Asianmukaista käytöstä lääkäriltä? Abortista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
Kirjoittelin toiseen ketjuun ystäväni yrityksestä saada pienessä kunnassa abortti. Eli ihmettelin sitä että ultraan tuli aika vasta 1,5 viikon päähän vaikka raskauden kestosta ei ollut varmuutta.

No ystäväni kävi sitten tk-lääkärillä ultrassa, jotta nähtäisiin onko viikkoja tarpeeksi vähän keskeytykseen. Viikkoja oli n.7.

Lääkäri oli sanonut keskeytystoiveeseen, että mikäs tässä on ogelma, kun olet nuori ja terve nainen ja alkio näkyisi olevan ok, mikset pitäisi lasta?
Ja että hänen mielestään raskautta ei pitäisi keskeyttää. Oli kehottanut soittamaan neuvolaan parin viikon päästä ja sopimaan mm. np-ultrasta ja muista käynneistä. " Ja silloin voidaan sopia lääkkeellisestä keskeytyksestäkin vielä, mutta kaavinta on sitten jo semmoinen urakka että siihen ei kannata ruveta".

Lähtiessä oli antanut ultrakuvan mukaan ja sanonut vielä ovella että hänestä lapsi pitäisi pitää.

Ystäväni soitti ihmeissään minulle, että albumiinko tämä kuva pitäisi laittaa vai?
Mielestäni lääkäri ei toiminut ammatillisesti, kun ei tukenut ystävääni ratkaisussaan, vaan suorastaan kuulosti painostavan lapsen pitämiseen.

Ystäväni siis nuori, ei-parisuhteessa, ei ammattia eikä vakityötä. Hormonaalinen ehkäisy petti.

Ei ollut aivan asianmukaista, sillä jo laki potilaan asemasta ja oikeuksista edellyttää, että potilasta hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Kertomassasi tilanteessa vaikuttaa käyneen niin, että lääkäri on tehnyt oman päätöksensä ottamatta huomioon ystäväsi mielipidettä. Sen sijaan mun mielestäni olisi hyvä, että automaattisen abortimpuolotodistuksen sijasta lääkäri kertoisi muistakin vaihtoehdoista (oletan, että ystäväsi haki aborttia sosiaalisin perustein) ja pyytäisi vaikkapa terveyskeskuksen sosiaalihoitajan kertomaan potilaalle mm. niistä tuista, mitä lapsen kanssa elämiseen voi saada. Abortti on suuri päätös ja sitä ei pitäisi tehdä siksi, että ei ole riittävästi tietoa muista vaihtoehdoista.

Mutta siis.... toiselle lääkärille, jos ensimmäinen ei kirjoita puoltotodistusta.

Tottakai pitää kysellä motiiveja, mutta miten lääkäri voi kertoilla omia mielipiteitään? Tai tuntea ystäväni tilannetta niin hyvin että voi sanoa että lapsi pitäisi pitää?

Itse "vastustan" abortteja tietyssä määrin ja olisin surullinen jos ystäväni sen tekisi, mutta olen yrittänyt olla lisäämättä mahdollista syyllisyyttä ja pahaa mieltä latelemalla omia totuuksiani. Kun en sitä lasta kuitenkaan itse joutuisi kasvattamaan.

Ihmettelinkin siksi sitä että lääkäri näin toimi.

Ei mitään epäasiallista. Abortti ei ole mikään virheen korjaus, joka on tullut esim. suojaamattomasta yhdynnästä. Vaikka ystäväsi hormonaalista ehkäisyä käyttikin, ei siihenkään suojaan voi sataprosenttisesti uskoa.. jos valmis toimintaan, myös valmis vastuunkantoon..

Lääkäri oli fiksu kun vähän tiedusteli ja pisti miettimään.

asiatonta käytöstä mun mielestä. toki saa puhua siitäkin vaihtoehdosta että lapsen pitää, mutta tuputtaa omaa mielipidettään noin :o varmaan raskas päätös ystävällesi jo ilman turhia saarnoja ja kuvia joita kotiin annetaan muistuttamaan

Alkuperäinen kirjoittaja Taare:
asiatonta käytöstä mun mielestä. toki saa puhua siitäkin vaihtoehdosta että lapsen pitää, mutta tuputtaa omaa mielipidettään noin :o varmaan raskas päätös ystävällesi jo ilman turhia saarnoja ja kuvia joita kotiin annetaan muistuttamaan

Peesi,ihan pimee lekuri. :o

Mä en tajua miten toi voi olla jonkun mielestä asiallista käytöstä?! :o

Ihan sama mikä mun henkilökohtainen mielipide on niin toi lääkäri on ollut tökerö ja asiaton. Toiseksi mä en ymmärrä, että miksi pitää odotella pari viikkoa sitä sun tätä, kun mitä pidemmälle raskaus etenee niin sitä vaikeammaksi se keskeytyskin tulee. Ihan käsittämätöntä!

...on viimeiseen asti turvata elämää! Ja itsekästä on tehdä abortti taloudellisilla tai parisuhteellisilla syillä. Jos haluaa pärjätä lapsen kanssa niin pärjää. Se on tahtoasia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkärien tehtävä:
...on viimeiseen asti turvata elämää! Ja itsekästä on tehdä abortti taloudellisilla tai parisuhteellisilla syillä. Jos haluaa pärjätä lapsen kanssa niin pärjää. Se on tahtoasia.

Näin mäkin aattelisin.
Mutta parin vko:n päähän sovittu aika on kyllä liian kaukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkärien tehtävä:

olen samaa mieltä mutta
lisään tähän viellä
Niin kuka täys järkinen ihminen harrastaa suojaamatonta seksiä vieraiden ihmisten kanssa?Vaikka olis kuinka pillerit ja elää sinkkuna mutta halut tyydytettävä ja käyttää eri partnereita ni kyllä siinä välissä pitäis olla muutakin kuin karvat.

ystäväsi on vastuuton ihminen,leikkii ihmis elämällä.....

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Niin mikä se asiaton osuus oli?

Lääkäri antoi suosituksen (minusta lapsi pitäisi pitää ) ja vaihtoehdon tehdä abortti.
No kun sen lääkärin olisi ammattinsa puolesta joko pitänyt kirjoittaa se puoltolausunto aborttia varten tai jos ei omista eettisistä syistään sitä halua tehdä, ohjata potilas toiselle lääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja RokkiMakkara:
Minusta olisi ihan fiksu käytäntö, että jokainen abortin tekijä velvoitettaisiin käymään ennen päätöstään psykologin tms ammattihenkilön juttusilla.

Ai sen takia, että saattaisi muuttaa mielensä abortin suhteen? Ihan kaikille aborttia haluavalle ei ole viisasta mennä tyrkyttämään muita vaihtoehtoja. Mä olen aivan oikeasti miettinyt sitä, että jos mulla todettaisiin syövän uusiutuneen alkuraskauden aikana, niin mä tekisin abortin. Mä en voisi ottaa sitä riskiä, että kuolisin hoitoja odotellessa. Mulla on yksi lapsi jota en halua jättää äidittömäksi. Tuossa tilanteessa ei kaipaisi mitään moraalisaarnoja.

Itse jos tulisin raskaaksi yhden yön jutusta niin en tekisi aborttia vain sen takia, että en ole parisuhteessa.

Ihan yhtä asiallista kuin se että lääkäri olisi etukäteen päättänyt nuoren naisen kannalta että abortti olisi tälle ainoa oikea ratkaisu. Vaikka nainen haluaisi jatkaa raskautta, olisi onnellinen tulevasta lapsesta jne, lääkäri vaan työntäisi eteen aborttikaavakkeita eikä suostuisi edes kuuntelemaan muuta.

Eli en näe tuossa mitään asiallista. Tottakai on asiallista kysellä aborttiin olevuia syitä, kertoa vaihtoehdoista ja tarjota mahdollisuutta keskusteluun jonkun asiantuntijan kanssa juuri noista taloudellissta tukiasioista.

Mutta ei lääkäri voi päättää kenenkään puolesta että tämän tulisi pitää lapsi ja jättää kuuntelematta tämän omaa halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Minusta olisi ihan fiksu käytäntö, että jokainen abortin tekijä velvoitettaisiin käymään ennen päätöstään psykologin tms ammattihenkilön juttusilla.

Ai sen takia, että saattaisi muuttaa mielensä abortin suhteen? Ihan kaikille aborttia haluavalle ei ole viisasta mennä tyrkyttämään muita vaihtoehtoja. Mä olen aivan oikeasti miettinyt sitä, että jos mulla todettaisiin syövän uusiutuneen alkuraskauden aikana, niin mä tekisin abortin. Mä en voisi ottaa sitä riskiä, että kuolisin hoitoja odotellessa. Mulla on yksi lapsi jota en halua jättää äidittömäksi. Tuossa tilanteessa ei kaipaisi mitään moraalisaarnoja.

Itse jos tulisin raskaaksi yhden yön jutusta niin en tekisi aborttia vain sen takia, että en ole parisuhteessa.

Sen takia ja muutenkin olisi hyvä keskustella asiasta ennen päätöstä.

Mä en ymmärrä, miksei siitä saa sanoa, jos lääkärin mielestä abortille ei ole pätevää syytä? Onko se tärkeämpää olla hienotunteinen, kuin että lapsi saa elää? Onko lapsen saanti oikeesti joku kiva pikku paketti, jota ei tarvitsekaan ottaa vastaan, jos ei ihan siltä tunnu?

Siis ymmärrän kyllä, jos on joku syy, kuten terveydentila tai joku, mutta se, että ei ole suunniteltu raskaus ei yksinään ole mikään syy. Tai se, että harrastaa yhdenillan suhteita.

Kyllä mä luulen, että tuossa mun kertomassa tilanteessa lääkärit suosittelisivat sitä aborttia. Ei tuollaisessa tilanteessa saa alkaa saarnaamaan ja vääntämään veistä toisen haavassa.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä en ymmärrä, miksei siitä saa sanoa, jos lääkärin mielestä abortille ei ole pätevää syytä? Onko se tärkeämpää olla hienotunteinen, kuin että lapsi saa elää? Onko lapsen saanti oikeesti joku kiva pikku paketti, jota ei tarvitsekaan ottaa vastaan, jos ei ihan siltä tunnu?

Siis ymmärrän kyllä, jos on joku syy, kuten terveydentila tai joku, mutta se, että ei ole suunniteltu raskaus ei yksinään ole mikään syy. Tai se, että harrastaa yhdenillan suhteita.
Aborttiin on olemassa ihan lakisääteiset syyt, ei aborttia saa sen mukaan, mitä mieltä lääkäri itse on aborteista. Jos ne syyt täyttyvät, mutta lääkäri ei halua lausuntoa kirjoittaa, lääkärin kuuluu ohjata potilas toiselle lääkärille.

Kyllä mä luulen, että tuossa mun kertomassa tilanteessa lääkärit suosittelisivat sitä aborttia. Ei tuollaisessa tilanteessa saa alkaa saarnaamaan ja vääntämään veistä toisen haavassa.

No höh, en mkie mitään saarnoja tarkoitakaan vaan psykologin arviota, ehkä tossa sunkin tapauksessa voi olla henkilöitä, jotka tarvitsisivat muutenkin apua ja tukea. Ei abortti mikään helppo päätös ole varmasti kenellekään oli tilanne mikä tahansa.

Tuossa tilanteessa pienikin ehdotus saattaa tuntua ystävästäsi painostavalta.
Ei lääkäri mielestäni mitenkään törkeästi käyttäytynyt, hänhän vain ajatteli asian toista puolta eikä sillä pitäisi olla mitään merkitystä jos ystäväsi on päätöksensä tehnyt.

Yhteistyössä