Arvatkaa npaljonko meni tähän määrään rahaa ( prisma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tosta sossun rahoilla elämisestä tuli vaan mieleeni että kuka niillä oikein elää? Kun jos minä saan asumistukea vaikkapa 280, sitten tulee kahden lapsen elarit ja lapsilisä, elarit ovat toiselta 125 ja toiselta 140 ja l-lisät 303, palkka vaihtelee mutta yleensä 1000e.
Jos jäisin työttömäksi tms saisin käteen muiden tukien lisäksi vain max 700e eli töissäkäyminen kannattaa, onhan se 300e enemmän rahaa.
Miten siis joku voi väittää että EI kannata mennä töihin? Vaikka oliskin "vaan tonni käteen" ???

[QUOTE="vieras";23630776]Eiköhän rollolainen perheineen saa sen saman rahamäärän riippumatta siitä, mitä sillä rahalla ostaa. Että ihan hölmöä vinkua ettei ne taida ollakaan vähävaraisia kun on tuommoiseen varaa -no HALOO!!! se rahamäärä on sama, osti sillä puuroa tai hummeria! Idiootit.[/QUOTE]

Niinpä, mutta ei nämä jotkut sitä tajua. Ei pitääsi kaivella kenenkään napaa mitä sillä rahallaan ostaa kunhan vuokrat, sähköt yms. on maksettu. Mitä se kenelläkään kuuluu mitä ruokaa joku ostaa?

[QUOTE="Jonna";23632229]tosta sossun rahoilla elämisestä tuli vaan mieleeni että kuka niillä oikein elää? Kun jos minä saan asumistukea vaikkapa 280, sitten tulee kahden lapsen elarit ja lapsilisä, elarit ovat toiselta 125 ja toiselta 140 ja l-lisät 303, palkka vaihtelee mutta yleensä 1000e.
Jos jäisin työttömäksi tms saisin käteen muiden tukien lisäksi vain max 700e eli töissäkäyminen kannattaa, onhan se 300e enemmän rahaa.
Miten siis joku voi väittää että EI kannata mennä töihin? Vaikka oliskin "vaan tonni käteen" ???[/QUOTE]

Plus kerryttää eläkettä kun käy töissä. On myös parempi tilanne jos jää työttömäksi niin tarpeeksi töissä oltuaan saa peruspäivärahaa eikä työmarkkintukea johon vaikuttaa puolison tulot.

Sekä cv näyttää paremmalta kun on tehnyt töitä ei ollut kotona pitkiä aikoja.

mie en polta, mut onhan siinä älyä- jos se 100e on ennen mennyt tupakkaan - nicorettesta kuitenkin päästään jossain vaiheessa eroon kokonaan, eikö? näin oon mainoksista käsittänyt että siitä sitten luovutaan asteittain?

pakko seurata tätä ketjua, tää on jotenkin niin hauskaa et joukolla anonyymina lynkkaamaan toista :)

Tahdonvoimaa se vaatii, olipa kysymys tupakasta, nicoretesta tai vaikka viinasta, jos siitä eroon haluaa. Ja nicorette on tilapäiseen käyttöön tarkoitettu valmiste, minä kuitenkin olen ymmärtänyt, että sitä ap:n perheessä on käytetty jo pidempiaikaisesti. Ja kyllä, ei kaikki pääse nicoretesta eroon ikinä, eikä se silloin enää ole mitenkään terveellistä.

Kaikesta pääsääntöisesti luovutaan asteittain. Mutta ei kaikki pysty kertarysäyksellä eikä edes asteittain.

Äitini on käyttänyt nicorettea pian 20 vuotta. Välillä tupakan kanssa rinnakkain, välillä pelkkkää purkkaa pureskellen.

ok, en tosiaan tiedä ko. tapauksen taustoja, eikä ne ehkä mun mielestä tähän liitykään - rahoillaan saapi tehdä mitä tykkää.

Tosin, jos tilanne on se, et ruoka on viikon päästä loppu ja rahaa tulee taas kolmen viikon kuluttua, niin sitten kannattaisi miettiä, pitäisikö kulutustottumuksia muuttaa. Mut jos sen rahan saa riittämään, niin mulle on aika sama ostaako toimeentulotuella hummeria vai kaurapuuroa, niinkuin joku taisi sanoakin.

Tiukkoja kausia on varmaan joka perheessä, niin myös meillä, vaikka töitä on, niin kyllä silti joskus pitää miettiä, miten ens viikolla kaupassa käydään - mut siitä taas oppii, että ens kuussa pitää laskea tarkemmin tulot / menot.

[QUOTE="kerttu";23631556]En jaksanu lukea koko ketjua läpi, mutta ihmettelen suuresti, että kun rollolainen valittaa työttömyyttään/rahanpuutettaan, niin miksi hän silti ostaa kaupasta mm. muovipusseja, einesruskeakastiketta sekä valmissalaatteja pussissa. Pienistä puroista syntyy iso virta, eli säästöä se on pienikin säästö. Ja nicorettea???
Sen enempää en arvostele harrypottereita, karkkeja ja limpparia, koska pitäähän lapsillakin joskus juhlat olla...[/QUOTE]

kerran viikossa on saunapäivä, joloin aina jaetan se haribomix -laatikko neljälle., ja saunan jälkeen sit saa limsaa. litran pullosta riitää hyvin neljälle.
nää salaatit ol kyllä ihan tavallista lehtisalattia, olivat vaan pussissa. Eivät olleet mitän ERIKOISSAlaatteja, hinta oli n.euron /kpl
pääsisäinne saa mielestäni olla myös vähävaraisella. ( kindermunaa maksoi 70centtiä kappale) tullee kaikille kaks munaa. Suklaapuput oli noin 1.20c kappale. eli kolmelel päivälle on suklaata.
Huomenna sit on muuten herkkua, kun tyttö on tehnyt kakkupohjan ja jotkin muuta hyvää ( en tiedä mitä , se on yllätys mulle)

ok, en tosiaan tiedä ko. tapauksen taustoja, eikä ne ehkä mun mielestä tähän liitykään - rahoillaan saapi tehdä mitä tykkää.

Tosin, jos tilanne on se, et ruoka on viikon päästä loppu ja rahaa tulee taas kolmen viikon kuluttua, niin sitten kannattaisi miettiä, pitäisikö kulutustottumuksia muuttaa. Mut jos sen rahan saa riittämään, niin mulle on aika sama ostaako toimeentulotuella hummeria vai kaurapuuroa, niinkuin joku taisi sanoakin.

Tiukkoja kausia on varmaan joka perheessä, niin myös meillä, vaikka töitä on, niin kyllä silti joskus pitää miettiä, miten ens viikolla kaupassa käydään - mut siitä taas oppii, että ens kuussa pitää laskea tarkemmin tulot / menot.

mun ruat kestävät varmaan kolmisen viikoa, vain maitoa ja hedelmiä+ vihanneksia täydennetään. seuraava rahapäivä on 4.5. Laskut mulla on maksettu ja toukokuun vuokrakin, joten minusta meillä on asiat ihan hyvin nyt. Sitähän en tiedä mitä on sit kesäkuussa kun tytöstä ei makseta enää lasilisää

[QUOTE="vieras";23632258]Ei sitten myöskään kannata tulla viikon päästä valittamaan, kun ei ole rahaa ostaa taas mitään.[/QUOTE]

voin vannoa että en tule valittamaan viikon päästä että rahat ovat loppuneet.

mun ruat kestävät varmaan kolmisen viikoa, vain maitoa ja hedelmiä+ vihanneksia täydennetään. seuraava rahapäivä on 4.5. Laskut mulla on maksettu ja toukokuun vuokrakin, joten minusta meillä on asiat ihan hyvin nyt. Sitähän en tiedä mitä on sit kesäkuussa kun tytöstä ei makseta enää lasilisää

Eikö se just ole sellainen juttu, minkä etukäteen tietää ja voi varautua?

[QUOTE="ihmettelen";23632066]Roskapussit tulee halvemmaksi ostaa ihan rullana. Jopa itse käytän kangaskasseja AINA kauppareissulla, vaikka rahasta ei pulaa olekaan.

Ja sitten ihmettelen tuota, et ostetaan ruskea kastike valmiina ja etkö säkin keittiöihmisiä ole?

Ja 100 euroa kuussa on varaa pistää nikotiinivalmisteeseen...onko siinä mitään järkeä, että riippuvuussuhde tupakkatuotteisiin vaihtaa vain muotoaan?[/QUOTE]

mistä saat 100e/kk tuo paketti, missä on noin 90kpl, riittää kyllä KOKO kukaudeksi ja se maksaa noin 30e

Rahapula varmaan on työssäkäyvilläkin joskus, ja silti sitä vaan osta muovipusseja ja perunasipulisekoitusta ;)

Rollolainen, pk-seudulla tms jos elettäisi niin ei meilläkään toki auto olisi, me asutaan vaan ihan pikkukaupungissa, jossa välimatkan on joskus pidempiä ja julkisia ei ns kaupungin sisäisesti kulje. Olishan se iso säästö meilleki jos ei autoa tarvittaisi, mut kaipa oon peruslaiska, ja mies kans- menee töihin aina autolla, mie oon se joka välillä polkasee lapset hoitoon pyörällä, oliskohan sinne nelisen kilsaa matkaa aina per suunta. Ja omiin töihini menen pyörällä, kahteen autoon ei oo varaa kuitenkaa :)

eipä Rovaniemelläkän kulje bussit hyvin. on poaikkoja jonne ei skesäaikaan kulje yhtään bussia tai esim klo 6 jälkeen ei enää pääse kaupungista. Välilä Ounasrinne -Korkalovaara korkalovaara -rantavitikka kulkee hyvin bussit , muulla alueella tosi huonosti.

sata euroa, mutta taas toisaalta helpottaa siten, että tyttö saa sitten opintotukea ja maksaa suurimman osan kirjoistaan itte

Onko teillä nyt tällä hetkellä vielä siis 4 lapsilisän piiriin kuuluvaa? Jos näin on niin tulot putoavat 162,15 per kk. Kelan silmissä nyt toisena olevasta lapsesta tulee eka josta saa sen 100,40 kolmantena olevasta tulee toka 110,94 ja neljäntenä oelvasta tulee kolmas lapsilisään oikeutettu lapsi 141,56.

[QUOTE="ihmettelen";23632066]Roskapussit tulee halvemmaksi ostaa ihan rullana. Jopa itse käytän kangaskasseja AINA kauppareissulla, vaikka rahasta ei pulaa olekaan.

Ja sitten ihmettelen tuota, et ostetaan ruskea kastike valmiina ja etkö säkin keittiöihmisiä ole?

Ja 100 euroa kuussa on varaa pistää nikotiinivalmisteeseen...onko siinä mitään järkeä, että riippuvuussuhde tupakkatuotteisiin vaihtaa vain muotoaan?[/QUOTE]

Kerrotko mulle että mistä sä repäisit tuon 100 euroa?? (Ei taida tulla vastausta, veikkaan :D )

Eikö tyttö voi jo pikkuhiljaa mennä töihin, kun on kerran jo tuon ikäinen? Siis minäkin kävin töissä 15-vuotiaasta lähtien ja siitä lähtien myös vaatteet, lukiokirjat, herkut, karkit jne ostin itse.
Töitä löytyy aina reippaalle ja terveelle.

[QUOTE="kerttu";23636000]Eikö tyttö voi jo pikkuhiljaa mennä töihin, kun on kerran jo tuon ikäinen? Siis minäkin kävin töissä 15-vuotiaasta lähtien ja siitä lähtien myös vaatteet, lukiokirjat, herkut, karkit jne ostin itse.
Töitä löytyy aina reippaalle ja terveelle.[/QUOTE]

jaa kai vois jos ehtis töitä tekemään, Hän harrstaa 8 tuntia viikossa judoa ja lukio vie myös aikaa. Hänen pitää toisssaan luke aettä pääsee läpi.

Tyttö on menossa kesätöihin, sen rahan saa pitää ihan itte, mutta aikoo säästää sen ajokorttia varten

Yhteistyössä