Annoin sitten likalle selkään

  • Viestiketjun aloittaja v*ttu
  • Ensimmäinen viesti
toinen psykologi
Olen nähnyt monta, jotka juuri kaksivuotiaana (mm. kun pikkusisar syntyy) aloittavat näkyvät uhmaamisen / uhittelun. Jotain persoonallisuuden kehityksessä / varhaisissa suhteissa on häiriintynyt ennen sitä, alkaa näkyä tuossa iässä. Se mitä / miksi / mitä teidän kohdallanne on sysännyt alkuun tuon käytöksen, EN lähde kommentoimaan yhtään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipo:
Ja edelleen kun niin moni äiti täällä peräänkuuluttaa sitä lapselle puhumista niin josko vihdoin sais sen vastauksen että mitä sen jälkeen tehdään kun puhe ja aresti ei auta. Annetaan olla vai...
Aresti tulisi olla niin epämiellyttävä (esim. nurkassa seisominen tai puupenkillä tjms), että se tepsii lapselle. Lapselle ei saa ikinä näyttää että aikuinen luovuttaa.
 
mielipide
Ja vielä tuosta tavaroiden lukon taa laittamisesta. Kyllä tuollainen lapsi aina keksii uuden metkun vaikka munalukko olisi joka paikassa. Tässäkin tapauksessa käsitellyt siskoaan ja särkenyt sisustusta.
 
kolmas psykologi
Heips. Tajuan kyllä kolmen lapsen äitinä ja lasten kanssa työskentelevänä, että lapset tuntuvat välillä vievän hermot (ja tekevätkin sen). Tuo tukan leikkely on niin tavallinen lasten tempaus! Itsekin olen päätynyt moisen toimituksen kohteeksi pikkuneitinä ja muistelisin, että kampaajaa leikittiin ja arveltiin, että äiti kovasti ilahtuisi ;)...

Lasten fyysinen kurittaminen kuitenkin herättää lapsessa uhmaa ja kiukkua, alemmuudentunteita ja kokemuksen omasta itsestä tosi "pahana". Kuria saa ja pitää olla. Lapselle saa sanoa tiukasti ja selittää, miksi teki väärin ja mitä. Tärkeää olisi, että jäisi pinnalle kokemus, että "osaan tehdä oikein ja olen phjimmiltani hyvä ja rakastettava ihminen". Kannatan noita kohtuullisia rangaistuksia, joissa lapsi varmasti tajuaa mikä teko johti mihin sekä rauhoittumishetkiä ja erityisesti toiminnan ohjaamista myönteisiin juttuihin sekä myönteistä huomiota aina, kun siihen aihetta on.
 
Eräs teistä harmaana
Tämä on uskomaton palsta.
Siis todella.

Kerran avauduin täällä, tein kiukuspäissäni aloituksen jossa annoin sanallisesti tulla ulos kaiken raivoni sillä hetkellä murrosikäistä lastani kohtaan johon suoraan sanottuna meni hermot. Kirjoitin siis nettipalstalle anonyyminä vitutukseni, en koskenut lapseeni, en sanonut niitä sanoja hänelle ääneen, en loukannut häntä millään tasolla.

Ja mitä tapahtui? Minut haukuttiin täällä täysin lyttyyn. Olin huono vanhempi, äiti joka ei ansaitse lastaan ja jolta pitäisi lapsi viedä pois koska hänellä olisi missä tahansa parempi olla kuin minun luonani. Olin hirviö teidän silmissänne ja sen sain myös kuulla.

Ja nyt, täällä on äiti joka on hakannut oman viisivuotiaansa, käynyt fyysisesti käsiksi lapseen, jonka ymmärrys on tasan varmasti heikompi kuin sen kaksitoistavuotiaan. Ja te vaan taputtelette tätä äitiä pähän, että voi voi, oikein teit?!!

Eli siis teidän logiikkanne mukaan minunkin olisi pitänyt hakata oma 12-vuotiaani, niin olisin ollut hyvä äiti, sen sijaan että sanallisesti, anonyyminä, lapsen tietämättä purin raivoni nettiin?

Jeps, hyvin menee. Luojalle kiitos ette kasvata minun lapsiani.
 
ap
Tuolla joku sanoo että saako tyttö huomiota että viekö tuo 3 vuotias sen,saa kuule tuo 6 vuotias huomiota samoin kuin muutkin.Kaikesta hyvistä asioista kehutaan jos vähänkin on siihen aihetta,esim ihanaa laitoit kengät noin hienosti tohon hyvä juttu(viskaakin kengät seinään,eli ei olis kannattanu kehua)no seuraava,ihanaa äitin tyttö söi noin hienosti,vitsi hienosti tehty mennäänkö nyt pelaamaan afrikan tähtee yhdessä(lautanen lentää pöydästä)sinä halit kerrot kuinka äitiä surettaa kun tekee noin,mutta ei tuntuu että tuo tyttö saa toisten tuskasta nautinnon.sanokoot äititohtori palstalaiset mitä tahansa mutta näin se vain on.tuo käytös jatkuu mummoloissa yms missä on yksin käymässä.
Luuletteko että mä jaksan enää tota joka päivä?en mä voi olla huomioimatta enää noita pienempiä koko päivää vain sen takia kun yksi tekee jotain.JA TUO ALKOI ENNEKUIN TOISIA OLI SYNTYNYT että on saanut vauvana rakkautta ja hellyyttä niin paljon osakseen,olemme rakastaneet kehuneet kaikki pienet hyvät hetket ainakun vain vähänkin aihetta,niitä enää kauheasti ole ollut kun tyttö istuu jäähyllä päivät.
älkää te tulko mulle sanomaan mitä kasvatuksessa olen väärin tehnyt kun tahoilta apua hakenut ja hekään voineet auttaa.ei kaikki ole niin herranterttuja kuin teidän pertit ja ainot.
nyt tuo persuuksille nippaus herätti likan ja katsoa miten tästä etenee,piirtelee tuossa mun vieressä rauhallisena kun toiset nukkuneet päiväunia.yleensä repii heitä hereille vaikka yrität saada pelamaan yms tekemään yhdessä jotain kun pienet koisivat.
nyt en enää tule asiaan kommentoimaan joten se siittä.
 
eräs..
Alkuperäinen kirjoittaja Nipo:
Ensinnäkin tuohon että kaikki pitäisi lukita kaappeihin on aivan järjetön ajatus. Ei sellaisissa olosuhteissa voi elää normaalisti että kaikki minkä lapsi voi rikkoa laitetaan lukittuun paikkaan. Vika on silloin lapsen käytöksessä eikä siinä että tavara on väärässä paikassa. Ja kun tässäkin tapauksessa tavarat olivat niin ylhäällä että edellytti kiipeämistä korkealle.

Ja tuosta puhumisesta ap oli jo lapselle sanonut että näihin tavaroihin ei kosketa ja lapsi tahallaan ilkeyttään ne hajotti eli PUHE EI TEHONNUT.

Ja miksette te äidit tajua että kaikki lapset ei ole sellaisia herran terttuja kuin ne teidän omat naperot vaan lapsia on erilaisia ja kaikille ei samat keinot auta.

En minäkään hyväksy väkivaltaa lasta kohtaan eikä sen tule olla ainoa kasvatuskeino vaan se viimeinen. Itse sain lapsena kaksi kertaa selkääni ja täysin aiheesta ja voin sanoa että kaiken kaikkiaan aika täyspäiseksi olen kasvanut ja erotan oikean väärästä ja väkivallan pienestä kurinpalautuksesta.

Ja edelleen kun niin moni äiti täällä peräänkuuluttaa sitä lapselle puhumista niin josko vihdoin sais sen vastauksen että mitä sen jälkeen tehdään kun puhe ja aresti ei auta. Annetaan olla vai...
Tässä on järkipuhetta.
Otetaan esimerkki minusta ja veljestä pienenä. Meillä oli samat kasvatusmetodit, mutta veljeni oli ilkeä.
Hän imuroi hamsterin, minun itkiessä vieressä, ja hän vain nauroi.
Hän myös nauroi aina kun löi minua, ja todellakin veteli turpaan ja nosti seinille.
Oon sitä mieltä, että jotkut lapset on ilkeitä.
 
eräs..
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuolla joku sanoo että saako tyttö huomiota että viekö tuo 3 vuotias sen,saa kuule tuo 6 vuotias huomiota samoin kuin muutkin.Kaikesta hyvistä asioista kehutaan jos vähänkin on siihen aihetta,esim ihanaa laitoit kengät noin hienosti tohon hyvä juttu(viskaakin kengät seinään,eli ei olis kannattanu kehua)no seuraava,ihanaa äitin tyttö söi noin hienosti,vitsi hienosti tehty mennäänkö nyt pelaamaan afrikan tähtee yhdessä(lautanen lentää pöydästä)sinä halit kerrot kuinka äitiä surettaa kun tekee noin,mutta ei tuntuu että tuo tyttö saa toisten tuskasta nautinnon.sanokoot äititohtori palstalaiset mitä tahansa mutta näin se vain on.tuo käytös jatkuu mummoloissa yms missä on yksin käymässä.
Luuletteko että mä jaksan enää tota joka päivä?en mä voi olla huomioimatta enää noita pienempiä koko päivää vain sen takia kun yksi tekee jotain.JA TUO ALKOI ENNEKUIN TOISIA OLI SYNTYNYT että on saanut vauvana rakkautta ja hellyyttä niin paljon osakseen,olemme rakastaneet kehuneet kaikki pienet hyvät hetket ainakun vain vähänkin aihetta,niitä enää kauheasti ole ollut kun tyttö istuu jäähyllä päivät.
älkää te tulko mulle sanomaan mitä kasvatuksessa olen väärin tehnyt kun tahoilta apua hakenut ja hekään voineet auttaa.ei kaikki ole niin herranterttuja kuin teidän pertit ja ainot.
nyt tuo persuuksille nippaus herätti likan ja katsoa miten tästä etenee,piirtelee tuossa mun vieressä rauhallisena kun toiset nukkuneet päiväunia.yleensä repii heitä hereille vaikka yrität saada pelamaan yms tekemään yhdessä jotain kun pienet koisivat.
nyt en enää tule asiaan kommentoimaan joten se siittä.
Lue tuo mun tekstini, tossa tän kommentin alla.
Mulla on omakohtainen kokemus ilkeästä lapsesta. Ja minä olin se joka kärsi.
Jouduin fyysisen ja henkisen väkivallan kohteeksi koko lapsuusiän, murrosiässä hän veti mua turpaan ja kuristi.
Jotkut vain on ilkeitä, mutta minä maksoin kalliin hinnan.
 
eräs..
Alkuperäinen kirjoittaja väkivallaton (neljäs psykologi):
ap: Suosittelen, että otat uudelleen yhteyttä perheneuvolaan.
Psykologi, sinä et tiedä mitä on kun on ilkeä lapsi perheessä.
Minua ei suojellut kukaan, enkä uskaltanut puhua kellekkään.
Oon sitä mieltä, että jotkut ihmiset on aidosti ja oikeasti ilkeitä, ihan perusluonteeltaan.
 
tähän kaipaan vastausta!!!!!!!!!!!!
Tiedätkö ap, mua rangaistiin lapsena fyysisesti. Isäni käytti remmiä, tukkapöllyä, luunappeja jne. Äitini ei. Olinkin lapsena todella kiltti... kun isäni oli paikalla. Olin isäni seurassa hiljainen, rauhallinen, hymyilevä, totteli jokaista käskyä, en koskaan tehnyt mitään tuhmaa jne. Isäni oli kovin ylpeä siitä miten tottelevaisen lapsen oli saanut kasvatettua.

Nyt vasta aikuisena huomaan miten tuo on minuun vaikuttanut. En rakasta enkä kunnoita isääni. Pelkään kyllä ja tänä päivänä olen edelleen hyvinkin kohtelias, tottelevainen jne hänen seurassa. Mutta olen myös vaivautunut, ahdistunut ja peloissani.

Ensimmäinen poikaystävä josta tuli myös mun mies, nykyisin ex, pahoinpiteli mua. Mä pidin sitä ihan normaalina. Näin rangaistaan ihmistä kun ihminen tekee väärin, sitä mitä ei ole toisen mielestä oikein. Mä olin sisäistänyt sen ajatuksen, että mä olen juurikin niin huono, tuhma, pahatapainen ihminen, että tämä on oikein minulle, näin mua kuuluu kohdella. Se on mun oma vika kun enää osaa olla tarpeeksi mieliksi, en oikeanlainen.

En sano, että jokaiselle jota fyysisesti rangaistaan käy näin, mutta lapset reagoi erilailla. Oletko valmis ottamaan sitä riskiä, että tytöstäsi tulee samanlainen itsetunnoton, pahoipidelty, peloissaan oleva nainen kuin minusta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eräs..:
Alkuperäinen kirjoittaja väkivallaton (neljäs psykologi):
ap: Suosittelen, että otat uudelleen yhteyttä perheneuvolaan.
Psykologi, sinä et tiedä mitä on kun on ilkeä lapsi perheessä.
Minua ei suojellut kukaan, enkä uskaltanut puhua kellekkään.
Oon sitä mieltä, että jotkut ihmiset on aidosti ja oikeasti ilkeitä, ihan perusluonteeltaan.
Toi ei ole totta. Pieni vauva on puhdas taulu, muovaamatonta savea. Siitä tulee juuri sellainen millaiseksi se kasvatetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä jatkuva huutaminen on pahempaa kuin 1 kerta selkäsauna!
Peesi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kamalinta on kuulla äidin huutavan lapselleen! Näitä piisaa puistoissa, kaupoissa ja ikkunoista kuuluu ulos asti! Huutamisen tarkoitushan on pelottaa lasta, eikö?
Vahva peesi!
Peesaan näitä kommentteja edelleen. On ihan eri asia saada jatkuvalla syötöllä selkäänsä kuin vain kerran eläessään.
 
eräs..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs..:
Alkuperäinen kirjoittaja väkivallaton (neljäs psykologi):
ap: Suosittelen, että otat uudelleen yhteyttä perheneuvolaan.
Psykologi, sinä et tiedä mitä on kun on ilkeä lapsi perheessä.
Minua ei suojellut kukaan, enkä uskaltanut puhua kellekkään.
Oon sitä mieltä, että jotkut ihmiset on aidosti ja oikeasti ilkeitä, ihan perusluonteeltaan.
Toi ei ole totta. Pieni vauva on puhdas taulu, muovaamatonta savea. Siitä tulee juuri sellainen millaiseksi se kasvatetaan.
Tuo ei ole totta. Jokaisella lapsella on temperamentti miten suhtautuu asioihin.
Persoonallisuuden voi huomata jo laitoksella.
 
eräs äiti
Yhdyn tuohon että on olemassa ilkeitä lapsia, mutta miksi lapsi on ilkeä? Siinä voi jokainen vanhempi miettiä mikä on mennyt lapsen kanssa vikaan, koska luonnehäiriöseksi ei yleensä synnytä!!!
 
kuullut tämän jostain
Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti:
Yhdyn tuohon että on olemassa ilkeitä lapsia, mutta miksi lapsi on ilkeä? Siinä voi jokainen vanhempi miettiä mikä on mennyt lapsen kanssa vikaan, koska luonnehäiriöseksi ei yleensä synnytä!!!
Mielenterveyshäiriöt ei joissain tapauksissa johdu kasvatuksesta/äidistä, vaan aivojen kemiallisista muutoksista.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs..:
Alkuperäinen kirjoittaja väkivallaton (neljäs psykologi):
ap: Suosittelen, että otat uudelleen yhteyttä perheneuvolaan.
Psykologi, sinä et tiedä mitä on kun on ilkeä lapsi perheessä.
Minua ei suojellut kukaan, enkä uskaltanut puhua kellekkään.
Oon sitä mieltä, että jotkut ihmiset on aidosti ja oikeasti ilkeitä, ihan perusluonteeltaan.
Toi ei ole totta. Pieni vauva on puhdas taulu, muovaamatonta savea. Siitä tulee juuri sellainen millaiseksi se kasvatetaan.
aijaa?
miksi sitten niistä joita on rakastettu,hellitty kaikki annettu tulee tunteettomia murhaajia?raiskaajia?kiduttattajia yms?
LUONTEELLE EI VOI MITÄÄN KASVATTAISIT MITEN PUMPULISSA!JOS ON SAIRAS NIIN ON!
 
ööö...
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs..:
Alkuperäinen kirjoittaja väkivallaton (neljäs psykologi):
ap: Suosittelen, että otat uudelleen yhteyttä perheneuvolaan.
Psykologi, sinä et tiedä mitä on kun on ilkeä lapsi perheessä.
Minua ei suojellut kukaan, enkä uskaltanut puhua kellekkään.
Oon sitä mieltä, että jotkut ihmiset on aidosti ja oikeasti ilkeitä, ihan perusluonteeltaan.
Toi ei ole totta. Pieni vauva on puhdas taulu, muovaamatonta savea. Siitä tulee juuri sellainen millaiseksi se kasvatetaan.
aijaa?
miksi sitten niistä joita on rakastettu,hellitty kaikki annettu tulee tunteettomia murhaajia?raiskaajia?kiduttattajia yms?
LUONTEELLE EI VOI MITÄÄN KASVATTAISIT MITEN PUMPULISSA!JOS ON SAIRAS NIIN ON!
Eli sä yrität nyt väittää, että sä et kykene muuttumaan? Ihminen on mitä on, eikä siitä miksikään muutu? Miksi sitten on olemassa kaikenmaailman terapioita yms joilla pyritään juuri siihen muutokseen?

P.S Liika rakkaus, hellittely ja kaiken saaminen mitä vaan ikinä haluaa, en välttämättä ole sitä hyvää vanhemmuutta tai oikeaa kasvatustapaa :whistle: Kohtuus kaikessa.
 
kuullut tämän jostain
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Sen verran muuhun puuttumatta..on tosiaankin olemassa lapsia/aikuisia jotka ovat kyvyttömiä empatiaan...kasvatuksesta riippumatta.
Narsistiksi kutsutaan. On totta että kasvatuksella voi saada aikaan narsisteja, mutta on tapauksia, joissa yksinkertaisesti aivot eivät käsittele tällaisia asioita.
Mt-häiriöt johtuvat aivojen kemiallisesta muutoksesta, sen takia onkin erilaisia psyykelääkkeitä, joilla voidaan ns korjata tilannetta.
Mutta on olemassa ihmisiä, jotka eivät kykene empatiaan, surullista mutta totta.
 
ööö...
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Sen verran muuhun puuttumatta..on tosiaankin olemassa lapsia/aikuisia jotka ovat kyvyttömiä empatiaan...kasvatuksesta riippumatta.
Mutta tähänkin on olemassa hoitokeinoja! Se, että sä pahoinpitelet jo valmiiksi "mielisairasta" lasta ei ainakaan paranna tilannetta! Jos ap on aidosti sitä mieltä, että lapsessa on jotain pahasti vialla, niin hakee siihen sitten apua. JA TEKEE NIIN KUIN AMMATTILAISET NEUVOO!!!! Joskus tulokset näkyy vasta pitkän ajan päästä, ei saa päästää itseään helpolla.
 
ööö...
Alkuperäinen kirjoittaja kuullut tämän jostain:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Sen verran muuhun puuttumatta..on tosiaankin olemassa lapsia/aikuisia jotka ovat kyvyttömiä empatiaan...kasvatuksesta riippumatta.
Narsistiksi kutsutaan. On totta että kasvatuksella voi saada aikaan narsisteja, mutta on tapauksia, joissa yksinkertaisesti aivot eivät käsittele tällaisia asioita.
Mt-häiriöt johtuvat aivojen kemiallisesta muutoksesta, sen takia onkin erilaisia psyykelääkkeitä, joilla voidaan ns korjata tilannetta.
Mutta on olemassa ihmisiä, jotka eivät kykene empatiaan, surullista mutta totta.
Totta. Mutta ammattilaiset ei ole yhtä mieltä siitä mistä tuo johtuu. Toiset sanoo, että psyykkinen sairaus aiheuttaa kemiallista epätasapainoa. Toiset on taas sitä mieltä, että kemiallinen epätasapaino aiheuttaa psyykkisiä sairauksia.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja ööö...:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Sen verran muuhun puuttumatta..on tosiaankin olemassa lapsia/aikuisia jotka ovat kyvyttömiä empatiaan...kasvatuksesta riippumatta.
Mutta tähänkin on olemassa hoitokeinoja! Se, että sä pahoinpitelet jo valmiiksi "mielisairasta" lasta ei ainakaan paranna tilannetta! Jos ap on aidosti sitä mieltä, että lapsessa on jotain pahasti vialla, niin hakee siihen sitten apua. JA TEKEE NIIN KUIN AMMATTILAISET NEUVOO!!!! Joskus tulokset näkyy vasta pitkän ajan päästä, ei saa päästää itseään helpolla.
Tuollahan lukee apn hakeneen apua koko lapsen eliniän ajan.
lukekaa,älkää ennen vastatko omilla johtopäätöksillänne vain.
 
ööö....
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö...:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Sen verran muuhun puuttumatta..on tosiaankin olemassa lapsia/aikuisia jotka ovat kyvyttömiä empatiaan...kasvatuksesta riippumatta.
Mutta tähänkin on olemassa hoitokeinoja! Se, että sä pahoinpitelet jo valmiiksi "mielisairasta" lasta ei ainakaan paranna tilannetta! Jos ap on aidosti sitä mieltä, että lapsessa on jotain pahasti vialla, niin hakee siihen sitten apua. JA TEKEE NIIN KUIN AMMATTILAISET NEUVOO!!!! Joskus tulokset näkyy vasta pitkän ajan päästä, ei saa päästää itseään helpolla.
Tuollahan lukee apn hakeneen apua koko lapsen eliniän ajan.
lukekaa,älkää ennen vastatko omilla johtopäätöksillänne vain.
Luin ja siksi laitoinkin tuon. lukekaa,älkää ennen vastatko omilla johtopäätöksillänne vain.
 

Yhteistyössä