~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Sellainen kysymys vielä, että mitenköhän lähellä äitiysloman alkua se äitiysrahapäätös tulee? Viikonloppuna hain vihdoin äitiyspakkausta, niin samalla katoin että yhä näkyy olevan käsittelyssä. Mietin, että onko niillä hakemuksilla omat käsittelijänsä vai kestääkö kaikessa nyt normaalia kauemmin kun on enemmän toimeentulotuki- ym hakemuksia.
 
Saatko @Silmu75 palkkaa äitiysloman ajalta? Jos saat, niin äitiysrahapäätöksessä kestää usein kauan ihan siksi, että Kela joutuu odottamaan palkkatietoja työnantajalta. Muutenkin tässä tämän vuoden alusta voimaan astuneessa systeemissä äitiysrahan määräytymisjakso päättyy vasta aika lähellä äitiysloman alkua ja siksikin päätöksissä voi kestää.
 
Saatko @Silmu75 palkkaa äitiysloman ajalta? Jos saat, niin äitiysrahapäätöksessä kestää usein kauan ihan siksi, että Kela joutuu odottamaan palkkatietoja työnantajalta. Muutenkin tässä tämän vuoden alusta voimaan astuneessa systeemissä äitiysrahan määräytymisjakso päättyy vasta aika lähellä äitiysloman alkua ja siksikin päätöksissä voi kestää.
Saan, mutta niin, että pitää toimittaa se päätös työnantajalle ja ne maksaa sitten vain sen palkan ja etuuden erotuksen, eli eivät saa Kelalta mitään. Mutta onhan tässä toki vielä melkein kuukausi aikaa.
 
Mukava kuulla kaikkien kuulumisia!

Täällä pahoinvointi ollut pari viikkoa poissa ja syöminen tuntuu ihanalta! :love: Vielä on paino kilon verran vähemmän kuin raskauden alkaessa... Vauvan liikkeet tuntuu hentoisina kosketuksina. Kesäkuussa rakenneultraan sitten. :)
Kaikki on ihmeellisen hyvin, vaikka välillä myös huolettaa miten kaikki menee :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Wintersun
Onnea! Jos haluat listalle niin mä voin vaikka lisätä
Kiitos, voisinhan mie sinne tulla. Eiköhän tänne kohta ala tulla lisää porukkaa, kun näyttää että tuo ivf ryhmäki on alkanut jälleen vilkastua.

Jonxuh... 2. ICSI tuoresiirto... Kolmas (miehen eka)... 30.11

Seuraava neuvola on 1.6 ja rakenneultra 16.7.

Me kerrottiin tänään vauvasta minun vanhemmille lapsille (10&14v). Olivat aluksi yllättyneitä, mutta sitten innoissaan. Olivat laittaneet jo kavereille viestiä
 
  • Tykkää
Reactions: Wintersun
Heippa tänne!

Viikot ne vaan vierii kovaa vauhtia. Tuntuu että syyskuu lähenee hirvittävän kovaa vauhtia. :) Eilen olin neuvolassa, vältin onnekseni sokerirasituksen vaikka olen 27. Huh! :D painoa kertynyt 6kg.. ja hb oli laskenut niin että sain rautatabletit, maha ei toimi muutenkaan joten en varmaan kakkaa enää ikinä. :D
Selkä on aivan jumissa taas tänään kun koko päivän touhunnut.
Rv 22+5
 
  • Tykkää
Reactions: Puhalluskukka
Se äitiysrahapäätös tuli torstaina, yksi murehdittava asia vähemmän. :) Polilla ei tällä kertaa tehty sisätutkimusta, mutta lääkäri ei huolestunut supistuksista kun eivät ole kivuliaita. Seuraavalla käynnillä sovitaan sektioaika, joka kuulemma onkin luultavasti jo rv37! Vähän arveluttaa onko vauva vielä valmis syntymään silloin, mutta kai ne tietävät mitä suosittelevat. En kyllä ollut yhtään valmistautunut siihen, että saatan olla jo kuuden viikon kuluttua äiti.

3.6. neuvola
26.6. radikontrolli ja sektioajan sopiminen


31+2
 
@Silmu75 mielenkiinnosta kysyn kun itse toivon sektiota tällä kertaa, että miksi jo rv 37? Onko tapana vai eivätkö halua jonkin muun syyn takia pidemmälle? :)

Täällä ollut piinallinen ilta, yhtäkkiä tunsin kipua vatsalla ja nimenomaan alavatsalla joka säteili jokapaikkaan masua, tuntui myös alaselässä. Sitten masu meni sekaisin, tuli ja meni samanlaisia kipuja jotka muistuttivat synnytys supistuksia. Tätä kesti noin tunnin. Sen jälkeen laantui "vain" suhteellisen kovaksi kuukautiskivuksi jota katsoin reilun tunnin kunnes päätin että soitan tyksiin. Sieltä ohjeeksi särkylääkettä ja lepoa. Pitää nyt seurata muutama tunti auttaako. Tässä vaan nyt pohdin, kun makaan hetken, jomotus loppuu, mutta jos käyn juomassa esim, eli liikun vähääkin, niin alkaa uudestaan ja loppuu hetken kun olen maannut.. vauva potkii kyllä onneksi. :( Pelottavaa! Ikinä ole mitään ennenaikaisia ollut. Saa kertoa jos jollain on ollut "oikeita" ennakoivia supistuksia siis kipeitä että miten ja missä on tuntunut?! Olin siis ihan kaksin kerroin kivusta ja ne tulivat aaltoillen.
Rv 23
 
@Jasmina20 Oho! Johan sulle nyt oireet lykkäsi :( Toivottavasti pian helpottaa. Kuulostaa kyllä tosi oudolta. Jos ei kivut helpota yön aikana niin mene sitten vaikka väkisin raskauspäivystykseen näytille, ei tuo nyt ihan normaalilta kuulosta :-/ Käythän tännekin kertomassa kun tilanne etenee suuntaan tai toiseen!

@jonxuh ja @Lailaa tervetuloa mukaan! Kiva kun lista kasvaa toisesta päästä :)

@Silmu75 Hyvä kun sait nopeasti äitiysrahapäätöksen! Onpa erikoinen systeemi teillä töissä tuon palkanmaksun kanssa, tai en ollut kuullut että noinpäin tehdään palkanmaksun kanssa. Itselläkin tosin työpaikka vaihtunut viime raskauden jälkeen enkä yhtään tiedä miten meillä nyt menee.

Oma olo on hyvä. Tai no joo, menin syömään fetaa ja tuli ripuli samana iltana. Kauhuissani googlasin listerioosia mutta siinä vissiin pitkä itämisaika. Saattoi olla myös salaatinkastike joka oli huonoa, se oli kyllä vegaanista mutta vanha purkinloppu. Pitää heittää molemmat nyt pois ja olla tarkempi.

Maha on pumpsahtanut esiin oikein kunnolla. Shoppailin kirppikseltä parit äitiysshortsit ja teki mieli ostella muutakin, mutta noilla mammavaatteilla on niin lyhyt käyttöikä että pakko himmailla. Lähti viimeksikin ihan lapasesta imetysvaatteiden ostelu. Vanhoja on onneksi vielä tallella mutta yritän nyt keskittyä hankkimaan sellaisiakin,jotka olisi normivaatteita mutta imetykseen sopivia muuten.

Vauva liikkuu tosi paljon ja selvästi tuntuu sisältäpäin, mutta ulospäin en ole vieläkään saanut liikkeitä tuntumaan käteen saati miehen käteen. Bebe oli jalat alaspäin RU:ssa ja sen kyllä huomaa, tuntuu välillä että kohta näkyy varpaat omasta jalkovälistä :D

MyMa 21+2
 
  • Tykkää
Reactions: Lailaa
@Jasmina20 Toivottavasti tilanne on jo rauhoittunut ja kaikki kunnossa! Olisin kyllä ihan paniikissa kun ylianalysoin jokaista vatsatuntemusta vaikkei ole ollut edes kipuja missään vaiheessa.

Itse ihmettelin myös tuota aikaista sektioaikaa js pitää vielä kysellä siitä ensi kerralla, mutta siis ilmeisesti etisen istukan takia olisi niin aikaisin, ei esim. radin kun eihän vauvan koolla siinä ole väliä eikä meidän edes ole iso. Googlailin, että istukan vuotojen riski kasvaa vielä siinä lopussa - tosin joillakin vuodot alkaa jo puolivälissä, ollaan viikkotolkulla sairaalassa lepäämässä ym. Mua taas ei ole edes varoitettu tekemästä mitään, vaikka ilmeisesti liikunta- ja yhdyntäkielto on aika tavallinen, mutta ehkä tosiaan vain jos on vuotoja?

@MyMa Olen kyllä syönyt fetaa monta kertaa, vain homejuustot olen kiertänyt kaukaa. Kaupan alan uusimmassa sopimuksessa on tosiaan tuo äitiysloman palkallisuus toteutettavissa myös siten kuin meillä. Tosin kun vaihdoin syksyllä kokopäivätöistä osa-aikaiseen, niin ekalta kuulta ei kyllä tule mitään palkkaa lisäksi, tokalta ehkä jokunen kymppi ja vasta kolmannelta satasia. Ei siis tule työnantajalle kovin kalliiksi tämä mun pikaisesti kohdalle osuva äitiysloma! :)

31+4
 
Kiitos tsempeistä @MyMa ja @Silmu75 ! Kivut laantuivat yötä kohden ja nyt aamulla ei mitään. Erikoista :eek: toivottavasti selvittiin säikähdyksellä. Tänään on ehkä lääkärineuvola, perjantaina sieltä soiteltiin ristiin niin voi olla että nyt aamulla tulee puhelu että aikaa siirretty, olisi kyllä kiva päästä juttelemaan eilisestä jonkun lääkärin kanssa että mistä mahtoi olla kyse ja saisi mielenrauhan.
Myydäänkö missään muussa kivijalkaliikkeessä äitiysvaatteita kuin h&m? Alkaa olemaan päälle mahtuvat vaatteet vähissä. :D
 
@Jasmina20 mulla tulee noita kivuliaita supistuksia. Mut laitettiin polille tarkastukseen. Toivottavasti pääset tänään lääkärille. Hyvä kun kumminkin helpotti ja toivotaan et oli harmittomia supistuksia.

@Silmu75 sulla synnytys lähestyy. Hurjaa miten aika menee. Voi teille tulee oikein minivauva jos jo viikolla 37 leikataan.

Täällä on ihan mahdoton hikka vauvalla tosi monta kertaa päivässä. Raukka itekkin hermostuu välillä kun alkaa uskomaton myllerrys samaan aikaan. Täällä ollut vointi ihan ok. Aika paljon tehty pihahommia ja maha on kieltämättä hieman edessä kun koittaa tuolla pusikoissa kyykkiä. Tää raskaus on eniten kerännyt nestettä kroppaan. Oon aina ollut hoikka mut nyt on painoa tullut jo 8kg ja vihkisormukset sai aikoja sitten laittaa pois sormesta. On tosi kömpelö olo jotenkin. Vaatteita ite tilasin Zalandolta kun muualta ei oo oikein löytynyt. Ja kirppikseltä löysin jotain kesävaatteita.Mulla puuttuu kokonaan raskauden hehkuminen ja ootan vaan elokuuta ja synnytystä. Onneks lapsilla alkoi kesäloma niin ehkä tää kesä tästä menee nopeesti.

Rv 28+6
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmina20
@Jasmina20 tosi hyvä, että loppui. Toivottavasti pääset sinne lääkärineuvolaan!

Prismassa on ainakin jonkin verran ollut äitiysvaatteita, liivejä olen nähnyt vain lindexillä, joissain kaupungeissa on kai vaatteitakin. Sit tosiaan h&m.

Mulla on huomenna se kontrolli. Toivottavasti ultraavat vauvan samalla. Olis kiva nähdä miltä nyt näyttää.

25+5

Kyllä ne ultraa vauvan samalla. Ainakin mulla tarkistivat kaikki virtaukset ja muut et on kunnossa. Toivottavasti kaikki on hyvin ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Wintersun
@Wintersun, hienoa, että kaikki kunnossa!

Mulla oli eilen neuvola. Ei siellä mitään ihmeellistä. Paino nousee vähän liikaa, ei tästä kyllä maininnut mutta kyllähän mie ite sen tajuan laitto minut nyt jo sokerirasitukseen ylipainon vuoksi. Onneksi pystyn töissä käymään siinä helposti. Dopplerilla ei saanu sydänääniä kuulumaan, mutta ultralla katottiin ja siellä se pieni kauheassa touhussa. Meillä siis pääsee neuvolassa aina ultraan. Nyt myös varmistu, että tunnen pienesti liikkeet. Olen jo pari viikkoa kuvitellut, että pieniä hipaisuja tunnen, mutta ajatellu että kuvittelen.

Seuraava neuvola viiden viikon päästä 6.7, sitten lähennellään jo puolta väliä! Nopeasti alkanu tämä aika menemään rakenneultra jännittää saahaanko tietää sukupuoli. Mulla ennestään kaksi poikaa entisestä suhteesta ja vaikka kumpi vain on yhtä rakas niin kyllä sitä tyttöä vähän toivoo nyt

Mitä muille kuuluu?

Jonxu rv 14+1
 
Vapaapäivä, niin rohkaistuin viimein kasaamaan ne verkkokaupasta tilatut vaunut. Luulin, että se onnistuu käden käänteessä, mutta oli siinä vähän pähkäilemistä ja hikikin tuli! Yllättäen mukana oli hyönteissuojakin, siis epämääräisen muotoinen kangaskappale neppareilla ja vetoketjuilla, hetki meni siinäkin että tajusin miten se on tarkoitus kiinnittää. Sanoisin, että Emmaljungan käyttöoppaaseen verrattuna Ikean kasausohjeetkin on todella selkeitä. :D Mutta nyt on vaunut käyttövalmiina.

Tänään olen myös pohtinut johtuuko lisääntynyt valkovuoto hormoneista vai onkohan mulla taas hiivatulehdus kun pikkuisen kutiseekin. Kaksi kuuria olen jo tässä raskauden aikana käyttänyt, mutta aina jotenkin hirvittää tunkea mitään ylimääräistä alapäähän. Eihän siinä kyllä mitään logiikkaa ole kun tukilääkkeitäkin laitoin viikkotolkulla ja vielä asettimella.

Paljon oon nyt miettinyt sitä sektiota, että kyllä se rv37 tuntuu niin aikaiselle. Googlailulla tulee vain hulluksi, kun joidenkin lääkäreiden mukaan etinen istukka on niin suuri riski, että vauva vaan ulos heti kun on täysiaikainen ja toisten mielestä taas ihan hyvin voidaan ajoittaa sektio rv38-39 jos ei ole ongelmia. Ja kun ei ole ollut mitään vuotoa, niin tuntuu vähän hassulta että mikä kiire tässä nyt on? Sitten taas toisaalta se kohtukuoleman pelko on aina vähän taustalla, ja haluaisi vauvan maailmaan niin pian kuin mahdollista, mutta kuitenkin täysiaikaisena. Täytyy varmaan vaan kysellä kovasti kaikkea sitten ensi kerralla - ja luottaa lääkäreiden arviokykyyn ja ammattitaitoon.

31+5
 
@Pupuna112 Wau sä olet jo noin pitkällä! Ianaa että kaikki on hyvin teillä❤ Tosi jännää, kohtahan jo suuntaatte synnyttämään!

Onko kaikki selvää jo synnytyksen suhteen, sairaalat ym? Oliko niin että olette pk-seudulla, onkos siellä jo alettu niitä koronarajoituksia purkamaan, jossain päin Suomea ainakin alkoivat jo purkaa rajoituksia.

Mites vointi? Onko mitään synnytykseen viittaavaa :)

@Silmu75 Sullakin alkaa jo ihan kohta äitiysloma! Huimalta tuntuu kyllä, aika menee niin hirveen nopeesti kun mä muistan että ihan vasta vasta plussasit ja nyt jo vauva kohta syntyy :-D Muistan sut tuolta toisen puolen keskustelusta meinaan, vaikka en siellä itse olekaan ollut muuta kuin seuraajana :) Mites sulla vointi? Ihanaa että maha alkaa näkymään❤ Mullakin alko näkyy vasta tosi myöhään, reilusti yli rv 30 ja eihän siitä sitten isoa tullutkaan, synnytykseen mennessäkin lääkäri kun tutki niin totesi heti alkuun että ”kohtu pieni”. Noh mutta sulla on aikaa vielä kasvaa reilusti! Mulla siinä ihan rv 39 alko oikeestaan reilummin kasvamaan ja ”isolta” alko tuntuu vasta rv 40+. Mutta toisaalta ehkä sitten palautuukin paremmin, mulla ainakin pari viikkoo synnytyksestä maha näytti ihan normaalilta, iho tuntuu vähän löysemmältä mutta nyt jo aika normaalilta

@Wintersun Mites sulla meni ultra? Tai ootko jo käynyt? Kurkkasivatko vauvaa samalla❤?

@MyMa Ihanaa että rakenneultrassa kaikki hyvin❤ Ja Onnea tulevasta pojasta❤ Esikoinen varmaan innoissaan pikkuveljestä (mikäli on jo sen ikäinen että ymmärtää :-D)! Ihanaa että alkaa vatsakin jo tuntua/näkyä, nyt kesällä kiva kun ei tarvii toppapalttoot päällä tallustaa!

Kaikille muillekin onnea odotuksiinne, nautitaan ilmoista :)

Täällä meillä edelleen unetonta vauva-arkea vietetään, vauva ei vaan meinaa nukkua, alkuun nukku päivällä, nyt ei nuku enää päivälläkään :-D Sikäli hyvä että rytmi näyttää muuttuneen että öisin nukkuis mutta kun ei sit vaan nuku :-D Alkuunhan tää nukku ihan koko päivän ja valvo sitten yön! Noh mikäs tässä on ollessa sikäli kun äitiyslomalla saa olla ja mieskin on tällä hetkellä kotona :) Täällä haahutellaan ja nukutaan millon nukutaan :-D Mies on onneks ihana ja tekee koko ajan ruokaa yms ja hoivaa mua❤ Toki vauvaakin hoivaa :-D Muuten on Tosi ihanaa ja vauva on superihana ja reipas ja imetys sujuu ja jätettiin lisämaidotkin (opois :) Ajattelen vaan jo uutta raskautta, voikun voiskin vaan luomusti raskautua! Toivo elää :)

Karhurouvanen ja vauva melkein 4 vk
 
Viimeksi muokattu:
@Karhurouvanen Ihanaa kun oot noin positiivisella mielellä vaikkei nukkuminen sujukaan. Tilasin just sellaisen suhinanallen (Whisbear), jonka ostin siskollekin viime vuonna lahjaksi ja heillä se auttoi ainakin jossain vaiheessa nukkumisiin, tai ehkä enemmän heräilyihin. Riippuu toki varmaan siitäkin mistä se valvominen/heräily johtuu.

Olin tänään neuvolassa ja kaikki hyvin, ens kerralla on se joku varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu johon mieskin tulee mukaan. Sain päättää halutaanko sitä ollenkaan ja ajattelin, että no miksi ei - mies on meillä vähän sellainen mörökölli, että parhaiten selviää mitä se asioista ajattelee kun se puhuu jollekin muulle. :D Niin että jos kuulis onko jotain tulevassa vauva-arjessa mikä sitä mietityttää.

Vointi on ollut ihan hyvä, töissä kyllä mielestäni supistelee (joskus enemmän, joskus vähemmän) mutten silti ole tuntenut, että vatsa kovettuisi siinä samalla, niin en sitten tiedä. Terkkari ei ollut siitä huolestunut, mutta sanoi että jos alan olla ihan poikki töiden jälkeen, niin sairasloma kyllä järjestyy. Mutta eihän tässä nyt ole kuin kolme viikkoa enää, jospa jaksaisi loppuun asti. Vauva potkii välillä jo tosi lujaa ja on metkaa katsella kun vatsa aaltoilee. :) Vähän on jo haikea olo kun tuskin enää koskaan toinen vauva potkii mahassa...

31+6
 
Kiitos kysymästä @Karhurouvanen, hyvin menee :) ja tosiaan synnytys lähestyy koko ajan, huomenna olisi viikkoja tasan 37 eli sitten vauva on jo täysiaikainen. Supistuksia tulee päivittäin ja välillä on sellaista menkkamaista jomotusta, en tiedä olisiko se jotain kohdunkaulan kypsymistä edistävää toimintaa. Hirveästi en jaksa enää tehdä mitään kun aika lyhyetkin kävelyt saa tuon jomotuksen päälle ja se helpottaa sitten vasta levossa. Jalkojen turvotus ja liitoskivutkin alkaa olla sitä luokkaa että ei harmittaisi, jos vauva syntyisi jo vähän ennen laskettua aikaa... mutta sepä jää nähtäväksi että miten käy! Me asutaan tosiaan Helsingissä ja Naistenklinikalle olisi tarkoitus mennä synnyttämään, muualla Suomessa on tosiaan jo aika hyvinkin purettu näitä koronarajotteita mutta HUS-alueella ei niinkään, ainoa myönnytys on että perhepesähotelliin pääsee myös puoliso. Toivotaan siis, että synnytyksessä menisi kaikki hyvin ja päästäisiin viettämään yhdessä hotellielämää sen jälkeen :).

Harmi että teillä on uniongelmia mutta onneksi et vaikuta olevan mitenkään epätoivoinen niiden kanssa. Ihanaa vauva-arkea teille, toivottavasti pikkuinen alkaisi kohta jo löytää vähän unirytmiä :) miten muuten, te jotka olette jo synnyttäneet, onko vauvan rytmi kohdussa mitenkään korreloinut syntymän jälkeisen rytmin kanssa? Meidän vauva on selvästi aamu-uninen ja aktiivisimmillaan iltaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Wintersun No niinpä siinähän se juur oli sun raportti vain vähän ylempänä, silmä näemmä harittaa täällä :-D Loistavaa että kaikki kunnossa ja ihanaa kun sitten saa itselle mielenrauhaa ettei tarvitse miettiä vaan ihan on katsottu että kaikki tosiaan on niin kuin pitääkin❤ Ihanaa teillä kilon paino jo lähestyy kovaa vauhtia

@Silmu75 Oi että se potkiminen ja liikkeiden tunteminen on kyllä niin ihanaa! Ymmärrän hyvin haikean fiiliksen, mullakin oli raskausaikana ja nytkin haikeudella muistelen niitä liikkeitä❤ Vaikka nyt onneksi ne liikkeet tuntuu tässä ulkopuolella sylissä jo❤

Mä en oo tollasesta nallesta kuullukaan, täytyy perehtyä, oletettavasti siis kyse jostain rauhottavaa ääntä pitävästä nallesta, sellanen vois just auttaa! Kiitos vinkistä sulle :)

Hyvä että vointi on hyvä ja kolme viikkoa menee varmasti ihan hujauksessa ja ennen kuin huomaatkaan olet äitiyslomalla❤

Juu kyllä mä tässä aivan positiivisissa fiiliksissä oon näiden valvoskeluiden kanssa, ajattelen että aikansahan tää vaan kestää ja sehän voi olla jo vaikka ens yö kun vauva yhtäkkiä nukkuukin muutaman tunnin ja enemmänkin. Mä olen vanha kolmivuorotyöläinen ja muutenkin monesti ”vapaaehtosesti vähäuninen ja väsynyt” ja kyllä töissä olo parin-kolmen tunnin unilla oli paljon raskaampaa ja ennen kaikkea Kauheempaa :-D kuin tämä vauvan kanssa valvoskelu. Sitäpaitsi on ihan eri asia kotona haahuttaa väsyneenä kuin esim olla töissä kun pitäisi olla skarppi ja asiallinen!
 
@Wintersun No niinpä siinähän se juur oli sun raportti vain vähän ylempänä, silmä näemmä harittaa täällä :-D Loistavaa että kaikki kunnossa ja ihanaa kun sitten saa itselle mielenrauhaa ettei tarvitse miettiä vaan ihan on katsottu että kaikki tosiaan on niin kuin pitääkin Ihanaa teillä kilon paino jo lähestyy kovaa vauhtia

@Silmu75 Oi että se potkiminen ja liikkeiden tunteminen on kyllä niin ihanaa! Ymmärrän hyvin haikean fiiliksen, mullakin oli raskausaikana ja nytkin haikeudella muistelen niitä liikkeitä Vaikka nyt onneksi ne liikkeet tuntuu tässä ulkopuolella sylissä jo

Mä en oo tollasesta nallesta kuullukaan, täytyy perehtyä, oletettavasti siis kyse jostain rauhottavaa ääntä pitävästä nallesta, sellanen vois just auttaa! Kiitos vinkistä sulle

Hyvä että vointi on hyvä ja kolme viikkoa menee varmasti ihan hujauksessa ja ennen kuin huomaatkaan olet äitiyslomalla

Juu kyllä mä tässä aivan positiivisissa fiiliksissä oon näiden valvoskeluiden kanssa, ajattelen että aikansahan tää vaan kestää ja sehän voi olla jo vaikka ens yö kun vauva yhtäkkiä nukkuukin muutaman tunnin ja enemmänkin. Mä olen vanha kolmivuorotyöläinen ja muutenkin monesti ”vapaaehtosesti vähäuninen ja väsynyt” ja kyllä töissä olo parin-kolmen tunnin unilla oli paljon raskaampaa ja ennen kaikkea Kauheempaa :-D kuin tämä vauvan kanssa valvoskelu. Sitäpaitsi on ihan eri asia kotona haahuttaa väsyneenä kuin esim olla töissä kun pitäisi olla skarppi ja asiallinen!
Mä laitan sekä päiväunille että yöunille mentäessä vauvalle kohinaa YouTubesta iPadin kautta. Tuntuu että auttaa poikaa nukahtamaan ja sulkee myös vähän pois muut äänet, pieni asunto kun on. Sanotaan, että pitäisi sit olla kohina päällä koko unien ajan, eli myös koko yön, että se auttaa vauvaa siirtymään unisyklistä toiseen ja nukahtamaan uudestaan. Itse olen kuitenkin sulkenut kohinan kun itse menen nukkumaan. Jos poika heräisi enemmän öisin niin koittaisin jättää kohinan päälle. Nyt hän nukkuu kuitenkin niin hyvin, että en koe että olisi ongelma ettei kohinaa ole koko yön ajan.

Vähän rauhattomimpia öitä on kyllä ollut nyt välillä, ensin kun siirsin vauvan Vaavisängystä pinnasänkyyn ja äskettäin kun hän oppi kääntymään selältä vatsalleen, mutta onneksi tilanne on rauhoittunut aika nopeasti molemmilla kerroilla. Poikahan on nukkunut yöt hyvin alusta asti, lähinnä nukahtaminen illalla välillä kestää. Tällä hetkellä nukahtaa yleensä 19/19.30 aikaan ja herää syömään 3.30-4.30 välillä, jolloin otan viereen omaan sänkyyn. Usein syö toisen kerran sit kuuden aikaan ja sit herää 7-8 välillä. Päiväunille nukahtaa melko hyvin, mutta herää useimmiten 45 min kuluttua, joten tällä hetkellä harjoitellaan lounasunien pidentämistä. Kävin Sleepyn verkkounivalmennuksen ja se oli tosi hyödyllinen, suosittelen lämpimästi kaikille.

Muuten voidaan hyvin ja poika on ihana, lähes aina iloinen ja tyytyväinen <3

Sukkis ja poika 4kk
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Pupuna112 Nythän teillä alkaa olemaan jo 38 viikkoa täynnä! Onkos vauva vielä mahassa?
Varmaan rasittavia ne liitoskivut ja turvotus, mutta onneks ei enää kauaa mene kunnes vauva saapuu ja nuo vaivat kaikkoaa! Mulla loppu ne vaivanneet levottomat jalat tasan synnytykseen, sitä sormien puutumista on edelleen, muita vaivoja ei oikeastaan ollutkaan raskausaikana.

Ai kun kiva että HUS-alueellakin on jo kuitenkin jotain rajoituksia purettu, toivottavasti pääsisitte sinne perhepesäpaikkaan❤ Mä olin siellä perhepesässä mutta oli vielä rajoitukset niin se oli hassua kun kaikkien piti vaan pysytellä huoneissaan niin en nähnyt yhtäkään toista vauvaa enkä äitiä siellä paitsi kotiutumispäivänä yhdet jotka tuli meidän huoneeseen (2 hengen huone mutta saatiin onneks olla vauvan kanssa kahestaan) :-D

Kyselit siitä vauvan korreloinnista niin meillä ainakin vauva kohdussa yörytminen ja edelleen tosiaan yörytminen :-D En sitten tiedä kun ilmeisesti kohdussa suurin osa on ilta/yöaktiivisia että onko sitten synnyttyäänkin myöskin.

Kiitos vinkistä @Silmu75 kattelinkin heti netistä sitä karhua ja kuunneltiin netistä suhinoita mutta ei se oikeen näyttäny tähän vauvaan vaikuttavan. Pari kertaa kokeiltu, pitää ehkä vielä vähän lisää koittaa jos se kuitenkin vaikuttaisi :)

@Sukkis Ihanalta kuulostaa noi teidän nukkumiset❤! Vallan hyvät unenlahjat näyttää olevan sun pojalla❤ Kuulostaa niin ihanalta toi teidän vauva-arki❤ Ei ihme että vauvakuumetta kehittelee :-D Tohon Sleepyn verkkokurssiin oon nyt törmäillyt jatkuvasti netissä, pitänee perehtyä enemmän! Meillä tosiaan tulis apu tarpeeseen, tää nukkuminen menee aina vaan hullummaksi, tosin nyt on kyllä ollu jotain pahoja vatsavaivojakin kun vauva ihan karjuu ja kiemurtelee eikä meinais nukkua millään ja heräilee koko ajan! Yks päivä ihan laskin niin vauva nukku klo 9-24 eli 15 h aikana 2 h 50 minuuttia + semmosia 5-15 minuutin sylitorkkuja, mutta siis aika vähäisiksi nää unimäärät on jääny. Paitsi nyt viime yönä kun olin jo ihan epätoivonen että miten tää vauva pärjää niin vähillä unilla ja laitoin meille pedin lattialle ja siinä nukuttiin minä&vauva ja niin hyvin, vauva heräs pariin kertaan vatsan takia & syömään mutta rauhoittui hyvin takaisin nukkumaan ja nukuttiin yhteensä monen monta tuntia :) Pitää nyt sitten vaan jatkaa tätä vaikka periaatteessa haluaisin vauvan nukkuvan omassa sängyssään mutta jos tällä vauva nukkuu niin sillä sitten mennään :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :)
 
Viimeksi muokattu:
Jäin nyt sitten kuitenkin sairaslomalle näin pari viikkoa ennen äitiysloman alkua. Ei mitään dramaattista, töissä on supistellut ja väsyttää kovin, kaikki taivuttelut ja kumartelut tuntuu myös jo kömpelöiltä ja inhottavilta eikä meillä töissä (kaupassa) juuri muuta hommaa olekaan. Sain viimeisen viikonloppupäivystyksen hoidettua, niin ajattelin että eiköhän siellä jo pärjätä ilman minua. :) Vähän on nyt orpo olo kun tämä toimettomuus alkoikin näin äkkiä. Toisaalta jos sektio on jo reilun neljän viikon päästä, niin ihan kiva että ehtii tässä vielä vähän levätä ja raivata paikkoja ennen sitä. Nukkuminenkin on ollut vähän huonoa, herään käymään vessassa enkä saa enää nukuttua kun mielessä alkaa pyöriä kaikki hommat mitä pitäisi vielä tehdä.

32+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38

Yhteistyössä