Auttakaas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maarit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maarit

Vieras
Hei mulla 5 kuukautta vanha tyttö vauva ja tänään aamu pesuilla huomasin, että tyttöni alapää hieman haiskahtaa. Voiko olla mahdollista että näin pienelle voi tulla jonkin tulehdus, olen kyllä aina putsannut häppäireiden välistä jos kakkaa on päässyt sinne.

Meillä kyllä ensi viikolla neuvola, joten kyllä kysyn asiaa sieltäkin ,mutta jos joku vois kertoa onko mahdollista ja pitääkö viedä lääkäriin ja saako näin pieni jonkun lääkekuurin? Muuten tytön olemuksesta en osaa sanoa vaivaako mahdollinen tulehdus häntä, koska on ollut ummetusta ja hammaskipua, joten itkuista en osaa päätellä mistä mikäkin itku johtuu. Mutta on kyllä aika usein kiukkuinen, jota olen kyllä itsekkin ihmetellyt? Onkohan kellään kokemusta tälläisestä? Kiitos vastanneille. Tyttö on ensimmäinen minulle joten hieman ummikko välillä näissä asioissa on.

En osaa sua auttaa, mutta itse ihmettelin meidän vauvalla tänään samaa (4,5 kk). Ajattelin, että koska meillä on tosi kuuma sisällä, niin yövaippa olisi sen takia haissut pahemmalta ja tartuttanut tätä hajua myös siis alapäähän ja iholle. En tullut ajatelleeksi, että olisi joku tulehdus. Käsittääkseni näin pienillä ainakin pissatulehdukseen liittyy aina myös kuumetta ja ovat muutenkin silloin käsittelyarkoja (myös oksentelua saattaa olla). Mutta niinkuin sanoit, vaikea sanoa mikä itku mistäkin johtuu...

Kuumuus myös vaikuttaa. Mutta olen "kuullut" että voisi tulla myös tulehdus. Vauvoilla on kuitenkin sen verran "kehittymättömät" paikat, ettei tulehduksia yleensä tule. Itsekkin mietin tuota, että jos aikuinen nainen istuisi paskakasassa (kakkavaippa) niin sellainen tulehdus olisi että.

Myös virtsaputken tulehdus aiheuttaa paikkojen "pahaa" hajua. Mainitse asiasta neuvolassa. Pissanäytteen otto on vähän kinkkistä pienillä, kun pissapussiinkaan ei välttämättä saa aina pissaa tarpeeksi, jos haluavat virtsanäyteen. Jos epäilevät tulehdusta.

Mainitse ihmeessä asiasta.

joo kiitos vastauksista. Tyttö ei vaikuta kyllä mitenkään kuumeiselta. Täytyypi kysyä neuvolasta mitä mieltä ovat. Mutta tämä haju oli kyllä alapesujen jälkeekin. Olen kyllä pitänyt tyttöä paljon alasti näillä helteillä, ettei joku pöpö sitten sinne päässyt.

Tuota pesitkö ihan vedellä?
Kokeileppas pesulla "pestä" jollakin rasvalla esim. aqualanilla käytät sitä niinkuin saippuaa eli ensin levität iholle ja sitten huuhdot.
Jos se on jotenkin tarttunut siihen ihoon se haju, en tiedä mutta kokeile :)

Pesin ihan pelkällä vedellä. Täytyypi kokeilla, mulla on kyllä sitä natusanin nestemäistä "pesuainetta" ei siis sisällä saippuaa, mutta olen käyttänyt lähinnä sitä vain kakka pesun yhteydessä. täytyypi kokeilla jos käyttäisikin kovinkin pissi vaippojen vaihdon yheydessä.