Annatko lapsesi katsoa eläimen teurastamisen?

Riippuu aika paljon kaikesta: iästä, luonteesta ja muusta. Ja siitä, haluaako shokkikäännyttää lapsistaan vegaaneja. Pääsääntöisesti sanoisin ei, ellei kyseessä ole joku teini-ikäinen, joka ymmärtää, kestää ja haluaa oppia teurastamisesta.

Mäkin lapsena kyllä hahmotin tapahtumat pääpiirteissään, vaikken nähnyt varsinaista lopettamista tai suolistamista. Näin kuitenkin kalttaamista ja riippuvia, avattuja ruhoja. Ne riittivät ihan hyvin näyttämään sen, mistä ja miten se liha ruokapöytään saadaan.

Noin mäkin sen olen ajatellut, että varmaan saa kuvan siitä mistä se liha tulee, vaikkei itse ampumista ja veren laskua ja suolistusta näekään vielä. Jäähän ne ruhot tuonne kuitenkin roikkumaan ja itse paloitellaan jne. Ei nyt vielä ole ihan ajankohtaistakaan kun ensi vuonna vasta tulee possut ja lampaat ja kalkkunat jne.
Metsällä ei ole vielä mukana ollut, mutta vuoden päästä varmaan lähtee isänsä mukaan.

Jos he haluaisivat niin kyllä, en kuitenkaan pakottaisi. On nuo olleet mukana hirven käsittelyssä kuitenkin. Mielestäni on hyvä nähdä mistä se liha tulee.

Totta kai! Itse tietysti haluaisin kans olla siinä katselemassa.
Haluan että lapseni ymmärtävät mistä se liha oikeasti tulee, ja että se on aivan luonnollista että se laitumella loikoileva lehmä on se sama joka joku päivä saattaa olla omalla lautasella.

• Tykkää
Reactions: *VintageRose*
En mielelläni, ellei lapsi sitä välttämättä itse halua. Itse en halua katsella eläimen kuolemaa, ylipäätään kuolema on epämiellyttävää. Kuollutta eläintä voin kyllä leikata yms.

Hyvä lasten on nähdä, mistä liha tulee jos sitä meinaavat syödä. Tekopyhää sellainen, että että syödään lihaa ja sitten vingutaan teurastuskuvia nähdessä.

En antaisi katsoa. Ei ne asiat kuulu lapsen silmille.

Mä olen 23 v enkä edelleenkään ole nähnyt eläimen teurastusta ikinä, enkä siltikään kuvittele että lihat poimitaan puusta kuin omenat, haloo. Älkööt nyt ihan idiootteina niitä lapsianne pitäkö :)

[QUOTE="vieras";26802255]En vois kuvitellakaan olevani tuollaisen äijän kanssa joka harrastaa metsästystä. En keksi inhottavampaa harrastusta.[/QUOTE]

Se onkin todella ällöttävää, kun syö eettisesti tuotettua lihaa :p Kun on ammattitaitoinen metsästäjä niin se on laaki ja vainaa. Ihminen on sekasyöjä ja riista on eettisintä lihaa mitä voit saada. Plus kotona kasvatettu liha.

[QUOTE="vieras";26802255]En vois kuvitellakaan olevani tuollaisen äijän kanssa joka harrastaa metsästystä. En keksi inhottavampaa harrastusta.[/QUOTE]

Se taitaa karsia sinulta pois monta suomalaista. Syötkö kuitenkin lihaa?

Itse aikanaan en varsinaista tappamista päässyt/ joutunut katsomaan, mutta käsittelyn siitä eteenpäin, eikä se ainakaan tuntunut miltään.
Oma tuntumani on, että mitä nuorempana näkee, sitä luontevammin suhtautuu. Lapset eivät ole niin herkkiä tuon suhteen kuin luulisi, itse herkistyin myöhemmin niin että metsästämisen aloittaminenkin jäi. Edelleen kuitenkin pystyn olemaan mukana siinä vaiheessa kun eläin on jo vainaa. Ehkä jos olisin lapsena nähnyt sen tappamisenkin, se ei olisi ollenkaan vaikeaa.

Ovat sivusilmällä nähneet noita oppimateriaalejani, joissa on kuvanauhaa sotarikoksista. Teurastus on pientä sen rinnalla. Ei heihin ole vaikuttanut tieto lihan alkuperästä millään lailla. Itse pienenä lopetin lihansyönnin nakkeja lukuunottamatta, kunnes joku valopää valisti ruokapöydässä nakkien lähtökohdista ja lopetin niidenkin syömisen. Elämän kiertokulku on normaalia. Luonto-ohjelmissa raadellaan elukoita yms. ja sitäkin saavat katsoa.

No en todellakaan anna. Eikä liikuta semmosissa piireissäkään onneksi, missä eläimiä teurastetaan.
On siis ihan mahdotonta, että edes joutuisi semmoseen tilanteeseen.

En ainakaan kovin nuoren lapsen, itse näin lampaan teurastuksen 10-vuotiaana, enkä olisi ollut valmis siihen. Teki pahaa ajatella sitä pitkään, eläinrakas kun olen ollut pienestä saakka.

Yhteistyössä