Asianmukaista käytöstä lääkäriltä? Abortista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En nyt olisi tässä sen enempää halunnut ystäväni tilannetta tilittää, lähinnä ajattelin että ajattelematonta oli lääkäriltä tuputtaa omaa mielipidettään kun ei tilannetta kuitenkaan tuntenut.

Tiedän, että ystäväni ei harrasta "ihmiselämällä leikkimistä" vaan harkitsee kyllä tarkkaan mitä tulee nyt tekemään. Hän myös miettii sitä, miten tulee selviämään mahdollisten itsesyytösten ym. kanssa jatkossa jos päätyy keskeytykseen. Kaikkihan haluavat lapselleen parasta ja nykyinen elämäntilanne on lapsen kasvattamisen kannalta vaikea. Siksi oli minusta väärin, että lääkäri oli tuputtanut ultrakuvaa mukaan. Silloinhan hän jo puheillaan ja teoillaan syyllisti valmiiksi.

Ystäväni on kärsinyt masennuksesta ja paniikkihäiriöstä eikä sairaalahoitojaksosta ole vielä puolta vuottakaan aikaa. Vastuutonta ei minusta ole se, että on huolehtinut ehkäisystä ja yrittää nyt parhaansa mukaan päättää mikä olisi paras ratkaisu tässä tilanteessa.

Vastuutonta on lääkäriltä jättää kuuntelematta, kun potilas yrittää sanoa ettei ehkä selviä yksin lapsen kanssa.

Oli!! lääkärin pitää olla täysin puoluueeton!! Keroa vain faktat ei muuta. Omat kantasa jättää kertomati!! jokaisella on oikeus omaan päätökseensä, oli täällä kuka sitten mitä mieltä tahansa, ette voi tietää toien elämäm tilannetta!! eiköjhän täällä ole jo ihan tarpeeksi huostaanottoja ja yhteiskunnan elättejä? itse hoitaja ei tulisi mieleenkään laukoa omia mielipiteitä!!

lääkäri toimi oikein. mielestäni seksiä tulee harrastaa vasta kun on valmis kantamaan vastuunsa seurauksista eli mahdollisista lapsista. jyrkkä mielipide mutta seison täysin tämän takan. kenelläkään ei ole oikeutta tapattaa toista, ei edes puolustuskyvytöntä sikiötä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lääkäri toimi oikein. mielestäni seksiä tulee harrastaa vasta kun on valmis kantamaan vastuunsa seurauksista eli mahdollisista lapsista. jyrkkä mielipide mutta seison täysin tämän takan. kenelläkään ei ole oikeutta tapattaa toista, ei edes puolustuskyvytöntä sikiötä.

No just hohhoijaa!! eikös sit jokainen yhdyntä oo murhaa, kun siittiöt kuolee!!
Kasva aikuiseksi

Entä jos äidin henki on vaarassa? En mä ottaisi riskiä itseni ja jo syntyneen lapseni takia.

Olen lääkärinä useita ab1-lähetteitä tehnyt (siis lähete raskaudenkeskeytykseen). Minusta olisin usein voinut enemmän tuota keskeytyspäätöstä kyseenalaistaa. Minun ei ole lääkärinä mikään pakko puoltaa raskaudenkeskeytystä, mikäli esim. sosiaaliset syyt eivät ole riittävät. Aina olen kuitenkin puoltanut, mutta pitäisi varmaan kiristää seulaa ja laittaa ihminen enemmän ajattelemaan ratkaisuaan.

Summa summarum: Viran puolesta ei ole pakko puoltaa keskeytystä, mikäli sosiaaliset syyt eivät ole riittävät. Lääkäri ei siis tehnyt väärin. Ei se vastaanotto mikään marketti ole, mistä tilataan sitä mitä halutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
Minusta olisi ihan fiksu käytäntö, että jokainen abortin tekijä velvoitettaisiin käymään ennen päätöstään psykologin tms ammattihenkilön juttusilla.

Ai sen takia, että saattaisi muuttaa mielensä abortin suhteen? Ihan kaikille aborttia haluavalle ei ole viisasta mennä tyrkyttämään muita vaihtoehtoja. Mä olen aivan oikeasti miettinyt sitä, että jos mulla todettaisiin syövän uusiutuneen alkuraskauden aikana, niin mä tekisin abortin. Mä en voisi ottaa sitä riskiä, että kuolisin hoitoja odotellessa. Mulla on yksi lapsi jota en halua jättää äidittömäksi. Tuossa tilanteessa ei kaipaisi mitään moraalisaarnoja.

Itse jos tulisin raskaaksi yhden yön jutusta niin en tekisi aborttia vain sen takia, että en ole parisuhteessa.

mutta oikeasti se mieli voi vielä muuttuakin. Kyllä niitä näkee joskus niitä aborttiaan katuviakin ihmisiä ainakin joillakin palstoilla ja jopa irl.
abortti on ok tietyissä tilanteissa, mutta toisaalta se ei saa olla liian helppokaan ratkaisu, koska se ei sitä varmaan pidemmällä tähtäimellä ole (ainakaan kaikille).Parempi miettiä asiaa jos aikaa on vielä miettiä kuin se että heti vaan toimeen

Alkuperäinen kirjoittaja chili lady:
Tuossa tilanteessa pienikin ehdotus saattaa tuntua ystävästäsi painostavalta.
Ei lääkäri mielestäni mitenkään törkeästi käyttäytynyt, hänhän vain ajatteli asian toista puolta eikä sillä pitäisi olla mitään merkitystä jos ystäväsi on päätöksensä tehnyt.

samalla tapaahan se tuntuu painostavalta jos jollekin 14-15 vuotiaalle tarjotaan neuvolassa aborttivaihtoehtoa teiniäitiyden sijaan. Sehän riippuu tasan siitä mistä kulmasta asiaa katsoo ja miten jyrkästi on oman ajatuksensa takana näkemättä mitään muita vaihtoehtoja

Oli aika painostusta. Ja vielä nuorelle, joka ei osaa pitää puoliaan.
Jos minä tulen kierukasta huolimata raskaaksi, niin se raskaus keskeytetään, koska en tahdo enempää lapsia ja piste. Mutta tässä iässä sitä on jo niin kovaksi keitetty, että yksi lääkäri ei paljon vaaterissa paina.

No, joskus lääkärit painostavat toiseen suuntaan. Kun minä 40 -vuotiaana meni yksityiselle gynelle heti raskauden alussa, kerroin vuosien toiveen toteutumisesta ja siitä, että haluaisin ultraan lasketun ajan täsmentämiseksi (kierto erittäin epäsäännöllinen), totesi lääkäri, että voidaanhan se ultraus tehdä, vaikka turha toimenpidehän se on, kyllä hän ne keskeytyspaperit ilmankin osaa kirjoittaa. Kun totesin, että keskeytystä ei harkita, hän selosti laveasti sitä, kuinka nelikymppisen kohtu on jo niin kelvoton, ettei siellä mikään pysy.

Sain ultrauksen, jossa lääkäri totesi, että kyseessä on tuulimuna. Siihen kysyin, että onkohan mahdollista, ettei syke näy vielä, jos raskaus ei ole niin pitkällä kuin kuukautisista on laskettu. Tuon ajatuksen lääkäri tyrmäsi munapussin muodon ja sameuden perusteella. Hänen tuomionsa oli varma tuulimuna. Tuossa tuo tuulimuna pistelee jäätelöä menemään hyvällä halulla... :o

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
No, joskus lääkärit painostavat toiseen suuntaan. Kun minä 40 -vuotiaana meni yksityiselle gynelle heti raskauden alussa, kerroin vuosien toiveen toteutumisesta ja siitä, että haluaisin ultraan lasketun ajan täsmentämiseksi (kierto erittäin epäsäännöllinen), totesi lääkäri, että voidaanhan se ultraus tehdä, vaikka turha toimenpidehän se on, kyllä hän ne keskeytyspaperit ilmankin osaa kirjoittaa. Kun totesin, että keskeytystä ei harkita, hän selosti laveasti sitä, kuinka nelikymppisen kohtu on jo niin kelvoton, ettei siellä mikään pysy.

Sain ultrauksen, jossa lääkäri totesi, että kyseessä on tuulimuna. Siihen kysyin, että onkohan mahdollista, ettei syke näy vielä, jos raskaus ei ole niin pitkällä kuin kuukautisista on laskettu. Tuon ajatuksen lääkäri tyrmäsi munapussin muodon ja sameuden perusteella. Hänen tuomionsa oli varma tuulimuna. Tuossa tuo tuulimuna pistelee jäätelöä menemään hyvällä halulla... :o

Ohhoh, mikä lääkäri!! :o :o

No just hohhoijaa!! eikös sit jokainen yhdyntä oo murhaa, kun siittiöt kuolee!!
Kasva aikuiseksi

eipä ne siittiöt yksistään lasta saa aikaiseksi...

Itse kävin terkkarilla varmistamassa positiivisen testin ja tämä nainen alkoi paasata, että ainoa vaihtoehto on abortti. Raskaus kun oli vahinko ja mulla 1.tyypin diabetes, jossa sokeritasapaino ei ihan niin hyvällä mallilla ollut kuin pitäisi. Alkoipa vielä luettelemaan todennäköisyyksiä, mitä kaikkia vikoja lapsella tulisi olemaan, jos sen pitäisin. Onneksi tajusin soitella eri lääkäreille, jotka nuo puheet tyrmäsivät. Raskaus kuitenkin oli tuulimuna ja keskeytys piti tehdä.
Olisiko ollut syytä tehdä ko. naisesta valitus vaikkapa potilasasiamiehelle?

tämä nyt ei varsinaisesti kuulu asiaan (tai mistä minä tiedän) mutta oletteko ottaneet huomioon että kaikki ei halua lapsia. Jos vahinko käy ja haluaa abortin, siihen on turha tulla mussuttamaan alkion oikeudesta elämään.
Tähän perustuu koko länsimaisen naisen oikeus päättää omasta vartalostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Kirjoittelin toiseen ketjuun ystäväni yrityksestä saada pienessä kunnassa abortti. Eli ihmettelin sitä että ultraan tuli aika vasta 1,5 viikon päähän vaikka raskauden kestosta ei ollut varmuutta.

No ystäväni kävi sitten tk-lääkärillä ultrassa, jotta nähtäisiin onko viikkoja tarpeeksi vähän keskeytykseen. Viikkoja oli n.7.

Lääkäri oli sanonut keskeytystoiveeseen, että mikäs tässä on ogelma, kun olet nuori ja terve nainen ja alkio näkyisi olevan ok, mikset pitäisi lasta?
Ja että hänen mielestään raskautta ei pitäisi keskeyttää. Oli kehottanut soittamaan neuvolaan parin viikon päästä ja sopimaan mm. np-ultrasta ja muista käynneistä. " Ja silloin voidaan sopia lääkkeellisestä keskeytyksestäkin vielä, mutta kaavinta on sitten jo semmoinen urakka että siihen ei kannata ruveta".

tää oli liikaa, venyttää niin pitkälle... helpompi varmasti olis aikaisin tehdä kuin että olis jo vauvan muotoinen. mä itse en ns huviabortteja hyväksy mut asialinja pitää säilyttää ainakin lääkärin ammatissa

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
tämä nyt ei varsinaisesti kuulu asiaan (tai mistä minä tiedän) mutta oletteko ottaneet huomioon että kaikki ei halua lapsia. Jos vahinko käy ja haluaa abortin, siihen on turha tulla mussuttamaan alkion oikeudesta elämään.
Tähän perustuu koko länsimaisen naisen oikeus päättää omasta vartalostaan.

Mä tuossa kerroin kuinka voi myös käydä, on tullut mietittyä erilaisia asioita sairastamisen takia. Oman henkensä uhalla pitäisi ilmeisesti joidenkin mielestä pitää se lapsi. Olisipa siinä sitten kiva sillä lapsella, kun jäisi orvoksi vauvana.

Yhteistyössä