alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

Meillä on kyllä nimistä väännetty jonkin verran kättä. Erikoisemmat nimet on meidänkin lapsilla, mutten halua ollenkaan vierasperäisiä kirjaimia. Esikoisen nimi oli muuten hyvä, mutta toinen nimi oli miehen mielestä liian pitkä joten kaivoin lyhyemmän version ja olen oikestaan tyytyväisempikin tuohon nykyiseen versioon. Toisen kanssa mietittiin kanssa kovasti mikä olisi hyvä nimi yhdistelmä. Kun esikoiselta 1. nimi oli ehdoton niin toisen kanssa toinen nimi oli minulle se josta olisin pitänyt kiinni kynsin hampain. Nyt kolmannelle tiedän ensimmäisen nimen jos tulee tyttö.. Tosin miestä pitäisi vielä uskotella että nimi on oikeasti hyvä.. *hymyää* Mut eiköhän se siitä. Mielipide nimestä voi kuitenkin muuttua vauvan syntymän jälkeen niin en aio liikaa stressata itseäni asialla vaan mietitään asiaa tarkemmin kun vauva on syntynyt.

Tänään soitin neuvolaan ja kysyin eilisen sokerirasituksen tuloksia ja ne olivat normaalit. Rv:llä 26 sit uudestaan tarkastamaan tulokset kun kuulemma keskiraskaudessa arvot helposti nousee.

tulia & viljami 13+1
 
Täällä nyt onnellisesti kotona sairaalareissun jäljiltä. Eilisen illan ja viimeyön olin tiputuksessa ja nyt paljon parempi vointisena kotona. Pitäs nyt käyttää tilanne hyödyksi ja alkaa siivoomaan ... vielä kun voi....

-kyrsä EI OKSENNA ja nappula 9+6
 
Tulin näin pikaiseen kuumehouruissa sanomaan terve :wave:

Juu, elikkä mulle nous eilen kuume ja yskänkin sain kaupan päälle. Tosin oli vain 38 astetta ja toinen rinta tuli sika kipeäksi ( ei kuitenkaan rintatulehdus ) ja on kosketusarka :( Noh, viime yönä sitten kolmen aikaa tuntui siltä että olin puoli kuollu ja kokeilin lämpöä. Mittari näytti 38,7 ja mies sitten haki mulle lääkettä. Kuume laski muutamaksi tunniksi ja nous taas 38,5 ja ei kauaa niin mulla oli jo 39,2 astetta :kieh: joka paikkaa särkee ja olen niin sekaisin kuin olla ja voi. Mies antoi toi mulle taas lääkettä ja sain hetken nukuttua, mutta kuume laski vain 38 asteeseen. Äsken pakotin itseni käyttää koiran pihalla ku päätä särkee niin pirusti, mutta mutta.. arvatkaapa mitä? - mä unohdin koiran sisälle :LOL: Nyt on hiukan parempi olo, mutta tuntuu siltä että kuume taas nousee :(

siinä oli asteita kerrakseen ja tulen lukemaan teidän juttuja myöhemmin kun on parempi olo. nyt oli vain pakko keksiä jotain tekemistä ku muuten tulen hulluksi :snotty:
 
Noniin, olin sitten päivystyksessä tiputuksessa :( menin niin huonoon kuntoon. Sain jotain vahvaa kuumelääkettä ja sillä meni ohi onneksi nopeasti. Tulehdusarvot oli 38, eli ei kovin paha, mutta joku tulehdus kuitenkin on.. No, sain reseptin rintatulehdukseen vaikka lääkäri sanoi ettei sellaista ole kun on rintoja kokeili. Mutta varmuuden vuoksi, koska rinta on niin helv kipeä :kieh:
Saas nähdä pysyykö kuume pois. Jos ei pysy niin sit on mentävä heti takaisin. Sairaalaan kun pääsin niin kävely oli yhtä horjumista ja meinas monta kertaa lähteä jalat alta + mun jalat puutui kävellessä :/ että sellaista! Tosi tosi mukavaa :(
 
Toivottavasti paranet pian JanuLiitus!! :hug:


Meillä on ihania ultrauutisia. Voih että pieni ihminen todellakin konkretisoituu, kun ultrassa näkee. Tuntu tosi jännältä oikeesti tajuta että hei mähän olen ihan oikeesti raskaana. Ja masussa polski tyytyväinen ja kaikin puolin kunnossa oleva pikkuinen. Ihanasti siellä haukkoi vettä ja venytteli ja laittoi jopa jalat ristiin.

Nyt sitten vaan odotellaan seuraavaa neuvolaa tuolla elokuun loppupuolella. Sinne asti pitäisi pärjätä. Onneksi voi töllistellä toista kuvista, vaikkei muuten saakaan vielä kontaktia. Ja eiköhän ne liikkeetkin jo tunnu sit seuraavan neuvolan aikoihin. *hymyää*

tulia & viljami 13+4
 
Eli LindaH23....23.......Rovaniemi................(esikoinen)...LA 20.3-2009

Plussasin ekan kerran 14.7 jolloin menkkojen ois pitäny alkaa,tein toisen testin sit 16.7 ja sekin plussaa näytti..oli sit pakko uskoa että raskaana ollaan:)
RV 6 alkoi tänään... eka neuvola vasta RV 9+5 (21.8)

Tällä hetkellä on kauhea yskä,kutittaa kurkkua ja laatta meinaa lentää.. kuumetta oli eilen ja toissapäivänä,päätä särki ja flunssaa.. Toivottavasti olo helpottaa,MA ois töihin meno taasen..
Ja sentti kertaa puoltoista rakko jalkapohjassa,tosi kipee,ei tiä miten kävelee...

 
JanuLiitukselle Kovasti paranemisia :hug:

Tulialle onnea ihanista ultrakuulumisista! :flower:

lindan ja raitsun toivotan omasta puolestani tervetulleiksi =)

Itse selvisin laivamatkasta hengissä kaikinpuolin. myöhään eilenillalla kotiuduttiin! Laivalla söin kun porsas enkä oksentanut kertaakaan. Vaan annas olla kun kotona tänäaamuna heräsin niin jo taas laatta lensi kaaressa :headwall: Mikä siinä on, ettei muualla oksenna kun himassa??? ei voi tajuta.... Miehelle heitin, et taidan muuttaa hotelliin asumaan kunnes viikkoja on 20, mut hmm,hmm... Pitäis ehkä olla himppusen sitä rahaakin :D

-nyt hommiin.

-kyrsä ja nappula 10+2
 
huomenta taas pitkästä aikaa :)

meillä yhteydet taas pätkiny useamman päivän niin ei ole voinut tulla tännekään lueskelemaan kuulumisia :D mutta jospa tää nyt pysyis hetken päällä..

JanuLiitus pikaista paranemista sinne,vähän myöhässä :D toivottavasti oot jo kuumeesta päässy eroon.

tervetuloa uudet mukaan! :)

tulia lle onnittelut pienen ihmeen näkemisestä :heart: vauva tulee heti paljon todellisemmaksi kun sen kuvasta näkee :)

mitenkä KYRSÄLLÄ on ultrat siellä? eli onko np-ultrat ja rakenneultrat teilläpäin ilmaisia?
kai siinä on vaan joku sellainen että kotona sitä kerkeää ajatella enempi sitä huonoa oloa ja helpommin sit lentää laattakin :D laivalla taas on niin paljon muuta tekemistä, et ei muista käydä oksentaan välissä :)
oot näköjään kerenny jo tiputuksessakin käydä yön :( on se surkeaa kun joka raskaudessa joutuu kestämään noinkin kovat pahoinvoinnit :whistle: toivotaan että se menis ohi viim. sillon viikolla 12+ niinku monet kirjat "lupaa".. :)

missä triple??? *ei oo näyny vähään aikaan niin heti huolestuu* :/

jane ja "jättiläinen" :) 32+3
 
Jane: Joo, tääl on np-ultra ja rakenneultra. Mulla olis np-ultra 16.8 jos en nyt ihan väärin muista. Ei ne ilmasia ole, sen 22? joutuu maksamaan minkä joka kerran kun lärvinsä sairaalaan näytttää, mutta ei pahan hintasia ollenkaan. Voisin vaikka haluta joka kuukausi maksaa tuon summan, että näkis sen toukan siellä :heart:
 
Jännästi jossain ultrat maksaa ja toisaalla ei. Meillä ei maksa mitään. Tosin en sit tiedä et tehdäänkö rakenneultran jälkeen vielä joku synnytystapa-arvio äitipolilla tms. Tampereen käytännöt on mulle ihan uusia kun aiemmat odotuksen on ollu Kuopiossa. Ja toisaalta tehdäänkö synnytystapa-arviota edes uudesti synnyttävälle. Liekkö siihen on tarvetta. Ei pysty muistaa ku edellisestä kerrasta on melkeen kolme vuotta.

Mutta järkky miten paha olo voi iskeä yllättäin ja puskan takaa. Varmaan tää lämmin keli vielä tekee sen että vaikka muuten vois suht hyvin niin kuuma ja alkuraskaus ei vaan yhtään sovi yhteen. MUR! Ja yöks! Pariin päivään ei oo ruoka oikeen maistunu, mutta pakkohan sitä on syödä kun muuten iskee ihan voimaton ja todella pahoinvoiva olo. Voisiko johtua mahan kasvusta?!

Jotenkin tuntuu että alkuraskauteen verattuna pahoinvointi on voimakkaampaa, mutta enemmän sidottua aamuun. Ja väsymyskin tuntuu muuttuneen painostavammaksi. Ikäänkuin pakottaa nukkumaan, kun ihan alussa väsymys ilmeni enemmän vaan aloitekyvyttömyytenä ja aikaisempana nukkumaanmenoaikana. Nyt tarviis nukkua päikkäritkin. Teeppäs se töiden ja autokoulun lomassa. Blaah! Onneksi ajoluvan pitäisi napsahtaa elokuussa kun kaikki ajotunnit on suoritettu. Täytyy hoitaa hommansa niin hyvin että pääsee kerta rykäyksellä läpi. Ja sit vaan ajelemaan. :D


tulia & viljami 13+5


Vielä täytyy lisätä että vauva tuntuu edelleen hieman epätodelliselta asialta, mutta ultrakuvat on maailman suurin aarre ja niitä täytyy ihailla silloin kun kaikista suurin epäusko iskee. Kotidopplerit on niin kalliita ettei sitä viittis muutaman viikon takia ostaa edes käytettynä, kun parin viikon tai viimestään kuukauden päästä pitäis liikeet jo tuntua. Olisko kukaan halukas vuokraamaan tai lainaamaan omaansa?! :LOL:

Seuraavaan neuvolaan on kolme viikkoa ja siihen mennessä uskoisin että masu alkaa työntyä näkyviin ja liikkeet tuntua, mutta sillon kuulee taas sen ihanan jumputuksen, joten sitä odotellessa. *hymyää*
 
Kiitoksia KYRSÄ B)

Olen nyt toipumassa tuosta kauheesta flunssasta ja kuumeesta.. kuumetta ei oo ny 2päivään ollu,päätä ei säre.. nyt tosin yskittää kovasti ja kunnon tervalima irtoo kurkusta ku on tullu reippaasti vähennettyä tupakanpolttoa.. Pe poltin 3,LA 2,5 ja tänään en yhtään Normaalisti menis selaset reippaat 10savuketta päivässä...

Muutaman päivän on kyllä ollu etova olo... pitäny miettiä mitä voi syyä,ja varsinki ku maha kurnii ja on nälkä niin sillo tosipaljon alkaa oksettaa... :ashamed:

Vitamiineja en syö olleskaan... paitsi nuita lidlin ja pirkka yms. poretablettivitamiineja olen joskus syöny säänöllisestikin ja tunsin oloni silloin kylllä virkeämmäksi.. en tiä onko net sallittuja sit??

LindaH ja vaavi 6+1
 
Linda: Onnea tupakoinnin lopetuksesta! Koita pitää pintasi! Ja nyt ei ole todellakaan tarkoitus saarnata ym., mutta kyllä se tupakoimattomuus on niin paljon parempi sille kasvavalle sikiölle. Itse lopetin kun esikoista aloin odottamaan (17-vuotiaana) ja sillä tiellä edelleen mennään =) Niin moni minun tuttu, joka on polttanut raskauden aikana on saanut lapsia, joilla on ylivilkkautta, astmaa, allergiaa tai ovat syntyneet ennenaikaisina ja siitä syystä kauheita komplikaatioita tullut vastaan. teksisi mieli sanoa heille, että katsovat peiliin, mutta en näe syytä riitaantua heidän kanssaan ja siksi pidän pääni kiinni.... :whistle: Sen tupakoinnin vaikutuksen voi nähdä vaikka vasta kouluiässäkin...
odottajan oppaasta lainattua: "kun tupakoit, hengität sisääsi häkää. Se on samaa myrkyllistä kaasua, jota tupruaa auton pakoputkesta. Veressä häkä valtaa osan hapelle tarkoitetusta paikasta-siksi tupakoitsijan hengitys on yleensä kiivasta. Sikiön veri sitoo 2 kertaa enemmän häkää kun äidin veri. Lisäksi häkä vaikuttaa sikiössä pidempään kun äidissä. Jos äiti polttaa päivän viimeisen savukkeen klo:23.00, on häkä poistunut klo:6.00 seuraavana aamuna. Lapsen elimistöstä häkä ei poistu yhtä nopeasti-siitä on puolet jäljellä seuraavana aamuna. Jos äiti polttaa useita kertoja päivässä, on sikiön veressä kokoajan häkää Tupakointi raskauden aikana supistaa myös verisuonia istukassa, siitä seuraa sikiön huonompi hapen, veren ja ravinnon saanti. Ultraäänitutkimuksessa voidaan nähdä kuinka sikiö reagoi kun äiti polttaa savukkeen. Kuvissa näkyy selvästi kuinka läpsi vääntelehtii voimattomana ja epätoivoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. Liikkeet vähenevät ja hengitysliikkeet muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonkun aikaa kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen." Ei tosiaan ollut tarkoitus saarnata vaan tukea sua ja rohkaista lopettamaan! :)
Vitamiineista: itse syön kalkkitabletteja ja multivita raskaana oleville, ei ne kauaa sisällä pysy, mutta iankin ne koitan joka päivä saada edes kerran alas asti :LOL:

-valivali kyrsä ja nappula 10+2 :ashamed: ei oikeasti ole tarkoitus syyllistää nyt ketään...
 
Kiitoksia kyrsä:)

Empä ole asiaa kuullu noin sanottavan mulle,siis tuosta häkähommasta yms. oon vaa jostai lukenu et tupakointi voi vaikuttaa lapsen hedelmällisyyteen..en muuta... tuota en ole ajatellutkaan sit yhtään!
Olen tänäänkin ratkennu polttaan mutta ei se lopettaminen voikaan olla nii yksinkertasta.
Sain tuosta kyllä kannustusta tosi paljon B)

Sie jaksoit nähdä vaivaa noin paljon,kiitoksia :flower: :hug:

Toivottavasti saan nyt pian lopetettua kokonaan sitten....

LindaH ja vaavi 6+1
 
huomenta! :wave:

tänään loppui sit ukolla loma.. :/ saa taas yksin värkätä lasten kans päivät..
hankala vaan ison mahan kans nostella lapsia :) ja kun poika meillä vielä sellainen että haluaa olla koko ajan sylissä :whistle:

vitamiineista mä en oo tässä raskaudessa syönyt vitamiineja ollenkaan..mutta edellisellä kerralla söin niitä raskaana oleville tarkoitettuja vitamiini tabletteja..aika kalliita vaan olivat ja piti pari purkkia ostaa että riitti koko raskausajalle..

LindaH23 onnea kovasti sinulle kun yrität lopettaa tupakoinnin :) minulle myös sanottiin ultrassa kun keskimmäistä odotin että tupakointi vaikuttaa vielä murrosiässäkin lapseen, kuulemma monesti tupakoivien äitien lapsilla on ylipainoa murrosiässä..
itse esikoiselta lopetin tupakoinnin vasta 7kk:lla :ashamed: ja poikaa kun odotin en saanut lopetettua ollenkaan..vähensin kyllä tosi paljon, mutta eipä sekään paljon vaikuta.. enkä ole saanut kokonaan lopetettua vieläkään :ashamed: muutama tupakka menee edelleen päivässä..enkä edes ymmärrä miksi pitää muutaman tupakan takia edes polttaa :whistle:
mä kai oon yks niistä joille lopettaminen on todella vaikeaa...

jane85 ja rv 32+4
 
Hyvä Linda, ettet pahastunut mun "saarnoistani" =)

JanuLiitukselle piti sanomani, et teidän koira on saman niminen kun meidän esikoinen :LOL: Eilen vaan tuolla mitäs nyt-palstalla pyörin ja katselin teidän kuvia. Suloisia lapsia sulla ja ihana koira :)

-kyrsä ja nappula 10+3
 
:wave:

KYRSÄ no kaippa tuo nimi sopii molemmille :D itse en osaa enää kuvitella sitä muutakuin koiralla, mutta ihanan nimen olette valinneet :heart: Kiitos, onhan nuo muksut ihania :heart: :heart:

... jee, minä olen jo suht terve. Sairaala reissun jälkeisenä yönä nous kuume viel 39 asteeseen, mut sain sen sit panadolin ( 1g ) voimalla laskemaan ja nyt on jäljellä vain kauhea yskä ja hiukan viel poskiontelontulehdusta.. Nyt jatkan valokuvien tulostamista :D

JanuLiitus ja tytöt =)
 
Jane85 tänään en oo yhtää polttanu mutta jotenki minusta nyt tuntuu nii kaukaselta että lopettasin kokonaan.. toisaalta olen itselleni antanu luvan korkeintaan 3savukkeesen.. mielellää se 1-2.. sitä ku on vaa tottunu polttaa monta vuotta yms...vaikeeta,mut ei se tunnu vaikeelta et vaik 1päiväs polttas...aika hullua(ko)?

Kahviakaan en nyt ole juonu 4päivään,kipiänä ku olin ja ei oo sen takia ollu pääsärkyä nii aattelin että ei nii paljo sit tota tupakkaa tee mieli,ku se on mulla ollu yleensä se et kahvin jälkee pakko polttaa...

Mutta päivä kerrallaan

LindaH23 ja vaavi 6+2
 
moikat!

hienoa LindaH23 että olet pystynyt olemaan tänään polttamatta.. :)
samoin on minulla ollut koko ajan, että otan päivän kerrallaan ja katselen, mutta kuitenkin yritän koko ajan olla mahdollisimman pitkiä aikoja polttamatta että ei tarvis enempää polttaa päivässä kun se 5. eikä enempää minulla ole mennytkään kun sen verran. joskus vähemmänkin ja sit on ollu niitä päiviä että ei ole tehnyt mielikään yhtään ja olen ollut polttamatta pari päivää..mutta silti se vaan ei onnistu kokonaan..sitä on niin kai kiinni siinä (itse olen polttanut 12v:Sta asti, eli 12vuotta :eek: hui kauhea... :ashamed: :ashamed: )
turhaapa sitä puolustelee mitenkään itseään mutta itse olen tyytyväinen että olen pystynyt tosi paljon vähentämään..
toivottavasti pystyt lopettamaan tai ainakin vähentämään reilusti.. :) se olis hienoa..

 
Jane85 Menny nyt sit koko päivä polttamatta, teki tossa mieli pari kertaa ja mietin että käynkö...mutta aattelin uuestaan ja en oo polttanu:)
Parempi se on kokonaan koittaa olla ilman... aattelin että keuhkot ja muut puhistuupi nikotiinista,tervasta yms..ja alkaa olee parempi olo sitten... Toivotaan.

Mutta kannustaa kyllä ku ajattelee ettei enää "myrkytä" lastansa...

LindaH ja vaavi 6+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja LindaH23:
Jane85 Menny nyt sit koko päivä polttamatta, teki tossa mieli pari kertaa ja mietin että käynkö...mutta aattelin uuestaan ja en oo polttanu:)
Parempi se on kokonaan koittaa olla ilman... aattelin että keuhkot ja muut puhistuupi nikotiinista,tervasta yms..ja alkaa olee parempi olo sitten... Toivotaan.

Mutta kannustaa kyllä ku ajattelee ettei enää "myrkytä" lastansa...

LindaH ja vaavi 6+2
:hug: Onnea! :flower: Alku aina hankalaa, mutt kohta huomaat unohtanees koko tupakat.
Itse olen nyt ollut siis 7 vuotta polttamatta, jota ennen poltin 5 vuotta. Vieläkin kun joku sytyttää tupakan (paitsi tän kestokrapulan kanssa..) niin ihan melkeen vesi herahtaa kielelle :D ja pakko myöntää, et aina kun viihteellä olen (silloin joskus tooosi harvoin) niin poltan AINA! Mutta onneksi en yhdestä illasta enää koukkuun jää!
Mahtava juttu, että pystyt olemaan polttamatta! Mun mies vannoi, että lopettaa vasta haudassa, mutta kun minäkään en polttanut niin hänkin pikkuhiljaa huomaamattaan harvensi ja lopulta huomasi, että on ollut jo viikon polttamatta. Tämä tapahtui siis 6 vuotta sitten :) eli äkkiä sen unohtaa sen tupakan.

 

Yhteistyössä