*clomittaret toukokuussa*

Kiitti "peukutuksesta" Elisa.
Mulla on kieltämättä jotenkin semmoinen olo, että nyt olis voinut tärpätä. Mut mut mut... voi tää kaikki toki ihan yhtä lailla johtua lähestyvistä menkoista: Ota tästä nyt selvää. On tää naisen keho sen verran arvaamaton värkki kaikkine hormoniheilahteluineen, että mä en ainakaan loppuviimeksi osaa mitään kovin varmoja päätelmiä omasta kropastani tehdä. :) Tänään on mahaa nipistellyt ja etonut siihen malliin että testit on alkaneet taas vähän polttaa kaapissa, mutta pakko se nyt on vielä malttaa....
 
Hei tytsyt!
Omppumene nytten äkkiä pissimään tikkuun ja päästä meidät jännityksestä :LOL: Eihän siinä mentä kuin yhden testin..Jos se on nega niin tee uusi "tosissaanotettava" testi sit loppuviikosta!!!
Mua jännittää niin!
Itellä kun ei oo enää mitään jännitettävää tässä kierrossa :/

Unohdin kertoa vinkkinä, että mun gyne suositteli, että yrittäis päästä ultraan joko 10 tai 11 päivä, sillä jos munasolut ei oo silloin vielä tarpeeksi isoja, niin niitä voidaan kypsytellä vielä pistoshoidoilla!
Mutta kp12 ja 13 se on jo myöhäistä..
Hän kyllä mainitsi, että se on melko hinnakasta, tietäen, että me ollaan rahallisesti todella tiukoilla nyt..

Pidetään lippu korkealla, clomittaret, uudet ja vanhat ;)
 
^ hih, ihanaa et muutkin jännittää mun puolesta :D
Älkääkä nyt viitsikö yllyttää tai tää homma lähtee lapasesta ihan kunnolla... yritetääs nyt vaan malttaa niin siellä kuin täälläkin vielä muutama päivä... kyllä se täti sieltä varmaan tulee tiputtamaan mut maan pinnalle ennen sitä B)
 
Täälläkin odotellaan jännityksellä Ompun testitulosta! =)

Ines: mulla ei ole ollut muita oireita kuin kauheat kuumat aallot... Huh! Niitä tulee vähän väliä ja tosi voimakkaina. Mutta parin päivän päästä ne varmaan menee jo ohi, ainakin viimeksi ne loppuivat noin päivän päästä viimeisen pillerin ottamisen jälkeen. Onneksi ei ole ollut muita oireita!

Täällä tosiaan kp 8/n.28 ja huomenna otan viimeisen clomipillerin. Perjantaina on seurantaultra. Voi että mä toivon, että tuolla alakerrassa olis kaikki kunnossa niin että tässä kierrossa vois oikeesti tärpätä!! Jännityksellä odotan perjantaita...

Mä en nyt muista pitikö mun jollekin kommentoida jotain muuta.. No, toisella kertaa sitten. Tärppionnea vaan kaikille!
 
HEIDOS
Saako liittyä seuraan mukavaan?!
Toinen clomikierto menossa (tällä erää) ja eilen illalla tais mennä kolmas tapletti. Taustaa sen verran että yks lapsi on saatu clomeilla pari vuotta sitten, ekasta clomikierrosta tärppäs vuoden yrittämisen jälkeen. Nyt sitten toista yritetty 9kk. Viime kierrossa oli kovasti raskaus oireita, mutta sitten loppuivat yks kaks ja parin neutraalin päivän jälkeen alkoikin menkkoja edeltävät selkäkivut. Otti hiukka pattiin joo.
Niin ja noista kommenteista mistä oli puhetta ketjussa, just tais olla eilen kun bestikseni tuumaili et joo kun ei stressaa niin silleen kyl tärppää teilläkin...kakat kanssa. Meidän on vaan pakko nyt panostaa tähän sata lasissa koska mies joutuu kohta taas alottaan semmoset lääkitykset et sit ei lapsia taas tehdä. Painaa hänen terveys tässä päälle, ja tiettyhän se mua stressaa!
Mulla on ollut tapana ottaa clomit illalla, ei oo sit ollut mitään oireitakaan, nytkun alkaa olla kesäkin niin kuumahan täällä on joka tapauksessa... :)

terveisin Heidos
kp5/27(ennen clomeja/32) yk9
 
Haave
Heidos tervetuloaa vaan joukkoon! :hug:

Täällä kanssa jännitän mitä ompulle tapahtuu! :hug: Testiä vaan tekemään,josko se nyt on tärpännyt,ootte kuitenkin niin kauan yrittänyt! Kerro sit heti,jos teet testin tai menkat alkaa! Oot kyllä niin ihanan positiivinen ihminen ja jotenkin kauheen rauhallisen tuntuinen! :hug: Itse olisin tuossa tilassa varmaan ihan hermoraunio! :headwall:

Täällä kp15 menossa,vielä pari viikkoa jännitettävä alkaako menkat vai ei! :(

Nyt lomalaisen kainaloon! Piipahdin vaan! =)
 
^heh, juu, Rauhallisuushan on suorastaan toinen nimeni B)
(näkisittepä vaan mut hötkyilemässä täällä välillä tuon testikaapin ympärillä, ei tässä ihan koko aikaa jaksa pysyä coolina.. =) )
Musta tänne palstalle on ihana kirjoitella, te kaikki täällä olette niin myötäeläviä ja muutenkin keskustelu käy niin vilkkaana, että sitä kaivattua vertaistukea tosiaan saa!

Niin ja tervetuloa HEIDOS munkin puolesta, vaikka siis itsekin olen täällä ihan uusi.

Onneks teitä on täällä monta kenellä on kierto aluillaan ja siis piinailu edessä pikapuoliin! Sitten onkin monta kenen puolesta jännittää...
 
Elisa
kuulumisia... eilen illalla oli ovistestissä aavistuksen haaleempi viiva kuin kontrolli, mutta pupuiltu on silti ;) :ashamed: Juu ja äsken oli tummenpi viiva, kuin kontrolli joten täällä sama meininki jatkuu... :p
ja pian varsinaiset piinaviikot alkavat :D Laskeskelin tossa, että sais testata 6.6 (kp31) järkyttävän kaukana... huoh :whistle:

Heidos tervetuloa joukkoon!

elisa kp16
 
Onnea Elisalle ovisplussasta! =)

Ai sulla Heksamiina on loppunut ne kuumat aallot niin nopeesti.. Mulla niitä kesti viime kierrossa aina sinne puoliväliin (n.kp15) asti..

Ja niin.. Tervetuloa Heidos (oliko se semmonen..)! :wave:
 
Heidos
Kiitos tervetulotoivotuksista! =)

Täällä ei vielä ihmeempää, tänään menee vika clomi tästä kierrosta. Sit pitääkin alkaa pian oviksen tikutus koska clomit aikaisti sitä viime kierrossa 5 päivää. Meinas mennä vähän ohi suorastaan ja oviskivutkin oli aamuyöstä enkä sit unenpöpperössä ollut ihan varma et oliko ruuansulatus kipuja illalla syödyn jäätelön takia vai oliko oviskipuja. Vessassakin silloin yöllä kävin mut sen vertaa en kuitenkaan ollut tajuissani et aamul en pystynyt sanomaan millasta kipua oli...

Kiva tosiaan et on vähän eri vaiheis kierrot, voi jänskättää nyt Ompun puolesta ja toivottavasti pian joku muukin kertois "lupaavia" oireita bd bd

t:Heidos
 
Mimosa
Viides clomikierto menossa. Ja nyt mennään kp26/30 eli vielä muutama päivä pitäisi jaksaa pinnistellä niin sitten saan tietää, että mennäänkö syteen vai saveen....

Alavatsaa on kipristellyt ja rintoja kivistänyt, mutta niin on edellisissäkin kierroissa ja menkkaoireita ovat olleet. Yleensä oireet on lieventynyt muutamamaa päivää ennen menkkoja joten kovasti toivon, etteivät oireet loppuisikaan tällä kertaa :D

 
Eipä tarvi testata, menkat alkoi tänään :\|
Yllättävän vähän harmittaa, asia kun on niin, että mun tapauksessa jo se että ovis (todennäköisesti) oli, ja kierto on näinkin säännölllinen (clomikierrot nyt 27pv ja 30pv) on TODELLA SUURI VOITTO. Kolmeen vuoteen kun ei ole juuri saatu aikaiseksi vuotoa saati ovulaatiota. Eli mä en vielä suostu toivoa menettämään =) Mulla alkaa siis uusi yritys ja perjantaina soittelen lääkärille josko tällä kertaa tulisin ultraan ja vielä varmistettais se ovulaation tapahtuminen. Onneks teistä jollain on pian piinapäivät käsillä ja päästään jännäilemään seuraavan puolesta!
 
macy
Kiitos tervetulotoivotuksista
täällä on kans suhteellisen jännä viikko menossa. nyt on kp 29 menossa ja oikeastaan ei ole juuri nyt mitään raskaukseen viittaavia oireita eikä sellaisia oireita, että myöskään oo sellaisiakaan oireita että olis alkamassa. Peukut pystyyn ! Toki mun viimekertaisetkin menkat alkoi aika yllättäen ilman sen pahempia oireita. Viime kierrossa aamulla vaan kun heräsin niin selkään ja mahaan nipisteli ja silloin tuli tunne että kohta varmaan alkaa ja niinhän ne alkoivatkin saman aamupäivän aikana... Nyt on kaikenlaista muuta ajateltavaa tässä lähiaikoina ollut että en ole koko ajan keskittynyt vaan raskauteen liittyviin asioihin. Toivomme todellakin miehini kanssa että saisin sen plussatestin tehtyä!!! Ens viikolla olisi miehellänikin sitten aika sinne siittiöanalyysiin. peukut pystyyn :hug:
 
Peukutan kaikille teille jännääjille/piinailijoille tasapuolisesti =)

Pitäisikö Omppua onnitella vai surkutella..? Vähän
varmaan molempia..Totta puhut, tuo menkkojen alkaminenkin on iso plussa! Onhan se aikamoinen yllätys jos tulisi raskaaksi, vaikka kunnollista kiertoa ei ole ollut miesmuistiin, enkä tällä Omppu tarkoita pelkästään sua! Joten sun tilanne on menossa selkeästi parempaan päin!

Omassa tilanteessa ei mitään raportoitavaa, eilen aloitin luget ja oottelen uutta kiertoa..nyt kp17.
 
Elisa
Ompulle :hug: no hyvä edes että kuukautiset on noinkin säännölliset, kyllä se vielä tärppää...

Macy ja Mimosa taitavat olla seuraavat testailijat, nyt kyllä tarvittaisiin plussia tähän pinoon =)

Täällä taitaakin olla kaksi Mimosaa. Itsekkin vähän aikaa mietin, mutta lueskelin aikasempia kirjotuksia, että toisella oli yk 2 ja toisella yk5!! eli uudelle Mimosalle tervetuloa, sulla onkin jännät paikat tulossa ;)


 
Kiitos haleista ja kannustuksista! :heart:
Juu, sen voimin mennään, että mahdollisuudet on nyt oletettavasti ekaa kertaa kolmeen vuoteen ees jollain tapaa realistiset. Muutaman clomikierron mä vielä porskutan ja huolestun oikeesti taas vasta sitten, ellei vieläkään mitään tapahdu. Kyllähän tää hieman toisaalta hermoja raastaa - siis lähinnä semmoinen pieni jäytävä epävarmuus että toimiiko noi clomit ja onko sitä ovista sit kuitenkaan ollut - äsken tuli mm. kahnausta miehen kans ihan turhasta :'( Pettymyshän tää on hänellekin, joten ei ehkä pitäis munkaan olla niin kriittinen jos "ei osaa" tukea oikeella tapaa tässä.

Mutta hei clomisiskot, nyt kyllä pistetään oikein täys tohina päälle ja puristetaan se plussa tähän ketjuun vaikka väkisin :D Mehän EMME luovuta!!
 
Omppu: kirjoitit, että kolmeen vuoteen ei oikein ole tullut vuotoa saati ovulaatiota.. Tarkoititko, että sulla ei ole kolmeen vuoteen ollut kunnon menkkoja? Ihanaa, jos löysin kohtalotoverini! =) Nimittäin mulla oli menkat poissa lähes 1,5 vuotta. Mitään erityistä syytä gyne ei löytänyt, joten menkkojen poissaolo on mulle vieläkin mysteeri. Onko sulla löytynyt jokin erityinen syy? Mulla vuotoa yritettiin saada aikaan mm. Divina-hormonilla, mutta eipä sekään tuottanut juurikaan tulosta. Nyt clomeilla tuli ekaa kertaa 1,5 vuoteen menkat (kierto 28 päivää), mistä olin tosi iloinen. Ovulaation tapahtumisesta ei ole mitään tietoa, mutta se asia toivottavasti selviää perjantain seurantaultrassa.

Macylla ja Mimosalla alkaa olla jännät paikat.. Toivotaan, että tulisi ekat plussat tähän pinoon! =)
Itseä vähän jännittää se seurantaultra. Pitäkäähän peukkuja, että kaikki näyttäisi ultrassa hyvältä! Tuun sitten tietenkin heti kertomaan teille kuulumiset.

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
 
Mimosa
Kiitos tervetulotoivotuksista!

Minulla myös samanlainen historia näissä menkoissa kuin Ompulla ja Heksamiinalla. Eli kuukautiset loppuu kun seinään jos en syö Teroluteja. Nyt olen kuitenkin tammikuusta alkaen popsinut pelkkiä Clomeja, joilla kieto on ollu n. 30pv. Aluksi söin Clomeja muutaman kuukauden annostuksella 1/päivä kp 3.-7. Tämä annostus ei kuitenkaan saanut munarakkuloita kasvamaan kuin keskimitaltaan n. 6mm kokoisiksi eli en ovuloinut. Tämän takia Omppu suosittelen että käyt seurantaultrassa niin ei tule turhia odotuksia. Vaikka kyllä niitä ainakin meikäläisellä näyttää tulevan oli sitten ovulaatiota tai ei... :whistle:

Nyt olen sitten syönyt muutaman kuukauden tupla-annoksen Clomeja. Gynekologini on todella tiukka siitä että käyn seurantaultarssa kun annos on näin suuri ja toistaikseksi olemme saaneet luvat peittojen p0öllyttelyyn :D eli ultrassa on näkynyt yksi n. 22mm kokoinen munarakkula. Toistaiseksi nämä kasvaneet munarakkulat eivät vain ole puhjenneet lainkaan ja niistä on tullut kystia. :/ Tästä sitten johtuu kaikki alavatsa kipuilut ym. Että saas nyt nähkä kuinka tässä kierrossa käy...
 
Omppu: :hug:

Ja Heksamiinalle tsemppiä ultraan! :)
Mä en tässä kierrossa mene ultraan lainkaan.. seuraavassa sitten taas jollei tärppää.. sitten kuulemma katotaan simpat ja mietitään jatkoa.. Hoh, mä en kyllä jaksais tätä enää yhtään! Tiedän ettei mulla ole varaa valittaa ku ei olla kovin kauaa yritetty ja vasta toinen clomikierto menossa.. Mutta kun joka kuukausi tuntuu ikuisuudelta ja on tullut semmonen olo ettei me vauvaa saada ollenkaan.... Vaikka gyne just viime kuussa sanoi ettei tilanne ole lainkaan semmonen et niin voisi ajatella. :ashamed:
Ja tuntuu siltä että kaikki odottaa vauva uutisia eikä edes tiedä yrityksestä mutta "pistäkäähän tekin jo vauhtia" kommentteja satelee.. \|O
Meillä ei tiedä kun mun vanhemmat missä mennään ja äitikin tosi kannustavasti tossa puheli että mun tarvitsee vaan ajatella kuinka paha maailma tämä on ettei tunnu niin pahalta ku ei saa lapsia.. :kieh:

Anteeksi tilitykseni.. :whistle: ja jaksuja kaikille!! On tää kovaa leikkiä..
 
Heipparallaa pitkästä aikaa! Täällä aloitettiin eilen uusi clomikuuri kun menkat alkoi ryminällä sunnuntaina :( Multahan katsottiin silloin kp 11 ettei ole follikkeleita, mutta nähtävästi sitten ovuloin kun ilman teroja vuoto alkoi. Hieman oma lääkäri ihmetteli miksei minua ultrattu uudelleen myöhemmin kun hän itse oli tuolloin lomalla, mutta huti mikä huti. Olin ihan satavarma että olisinkin pieniin päin kun oli niin hirvittävät oireet mutta enpä sitten ollutkaan :headwall: Suurin syy on varmaan se etten tikuttanut ovista ollenkaan ja kun uskoin lääkäriä näin noviisina. Silloin kun minulla varmaan oli ovis niin olin kertakaikkiaan niin kipeä pari päivää, kun luulin että on hiiva- tai pissatulehdus kun vuoti kuin hanasta valkovuotoa ja pissatti koko ajan. Tästä syystä jäi sitten peittojen pöllyttelykin noina päivinä kokonaan... Olisi pitänyt hampaat irvessä hoidella hommat niin voisi olla pulla jo hyvinkin uunissa - tai ainakin epätoivossa on hyvä jossitella. No nyt taas suunta ensi viikon mahdolliseen ovulaatioon. Soitin eilen omalle lääkärilleni kuukautisista ja hän sanoi että nyt ultrataan vähän myöhemmin, koska kierron pituudeksikin tuli 31pvää. Annostusta ei saanut kahteen tabuun nostaa kun kerran olin toiminut yhdelläkin.

Positiivisia ajatuksia hirveästi kaikille!

Meillä tietää lapsettomuudesta pari kaveria ja minun vanhemmat. Muut sitten katselevat koko ajan vatsaani sillä silmällä ja kyselevät vauvauutisia. Mikään ei voi olla rasittavampaa. Muutenkin kun on hiukan pyöreämpää mallia ja vatsa aina vähän pömpöttää niin koko ajan saa kyläilemään mennessä miettiä mitä laittaisi päälle että näyttäisi ryhdikkäältä eikä taas alettaisi kyselemään :'( Siinä sitä sitten yritetään pysytellä stressittömänä!!!!!

ONNEKSI KOHTA EDES ALKAA KESÄLOMA B)


Terveisin Ansku puoliksi toivon ja puoliksi epätoivon partaalla
 
Mimosa 1
Täällä on näköjään toinenkin Mimosa!
Tervetuloa vaan minunkin puolestani!
Lisäsinkin siitä syystä nimimerkkini loppuun ykkösen, että erotutaan!

Ajattelin tulla nyt heittämään teille hyvästit!
Minun urani lapsenhaaveilussa päättyi tänään, sillä miehelläni todettiin vakava perinnöllinen sairaus, joka jo todennäköisesti on esikoisellamme piilevänä....

Olen itkenyt, en pelkästään siitä syystä ettemme tee enää jälkeläisiä, vaan siitäkin syystä, että pelkään kovasti jääväni yksin tänne kylmään ja pelottavaan maailmaan, kun sairaus saa miehestäni vallan...
Kummasti muuttui tuo elämän tärkeysjärjestys tällaisella hetkellä, ei voi muuta sanoa...

Toivottavasti teillä muilla on onni läsnä ja saatte oman nyytin kainaloon!
Toivon ihan vilpittömästi teille kaikille onnen tuulia elämässänne!

Rakkaudella, Mimosa1


 
Voi ei Mimosa1!!! :hug:
En tiedä löydänkö sanoja sinua lohduttamaan....Itsellänikin alkoi kyyneleet valua!
Olet tällä hetkellä varmaan monien tunteitten sekamelskassa..Niinkuin aina kun joku vakava sairaus todetaan, itsellä tai läheisellä!
Varmaan tuntuu, että pohja on viety elämästä pois ja elämä vaikuttaa kovin turvattomalta ja epävarmalta..Niin, ei varmaan päällimmäisenä ole mielessä ole se miten saada aikaan uutta elämää vaan ehkä ennemminkin se, että miten säilyttää tämä nykyinen.

Toivon, että sinulla läheisiä ihmisiä joiden kanssa voit puhua ja joihin turvata!

Anteeksi, jos kysyn ja ei todellakaan ole pakko vastata, jos siltä tuntuu, mutta mikä sairaus on kyseessä? Olen sh ja siksi kiinnostunut tietämään...

Olet tottakai tervetullut purkaman mielipahaasi tällekkin palstalle!!!
 
Voi Mimosa 1, ihan hirmu suuret pahoittelut :( :'( :hug:
Jotenkin tuntuu nää omat lapsettomuushuolet pieneltä sun tilanteesi rinnalla. MIten se voikin olla näin, että ihmisellä on joskus kertakaikkisen totaalinen epäonni matkassa... :( voimia ja jaksamista ihan kamalasti, ei tähän nyt oikein muuta osaa sanoa.

Mä olen Mimosa myös sitä mieltä, että tuu ihmeessä tänne palstalle juttelemaan meidän kanssa, ellei sua sitten ahdista kuunnella lasta yrittävien juttuja. Mutta mä uskon että me osataan puhua muutakin ja mielellään tuetaan sua jos vain osataan! :hug:

No... kerrottakoon sen verran tästä mun menkattomasta aikakaudesta, että tosiaan meidän häiden jälkeen reilut kolme vuotta sitten kun lopetin pillerien syömisen, ei menkkoja kuulunut, eikä niitä saatu käyntiin ees Teroilla eikä muillakaan keltarauhashormoneilla. Labrakokeista sitten selvis, että oma estrogeenitaso on matala ja siks siis ei ees teroilla menkat tule kun ei ole estrogeenia mikä mitään limakalvoa ees kasvattaiskaan. Vuoto on toki välillä tullut niinä aikoina kun söin estrogeenikorvaushoitoa, mutta siis sen ulkopuolella ei kertaakaan. Tän vuoden alussa sitten ihme tapahtu, ja mulle ehti peräti kaks kertaa tulla ihan luomumenkat, tosin kierrot oli pitkiä, n. 60 päivää. Olin päättänyt, että hoidot ei jatku ennen kuin oma hormonitoiminta alkaa osoittaa toipumisen merkkejä. Ja kun kerran näin kävi niin lääkärin kans päätettiin että palataan takas kevyempään suuntaan ja kokeillaan clomeja. Nyt clomeilla siis kierrot on ollu tosi säännölliset eli siksikin uskon, että olisin niillä nyt ovuloinut.

On ollut pitkästä aikaa lähes kivaa kun on menkat =) mieskin katsoi hieman hitaasti, kun selitin sille joku kerta, että ihanaa kun mä oon taas tämmöinen normaali ja terve nainen jolla perä vuotaa ja naama kukkii B) Mitään syytähän tuohon estrogeenivajeeseen ei oo tiedossa, mutta oletettavasti se on mun kohdalla ollut aktiivinen urheilu ja taannoinen turhan ripeä painonpudotus. Eli tarinan opetus; kroppaansa ei saa rääkätä jos hormonitoiminta on pätkänkään vertaa kallis.

Mitäs muuta täällä... kp 2 ja mahtava meininki! :D Perjantaina olis soittoaika lekuriin ja aattelin ilmoittaa että tässä kierrossa haluun ultraan. Eilen tosiaan menkkojenalkamisv***uksessani tulin "hieman" purkaneeksi mieltäni miesparkaan, mutta kai se silti musta vielä hiukan tykkää, ainakin luulisin.... :) Nyt on onneksi itselläkin jo ihan uusi mieli. Ei harmita enää!
 
Haave
Oikein itku tuli,kun luin tuon mimosan tekstin! :'( Tuntuu nää omat "ongelmat" niin vähäpätöisiltä,kun tulee noin huonoja uutisia! Mimosalle lähetän nyt voimahalit :hug: ja jaksamista. Toivottavasti teillä on vielä monta vuotta edessä nauttia toisistanne ja lapsestanne! :heart: Kyllä tämmöiset uutiset aina pysäyttää hetkeksi. Mutta jos jaksat ja haluat jutustella vielä meidän kanssa niin piipahda kertomassa kuulumiset! Yritetään auttaa sua kaikin tavoin,jos ei muuten niin ainakin "kuuntelemalla"! En oikein osaa sanoa tälläisessä tilanteessa mitään,mutta toivon kaikkea hyvää teidän perheelle! :hug:

 
macy
kp 30 ois nyt. tänään on tuntunut aika ajoin että alkaisi mutta vielä ei ainakaan ole vuoto alkanut. taitaa tuota valkovuotoa tulla :/
esikoisestamme tein positiivisen testin kp 37. muistan että tuolloin vuonna 2003 oli vähän väliä sellainen tunne että varmasti nytten alkoi mutta kun meni vessaan ei eihän sieltä sitten mitään vuotoa ollutkaan alkanut tulemaan. oli ihan hauskaa tuolloin kun mieskin aina joka vessakäynnin yhteydessä uteli että joko alkoi... saas nähdä nyt sitten miten tässä tällä kertaa sit lopulta käy. päivä kerrallaan, kieltämättä aika piinaavaa. mutta muutaman päivän päästähän se selviää. =)
 

Yhteistyössä