Clomittaret 2013

jenni_noora joo mulla on sama:( e-pillereiden lopetuksen jälkeen ei enää menkkoja kuulunu ilman teroja ja ennen e-pillereiden alottamista ne tuli noin 3kk välein. Ovuloikkos sä pelkillä teroilla, mietin vain että outoo jos
tarvii 6kk odotella uutta aikaa jos ei ovuloi jolloin ei mahiksia plussaan oo:/
 
luna_82 Jos sitä sitten pelais varman päälle ja ostais kasan lisää noita tikkuja ja alkais tosiaan testailemaan hyvissä ajoin niin tietäis sitten jatkossa jos ei nyt tästä ekasta onnista.

Onko sillä väliä testaako aamulla vaiko illalla?
 
jenni_noora no sit ei mitään, hyvä juttu :) Oli vaan pakko kysyä kun itellä ei terot
kai tehny muuta kuin alotti menkat:/ Kaikilla eri kropat niin ei voi vertailla:)

Mimmuskainen niin, en mä tiiä voihan tikkuja mennä hukkaan mutta ei kai muuten ois
haittaa kertaalleen alottaa tikuttelut ajoissa. Onko muilla mielipiteitä?:) Aamusin kai riittää, vaikka joillain kyllä
ollu tarpeen tehä aamuin ja illoin ettei mee ohi jos lyhyt LH-huippu. Ainakin ehkä jos lähtee viiva
kunnolla tummeneen niin kantsii kattoo semmosina päivinä kaks kertaa, ehkä:)
Toivottavasti joku muukin kommentoi, mulla ei viä kauheesti tikutuksista kokemuksia:)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Katti Matikainen: toivottavasti sulla tosiaan on kiinnittymiskipuja ja joku kyytiläinen siellä tarraa tiukasti kiinni. :)

Minä tässä laskeskelin aamun kunniaksi päiviä: mulla ovulaatio on monessa kierrossa osunut kp 18-20 - clomeillahan toiveena on mun kohdalla aikaistaa ovulaatiota eli jos kaikki on nyt osunut kohdalleen, h-hetken pitäisi olla ainakin nyt jo ohi. Mut siis saa kait siirtää jännäilijöiden puolelle. Vatsanväänteet einakin eilen illalla hiukan helpottivat ja nyt aamulla on enää jomottelua. Nyt täytyy toivoa, että luteaalivaiheesta tulee riittävän pitkä, että kiinnittyminen ehtisi tapahtumaan ennen sen ikävän tipottelun alkamista. Mulla on jäänyt jostain mieleen, että 11 päivää ainakin menee - muistaako joku tarkemmin?

titiuu: onnittelut uudesta kierrosta! Pitkien kiertojen kanssa hermo voi olla todella tiukalla. Toivottavasti uusi kierto tuo toivotun tuloksen :)

Mimmuskainen: et ole porukan ainoa ylipainoinen - mulla on toistakymmentä kiloa ylipainoa, jonka kanssa olen punnertanut jo vuosia. Ylipaino ei ilmeisesti ole ainakaan ollut liian suuri este, koska kerran olen kiloistani huolimatta raskaaksi tullut.

jenni_noora: hienoa, että eka käynti oli onnistunut. Hyvällä mielellä jaksaa prosessia paljon paremmin. Ja hienoa, että hommat saitte heti liikkeelle!

Omassa lähipiirissäni on useita lapsettomuushoitoja pohjamutia myöten läpi käyneitä. Ensin tuntui siltä, että kukaan ei aiheesta halunnut puhua, mutta yksitellen porukkaa alkoi tulla kaapeista ulos. Aika moni yli kolmikymppisenä esikoistaan toivova tuntuu kohtaavan näitä lapsettomuusongelmia. Kun opiskeluissa on mennyt aikaa ja oikean puolison löytyminen on vienyt oman aikansa, ikää on yhtä'äkkiä se 35. Ja jos heti ei tärppi ala käymään, kannattaa lähteä rohkeasti liikkeelle etsimään apuja.

Me emme kertoneet ennen esikoista lapsitoiveistamme kenellekään, koska perhepiirissä sisar oli jo vuosia yrittänyt lasta. Siinä vaiheessa oma reilun vuoden yrittäminen tuntui vähäpätöiseltä valittamisen aiheelta, kun toisten taistelua oli seurattu viisi vuotta. Ja kun meillä sitten puolentoista vuoden ahkeran harjoittelun jälkeen tärppäsi, eivät halunneet kuullakaan asiasta. Niin kipeä aihe oli. Ja heillä yritys jatkuu edelleen, joten kauheasti emme ole viitsineet huudella, että me toivomme jo toista, vaikka näyttääkin siltä, että meilläkin projektissa aikaa tulee menemään.

Lapsettomuus on muuten siitä kummallinen vaiva, että meistä kukin määrittelee sen vähän omalla tavallaan. Minähän en siis omasta mielestäni kärsi lapsettomuudesta, koska meille on yksi suotu. Mutta terminologisesti kärsimme lapsettomuudesta, koska matkalla on nyt ongelmia ja varmuutta raskaaksi tulemisesta ei ole. ymmärtääköhän kukaan mitä ajan takaa...

Mukavaa torstaipäivää kaikille! :)
 
jenni_noora, hienoa, että ensikäynti meni hyvin. :)

Mimmuskainen, tikuttelut kannattaa aloittaa lyhimmän kierron mukaan. Yleensä testien mukana tulee sellainen taulukko, jossa kerrotaan minä päivänä tikuttelut kannattaa aloittaa, kun tietää lyhimmän kierron pituuden. Jos omista kierronpituuksista ei ole tietoa, kannattaa aloittaa mielellään liian aikaseen kuin myöhään. Mulla kierrot on mitä sattuu ja yleensä aloitan siitä kp 10-12 tienoilla. Ite testaan PC:n liuskoilla ja niillä voi testata mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Jotkut testimerkit taas suosittelee testaamaan esim. klo 10-20 välillä. Mä oon bongannut vasta yhden oviksen ja mulla LH-huippu oli tosi selkeä ja pitkä, joten mulla riittää testaus kerran vuorokaudessa. Jos aiempaa kokemusta ei ole, niin suosittelen testaamaan vaikka kahdesti sitten kun viiva alkaa selkeesti tummumaan. Mä itse varmistelen plussan vielä CB:n digillä. Tikkuja kannattaa varata riittävästi varastoon, että ei harmita sitten jos loppuvat juuri kriittisellä hetkellä kesken. Jos oman ovulaation ajoittumisesta ei ole käsitystä ja kierrot on pitkiä, niin testejä voi kulua aika läjä. Onneks löytyy hyviä nettikauppoja (esim. raskauskeiju.fi, kotitesti.fi, huuto.net yms.) joista voi tilailla edullisesti testejä. Digit mä tilaan täältä: Clearblue Monitor - Clearblue Pregnancy Tests - Ovulation Tests - Fertility Tests - Persona Tests Tulee noin 3-4 vrk:ssa postilaatikkoon.

fenixlintu, kiinnittyminen tapahtuu noin viikko hedelmöittymisestä, joillain hieman aiemmin ja joillain hieman myöhemmin. Tänään lääkäriltä kuultu, että luteaalivaiheen olisi hyvä olla ainakin yli 10 päivää. 11 päivää (kuten mulla viime kierrossa) on kuulemma vielä ihan ok. :)

Mä päätin aloittaa uuden vuoden puhtaalta pöydältä ja kerroin lähimmille ystävilleni meidän projektista. Hyvin suhtautuivat ja sain kannustavia kommentteja. Nyt vaan harmittaa, miksi en aiemmin kertonut, koska nyt on joukko rakkaita ihmisiä, jonka kanssa jakaa suru. :heart:
 
Nopeasti huutelet että menkkoja täälläkin vielä odotellaan.

Tosin, pieni toivonkipinä on ilmassa. Edellisviikon perjantaina oli kyllä sellaiset oviskivut tai ainakin jotkut mahakivut sen moiset että olisko ovis tullut silloin. Tikuttaan en päässy kun oltiin porukoilla ja nyt saan piinata lauantaihin saakka että päästään reissusta kotiin testailemaan jos menkat ei sitä ennen ala.

Mukavaa torstaita kaikille!
 
Ja sitten niihin folliultra kuulumisiin. Limis surkea 3 mm ja loput varmaan arvaattekin. :(

Mitä luultavammin ei siis ovista tässä kierrossa, kun kaikki follit pieniä. :( Lääkäri kysyi, että meneekö jo hermot ja suositteli, että jos jaksaisin vielä odottaa noin kp 40 asti ja aloittaisin sitten terot vuodon aikaansaamiseksi. Sanoi, että voin aloittaa hetikin, mutta suositteli sinne asti odottamista, jos vaikka menkat alkaiskin itsekseen, niin saadaan lisää tietoa mun kierroista. Sanoi myös, että terot voi haitata onnistumista seuraavassa kierrossa näin kuuriluontoisesti käytettynä, koska voivat sotkea kehon luonnollista toimintaa. Päätin, että odottelen sitten kp 40 asti.

Sanoi, että voitais kyllä vielä tähän kiertoon pistoksia kokeilla, mutta koska mun munasarjat näyttää niin aktiivisilta (rakkuloita on siis paljon), niin luultavasti folleja vois pian tulla liikaa. Pistoksilla on myös hintaa huomattavasti enemmän.

Anazolit todistettavasti toimi viime kierrossa, mutta koska plussa tuli vasta myöhäisillä kiertopäivillä (kp 19), niin annos on luultavasti siinä rajalla. Joten ens kiertoon tuplataan annos, 2 tbl/vrk kp 3-7. Folliultraan menen sittenkin taas aikasempaan (kp13-15), koska isompi annos voi aikaistaa ovista. Tikuttelut aloitan kp 12.

Lääkärin mielestä oli myös loistava juttu, että kävin prog-kokeessa vuodosta huolimatta (kiitos kun suosittelitte menemistä :heart:), koska arvo oli hyvä ja se varmistaa ovulaation tapahtuneen. Sanoi, että harkitaan lugeja vielä uudestaan, koska piti mun 11 päivän lutista vielä ihan hyvänä. Sanoi, että ei mielellään määrää lugeja, vaan enemmänkin pyrkii lääkityksellä saamaan kunnon ovulaation aikaiseksi, koska kunnon ovulaatiosta seuraa kyllä sitten myös hyvä keltarauhanenkin. Piti myös loppukierron seuraamista tärkeänä, että saadaan kierrosta ja lutiksen pituudesta lisää tietoa, ja lugethan voivat vaikuttaa tähän luonnolliseen kiertoon.

Tällä kertaa pystyin olemaan itkemättä ja luulen selviäväni tästä päivästä, kunhan en asiaa liikaa ajattele.

Lääkäri epäili, että viime kierron välivuoto olisi voinut olla epäonnistunut kiinnittymisyritys. :(

Harmittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Matti Katikainen: Meidän yrityksestä ja vaikeuksista tietää mun äiti, sisko ja yksi serkku, jolla on myös taustalla lapsettomuushoidot, mutta häneltä lopulta jouduttiin kohtu poistamaan, eivätkä kerenneet saada yhtään lasta miehensä kanssa :( Voipi olla, että joku muukin tietää, mutta en ole itse muille kertonut, mutta ei ole myöskään mikään salaisuus. Miehen puolelta miehen sisko tietää, että meillä voi olla vaikeampi saada lapsi PCO:n taki, mutta ei tiedä, että nyt on yritystä todenteolla.

Mimmuskainen: Täältä löytyy myös reippaasti ylipainoa. Lääkäri sanoi, että kunhan ei ainakaan enää nouse niin on ok. Tietysti olisi helpompi, että sitä olisi vähemmän. Nyt tosiaan koitan ainakin jonkin verran saada kesään mennessä pois, kun meillä on ne häät :)
 
Hydrangea: Hienoa, että rohkaistuit ulos kaapista :) Läheisillekin on helpompaa, ettei tarvitse arvailla - eikä tule niitä tilanteita, että joku kyselee tietämättään typeriä lapsentekoasioistanne. Olen ollut tilanteissa, joissa kolmas osapuoli on kysellyt tietämättömyyttään todella typeriä vuosia lapsettomuudesta kärsineeltä ja jälkeenpäin loukkaantunut verisesti, kun asian laita on selvinnyt ja kokenut mokanneensa pahasti... Kaapin oven avaamiselle pitää kuitenkin olla oikea hetki eli oma valmius ja henkinen kypsyys asiasta kertomiselle.

Luteaalivaiheesta: mulla on ilmeisesti juurikin sen lyhyeksi jääminen ollut ongelma. Kun munasolun kypsyminen on hidastunut ja ovulaatio hivuttautunut kierron loppua kohden, kiinnittymiselle jäävä aika on ollut liian pieni. Suuret toiveet ovat clomeille, että niistä olisi tosiaan apua ja munasolu ehtisi kypsymään ajoissa.
Nämäkin kropan toiminnan muutokset taitavat liittyä ikääntymiseen. 36-vuotiaan koneisto ei enää toimi yhtä hyvin kuin parikymppisen. :)
 
Noniin, kp 18, follit ultrattu. Johtofolli oli 13,3mm eli aika pieni ja limis vain 4,8mm eli ohut :( Voikohan moiseen edes kiinnittyä? Ensi viikolla verikoe, onko ovista tapahtunut. Jos ei, niin gynen mielestä ensi kierto 2tabl/päivä 3-7.
 
Viimeksi muokattu:
Miramei, johtofollilla ja limiksellä on vielä hyvin aikaa kasvaa. Follin kasvutahti on keskimäärin 1-3 mm/vrk, alussa vähemmän ja lopussa enemmän, joten puhkeamiseen voi vielä mennä muutama päivä (puhkeaa yleensä noin 18-24 mm kokoisena). Samalla kun folli kasvaa, niin limiskin vahvistuu. Optimaalisin olisi 8-10 mm ovulaation aikoihin, mutta ohuemmallakin on onnistuttu. Niin, ja siellä progesteronikokeessa olisi hyvä käydä noin dpo 7 tienoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: fenixlintu
Mitähän muuten tapahtuu niille follikkeleille, jotka ovat ovulaation aikaan kasvaneet jonkin verran, mutta eivät riittävästi. Esim jos ovulaation aikaan munasarjassa olisi esimerkiksi 20 millinen ja 12 millinen folli? Kuihtuvatkohan nepienemmät tarjokkaat vain pois? Vai voiko joku pienempi jatkaa seuraavassa kierrossa kasvua johtofollikkeliksi?
 
Hydrangea Mulle määrättiin se koe ensi viikon tiistaiksi. Eli viiden päivän päähän. Uskon, että liian aikaisin, mutta tiedän kyllä, että ovis voi tapahtua. Ja toivonmukaan kasvaa folli ja limis. Nyt, kun katon tuota ultrakuvaa niin siinä on toinenkin mun mielestä, ihan sen 13.3mm follin vierellä :O Se silmämääräisesti näyttää isommalta.. tiedä häntä. Kai se on luotettava gyneen.

fenixlintu minäkin oon tuota miettinyt :D Ehkä se kuihtuu, kun niitä munasoluja kuitenkin pitäs olla sen verran, ettei haittaa vaikka kaks kypsyis kierrossa? Jotkuhan myös ovuloi kahdesti kierron aikana :D

Kiitos, kun autatte (tässä asiassa) ensikertalaista! :flower:
 
Hydrangea halaus:( Tuntuu epäreilulta että eikö se hitto vie voisi olla niin että
kun lääke/annostus toimii niin toimisi seuraavillakin kerroilla, on niin kurjaa että aina tulee säätöä:(
Itekin toivon että jaksasin ootella etten teroja alottas
heti kun sais. Ne pistokset ois kai tosi tehokkaita mutta mulla sama että riski liian monen kasvamiseen,
oliko se nyt nimeltään hyperstimulaatio tms. Ite kans mietin että noinkohan mullakin
joudutaan annostusta nostaan tai lääkettä vaihtaan kun kierto pitkä ja eka ovis kp18 ja uus kp19 eli jos pitenemässä. Mutta eihän sitä kai tiiä jos viä ovuloisit jos teroja et viä alota, toivotaan! tai jos ei niin toivottavasti uus kierto alkaa nopsaan.

Miramei sanoko se lääkäri mitään että mitä arvelee? Jos se johtofolli lähtee kasvamaan lisää niin
yleensä limakalvokin sitä mukaa paksunee, folli puhkee yleensä kun on lähemmäs 20mm
 
Miramei, aika erikoista, koska ovis ei välttämättä ole ehtinyt siihen mennessä tapahtua tai jos on tapahtunut, niin siitä voi olla vasta lyhyt aika. Yleensä progesteroni nousee vähitellen huippuunsa ja on huippussaan lutiksen puolivälissä. Jos raskaus ei ala, se lähtee siitä laskuun keltarauhasen surkastumisen myötä. Mutta kaipa sun lääkäri tietää mitä tekee. :)
 
Niin mieki oon ymmärtänyt. Tämä yksityinen gynehän ei sitä määrännyt vaan naikkarin gyne. Tuntuu, että kaikki pakotetaan tässä raskausasiassa samaan muottiin: sun oviksen on tapahduttava kp14 ja laskettu aikakin lasketaaan sen mukaan. Ja vaikka huomataan, että ovuloit varmasti myöhempään niiin odotetaan, että miniannostuksella lääkettä sinäkin mahdut tähän muottiin. VAAN KUN EN SOVI!!
 
Miramei, niin ja piti lisätä, että mun lääkäri laskee aina arvion, koska folllin pitäis puhjeta, niin tiedän koska odottaa tikkuun plussaa. Jos sulla ei antanut arviota, niin tikuttele ihmeessä, että ajoitus menee nappiin ja on hyvät tärppimahkut. :) Meille on neuvottu, että pupuilua plussapäivänä ja sitä seuraavana. Lisäys. Ja joo, kaikki ei todellakaan sovi siihen muottiin ja ärsyttävää, jos sua ei hoideta yksilöllisesti. :mad:

luna, no sanopa muuta! Vähän jo viime kierron folliultrissa lääkäri epäili annoksen noston olevan tarpeen, niin hieman osasin sitä odottaa. Nyt ketuttaa odotella ties kuinka kauan vuotoa, kun pelkään että ne terot joudun kuitenkin ottaan. Kai se on vaan maltettava, kun lääkäri sitä suositteli. Toisaalta elättelen vielä toiveita myöhäisestä oviksesta, mutta turhaa se taitaa olla. Lääkäri ei nähnyt mieltä tällä kertaa ultrata uudestaan, kun kp:t on jo tällä kertaa sen verran paljon. Sanoi myös, että tikuttelu taitaa olla turhaa, niin en sitten jatka sitä. Ehkä sitten, jos jossain vaiheessa tulee yhtä selkeitä kipuja kuin viime kierrossa, niin voisi ehkä tikuttaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Voi Hydra, ikävä kuulla :( toi on niin syvältä, kun kroppa ei toimi samallakaan annostuksella samalla tavalla. Mä en saanut tähän kiertoon ollenkaan folliultraa, käskettiin vaan tikutella ovista. Mä haluisin käydä joka kierrossa tarkistuttamassa, kun omakaan kroppa ei tuota vastetta lääkkeille samalla tavoin joka kerta. Hyvä, jos maltat terojen kanssa, toivotaan että sulla vielä joku innostuu kasvamaan!

Miramei, mulla oli edelliskierrossa samanlaiset näkymät kontrolliultrasa, johtofolli noin 13 mm ja limis 4,5. Mulla tuli siitä viiden päivän päästä ovisplussa ja koska mulle tehtiin silloin inseminaatio niin ennen sitä tsekattiin tilanne, ja lääkäri sanoi, että limis oli kasvanut tarpeeksi. Että musta sulla on hyvinkin toivoa tässä kierrossa!! :) Tosin toi verikoe munkin mielestä kyllä on tod näk ihan liian aikaseen kertoakseen ovulaatiosta mitään..

Mimmuskainen mä oon todennut, että mulla LH-huippu on niin lyhyt, että kerran päivässä testailutahdilla ovista en välttämättä bongaa. Mäkin siis suosittelen kartoittamaan tilannetta aluksi testaamalla kaksi kertaa päivässä ainakin, jos viiva yhtään lähtee tummeneen..

Hyy2 peukut pystyssä, että vuoto ei ala ja saisit plussan lauantaina! :)

ON: En tosiaan saanut aikaa kontrolliin, tikuttelun aloitan varmaan huomenna. Ahdistaa jo etukäteen, koska luotto oviksen tapahtumiseen ei ole suunnaton. nimimerkillä "muutamissakin kierroissa monta viikkoa ovistestejä tehnyt turhaan". Varmaan kyllä jos plussaa ei kuulu viikon sisään niin käyn yksityisellä tsekkaamassa näkyykö siellä mitään..
 
skorppari juu, niin se on munkin mielestä. Ilmeisesti ovulaatiota kp12-20 jälkeen ei lasketa ja annosta kannattee nostaa :LOL: Viime keväänä tulin tosiaankin sponttaanisti raskaaksi kp 32 oviksesta ja vaikka se meni kesken viikolla 11 (keskeynyt keskenmeno) niin en jaksa uskoa, että se pelkästään tuosta myöhäisestä oviksesta johtu. Mun viikot 28 päivän kierron mukaan ois ollu tuolloin jo enemmän kuin 13. Ja onhan esim kp 22 ovis aikaisempi kuin tuo kp 32 ovis :D
 
Ha, turhaan intoilin. Ruskea vuoto alkoi äsken.

Perseestä.

Onko teillä muuten ollut papassa muutoksia ja onko niillä ollut vaikutusta hoitoihin? Tuli vaan mieleen että mulla oli nyt edellisessä syksyllä otetussa papassa jotain solumuutoksia ja otetaan kuulema uusi koe vuoden sisällä.
 
Hei kaikille! Täällä ilmoittautuu yksi uusi mukaan. Yritystä ei nyt ihan kauheasti ole takana, mutta selväksi on tullut, että ei tästä ilman apua taida valmista tulla ja sen vuoksi clomit otan avuksi ensi kierrossa. Olen lukenut paljon tätä ketjua ja tunnen kuuluvani tänne enemmän kuin kuumeilupuolelle, jossa kaikilla on kierto 28 päivää ja tärppi käy ekassa tai toisessa kierrossa... vähän kärjistetysti sanottuna :)

Voisin tulla listoille mukaan siis ensi kierrosta alkaen nyt on menossa kp 18. Siihen asti voin olla taustalla. Ongelmana on mun pitkät kierrot ja ovuloimattomuus. Selvää pco:ta ei ole, vaikka jotain sen tapaistakin on ehdotettu. Pillerit lopetin 3/12 ja nyt on yrittämällä yritetty on 7/12 lähtien. Hormonikokeissa ei mitään hälyyttävää ole ollut.

Miramei ja Hydrangea: mua kans kiinnostaa miten folli voi vielä lähteä kasvamaan. Olin eilen kp 17 ultrassa, jossa selvisi, että limis oli 6 mm ja isoin folli 11-12 mm välillä. Tämä kierto mennään siis luomuna. Gynen mukaan folli ei enää kasva eli tämä kierto on ns. tyhjä. Joskus aikaisemmin olin kp 18 ultrassa ja silloin limis oli 8 mm ja johtofolli 13 mm ja toinen gyne oli hyvinkin toiveikas että ovulaatio voisi tapahtua ja ilmeisesti se silloin tapahtuikin. Mulla oletetut ovikset on tapahtuneet kp 20-23.

Enna_ kp 18/35-? yk 5 pitkät kierrot, ovuloimattomuus
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä