*clomittaret toukokuussa*

Elisa
Mimosalle1 oikein iso rutistus :hug: En oikein tiedä mitä sanoa... :'( :'(
Toivottavasti saat kuitenkin miehesi kanssa viettää vielä monia ihania hetkiä...
Toivon teille koko perheelle oikein paljon voimia tulevaan! :hug: :heart:
Ja tule tänne purkautumaan, kun siltä tuntuu...

:heart: :llä Elisa

Voi Mimosa1, olen tosi pahoillani... Kovasti voimia sinulle ja perheellesi! :hug:

Omppu: meidän tarinat kuulostaa aika samanlaisilta. Mullakin saattaisi yhtenä mahdollisena syynä olla aktiivinen urheilu, eli just tuo kropan kova rääkkäys. Sitä vaan ihmettelen, että miksei mulla ole katsottu labrakokeilla tuota estrogeenitasoa.. Täytyykin huomenna kysyä gyneltä siitä. Mutta samalla lailla mä olin toisaalta iloinen, kun menkat viimeksi tulivat, tunsin itseni pitkästä aikaa ihan normaaliksi naiseksi! ;)

Moikka!

Saakos liittyä joukkoonne? Tänään alkoi vuoto, joten 1. clomikiertoni pääsen aloittamaan kp 3-7 annostuksella lauantaina. Seurantaultrankin sain jo varattua kp 12, ollaan hoidossa Felicitaksessa. Ongelmana on lievä pco, mihin syön lisäksi metformiinia ja kohonnnut vasta-aine tuotanto, johon taas kortisonia (siis ilman sitä kehoni estää kiinnittymisen, kun hylkii vierasta kudosta).
Yritystä takana on yli vuosi ja siihen mahtuu km rv 9 8/2006. Keskenmenon jälkeen ei ole vain tärpännyt vaikka olen ovuloinut normaalisti joka kierto. Clomeilla olisi nyt sitten tarkoitus saada lyhennettyä kiertoa, joka on nyt ollut 35-38 ja siten pidentää luteaalivaihetta 11pv.

Jännityksellä ja innoissani odotan, että pääsisi aloittamaan ja toiveet on ehkä hieman liiankin korkealla ;)

Elisa
iiik !!! Voi ihanaa mimosa! =) Paljon onnea plussasta, toivottavasti tullaan perässä... ;)
Tähän pinoon onkin kaivattu +++
Kerros ny vielä monesko kp sulla nyt on? ja millon ovis oli? onko mitään oireita nyt?

elisa kp 18

macy
Onnea mimosalle! :hug: Jospa minä ja moni muukin ottaisi sinusta mallia!!! :)

Ei tässä arvaa vielä alkaa testaileen, kun mulla on nuo kierrot ollut sen verran pitkiä että pitää malttaa oottaa vielä muutama päivä. ja tietysti toivon että menkat ei ala ja saisin sen plussatestin!
Nyt menossa tosiaan kp 31. Laskeskelin tuossa jokunen aika sitten kierron keskiarvoja, niin kiertojen keskiarvoksi tuli 32 pv. Pisin kierto oli muutama kuukausi sitten 38 pv. Eipä ole ollut pahemmin niitä oireita että alkaisi mutta näin kauan kun on jo yritystä takana niin jotenkin ei (valitettavasti) jaksa uskoa siihen raskauteen vielä tässä vaiheessa vaan vasta sitten kun saa katsoa ja pitää kädessä sitä plussatestiä!

odotellaan...

=)

Mimosa 1
mm-72: Miehelläni on perinnöllinen munuaisten vajaatoiminta alkamassa.
Lääkäri antoi 50% toivoa saada pitää lähes normaali elämä, mutta molemmat munuaiset on jo suurentuneet todella huomattavasti ja täynnä kystia.
Ruokavaliolla sitten vaan pidetään paino kurissa (mies normaalipainoinen) ja muuten elämässä vältetään lisäaineita ja sellaisia lääkkeitä jotka käyvät munuaisten kautta.
Mitä muuta antaisit vinkiksi?
Mieheni isällä vaihdettu jo munuainen, mutta huonolla menestyksellä ja mieheni sisarella todettu jo muutama vuosi sitten munuaisissa häikkää...

Kiitos kaikille halauksista ja tuesta!
Se ihan oikeasti auttaa näin ensi shokin vallassa kun olen!
Ja kyllä minä täällä lueskelen taustalla, uskokaa pois!

kampela
tiedättekö te voiko tavallinen terveyskeskuslääkäri kirjoittaa clomit? lapsettomuuslääkäri käski meidän koittaa ilman lääkitystä / hoitoja vielä puoli vuotta kun ollaan "niin nuoria", pitkälti yli 20, mutta viirun vaille 30. ja noi mun munasolut ei oikein kasva, -> pco.

voisko niitä siis saada ihan tavalliselta lääkäriltä? vai menenkö suoraan vaan yksityisellle gynelle?

kampela
tiedättekö te voiko tavallinen terveyskeskuslääkäri kirjoittaa clomit? lapsettomuuslääkäri käski meidän koittaa ilman lääkitystä / hoitoja vielä puoli vuotta kun ollaan "niin nuoria", pitkälti yli 20, mutta viirun vaille 30. ja noi mun munasolut ei oikein kasva, -> pco.

voisko niitä siis saada ihan tavalliselta lääkäriltä? vai menenkö suoraan vaan yksityisellle gynelle?

Haave
Mimosalle onnittelut plussasta! :hug: Tätä kaivattiin!!! :D Yritetään nyt ottaa mallia susta,koitetaan nyt kaikki sit saada plussat,niin päästään odottamaankin samaan aikaan! Meinaako mimosa mennä tuonne odotusajan puolelle? Käy nyt joskus meitäkin moikkaamassa! =) Mitäs muuten meinaatko mennä ultraan vai sit neuvolaan,kun on sen aika?

Niin macyllä oli kanssa jännät paikat,meinaatko testin tehdä viikonloppuna vai jaksatko odottaa alku viikkoon? Me täällä jännitetään sun puolesta ja toivotaan parasta! :D

Onko sit kellään jännät paikat ennen kesäkuuta? Kesäkuun alussa sit elisalla ja mulla on jännät paikat! Vielä pari viikkoa! :/ Eikä tunnu minkäänlaisia oireita ainakaan vielä! :(

Kiva juttu että mimosa1 jaksaa vielä meitä tsempata! =)

Haave
Niin ja kampelan kysymykseen,kyllä varmaankin terveyskeskuksenlääkäri voi clomit kirjoittaa! Mutta suosittelen yksityistä,koska sieltä saa kuitenkin reseptin helpommin. Itse siis aina käyny yksityisellä gynellä.

Höh, mä kirjoitin illalla piiitkän viestin ja se hävis jonnekkin ulkoavaruuteen, kun nää sivut jumii tämän tästä :kieh:

Mutta laitan lyhyesti samat uudestaan...

Mimosa1: todella tuskalliset ja hermoja riistävät ajat teillä...Mielestäni ette kotikonstein voi enempää sairautta hoitaa, kuin mitä hyviä ohjeita teillä nytkin on. Minulla ei valitettavasti mitään sen kummempia neuvoja myöskään ole..Oletan, että miehesi joutuu pian munuaisten vaihtoon??
Voimia koko perheelle! Ja tule ihmeessä tänne juttelemaan meidän kanssa aina kun jaksat!!

Kampela: clomeja voi määrätä vain nasitentautien erikoislääkäri. Mielestäni on turhaa odotella josko jotain tapahtuisi itsestään, varsinkin jos yritystä on ollut jo yli puoli vuotta! Ja varsikin jos sinulla on tuo pco todettu!
Pyydä ihmeessä omaa tk -lääkäriäsi laittamaan sinulle lähete julkiselle puolelle tutkimuksiin ja hoitoihin, jonot vaihtelevat kunnittain.
Toinen vaihtoehto, että menet yksityiselle, mieluiten lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle. Siellä ainakin pääsee nopeammin alkuun ja hänkin voi tehdä lähetteen julkiselle jos rahatilanne huono.. ;)
Asutko suuressa kaupungissa, niistä yleensä löytyy laspsettomuusklinikoita..
Vaikea muuta neuvoa antaa kun en tilanteestasi enenmpiä tiedä..Tervetuloa tänne meidän pinoon :)

Hyviä ultrakuulumisia! Löytyi yksi 13 millin follikkeli, joka gynen mukaan on ihan normaalikokoinen kiertopäiviin suhteutettuna. Kuulemma on ihan hyvät mahdollisuudet tärpätä... Oon tosi innoissani!! =) Syön nyt vielä kaksi kiertoa clomeja (toivotaan, ettei tarvitse!) ja sen jälkeen pidetään tauko. Voi vitsi, alkoipa tää päivä kivasti! =)

Kaikille hyvää viikonloppua!

macy
ai jai, jotenkin on nyt sellainen tunne päällä että kohtapuolin alkaa. nimittäin on sellaisia menkkamaisia kipuja tuolla oikealla alaselässä :(
ja rinnatkin on turvonneet, niinkuin aina noin paria päivää ennen menkkoja. on taas alkanut pyöriä niin paljon tämä lapsi asia mielessä kun alkaa oleen se aika että menkkojen pitäs alkaa niin sen takia ei varmaan oo vielä alkanut. jos sais jtn muuta ajateltavaa niin varmasti alkaisi?
toivon tietty että ei alkais. mutta katotaan nyt miten käy...

Mimosa
Kiitos kaikille onnitteluista! :flower:

Täytyy kyllä myöntää, että olen tehnyt tuon ensimmäisen plussa testin jälkeen vielä muutaman testin lisää, kun ei meinaa millään uskoa tulosta itsekkään...

Seuraavaksi muutamia vastauksia ketjussa tulleisiin kysymyksiin:

Meillä on 1,5 vuotta yritystä takana. Ensin lopetin pillerit ja yritettiin luomusti. Kuvittelin tietysti raskautuneeni heti koska menkat eivät koskaan alkaneet... No en siis ollut raskaana vaan kuukautisia ei vaan syystä tai toisesta koskaan tullut. (Odottelin niitä 5 kuukautta) Menin yksityiselle gynekolokille ja sain kuulla että minulla on PCO.

Aloitettiin Terolutit ja sainkin säännöllisen kierron. Näin ei kuitenkaan tärpännyt. Seuraavaksi otimme liudan verikokeita ja seurasimme ultraamalla munarakkuloiden kasvua samalla söin koko ajan Teroluteja. Todettin että munarakkulat eivät kasva riittävän suuriksi puhjetakseen eli en siis ovuloinut lainkaan vaikka kuukautiset muuten tulivatkin ajallaan.

Tammikuussa sitten aloitin Clomit annostuksells 1 tabl / päivä ja Terolutit jäi kokonaan pois. Kierrostani tuli säännöllinen n.kp 28-30. Munarakkulat ultrattiin kolmen kuukauden ajan ja todettiin, etteivät ne edelleenkään kasva riittävästi puhjetaakseen. Clomi annos tuplattiin ja vihdoin minultakin löytyi oikea munarakkula! :D eli johtava folliikkeli! Voi sitä onnen päivää! Jostain syystä tämä munarakkula ei kuitenkaan puhjennut vaan siitä muodostui kysta. :/

Gynekoligini sanoin, että kysta luultavasti puhkeaisi ja tyhjenisi seuraavan kuukautisvuodon mukana. Söin siis vielä toisen kierron Clomeja tupla annoksella kystasta huolimatta. Munarakkulat ultrattiin ja kystattomalta puolelta minulta löytyi jälleen sopiva (tai oikeastaan 2 sopivaa) munarakkulaa. Tuplaraskaus riskistä huolimatta saimme luvan pöllyytellä peittoja.

Ovulaation aikaan (kp 16) oireena oli hieman arat rinnat ja aivan tautinen himotus. :snotty: Muutama päivä ovulaation jälkeen munarakkuloissa molemmin puolin tuntui viiltävää kipua ja ajattelin että nyt se kysta varmaan puhkeaa ja toiselle puolelle muodostuu uusi... tai kaksi. Kipu kuitenkin ikään kuin levisi myös alavatsaan polttavaksi paineen tunnuksi ja hiljalleen hävisi munarakkuloista. Pian sitten tulivatkin rinnat aroiksi ja ajattelin, että kohta alkaa menkat. Vaikka alavatsani onkin yleensä ennen kuukautisia kipeä kestää tämä vain muutaman päivän ja sitten alkaa vuoto. Kipu kuitenkin jatkui ja tein (malttamaton kun olen) testin kp 27 ja plussaa näytti.

Rinnat on edelleen arat ja alavatsassa tuntuu paineenomaista kipua. Aamulla herätessä mitään tuntemuksia ei kuitenkaan ole ja säihkähdänkin aina, että käviköhän tärppi sittenkään...

Jos ovulaation löytäminen on hankalaa on ultrasta todella paljon apua. Minulla meni monta, monta pussillista ovulaatiotestejä hukkaan kun ryhdyin testailemaan liian aikaisin ja parhaimmillaan lopetin metsästämisen ennen aikojaan. Ultrasta saimme päivän tarkan ennusteen :D (Kävin kahteen otteeseen ultrassa niiden kiertojen aikana, jolloin munarakkulat olivat kasvaneet. Ensin kp 13, jolloin munarakkula n. 15 mm ja kp 16 jolloin munarakkula n. 21mm. Puhkeavat normaalisti ollessan n. 24mm ja kasvavat n. 2mm/päivä.)

Tulipas pitkä tarina :) Toivoa siis on toivottomassakin! Plussa tuulia!

macy
:'( putosin pelistä pois... tänään alkoi ja arvatenkin on mieli maassa. tässä menee taas pari päivää aika negatiivisissa tunnelmissa. eilen illalla jo ihan vähän tuli ruskeata tuhruvuotoa joten arvelin että varmasti tänään alkaa. kaksi clomikiertoa takana ja kaksi vielä edessä, ei tauda clomit tepsiä meikäläiselle! ens perjantaina on miehellä siittiönäytteen anto.
kauankohan tässä vielä joutuu painiskelemaan tämän secondäärisen lapsettomuuden kanssa...??? :headwall:

Haave
Voimahalit macylle! :hug: Sitä aina toivoo ja odottaa ja sitten tiputaan korkealta ja kovaa,tuttu tunne! :headwall: No jos sitten seuraavalla kierrolla! :heart:

Itellä on reilu viikko noihin menkkoihin ja nyt jo tuntuu,et sieltähän ne alkavat. On jotenkin taas semonen fiilis et ei tuu mitään! :'( Kuinka voikaan olla näin vaikeaa meillä,ettei millään voi tärpätä.

Huh huh,menisipä viikko äkkiä!

Taas tämmönen purkaus.... :kieh:

Haave
Voimahalit macylle! :hug: Sitä aina toivoo ja odottaa ja sitten tiputaan korkealta ja kovaa,tuttu tunne! :headwall: No jos sitten seuraavalla kierrolla! :heart:

Itellä on reilu viikko noihin menkkoihin ja nyt jo tuntuu,et sieltähän ne alkavat. On jotenkin taas semonen fiilis et ei tuu mitään! :'( Kuinka voikaan olla näin vaikeaa meillä,ettei millään voi tärpätä.

Haave

Elisa
Macylle :hug: kyllä se vielä plussa sullekin...
Sisulla eteenpäin, ei nyt tytöt luovuteta vaan puristetaan ne plussat jostain ;)

Heksamiinalle onnittelut johto follista. :flower:

Mulla kaikki mahan nippailut on loppuneet, nyt ei mitään oireita. Kertookohan negasta... :\|
No puoltoistaviikkoo vielä, en kyllä usko että ekasta kierrosta tärppää :whistle:

Haave millon ajattelit testata? (siis jos tätiä ei näy)

elisa kp21

Yhteistyössä