~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Wintersun mulle voisi päivittää, että rakenneultra 25.5. kiitos! :) vai lepoon jouduit, no hyvä kun ei töissä tarvi huhkia. Ei siis ihan vuodelevossa tarvi kuitenkaan olla vai?

Kertokaa nyt mulle mikä näiden ennenaikaisten supistusten ja harjoitussupistusten (Braxton-Higgsin) on erona? Miten tietää onko ne vaarattomia treenejä vai ennakoivia suppareita, jos ei kuitenkaan paikatkaan ole aukeamassa? Kun eikö ne mahaa kovettavat harkkasupparit oo kuitenkin ihan ok..? Mulla oli viime raskaudessa jostain rv 25 lähtien niitä mahan kovettumisia ihan päivittäin. Mutta ei neuvolassa lääkäri tai th ollu yhtään huolissaan :D Ei toki tarkoita sitä että se olisi heiltä ollut oikea mielipide.

@Silmu75 tosi ärsyttävää tommonen säätäminen sen renkaan kanssa. Ja jos pitää itse lähteä paikalle selvittämään niin on siinäkin vaivansa.

@Pupuna112 kiva kuulla että suolan käytön vähentäminen auttaa! Täytyy pitää itsekin mielessä, oon kyllä aika maltillinen suolan käyttäjä muuten mutta fetaa ja juustoa muutenkin tulee syötyä...

MyMa 18+5
En ainakaan vielä ole vuodelevossa. Kävelyllä saa käydä jos ei rasita liikaa, mutten saa kantaa/nostaa mitään tai muutenkaan rehkiä. Koska just esim. Kaupassa käymisen jälkeen menee sit loppuilta maatessa.

En osaa sanoa mitä eroa. Mä joudun välillä ihan hengittelemään kun tuntuu niin kovin. Ne on nyt tässä lähiaikoina koventunut, sellasia huomaamattomampia oli sieltä vkolta 15 lähtien.
Kaiketi tässä tarkoitus levätä kun ei tiedetä tuleeko ne vaikuttamaan vai ei. Ja Kohdunsuun leikkaaminen vielä lisää riskiä ilmeisesti..?

Tänään oli töissä jotain vatsatuntemuksia, alavatsaa kiristi ja teki mieli levätä. Kumartelu ja kyykistely tuntuu välillä jotenkin ikävälle. Mutta en ole huomannut, että vatsa kovettuisi tai mitään sellaista, neuvolassa kyllä arveltiin että se mun tunne että vatsa ”väsyy” on supistelua vaikken sitä sellaiseksi tunnista. Terkkari vaikutti taas epäilevän, ettei työnteko onnistu äitiyslomaan asti, vielä olisi kuusi viikkoa jäljellä. En tiedä miksi musta tuntuu, että kyllä mun pitää jotenkin jaksaa loppuun asti, kyllähän siellä nyt ilman muakin pärjätään! Ja siis tietysti jos vauvan takia pitää levätä, niin sitten levätään. Täytyy nyt vähän tunnustella oliko tänään vain huono päivä vai tähänkö se jaksaminen nyt loppui...

28+6

Tänään oli töissä jotain vatsatuntemuksia, alavatsaa kiristi ja teki mieli levätä. Kumartelu ja kyykistely tuntuu välillä jotenkin ikävälle. Mutta en ole huomannut, että vatsa kovettuisi tai mitään sellaista, neuvolassa kyllä arveltiin että se mun tunne että vatsa ”väsyy” on supistelua vaikken sitä sellaiseksi tunnista. Terkkari vaikutti taas epäilevän, ettei työnteko onnistu äitiyslomaan asti, vielä olisi kuusi viikkoa jäljellä. En tiedä miksi musta tuntuu, että kyllä mun pitää jotenkin jaksaa loppuun asti, kyllähän siellä nyt ilman muakin pärjätään! Ja siis tietysti jos vauvan takia pitää levätä, niin sitten levätään. Täytyy nyt vähän tunnustella oliko tänään vain huono päivä vai tähänkö se jaksaminen nyt loppui...

28+6
Ymmärrän tuon tunteen, mä en mene enää itse töihin ja se tuntuu oudolta.

Kuuntele kehoa ja jos yhtään tuntuu siltä, että just rasitus, kumartelu ja nostelu pahentaa tilannetta niin jää sairaslomalle!

@Silmu75 Mulla oli myös istukka kohdunsuun päällä vielä rakenneultrassa. Muistaakseni katsottiin vielä RV29 ja silloin oli sitten siirtynyt. Sä olet nyt jo pidemmällä, tuskin se kai ihan muutamassa viikossa totaalisesti siirtyy... Koska katsotaan seuraavan kerran? (sorry jos sanoit ja meni ohi )

@Karhurouvanen Mikä tilanne siellä? Tuliko vappuvauva?

@Sukkis sulle jo tuossa vinkattiin tuota vauvaketjua, se on kyllä tosi kiva ja siellä on mukava alussa varsinkin kirjoitella. Oma esikoinen on jo niin iso että se palsta jäi, mutta olin siellä tosi aktiivinen kun vauva oli syntynyt. Nyt tuntuu että on ollut palstailulle tosi vähän aikaa ja siksikin se on jäänyt, mutta sinne vaan!

@Ellinoora38 Hyvä kun kävit näytillä, kyllä varmasti kaikki hoitotahotkin on sitä mieltä että kipujen kanssa pitää päästä näytille :-/ Mitään syytä ei siis selvinnyt? Onneksi kaikki kuitenkin hyvin. Säkin niin pitkällä jo, samaan aikaan silloin syksyllä piinailtiin

@Jasmina20 Onko vatsa pehmennyt? Nyt ÄLLÖVAROITUS: Mulla on vielä pari vuotta esikoisen synnytyksen jälkeenkin peräpukamat vaivanneet. En edes huomannut niitä, ennen kuin lapsi oli jotain 1v (ovat sisäisiä). Jos maha on kovalla, niin saattaa joskus tulla vessassa käydessä ihan lorumalla pyttyyn verta :-/ Tosi inhottava vaiva, joka vähän tulee ja menee. Oon sitten oppinut pitämään vatsaa pehmeänä ihan tarkoituksella.

Oma olo edelleen hyvä. Ei edes ihan joka päivä tunnu liikkeet, mutta usean kerran viikossa kuitenkin pikku hipsuja. Saisi jo voimistua pikku hiljaa. Rakenneultraan vielä 3 vkoa. Aloin syömään rautaa omasta aloitteesta, kun neuvolan mielestä ferritiini 35 oli hyvä ja en oo ihan samaa mieltä...

Toivottavasti vappu on mennyt kaikilla hyvin! Me ollaan oltu rauhaisasti kotosalla ja jatkuu vaan. Munkit ostin kaupasta ja lapselle heliumpallon, siinäpä se

MyMa 17+1
Vastailen näin jälkijunassa kuk käyn tällä palstalla enää harvakseltaan. Joo ei löytynyt mitöän syytä. Nyt on ollu pari viikkoa jo hyvä olo ja tänään palasin etätöiden pariin.

@Puhalluskukka Mäki tilannu salmiakkia Namituvalta. Onneks ne on kovia karkkeja niin ei tule kaksin käsin kiskottua.

Mulla vatsan toiminta tökkii nyt ekaa kertaa. Mulla on laktoosi-intoleranssi, niin kävin nyt ostamassa kunnon jugurttia ja jäätelöä niin katotaan lähteekö tavara liikkeelle. Normaalisti jos syön niin menee puoli tuntia ja saa istua vessassa. Nyt ei kyllä vielä tunnu mitään liikettä. Sehän se oliski kun raskausaikana kestäisinki laktoosia. Saapa nähdä.

Etätyöt jatkuu kesäkuuhun asti ja sitten pari hektisempää työviikkoa siellä tiedossa. Perhevalmennukseen osallistun teamsin kautta myös kesäkuussa. Pistin tänään henkilöstöhallintoon menemään raskaustodistuksen. Nyt odottelen että nään jonkun saaneen uuden äitiyspakkauksen niin laitan sen jälkeen paperit myös kelaan.

Nyt jatkettava töiden tekoa. Tsemppiä kaikille.

24+1

• Tykkää
Reactions: MyMa
Näin ne tilanteet muuttuu. Taas alkoi supistukset. Oon vissiin ollu liikaa jalkeilla vaikka en siis ole tehnyt mitään raskasta. Johan sitä puolitoista viikkoa saikin olla ilman ja kaks työpv ehdin tehdä etänä eli istua koneen ääressä. Pitänee hakea ens viikolla lisää saikkua. Ahdistaa kun olis toukokuun loppuun asti mahdollisuus olla etänä ja vois ottaa iisimmin, mutta sitten kesäkuussa töissä alkaa jo vilkastua ja pitää paikan päällekin mennä. sijaistajia meidän yksikössä on vaikea saada kun kaikilla kalenterit täynnä omia hommia. Unohdan aina välillä, että ei taida olla kuitenkaan mun ongelma pohtia sijaistusasioita vaan esimiesten. Silti sitä kantaa itsekin murhetta ja huonoa omaatuntoa näistä asioista.

@Wintersun saitko sun pitkän saikun äitipolilta? Mä arvon meniskö seuraavaksi työterveyteen vai tk:een. Mä en polille pääse kun ei ole mitään akuuttia hätää tai perustetta. ekan saikunhan sain yksityiseltä gyneltä mutta se on liian kallista puuhaa toistuvasti käydä. En sitte tiedä ymmärtääkö ne työterveydessä näiden asioiden päälle vai tarjoaako ne vaan jotain viikon saikkuja. Se ei auta mun tilanteessa yhtään mitään. Tsemppiä sulle samojen asioiden kanssa painimiseen. Tuntuu tää matka aika pitkältä kun eka kolmannes oli vaan ns huoletonta aikaa, kun oli vaan pahoinvointia.

Ja sitten tulevia tapahtumia niin mulla tulee sokerirasitus 1.6, perhevalmennus 4.6 ja neuvola 17.6.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

@Wintersun saitko sun pitkän saikun äitipolilta? Mä arvon meniskö seuraavaksi työterveyteen vai tk:een. Mä en polille pääse kun ei ole mitään akuuttia hätää tai perustetta. ekan saikunhan sain yksityiseltä gyneltä mutta se on liian kallista puuhaa toistuvasti käydä. En sitte tiedä ymmärtääkö ne työterveydessä näiden asioiden päälle vai tarjoaako ne vaan jotain viikon saikkuja. Se ei auta mun tilanteessa yhtään mitään. Tsemppiä sulle samojen asioiden kanssa painimiseen. Tuntuu tää matka aika pitkältä kun eka kolmannes oli vaan ns huoletonta aikaa, kun oli vaan pahoinvointia.
Voi sun supistuksia! Samoja ajatuksia jaan, nyt kun luen työkavereiden kiireestä ja sekavasta arjesta ja itse olen vaan kotona.
Mä sain loppukuun saikkua, tuliko siitä nyt sit 2,5vkoa. Työterveyslääkäri sanoi mulle että kaikki raskauteen liittyvät hän ohjaa Neuvolalääkärille. Olen siis kunnallisella töissä niin noin heillä, yksityisillä voi olla ihan eri tilanne.
Teillä ei Neuvolalääkärille pääse? Mulle tätä Neuvolantäti itse ehdotti ja varattiin sit parin päivän päähän se aika. Ja hän oli hyvin perehdyttänyt lääkärin mun tilanteeseen (mulla siis esim. Neuvolantäti on joka kerta ollut eri koska korona).

Toivottavasti saat tarpeeksi saikkua! Tsemppiä sulle ❤

Haikara matkalla

nimim....hoito......monesko tulossa

miumiu_82 ... 1.ICSI ... ensimmäinen ... ??.4.2020
rouvaNiisku ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 7.5.2020
Aallotar19... enkelipoika rv 27...IVF/lahjasolut....20.5.2020
Pupuna112 1. IVF.....ensimmäinen.... 25.6.2020
Silmu75 ...1.IVF 1.PAS (lahjamunasolut)...ensimmäinen... 30.7.2020
Puhalluskukka......1. ivf..........kolmas.....18.8.2020
Ensikatse...1 ivf...... kolmas......24.8.2020
Seesam78... 1.IVF (lahjamunasolut)..... ensimmäinen.....30.8
Mirumarumoru.... neljäs......30.8
Ellinoora38....2.ivf......ensimmäinen...............2.9.2020
Kiia-s..... 2 ivf/1 pas......toinen......2.9.2020
Wintersun......1.ICSI, tuoresiirto.....9.9.2020
Jasmina20..................toinen....27.9.20
MYMA................2 IVF.............toinen......8.10.2020
Lailaa......1.ivf, 3.pas jälkeen luomuplussa...ensimmäinen.... 30.10.2020

Tulevat tapahtumat

Pupuna112
26.5 Neuvolalääkäri
9.6 neuvola

Ellinoora38
1.6 sokerirasitus
4.6 perhevalmennus
17.6 neuvola

Silmu75

Aallotar19

Puhalluskukka

kiia-s

Jasmina20
20.5 rakenneultra

Seesam78

Wintersun

27.5 sokerirasitus
11.6 neuvola

MyMa
25.5 rakenneultra

Ensikatse

Lailaa

Maaliin päässeet
Toiveikas81
... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 38+0 ... 14.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 14.3.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 36+0 ... 28.4.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 38+2 ... 29.4.2019
atvk87 ... 1.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen... 39+6 ... 22.5.2019
Pimpula76 ... 4.IVF lahja-alkio+lahjasolu/ 3.PAS ... seitsämäs ... 38+1 ... 28.5.2019
love- ... 3.IVF/ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 41+3 ... 20.6.2019
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI/3.PAS ... kolmas ... 39+0 ... 7.7.2019
MaiMei ... 4. IVF/1. PAS... toinen ... 39+6 ... 23.7.2019
Katti75 ... 3.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 29.7.2019
Ihanapa ... 2.ICSI/4.PAS ... ensimmäinen ... 42+1 ... 4.8.2019
gemmy ... 4.IVF/1.PAS ... toinen ... 40+1 ... 6.9.2019
hillan_kukka ... 4.IVF/2.PAS ... toinen ... 38+1 ... 16.9.2019
Ramiina ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... 39+1 ... 23.9.2019
Domi ... 5 IVF/1.PAS (18. siirron) jälkeen "luomu" (scratshing) ... ensimmäinen ... 41+6... 11.10.2019
Noran ... 2.IVF/5.PAS ... toinen ... 39+4.....23.11
Rusakkonen ... 6. IVF ... ensimmäinen ... enkelipoika 36+1 ... 01.12.2019
BlackCat ... 1.ICSI/2.PAS ... toinen ...
19.12.2019
shelterme ... 1.IVF/ICSI/1.PAS... toinen ...29.1.
Sukkis ... 1.PAS (luovutettu munasolu + siittiöt) ... 40+6, 12.2.
[email protected] ... 1.lahjasoluhoito ... toinen ... 40+0, 10.2.
Jantzu ... 5.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 39+5, 8.2.
nyuu ... 2.lahjasoluhoito/1.PAS ... ensimmäinen ... 40+2, 1.3.

Aislinn83………2. IVF...…...ensimmäinen.....41+0, 2.3
Nonnakka ... 1.IVF/1.PAS... ensimmäinen...
38+4, 20.2
kirsillevauva ... luovutetut munasolut, 2.PAS...neljäs... 38+3, 19.4
Karhurouvanen ... 2.IVF/1.PAS ... ensimmäinen...
41+5, 8.5

Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnöt

Viimeksi muokattu:
Voi sun supistuksia! Samoja ajatuksia jaan, nyt kun luen työkavereiden kiireestä ja sekavasta arjesta ja itse olen vaan kotona.
Mä sain loppukuun saikkua, tuliko siitä nyt sit 2,5vkoa. Työterveyslääkäri sanoi mulle että kaikki raskauteen liittyvät hän ohjaa Neuvolalääkärille. Olen siis kunnallisella töissä niin noin heillä, yksityisillä voi olla ihan eri tilanne.
Teillä ei Neuvolalääkärille pääse? Mulle tätä Neuvolantäti itse ehdotti ja varattiin sit parin päivän päähän se aika. Ja hän oli hyvin perehdyttänyt lääkärin mun tilanteeseen (mulla siis esim. Neuvolantäti on joka kerta ollut eri koska korona).

Toivottavasti saat tarpeeksi saikkua! Tsemppiä sulle
Vastaan heti ettei jää. Mä olen valtiolla töissä ja neuvolasta (Espoo) sanottiin suoraan, ettei ole resursseja päästä lääkärille pelkän sairausloman takia, mutta voihan sitä tietysti kysyä sieltäkin ensin. Neuvolasta sanottiin, että ota yhteys työterveyteen tai tk:een. Tuntuu vaan että en ehkä muuten nyt lääkäriä tartte paitsi, että sais sitä leposaikkua, että menis tää taas ohi. Mulla alkaa loma vasta 20.7 eli kaks kk olis vielä töitä. Lomaa en oikein voi ottaa lisää, kun on sovittuja hommia lomaan asti. Esimies ei oikein ota tosissaan kun olen sanonut, että en varmaan selviä mun sovituista töistä kesäkuussa. Sanoi vaan että tsemppiä koitokseen kun tietää että mulla tulossa tiukka vaihe. Mun työ on siis istumatyötä ja joudun olemaan tilanteissa, jotka kestää koko päivän enkä voi itse esim päättää milloin taukoja pidetään. Toki niitä voi toivoa enemmänkin, mutta se venyttää sitten päivää muuten ja ko asioiden käsittelyä. Mutta katson ens viikon vielä ja tutkin tilannetta uudestaan. Odotin että toinen kolmannes olis mukavaa aikaa mutta kaikkea muuta.

Vastaan heti ettei jää. Mä olen valtiolla töissä ja neuvolasta (Espoo) sanottiin suoraan, ettei ole resursseja päästä lääkärille pelkän sairausloman takia, mutta voihan sitä tietysti kysyä sieltäkin ensin. Neuvolasta sanottiin, että ota yhteys työterveyteen tai tk:een. Tuntuu vaan että en ehkä muuten nyt lääkäriä tartte paitsi, että sais sitä leposaikkua, että menis tää taas ohi. Mulla alkaa loma vasta 20.7 eli kaks kk olis vielä töitä. Lomaa en oikein voi ottaa lisää, kun on sovittuja hommia lomaan asti. Esimies ei oikein ota tosissaan kun olen sanonut, että en varmaan selviä mun sovituista töistä kesäkuussa. Sanoi vaan että tsemppiä koitokseen kun tietää että mulla tulossa tiukka vaihe. Mun työ on siis istumatyötä ja joudun olemaan tilanteissa, jotka kestää koko päivän enkä voi itse esim päättää milloin taukoja pidetään. Toki niitä voi toivoa enemmänkin, mutta se venyttää sitten päivää muuten ja ko asioiden käsittelyä. Mutta katson ens viikon vielä ja tutkin tilannetta uudestaan. Odotin että toinen kolmannes olis mukavaa aikaa mutta kaikkea muuta.
Okei, teillä siis siellä varmasti eri tilanne lääkäriin pääsyn kanssa kuin täällä (oletan että korona vaikuttaa..?). Täällä pääsee siis aika helposti. Ja äitiyspolilla sanottiin et kun vaan siltä tuntuu niin soitan ja pääsen sinnekin. Eli varmaan sun tarvitsee työterveyteen olla yhteydessä. Kurjaa kun joutuu stressaamaan tästäkin asiasta!

Ja sama ajatus, luulin että tää vaihe olis sellaista rauhaisaa, ei pahoinvointia ja vois hyvin mut..

@Wintersun ja @Ellinoora38 kurjia nuo teidän supistelut, niihin ei tahdo muu kyllä auttaa kuin lepo ja stressin välttäminen, mut mitempä sitä oikein välttää kun aina huolettaa maha-asukin tilanne.. Mulla noita vatsan kovettumisia tulee 2-3 kertaa päivässä, muuten ollut onneksi sen osalta rauhallista. Mie oon ollut nyt vauvan kasvutarkkailussa, kasvu laahaa 7-9 päivää perässä, mut onneks ainakin tähän asti kasvaa tuota omaa käyräänsä, kesäkuun alussa sit kontrolli äitipolille et missä mennään ja vissiin siellä mitataan tarkemmin noiden verisuonten virtauksia napanuorassa.. Neuvolalääkäri kyseli jo kovasti pari viikkoa sitten et jaksatko töissä vai jäätkö sairauslomalle kesälomaan saakka, et täälläpäin ainakin tosi herkästi onneks antaisivat saikkua.. Vielä kuiten töissä olen, 4vko olis kesälomaan.

Kaikille ihanaa viikonloppua!
Ensikatse 25+5

Meilläkin neuvolassa kysyttiin töissä jaksamisesta ja sanottiin, että jos alkaa työpäivien jälkeen olla vatsatuntemuksia niin soitto vaan neuvolaan ja lääkäri luultavasti kirjoittaa sairaslomaa äitiysloman alkuun asti. En kyllä vieläkään osaa sanoa näistä mun vatsatuntemuksista. Mulla on paljon suoliston toimintaan liittyviä vatsanväänteitä, niin mistä sitä tietää mistä mikäkin tuntemus johtuu. Mutta tosiaan on töissä ollut vähän sellaista kireyden tuntua tällä viikolla, täytyy nyt katella miten jatkossa. Sitten mietin sitäkin kun otin viikko sitten sellaisen vatsatuen käyttöön, että jos se vaan painaakin johonkin tai jotain, kun se alareuna on aika kireä enkä ole varma hahmotanko missä kohtaa sen kuuluisi olla. Tänään jätin sen nimittäin pois ja oli parempi olo, mutta oli vähän erilainen työpäiväkin, niin taas vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin,

29+2

Itse ainakin huomaan harkkasupistelut kireytenä ja kovettumisena vatsalla ja sit noi kivuliaat supistukset vie kuumaan suihkuun ja tarvii ottaa särkylääkettä. Ei myöskään pysty tekemään mitään, kun mahaan selkään ja reisiin sattuu. Joten siis noi harkkasupistukset tulee useita kertoja päivässä, mut nyt ei oo ainakaan viikkoon ollut noita kivuliaita. Muistakaa juoda paljon. Yks supistelujen aiheuttaja on liian vähäinen juominen. Itsellä selkeesti auttaa. Toivottavasti kaikilla supistelut helpottaa ja saisitte tarvittaessa sairaslomaa.

• Tykkää
Reactions: MyMa
Moi kaikki! Täällä on synnytetty ja synnytty❤

Vauva syntyi viime pe, 8.5. aamulla rv 41+5 joskus klo 05!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Tyttö 46,5 cm ja 3300 g
❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Seuraa piiiiiiitkä synnytyskertomus

Syntyi siis vasta raskausviikolla 41+5 eli melkein kaks viikkoa lasketun ajan jälkeen! Meinattiin käynnistykseen joutua ja kyllä sitä vähän sitten avitettiinkin, kun vaikka mulla alko jatkuvat supistukset jo ti niin ne oli sitten kai vähän heikonpuoleisia että avautuminen oli tosi hidasta. Ti aamuna alko ihan yllättäen supistukset kun olin nukkumassa ja niitä tuli n 5-10 minuutin välein n. kahdeksan tuntia, jonka jälkeen harvenivat 15-20 min välille pariksi tunniksi ja sitten taas jatkuivat n 10 minuutin väleillä yli vuorokauden eli keskiviikkoiltaan asti. Ke-iltana alkoivat taas tihentyä pikkuhiljaa ja voimistuakin ja soittelinkin yön aikana useampaan kertaan synnärille, jonne sitten lopulta to-aamulla klo 08 lähdettiin. Yllätys yllätys sairaalassa supistukset alkoivat laantumaan! Tulivat yhtäkkiä enää 15-20 minuutin välein. Olin ihan uupunut väsymyksestä koska en ollut kahteen vuorokauteen oikeastaan nukkunut muuta kuin noita supistusten välejä torkkunut jossain kohtaa. Sovittiin sitten että saan siellä kipulääkettä ja nukun siellä muutaman tunnin ja että sen jälkeen tod. näk. takaisin kotiin odottelemaan. Sainkin nukuttua ihanasti yli 3 tuntia ja sitten siinä vaiheessa oli jo hoitajien vuorojen vaihtunut ja uusi hoitaja olikin fiksu ja laittokin mut lääkärille kun olis joka tapauksessa seuraavana päivänä ollu se yliaikaiskontrolli. Lääkäri katsoi että kohdunsuu on 1-2 cm auki ja totesi vauvan olevan hyvissä asemissa tosi alhaalla ja tuumasi että kyllähän tää tästä on alkamassa että ei mitään kotiin vaan synnyttämään. Lisäksi lapsivettä oli vähänlaisesti niin siitäkin lääkäri sanoi että ei tässä nyt jäädä oottelemaan.

Sitten puhkastiin ne sikiökalvot että vähän vauhdittuis ja voimistuis supistukset. Ei ne siitä kuitenkaan mitenkään kovin siitä voimistuneet, tulivat ehkä n vartin välein, välillä tiheämmin. Yrittivät kolmen tunnin päästä aloittaa oksitosiinin mutta samaan aikaa vauvan sydänäänet laskivat ja lisää hoitajia ja lääkäri ryntäsi huoneeseen mutta sitten tilanne palautui normaaliksi. Sen jälkeen olivat varovaisia eivätkä uskaltaneet sitä oksitosiinia enää antaa ja muutenkin selkeesti varautuivat hätäsektioon.

Sitten kuitenkin n 5 tuntia kalvojen puhkaisusta alkoi olemaan aika kipeetä mutta silti suurin ongelma oli mun mielestä väsymys kun en ollut nukkunut kuin niitä 10-15 min supistusten välipätkiä tiistaista asti niin aloin olee niin heikko ja vapiseva et en pystyny olee pystyasennossa, joka taas autto kivuissa. Sit pyysin epiduraalin jota mä siis pelkäsin etukäteen mutta siinä ei kyllä mitään pelättävää ole, mieluummin otan sen epiduraalin vaikka nyt heti kuin verensokerin sormenpäästä!

Sitten oli kuin paratiisi se epiduraali koska se vei kaikki kivut ja sain nukkua! Nukuin 2+2 h ja sit ne kattokin että kohdunsuu oli täysin auki. Sitten vähän hengailin pystyasennossa ja se kipu oli jo erilaista kuin aiemmin kun alko vähän ponnistuttaa. Sit alkokin nopeesti ponnistusvaihe joka ei ollu yhtään kauheeta eikä kestäny kuin 24 minuuttia ja sitten oli vauva sylissä❤❤❤ Olin niin ihmeissäni et totesin heti vauva sylissä kätilöille ja lääkärille että ”miten tää oli näin helppoo, voisin synnyttää uudestaan vaikka heti” Synnytyksen kokonaiskestoksi kirjattiin 9,5 h. Mutta siis itse kyllä koin kokonaiskestoksi melkein kolme vuorokautta kun kyllä se sellasta kärvistelyä oli niiden supistusten kanssa kotona :-D

Vauva sai 9 pistettä mutta sitten parinkymmenen minuutin kuluttua ne alko kuuntelee että hengitys on vähän rohisevaa tai jotain ja ne vei sen lastenosastolle tsekkiin jonne se sit joutui jäämään yhdeksi yöksi. Ei ollut siis mitään sinänsä vakavaa, joku semmonen adaptaatiohäiriö tms jota ne sanoi että on melko yleinen että jotain kun kohdussa lapsen keuhkoissa on lapsivettä joka sitten syntyessä menee pois niin joskus sitten sinne jää ”kosteutta”.

Niin sitten vauva joutui olemaan siellä osastolla lähinnä seurannassa seuraavaan päivään ja ravasin häntä siellä katsomassa ja koitin imettää ja muuten lypsää jälleen omaa maitoa No seuraavana päivänä sitten kotiutu mun luokse ja sitten oltiin se vuorokausi siellä yhdessä ja sitten sunnuntaina eli äitienpäivänä kotiuduttiin kotiin

On ollu tosi ihanaa ja kaikki on menny tosi hyvin, sähläystä tietysti kaiken kanssa kun kaikki on mulle uutta ja sitten kun vauva oli siellä osastolla niin sai korviketta niin sitä piti jatkaa vielä vaikka siis haluan imettää mutta nyt alkuun sitä jatkettiin vähän aikaa niin siitä kaikkee säätöö niiden pullojen ja keittelyiden kanssa ja maidon lämmittämisen kanssa kun ei ollu mitään pulloja eikä mikroa! Käytiin ostaa pulloja ja mikro ja heti helpotti! Muutenkin nyt onneksi imetys sujuu mallikkaammin, toisen rinnan kanssa on vähän hankalampaa kun nänni on huono ja puoli on mulle vaikea.

Vauva on ihan maailman ihanin❤❤❤ja ihan hassun pieni, mun kohdalla siis tuo pieni maha ja pieni sf tarkoittivat myös pientä vauvaa❤ Kaikki pienetkin vaatteet on ihan liian isoja, tilailin nopeesti nyt netistä vähän lisää vaatteita ettei vauvaliinin tarvi nyt ihan ryysyissä kulkea! Vauva on valloittava ja tosi jäntevän oloinen ja niin kaunis❤

Oon ihan hirveessä unenpuutteessa mutta ihmeesti sitä jaksaa, kai se on nää hormonit! Vauva on tosi yörytminen ja lisäksi en oikeen osaa nukkua, nyt jo kyllä paljon paremmin mutta alku meni kyllä ihan 1,5 h/vrk unilla. Arki on lähtenyt ihanasti käyntiin, oon ihan ihmeissäni että miten näin sujuvasti kaikki voi mennäkin!

Mulla ei leikattu välilihaa eikä oikeestaan tullu repeämiä, siellä oli pari ”nirhaumaa” jotka ommeltiin puudutuksessa enkä tuntenut mitään ja siis niitä tikkejä tuli vaan pari. En oo ollu yhtään kipeä synnytyksen jälkeen, yhtäkään kipulääkettä en ole tarvinnut ja kävin ihan reippaasti suihkussakin jo heti synnytyssalissa kun yksin siis olin kun vauva vietiin sinne osastolle.

Yksin synnyttäminen oli mulle ihan nappi valinta, en olis yhtään kestäny että siinä olis joku ollu vieressä lässyttämässä, en olis voinu keskittyä ja olla ollenkaan, sanoin niille kätilöillekin että olkaa hiljaa ja älkää koskeko kun mua sattuu! Ja omat vaatteet oli päällä synnytyksessä ihan loppuun asti ja sama mekko tänään päällä pesun kautta toki mutta eipä siihen juuri tahroja ollut tullut, eli mun kokemuksen mukaan omissa vaatteissa voi hyvin synnyttää, musta ne omat vaatteet on jotenkin voimauttavat ja sitten ei tule niin kuumakaan hihattomassa mekossa kuin siinä sairaalan pitkähihaisessa.

Espoon sairaalan henkilökunta oli aivan huippua siellä synnytysosastolla, kehuinkin niitä moneen kertaan maasta taivaisiin kun niin ihailtavaa ammattitaitoa ja työtä tekevät. Totesin etten tiennyt näin hyvää hoitoa/palvelua olevan olemassakaan ja ettei varmasti edes amerikkalaisessa yksityissairaalassa saisi näin hyvää hoitoa :)

Mukavaa viikkoa kaikille ja nauttikaa raskauksistanne❤

❤Karhurouvanen ja vauva 9 pv❤

vierailijaAislinn83
Oon käyny jännityksellä kurkkimassa tässä jo pitkän aikaa että KOSKA! Ja nyt sain tiedon! Aivan sylikaupalla onnea @Karhurouvanen rakas! <3 <3 ihana tyttö on täällä!
Kiitos synnytyskertomuksesta, ihana että kuitenkin pitkän latenssivaiheen jälkeen loppu meni hieman helpommin! Nyt nauttia vauvasta. <3

ajatella, me tehtiin se mistä viime toukokuussa vielä haaveiltiin...

voi että, onnellista on tää, pienen syntymä. :) minä kans tykkäsin kovasti saamastani hoidosta, todella ihania oli koko henkilökunta.
Mulla syntyi poika 41+0 painaen 3600. Että kauheesti ei eroa ollut vaikka kans yliajalle meni viikon lasketusta.

• Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Karhurouvanen, olenkin täällä kärkkynyt synnytysuutisia. Lämpimät onnittelut ja hienoa, että sait hyvän synnytyskokemuksen :). Täällä vauva kohta kuukauden. Hyvin kasvaa ja voi. Imetys ei onnistu edelleenkään, ja huomenna mennään erikoislääkärille tarkistuttaan suu, kun imu on niin heikko. viihdyn superhyvin kotona ja voin paljon paremmin kuin raskaussikana ja uusperheongelmatkin ovat helpottaneet yhteisen lapsen myötä.

Moi kaikki! Täällä on synnytetty ja synnytty

Vauva syntyi viime pe, 8.5. aamulla rv 41+5 joskus klo 05!

Tyttö 46,5 cm ja 3300 g

Seuraa piiiiiiitkä synnytyskertomus

Syntyi siis vasta raskausviikolla 41+5 eli melkein kaks viikkoa lasketun ajan jälkeen! Meinattiin käynnistykseen joutua ja kyllä sitä vähän sitten avitettiinkin, kun vaikka mulla alko jatkuvat supistukset jo ti niin ne oli sitten kai vähän heikonpuoleisia että avautuminen oli tosi hidasta. Ti aamuna alko ihan yllättäen supistukset kun olin nukkumassa ja niitä tuli n 5-10 minuutin välein n. kahdeksan tuntia, jonka jälkeen harvenivat 15-20 min välille pariksi tunniksi ja sitten taas jatkuivat n 10 minuutin väleillä yli vuorokauden eli keskiviikkoiltaan asti. Ke-iltana alkoivat taas tihentyä pikkuhiljaa ja voimistuakin ja soittelinkin yön aikana useampaan kertaan synnärille, jonne sitten lopulta to-aamulla klo 08 lähdettiin. Yllätys yllätys sairaalassa supistukset alkoivat laantumaan! Tulivat yhtäkkiä enää 15-20 minuutin välein. Olin ihan uupunut väsymyksestä koska en ollut kahteen vuorokauteen oikeastaan nukkunut muuta kuin noita supistusten välejä torkkunut jossain kohtaa. Sovittiin sitten että saan siellä kipulääkettä ja nukun siellä muutaman tunnin ja että sen jälkeen tod. näk. takaisin kotiin odottelemaan. Sainkin nukuttua ihanasti yli 3 tuntia ja sitten siinä vaiheessa oli jo hoitajien vuorojen vaihtunut ja uusi hoitaja olikin fiksu ja laittokin mut lääkärille kun olis joka tapauksessa seuraavana päivänä ollu se yliaikaiskontrolli. Lääkäri katsoi että kohdunsuu on 1-2 cm auki ja totesi vauvan olevan hyvissä asemissa tosi alhaalla ja tuumasi että kyllähän tää tästä on alkamassa että ei mitään kotiin vaan synnyttämään. Lisäksi lapsivettä oli vähänlaisesti niin siitäkin lääkäri sanoi että ei tässä nyt jäädä oottelemaan.

Sitten puhkastiin ne sikiökalvot että vähän vauhdittuis ja voimistuis supistukset. Ei ne siitä kuitenkaan mitenkään kovin siitä voimistuneet, tulivat ehkä n vartin välein, välillä tiheämmin. Yrittivät kolmen tunnin päästä aloittaa oksitosiinin mutta samaan aikaa vauvan sydänäänet laskivat ja lisää hoitajia ja lääkäri ryntäsi huoneeseen mutta sitten tilanne palautui normaaliksi. Sen jälkeen olivat varovaisia eivätkä uskaltaneet sitä oksitosiinia enää antaa ja muutenkin selkeesti varautuivat hätäsektioon.

Sitten kuitenkin n 5 tuntia kalvojen puhkaisusta alkoi olemaan aika kipeetä mutta silti suurin ongelma oli mun mielestä väsymys kun en ollut nukkunut kuin niitä 10-15 min supistusten välipätkiä tiistaista asti niin aloin olee niin heikko ja vapiseva et en pystyny olee pystyasennossa, joka taas autto kivuissa. Sit pyysin epiduraalin jota mä siis pelkäsin etukäteen mutta siinä ei kyllä mitään pelättävää ole, mieluummin otan sen epiduraalin vaikka nyt heti kuin verensokerin sormenpäästä!

Sitten oli kuin paratiisi se epiduraali koska se vei kaikki kivut ja sain nukkua! Nukuin 2+2 h ja sit ne kattokin että kohdunsuu oli täysin auki. Sitten vähän hengailin pystyasennossa ja se kipu oli jo erilaista kuin aiemmin kun alko vähän ponnistuttaa. Sit alkokin nopeesti ponnistusvaihe joka ei ollu yhtään kauheeta eikä kestäny kuin 24 minuuttia ja sitten oli vauva sylissä Olin niin ihmeissäni et totesin heti vauva sylissä kätilöille ja lääkärille että ”miten tää oli näin helppoo, voisin synnyttää uudestaan vaikka heti” Synnytyksen kokonaiskestoksi kirjattiin 9,5 h. Mutta siis itse kyllä koin kokonaiskestoksi melkein kolme vuorokautta kun kyllä se sellasta kärvistelyä oli niiden supistusten kanssa kotona :-D

Vauva sai 9 pistettä mutta sitten parinkymmenen minuutin kuluttua ne alko kuuntelee että hengitys on vähän rohisevaa tai jotain ja ne vei sen lastenosastolle tsekkiin jonne se sit joutui jäämään yhdeksi yöksi. Ei ollut siis mitään sinänsä vakavaa, joku semmonen adaptaatiohäiriö tms jota ne sanoi että on melko yleinen että jotain kun kohdussa lapsen keuhkoissa on lapsivettä joka sitten syntyessä menee pois niin joskus sitten sinne jää ”kosteutta”.

Niin sitten vauva joutui olemaan siellä osastolla lähinnä seurannassa seuraavaan päivään ja ravasin häntä siellä katsomassa ja koitin imettää ja muuten lypsää jälleen omaa maitoa No seuraavana päivänä sitten kotiutu mun luokse ja sitten oltiin se vuorokausi siellä yhdessä ja sitten sunnuntaina eli äitienpäivänä kotiuduttiin kotiin

On ollu tosi ihanaa ja kaikki on menny tosi hyvin, sähläystä tietysti kaiken kanssa kun kaikki on mulle uutta ja sitten kun vauva oli siellä osastolla niin sai korviketta niin sitä piti jatkaa vielä vaikka siis haluan imettää mutta nyt alkuun sitä jatkettiin vähän aikaa niin siitä kaikkee säätöö niiden pullojen ja keittelyiden kanssa ja maidon lämmittämisen kanssa kun ei ollu mitään pulloja eikä mikroa! Käytiin ostaa pulloja ja mikro ja heti helpotti! Muutenkin nyt onneksi imetys sujuu mallikkaammin, toisen rinnan kanssa on vähän hankalampaa kun nänni on huono ja puoli on mulle vaikea.

Vauva on ihan maailman ihaninja ihan hassun pieni, mun kohdalla siis tuo pieni maha ja pieni sf tarkoittivat myös pientä vauvaa Kaikki pienetkin vaatteet on ihan liian isoja, tilailin nopeesti nyt netistä vähän lisää vaatteita ettei vauvaliinin tarvi nyt ihan ryysyissä kulkea! Vauva on valloittava ja tosi jäntevän oloinen ja niin kaunis

Oon ihan hirveessä unenpuutteessa mutta ihmeesti sitä jaksaa, kai se on nää hormonit! Vauva on tosi yörytminen ja lisäksi en oikeen osaa nukkua, nyt jo kyllä paljon paremmin mutta alku meni kyllä ihan 1,5 h/vrk unilla. Arki on lähtenyt ihanasti käyntiin, oon ihan ihmeissäni että miten näin sujuvasti kaikki voi mennäkin!

Mulla ei leikattu välilihaa eikä oikeestaan tullu repeämiä, siellä oli pari ”nirhaumaa” jotka ommeltiin puudutuksessa enkä tuntenut mitään ja siis niitä tikkejä tuli vaan pari. En oo ollu yhtään kipeä synnytyksen jälkeen, yhtäkään kipulääkettä en ole tarvinnut ja kävin ihan reippaasti suihkussakin jo heti synnytyssalissa kun yksin siis olin kun vauva vietiin sinne osastolle.

Yksin synnyttäminen oli mulle ihan nappi valinta, en olis yhtään kestäny että siinä olis joku ollu vieressä lässyttämässä, en olis voinu keskittyä ja olla ollenkaan, sanoin niille kätilöillekin että olkaa hiljaa ja älkää koskeko kun mua sattuu! Ja omat vaatteet oli päällä synnytyksessä ihan loppuun asti ja sama mekko tänään päällä pesun kautta toki mutta eipä siihen juuri tahroja ollut tullut, eli mun kokemuksen mukaan omissa vaatteissa voi hyvin synnyttää, musta ne omat vaatteet on jotenkin voimauttavat ja sitten ei tule niin kuumakaan hihattomassa mekossa kuin siinä sairaalan pitkähihaisessa.

Espoon sairaalan henkilökunta oli aivan huippua siellä synnytysosastolla, kehuinkin niitä moneen kertaan maasta taivaisiin kun niin ihailtavaa ammattitaitoa ja työtä tekevät. Totesin etten tiennyt näin hyvää hoitoa/palvelua olevan olemassakaan ja ettei varmasti edes amerikkalaisessa yksityissairaalassa saisi näin hyvää hoitoa

Mukavaa viikkoa kaikille ja nauttikaa raskauksistanne

Karhurouvanen ja vauva 9 pv
Paljon onnea, ihana kuulla että kaikki meni hyvin! <3

• Tykkää
Reactions: Karhurouvanen