Arvatkaa npaljonko meni tähän määrään rahaa ( prisma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi taivas, en olisi koskaan, villeimmissä unissanikaan, osannut arvata että joidenkin persettä kaivelee muiden ruokaostokset! Varsinkin jos ne on Toimeentulotuella ostettu. Tämä palsta on antanut paljon viihdettä kyllä minulle, kiitos siitä.
Onko täällä ihan pipiä porukka kaikki??!

P.s. Mieheni valmistaa juuri pussiruokaa (eineksiä) ja osti itelleen kaupasta monta askia röökiä ja useita pulloja kaljaa. Daa!

Ap:lle, hienoa kun sait tuolla summalla noin paljon ruokaa ostettua :flower:

Mulle nuukailu on nimenomaan harrastus :) Jätän tilille pieniä summia, joilla pitää elellä seuraavaan rahapäivään asti ja taiteilen sitten, että näin pystyn tekemään :D

Joo. Moni on tuossa todella taitava ja silloin mielestäni syystäkin ylpeä taidostaan.

Itse elin aikoinaan olosuhteiden pakosta tiukalla budjetilla ja vaikka sain kunnialla selviämisestä tyydytystä, niin nautin siitä, ettei nykyään ole enää sillä lailla tiukkaa, että pitäisi ruokakaupassa jättää jotain pelkän hinnan vuoksi väliin.

Voi hyvinkin olla että joskus vielä tulee toisiakin aikoja, joko pakosta tai ihan vain siksi että downsiftaamisessa ON oma viehätyksensä.

Kukin tavallaan ja kaikissa tavoissa omat hyvät ja huonot puolensa.

Eiköhän rollolainen perheineen saa sen saman rahamäärän riippumatta siitä, mitä sillä rahalla ostaa. Että ihan hölmöä vinkua ettei ne taida ollakaan vähävaraisia kun on tuommoiseen varaa -no HALOO!!! se rahamäärä on sama, osti sillä puuroa tai hummeria! Idiootit.

vaikka kukaan ei kysy, tähän ketjuun aion nyt mielipiteeni kirjoittaa. olen kyllä sitä mieltä, että sossun rahat ovat 1) väliaikaiseen käyttöön 2) minimi elintason turvaamiseen. ei monella työssäkäyvälläkään ole rahaa autoon, miksi sossun rahoilla pitäisi niitä kustantaa?

ennemminkin, ihmisiä pitäisi kannustaa menemään töihin, kouluttautumaan ja ottamaan vastuun omasta elämästään.

[QUOTE="vieras";23631145]vaikka kukaan ei kysy, tähän ketjuun aion nyt mielipiteeni kirjoittaa. olen kyllä sitä mieltä, että sossun rahat ovat 1) väliaikaiseen käyttöön 2) minimi elintason turvaamiseen. ei monella työssäkäyvälläkään ole rahaa autoon, miksi sossun rahoilla pitäisi niitä kustantaa?

ennemminkin, ihmisiä pitäisi kannustaa menemään töihin, kouluttautumaan ja ottamaan vastuun omasta elämästään.[/QUOTE]

no kun se on ihan sama mitä sinä sillä sossun rahalla teet. jos sulla on auto, maksa vakuutukset- se on sitten ruokarahasta pois. Simple?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23631266:
täytyyhän teillä olla auto, koska toisessa ketjussä kyselit, että jos renkaista ottaa nastat pois, niin pýstyykö niillä renkailla ajelemaan sitten kesällä

Tais olla 09 alotettu ketju....

täytyyhän teillä olla auto, koska toisessa ketjussä kyselit, että jos renkaista ottaa nastat pois, niin pýstyykö niillä renkailla ajelemaan sitten kesällä

Mä kyselin kerran nostokurjen pystytyksestä mutta ei mulla kyllä itselläni nostokurkea ole...

Meillä on aina ollut auto, ja kyllä, ollaan myös sillä ajalla eletty toimeentulotuella, kun olin itse miniäitiysrahalla ja mies jäi työttömäksi ;) hyi meitä! Mut autoon menevät kulut, bensat, vakuutukset, verot, oli kuitenkin pois käyttörahasta, ihan niinkuin normaali työssäkäyvälläkin se taitaa mennä, tilillä on tietty määrä käyttörahaa per kk, itse priorisoidaan mitä koetaan tärkeäksi ja mitä jää ruokaan rahaa, sen mukaan eletään.
Eihän se auto silloin mikään kummainen ollut, joku muutamansadan - maks. tonnin rytö, mutta oli meillä rahaa aina huoltaa auto jne. kun laitettiin aina talteen niistä pienistäkin rahoista jos auto hajoaa.
Eikä kyllä ees harkittu ilman auto olemista.

Mies jää nyt liiton päiville, ainakin kesäksi, saas nähä lyötyykö heti uusia töitä täältä suht pieneltä paikkakunnalta. Ja oho, silti meinataan pitää autoa, josta on vielä pari tonnia lainaa maksamatta, useammansadan dieselvero ja täyskaskot- meillä on hyvä auto, joten sen vakuutuksista ei tingitä - kiukuttaisi olla pelkän liikennevakuutuksen nojassa ja poksauttaa auto sitten omalla vialla toiseen autoon, jäljellä jäis se laina ja iso romukasa. Ja autoa ei myydä - sitten vaan lasketaan ehkä eri lailla, mitä sinne kauppaan jätetään ja mitä otetaan, saas nähdä.

Viimeksi muokattu:
Meillä on aina ollut auto, ja kyllä, ollaan myös sillä ajalla eletty toimeentulotuella, kun olin itse miniäitiysrahalla ja mies jäi työttömäksi ;) hyi meitä! Mut autoon menevät kulut, bensat, vakuutukset, verot, oli kuitenkin pois käyttörahasta, ihan niinkuin normaali työssäkäyvälläkin se taitaa mennä, tilillä on tietty määrä käyttörahaa per kk, itse priorisoidaan mitä koetaan tärkeäksi ja mitä jää ruokaan rahaa, sen mukaan eletään.
Eihän se auto silloin mikään kummainen ollut, joku muutamansadan - maks. tonnin rytö, mutta oli meillä rahaa aina huoltaa auto jne. kun laitettiin aina talteen niistä pienistäkin rahoista jos auto hajoaa.
Eikä kyllä ees harkittu ilman auto olemista.

Mies jää nyt liiton päiville, ainakin kesäksi, saas nähä lyötyykö heti uusia töitä täältä suht pieneltä paikkakunnalta. Ja oho, silti meinataan pitää autoa, josta on vielä pari tonnia lainaa maksamatta, useammansadan dieselvero ja täyskaskot- meillä on hyvä auto, joten sen vakuutuksista ei tingitä - kiukuttaisi olla pelkän liikennevakuutuksen nojassa ja poksauttaa auto sitten omalla vialla toiseen autoon, jäljellä jäis se laina ja iso romukasa. Ja autoa ei myydä - sitten vaan lasketaan ehkä eri lailla, mitä sinne kauppaan jätetään ja mitä otetaan, saas nähdä.

Me ollan katsottu ettei nyt tarvita autoa, ollaan oltu jo pidemmnä aikaa ilma autoa ja hyvin on pärjätty. Pyörällä pääsee hyvin. asutaan nin lähellä keskustaa että matkaa ei juuri mihinkään tule paljoa.
Ajatella lapsetki pyöräilevät tai kävelevät harkkoihin 2 kerta viikossa 3km/ suunta. Harkat ei oo syy miksi ostettais auto. Vain jos työmatka alkaa ola YLI 15 km niin sit vois harkita autoa

katsoitko sen aloituksen päiväystä?
VIime vuonnanäihin aikoihin naapuri mällsi meidän auton, joka oli enne sitäkin seissyt puolisen vuotta omalla paikalalaan. KAtsos kun rikkinäisellä autolla ei oikin voinut kulkea.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhjätasku;23629472:
Ei ihme jos Rollis valittaa kun ei raha riitä mihinkään, ostellaan kaikenmaailman turhuuksia, tässä muutama esimerkki.. riisimuroja= puurot on halvempia valmiita peruna-sipulisekoitusta= iso perunasäkki halvempaa kuten sipulisäkki ja tehdä itse = Mutta mikäs siinä kun yhteiskunta maksaa niin voikin ottaa kaupan hyllystä mitä mieli tekee

Täällä on ollut viime aikoina Oolannin ps-sekoitusta 2-3 pss eurolla. Eli parhaimmillaan 1200 g perunaa+ sipulia maksanut euron. Kun perunan hinta on tällä hetkellä noin 90 snt/kg ja sipuli maksaa suunnilleen 1,20 kilo, niin eipä tuossa oma tehdyksi etua tule.

Saanko mä muuten ostaa mun kht:sta ns. turhuuksia kaupasta? Entä palkasta tai lapsilisistä? Kun yhteiskunnalta nekin rahat tulee... :whistle:

Viimeksi muokattu:
En jaksanu lukea koko ketjua läpi, mutta ihmettelen suuresti, että kun rollolainen valittaa työttömyyttään/rahanpuutettaan, niin miksi hän silti ostaa kaupasta mm. muovipusseja, einesruskeakastiketta sekä valmissalaatteja pussissa. Pienistä puroista syntyy iso virta, eli säästöä se on pienikin säästö. Ja nicorettea???
Sen enempää en arvostele harrypottereita, karkkeja ja limpparia, koska pitäähän lapsillakin joskus juhlat olla...

Mä olen sitä mieltä että paljon mieluummin Nicorettea kuin tupakkaa. Tulee aikaa myöten halvemmaksi sekä yksilölle että yhteiskunnalle.

No mutta nicorette ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Ja jos on päässyt eroon tupakasta nicoreten avulla, niin miksei pääsisi eroon nivoretestakin?
(minäkin olen parhammillaan tupakkalakossa, enkä mässää edes sitä nicorettea).

[QUOTE="kerttu";23631616]No mutta nicorette ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Ja jos on päässyt eroon tupakasta nicoreten avulla, niin miksei pääsisi eroon nivoretestakin?
(minäkin olen parhammillaan tupakkalakossa, enkä mässää edes sitä nicorettea).[/QUOTE]

Toisilla on voimakkaampi riippuvuus kuin toisilla. Joillain onnistuu ihan vaan päätöksellä että nyt loppuu, toiset joutuu käymään pitkän taiston tupakanhimoa vastaan. Ei se ole niin yksiselitteistä. Mä en tiedä kuinka kauan ap on ollut tupakkalakossa eikä se mulle kuulukaan. Pääasia kai on se että erossa pysyy, ja jos siihen kokee vielä tarvitsevansa tukea niin se sallittakoon.

Rahapula varmaan on työssäkäyvilläkin joskus, ja silti sitä vaan osta muovipusseja ja perunasipulisekoitusta ;)

Rollolainen, pk-seudulla tms jos elettäisi niin ei meilläkään toki auto olisi, me asutaan vaan ihan pikkukaupungissa, jossa välimatkan on joskus pidempiä ja julkisia ei ns kaupungin sisäisesti kulje. Olishan se iso säästö meilleki jos ei autoa tarvittaisi, mut kaipa oon peruslaiska, ja mies kans- menee töihin aina autolla, mie oon se joka välillä polkasee lapset hoitoon pyörällä, oliskohan sinne nelisen kilsaa matkaa aina per suunta. Ja omiin töihini menen pyörällä, kahteen autoon ei oo varaa kuitenkaa :)

muovipussit käy roskapusseiksi,joten uusiokäyttöön ne tulevat kutienkin.
Miksi ei saa syödä kalaa?
ja nyt ei ole arki- vaan monta pyhää, pitääkö silloinkin syödä vaan pelkkää jauhelihakeittoa?

Roskapussit tulee halvemmaksi ostaa ihan rullana. Jopa itse käytän kangaskasseja AINA kauppareissulla, vaikka rahasta ei pulaa olekaan.

Ja sitten ihmettelen tuota, et ostetaan ruskea kastike valmiina ja etkö säkin keittiöihmisiä ole?

Ja 100 euroa kuussa on varaa pistää nikotiinivalmisteeseen...onko siinä mitään järkeä, että riippuvuussuhde tupakkatuotteisiin vaihtaa vain muotoaan?

mie en polta, mut onhan siinä älyä- jos se 100e on ennen mennyt tupakkaan - nicorettesta kuitenkin päästään jossain vaiheessa eroon kokonaan, eikö? näin oon mainoksista käsittänyt että siitä sitten luovutaan asteittain?

pakko seurata tätä ketjua, tää on jotenkin niin hauskaa et joukolla anonyymina lynkkaamaan toista :)

[QUOTE="ihmettelen";23632066]

Ja 100 euroa kuussa on varaa pistää nikotiinivalmisteeseen...onko siinä mitään järkeä, että riippuvuussuhde tupakkatuotteisiin vaihtaa vain muotoaan?[/QUOTE]

Tupakka on monta kertaa vaarallisempi aine kuin joku Nicorette. Tupakoitsija saastuttaa myös ympäristöään altistamalla muut passiiviselle tupakoinnille. Nicorette ei aiheuta keuhkosyöpää tai keuhkoahtaumatautia. Joten vastaus on kyllä, ehdottomasti kannattaa mieluummin käyttää nikotiinivalmisteita kuin polttaa.

mie en polta, mut onhan siinä älyä- jos se 100e on ennen mennyt tupakkaan - nicorettesta kuitenkin päästään jossain vaiheessa eroon kokonaan, eikö? näin oon mainoksista käsittänyt että siitä sitten luovutaan asteittain?

pakko seurata tätä ketjua, tää on jotenkin niin hauskaa et joukolla anonyymina lynkkaamaan toista :)

mun mielestä ap:nkin perheessä on jo todella kauan käytetty nicorettea ja tuskin sitäkään on tarkoitus vuotta/vuosia käyttää?

Yhteistyössä