutta sinä ap teet ihan miten itse haluat. etkä saa kuunnella muiden paasaamisia, keskustelette miehesi kanssa ja toivottavasti päädytte teille oikeaan ratkaisuun :hug:
Ja sinullako sitä ammattitaitoa löytyy asiasta? ;)
Tokihan helmiäisellä on laaja ammattitaito hirmuisen isolla kokemuksella
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 21:24 vieras kirjoitti:
Sinuna tekisin abortin. Tai en siis olisi enää lapsia tehnyt, jos olisi jo 3- ja 1-vuotiaat kaksoset, eikä mitään apua. Siinähän on jo liikaa lapsia ja työtä minulle.

Adoptiota en harkitsisi lapsen kannalta. KUka hoitaa hyvin rumaa ja sairasta lasta? Ehkä oma äiti, mutta heillälkin rajalliset voimat, varsinkin jos on 4 todella pientä lasta kuten teillä.

Eilisiä ketjuja en ole lukenut, mutta jos teillä ei ole voimia hoitaa itse tai ette tiedä palkkaako kunta teille jonkun työntekijän hoitamaan, (koska eihän kukaan voi yksin jaksaa hoitaa kahta 3-vuotiasta ja kahta 1-vuotiasta ja down-lasta) niin tekisin lapsen parhaaksi abortin. Sairasta ja rumaa lasta ei kukaan ulkopuolinen hoida hyvin.
ANTEEKSI vaan kaikille ABORTIN hyväksyville!! Mielestäni se ei ole hyväksyttävvää, ainoastaan tilanteessa kun tietää että lapsi niin sairas ettei voi jäädä henkiin.

En kommentoi abortti-aiheisiin koska se ei ole vaihtoehto.

Me mietimme 2 ratkaisun välillä, pidämmekö vauvan vai saako hän uuden rakastavan perheen.. :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:53 RouvaRajatapaus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 09:48 Donnanen kirjoitti:
Tähän on pakko kommentoida... Minun mielestä downit eivät ole rumia. Meidän puoli vuotias down-poika on aivan ihana :heart:
Että katsokaahan peiliin jotka olette sitä mieltä ja kehtaatte sen vielä täällä kirjottaa \|O
Älä välitä, noita typeriä päänaukijia näyttää riittävän joka lähtöön. :kieh: Minun mielestäni down-lapset ovat suloisia. =)
Tyhmää väittää tuollaista! Ei me mietitä down lapsesta luopumista minkään ulkonäköseikkojen vuoksi, vain sen kannalta jaksammeko 4 lapsen kanssa, joista yksi tarvitsee erikois hoitoa. Alku varmasti menee normaalisti, mutta tuleva mietityttää..
 

Yhteistyössä