alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

Kyrsä Kiitoksia onnitteluista ja kannustuksesta :hug:
nyt on aika helppoa ku töissä kukaa ei polta ja mieskään ei oo ku muutaman käyny polttaan... Toivotaan nyt että se lakko kestää ja alkaa nyt sit tästäpäivästä =)

LindaH ja vaavi 6+2
 
Heissan! :wave:
Liittyisin seuraanne, ikä 22, esikoisen laskettu aika 7.3 + mies ja 2 koiraa :D

onko joku jo ruvennut näin aikaisessa vaiheessa (8+jotain) miettimään omaa synnytystään?
Mulla on lievä synnytyspelko (kohdistuu lähinnä henkilökuntaan..) ja oon kirjannut jo omia toiveita itelleni ylös.. (samoin kuin miehelle tehnyt varsin selväksi että jos vauva kuolee kohtuun niin minähän en rupea kuollutta vauvaa synnyttään alateitse vaan se leikataan nukutuksessa.. kammo ajatuskin, menee kylmiä väreitä kun miettiikin että joutuu kokemaan sen kaiken tuskan ja kivun, ja minkä takia? huh)
mies on varmaan ihan hermona jo kun synnytykseen vielä kuitenkin hetki aikaa ja joka päivä tulee jotain mieleen siitä.. :LOL:
 
huomenta! :wave:

garbalolle tervetuloa mukaan :) lisäilen sinutkin tuonne meidän listaan..mistäpäin muuten olet? jos laitan senkin tuonne listaan samalla?
enpäs ole ainakaan itse sen kummemmin ajatellut synnytystä kun aina vasta loppuajasta eniten, kai se mielessä kuitenkin on tainnut käydä alussakin..
kannattaa neuvolassa keskustella jos nyt mietityttää jo noin kovasti, siellä osaavat varmasti antaa oikeaa tietoa asiasta :) ja se kyllä on ihan normaalia että kaikki asiat mietityttää ja pelottaa varmasti :) muistan kyllä esikoista odottaessani että kaikki mailman asiat synnytyksestä ym. kävi mielessä. Hyvä että pystyt kuitenkin miehelles kertomaan tuntemuksistasi jne.. :)

mitäs tänne muuta?

meillä tyttö jäi eilen mummun luo yökylään kun mentiin päivällä siellä käymään :) että tässä on sit vietetty pojan kans ihan kahdenkeskistä aikaa piiiiitkästä piiiiiiiitkästä aikaa... :) on ollu jotenki niin hiljaistakin että tähän vois melkein tottua :D ja poikakin ihan ihmeissään kun ei sisko oo koko ajan lääpimässä ja viemässä leluja kädestä :LOL:
jeps, mut palailen lueskelemaan taas myöhemmin kuulumiset. :)

jane ja rv 32+5
 
just hoksasin vasta tuon raitsun tuolla toisella sivulla, meillä onki laskettu aika molemmilla syyskuussa :) vain muutaman päivän heitolla.
taisit olla tuolla syysmassukoissakin, jos en nyt ihan väärin muista :) itse lopetin sinne kirjoittelun kun ei kerkeä jutuissa pysyä mukana ollenkaan, sitä on niin hidas ja kiireinen et ei jokapäivä kerkee lueskeleen :D
 
Tervetuloa uusille.

garbalo Kyllä minäkin olen miettinyt synnytystä jonkin verran. Minulla ehkä outo pelko, mutta toivon vain että synnytys onnistuisi alakautta, kun minua ajatuskin keisarinleikkauksesta pelottaa.

Ootteko te muuten matkustelleet vauvojen kanssa? Tiedän, että suunnittelen nyt vähän pitkälle näitä asioita, mut sellanen mä oon. Eli pitääkö esim. parin kuukauden ikäisellä olla passi?

memmu ja rv 14+5
 
garbalo sekin varmaan on ihan yksilöllistä että millaisia kokemuksia on sairaaloista..itsellekin jäi esikoisen syntymän jälkeen paskat fiilikset kun kätilö oli joku vanha käntty joka ei ilmeisesti hyväksynyt nuorta synnyttäjää..tuli sellainen olo että vittu, mä haluan kotiin täältä synnyttään :LOL: mutta onneksi vuoro vaihtu just ennen tytön syntymää ja siihen tulikin mailman ihanin kätilö joka auttoi vauvan ulos ja si minunkin mielen paremmaksi.
itseasiassa joka sairala reissulla mitä olen ollut, on huonoja ja hyviä kokemuksia..ja aina huonot on johtunut näistä yli kypsistä vanhoista hoitajista jotka on ilmeiseti vittuuntunut työhönsä.. :whistle:

memmu84 en oo itse niin kauas matkustanut ainakaan että olis passia tarvinnut..mutta uskon että jonkinlainen "todistus"/passi täytyy olla vauvallakin..kai sit sellainen joka on liitetty samaan passiin äidin kanssa..en usko että omaa passia tarvii..apua! viisaammat, taas auttakaa :D en tiiä.. nyt heitit aika pahan.. :LOL:

jane ja rv 32+5
 
Toinen päivä tupakoimatta B) ei oo oikeestaan tehny ees yhtään tiukkaa....

Tänään kun töistä tulin niin innostuin siivoamaan kotona... toki jätin hommia vielä huomisellekin,etten niska limassa raada... hih

Pahaa oloa on meinannut ola mutta on pitäny heti vähän jotai syyä ennenku maha alkaa murisee kovin,muuten siitä pahasta olosta ei tuu mitään ja etoo kaikki... yöh
Eilen sit herkuttelin vähän,ostin pakan jäätelöä,pienen levyn suklaata.. teki niin mieli.. jäde meni miehen kans syödessä,kun ei oo pakastinta.. suklaata vielä jälellä:)

LindaH ja vaavi 6+3
 
Memmu: joo pitää 2kk ikäisellä olla oma passi. Enää ei voida liittää äidin/isän passiin vaan oman vaativat. Mun ystävä elää osan vuodesta suomessa ja osan espanjassa ja he ovat aina joutuneet passin hommaamaan, naurettiinkin yhdessä heidän kuopuksen passikuvalle kun hän on siinä 3 vkoa "vanha" :LOL:

Ei nyt kai muuta... Paitsi, että suoraan sanottuna VITUTTAA kun tänään meidän neiti (4,5v) meni istumaan kavereidensa kanssa yhden heidän kaverin auton katolle :eek: Katto painautui sisään ja nyt odotellaan huomista ja sitä mahdollista laskua :headwall: Onneksi lasku jaetaan kolmen perheen kesken ja varmaan vakuutuskin kattaa, mut harmittaa silti!

-kyrsä ja nappula 10+4
 
KYRSÄ just ton takia mä en halua uutta autoo, vaan tollasen vanhan ruppanan mistä voi ite suoristaa katon pamauttamalla sisältä :LOL: Ei paljon haittais jos meidän autoon vm-89 tulis joku klommo kattoon.. :D Toista vois olla jos ois joku -03..

Linda paljon tsemppiä sulle lopettamiseen, meilläkin miehellä menossa just sama projekti. Se onneks sai pleikkari 3 helpottamaan urakkaa, nyt se voi pelata koko päivän (ollaan lomalla) eikä tarvi miettii tupakkaa. Meitä on nyt täällä 2 hyvin kiukkuista ihmistä :whistle:

Mulla oli heinäkuun alusta noin puoleenväliin asti tosi tosi paha olo, oksentelin välillä ihan koko päivän. Sitten rupesin veteleen b-vitamiinia (sellasta missä on b6-vitamiinii, kun lääkäri sano et se auttaa pahoinvointiin) niin se helpotti ihan todella paljon! Nyt kuitenkin on tullut vähän takaisin tota yökötystä, eli siis ei voi oikein lähteä minnekkään eikä tehdä mitään urheilullista kun koko ajan tuntuu et nyt oksentaa.. |O :x voi mur.

Mun hyvä ystävä saa kanssa vauvan melkein samaan aikaan kun me, (niille oli kyllä tosi yllätys että heille vauva tulee) mutta on tosi kiva kun on kohtalotoveri täällä ihan lähellä. Siinä on vaan se huono puoli että joka kerta kun se on kertonut et miten pahaa sillä on tehnyt ni mä oon saanut samat oireet! :kieh: :LOL: vähänkö ärsyttävää!
"oksensin tänään töissä", ni enköhän mäkin lähde oksentamaan vaikka olis ollut pari päivää ihan ok olo! :eek: Sanoinkin sille et mä en puhu enää sen kanssa ennenku sillä on hyvä olo :)
 
GARBALO: ei tuo heidänkään auto ole kun max vm-94, mutta tasan repivät joa sentin minkä irti saavat :headwall: Niin ärsyttävä perhe muutenkin. Olimme joskus hyviä ystäviä, mutta riitaannuimme ja nyt elellään kireillä väleillä.... :/ Ihme akka kaikenkaikkiaan!
 
:wave: täällä vielä yhtenä kappaleena ollaan, vaikka tosin väsyneenä. :)
en varmaan viikkoon oo käynny kirjottamas tai jtn, anteeksi hirveesti ja taisin jo Janenki huolestuttaa :ashamed: tosiaan oli sellanen 3 päivän putki tos aikasemmin et supistuksia lykkäs ja sai vuotaa limaa ja vanhaa verta. nyt päivät menee kasas pysymiseen ja lepäämiseen mut onneks parempi olo ku parikin päivää sitten. kontrollia odotelles joka taitaa olla 4 päiväkö?! taas hyvin muistaa.. jos sitten sitä ennen ei tarvi lähteä ottamaan supistuksia estävää lääkitystä..
poitsu sai lasit ja pikku hiljaa harjottelee käyttöä mut huomasin että ovat jotenki "isot" kun valuu nenälle niin helposti että joudun siihen virkkaamaan pidikenauhan kun liikkeestä ei löytyny oikeanlaista kun tunkevat niihin aina muoviosia jotka sitten painaa takaraivoon. :/
likan masukin on kivasti palautunu vaikka välillä sitten luumua antaa mut eip enää oo hetkeen tarvinu ulostuslääkkeitä. mikä kivintä, on ollut ihana huomata että ovat ruvenneet leikkimäänkin jonkin verran yhdessä ja tytsy opettaa sanoja pojalle ja tukee kävelyssä pitämällä kädestä kiinni vaikka pihalla :heart: kyllä ne nahisteleekin mut sitten söpöstelee istumalla vierekkäin ja katsomalla kirjaa, poika aina näyttää sormella kuvia ja sanoo että tämmönen :LOL: :heart: työn uhma vaan saa hampaat kiristymään ja taas sitä saa hävetä ku huutaa niin naapuriin asti varmasti kuului kun ikkunakin auki :ashamed: yrittää sitten vaikka väsyttää rauhassa selittää ja pysyä johdonmukaisena. kauppareissukin oli vaan huutoa kun ei osannut päättää istuuko kärryissä vai sellassessa autossa. vaihto mieltänsä niin kauan että päätettiin laittaa kärryihin ja sitten huudettiin ja potkittiin yms. koko reissu. ja anoppi tietenkin äkkää samaan kauppaan ja nauraen tuumaa isoon ääneen että kyllä sen huomaa kun Rantanen on kaupassa, kaikista äänekkäin aina. ja pyh! |O
yhä edelleenkin lapset eivät ole ainoastaan tullut mieheeni vaan myös minuun..
okei, tiedän että voin joskus olla pikkumainen mut kirjaimellisesti tuo ämmä ottaa mua pannuun |O varsinkin sillon kun tulee ilmottamatta oven taa ja sisälle päästyään syöttää karkkipussit lapsille ennen ruokaa, asettelee verhoja, menee makuuhuoneeseen (jonka oven laitan kiinni yleensä kun vieraita) ja rupee arvostelemaan sisustusta tai kertoo kuinka paljon ihanenman päiväpeiton osti Kreikasta! ja tietenkin kävelee kengät jalassa ympäri kämppää minä rikkalapion kans peräs ja jos satun huomauttamaan asiasta olen kesken kasvuinen kakara ja mies katsoo hiljaa "alistuvasti" vierestä.. :kieh: anteeksi taas purkaus.. joskus menee yli sietokyvyn..

niin muutes :LOL: tervetuloa uusille! taas näin hyvin tänään huomioin.. :ashamed:

täällä oli jtn juttua tupakoinnista ja itse voin myöntää että tupakkaa poltan vaikka myös vähentänyt, paras tietenkin lopettaa. paremmat syyt ainakin siihen on ku että jatkais.. voisin tietenkin sanoa miksi polttelen mut eipä tuollaista auta puolustella kun lapsi valitsee mielummin savuttoman. mies polttaa tosi paljon ja ite kiristelen hampaita, tekee pahaa katsoa kuinka toinen polttaa niin paljon. eikä kiva sitten jos ite polttaa päiväs pari, tuntuu että toinen haisee tuhkakupilta saati heittää kunnon pusua pyytäessä :x ekan kohdalla lakos suurimman osan aikaa eikä edes pystynyt pahoinvoinnilta, toisen kohdalla poltin silloin tällöin, kolmannen en ole muuta kun vähentänyt ja toisaalta säästänyt hermoni. todellakin nostan hattua niille jotka eivät polta jos ei muuten niin oman terveyden takia ja säästää siinäkin ihan sievoisen summan jo kuukaudessa!

Januliitus onnea pikkuiselle vielä nimestä ja vielä jos en kerennyt sanomaan :hug:
toivottavasti olet parantunut jo rintatulehduksesta. kuinkas muuten isonpi rinsessa on nyt sitten suhtautunut? joko kiinnostunut vaavin hoidosta? :) ite jaksanut kaiken yöheräilyn keskellä?

KYRSÄ: voi eikä!! auton katolle :eek: :kieh: minua ketuttaa jo puolestasi! ei ole kiva maksaa toiselle tuolaisesta vahingosta.. toisaalta lapsilla on vilkas mielikuvitus ja porukassa "tyhmyys" tiivistyy. onneksi sentään eivät keksineet muuta kuin istua vaikka tuhoa sekin teki tarpeeksi :kieh: itse saman ikäisenä suunnilleen kuulemma päätin laittaa naapurin auton uuteen uskoon pesemällä hiekalla. :ashamed: kyllä koivuniemen herra lauloi kun kotona kuulivat! en kyllä omille lapsille sitä anna joten harmittelisin vaan hammasta purren ja varmasti enää koskaan niin kävisi kun keksin vaikka lattian pesua ohjelmaksi koko laumalle :kieh:

paljonko muuten teillä päin mansikat maksavat litralta? meillä kaupasta 4,5e ja pihalla ekan kerran halvemalla tänään 3,5e/l mut siltikin ihan älyttömän kalliita että ei viitti kun litran harvase ostaa. :/ mustikat ja vadelmat kaikkea muuta ku kotimaisia joten en oo niitä sitten edes kattellu, eihän ne edes niiltä näyttäny vaan joltain mansikan kokosilta kumipalloilta ainaki mustikat :eek:

takas sänkyyn ja koitan nyt jaksaa vähän enenmän hivuttautua tännekkin ;)

triple ja tossutin 29+1 :heart: mukamas jo :eek:
 
garbalolle peesi. :D meinaan tuosta autojutusta.. meillä toyota carina 2 ja -89 kyllä se moottori pelaa mut pellit ei :LOL: joten muutama lisäkuhmu vois tuoda kauneutta :LOL: harmillista että löytyy noita sitten jotka nyhtää vaikka olisi nyhdettävää..
 
Triple: Meillä kans kinastelua mun toisen ystävän kanssa (jonka lapset olivat myös siellä auton katolla) noista rangaistuksista. Kun kuulemma pitää olla kovempi rangaistus, mitä enemmän menee korjauksiin rahaa! Ei toi 4,5v ymmärrä rahan päälle muuta kun, että sillä ostetaan, mutta tänäänkin olisi halunnut 10 senttisellä mennä kauppaan ostaan jätskiä. Meillä on aina sama rangaistus istuu sit auton katolla tai tönäisee toista! SE ON AINA VÄÄRIN ja siitä seuraa tapauskohtaisesti 1-2 päivää kotiarestia. Hyvä esimerkki on esim. jos heittää toista kivellä ja tulee kuhmu, se oli väärin ja niin ei tehdä. Kotiaresti paukahtaa päälle heti. Mutta jos heittää toista kivellä ja toiselta lähtee näkö niin se on SILTI sama rangaistus, koska teko on sama, ei seuraus. Lapselle pitää tehdä selväksi mitä saa tehdä ja mitä ei ja näiden arestipäivien aikana niitä asiota mietitään yhdessä kotona. En tiedä ollaanko ainoa perhe, joka näin ajattelee, mutta me toimimme omalla tavallamme ja harvinaisen kilttejä lapsia meillä kuitenkin on :heart:
 
KYRSÄ: minusta ihan toimiva ratkaisu sinulla ja vielä parempi kuin se että koivuniemen herraa persuksille antais :D pidä tuosta kiinni, se sopii teille ja lapset saavat opetuksen. ei sitä tarvitsekkaan mahtua samaan muottiin muiden kanssa. :) itse antaisin myös kotiarestia ja mielestäni se sopii vielä tuota ikää ajatellen. sitten kun murrosikäinen voisin pantata viikkorahasta tai laittaa tekemään kotitöitä rahan eteen koska kyllä tuon ikänen tietää mitä saa tehdä ja mitä ei jossakin määrin ainakin jos auton katolla pitää pyllytellä :D
 
Kyrsä mä oon osittain ite sun kanssa samaa mieltä tosta rangaistusjutusta ainakin vielä noin pienellä lapsella. Eri asia sitten kun on isompi lapsi että ymmärtää tekonsa. Tai kai sekin sitten riippuu siitä teosta. Emmä tiiä enää :LOL:

mutta ehkä mä sit ajattelin sitä et mitä vanhempi lapsi ni sitä kovempi rangaistus samasta teosta. Esim. toisen tönäseminen: 3v ei vielä niin tajua mitä tapahtui/teki kuin sitten taas ekaluokkalainen. Meillä ei o lapsia vielä ni ei o tarvinnut tuota rangaistusjutta miettiä :D
Sen verran kuitenkin että jäähynurkka, aresti ja viikkorahapimitykset on varmaan sitten niitä keinoja jolla mennään, ja sitten on joku luvatun jutun peruminen esim jätskiä ei tuukkaan jollei o syöty kunnolla tai jotain. Ehkä mä nyt silti eka keskityn tähän ensimmäisen hellittelyyn ja leikittämiseen kun on vasta rv8+3.. :LOL: :D

Mä mietin tota autoa; jos siellä on 4 jotain 5 vuotiasta, ja on noinkin vanha auto niin hyvänen aika sen kuhmunhan saa itekkin suoristettua. Kurjaa että ovat tuollaisia nyhtäjiä jos väkisin on pakko jotain keksiä..
Mä vaan muistan kun oon ite 15-vuotiaana ollut meen auton katolla hiomassa sitä :D Siis ihan käskettiin mut sinne kun isotveljet oli liian painavii, mut meil olikin maasturi sillon :D Eipä mennyt katto klommoille. Oli mulla kivaa siellä koneella hinkata kattoa :D :LOL:
 
huomenta!

Lindalle onnittelut tupakoimattomuudesta :heart: jätskiä on mennyt meilläkin ihan kiitettävästi tämän kesän aikana :D ja mansikoita oon ostanu jo yhteensä 15kg...3 laatikkoa :D pikkusen on jotain mielihaluja ilmeisesti.. :)

KYRSÄ ahaa, se on muuttunu se passi homma..no hyvä tietää itsekin jos sattuu matkoille lähtemään lasten kans joskus :)
tuosta sinun jutustasi tuli mieleen kun itse myös lapsena n.(5v) olin kaverin kans "löytäny" romuauton (kupla, joka ei oikeasti ollut romuauto :LOL: vaan väliaikaisesti käytöstä pois)
kuviteltiin että löytäjä saa pitää ja pistettin se koko auto palasiksi :D kattoon tehtiin isoja reikiä, renkaat naulattiin maahan kiinni (ettei se vaan lähe itsestään ajeleen)
ikkunat rikottiin kaikki ja konepellin altakin löytyi mukavia pikku osia :LOL:
sillon tuli meidänkin vanhemmille jonkun verran maksettavaa :whistle: nyt voi jo nauraakkin sille asialle, mutta sillon ei paljon naurattanut ketään...
osaan kuvitella kuin vituttaa varmasti maksaa.. ja vielä sellaiselle ihmiselle jonka kanssa ei ole edes väleissä :kieh: ja vanha autokin vielä..kai sen olis saanu suoristettua ihan ominkin avuin :whistle:
itse olen myös samoilla linjoilla rangaistuksen kanssa..meillä tytöllä on käytössä jäähypenkki tällähetkellä..ja kun isommaksi kasvaa, kotiarestin luultavasti otan käyttöön.


triple no minä kerkesin jo hiukkasen huolestua kun ei alkanut kuulumaan :D
hyvä että kaikki on kuitenkin hyvin ja vielä edelleen yhtenä kappaleena :)
mä oon niitä mansikoita tosiaan ostanu jo 3 laatikkoa (yhdessä laatikossa 5kg) ja laatikko on täällä maksanut 25e.. nyt ilmeisesti vähän halventunut. aika kalliitahan ne on mutta niin hyviä ettei ilman voi olla :D
toivotaan ettei sulla ne supistukset kovin pahene ja kovene ettei tarvi lääkitykseen ruveta..

meillä tytöllä nousi kuume viimeyönä..onpa outoa kun toinen vaan pötköttelee ja kattelee rauhassa telkkarista lastenohjelmia :/ yleensä aina niin vauhtipäällä ettei perässä pysy :D

jane85, rv 32+6
 
Tervehdys tännekkin nuorille tuleville tai jo oleville mammoille =)

Täällä kovasti odotellaan synnyttämään pääsyä, tuli tehtyä harjoitusreissu maanantaina aamuyöstä, mutta eipä kohdunsuun tilanne edistynyt 3 sentistä mihinkään ja supistuksetkin lakkasivat aamun koittaessa... Ensi kerralla ehkä sitten pääsee jo tositoimiin.
Tuli tuolla reissulla kuitenkin nähtyä pojun tilanne, että siellä on kaikki hyvin - virtaukset on hyvät, vauva vastaa viikkoja ja lapsivettäkin on reippaasti =)

Voi taas olla turhaan huolehtimatta :heart:

Nyt vaan odottelen että mies pääsis jo pois sairaalasta :(

chilitin ja Väinö 39+0 :heart:
 
"rangaistuksista"
Meillä myös käytössä tuo kotiaresti kun ei oikein muutakaan rangaistusta ole keksitty, lapset 4v3kk ja 5v7kk.
Asutaan suht isolla kerrostaloalueella ja pihalla lapsia on enemmän tai vähemmän ja nämä minun tytöt ovat hieman "yllytyshulluja", tietävät kyllä mitä ei saa tehdä mutta silti lähtevät etenkin hieman isompien lasten mukaan typeryyksiin.
Olemme käyneet useaan otteeseen läpi asiat joita he eivät saa tehdä, ja jos näitä yhteisiä sääntöjä rikotaan seuraa rangaistus 1-2 päivään kotiarestia, riippuen tietenkin siitä mitä on tehty.

Kyllä melkein jokaviikko jompikumpi on arestissa :D

Esimerkiksi muutaman kerran ovat karanneet naapurin likan (jo kouluikäinen) kanssa kauppaan joka sijaitsee noin 200-300 metrin päässä, mutta vieressä kulkee kovasti liikennöity autotie. Ovat saaneet kovan puhuttelun ja muutamaan päivään ei ole tarvinnut mennä sitten pihalle keskenään ollenkaan - koska niin kauan kuin ei ymmärrä rahan arvoa eikä osaa edes lukea, ei ole mitään asiaa kauppaan mennä, eikä varsinkaan ilman lupaa.

Näen parvekkeelta lähes koko pihan, joten uskallan kyllä antaa lasten olla keskenäänkin pihalla, vaikka sydämentykytystä välillä aiheuttavatkin :kieh:
 
CHILITIN: Meillä lapset 6v,4,5v ja 2,5v ja isommat tosiaan saavat keskenään olla pihalla. Tässä on ihana suojaisa piha, jossa asuu paljon lapsia ja kaikki iältään 0-7 vuotiaita. Meillä myös jompikumpi isommista on ainakin kerran viikossa kotiarestissa. Meillä on 3-kerroksiset kerrostalot ja reilu vuosi sitten esikoinen oli kiivennyt meidän talojen katolle. Siitä seurasi niin iso rangaistus, ettei poika päässyt kahteen viikkoon ilman äitiä ulos. Toki siis pihalla olimme, muttei itsekseen kavereiden kanssa saanut poika olla.

Mutta soitin sinne vakuutusyhtiöön ja ne lupasivat korvata kaiken meidän osaltamme. ONNEKSI! Tietty on se omavastuu-osuus, mut se on onneksi vaan reilu 100?. Just kattelin ikkunasta, että olivat itse nostaneet sen auton katon pystyyn, kyllä siinä jotain jälkiä on, mut katsotaan nyt paljon KOITTAVAT kusettaa meiltä rahaa. Vakuutusyhtiössä sanottiin, että pitää kirjata ylös kaikkien osapuolten vakuutusyhtiöt ja niiden kesken jakavat sen korjauslaskunkin, ja sen jälkeen vasta lähettävät meille sen omavastuuosuuden laskulla. Näin se on parasta niin eipä tarvi rahojamme antaa tolle perhelle lainkaan. Vaan korjaamo lähettää vaan suoraan laskun vakuutusyhtiöihin. Kylläpä parani mieli!

NIIN ja sori kaikille, jotka ovat ihan pihalla... Eihän tää asia kuulu tänne odotuspuolelle tippaakaan, mut tuolla mitäs nyt-palstalla sataisi vaan paskaa niskaan :LOL: Kuinka vastuuton äiti olen ym.... :whistle:

Tänään en ole oksentanu vielä kertaakaan B) JAHUU!

-kyrsä ja nappula 10+5
 
chilitin, terve pitkästä aikaa :) viikot vierähtäny äkkiä sinullakin.. tulehan kertomaan synnytyskuulumiset sitten kun aika koittaa :D mä oon alkanu nyt kans miettiin paljon tulevaa synnytystä ja kun pojan syntymästä on kohta vuosi niin se on tosissaankin vielä hyvin mielessä :D :whistle: mutta luulenpa että kun viikkoja alkaa oleen enempi minullakin niin sitä vaan toivoo että tulis jo ulos tuolta :LOL:
mutta joo, tulehan sit kertomaan kuulumisia tännekin kun teille poika syntyy :)
onnea synnytykseen! :hug:

jane, 32+6
 
triple Mä oon käynyt poimimassa mansikoita, ja täällä maksaat itsepoimittuina 2.5 e/litra.

Pitää varmaan kysellä matkatoimistosta tuosta passiasiasta, et miten pian ristiäisten jälkeen voi lähtä reissuun, kun varmaankin pitää sit olla nimikin siinä passissa... niin ja siinähän taitaa mennä 4 viikkoa, että saa sen passin. Meillä vaan on tullut tavaksi käydä ennen pääsiäistä matkoilla, eikä raaskis nyt jättää väliin. Töiden takia kun ei kesälle voi oikein suunnitella mitään, niin tuo on sopiva ajankohta. Niin ja nyt kysyin vanhempianikin mukaan, ne ei oo matkustaneet ollenkaan ulkomailla ja nyt vihdoinkin kuulosti siltä, että voisivat lähteä, yleensä sanovat etteivät uskalla. Vauva taitaa kyl vaikuttaa asiaan, äiti kuulemma haluais hoitaa sitä siellä matkalla :)
 
Uusille tervetuloa! :wave:

Äippä 84:lle lämpimät onnittelut naimisiin menon johdosta! :flower: Ja kaunis nimi tytöllä! =)

JanuLiituksen pikkuneiti saanut myös tosi nätin ja vähän erikoisemman nimen! =)

).(: Oon tosiaan ollut töissä pitkiä pätkiä nyt viime viikkoina, vapaat ollu melko tiukillaa, siksi mua ei ole paljoa täälläkään näkynyt. Välillä oon pikaisesti saattanut käydä lukaisemassa teidän kuulumisia, mutta omat kommentit/kuulumiset on sitten jäänyt kirjoittamatta... Ollu nyt muutenkin niin hyvät ilmat ettei sitten vapaalla ollessakaan ole tahtonut malttaa paljoa sisällä istuskella... ;)

Viime viikon loppupuolella mulla oli parina päivänä sellaista omituista (?) kipuilua alamahalla ja soittelin sitten terkkarilleni asiasta. Hän tuumasi hetimiten, että moneltako pääset, samana päivänä tulemaan. Kävin sitten pikaisesti ultrassa kesken työpäivän ja kipuilujen aiheuttajaksi paljastui kasvukivut. Vauva oli massussa kasvanut ihan hirmuisesti ja kovasti siellä liikuskeli ja jumppasi menemään, ja sydän jumpsutti ihanan tasaisesti!
Meinasi terkkari, että lepo auttaa (tiesi, että teen suht fyysistä/kuormittavaa työtä ) ja olisi järjestänyt sairaslomaa - mutta en huolinut, vielä ainakaan. Lupasin panostaa vastedes huomattavasti enemmän lepoon ym. ja nyt ei sen tyylisistä kipuiluista ole enää tietoakaan!

Nyt on ensimmäistä kertaa äitiyshousut jalassa muutoinkin kuin sovitusmielessä! :D
Maha on alkanut jo vähän "pömpöttämään" ja omat tiukemman oloiset farkut on ruennut puristamaan ja tuntumaan etenkin istuessa ikäviltä. Nämä mustat (hieman collari-housujen tyyppiset) housut tuli H&M:ltä, olin tilannut jo aiemmin ennakkotilauksen talvikuvastosta.
Äitiysfarkut on vielä tyystin hakusalla, mieluisia kun en ole vielä löytänyt. Liekkö sitten vaatimukset niin kovat, kun haluaisin niissä olevan levenevät lahkeet, stretchiä, mahan päälle tuleva resori ym... :whistle:

Muutoinkin oon jaksellu aivan hyvin, pientä väsymystä on ajoittain, mutta muuten ei mitään erikoisempia oireita/vaivoja ole ollut. Kovasti vauvan ensimmäisiä liikkeitä odottelen... :heart:

Nyt kuitenkin säntään jo ruoan laittoon, kohta tulee mieskin kotiin.

- Sirpula ja Pikkuinen rv 15+5 :heart: -
 
jane85 Tulen kyllä kertomaan kuulumiset kunhan tästä jakaudutaan :D
Niin tuo odotusaika on vierähtänyt nopeasti että huh, viimeinen kolmannes mennyt kyllä tosi nopeasti, kun alku taas tuntui menevän matelemalla...


Unohdin sitten tänään käydä neuvolassakin kun lähdin miestä katsomaan sairaalaan, jotenkin unohtui koko asia :ashamed:
Pitänee huomenna soittaa, että olisko siellä vapaita aikoja vielä tälle viikolle...
 
Hellou..

Pikaisesti vaan kirjottelen tuosta rangaistusasiasta. Meillä on siis maaliskuussa 4w täyttänyt poika ja parin viikon päästä 3w täyttävä tyttö. asutaan maantasalla kerrostalossa ja meillä on pieni oma piha, joka on leikkipihaan päin. Lapset saavat olla keskenään pihassa, mutta jos pihassa ei osata olla ihmisiksi (juostaan sukkasillaan, kun kengät on jäänyt johonkin tai ei pysytä pihassa tms.) niin sisälle pääsee parin huomautuksen jälkeen ja samana päivänä on turha enää ruinata itsestään ulos.

Lyömisestä, huutamisesta, tönimisestä tms. on rangaistuksena käytössä ensin huomautus, sitten tilanteen mukaan napsu tai arestipenkki. Täältä löytyy varmaan monta, jonka mielestä napsu ei ole hyväksyttävä rangaistus, mutta mä en oikein tiedä. On siis käytössä, mutta on enemmänkin äitin tai isin tottumuksesta kiinni tämä asia. Pitäis keksiä oikeudenmukaisempi ja fiksumpi tapa rangaista ja päästä eroon hermostumista seuraavasta napsusta. Yritetään.


Uskaltaako täällä tunnustaa kärsineensä/kärsivänsä masennuksesta? Tai hakeneensa keskusteluapua? No tunnustan silti tuli sit mitä tahansa kommenttia. Kun kuulin odottavani kolmatta tajusin että mun on oikeesti haettava apua itselleni. Hoitaakseni itseni vihdoinkin kuntoon, jotta osaisin olla parempi äiti lapsilleni. En siis ole väkivaltainen lapsia kohtaan, mutta vihan ja hermostumisen tunteita on vaikea käsitellä.. Niihin nyt sit haen apua.. Lisäksi olen nuorempana ollut terapiassa useamman vuoden, mutta en osannut avautua. Ollaan myös käyty pari- ja perheterapiassa. Ja nyt jatketaan vielä perheterapiassa oman terapeuttini suosituksesta. Parisuhde onneksi saatiin kuntoon, osittain noin 6kk terapian ja osittain molempien aikuistumisen ja muutoksen halun vuoksi.


Mutta nyt oon purkanu sydäntäni ihan tarpeeksi.


tulia & viljami 14+1
 

Yhteistyössä