~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Liian kuuma, turvottaa, närästää - ja nyt tuntuu kertyvän kaikki se paino miltä tähän mennessä on säästynyt. Toivottavasti osittain turvotusta... Mittasin varalta verenpaineen jos olisikin kehittymässä raskausmyrkytys, mutta se oli normaali ja pissanäyte tietty katotaan taas ylihuomenna äitiyspolilla.

Aika isoille näytti äitiyspakkauksen pienetkin vaatteet, saa nähdä onko koko vaatevarasto ylisuuri. Mutta äkkiähän vauvat kasvaa. ❤

34+6
 
  • Tykkää
Reactions: Puhalluskukka
@Wintersun En saanutkaan vielä sektioaikaa. Lääkäri olisi halunnut sen 37+0 eli 9.7., mutta sille päivälle oli jo pari sektiota eikä kolmatta voinut laittaa. Sitten olisi ollut aika 37+5, mutta se oli lääkärin mielestä jo liian myöhään. Kohdunkaula ei ollut vielä lyhentynyt, niin sovittiin että menen vielä ensi torstaina kontrolliin ja sen perusteella varmaan päätetään päivä. Ja kovasti vannotettiin ottamaan heti yhteyttä jos tulee vuotoa tai erilaisen tuntuinen (siis oikea) supistus.

Vauvalla oli painoa 2.5kg ja kaikki hyvin. :) Nyt on kyllä varmaan viimein aloitettava vaatteiden pyykkäys ja sairaalakassin pakkaaminen jos tuleekin äkkilähtö!

35+1
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Meidän vauva syntyi perjantaina <3 Vauva nukkuu nyt joten tässä synnytyskertomusta kiinnostuneille: heräsin lasketun päivän aamuna siihen, että jotain lorahti housuihin. Vessareissu osoitti vuodon olevan veristä joten soitin heti Naistenklinikan päivystykseen ja sain ohjeen lähteä saman tien sinne. Päivystyksessä lapsivesitesti oli positiivinen ja ultralla katsottuna lapsiveden määrä vähentynyt, joten lääkäri puhkaisi sikiökalvot ja jäin sairaalaan käynnistysyksikköön. Puoliso sai onneksi tulla sinne myös ja saatiin tuurilla oma huone kun yhteishuoneissa ei ollut paikkoja vapaana. Mulle olisi aloitettu muutaman tunnin päästä kalvojen puhkaisusta oksitosiinitippa ellei synnytysosastolla olisi ollut hirveä ruuhka ja kaikki salit täynnä. Tilanteen ollessa se sain kuitenkin rauhassa odottaa omia supistuksia ja ne lähtivätkin ihan hyvin käyntiin päivän mittaan. Synnytyssaliin pääsin iltapäivällä, kun kohdunsuu oli noin 4 cm auki. Menin melkein suoraa päätä ammeeseen ja olin siellä noin 3 - 4 tuntia, olin alunperin ajatellut että voisin haluta synnyttää veteen mutta koska tuon ammeessa vietetyn ajan jälkeen olin vasta 5 cm auki ja jo aika väsynyt kivuliaisiin supistuksiin, päätin tulla pois ammeesta ja pyytää epiduraalin. Epiduraali vei kaikki kivut mennessään ja sain tarvitsemani lepohetken. Supistuksia piti sen jälkeen vauhdittaa oksitosiinilla mutta se ei enää haitannut kun en niitä juurikaan tuntenut. Avautumisvaihe jatkui verkkaiseen tahtiin kunnes jossain vaiheessa vähän seuraavan vuorokauden puolella viimeiset sentit hävisivät tunnissa. Vauvan lähdettyä laskeutumaan epiduraali ei enää oikein auttanut joten pyysin vielä pudendaalipuudutuksen ponnistusvaihetta varten. Ponnistin kyljelläni ja se kyllä oli ihan todellista työtä, eppari jouduttiin leikkaamaan kun vauvan pää oli vähän vinossa ja hänen sykkeensä alkoivat hieman laskemaan supistusten välillä. Reilun puolen tunnin ähertämisen jälkeen tyttö syntyi virkeänä ja hyvävointisena <3. Synnytyksen jälkeen päästiin perhepesähotelliin ja sieltä tultiin eilen jo kotiin. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja vauva on aivan ihana, nukkuu päivisin ja valvoo öisin :). Synnytys oli kokemuksena hyvä vaikka etukäteen en missään nimessä olisikaan toivonut käynnistystä tai episiotomiaa, koin että hyvästä valmistautumisesta oli ehdottomasti hyötyä koska sen ansiosta ymmärsin että miksi mitäkin tapahtui ja tehtiin ja tiesin, että mihin voin itse vaikuttaa ja mihin taas en. Naistenklinikan lääkärit ja kätilöt olivat aivan loistavia ja koin, että toiveeni otettiin tosi hienosti huomioon.

Palstailu jää varmasti nyt vähemmälle, kiitos kaikille vertaistuesta ja oikein paljon onnea odotukseen ja tsemppiä synnytykseen :)
 
Onnea @Pupuna112 !

En ole ikinä sanonut näin mutta ihanaa että helteet loppui. :D yöt sekä päivät tuskaisia, joka paikka hikoili.. sama mulla öisin että tyynyillä saa taas taiteilla vatsan alle ja asetella niitä uudelleen kun kääntää kylkeä. Selällään ei voi enää olla kun baby painaa keuhkoja.
Kyljet saa aikamoista kyytiä jo, jättivauva siellä temmeltää. Vastaa siis joka ultrassa aina isompaa. :D
Viimeinen kolmannes alkoi, vielä ei muuta vaivaa ole ollut kuin yhden kerran närästänyt. Niin ja ihan samaan tahtiin ei jaksa töissä mutta muuten kaikki oikein hyvin. :)
Kauanko teillä mennyt vanhempainraha hakemuksen päätöksen saamiseen? Olen jättänyt toukokuun lopussa eikä kuulu..
Rv 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Onnea @Pupuna112 !

En ole ikinä sanonut näin mutta ihanaa että helteet loppui. yöt sekä päivät tuskaisia, joka paikka hikoili.. sama mulla öisin että tyynyillä saa taas taiteilla vatsan alle ja asetella niitä uudelleen kun kääntää kylkeä. Selällään ei voi enää olla kun baby painaa keuhkoja.
Kyljet saa aikamoista kyytiä jo, jättivauva siellä temmeltää. Vastaa siis joka ultrassa aina isompaa.
Viimeinen kolmannes alkoi, vielä ei muuta vaivaa ole ollut kuin yhden kerran närästänyt. Niin ja ihan samaan tahtiin ei jaksa töissä mutta muuten kaikki oikein hyvin.
Kauanko teillä mennyt vanhempainraha hakemuksen päätöksen saamiseen? Olen jättänyt toukokuun lopussa eikä kuulu..
Rv 27+1
Sulla varmaan huomioidaan sitä päivärahaa laskettaessa tulot kesäkuun loppuun asti, jos elokuussa (?) alkaa äitiysloma. Että luultavasti menee vielä jonkun aikaa. Mun päätös tuli muistaakseni toukokuun loppupuoliskolla kun äitiysloma alkoi 25.6.
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmina20
En kestä tätä jalkojen turvotusta! :confused:Kyllähän jalkojen liottaminen tai seinälle nostaminen helpottaa oloa, mutta turvotus ei kyllä laske yhtään. Tänäänkin valittelin tätä neuvolassa, niin ei se terkkari edes katsonut miltä jalat näyttää. Kolmessa viikossa on tullut viitisen kiloa (!) lisää painoa, että kertoo ehkä jotain, koska aika hirveät määrät saisi syödä että siten nousisi paino tätä tahtia. Pissanäytteessä oli kuulemma aavistus proteiinia, verenpaine oli kuitenkin normaali. Mutta vähän mietin niinkö tästä kuitenkin kehkeytyisi vielä raskausmyrkytys ellei sektio (toivottavasti!) olis jo ensi viikolla. Huomenna selviää päivä! :)

35+6
 
@Silmu75 olipas outo terkka ku ei reagoinut turvotuksiin sen kummemmin. Ota yhteys polille jos olo menee huonoksi. Tsemppiä huomiseen!

@Wintersun se on niin ärsyttävää kun kaikki kommentoi vatsan kokoa. Itsellä kans joko liian iso tai liian pieni ihmisten mielestä. Mikähän siinä on kun tarvii ees sanoo mitään. Ehkä se nyt on aika iso kun siellä on vauva.
 
@Puhalluskukka Mulla on huomenna äitiyspolikäynti, niin täytyy siellä kysyä vielä turvotuksesta ja painonnoususta. Ei ne kyllä sielläkään sanoneet viimeksi painonnoususta mitään, vaikka siis itse halusin vaa’alle ja kätilö joka ottaa verenpaineen ennen lääkäriaikaa oli kyllä samaa mieltä, että aika paljon on tullut painoa.

Tarkastin vielä neuvolakortista, että 1.7kg oli tullut lisää perjantain jälkeen! Enkä ainakaan itse huomaa, että olisi ylävartalo turvoksissa, jalat vaan, eikä nekään nyt sellaisissa mitoissa että ohikulkijat kauhistelisivat. Nilkat, varpaat ja jalkapöytä on ne missä näkyy ja tuntuu parhaiten, mutta tuntuu myös ettei jalkaa mahdu kunnolla taivuttamaan, joten varmaan ainakin pohkeet on turvoksissa myös. Mutta kyllähän tämän tilapäisen tukaluuden kestää, jos se nyt on vain tällainen loppuvaiheen kiusa eikä merkki mistään huolestuttavasta.
 
@Puhalluskukka hei ihan sama, oma äitini jaksaa kommentoida kuinka minulla on nyt jo niin iso vatsa, miten pystyt vielä syyskuuhun asti kasvattamaan ja samaa pohtii hyvä ystäväni.. huoh. Painoa on tullut maltillisesti 8kg ja eilen neuvolassa terveydenhoitaja sanoi että laitetaan piikki pakaraan koska olet HOIKKA, kukaan ei ole viimeiseen puoleen vuoteen käyttänyt minusta moista sanaa, olen vain ollut iso.. :D

Hei nyt kysymys minkä unohdin kysyä neuvolassa, voin toki kysyä myöhemminkin mutta ajattelin jos jollain on kokemusta. Älkää kivittäkö koska en aio imettää, eli siis.
Haluaisin kuitenkin että tuleva vauva saisi ensimaidon eli sen missä on vastaaineet yms, voinko imettää tai yrittää pumpata pelkästään sen sairaalassa ja sitten pyytää maidon nousun esto lääkkeen? Ymmärtääköhän kukaan mitä ajan takaa. :D
Rv 27+4
 
  • Tykkää
Reactions: Puhalluskukka
En kestä tätä jalkojen turvotusta! Kyllähän jalkojen liottaminen tai seinälle nostaminen helpottaa oloa, mutta turvotus ei kyllä laske yhtään. Tänäänkin valittelin tätä neuvolassa, niin ei se terkkari edes katsonut miltä jalat näyttää. Kolmessa viikossa on tullut viitisen kiloa (!) lisää painoa, että kertoo ehkä jotain, koska aika hirveät määrät saisi syödä että siten nousisi paino tätä tahtia. Pissanäytteessä oli kuulemma aavistus proteiinia, verenpaine oli kuitenkin normaali. Mutta vähän mietin niinkö tästä kuitenkin kehkeytyisi vielä raskausmyrkytys ellei sektio (toivottavasti!) olis jo ensi viikolla. Huomenna selviää päivä!

35+6
Onhan sulla tukisukat käytössä ja juot runsaasti vettä päivän mittaan? Tsemppiä loppuaikaan!
 
Onhan sulla tukisukat käytössä ja juot runsaasti vettä päivän mittaan? Tsemppiä loppuaikaan!
Ostin aiemmin tukisukkahousut, mutta johan ne hajosivat ekaa kertaa pukiessa - eikä kyllä olisi mahtuneet reisien yli päällekään... Polvipituiset kompressiosukat on, liian lyhyet tietty, mutta vähän helpottaa. Mutta kyllä tämän nyt kestää kun ei ole mitenkään vaarallista.
 
@Puhalluskukka mua kans jotenkin ärsyttää se mahan koosta kommentoiminen. Toiset sanoo että "onpa sulla valtava maha!" Ja toiset että "aika pieni maha sulla noille viikoille" tekis mieli vastata että no mikähän se sopiva mahan koko kysyjän mielestä olisi?! En tiedä miks tää ottaa niin pannuun

@Silmu75 saitko jo sektiopäivän tietoon? Loppusuora häämöttää! Jännittääkö?

@Jasmina20 oon kans niin onnellinen kun se kuumuus loppui. Yöt on välillä muutenkin semmosta hyörimistä ja tyynykasan asettelua, siihen päälle se kauhea tissi- ja nivushiki

Mulla alkaa alaselkä kipuilla aika usein. Hävettää kun en saa aikaiseksi tehdä lantionpohja/lihasjumppaa, vaikka se auttaisi ja syytä olisi muutenkin kun on virtsankarkailuakin. Oon niin saamaton kotijumppaaja että harmittaa :-(

Ens viikko vielä töitä ja sitten alkaa kesäloma. Saa ottaa esikoisenkin päikystä kotiin. Sitten loman jälkeen enää 4 vkoa töitä ja mammalomalle :) Vauva potkii paljon ja muuten menee ihan hyvin. Maanantaina oli sokerirasitus ja huomenna neuvolassa kuulee tulokset.

MyMa 25+6
 
No niin mä vähän muistelinkin! Mitkä viikot sulla on silloin sektiopäivänä?
36+5 eli pari päivää aikaisessa, mutta tuskin ne nyt ratkaisevia on. Henkisesti olen varautunut siihen, että vauva viedään suoraan tarkkailtavaksi, mutta jos kaikki onkin hyvin, niin saa heti ihokontaktiin. Mies nyt ainakin pääsee vauvan mukaan jos viedään pois. Mulla on päivän toinen sektio, sairaalassa pitää olla klo 7, mutta leikkaus saattaa olla vasta kymmeneltä. Pitkä odotus ilman ruokaa!
 
Moikka kaikki ihanaiset❤ Minäkin varovasti kurkistan tällepuolelle plussa on vahvistunut ja tänään soitin klinikalle.. Hyvin hyvin alussa siis ollaan vielä,näköjään vielä edellinen raskaus/synnytys on tuolla listalla❤ Tyttöhän syntyi 5/19 ja nyt sisarusta "odotellaan" nämä siis lahja solu ihanuuksia.. Kuusi luomu lasta ennestään joten jos tämä pikku ihme suvaitsee liittyä perheeseen niin sitten tämä on minun kahdeksas❤ Ja kyllä myös viimeinen onhan minulla ikää jo 44vee ja miehelläni 52..pikku vuotoa on gklugejen laiton jälkeen ollut ja se tietysti pelästyttänyt ja huoli nostaa päätään.. Noh aika näyttää

Pimpula76 4+1
 
Sori @Silmu75 en tie miks ei mulle näkynyt aiemmin toi sun viesti jossa kerroit sektiopäivän, ja heti kyselin uudestaan. Toi "siirry uusimpaan" menee mulla näköjään väärään kohtaan. Mutta anyway, hirveästi tsemppiä sektioon! Pian hän on täällä ❤

@Jasmina20 ei ole kokemusta tosta maidonestolääkkeestä, mutta voiskohan sitä kysuä että saisko sen kotiin mukaan tai kuinkahan paljon etukäteen sitä pitää alkaa ottaa... mulla kans muuten paino noussut 7kg, joten samoissa mennään :) Mulla on kyllä valtaosa tullut ihan syömällä, turvotusta tms ei ainakaan vielä ole.

@Pimpula76 tervetuloa! Sä olet oikea synnytyskonkari jo :-D Onko teidän muut lapset jo isompia vai mimmosia ikäeroja?

Mulla oli eilen neuvola,kaikki kunnossa. Sokerirasitus oli normaali. Sykkeet hyvät, sf-mitta ja oma paino menee tasaisesti käyrää.

MyMa 26+1
 

Yhteistyössä