Miksi lihavaa saa kiusata/haukkua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
Itsellä lihavuuden taustalla suruun syöminen :/ Jotenkin tuntuu omasta ja muiden puolesta kurjalta, että ulkonäköä voi kommentoida vapaasti ja lihavan kuulleen. Jos lapsesi haukkuu lihavaa, niin kerrotko, että ei ole oikein vai onko susta ok?

Alkuperäinen kirjoittaja näin;23310757:
Ei kannata olla lihava :)

Niinpä :/ Oliski niin helppoa. Mulla on masennus, hormonihäiriö yms. Oon yrittäny kyllä laihdutaa, mutta ei oikein onnistu. Onneksi mä kuolen nuorempana, niin ei tarvitse kärsiä haukkumisesta liian pitkään.

Mä olen itse kymmeniä kiloja ylipainoinen, lapseni taas hoikka. Kerran sitten lähti jostain jutusta rönsyämään, että kun heidän päiväkotiryhmän "Matti" on "tolleen samal taval pehmee ku säkin". Siinä sitten keskusteltiin, että ihmisen painosta tai ulkomuodosta yleensäkään ei ole sopivaa huomauttaa yhtään mitään, ellei se ole positiivista.

Miksi ketään saa kiusata?

Ja oikeasti, ei siihen ikinä ole ihmiset lupia kyselleet! Kannattaa myöntää vaan ihan reilusti että jokainen kiusaa jotakin milloin mistäkin.

Mä olen itse kymmeniä kiloja ylipainoinen, lapseni taas hoikka. Kerran sitten lähti jostain jutusta rönsyämään, että kun heidän päiväkotiryhmän "Matti" on "tolleen samal taval pehmee ku säkin". Siinä sitten keskusteltiin, että ihmisen painosta tai ulkomuodosta yleensäkään ei ole sopivaa huomauttaa yhtään mitään, ellei se ole positiivista.

Miten niin ei ole sopivaa huomauttaa? Itsekin olen joutunut potilailleni huomauttamaan kiloistaan ja yhä enemmän nämä huomautettavat potilaat ovat nuorempia.

Olen itse huomannut, että itsetunnosta eikä painosta aiheutuva olemus lisää kiusaamista. Jos on katse maahan painettuna, pälyilevä, pelokkaan totinen ja epävarman oloinen, niin silloin saa enemmän kielteistä huomiota osakseen.

[QUOTE="vieras";23310859]Miten niin ei ole sopivaa huomauttaa? Itsekin olen joutunut potilailleni huomauttamaan kiloistaan ja yhä enemmän nämä huomautettavat potilaat ovat nuorempia.[/QUOTE]

Se on eri asia, jos se kuuluu työnkuvaan. Sanoohan hammaslääkärikin vastaanotolla, että kyllä sun täytyy ruveta huolehtimaan paremmin hampaistasi, mutta tuskin se missään hiekkalaatikolla alkaisi toisten hammashuoltoa arvostella. Jos sulla on hoitosuhde ylipainoiseen ihmiseen ja sun työnkuvaasi kuuluu se, että potilas alkaisi huolehtimaan itsestään, niin sun on pakkokin puhua sille siitä ylipainosta. Mutta muussa tapauksessa muiden ihmisten ulkonäkö tai ylipaino ei kuulu sinulle eikä siitä ole sopivaa kellekään huomauttaa.

Ne sanoo sen sun parhaaksi. Toivovat, että ottaisit haukuista vaarin ja tekisit itelles jotain. Läskejä saa haukkua, koska se on itseaiheutettua. Masennus tms. on vain tekosyy ja vastuun siirtämistä...

mä olin nuorena lähinnä alipainoinen. Silti musta keksittiin vaikka mitä syitä haukkua. Haukuttiin kulmakarvat, silmät, se etten meikannut, mä olin kuulemma kömpelö, mua haukuttiin ku isä ei käyny matkatöissä yms.. siis ihan älyttömiä syitä. Ihan normaalin näköinen tyttö olin.

Ketään ei saisi haukkua mistään syystä. Mikään ei ole tarpeeksi hyvä syy haukkua toista. Haukkuminen kertoo enemmän haukkujan tyhmyydestä kun sinusta.

Ihmiset on erilaisia.

mun kokemukseni mukaan se menee kylläkin niin päin että lihavia ei saa haukkua tai saa älyttömät määrät paskaa niskaansa. Laihoja taas saa nälviä ihan vapaasti ja kaikki vaan myötäilee.

Tämän päivän ihmisiä väitetään usein välinpitämättömiksi ja itsekeskeisiksi. Silti kummallisen paljon ihmiset tykkäävät puuttua toisten asioihin ja ulkonäköön. Sellainen pieni "ei kuulu mulle" -asenne vois kuitenkin olla ihan paikallaan. En mäkään valita tupakoitsijoista tai niistä joille maistuu alkoholi. Se ei vaan kuulu mulle millään tavalla.

On se jännä, että lihavat ottavat nokkiinsa, kun niistä huomautellaan. Laihuudesta sen sijaan saa piikitellä, sehän on huvittavaa ja laihuus toivottavaa. Pituudesta saa myös sanoa, että "voi vitsit, miten pitkä sä olet?" tai kysyä, että "pelaatsä koripalloa?"Miksen mä saa kysyä läskiltä, että "voi vitsit, miten painava sä olet?" tai vastaavasti "harrastatsä sumopainia?"

Että niin. En mä mieltäni ole pahoittanut pituuteen liittyvistä kommenteista, mutta kun niitä saa esim. 150 yhden yökerhoillan aikana (kaikki kyllä positiivisia, ei sen puoleen) niin tulee mieleen, että miksiköhän mulle tullaan kertomaan, että Wau, oletpas sä pitkä nainen. Ikään kuin itse en tiedostaisi olevani pitkä nainen. Hmmm? :D

Mutta jos joku kysyy mula painooni liittyviä kysymyksiä, kuten joskus on kysytty tyyliin "syötkö sä mitään?" niin olen kyllä vasta nut, että "no enpä juuri, pidän tasapainoa kun sinulle tuntuu maistuvan." tai jotakin vastaavaa.

Onneksi olen nykyään normaalipainoinen, joten kommentit osuvat vain pituuteen. Ja se on ihan ok minulle.

Ne sanoo sen sun parhaaksi. Toivovat, että ottaisit haukuista vaarin ja tekisit itelles jotain. Läskejä saa haukkua, koska se on itseaiheutettua. Masennus tms. on vain tekosyy ja vastuun siirtämistä...

Niimpä! Ennen sentään puhuttiin reilusti laiskuudesta, nykyään on niin helppo joka käänteessä vetää se masennus-kortti esiin. Jos ei just nyt jaksa ja viitsi alkaa laihduttaa, kun on tuo suklaa niin hyvää ja sipsitkin houkuttaa, voi kätsysti vedota et hei, mulla on masennus ja ahmimishäiriö ja ties mitä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja näin;23311012:
. Jos ei just nyt jaksa ja viitsi alkaa laihduttaa, kun on tuo suklaa niin hyvää ja sipsitkin houkuttaa, voi kätsysti vedota et hei, mulla on masennus ja ahmimishäiriö ja ties mitä :laugh:
Niin, tai mun favorite on tää raskaat luut, hidas aineenvaidnta tai geeniperimä, joka kohtaloniskusta sanelee, että koko suku lihoo ajatuksenvoimalla. :)

Lihava tai laiha, pitkä tai pätkä.... Ei kuulu muille. Lihavana ihmisenä mä en ole koskaan kommentoinut kenenkään laihuutta. Enkä myöskään pätkänä kenenkään pituutta. Vaan eipä ole mullekaan kukaan koskaan huomauttanut mun lihavuudestani :) Jokainen voi tietysti ajatella mitä haluaa ja varmasti suurin osa tapaamistani ihmisistä ainakin mielessään päivittelee mun kilojani, mutta fiksut ihmiset osaavat pitää ajatuksensa itsellään. Jokainen lihava ihminen tietää taatusti olevansa lihava. Se on sama kun sanoisi tummaihoiselle, että "hei oleksä huomannut että sulla on melko tumma hipiä".

Alkuperäinen kirjoittaja näin;23311012:
Niimpä! Ennen sentään puhuttiin reilusti laiskuudesta, nykyään on niin helppo joka käänteessä vetää se masennus-kortti esiin. Jos ei just nyt jaksa ja viitsi alkaa laihduttaa, kun on tuo suklaa niin hyvää ja sipsitkin houkuttaa, voi kätsysti vedota et hei, mulla on masennus ja ahmimishäiriö ja ties mitä :laugh:

ei kaikki lihavat syö suklaata ja sispejä, sä olet näköjään näitä ihmisiä jotka luulee ettei lihava muuta teekkään kun vetää herkkuja naamaansa.

Entäs ne ihmiset jotka on ihan ihka oikeesti masentuneita? Tietty on noita feikki masentuneitakin, mutta joku voi olla myös ihan oikeesti masentunu. Joskus toivon että te jotka ette pidä masennusta minään, sairastuisitte oikein pahaan masennukseen niin olis kiva kuulla mitä sen jälkeen mietitte. Mutta ettehän te täydelliset ihmiset ikinä voi masennusta saada.

Masennus itsessäänhän ei lihota. Mutta masennuksen oireet aiheuttaa lihomista. Mä sairastuin masennukseen ja mun mielenkiinto elämää kohtaan katosi. Söin suklaata jumalattomat määrät päivässä, ei mua enää kiinnostanu lihonko vai en. En mä siinä vaiheessa edes tajunnu sitä.

Parannuin, elämä kohentui ja mielenkiinto palasi. Nyt on kadonnut kilotkin.

Ei masennusta pidä väheksyä lihomiseen vaikuttajana, vaikka itse masennus ei lihotakaan. Itse minäki ne suklaat naamaani tungin.

Lihava tai laiha, pitkä tai pätkä.... Ei kuulu muille. Lihavana ihmisenä mä en ole koskaan kommentoinut kenenkään laihuutta. Enkä myöskään pätkänä kenenkään pituutta. Vaan eipä ole mullekaan kukaan koskaan huomauttanut mun lihavuudestani :) Jokainen voi tietysti ajatella mitä haluaa ja varmasti suurin osa tapaamistani ihmisistä ainakin mielessään päivittelee mun kilojani, mutta fiksut ihmiset osaavat pitää ajatuksensa itsellään. Jokainen lihava ihminen tietää taatusti olevansa lihava. Se on sama kun sanoisi tummaihoiselle, että "hei oleksä huomannut että sulla on melko tumma hipiä".

Totta, olkon jokaine ihminen sellainen kun on ilman että siitä pitäis kenenkään erikseen huomautella. Pituudelleen ihminen ei mitään voi, joten siitä on täysin turha huomautella. Samoin laihuus tai lihavuus, jos ihminen on lihava tai laiha niin se on sitä ja kyllä se sen itse tietää ilman että jonkun siitä pitäisi huomauttaa.

Mä en ymmärrä että miksi vieraan ihmisen pitää huomauttaa toiselle ihmisen sen ulkonäöstä. Pitäköön huolen vaan omasta ulkonäöstään. Mulle yksi ukko sano kerran että "pitäis varmaan laihduttaa" johon sanoin että "niinkö" ja se vastas että "niin". Teki mieli huutaa perään että vittuako se sulle kuuluu minkä kokinen mä olen. Mutta en viittyny kun se olis voinu alkaa huutmaan takasin joten pidin suuni kiinni. Ens kerralla en kyllä pidä, mun paino on mun asia eikö kenenkään muun vaikka ulospäin näkyykin että olen ylipainoinen. So what, itse mä kiloni kannan ja juo kuolen nuorena niin omapa on elämäni =)

Yhteistyössä