Annoin sitten likalle selkään

• Viestiketjun aloittaja v*ttu
  • Ensimmäinen viesti
Sääliksi käy lapsianne
Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:
Tämä kommentti kertoo paljon ongelmien syistä. Pohdipa rehellisesti itseksesi, miten tähän "lapsipiruusi" oikein suhtaudut. Onko hän perheenne "syntipukki" ja taakan kantaja? Voi olla haastava lapsi, ehtiväinen ja vilkas tms., sitä en kiellä mutta onko suhde häneen lähtenyt alusta saakka vinoutumaan? Huolestuttavaa, että sanot häntä ilkeämieliseksi ja piruksi. Hakekaa perheneuvolasta vielä apua suhteenne (ja perheenne kuvioiden) korjaamiseen. Älä lyö pientä, se ei auta mitään vaan pahentaa vaan tilannetta. Antakaa tällekin lapsellenne mahdollisuus.
[/quote]

Allekirjoitan tämänkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
5 vuotias täyttää 6 ihan juuri.
Sanoin tuossa likalle että jos ei tästä lähin kaunispuhe tehoa tiedät mitä tapahtuu tuollaisia tehdessä.nähtäväksi jää kuinka tuo tehoaa.Se että tietoisesti kiivetään kaapille tiskipöydän päälle ja siittä hyllyille mihin on laitettu minulle tärkeitä papereita ja rahaa yms niin ei ole ollut harkitsematon teko vaan tahallaan sinne kaapille mennyt.ja tuo siskon tukan repiminen,voi jessus ei voi kun odottaa että tuo kaljuus peittyisi joskus.

Ihan oikein teit. Kyllä ton ikänen on ihan piruuttaan pahojaan tehnyt, ei ole mikään asioista tietämätön enää ton ikänen.
olen samaa mieltä! ja 5 vuotias kyllä tulee jo hetken aikaa toimeen ilman valvontaa, vai väittääkö joku kukkahattutäti täällä että ei ole 5 minuutiks jättänyt lastansa yksin?

:LOL:

Sääliksi käy
Alkuperäinen kirjoittaja leijonanmorsian:
Kyllä meilläkin kysyttääs että haetko risun itte vai käykö äiti hakemassa. :whistle:
Oikein toimittu.
Ans ku mä arvaan, kuljet oman äitisi jalanjälkiä...? Toimit, kuten äitisi on toiminut. Et ole oppinut mitään muunlaista mallia. Olet kuullut juuri nuo samat sanat oman äitis suusta.

Näin se väkivalta säilyy ja siirtyy äidiltä tyttärelle. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
huutaminen ei ole laissa kielletty mutta selkäsauna on!
pakko tähän kommentoida...
lakiko sen määrää mikä on oikein ja väärin? ehkä joltain osin mut ei kaikilta kuitenkaan. onko susta oikein, et 8-vuotiaan raiskaaja selviää muutamilla kuukausilla ja aikas onnettomilla korvauksilla, kun taas vastaavasta joku sellainen henkilö joka toimillaan vahingoittaa vain itseään saa paljon suuremman tuomion....

ei se laki kaikkea sanele....
älä vertaa lapsen raiskausta siihen että joku huutaa lapselleen! ei se huutaminen kivaa ole mutta varmasti lähes jokainen siihen sortunut.

Sääliksi käy
Alkuperäinen kirjoittaja tiukkapipo äiti:
Ap ei nyt varmaan kaivannut haukkuja ja huutoja tässä ketjussa.. Mä niin ymmärrän ap:tä!! Joskus tekis mieli viskoa lapset ikkunasta pihalle ja unohtaa sinne! Kyllä mun mielestä 5 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää oikean ja väärän tekemisen ero. Vaikka 5 vuotiailla onkin yleisesti joku hirveä uhma tuossa iässä, mutta SILTI pitäisi ymmärtää! Ja mun mielestä on ihan sallittua ottaa jo vähän kovemmat konstit käyttöön jos sen ikäinen ei tottele!! 5 vuotiaita ei kiinnosta pätkääkään jos äiti nätisti lässyttää että kulti muru, älä viitti silpoa meidän rahoja, ei ole muuten mitään millä ostaa ruokaa, voi lässyti lää.. Kyl minä ainakin laittaisin vähintään nurkkaan seisomaan tai jonnekkin jäähylle ankeaan nurkkaan ja vähintään 5 minuutti asiellä olisi, minuutti jokaiesta ikävuodesta, ja aika alkaa alusta jos tulee pois tai puhuu.. Tiukkis ja kauhea äiti? Mutta lapset ei hypi silmille..
Idiootti! Onko täällä joku sanonut, että lapsia ei saa kasvattaa tai että lapsia ei saa rangaista tai että lapsia ei saa komentaa??

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että mitkä ne on ne keinot, joilla kasvatetaan. Että hakkaamisen sijasta käytettäisiin nimenomaan jäähyjä ja puhetta ym. "pehmeitä" keinoja.

Sääliksi käy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei hitto sentäs mikä äiti!!!! Toivottavasti tuon episodin on joku naapuri kuullut ja asian pistänyt jo eteenpäin.

Se lapsen käytös johtuu ap SUSTA, jo tuosta tekstistäkin paistaa läpi tuo pienemmän 3-vuotiaan käytöksen kehuminen, taidat antaa sille aikas ja huomios, ja isompi jää ilman? Ehkäpä hakeekin sulta HUOMIOTA noilla tempauksillaan, kun ei muuten saa!
Peesi!

luejaymmärrä
Missä kohtaa olen sanonut hakkaavani lasta jatkuvasti?kysyn teiltä jotka olette sen tuohon muotoon muuttanut.
nippasin tyttöä persuuksille ja nippasin myös tukasta,muuta en ole tehnyt aikaisemmin eikä ilmeisesti ole tulevaisuudessakaan tarve sillä likka ollut koko päivän hyvällä päällä,ei rissannut kellekkään.Tavaroita ei ole lentänyt ja kehut on saanut sanoa loppuun ilman että esim lautanen on lentänyt seinään.

juu ja heti tekee naapurit ilmo sossuu jos kuuluu äidin huutoa ja mekastusta..meille tehtiin tuollaisessta ilmo ja nyt asia onneks selvitetty.huutoa ku ei ole laissa kielletty..meikä ainaki on joskus äkkipikainen että jos ei uskota ni saatan karjasta ..että kandee oikeesti miettii jokaisen ennen ku menee tekee jonkun ilmon sossuun..eriasia jos sulla TODISTEET että esim lasta kohellaan huonosti ym...

oisin saattanut tehdä samana
Tyttö selvästi kaipasi rajoja, eikä ymmärtänyt niitä vähemmästä. Nyt tyytyväinen, kun ne on ilmoitettu niin jämerin ottein, että meni perille.

ohhoh mikä ketju tosiaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi vi..tu mikä ketju. Sääliksi käy äitiä joka yrittää kasvattaa kuritonta kakaraansa.
Sääliksi käy lasta, jonka äidillä ei ole keinoja kasvattaa. Sitten vaan piiskaa perseelle kun on itse epäonnistunut. Kukkaset sille tosiaan!

Jokainen varmaan polttaa päreensä lasten kanssa joskus mutta rajat aikuisenkin käytökselle. Tai sitten samalla logiikalla mies voi piestä vaimonsa jos ei tottele tai toistuvasti tekee jotain miehen tahdon vastaisesti. Nainen voi vaikka sitten kajauttaa miestään paistinpannulla samoin syin.

MIKSI lapsen lyöminen "kasvatustarkoituksessa" on jotenkin ylevää? En tajua...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mammamummo:
On tutkittu juttu, että lapsen fyysinen kurittaminen vaikuttaa pienen lapsen aivojen kehitykseen. Vaikka kurittamisesta ei jäisikään näkyviä ulkoisia merkkejä, sisäiset haavat voivat oireilla vielä aikuisenakin.

Väkivalta synnyttää väkivaltaa ja fyysisen kurittamisen malli siirtyy helposti sukupolvelta toiselle. Sitäkö haluat???

Onkohan sinua kuritettu lapsena?..... :(
Hae apua vaikkapa neuvolan kautta ettei asiat pahene...
No empä kuule aiva ole samaa mieltä..aivojen kehitykseen,joo joo. Ehkäpä sitte ne joita ei kuriteta niin niillä ei tunnu aivot kehittyvän ollenkaan!!!!!!!!!kyllä mua on piesty jos on pahaa tehty ja mitään traumoja ei tosiaankaa oo jääny,päinvastoin!

,,,

Voihan jee taas tätä meininkiä.. Jotain suhteellisuuden tajua voisi olettaa ihmisillä olevan.
Lapsi on helppo traumatisoida monella eri tavalla. Ei tarvitse käyttää ollenkaan laittomia menetelmiä siihen.
Henkinen väkivalta voi olla ihan yhtä pahaa tai vielä paljon pahempaa kuin ruumiillinen.

Olen itse pahoinpidelty lapsi. Monella eri tavalla.
En todella kannata minkäänlaisia ruumiillisia rangaistuksia, mutta ap:n kuvailemassa tapauksessa en tiedä mitä olisin itsekään tehnyt. Tulee jotenkin mielikuva että ap:n lapsi on kokenut olonsa todella rajattomaksi. Ja se ei ole hyvä tilanne ollenkaan.

Pahimmat traumat itselleni on jäänyt epävarmuudesta, ei koskaan tiennyt mitä tulee tapahtumaan, joskus tuli selkään ihan pienistäkin rikkeistä ja sitten kun tein joskus jotain todella pahaa en saanut rangaistusta ollenkaan.

Toivottavasti tästä tuli ap teille käännekohta. Paljon puhumista peliin. Rajoja ja rakkautta. Älä toista tuota selkäsaunaa vaikka se saattaisi tuntua helpolta ratkaisulta seuraavassa ongelmassa.

juu
Alkuperäinen kirjoittaja v*ttu:
ja p*erkele voisin tunkee ton kersan jonnekkin muualle just nyt!
leikannu siskonsa tukan ihan kynityks.repiny huoneesta tapettia ja silpunnu mun tärkeet paperit!
tästä lähin näen yhdenkin nousevan noille yläkaapeille missä sakset ja mun paperit on niin napautan armotta perseelle!
toi että yrität 5 minuuttiin suihkusta ja vessa käynniltä selvitä ite ja laitat syämään aamupalaa niin ei heti tarvii olla tekemässä pahojaan!
Tulehan käymään luonani, niin saat kunnolla turpaasi.

vieras
Pahiten käyttäytyvät lapset mitä minä olen tavannut tulee just näistä perheistä joissa on pehmeät arvot, keskustelemalla kasvatetut. Ei minkään maailman kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan kodin ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja luejaymmärrä:
Missä kohtaa olen sanonut hakkaavani lasta jatkuvasti?kysyn teiltä jotka olette sen tuohon muotoon muuttanut.
nippasin tyttöä persuuksille ja nippasin myös tukasta,muuta en ole tehnyt aikaisemmin eikä ilmeisesti ole tulevaisuudessakaan tarve sillä likka ollut koko päivän hyvällä päällä,ei rissannut kellekkään.Tavaroita ei ole lentänyt ja kehut on saanut sanoa loppuun ilman että esim lautanen on lentänyt seinään.
Mä en myöskään jaksa nähdä maailman suurimpana rikoksena yhtä kertaa vaikka en väkivaltaa kasvatuskeinona hyväksy. Minusta väkivalta on vain ja ainoastaan turhautuneen aikuisen reagointia pattitilanteessa; kun ei osaa, jaksa, eikä voi toimia paremmin.
Yksi kerta siis peilautuneena lapsen ja vanhempien kerrottuun historiaan tuntuu melko pieneltä pahalta. Mutta toisaalta siinä voi piillä se vaara, että ap, koettuaan lyömisen tepsineen, ottaakin läpsimisen mukaan jatkossakin keinona hillitä lasta... :|

Mä en tiedä ap:n lasta vaivaa, mutta eiköhän se kannata selvittää pohjamutia myöten. Ehkä joku vuorovaikutussuhteen kehittäminen vanhempien ja lapsen välillä voisi tuottaa tulosta...nythän tässä keskustelussa sysättiin aikalailla äidin harteille tuo tytön käytös, eikö lapsella kuitenkin ole isäkin????

Melli
No älä lyö. Mulla itelläki joskus tuntuu, että vois läiskästä kun ei mikään mene perille. Joskus ehdin antaa nippurin tai tukistaa jos tekevät tuon kaliiperin juttuja. Mutta vihaan näitä mielihaluja itsessäni, kun halusin olla parempi äiti kuin omani. Mulla on alle kouluikäisiä kaikki. Viime aikoina olen lukinnu ne omaan huoneeseensa vähäksi aikaa jos on tuntunu siltä että multa kiehuu yli tai pitäis päästä rauhassa suihkuun tai jotain. Suosittelen.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ihan oikein teit. Kyllä ton ikänen on ihan piruuttaan pahojaan tehnyt, ei ole mikään asioista tietämätön enää ton ikänen.
olen samaa mieltä! ja 5 vuotias kyllä tulee jo hetken aikaa toimeen ilman valvontaa, vai väittääkö joku kukkahattutäti täällä että ei ole 5 minuutiks jättänyt lastansa yksin?

:LOL:

:D Ei kai nyt 5v saa yksin jättää, herranen aika! Aika vaikeeta taitaa tätien elämä olla, esim Rukoilijasirkan.

ap
Meillä on mennyt eilis aamusta todella hyvin.En tiedä minkä herätyksen tyttö koki ,mutta nätisti ja rissaamatta ollut.Meillä on ollut kaikilla aivan IHANA päivä,olemme nauttineet toistemme seurasta aivan sydämmen kyllyydestä<3Kukaan voi ymmärtää miltä minusta ja miehestä tuntuu,2 päivää tämä on niin niin ihanaa ja jatkuu uskon sen suurempia,tyttö ottaa niin ihanasti nyt kehut vastaan.

juu..tuttua..mut ei selkään sais antaa..ja hirveintä jos naapurit kuulee sun huuto ja metelii voivat tehä ilmon lasten suojeluun..niinku meillä tehty..vaikkei meillä käytetä fyysistä kuritusta..vaan saatan siis huutaa ja lujaa :ashamed: ongelmia saattaa tulla...
onko huuto siis hirveinta naapureille vai lapsille?

Rukoilijasirkka
Meillä on mennyt eilis aamusta todella hyvin.En tiedä minkä herätyksen tyttö koki ,mutta nätisti ja rissaamatta ollut.Meillä on ollut kaikilla aivan IHANA päivä,olemme nauttineet toistemme seurasta aivan sydämmen kyllyydestä<3Kukaan voi ymmärtää miltä minusta ja miehestä tuntuu,2 päivää tämä on niin niin ihanaa ja jatkuu uskon sen suurempia,tyttö ottaa niin ihanasti nyt kehut vastaan.
Ai ku teillä on ihanaa... Sääli vaan, että se on valetta, koska oikeasti totuus on se, että teit lapsellesi väkivaltaa.

vieras
Halit ja voimia :heart: Toivottavasti pikku neiti pysyy kilttinä jatkossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
juu..tuttua..mut ei selkään sais antaa..ja hirveintä jos naapurit kuulee sun huuto ja metelii voivat tehä ilmon lasten suojeluun..niinku meillä tehty..vaikkei meillä käytetä fyysistä kuritusta..vaan saatan siis huutaa ja lujaa :ashamed: ongelmia saattaa tulla...
onko huuto siis hirveinta naapureille vai lapsille?

no eipä ainaka mun lapset mua pelkää vaikka joskus huutanutkin..naapuresitasiis se varmaan tuntuu vähintään siltä että mä muka pahoinpitelisin noita..ja sos työntekijä ja perhetyön tekij' kävi eilen ja sanoi että kyllä huutaa saa..se ei ole kiellettyä..onneks meitin asia selvisi tälläin.mutta jatkossa pyrin olemaan huutmatta ihan senkin takia koska taas joku hullu ilmottaa sossuun pian..

luin joskus erityisopettajaksi opiskellessani tutkimuksia fyysisestä kurituksesta. Niissä tuli kyllä esille se, että piiskaamisen tms. vaikutukset riippuu siitä, mikä tilanne on muuten. Eli ne lapset eivät kärsineet valitusta rangaistustavasta, joita rakastettiin ja pohja oli kunnossa. Toisin oli niillä, joiden olot olivat muutenkin epävakaat, heille piiskaamisesta jäi enemmän "käsiteltävää"

Yhteistyössä