alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

:wave: iltaa ja hammassärkyjä :headwall:

KYRSÄ: aijai.. iteltä ei koskaan ole hampaita poistettu, mitä ny joskus nappulana revitty pari maitohammasta rautasten tieltä :D reikiä ei ole ollut koskaan, paitsi edellisvuonna sanoivat että yksialkava. viisaudenhampaita tullut 3 ja tästä vimpasta yksi nurkka vasta tullut :/ välillä turvottaa ja teettää mätää sitten taas voi olla kuukauden päivät ettei särje ja taas..
ehkä se nyt viimein tulis kokonansa. tuo hedelmälihojen kaapiminen oli loisto idea! kuullostipas jotenkin pelottavalta :| :LOL: ite tykkäänhirveästi puputtaa hedelmiä ja varsinkin sellassia mehukkaita kuten persikka. :)
kattoin et kirjotit tos janelle et oli lääkäri valitellu kohdun kokoa.. omalla kohdalla tapeltiin kauan tämän vauvan lasketusta. np-ultra ja rakenneultra tehtiin pääterveysasemalla jonka mukaan menee siis nykynen la 12.10. sitten kontrollissa käyn äippäpolik. keskussairaalas ja he aina sano että on isompi että laskettu pitäis olla aivan kuun alus. lääkärit siis väittelivät keskenään mikä on oikea laskettu ja päädyttiin tähän myöhempään loppujen lopuksi koska todettiin että ero ei kuitenkaan niin huomattava ja jos vauva kasvaa "liian" suureksi katsotaan tilannetta uudestaan. kummallisia juttuja.. :eek: ite meinasin repiä pelihousut..

Januliitus eipäs ollut sitten kiva reissu :/ eihän ne voi periä 22 euroa lapsen käynnistä?! :eek: alle 15v pitäis olla ilmasia ellei yksityinen. meiltä kans otettiin 22 poliklinikka maksuja pojan silmälääkärillä käynnistä ja aijotaan soittaa potilasasiamiehelle koska kuulemma ei sais periä maksua.

tulipas mieleen että poika saa nyt sitten silmälasit kun tippahoitoa ei löytynyt. raasu toinen kun vasta kävelemään oppi ja nyt tungetaan ne lasit. kävin optikolla pojan kans kattomas laseja jotka teetetään ja ne oli ihan kauheat! :'( en voinnut mitään sille että rupesin itkemään kun poika katsoo ihmetellen pullonpohjien läpi. no, nyt pitää odottaa 2 viikkoa että saadaan. sairaala kirjotti meille maksusitoomuksen laseista mutta olivat laittaneet hintarajan! :eek: eli sairaala maksaa vaan 65e ja loput eli n.130e jää meille maksettavaksi. joudutaan teettämään vuoden päästä viimeistään uudet, kuinka voidaan maksaa joka kerta satojaeuroja |O mun pitää kyllä selvittää kaikki porsaanreiät noista asioista..
nyt katsomaan lapsukaisia..

triple ja tossutin 27+5
 
triple kyllä se 22 euroa pitää maksaa koska se on sairaala käynti. normi terveyskeskus käyntiä ei tietenkään tarvii maksaa, eli sairaala käynti on asia erikseen. harmi sinänsä.. :(
voi teidän poikaa, toivottavasti tottuu pian laseihin. Minulle tulee jo paha mieli sinun puolesta ja pojan puolesta kun joutuu nuin pienenä saamaan hirveät lasit. No kylläpäs sairaala maksaa vähän :eek: :/ ja kerta ne pitää viel uusiakin, niin kalliiksi tulee. Mites vakuutus. onko teillä sellaista että saisi omansa sitten pois?

...meillä mies töissä vielä n. tunnin verran :kieh: ja mä tahtoisin sinne päivystykseen hakee uutta kuuria ettei sunnuntain ristiäisissä olis näin tuskanen olo :| mut kun en jaksais enää näin myöhään sinne lähtee :snotty: laiska kun oon. mut nyt myöhäiseen ruoan laittoon :wave:
 
tulin vaan lukemaan teidän jutut täältä :D tää tyttö on kattokaas näköjään niin kiireinen nykyään ettei kerkee kirjotella :D väsyttää niin kovasti et ei jaksa keskittyä :ashamed:
JanuLiitus, olisit hakannu sen lääkärin sinne ja tunkenu ne puntarit sille ahteriin :p
jaksuja tulehduksen kans, toivottavasti olo helpottaa enne ristiäisiä :/

triplelle kans jaksuja hamppien kans :hug: inhottavaan aikaan vielä pukkaa päälle nuo tuommoset vaivat ja kivut kun ei varmasti voi ottaa vahvempaa lääkettäkään :)

KYRSÄ, jospa teillä vaavi onki vanhempi kun mitä on viikkoja :) meillä kans sydänäänet kuului neuvolassa tosi selvästi jo 9 viikolla ja ultrassa sit selviskin et vaava on 6pv vanhempi :) laskettua aikaa eivät lähteneet kuitenkaan muuttamaan minulla.

tänään kävin lääkärissä taas tarkastuksessa ja taashan ne supparit oli paikkoja kypsytelly lisää.. :( kanavaa vielä sentti kuitenkin jälellä..sisäsuu ei auki onneksi :whistle:
ei olis vissiin kannattanu siivota ihan kaikkia kaappeja kerralla :D täytyy ottaa nyt loppuaika toooooosi rauhallisesti :)
sf huitelee yläkäyrillä ja oli jo 32cm :eek: että ei vissiin ihan pieni poika oo tulossa :LOL:
tai mistäpä senki tietää sit kuitenkaan :)

jep, mutta nyt tää lähtee johonki tästä koneelta :wave:
jane ja rv 31+1
 
Januliitus:Jaksamisia rintatulehduksen kanssa :hug: Toivottavasti ristiäiset menee hyvin!

Triple: kyllä mullakin ihan silmät kostui kun luin, että noin pikkuiselle lyödään vaan lasit päähän :/ Mutta kuitenkin ne on varmasti pojan omaksi parhaaksi. Kyllä toi on ihan epäreilua, että jouutte joka vuosi uusimaan ne ja mistään ette sitä rahaa takasin saa, paitsi tietty jos on vakuutus.
Meillä on myös aina peritty tuo 22? kun sairaalaan nokkamme tungetaan. Esikoisella oli alkuvuodesta lonkkatulehdus (5v silloin) ja kaksi kertaa jouduimme vielä kontrollissa käymään, eli 66? meni sinnekkin. Noi ei ole koskaan kivoja kuluja. Mutta mitäpä ei olisi valmis lapsen eteen maksamaan. Ainoaa vaan, et tosiaan aika turhalta toi januLiituksen käynti kuulosti jos saman olis saanut neuvolassa ilmaiseksi :/

Jane: Mulla on ovulaatio jossain ihan ihme kohdassa. normaalisti kun se on siinä kierron puolivälissä niin ei mulla vaan B) Aina on ultrassa veikanneet lasta viikkoa isommaksi, mutteivät ole lähteneet muuttamaan päiviä. Ja tosiaan noi kaikki syntyneetkin 1-2vko:a ennen laskettua. Mutta tästä kun kävin siinä "varhaisultrassa" niin sen mukaan vastasi aivan viikkoja.

-kyrsä ja nappula 9+0
 
Meillä poitsu on sairastanut 6kk putkeen korvatulehdusta. Joka kuukausi käynti lääkärissä, kun oli 4vko välein kontrolli. Kun vein pojan lääkärin (tk) tiesin jo että poika on oikeasti kipeä vaikkei kuumetta ollutkaan kun huusi öisin unissaan ja muutenkin oli erilaisen oloinen kun normaalisti. Terveyskeskuksen lääkäri katso korvat ja kurkun ja mittas kuumeen ja totes ettei lapsessa ole mitään vikaa. Juuri ja juuri suostui kirjottamaan lääkärissä käynti päivälle saikkua ettei mun tarvinnu viedä lasta hoitoon ja kun itsellä tarvitsi olla todistus lapsen sairaudesta.

Melkein itkin kun mentiin kotiin kun lapsi oli muka täysin terve.. Naapurin mammalle kun asiaa valittelin niin kehoitti oitis soittamaan ja varaamaan ajan lähellä sijaitsevalle yksityiselle lääkärille, josta olivat saaneet hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Kello oli jo lähemmäs kuusi, mutta soitinpa silti sinne ja sain kuin sainkin ajan vielä samalle illalle ja lasten lääkärille. Aika oli 18.30, olin lasten kanssa kolmisin kotona ja lapset olivat jo nukkumassa. eikun pikainen soitto anopille joka hurautti pikapikaa vahtimaan nukkuvaa kuopusta ja isommalle toppapuku yökkärin päälle ja kärryihin. Oltiin tasan puolelta lääkärissä.

Lääkärin ei tarvinnut kuin kurkistaa korviin kun hän totesi ärhäkän korvatulehduksen (siinä meni usko tk lääkäreihin). Ja kurkkuun kurkistaessaan totesi myös kurkussa tulehduksen jota varten kirjoitti viikon sairasloman pienelle (poika oli silloin 2w 8kk). Antibioottia sit vielä kehiin ja 60e lasku kouraan. Kiitos.

Hyvästä hoidosta saa maksaa, mutta siellä käytiin joka ikinen kerta koko kierteen ajan. Lyhyempi tarkastusaika n.10min maksaa 40e ja pidempi 15-20min 60e. Onneksi anoppi on pystynyt auttamaan kustannusten kera sillä tälle lapselle olisi todellakin kannattanut olla kunnon vakuutus joka korvaa kaikki mahdolliset lääkärikäynnit.

Lasten lääkäri siellä yksityisellä kyllä sanoi että sellaisen ihmisen joka ei ole joko lasten- tai korvalääkäri on todella vaikea tarkastaa esikoisemme korvia.. Ovat kuulemma rakenteeltaan vaikea lukuiset. Mutta pääasia on että järkyttävät yöhuudot ja se tuska mitä kipu pojalle aiheutui loppui muutamassa päivässä antibiootin aloittamisesta.

Edelleen ollaan siellä tarvittaessa käyty, kun esikoisella on edelleen ajoittain korvatulehduksia (pitäis taas varata kontrolliaika), mutta nyt tilanne ei ole enää päässyt niin pahaksi kuin mitä se oli ennen yksityisellä käyntiä. Kyllä oli joka euron arvoista hoitoa vaikka euroja meni ja tilanne oli tiukka kun isi oli armyssä ja äiti opiskeli.

Hyvästä hoidosta ja asiantuntemuksesta olen äärimmäisen kiitollinen, enkä esikoista enää muualle hoitoon viekään. Pikkuiset kuumeet tms nyt ehkä menee tk:ssakin, varsinkin kun lääkäri siellä vaihtui, mutta korviin ei koske kuin luottolääkäri.


Sorry. Tuli kauhee vuodatus enkä tiiä liittyykö mitenkään mihinkään. Tuli vaan mieleen kun oli puhetta noista lääkärikuluista.

tulia & viljami 12+4
 
:wave: heissan.. nyt kun kerkesin tähän kääntymään.

kiitos tsemppaamisesta tuon hampaan kans. onneksi tänään sellanen päivä että näyttää antavan kipu periksi ja mätää ei ole enenpiä kerännyt. B)

ite kans kävin noista pitkän listan läpi että mistä saa maksuttaa eilen ja ikäväkseni jouduin todeta että 22e joutuu pulittamaan aina, joka siis enimmäismäärä. taitaa sitten kuitenkin aina ottaa tuon enimmäismäärän hoidosta huolimatta. en nyt muista että missä lakipykälässä luki (eilen siis katsoin, säädetty 2002) poliklinikka käynnin enimmäis laskutettava hinta on 22e ja sen perimeselle ei ole ikärajaa mikäli on kyse sairaalasta ja jos päivystys on yhteisesti terveysaseman ja sairaalan (esim. siiretty sairaalan päivystykseen) peritään ainostaan maksu 18 vuotiaasta ylöspäin.
eipä siinä mitään kyllä maksan tuon 22e että saan pojalle hoitoa mut sitten välillä tuntuu että saa odottaa lääkäriä 2h ja sitten pikatarkastus onko oikeutta laskuttaa.. :/ hintakatto on kuitenkin noille yli 500e jonka jälkeen ei enää velota käynneistä. me ollaan maksettu jo käynti maksuja huhti-heinä yli 300e joten kyllä tuntuu jo, mut pakko on hoitoa saada. korvata ei mistään suuntaa..
sitten otin noista pojan silmälaseista selvää. sairaala maksaa nyt linssit ja sitten niistä kehyksistä sen päälle 60e, meille siis jäi maksettavaksi vain osa noista kehyksistä ja silti hinta tuo. :eek: järkyttävän kalliit vaikka sairaala kustanti suurimman osan! eli meille 130e ja niille loput. maksettiin osa kehyksistä ja sitten ne ihme kiemurat jotka korviin tulee. onhan tuo hyvä asia että sairaalakustanti nyt suurimman osan kun olis voinnu olla paljon enenmän mut sairaala tekee sen vaan kerran vuodes kuullemma. eli jos lasit katoaa tai menee rikki on meidän ostettava lasit ja maksettava kaikki. yhden linssin hinta on n.175e ja jos kehykset.. kääk sehän on yli 400e! vakuutusta ei kuulemma kannata laittaa kun korvaavat vain murto osan. esim. jos lasit halvimmat 260e, vakuutus korvaa 60e ja loput jää itelle ja itse vakuutuksesta pitäis vielä maksaa.. hoh hoijaa.. toivottavasti edes joku ymmärsi mitä yritin tuossa sanoa :ashamed: toivon kuitenkin että poika saa kaiken avun noista laseista vaikka maksavatkin, se ei olisi kiva huomata että apu ei ollut sen arvoista.

jane: itellä samaa vikaa että joutuu vähän niin ku potkasemaan itteensä liikkeelle ettei menis vaan sängys makoiluksi :ashamed: toisaaltahan se on hyvä että lepää mut ite aina sitten tunnontuskissa kun en jaksa lapsia "paapoa" tai tehdä suurempia askareita kuten mieskin tänään pesi 3 koneellista pyykkiä, imuroi, järjesteli tavaroita yms. sain mä nyt ruuan tehtyä ja pestyä lattian mut en mitään erikoisempaa... nytkin mies tuli kysymään että millonka katsotaan yhdessä vauvan tarvikkeita netistä, joku vauvaliike se oli. ihana toinen vaikka välillä järjen vie.. :LOL: :heart: sulle se tekee varsinkin hyvää että lepäät, sentti jäljellä :eek: no, onneksi on vielä mahdolliduuksia päästä loppuun. ite pääsin pojan kohdalla vaikka noin oli mut kuitenkin mulla viikkoja muutama enenmän.. :| nyt 2cm jäljellä mut luottavaisin mielin. :) sf 32 :eek: itellä 24 viimeksi ja painoarvio 1160g vaikka eihän ne suoraa olekkaan verrannolliset. meinaako tehä sulle painoarvion? tuossa tais KYRSÄ kysyäkkin..

tulia: :hug: sulle halituksia ja hampaan kiristys moisesta toiminnasta :kieh: eikö ehdottanut korvien putkittamista? tulisi lapselle mukavemmaksi ja pitenmän päälle varmasti edullisemmaksi, ainakin luulisin. :eek: ite kun en apua saannut kun odotin poikaa ja itellä poskiontelontulehdus, kolme lääkäriä kävin eikä antibioottia myöntänyt koska ei nähnyt märkäpesäkkeitä eikä uskonut kun sanoin että tiedän millonka mulla on koska sen sairastan joka vuosi. menipäs sitten räkä otsaonteloon ja totesin etten apua saa, soitin Vaasan kaupungin hallintoon, sitä kautta johtavalle lääkärille. pyysi kollegan puolesta anteeksi ja sano että saan kävellä läheisimpään apteekkiin, siellä lääkkeet odottamassa. se lääkäri kuunteli asiani puhelimitse ja pystyi toteamaan että poskiontelontulehdus rään koostumuksenkin puolesta mitä moni lääkäri ei voinnut. on se kummallista kun saa vaatimalla vaatia apua että saa ihan vaikka räkätautiin. :kieh: pelkkä kuunteleminenkin olisi plussaa. toivottavasti ei koskaan enää tarvi näin pitkälle mennä saadakseen apua. jos antibiootit eivät olisi pureneet (mitä lääkäri epäili) olisi edessä ollut tyhjennys letkulla, sepä olisi ollut kiva.. no, toivottavasti ette joudu enää moiseen tilanteeseen. itsellä mennyt melkeinpä jo usko avun saamiseen silloin kun sitä tarvitsisi. melko usein myöhään mut parempi tietenkin kun ei millonkkaan.


triple ja tossutin 27+6

 
triple: Marraskuun lopussa -06 todettiin tulehdus ekaa kertaa ja kesäkuun lopussa kontrollissa oltiin siinä tilanteessa että poika oli syönyt lukemattoman määrän antibioottikuureja ja kärsi vakavasta kuulonalenemasta. Kuulonalenema todettiin sillä ettei päässyt 3w neuvolan kuulotesteistä läpi ja lääkärin mukaan oli itsestään selvää että kuulo heikkenee huomattavasti kun on kärsinyt niin pitkään niin rajusta korvatulehduksesta.

Silloin kesäkuun lopussa lääkäri ehdotti korvien putkitusta ja siitä kieltäydyttyäni kehoitti menemään toiseen yksityiseen sairaalaan keskustelemaan korvaspesialistin kanssa. Sivulauseessa hän myös sanoi että kesällä rankkakin tulehdus voi parantua lähes itsestään ilmeisesti sään vuoksi.

Putkituksesta kieltäydyin omien ja sisareni negatiivisten kokemusten perusteella. Meiltä molemmilta korvat on putkitettu ja putkituksen vuoksi tärykalvo on jouduttu noin 10w iässä paikkaamaan leikkauksessa. Putkitus ei myöskään meidän tapauksissamme auttanut korvatulehduksiin vaan minullakin oli aina syksyisin ja keväisin korvatulehdus minkä vuoksi korvaleikkausta jouduttiin useaan otteeseen siirtämään ja lopulta hieman tinkimään vaatimuksista joita leikkaus olisi vaatinut. Joten putkitus ei helpottanut elämäämme pätkän vertaa vaan jouduimme molemmat lisäksi toipumaan leikkauksesta, jonka seurauksena kävin viiden vuoden ajan vuosittaisessa kontrollissa.

Mutta takaisin lapsukaiseeni. Kesä -07 meni kaikenlaisen sählingin keskellä; isi tuli kotiin armeijasta, kesäloma, hääjärjestelyt ja muuta pienempää.. Joten pojan korvien tutkituttaminen ja mahdollisesta operaatiosta keskusteleminen jäi kun poika vaikutti terveeltä ja tyytyväiseltä. Elokuun puolivälissä kävimme kontrollissa tarkistamassa korvien tilanteen ja tunnustin lääkärille, ettemme ole saaneet operointiasiaa eteenpäin. Lääkäri kurkisti pojan korviin ja totesi että teitte todellakin hyvän valinnan. Korvat olivat lähes täysin parantuneet, vain pientä punoitusta löytyi. Lääkäri kirjoitti mietoa antibioottia vauhdittamaan alkuun päässyttä paranemista ennenkuin syksyn kosteat kelit ehtisivät taas aiheuttaa tulehduksen pahenemisen.

Kuukauden päästä kontrollin tulos oli huojentava, kun korvat olivat täysin terveet. Hurraa!!! Mutta tuleva syksy ja talvi pelottivat silti. Onneksi kaikki on mennyt hyvin ja ensimmäinen tulehdus tuon kierteen jälkeen todettiin noin 1,5kk sitten. Toivottavasti vastaavanlainen kierre ei enää uusi.


tulia
 
hei vain :wave:

tännehän paljon on kerenny tulla tekstiä, melkeen pitää alkaa useammin käymään että pysyy jutuissa mukana :D

KYRSÄ jaa, sulla on kaikki syntyny ennen laskettua aikaa :) minulla tyttö syntyi 40+6 ja poika 39+3 ja ne on ultrissakin olleet ihan viikkoja vastaavan kokoisia :) tämä nyt sitten jostain ihme syystä on kasvanu ihan mahottomalla vauhdilla ja nyt oon sit kommenttia kuullutkin (viimeksi tänään) että ootko varma et ei kaksoset oo tulossa ku niin iso maha ja vielä kuitenkin pari kuukautta jälellä :) itse kun en mikään iso ihminen ole (alle 158cm ja 54kg) poika kasvaa ihan yläkäyrillä koko ajan..viimeksi rakenneultrassa on tehty painoarvio ja yläkäyrällä sekin oli..ja tuo sf-mitta kans huitelee yläkäyrän yläpuolella..muuten ei mitään painoarviota oo tehty tän raskauden aikana..saapa nähdä sit syntyykö poika enne laskettua aikaa :D veikkaisin et tää on aiemmin hedelmöittynytkin kun ovulaatiot tais olla minullakin hieman sekaisin kun niin pian synnytyksen jälkeen tulin taas raskaaksi :) ja raskaustestikin näytti positiivista viikkoa ennen kun olis pitänyt edes menkat alkaa..
toivottavasti vaan ei kovin potra poika sieltä tule, että mahtuu alakautta tulemaan :LOL:

tulia ymmärrän kyllä oikeen hyvin jos luotto mennyt tk:n lääkäreihin, itsekään en tk:ssa käy kovin mielelläni..itse olen sairastanut korvatulehduksia myös lapsena monen monta kertaa ja tk:ssa lääkäri alko kerran katsomaan että onko tuubit lähtenyt korvista ja jumalauta että se kävi kipeetä :'( onneksi mun äiti vei mut yksityiselle ku olin niin kipeä ja siellähän selvis et tk:n lääkäri oli katsoessaan korviin, työntänyt tuubit molempien korvien tärykalvosta läpi :whistle: meinas et voi kuulo lähteä molemmista korvista,mutta onneksi kuulo on säilynyt kuitenkin suht normaalina.
itse en lapsia veisi korvia tarkastuttaan samaan paikkaan, kun itsellä niin kauheita kokemuksia sieltä. yksityiselle mieluummin maksaakin että katsovat ja jotenkin tuntuu että yksityisellä ne monesti on paljon ammattitaitoisempiakin kun noi tk:n lääkärit..ja tuntuu että ne myös välittääkin ihan erilailla.


triple juu, eli ei oo oikeaa painoarviota tehneet kun silloin rakenneultrassa ja sekin huiteli yläkäyrillä..vähän on alkanu mietityttään synnytyskin ja hieman pelottaakin kun vielä on edellinenkin synnytys niin elävästi mielessä :/ eihän sitä tosiaan tiedä vaikka se oliskin sit pieni vauva, vaikka sf- huitelee missä sattuu :D täytyy neukun kans hieman keskustella asiasta ja kysellä jos saisin jonkunlaisen painoarvion vaavista vielä :)
melko kalliit on teillä pojan lasit :eek: paljon on jääny silti maksettavaa teillekin niistä, vaan minkäs sille voi kun lasit on saatava pienelle :( ja sen verran pieni poitsu teilläkin vielä et lasit saattaa helposti mennäkin rikki niin kovassa menossa :whistle: ihan järjettömiä hintoja yksistä laseista/linsseistä, ei olis uskonu ihan heti :eek:

jane ja rv 31+2
 
Huomenta päivää :D

No johan on tekstiä tullut, puoliakaan en enää muista vaikka just ne luin :ashamed: :D Tässä ollaan koko aamu siivoiltu ku kolmen aikaa olis ne ristiäiset. Oikein hiki on ku pitäny juosta huoneesta toiseen ja pikku tyttöä pitäny välillä syöttää, niin Janna juoksee jaloissa minkä kerkee :D Yhden aikaa pitäis minun vanhempien tulla tänne kattoo muksuja, että päästää tekee vielä viime hetken ostokset. Onneksi minun vanhemmat on tehnyt kaikki tarjottavat ( voileipäkakku, täytekakku, keksit sun muut.. ) joten ei ole mun tarvinnu niitä stressata. Muutenkin tarpeeksi touhua ku pikku tyttö vaatii nykyään niin paljon huomioo. Mikä on toisaalta niin ihanaa, niin saa hyvän tekosyyn olla tekemättä kotitöitä :whistle: :D

triple no johan tulee lasit kalliiksi :/ Mut pojan kannalta ne on hyvä olla. Ja tuo vakuutus juttu on kyl aika plaah suoraan sanottuna. Niiden pitäis kyllä korvata kaikki kulut mitä laseihin menee. Mitäs hemmetin hyötyä vakuutuksesta on jos eivät korvaa kuin pienen osan ja tosiaan joutuu itse vakuutuksesta maksaa monta sataa vuodessa :kieh: Eli +-0 :/

tulia minäkään en yhtään tykkää tk lääkäreistä.. Välillä niin tyhmiä että. Meilläkin tytöllä oli puolen vuoden aikana viisi korvatulehdusta ja monet lääkkeet joutui syömään. Ja nämä tulehdukset oli ennen kuin tyttö täytti 1v. Ja sitten kun se kierre loppui niin sen jälkeen ei ole onneksi yhtään tulehdusta ollut. Kannattaa näköjään mennä yksityiselle vaikka kallista näyttää olevan. On se sen arvoista että saa pienet heti kuntoon kun on ammattitaitoista porukkaa asialla :)

KYRSÄ tosiaan tuntui olevan aivan turha käynti... No mut minkäs teet. Sairaala tahtoo vain rahaa, rupeaa siltä pikku hiljaa tuntumaan. Mun mielestä ne vois vaikka neuvolasta laittaa sairaalaan tietoa mitoista sun muista jos ne ei kerta muuta siellä halua katsoa. Säästyis nekin pennoset. Mut minkäs teet, pakko siellä on käydä jos he niin sanovat :kieh:

...No mutta tässä näin lyhykäisesti ja huonosti kaikille vastattuna :( mutta pikku tyttö kutsuu :wave: Tulen illalla ilmoittaa tytön nimen, jonka kyllä olen jo täällä kertaalleen ilmoittanu, mut silti :D :LOL:
 
Ainiin jane toivottavasti pääset viikoissa vielä hiukan pidemmälle. Vaikka kuulostaa siltä että poika olis jo tarpeeksi "iso" tulemaan ;) Mut täytyyhän pojan kunnolla kehittyä niin on valmis maailmaan.. =) koitahan ottaa iisisti ja nyt jätät ne kaapit rauhaan :LOL: vai joko sä kerkesit kaikki mennä pesemään? :)
 
Iltaa!

Tk- lääkäreistä: Itse nykyään vaadin (jos epäilystä mistä tahansa tulehduksesta), että lääkäri ottaa pika crp-testin, josta paljastuu heti, että onko tulehdusta. Siis jos ei muuten näy. Meillä kuopuksella niin ahtaat ja tukkoiset korvakäytävät, ettei sinne ikinä näe ja kyllä sen huomaan jos on korvatulehdus. Meillä kuopuksella ollut vaan 2 korvatulehdusta 2,5v:n aikana, isommilla ei yhtäkään. Eli helpolla ollaan sillä saralla päästy.

Mulla yrjöömiset ei helpota ja paino pudonnut jo 3kg.

Januliitus: Uskallatko paljastaa, mikä neitinne nimeksi tuli? :)

-kyrsä ja nappula 9+2
 
:wave: iltaa ja masupotkutuksia. :)

tulia: :eek: en tiennytkään noita juttuja korvienputkittamisesta. onneksi meidän lapset kans päässy vähällä korvatulehdusten kans, muuten ehkä ei niinkään. hyvä jos kuitenkin siellä nyt voidaan hyvin ja ihan oikein teit kun et putkitukseen suostunut kun kerran parantunut ilmankin ja voi olla haittaa enenmän ku hyötyä. ja anteeksi tietämättömyyteni korvien hoitoa kohtaan.. :ashamed: tk lääkäreistä kuitenkin yhtä paskan maku suussa :/ nyt kun tilanne vielä semmonen että suljettu monta asemaa vaan henkilökunnan vuoksi, sitten palkkaavat väliaikaisesti vähenmän koulutettuja yms. henkilökunta vajeeseen. eipä kuullosta hyvältä, onneksi osaavaakin löytyy mut sitten tuntuu että just ne ei satu kohdalle.. :headwall: meidän alueen terveysas. on kiinni juuri henkilökunta vajeen takia ja joudutaan aina mennä pääterveysas. tai sairaalaan näin kesäaikaan. harmi vaan että matkaa on ja sitten pitää miettiä jääkö sinne odottamaan vai lähteekö ajamaan kotiin..

jane: tuli tuosta mieleen kun poika oli 5kk vanha ja tutuille synty sitten kans poika (miehen veljen perheeseen). tuumas siihen samasta perheestä 10v Henna äidillensä: ei kai pikku veljestä tuu tollasta mammuttivauvaa ja katto meidän pojan päälle.. joka tietenkin on isompi vasta syntyneeseen verrattuna. :LOL: kyllä siitäkin pojasta vaan kasvo "mammuttivauva" :D
kannattaahan sitä kysyä neukulta jos vaikka sais ylimääräsen ultran painoarviota varten ;)

januliitus: onnea pikkuisen nimen johdosta! kiva että vanhemmat siinä auttamassa.. ite joudun kyllä järkkäämään kaikki alusta loppuun ja on se sen mukastaki kun kiukuttelee itekkin illalla väsymystä kun pitäis vieraiden sotkutkin siivota. :kieh: pojan ristiäisissä kun päättivät muksut tunkea kirjahyllyn väliin kakkua ja pullaa yms. lastenhuoneessa eikä kukaan sanonu mitään.. viikon yli siellä muhi ja oli haju ku tunkiolla :x ihmettelin hetken ennen ku löysin kätkön..

Kyrsä: totta! en ite ole ajatellutkaan että vois vaatia tuota lastenki kohdalla.. nytpä olen viisaampi.. sitten kun vielä muistan tuon. :D itellä kun lapsivesi meni oli crp 68 mut onneksi antibiootit autto muuten en varmaan mahani kans enää tallustais. vaikka varsinaisesti ei asiaan liitykkään mut hyödyllinen tieto kuitenkin jos jotain vialla eikä näy päälle.. siis crp..

ilttikselle..

triple ja tossutin 28+0

:heart: tasan! *poks*
 
taas näin ihan pikapikaa tulin moikkaamaan teitä :wave: :wave:

JanuLiitus, kyllä kaapit on jo siivottu :ashamed: vaikka lääkäri määräs lepoa viimeksikin :whistle: se vaan aina unohtuu ja sitä kuvittelee jaksavansa ja pystyvänsä :D
mutta positiivista että ainakin kaapit on siivottu nyt kunnolla :LOL: vaikka sillä ei tosin lapsen tuloon ole mitään merkitystä vaikka kaapit ois jäänykki siivoamatta :LOL:
kohta oon jo niin sekasi että alan oikeesti tekemään jotain pehmustettua pesää itelleni johonki kaapin nurkkaan ja haudon siellä loppuajan :D

triplelle onnea taas poksumisesta :D hyvillä viikoilla jo sinäkin olet menossa :) hienoa!

januliitus, mä taidankin muistaa sen tytön nimen minkä aioit antaa lapselle :) oli mielestäni niin kaunis nimi että jäi väkisinkin päähän :) tulehan kertoilemaan sit, muistinko ihan oikeen :D

jane ja rv 31+3
 
iltaa kaikille =)

Noniin, eli tytöstä tuli Janessa Juuli Emilia :heart:
Kyllä oli kuuma koko sen ajan kun vieraita oli. No olihan niitä yli 20, että ei ihmekää että oli hiukan kuuma :whistle: Oli ihan pakko tuossa seitsemän jälkeen vielä lähteä miehen mummon ja papan luo saunomaan ku oli niin hiki. Yleensä ei nuin myöhään mihinkään lähdetä ku sit menee niin myöhäiseksi takaisin tulo kotia. Tultiin siis hetki sitten kotia ja suoraan koneelle "juoksin" nimeä kertomaan.

triple meillä onneksi lastenhuone vain erittäin sotkuinen. Kakkupalat sun muut pysyi oluhuoneessa/keittiössä. Oota vaan ku nyt sanon vain pelkästä sotkusta ja huomenna kun huoneen siivoan niin sieltä löytyy jotain kätköjä :whistle: :D
Teillä mahtanu tuoksua erittäin mukavalle siellä huoneessa :/

aijai jai jane , soo soo soo *nostaa sormea* Pitäis olla kiltisti ja rauhassa. Tee vaikka se pesä tosiaan sinne johonkin nurkkaan ja jäät sinne loppu ajaksi niin kyllä se siitä kato lähtee :D :D

Nyt laittamaan muksuja nukkumaan :wave:
 
januliitus, oi että, muistin etunimen ihan oikein :D aivan ihana nimi tuli teidän tytölle :heart: niitä ei kovin montaa taida ollakaan, ainakaan vielä :whistle: lehteen kun ilmoituksen laittaa niin niitä alkaa varmaan tullakin enempi :whistle:
*lähtee nurkkaan häpeään ja tekemään pesää*.......oon mä nyt yrittäny ottaa ihan rauhallisesti, vaan kun ei pyykit itsestään kävele pesukoneeseen ja ukolle asiasta maininnut niin ei mitään oo tapahtunu :( pakko alkaa ite kohta hommiin kun ei kohta oo puhtaita vaatteita :| imuroinnin hoitaa sillon kun asiasta mainitsee ja mun pesemä mattokin on roikkunu ulkona jo kaks viikkoa :( ei se sieltä osaa varmaan itse sisälle kävellä? :whistle: meillä kato täytyy erikseen asioista ukolle sanoa niin se kyllä mielellään auttaa mutta ei itse jostain syystä älyä et nyt kämppä tarvis imurointia ja mattoki olis kiva jos se olis sisällä :LOL:
eilenki aloin astianpesukonetta täyttämään ja mies tuli viereen että kyllä minä ne voin laittaa...no jätin ne sit laittamatta ja siinä ne odottaa edelleenkin laittajaa:) muisti on hyvä mutta helvetin lyhyt...hmm...sori nyt tällainen pieni vuodatus väliin :)

tänään onkin neuvola aika taas ja täytyy neukun kans tosiaan jutella siitä et saisko sen painoarvion jossain välissä et ei tarvi pelätä ainakaan että pitää joku jättiläinen puskea ulos sitten syyskuussa :LOL:
tulenpas illemmalla taas kertoilemaan neukku kuulumiset, siihen asti :wave:

jane85 ja "jättiläinen?" 31+4
 
Tulin takaisin lomalta. Tännehän oli tullut viikon aikana tekstiä, en jaksanut kaikkia lukea nyt kerralla.

Tänään oli taas neuvola. Muuten kaikki hyvin, mutta hemoglobiini oli laskenut, oli enää 116. Rautatabletteja saa nyt sit syödä.

memmu ja rv 13+4
 
triple: Joillekin putkitus sopii ja oikeesti auttaa eikä tuu mitään sivuoireita, mutta mulla/meidän suvussa on ilmeisesti jotain korvahäikkää niin että ei mikään auta ku kärsiä. Mua ei kakarana kukaan yksityiselle kärränny tosin raha oli vissiin aika kortilla eikä siellä ollu isovanhempia jotka olis voinu antaa taloudellista tukea tarvittaessa. Mutta hengissä selvisin eikä muuten oo leikkauksen jälkeen korvat ollu kertaakaan tulehtuneet. Vaikka muutamaan otteeseen on siltä tuntunukin. Nyt leikkauksesta on aikaa.. hmm.. *laskee* herranen aika 8 vuotta eikä vieläkään oo ihan tottunu siihen että korvatulehduksia ei enää tule entiseen malliin ainakaan. Kylläpä ainakin kakarana oppi että jos vähänkin on viimaa niin pipo vaan päähän. Jostain kun vielä löytäis nätin pipon syyskelille, viimalle on nimittäin korvat arat edelleen. Mutta ei siitä sen enempää.

JanuLiitus: Kaunis nimi tuli tytölle. Yhden Janessan tiedän entuudestaan ja viimeksi tavatessa (maaliskuussa) oli äitinsä mukaan ainoa Suomessa.. Liekkö mamma siis väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta tarkastanut..

Tulipa tuossa mieleen että jännästi meillä on niin että enemmän miehellä on intoa siivota kuin minulla. Mä oon vähän semmonen fiilissiivooja ja inhoan lattioiden ottamista märällä.. Imurointi on ihan kivaa jos on tosi hiekkasta. Mut meillä mies sit hoitaa lattioiden siisteyden ja pyykin pesun ja kuivumaan laiton (mä lajittelen pyykit ja käyn salassa suorimassa vaatteita telineellä). Mä hoidan astianpesukoneen ja keittiön yleisen siisteyden. Muut hommat menee vähän sillä perusteella kumpi jaksaa, ehtii tai pystyy. Tosin viikonloppuna jouduin rutisemaan miehelle että tekisit sinäkin välillä jotain, kun "jouduin" itse pesemään pyykkiä ja hoitamaan omatkin hommani.. Onneksi mies ryhdistäytyi ja siivosi lattiat.

Mutta ei täs mitään.. Virtsatietulehdus ilmeisesti taasen jyllä mutta mamma painaa.. huomenna taas töihin, tänään olin kotona. Ja huomisaamuna sokerirasitus. Blaah!


tulia & viljami 12+6
 
Moi :)

jane ei meilläkään tuo mies osaa mitään tehdä ellei sille erikseen mainitse :D ja silloinkin kun mainitsee niin mukamas leikillään yrittää keksiä muuta puuhaa ettei vaan tarvitse siivota :D :LOL: no silloin se kyllä teki ruoan ja imuroi ja muutenkin siivosi ja hoiti Jannan kun sairaalasta sain käskyn olla vuodelevossa... kauheasti ja ja ja ja :D :D ( älkää välittäkö, mä olen hiukka väsy )

tulia no Janessaa on tänä vuonna kastettu jo 5 ja meidän neiti on kuudes.. Meidän Janessa on on nyt 58 suomessa kastettu =) että ei taida olla kaverisi nimitilanteen tasalla.

KYRSÄ minäkin tykkään hiukan erikoisemmista nimistä. Mitään ihan tavallista en ole koskaan halunnut ja minähän nuo kaikkien lasten nimet olen valinnut ja kumma kyllä ne on miehelle aina käynyt =)

see ya :wave:
 
JanuLiitus: Joo meillä myös minä olen valinnut nimet, miehelle kelpaa mikä tahansa, sanoi, ettei se nimi miestä pahenna ja niinhän se menee. Meillä on kaikkien lapsien nimissä c-kirjain ja moni terkkari/lääkäri/pappi/tai muu "ammattihenkilö" on ihmetellyt, et "miten olette molemmat vanhemmat hyväksyneet noin erikoiset nimet" Ei noi niin erikoisia ole, kansainvälisiä vaan.
 
Heips!
Tää mamma on ollut pimennossa piiiitkän aikaa mutta nyt on häät ja ristiäiset takana, ja elämä palailee pikkuhiljaa normaaliin uomaansa...

pikkuneiti sai nimekseen Minea Aava Aurora :heart: ja äiti ja isi saivat siis virallisesti toisensa :heart: :heart:

Ensi viikolla on ultra neidin lonkista ja toivottavasti saadaan lasta pois...

Jane:
jopas sullakin on noita viikkoja kertynyt :eek:

äippä- rouva ja Minea- tyttönen 7vko :heart:
 
moikat! :wave:

enpä oo taas käyny muutaaan päivään lukemassa, vaan eipä ollu tekstiäkään tullu niin paljoa kuitenkaan kun ajattelin :LOL:

laitanpa ekana maanantain neuvolakuulumiset :)

paino: +400/vk
paineet: 98/58
hb: 115 ( rautakuuri jatkuu edelleen :headwall: )
sf-mitta: 32 :whistle:
tarjonta: rt
sydämmensyke: +159
liikkeet+++

ja sain tosiaan elokuun lopulle painoarvio systeemit ja synnytystapa arvion...oli neukkutätikin ihmeissään kun sf-mitta kasvelee yläkäyrän yläpuolella :whistle:
toivottavasti ehtii vaan siihen arvioon, jotenkin on sellainen olo et tämä vauva on valmis syntymään pikkasen aikasemmin ;) mut saapa nähdä, nyt jo tuntuu että oon ihan täynnä vauvaa :p

äippä-rouvalle oikein paljon onnea ja todella nätin nimen on saanut teidänkin tyttö :heart: mukava kuulla sinustakin pitkästä aikaa :)
toivotaan että tyttö saa lastan pois jo *pitää peukut ylhäällä* ;)

KYRSÄ saako olla utelias? :D ajattelin ku sanoit että erikoisemmista nimistä myös te tykkäätte niin millaisia nimiä teidän lapset on saaneet?

ja memmu84 muistahan syödä rautaa :) itsellä tuppaa aina unohtumaan niin aika huonosti noussut noi rauta arvot minulla..ja väsymys on sit välillä ylitsepääsemätön.. |O

jane ja "jättivaavi" :) 31+6 (hoomenna taas poksutellaan viikkoja) :p
 
Jane: Juu saat olla utelias. :D Mutta kerron ne sitten hieman myöhemmin, ettei kaikki tutut heti tunnista. Ei ne nyt niin kauhean erikoisia ole, kansainvälisiä kyllä. Mutta sen kerron, et jos meille tyttö syntyy niin siitä tulee Ciara.

Mä tästä lähden kohta päivystykseen ja huonolla tuurilla nesteytykseen. Perjantaina pitäs laivalle lähtee lasten kanssa ja kun vaan oksentaa ja väsyttää niin ei jaksa mitään.

-kyrsä ja nappula 9+5
 

Yhteistyössä