Siida meillä oli donkkarit vuoden ajan, kysy vaan jos haluut niistä jotain tietää. Suosittelen käytettynä ostamaan, koska ovat superkalliit, niitä on kuitenkin nyt varsinkin siellä etelässä hyvin tarjolla myös käytettynä, ei kannata ihan eka hintaa maksaa mitä pyydetään vaan suhteuttaa kuntoon. Me myytiin omat 950 e, ja oli todella hyväkuntoiset. Olimme erittäin tyytyväiset kyllä niihin, ne oli ketterät ja pienikokoiset, mutta tosi kevyet ja helppo liikkua bussillakin, mahtui aina kyytiin vaikka olis vaunuja siellä ollut ennestään. Kopat ja istuimet on pienet, mutta 100cm lapsi mahtui hyvin istumaan. Koppaan ei mahdu enää yli puolivuotias vauva talvitamineissa nukkumaan, mutta siinä voi siirtyä jo istuinosiin sitten, makuupussin avulla pystyy ulkonakin nukuttamaan talvella. Selkänojissa lähes portaaton säätö ja pystyy keikuttelemaan kumminkin päin istuimet, vaikka valmistajan mukaan kaikki istuimen asennot ei onnistu, niin käytönnössä kaikki asennot onnistuu, istuimet on niin joustavat. Eli suositus lähtee täältä, mut ehkä katselisin käytettyä settiä! Suurin osaa pitää näitä vaunuja muutenkin kuin kukkaa kämmenellä hinnan vuoksi, että varmasti sieltä päin löydätte käytettynä hyvän setin.
Nyt meillä on Phil & Tedsin Navigator tuplana. Erittäin kivat rattaat nekin, ja puolet halvemmat. Nämä sopii myös kaksosvauvoille, suosittelen tutustumaan niihinkin. Ketterät, kevyet, sopii lenkkeilyyn, matkarattaiksi ja linja-autoiluun. Aluksi mua vähän häiritsi, kun kuopus istuu takana alhaalla, mutta hän rakastaa siellä matkustamista ja sinne mielellään vapaa-ajallaan kiipeää lukemaan kirjaa kun vaunuja säilytetään eteisessä
Että ilmeisesti sieltä näkee hyvin ja viihtyy...
Synnytyksestä komppaan edellisiä, suosittelen tutustumaan aiheeseen etukäteen, se lievittää stressiä. Mulla oli se Epi-No delphine plus laite ja liputan sen puolesta. Harjoittelin lantionpohjan lihaksia kummassakin synnytyksessä pari kolme viikkoa ja siitä oli valtava hyöty. Ponnistusvaiheessa pystyi hallitsemaan lihaksilla vauvan päätä (jälkimmäisessä synnytyksessä) harjoituksista tututta tavalla. Loistava vehje ja turhan tuntematon Suomessa, Saksassa ilmeisesti kätilöiden suosittelema. Ja mitään vaivoja ei ollut raskauden lopussa eikä synnytyksen jälkeen aj toivuin nopeasti. Eka synnytyksen jälkeen oli tikki jos toinenkin, hätäsektion ja epparin jälkeen, mut Buranaa vahvempaa en tarvinnut ja sitäkin vain pari päivää. Selkäpuudutuksia mulle ei ehditty kummallakaan kertaa laittaa, joten luomuna mentiin. Toisaalta ehkä mieluummin luomuna + nopeasti kuin kivunlievitykset ja hidas synnytys. Mut sitähän ei voi itse valita/vaikuttaa, että tilanteen mukaan. Mut kannattaa avoimesti suhtautua kaikkiin kivunlievityksiin ja luottaa myös omaan kehoon. Monet naiset synnyttää luomuna omasta halusta ja amme, suihku ja jumppapallon päällä oleilu ovat loistavia rentoutumisvaihtoehtoja. Ilokaasu voi myös auttaa. Aquarakkulat olo musta ihan humpuuksia, pahensi vaan kipua. Jääpalapussi selässä oli ihan loistava! Mut jos tuntuu, että kipua ei hallitse, esim. suppareita tulee liian nopeasti, silloin kipua kannattaa lievittää, koska rentoutuminen avaa kanavaa, joten jos et voi rentoutua suppareiden välillä, synnytys ei välttämättä etene. Synnytys on maailman luonnollisinta, joten kannattaa yrittää antautua sille. Mulle oli iso juttu, kun synnytyksessä suoli tyhjeni luonnollisesti, sitä jotenkin stressasin etukäteen hirveesti, mut sitten lopulta tajusin että siitähän se lapsi saa sen oman bakteerikannan, ei se vaan oo steriiliä hommaa tuo synnytys
Ja korrektina ihmisena otti aivoon kun tuli päästettyä kirosana jos toinenkin
Mutta kieroiluhan tunnetusti lievittää kipua..... Eli rento ja avoin suhtautuminen, mutta kuitenkin ennalta kannattaa tutustua synnytykseen ja keskustella puolison ja kätilön kanssa ja mennä tilanteen mukaan. Jos tuntuu ettei tartte lääkettä, voi kokeilla olla ilman ja toisinpäin. Ja kannattaa olla
aktiivinen etsiä mukavia asentoja, liiketta, laulaa tai hymistä, kysyä ja keskustella, kertoa tuntemuksista. Minä tungin puolison sinne taustalle, kun tuntui ettei siitä ollutkaan sitten hirveesti hyötyä
Annoin sen olla rauhassa ja hän minun, lopulta se päänsisäinen "synnytysflow" oli paras, keskittyä oman kehon tuntemuksiin ja sen rentouttamiseen, sulkea muu maailma ulos, se oli mun tapa.