alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

Garbalo: Joo jotain ne käski koiralle syöttää, en nyt muista mitä kun tästä on vuosia aikaa. Mut ei tuo koira onneksi ollut yhtä pieni kun teidän suloisuus :heart: Se oli jo täysikasvuinen labradoninnoutaja.
Ja siitä mautetusta ruuasta: ei sitä muuten pitäisikään vältää, mutta se voi aiheuttaa lisää oksentelua tällasille mun tapasille ihmisille. Kuulemma voimakkaat maut ja hajut. Sikiöhän siitä ei kärsi vaan äiti :D

Huomenna olis aamusta neuvolan lääkärille varattuna aika ja VIELÄKIN pompin pystyssä vaikka ysiltä jo pitäs olla ronkittavana :x

Meillä myös mies paistaa jauhelihan. :wave:

-uninen kyrsä ja nappula 11+2
 
taas tulin vaan pikaseen vilkaseen teidän kuulumisia :)

lindalle, paljon onnitteluja myös minulta tupakoinnin lopettamisesta! :flower:
jatka samaan malliin!!kovasti tsempityksiä!!! =)

ja pahan olon kanssa painiskeleville tooooosi paljon jaksuja ja parempaa oloa :hug:
toivotaan että niistä pääsette pian eroon! etenkin KYRSÄ jolla ilmeisesti tuppaa olemaan pahoinvoinnit aika pitkälle raskautta :(

itse täällä painiskelen uusien rautatablettien kanssa...ei passaa ilmeisesti minulle ollenkaan...maha aivan sekaisin ja pahaolo koko ajan+ ihan järkyttävä närästys (vaikka en olis edes syöny mitään) joka ei helpota edes parhaimmilla närästyslääkkeillä mitä nyt raskaana ollessa voi ottaa...nyt saa rautalääkekuuri loppua minun osalta.. :ashamed: toivotaan että saan ruokavaliolla sen jotenkin nousemaan.

ai niin ja lindalle onnittelut myös työpaikan jatkosopimuksesta!:)
jane ja rv 33+4
 
ihan vaan pikaseen tulin kertomaan omia kuulumisia...

Mulla oli tänään neuvolan lääkärille aika varattuna. Aika outoa tosin kun ei ollut eka neuvolaa ollenkaan eikä katsottu painoa ym... Kohdun koon katsovat joka IHME KYLLÄ hänen mielestään vastasi viikkoja. Tais olla eka kerta mun elämässäni. :D Olisi ottanut papan samalla, mut ei löytänyt tarvittavia välineitä... :headwall: Sit alkoi puhumaan siitä kuinka ehkä jo uskallettais kuunnella sydänäänet. Kerroin, että mulla on neuvolassa kuulunut sydänäänet jo rv8+5, joten alkoi kuunnella. Kuunteli varmaan 4 min kunnes tokasi, et "ei täällä kuulu kun sun oma syke. Seuraavalla kerralla sitten" Minä tietysti ihan paniikissa siinä kun samalla laitteella viimeksikin kuulunut. Itku kurkussa menin neuvolan puolelle kysymään olisiko mun terkkarilla hetki aikaa kuunnella ja onneksi olikin! Ja kuuluihan ne :heart: Kun vaan viitsi vähän liikuttaa sitä doppleria.

-kyrsä ja nappula 11+3
 
:wave: hei taas hetkeen..

tervetuloa uusille joukkoon! :flower: =)

Katson taas enenmän omaan napaan...
Tänään siis tavallinen neuvola joka sitten vahtui synnäri käyntiin ja sitten kotiin.
viikonloppu oli taas supistusten täyteinen, iltaisin ainakin ja sitten taas sitä limaa.. neuvolaan aamulla sitten menin ja kysäisin että voisiko olla hiiva tai jtn kun valkovuodon sijaan.. katsottiin paino ja olihan sitä lihottu 3kg eli nyt sitten yhteensä 8kg joka ihan sopiva. :) rautaa syöty ja viimein hb noussut 119, pissa puhdas ja verenpaineet hyvät. halusi sitten vauvan sydänääniä kuunnella ja katsoa kohdunkaulan. vauva voi hyvin ja potki sydänääniä kuunneltaessa. sitten tulikin "ronkkimisen" vuoro ja neukku(myös kätilö) katsoi ja totesi että nyt jäi kyllä ylimäärästä käteen. siinähän se loppulimatulppa kädessä ja verta valui kättä pitkin.. oli lentää perseelleen kun katsoi tilanteen että mahdollisesti synnytys käynnissä. kohdunkaulaa on mutta pehmeä ja sentti auki, supistuksia ei kuitenkaan ollut sitten edellisillan kuin satunaisesti joten lähetti erikoislääkärille synnytyssalin puolelle. sinne sitten kun lapset hoitoon miehen kanssa. otettiin käyrät, katsottiin kohduntilanne joka kuitenkin todettiin "vakaaksi" tälläerää. lääkäri oli mukava ja osasi selittää asian hyvin. puhuttiin vauvan keuhkojenkypsyttämisestä, mikäli joudun nyt lähipäivinä takaisin synnärille jos supistukset alkaa. tuumasi että jarruttelevat sitten sen verran että kortisonihoito on auttanut ja sitten antaa "luontoäidin" hoitaa. tällä nyt sitten mennään eteenpäin, olisihan se kiva jos kuitenkin siellä pysyisi vielä.. tehtiin painoarvio ja siellä möllystää n.1600g poika! :) :heart: itse luulin että tyttö mut ei ollu kyllä epäilystä.. :LOL: näin meillä nyt sitten mut yhdessä kasassa yritetään jälleen pysyä..

Jane :hug: voimia sinullekkin, kun luin tuosta masennus.. onneksi takanapäin. Mitä rautaa muuten syöt? olisiko sopivanpi nokkosuute jota apteekista ja luontaistuotekaupoista, meinaan siinä ei ainakaan sivuoireita ole ja hyvin nostattaa.. :)
kuinkas muuten neitokainen voi, kipeäkö vielä?


Tulia: vielä kerran hienoa että apua kuitenkin saannut ja hakenut.. mitä tuohon noiden tunteiden käsittelyyn, itse tein ihan samaa! eli paiskoin ovia, astioita yms. sitten keksin itse näitä vaihtoehtoisia tapoja purkaa "agressioita" ja yhtenä ikävä kyllä tuo että palaa tupakka "jäähyllä". Sen kuitenkin myönnän ja kuten sanoin että vielä nykyäänkin tulee takapakkia ja on niitä päiviä kun pinnapalaa ja sortuu ovia paiskomaan (mitä yleensä teen jos teen) tai sitten muuten korottamaan ääntä tai paiskaan kipon lattialle yms. silloin vaikka kuinka tekee (ainakin itseäni) mieli luovuttaa ja kävellä ulos, 1. rahoittua 2. puhua 3. hakeutua positiiviseen seuraan 4. halata läheistä (joka auttaa) tsemppata eteenpäin. itse yritän ajatella että tänään tein näin, ei se mitään huomenna parenpi päivä. sitten tietenkin pyytää anteeksi ja selittää lapselle niin kuin se pystyy ymmärtämään. toivottavasti sinä löydät itsellesi sopivat tavat kuinka kanavoida näitä tunteita ja tietenkin käsitellä ne.. :) :hug:

:hug: myös niille jotka painii tuon pahoinvoinnin kanssa.

taidanpas syödä jtn ja mennä pötköttämään..odottaa kun mies ja lapset tulee kotiin.. :)

triple 30+1 :heart:
 
Piti ihan pikaisesti tulla käymään täällä ja toivotella triplelle kovasti tsemppiä tulevaan, toivottavasti siellä poika pysyisi vielä jonkin aikaa masun uumenissa! =)

).(: Täällä oltu jalkojen päällä koko päivä, väsyttää ihan hirmuisesti - nyt kiireen vilkkaa unten maille ja aamulla taas töihin. Huomenissa lisää, ja keskiviikkona onkin neuvola heti aamulla, ihanaa! :heart:

Öitä vaan kaikille! :wave:

- Sirpula ja Pikkuinen rv 16+3 :heart: -
 
huomenta!

triple hui mitä kaikkea taas tapahtunu :eek: onneksi viikkoja kuitenkin kertynyt jo noinkin hyvin ja iso poikahan siellä jo köllii :heart: toki aina parempi että pysyisi edes muutaman viikon vielä kasvelemassa siellä masun suojissa..
mä syön opsidan merkkistä rautalääkettä..ostin uutta kun apteekkari kovasti suositteli tiskillä (kun olin itse ostamassa jotain luontaistuoterautaa sieltä..) olisko ollu sit se nokkosjuttu.. :p ainakin paketissa luki että ei pitäis tulla mitään sivuvaikutuksia..
tyhmä mnä kun menin sit ostamaan sen kalleimman mahdollisen paketin sieltä :kieh:
nyt kun en tosiaan oo eilen enkä tänään ottanut sitä ollenkaan niin ei mitään "oireita" oo ollu..
mutta kuulin että huono olo voi tulla myös ja tuontapaisia oireita mitä minulla oli, siitäkin että jos rauta arvot olis noussu jo liian korkealle..mutta tiä sit, sen näkee neuvolassa ensviikolla sitten..ennen en ainakaan oo kuullu tuollaisesta..
kaverille oli myös neuvolassa sanottu että jos rauta arvot on synnytyksessä kauhean korkeat, vauvalle helposti tulee sit keltasuutta ym..että kauheasti ei kuulemma kannata edes rautaa syödä lähempänä laskettua aikaa..??

meillä oli pojalla eilen 1v neuvola :) hyvin oli kasvanut 9700g ja 74cm :)
rokotteenkin sai ja ilta meni sit vähän huutaessa kun rokotusjalka oli sit illan kipeänä, raukka ei kunnolla pystynyt astumaan koko jalalla.. :( aiemmin ei tosiaan oo rokotuksista meille tullut mitään oireita..

sirpula tulehan kertomaan neuvolakuulumiset kun kerkiät :)
hyvin viikot vaan sinullakin lisääntyy :D

jeps, palailen tässä myöhemmin taas kun joutelen...

jane ja rv 33+5
 
Joku oli käynyt aukasemassa meidän takapihan portin ihan sepposen selälleen! :eek:
Kiva kun olin imuroimassa ja koirat takapihalla, en tiedä et miks ne ei o lähtenyt siitä portista pois.. ehkä eivät tajunneet :D :kieh: Tosi kiva.. kuitenkin noi koirat on aika pieniä ja tässä ympärillä aika paljon teitä, helposti katoaisivat.. *huokaa helpotuksesta*
Kävin viemässä polkupyörän vaijerilukon sinne, eipähän tule kukaan enään aukomaan sitä! |O (miehelle pitää muistaa antaa avain kuitenkin.. :LOL: )
 
huomenta :wave:

taas näköjään alkanu meillä tämä klo 6:00 herääminen :kieh: heti kun ukolla työt alko niin poika herää heti kun kello pärähtää soimaan, vaikka ihan eri huoneissa nykyään nukutaankin kun lapset..onko muiden lapset niin herkkä unisia että herää pieneenkin ääneen??vaikka vauvasta asti totuttanu sen nukkumaan niin ettei pitäis normaalit asumisen äänet haitata ollenkaan nukkumista..
hitto että väsyttää kun nyt joutuu heräileen muutenkin yöllä vähintään sen 10kertaa kun kylkeä kääntää... :kieh: miten muilla on ollu näitä ns. lantionlöystymiskipuja?? minulla lantio ja etenkin nivuset on niin kipeät välillä että itku on tullut kun käy niin kipeää..ja nyt selvästi tunnen vielä että vauva on porannu ittensä mahollisimman alas tuonne ja vaivat senkun pahenee vaan..viimeyönäkin piti melkein itkeä vähä aikaa kun ei saanu käännettyä kylkeä kun niin tuonne nivusiin vihlo...ja sit jotain ihme pauketta kuuluu tuolta jostain häpyluun kohdalta...onkohan tuo edes enää ihan normaalia??..ei koskan oo näin pahana ollu nämä kivut..ja näiden kipujen yhteydessä sit alkanu pelottaa synnytyskin ihan helvetisti.. :'( jos tuo häpyluu esim. murtuu tai jotain..enkä pysty enää kävelemään..ihan kauheita oloja!!pättyis jo tämä raskaus! :whistle: mahtaa olla meille viimeinen lapsi :D

no niin ja omasta navasta nyt muihin aiheisiin :D ...
tervetuloa tiinahuu mukaan höpiseen meidän kans! :) mistäpäin olet?? tai mikä on sulla synnytyssairaala??jos laitan sinutkin tuonne meidän listaan mukaan??

garbalo joo, kannattaa se ukolle muistaa mainita asiasta että portti on nyt kunnolla lukossa ja ehkä avainkin antaa :D saattais hieman ihmetellä kun tulee kotiin kun portit on jämysti lukittu sisäpuolelta :LOL: että jaa, en olis kotiin halunnu tullakaan... :LOL:
ja onnea onnea paljon pienen sydämensykkeen kuulemisesta :heart:

jane85 ja rv 33+6
 
Janelle tsemppiä kipujen kanssa! Kyselit, et onko muiden lapset herkkäunisia... Meillä esikoinen ja kakkonen ollut sellaisa, ettei MIKÄÄN ole heidän uniaan häirinnyt. Jos ollaan illalla tultu kotiin niin, että ovat nukahtaneet autoon (1v alkaen) niin ollaan vaan kannettu kotiin ja vaihdettu univaatteet ja pesty hampaat ja lapsi vaan nukkuu! Kuopus olikin sit sellainen, että heräsi 5-10kk sen valehtelmatta 10-15 kertaa yössä tissille. Ihan mahdotonta oli kyllä kunnes kokeiltiin siirtää poju eri huoneeseen nukkumaan ja siltä seisomalta vauva alkoi nukkumaan 12 tuntia putkeen heräämättä kertaakaan. Kämpässä sai olla ja puhua, mutta jos erehty pojan huoneeseen ihan vaikka hiipien viemään pyykkiä niin TASAN tarkkaan heräsi aina. Nyt ei enää onneksi niin herkkis ole.

TERVETULOA Tiinahuu! :flower:

Itselleni ei kummepia kuulu. Laatta lentää ja turkinpippureilla koitan pitää tajun tallella. 8 päivän päästä olisi se np-ultra, jännittää kovasti vaikka jo kerran ultrassa käyneenä ei näin paljoa pitäisi jännittää. Ja nyt pähkäilen sit, että annanko heidän mitata sen niskaturvoituksen... Kun jos se on hälyyttävä niin en haluaisi tietää, mutta jos on hyvä niin haluaisin tietää. Eipä esikoisen aikaan edes ollut moista hienoutta kun np-ultra, eka oli se rakenneultra...

-mietteliäs kyrsä ja nappula 11+5
 
Kyrsä mä oon kans miettinyt tota niskapoimua. Kun ei me kuitenkaan voitas tehä keskeytystä niin onko sitä järkee antaa mitata? Mutta toisaalta, oishan se hyvä osata varautua siihen sitten..

Tiedättekö ketään noista vakuutuksista, kun saataisiin miehen vanhempien vakuutukseen liitettyä sellanen huippuvakuutus mikä korvaa ihan kaiken. Siinä on omavastuu vuodessa joku 90euroo vuodessa mutta se tosiaan korvaa ihan kaiken lukuunottamatta jotain hammaslääkäriä.. Eli kaikki rokotukset ym menis siitä..
sitä vaan että ollaan ajateltu ottaa se ennen syntymää, et jos on jokin vamma niin vakuutus ei sulje sitä ulkopuolelle. eli jos np-ultrassa onkin jotain häikkää niin sulkeutuukohan ne automaattisesti sitten vakuutuksen ulkopuolelle? sekavaa, toivosti joku tajusi :D

Kummipoika tuli taas hoitoon, mies nukkuu ja mä oon niiiiiin katki. Näin miehestä inhottavaa unta, se tuli raiskaamaan siinä mut ja mä muistan et mä olin aamusti sille oikeasti vihainen, niinku se oikeesti ois tehnyt jotain :LOL: (onneks se on niin aamu-uninen et se ei ehkä muista sitä enää :saint: )

Jane jaksamisia vointiin :hug: kurjaa tuollaset kivut. Mekin haluttais monta lasta, varmaan 4 ja mua kauhistuttaa lukea sun kivuistas kun mä oon niiiiin kipuherkkis et varmaan kuolisin tollasiin oloihin! :eek:

Tiinahuu tervetuloa mukaan :)

* garbalo ja pienen pieni veturi aamulla kerran 9+4 *
 
moikka!

KYRSÄ juu, ihan samalla tavalla meillä poika, että herää heti kun huoneeseen menee, vaikka yrittäis olla kuinka hiljaa..ja tosiaan sit aamulla aina herää kun ukolla kello soi vaikka tuskin lastenhuoneeseen asti ääni kuuluu edes niin selvästi että siihen kukaan heräis :)
tyttö taas ei herää kunnolla vaikka seinät kaatuis ympäriltä :) ainoa mihin se herää on se kun poika alottaa huutamisen aamulla :D

tuosta niskapoimu-ultrasta sen verran että mä oon joka raskaudessa sen käynyt ja nyt tässä raskaudessa sitä turvotusta oli sen verran että ne suositteli jatkotutkimuksia meille..eli kävin sitten sen istukkanäytteenoton ja kun se ei onnistunut niin piti sit käydä vielä lapsivesipuntiossa..itse en olis keskeyttäny raskautta kyllä down lapsen takia, mutta siinä oli mahdollista sekin että lapsi voi olla myös niin pahasti sairas, ettei välttämättä elä edes loppuun asti raskautta taikka sitten elinikä olis sen muutaman päivän syntymän jälkeen..ajattelin asian niin että downista me selvitään kyllä, mutta jos lapsi on niin sairas että joutuu olemaan sairaalassa loppuelämänsä, en halua antaa sellaista elämää kenellekään ja olisin keskeyttänyt raskauden jos näin olisi ollut.
lapsivesitutkimuksen tulokset kuitenkin oli että terveen vauvan kromosomit on pojalla :)
monihan niistäkin ns.hälytyksistä mitä np-ultrassa saadaan on kuitenkin terveitä vauvoja.
mutta mukavaa se ei tosiaan ollut miettiä että saadaanko me tervettä lasta vai ei.
luulenpa että menisin kyllä siihen uudestaankin, ihan vaan sen takia että osaa varautua tulevaan, jos lapsi onkin sairas, osaa tehdä järjestelyjä ym. ennen sen syntymää..
tottakai kaikki oman päätöksen tekee, en yritä mitään neuvoa täällä teitä :) ajattelin vaan kertoa ihan oman kommenttini asiaan =)

jepsistä jee, nyt tää mamma painuu kipujensa kanssa sohvan nurkkaan mököttään :wave:

jane ja rv 33+6
 
Jane: Tuota aivan samaa olen miettinyt, että entäs jos lapsi onkin niin sairas, että ei eläisi kun vuoden pari ja senkin kitumalla... :/ Mutta toisaalta toi luontoäiti on aika kiva heppu siinä mielessä, että yleensä pahasti epämuodostuneet sikiöt menee kesken ennen sitä rv 12:a. Mutta, mutta... Kyllä mä kai sen siltikin kysyn... Vaikeaa :|

Ja Emmmaalle tervetuloa :flower:
 
huomenta!

KYRSÄ joo, niin se on että luontoäiti hoitaa yleensä sellaiset tapaukset..ja onneksi ne hälytyksetkin on sit suurin osa ihan turhia, vaikka ei mitään mukavaa niille jotka siihen hälytykseen joutuu :/ mutta hyvähän se on että seulovat ja vanhemmat saa aikonaan tietää mitä odottaa :) ja tosiaan minun parhaalla ystävälläni oli sama tilanne ja he tekivät keskeytyksen kun lapsi ei luultavasti olis elänyt kovinkaan pitkään, ehkä jo raskausaikana olis kuollut :( mutta niitä sattuukin tosi tosi harvoin.
voimia päätöksentekoon teille :)

jane ja rv 34+0 :D
 
jane Mulla varmaan eri ongelma, vai onkohan, kun vasta näinkin alussa tämä raskaus. Mutta mulla on, että jos päivän aikana liikaa jalkeilla, niin illalla ei tahdo päästä enää kävelemään, on sellaista tosi hankalaa vaappumista. Ja sit ei millään tahdo saada nukuttua kun lantioon sattuu, ei ole hyvä olla missään asennossa. Viimeks kävi eilen näin, auts... En taida uskaltaa jatkaa siivoamista tänään.

memmu ja rv 16+0
 
Uusille teretulemast! =)

).(: Pikaisesti neuvolakuulumisia; eilen kävin neuvolassa ja masuasukilla oli kaikki hyvin! :heart: Kovasti masussa jumppasi menemään, jalat ja kädet heilui ja aina välillä puisteli päätään! :D Pissat oli puhtaat ja RR 112/72 ja hb oli laskenut nyt 136. Paino mulla on nyt noussut koko raskausaikana 600g, joten ei onneksi vielä ainakaan sen enempää.

Seuraavana onkin sitten rakenneultra 28.8. ja siitä seuraavalla viikolla taas terkkarilla käynti.
Väsymys nostanut taas vähän enemmän päätään ja nälkä on myös lähes jokatuntinen vieras! :whistle:

Nyt herkuttelemaan ja telkkaria kattelemaan, joku päivä taas lisää! :wave:

- Sirpula ja Pikkuinen rv 16+6 :heart: -
 

Yhteistyössä