~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Kiitos Anzu, omin luvin keksin sulle lempinimen:LOL: ja hurjasti onnea plussasta, sekä hyvää matkaan synnärille saakka❤ Päänsärky on ollu itelle myös tuttu oire, ihan alussa voimakkaampana ja sen jälkeen aaltoillut päivästä riippuen voimakkaampana ja lievempänä, mutta nyt näyttäis että on helpottanut.

Kiuski, tää mahan ympärys heittää itsellänikin useita senttejä päivän aikana. Aamulla on aina niin sutjakka olo, mutta jo tässä vaiheessa päivää alkaa fiilis olla täydempi ja mitä enemmän iltaa kohti mennään, sen täydemmäksi muuttuu. Nyt ei ollu kuitenkaan viikkoon paino noussut, mistä oon kyllä tyytyväinen, eipä kyllä tarvis enää noustakaan.
Kiitos paljon! Ja Anzu sopii hyvin, se onkin lähellä mun oikeeta nimee :D

@Zoona hyvä että ultrassa oli kaikki hyvin :love: on sulla kyllä melkosen pieni maha sitten ollut viime kerralla! Mut ei se kai pahastakaan ole, tuntuu että musta tulee kunnon ryhävalas jota saa tuuppia eteenpäin viimiset pari kk :ROFLMAO:

Noita on kyllä hauska seurata aina miten lapset ottaa ne uudet tulokkaat vastaan. Esim mun kummityttö sai siskon 2vuotta sitten ja se oli ihan täpinöissään siitä (oli silloin itse 6v) ja kun parin kuukauden päästä kysyin että vieläkö on kivaa kun sai siskon niin vastaus oli "NO EI! Ei se ees leiki mun kanssa :(((((" voi kun ei ne vauvat vielä osaa :ROFLMAO::LOL:

Musta olisi kyllä ihana jakaa teidän kanssa kaikki noi omat käsityöhommat mutta olen ehtinyt niitä levitellä jo ympäri somea :ninja: enkä mä teistä välitä, mutta kun tätä kyylää niin moni muukin :whistle:

Täällä raskausaivot tekee tepposia. En ole ikinä ollut mikään megamustis tyyppi mutta nyt on jotenkin tosi epävarma olo ja jotenkin enemmän pelkään sitä että jos mut jätetään. Ihan typerää edes ajatella moista kun ei ole mitään viitteitä ikinä siihen suuntaan ollutkaan. Aamulla oli vähän kiusallinen lähtö töihin kun ehkä pikkasen purkasin tätä yhdestä ihan typerästä jutusta miehelle. Kaiken kruunaa vielä se että joudun aamulla menee ottamaan taas labroja ja en saa syödä 12tuntii sitä ennen. Eli istun täällä sohvalla mustat sukat jalassa nälissään. Sanoisin että ihan huippu yhdistelmä:whistle:

Marrasmai, minä en todellakaan oo mikään hyvä käsityöihminen. Siis jpo, oon tarkka kyllä sitten kun jotain teen ja parhaani yritänn, että se tekele nyt joltain näyttääkin, mutta ihan järkyttävän työn takana ne valmiit jutut sitten on, eli teen ja puran ja teen ja puran. Mies mulle nauraa, että ei noista tuu ikinä valmista, mutta kyllä niistä (jos nyt ei ihan kaikista) niin suurimmasta osasta tulee. Mutta, älä yhtään jännitä kuvan ottamista, jokainen tekee omilla taidoillaan ja ainakin niissä jokaisessa töppösessä tai nutussa, on yhtä paljon rakkautta neulottuna tai ommeltuna vaikka nyt jokin ommel oisikin viksallaan❤

Mavli, kyllä se odotus vaan itsellä ainakin tuon rakenneultran jälkeen todellisemmaksi tuli. Uskon, että näin käy sinullekin. Ja tuntuu kyllä itestäkin siltä, että kunnon odotus alkoi vasta nyt. On niin ihanaa istua ja kutoa lakkia, sekä tuntea kun pikkuset möyrii mahassa. Varmasti sekin, että liikkeet tuntee paremmin, on tehnyt tästä todellisempaa.

Viimeksi muokattu:
Kiuski, kyllä täälläkin on hormoonipöllyssä tullut oltua pikkusen liian herkkis. Ei oo montaa iltaa ku uhkasin nukkua sohvalla, mutta onneksi toi mies tuli puhumaan järkeä. Hieman ylireagoin tiettyihin juttuihin ja tosi helposti muka kokee, että toinen ei välitä tarpeeksi.

Musta olis kiva nähdä mitä olette vauvalle tehneet! Itse oon fiiliskäsityöläinen, mutta viime ajat on mennyt lähinnä siihen, että hyvä, jos nyt jonkun veroketjun olen saanut vaihdettua ja verhot lyhennettyä. Nyt ajattelin, kun syksyä vasten syntyy, että jonkun söpön nutun tekisin kyllä. Ja ehkä jotain muutakin...

Ei olla vielä kerrottu esikoiselle. Tuntuu, että oikeampi aika on sitten, kun se alkaa jotenkin arjessa näkyä. Esim. mahan tai muun rajoitteen muodossa. No, nukkumishommat meillä menee uusiksi ja niille pitäisi tehdä jotain hyvissä ajoin, mutta kun ei malta siirtää vielä esikoista omaan huoneeseen. En kyllä halua myöskään hänen unien kärsivän, sitten kun/jos vauva tulee.

Liikkeistä. Mä olen varma, että olen tuntenut pientä hipsutusta. Eilen sanoin siitä ultrassa ja kätilö kuittasi ne heti suolen liikkeiksi.Yksi ilta sanoin miehellekin, että kokeille ja hän tunsi pientä tumpsutusta kättävasta, kuin potkuja. Ultrassa tyyppi teki sellaisia kyykkypotkuja kahdella jalalla. Ajattelin, että niitä ne tuntemuksetkin oli.

Zoona: Mä tunsin pitkään pientä hipsuttelua vasemmalla alavatsassa, mutta mietin aina, että suolessa vaan kuplii. Kun sitten vauvan liikkeet varmasti tunnistin, tuntui ne alkuun nimenomaan siellä samassa kohdassa ja päättelin hipsutustenkin niitä olleen. Dopplerillakin löysin sykkeet aina helpoiten ja parhaiten samalta suunnalta.

Onnea Siida hyvistä ultrakuulumisista!

OP:n vakuutuksesta olette puhuneet. Meillä on muut vakuutukset toisessa yhtiössä, mutta otin vauvavakuutuksen OP:sta viime vuoden puolella, kun silloin sen vielä sai vuodeksi hintaan 0 euroa. Käynnistyi heti netissä hakemuksen tehdessä, mutta toisaalta on myös äidin vakuutus loppuraskauden ajan, joten ajattelin, ettei siitä ainakaan haittaa ole.

Kiuski ja Siida: Myös mulla on mustasukkaisuus tai ehkä enemmänkin jonkinlainen epämääräinen ethän vaan jätä mua koska en kestäisi sitä -tunne tullut esiin raskauden myötä, vaikka siihen ei ole mitään syytä. Silti olen onnistunut muutaman kerran järjestämään oikein kunnon show’n, kun vainoharhaisuus on ottanut vallan… Onneksi mies on ymmärtänyt ja vielä entistä useammin ja eri tavoin kertoo ja näyttää rakastavansa ja muutenkin huomioi ihanasti. Helpottaa kummasti.

Marrasmai ja muut aiheesta kirjoittaneet: Minä olen saikulla ollessani tehnyt vähän käsitöitä, vaikka en mikään pro olekaan. Kuvia olen ujo laittamaan, mutta voin näin sanallisesti kertoilla tekemisistäni J Eilen väkersin pienet valkoiset tossut netistä löytämälläni ”vauvan uggit” -ohjeella ja tein koristenauhan marjapuuron värisestä langasta. Tossuista tuli niin söpöt, että tekisi mieli tehdä toisetkin! Jo aiemmin virkkasin pienen peiton vaunuissa, sitterissä tms. käytettäväksi.

Ompelukoneella olen surauttanut ensisänkyyn verhon ja reunapehmusteet kirpparilta löytämästäni kivasta Ikean verhosta – ja jämäpalaan jääneen kuvan applikoin valkoiseen pussilakanaan, joka puolestaan on aikuisten pussilakanasetin tyynyliina :-D Satuin löytämään alekorista ihanan pehmoista puuvillaa olevan setin ja nyt mietin, ompelenko pussilakanasta lisää vauvan lakanoita vai säästänkö pinnasänkyyn sopivaan isompaan verhoon. Samoin äitiyspakkauksen patja sai päällisen ja petarin – niin ja vaunujen patjaan ompelin päällisen, jossa on kosteussuoja kiinni.

Mun äitini neuloo ahkerasti ja sieltä on jo aiemmin saatujen pipojen, tumppujen ja sukkien lisäksi tulossa ihana neuletakki ja haalarihousut niihin sopivan hatun, töppösten ja tumppujen kanssa, sekä kuulemma parikin erilaista päiväunipeittoa. Vaan en viitsi toppuutellakaan – säästän sitten kierrätettäväksi siskolle, joka haaveilee vielä lapsiluvun kasvattamisesta muutaman vuoden sisään.

Käsitöille on aikaa jatkossakin: kävin eilen neuvolalääkärin tarkastuksessa ja sain loputkin 2 viikkoa saikkua ennen kuin äitiysloma alkaa. Mulla matala verenpaine aiheuttaa edelleen hankaluuksia aamu- ja aamupäivätouhuihin ja supistuksetkin vaivaa aina enemmän touhutessa, joten lääkärin mielestä on parempi pysyä rauhassa kotona. Edelliset kaksi kertaahan ehdottelin itse töihin menemistä, mutta eilen jo sanoin suoraan, että nyt en enää välittäisikään :-D Mun työtkin on jo kaikki ehditty siirtää eteenpäin, joten turhaan edes menisin sinne peukaloita pyörittelemään.

Iloinen uutinen oli, että vauva oli kääntynyt raivotarjontaan oltuaan pari viikkoa perätilassa. Sitä olin jo uumoillutkin, kun aiemmin kylkiluiden alla tuntunut hikka tuntui toissapäivänä alavatsalla. Muuten mun on kyllä vaikea itse arvioida vauvan asentoa mahassa – tuntuu, että potkun kaltaisia muksaisujakin tulee sinne tänne ja kaikkialle. Miten te muut erotatte missä on peppu ja missä pää?

Vaan hui MyMa, miten pitkällä sä jo oletkin! Mahan poksuminen kuulostaa jännältä, mitä lie on :-o Hoksasin muuten, että kun sinä, Caro ja Ranau saatte vauvanne maailmaan, niin minun laskettu aikani on ainoa maalis-huhtikuussa ennen kuin alkaa touko- ja etenkin kesäkuun ruuhka.

Xienna 32+2

Käsitöiden esittely on muuten tosi hauska idea, mutta ihan sama syy kuin Kiuskilla- olen jo laitellut samoja kuvia näperryksistäni myös Facebookiin sun muualle joten varjelen tässä suhteessa henkilöllisyyttäni. Teistä nyt ei haittaisi vaikka näkisitte, mutta ei sitä tiedä ketä täällä pyörii ja tajuaa vetää yhteen yksi ynnä yksi.. :whistle: Koska munkin elämä on niin ihmeellistä ja supersalaista, haha:ROFLMAO:

@Xienna supersöpöltä kuulostaa nuo sun tekemät uggit ja kaikki muutkin, kaikki tommonen pieni on niin suloista:love: On ihan totta että tässä kun minä, Caro ja Ranau pian jakaudutaan niin sitten onkin vähän taukoa sun ollessa ainoa keväällä. Kesällä on kyllä oikein kunnon vauva-aalto täällä! Täytyy itsekin jatkaa palstalla kärkkymistä :)

Niin ja mä olen vauvan asennon oppinut tunnistamaan vasta ihan tässä lopussa. Mulla punkee joku iso pyöreä osa tuossa vasemmalla ja kun oikealla kyljessä tuntuu pientä potkua (jalat) niin siihen ei kovin montaa asennon mahdollisuutta jää kun alkaa järkeillä :D ja ultrassa varmistui sitten. Ilmeisesti tällainen vasemmalle kaartunut raivotarjonta on juuri optimaalinen synnytyksen kannalta, joten pitää olla tyytyväinen. Vauvan pää tuntuu tosi alhaalla jo, erityisesti jos vähän kierrän vartaloa niin saan sen tunteen appelsiinista jalkovälissä :LOL:

Liikkeistä: vähän jotenkin tympeää jos joku toinen (esim kätilö) sanoo ettei olisi liikkeitä vaan ilmavaivoja. Eihän sitä toisen tuntemuksista voi mitään tietääo_O Mulla oli myös ne ekat liikkeet sellaisia aivan kuin ilmavaivoja, mutta erotuksena että ne tuntui tossa paljon lähempänä ihon pintaa. Ja kans tajusin oikeastaan vasta jälkeenpäin että ahaa, niitä minipotkujahan nekin oli.

Mustasukkaisuudesta: mulla ei ole tuommoisia tunteita ollut ollenkaan. Sitä olen kyllä surrut että lakkaan olemasta nainen mieheni silmissä ja muutun maitomeijeriksi, mutta en ole silti siihen liittänyt mitään ajatuksia muista naisista. Me ei olla kumpikaan mustasukkaista tyyppiä eikä tämä asia oikeastaan koskaan ole meidän suhteessa edes esillä. Sen sijaan välillä mulla on semmoisia menettämisen pelon tunteita, pelkään että mies vaikka joutuu liikenneonnettomuuteen ja kuolee:unsure::cry: Että kyllä tässä tunteet välillä herkillä on. 

@An1z81 paljon paljon onnea plussasta ja tervetuloa tälle puolelle!!:) (y) Näinkin sun plussaviivat tuolla hoitoketjussa, selvää pässinlihaahan tuo on :)

Muistuttelen taas laittamaan viikot kommentin loppuun :cool:

MyMa 37+3

Zoona, onpa tympee kätilö ollu. Mistäs hän voi varmaksi sanoa ootko oikeasti tuntenu vai et.

MyMa, mulla vauva just toisinpäin ollu koko ajan, pylly oikealla ja työntää käsillä ja jaloilla vasemmalle :D molemmat pojat on näin viihtyny tosi aikasest lähtien, oisko mun kropanmalli tai joku sellanen että viihtyvät näin. Oliko niin, että sulla vauva jo kiinnittynyt? Punkeeko kovasti alakertaan? Mulla alkaa tosi tuskaa tehdä, tuntuu että ihan kohta on koko vauva ulkona :cautious: eikä mikään asento oikeen helpota.

Xienna, hyvä että oli vauva tajunnu kääntyä pääalaspäin :) mitkäs viikot sulla olikaan että mahtuuko vauva kovasti vielä pyörimään toisinkinpäin. Mä tunnen helposti mahanpäältä missä on pylly jne ja aikasemmin erotti mihin potkut tulee että mitenpäin on, ja hikka kerto että pääalaspäin.

Anzulle tervetuloa!

Mullaki mieliala heittelee edelleen herkästi, mustis en oo ollu tms, me ollaan niin paljon yhdessä koettu että en hirveesti epäile etteikö hautaan asti yhdessä olla :ROFLMAO: toki välillä tuntuu ettei mies ymmärrä kaikkea, mutta eihän hän voikkaan kun ei ole raskaana koskaan ollu :D

Mä en osaa mitään käsitöitä tehdä niin en niihin pysty sen enempää sanomaan :LOL:

Tänään käytiin sektioaika sopimassa ja jos ei vauva päätä ennen aikojaan syntyä niin leikataan 19.2 :love: aika meni sinne 39+1 viikoille kun ei aikasemmin ollu aikoja ja kätilö eka kerkes säikäyttää että toinenki viikko olis täynnä. En olis kyllä selvinny enää pidemmälle.. käyn vielä käyrillä 15.2 että en panikoi sinne sektioon asti. Vauvalla vointi oli hyvä, lapsivettä oli nyt vähän runsaasti joka kertoo, että sokeritasapainossa ollu jotain vaikka mittaukset ollu rajoissa :oops: se vähän huolettaa ja vauva oli pikkasen kokoarviossa mennyt yli keskikäyrän, mutta lääkäri senkin selitti, että kone saatto laskea vähän yläkanttiin. No virtaukset edelleen hyvät ja istukasaa sano olevan hyvin vähän kalkkia näille viikoille. Vähän rupes jännittään ja pelottaan, mutta jospa tässä järjissään pysys tonne asti :whistle::eek:

Caro ja 36+3

Voi Caro, ei oo enää montaa viikkoa, siis ihan pari!!!!!!!!
Ja MyMa, sinäkin voit poksahtaa ihan koska vain. Näin se aika kuluu hurjaa vauhtia loppujen lopuksi. Ihanaa kun teillä molemmilla kaikki on niin hyvin, ei mitään ylimääräistä extra huolta❤

Zoona, kyllä ne kutitukset hyvinkin voi liikkeitä olla, minä ainakin uskon! Itsekin tunsin tosi aikaisin kutituksia ja ei mulla kyllä pierut ihon alla kutise:ROFLMAO: Jotenkin ne tuntemukset on itellä ainaki niin selviä, kuin mato menisi tuossa heti ihon alla ja sitä kohtaa pitää ihan raapia, sitte se sama tunne on kohta toisessa kohtaa:)

Xienna, säähän olet ahkera käsityöläinen, ihanaa❤ Minä lähinnä osaan vain kutoa ja virkata, siihenpä se jää. Ompelukone tosin löytyy, mutta en oo nyt aikoihin ommellut. Jotain pussilakanajuttuja pitäis kyllä väkertää pariin pikku peittoon!

Minä taas en kehtaa faceen mitään laittaa, tuntuu että liian moni pääsee mun väkerryksiä pällisteleen, mutta tänne oisin voinu laittaakin kuvia. Mutta jos ei muut laita, niin en minäkään varmaan sitte tuu laittaneeksi. Ymmärrän töysin sen, että jos niitä on jakanut someen, niin tunnistamisen/kiinni jäämisen riski kasvaa huomattavasti.
Sitten vielä tuohon mustasukkaisuuteen/muuhun herkkyyteen, niin mulla se nimenomaan on sellasta kiukkua, joka on tuossa liian kulman takana. Siis ihan yllättävät asiat kiehuttaa ihan törkeesti:mad: Esim, oli tänään kiire ja tyttö haaveilee, eikä kävele kunnolla tai tuo mies sanoo jotain muka loukkaavaa tai väärää...en oo koskaan ollut mustis, mutta tää ihme kiukkuisuus ja ärsytys mitättömistä asioista on kyllä todella todella rasittavaa, ja jos se on sitä kanssaihmisille, niin on se kyllä vähintään yhtä paljon itellekin:oops:

Terv. Kiukkunen Siida 20+5

Anzulle tervetuloa ja onnittelut plussasta!

Zoonalle myös onnea hyvistä ultralkuulumisista!

Samaa mieltä muiden kanssa, että raskaus tietyllä tapaa konkretisoituu vasta rakenneultran jälkeen. Sitä ennen sitä vaan ei uskalla antaa itselle lupaa iloita raskaudesta niin kuin ehkä normaalisti raskautuneet tekevät.

Käsitöitä en ole kerinnyt lainkaan harrastelemaan, vaikka halua ja intoa olisikin. Onneksi äitini kutoo paljon ja mielellään niin saa kaikkea itsetehtyä vauvalle.

ON: lääkärineuvolassa hälytti pissanäyte ekaa kertaa tässä raskaudessa ja tänään kävin labrassa sitten antamassa näytteen. Ja ilmeisesti lisäksi tullut hiivaa tai joku muu bakteeritulehdus. Blääh. Ei nyt mitään vakavaa mutta ei kyllä mitään kivaakaan. Toivottavasti tulokset saisi perjantaihin niin pääsee aloittaa lääkityksen jos tarttee. Ja olipahan ärsyttävää aamuyöstä kun en pystynyt enää pidättämään niin alkaa sitä näytettä ottamaan kun jostain syystä en saanutkaan niihin koeputkiin pissaa siirtymään näyteastiasta. Aiemmin kyllä onnistunut. No meni sitten yöunetkin siinä sählätessä.

Tänään sain viimeinkin pakattua jo vähän sairaalakassiakin valmiiksi. Jotenkin tuntuu että tämän toisen kanssa kaikki valmistelut on jääny ihan viimetippaan. Vaikkakin hoitopöytä ja sänky onkin jo kasattu valmiiksi. Ihan jo siksikin että esikoinen ymmärtää kanssa paremmin että vauva oikeasti tulee kohta meille. Hyvin on vielä poika mukana touhussa ja odottaa kovasti pikkusiskoa. Kävin myös ostamassa pojalle lahjan jonka pikkusisko sitten antaa hänelle kun kotiudutaan. Poika kun täyttää nyt helmikuussa muutenkin kolme vuotta. Stressiä kovasti tuo miehen liikkuva työ ja muutama pakollinen työreissu vielä ensiviikolla kun alkaa olemaan kaksi viikolla laskettuun aikaan silloin käsillä. Poika syntyi tasan viikon ennen laskettua aikaa niin luulen että tämäkin tulee aiemmin. Kohdunkaulan oli jo vähän lyhentynyt ja pehmennyt sekä oli hieman jo raollaan. Mikä tosin yleisempää uudelleen synnyttäjälle mutta jännittää jo kovasti koska se sieltä sitten lähtee tulemaan. Tulipahan paljon tekstiä...

Ranau 36+2

@Caro87 iiks ihanaa että sait sektiopäivän!! Se on IHAN pian! Meille tulee kilpajuoksu;):LOL: Miehen kanssa ollaan pohdittu, että tuliskohan meidän pallero vähän etuajassa maailmaan, ja veikataan molemmat ensi viikkoa. Mistähän tämmöiset aavistukset tuleekaan:D Niin ja meilläkin on kyllä vauva mennyt koko ajan vähän keskikäyrän yläpuolella, vaikka sokerit ok. Voihan se johtua muustakin tai juuri mittauksesta ym:)

Onko laskeutuminen ja kiinnittyminen sama asia? o_O Kun lääkäri sanoi viimeksi siis että hyvin on laskeutunut, ja alkaessaan sisätutkimusta tekemään oli heti vähän että wow, ollaanpas täällä jo alhaalla. Ja kohdunsuu oli pehmeä mutta 2 cm kaulaa jäljellä. Sanoi vaan että nyt ei vauva enää kääntyile mihinkään, mutta ei sanonut tuota kiinnittynyt - sanaa. Muutenkin on kyllä aika vähäsanainen lääkäri :LOL: Mitään liitoskipuja mulla ei ole eikä se pallo koko aikaa jalkovälissä pullota, vain kiertoliikkeessä. En siis vielä kävele ankkakävelyä;) Mahan muoto on tullut alemmaksi ja pystymmäksi kyllä. Hmm...

@Ranau ääh, onpa tylsää tuo pissajuttu(n) Toivottavasti saat pian avun. Mutta ei oireita siis ole kuitenkaan, kipeää pissatessa tms? Mullakin on vasta nyt sairaalakassi valmiina. Asutaan lähellä sairaalaa enkä jotenkin osannut ottaa siitä stressiä. Luumuja, trippiä, suklaata, imetysliivit, siteitä, laturi ja kamera siellä on ja hammasharja, siteitä ym. Sairaalan vaatteilla aion mennä. Tuokoot mies sitten loput. Vauvan ja omat kotiintulovaatteet on turvakaukalossa makkarissa. Missäpäin maailmaa sä Ranau asut/synnytät? Jos haluat kertoa :)

Voi teitä kiukkupusseja ja murehtijoita, tsemppiä hormonien heittelyyn kaikille tasapuolisesti:whistle::rolleyes::love: On se jännä mitä kaikkea tää raskaus saakaan aikaan. Melkein mikä tahansa "oire" voi mennä raskauden piikkiin:D

Taitaa olla plussia tuolla hoitoketjussa nyt useampia, joten pian saadaan uutta verta tännekin lisää :)

MyMa 37+4

@Caro87 iiks ihanaa että sait sektiopäivän!! Se on IHAN pian! Meille tulee kilpajuoksu;):LOL: Miehen kanssa ollaan pohdittu, että tuliskohan meidän pallero vähän etuajassa maailmaan, ja veikataan molemmat ensi viikkoa. Mistähän tämmöiset aavistukset tuleekaan:D Niin ja meilläkin on kyllä vauva mennyt koko ajan vähän keskikäyrän yläpuolella, vaikka sokerit ok. Voihan se johtua muustakin tai juuri mittauksesta ym:)

Onko laskeutuminen ja kiinnittyminen sama asia? o_O Kun lääkäri sanoi viimeksi siis että hyvin on laskeutunut, ja alkaessaan sisätutkimusta tekemään oli heti vähän että wow, ollaanpas täällä jo alhaalla. Ja kohdunsuu oli pehmeä mutta 2 cm kaulaa jäljellä. Sanoi vaan että nyt ei vauva enää kääntyile mihinkään, mutta ei sanonut tuota kiinnittynyt - sanaa. Muutenkin on kyllä aika vähäsanainen lääkäri :LOL: Mitään liitoskipuja mulla ei ole eikä se pallo koko aikaa jalkovälissä pullota, vain kiertoliikkeessä. En siis vielä kävele ankkakävelyä;) Mahan muoto on tullut alemmaksi ja pystymmäksi kyllä. Hmm...

@Ranau ääh, onpa tylsää tuo pissajuttu(n) Toivottavasti saat pian avun. Mutta ei oireita siis ole kuitenkaan, kipeää pissatessa tms? Mullakin on vasta nyt sairaalakassi valmiina. Asutaan lähellä sairaalaa enkä jotenkin osannut ottaa siitä stressiä. Luumuja, trippiä, suklaata, imetysliivit, siteitä, laturi ja kamera siellä on ja hammasharja, siteitä ym. Sairaalan vaatteilla aion mennä. Tuokoot mies sitten loput. Vauvan ja omat kotiintulovaatteet on turvakaukalossa makkarissa. Missäpäin maailmaa sä Ranau asut/synnytät? Jos haluat kertoa :)

Voi teitä kiukkupusseja ja murehtijoita, tsemppiä hormonien heittelyyn kaikille tasapuolisesti:whistle::rolleyes::love: On se jännä mitä kaikkea tää raskaus saakaan aikaan. Melkein mikä tahansa "oire" voi mennä raskauden piikkiin:D

Taitaa olla plussia tuolla hoitoketjussa nyt useampia, joten pian saadaan uutta verta tännekin lisää :)

MyMa 37+4

Heippa,

Tuosta vauvan kokoasiasta oli pakko kirjoittaa... synnärillä yllätyin vauvan koosta: oltiin menty koko ajan alakäyrällä, ja lääkäri, neuvolatäti ja ihmiset ennusti ennemmin pientä kuin isoa vauvaa mutta meidän pieni oli lähemmäs 4 kiloinen vaikka syntyi ennen laskettua aikaa. Yleensä varmaan mittaukset kyllä antavat suuntaa - eihän niitä muuten tutkittaisi, mutta joskus voi yllättää. :)

Tsemppiä kovasti viimeisiin hetkiin!

g+pieni 6vk

MyMa, kyllä mää tuosta lääkärin toteamuksesta ymmärtäisin, että kiinnittynyt on kun kerran niin alhaalle laskeutunut. Toivottavasti se tietää nopeaa avautumisvaihetta, kun on hyvin siellä asemissaan:love:

Meiän tytön kokoa arvoitiin moneen kertaan kun välillä sanottiin että hirveen iso vauva tulossa (5kg) ja sitten laitettiin synnytystapa-arvioon. No ihan paniikissa sinne menin, mutta ultratessa kätilö meinasi, että ei tää oo liian iso, että alle 4kg ja sulla niin pieni mahakin, ettei voi olla kovin iso tyttö. No, sitten kun synnytys käynnistyi, kätilö vielä kokeili mahaa ja arvioi, että kyllä tämä 4kg on ja sanoi että hänellä on yleensä tarkat kädet....loppuviimein hän oli 4125g ja pituutta 53cm:LOL:
Sokerit mulla oli ookoo. Meiän suvussa on taipumusta isoihin vauvoihin. En näistä kaksosistakaan kovin kirppuja usko tulevan, jos vaan saavat sinne 38viikolle matkassa olla ja kaikki sujuu muuten hyvin.

En minäkää siis siitä huolestunut, että vauva kasvais yli keskikäyrän. Vaan koska tähän asti on mennyt keskikäyrällä ja jos nyt ois ottanu kasvuspurttia niin sehän sen lapsiveden määrän lisääntymisen kanssa kertos siitä, että sokerit vaikuttanu vauvaan. Koollahan ei sektion kannalta ole merkitystä. Yritän nyt mittailla vielä tiiviimmin kun en tiiä millon mulla ois ylityksiä tullu.

Sairaalakassia pitäs kans ruveta pakkaan jos tuleekin lähtö ennen aikojaan :barefoot: en kyllä usko vaikka supisteluja tulee paljon ja tekee välillä vähän kipeää. Kohdunkaulan tilannetta ei eilen katottu kun ei ole tarpeen ronkkia, eikä sekään taida paljoa ennustaa kun esikoisestakin oli hyvä tilanne jo synnytystapa-arviossa ja lääkäri veikkas syntyvän ennen laskettua, no ei syntyny :D

Caro ja 36+4

Terkkuja rautatiputuksesta, vihdoin! Täällä sitä makoillaan. :ROFLMAO: Toivottavasti auttaa!

Onnea @An1z81 plussasta! ❤ tervetuloa mukaan!

Oi ihanaa @MyMa ja @Caro87 teillä on h-hetket ihan lähellä!! ❤

Täälläkään ei mitään mustasukkaisuustunteita oo enkä kans muutenkaan oo mustasukkausta tyyppiä eikä oo mieskään. Enemmän kovasti oon tuntenut kiitollisuutta että on kyllä ihana ihminen tuossa rinnalla kun itse oon ollut niin väsynyt että tosi moni juttu kotona ja koiran lenkitys jäänyt kokonaan hänelle ja valittamatta on kaikki hoitanut ja vähän päälle ❤ myös menetyksen pelon tunnistan että jos jotakin sattuis, aina huolettaa kun onntyöreissussa tai muualla.

Ihania noi käsityöt, itsekin haluaisin osata mitta ei kyllä oo mitään sellaisia taitoja :ROFLMAO:

Meidän kolmannessa "rakenneultrassa" vihdoin sai katsottua että kaikki näyttää olevan kunnossa, edelleen kovin vilkas tyyppi siellä meni ❤:love: keskikäyrällä paino ja se edellisethän hento tyttölupaus vahvistui eli pinkin värin saapi meille päivittää :love:

Hope ja muru 24+2

Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista, ja plussaonnitteluista! :) On paljon tullut tekstiä tänne. Käyny välillä vähä kurkkii, mutta oon kärsinyt nyt kolmisen päivää kunnon migreenistä, niin ei oo pystynyt kirjotteleen :sick: Vissiin aika yleinen vaiva tämä alkuraskauksissa. Onko muilla ollut, ja kuinka kauan kestäneet? Mulla kavereita joilla yhdellä kesti 5vkoa, ja toisella vähän kauemmin. Hoitajan soittoa odottelen, että voisin kysellä mun migreenilääkkeistä, että uskaltaako ottaa välillä jos pakko.

Ihanaa kun teillä joillain jo synnytykset lähestyy!! Tsemppiä vikoihin päiviin @MyMa , @Ranau, ja @Caro87 :love::love::love:

@Siida lle voimia kiukkuisuteen! Itsellä kans menee helposti hermot pikku juttuihin, ja varmaan pahenee vielä viikkojen edetessä :D Mutta onneksi ollaan oikeutettuja kiukutteluun, ja tunteiluun! Hyvä pistää aina hormonien piikkiin ;) Meillä miestä huvittaa ku mä jotai rageen, ja koittaa tukea, mutta yleensä itse rauhotun aika nopee, ja sitten alan nauramaan :LOL:

@giraffen___ me ollaanki sun kans aika samoissa menossa (y) Millos sulla eka ultra? Ja millasia oireita ilmennyt?

Anzu ja 5 vko

Onpahan jännää missä järjestyksessä MyMa ja Caro meidän vauvat päättää maailmaan putkahtaa.

Kyllähän nää hoitoalkuiset kaiketi useammin vähän aiemmin syntyy kuin että menis kovinkaan paljon yli. Ihan jo ton listankin perusteella mikä täällä on. Mä tosiaan toivon, ettei vielä ens viikolla tulis, mutta sitten saisikin tulla ihan koska vaan.

MyMa, kyllä varmaan on kiinnittynytkin jo jos on laskeutunut. Ja sainkin jo tänään tulokset että ei ole tulehdusta. Oireita ei ole ollutkaan. Hiivasta ei vielä tiedä. Ja TAYSiin mennään synnyttämään. Eikä meilläkään onneksi ole kuin parikymmentä kilsaa matkaa sinne.

Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

MyMa ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 18.2.2018
Caro87 ... 2.IVF 1.PAS ... toinen ... 23.2.2018
Ranau ... 1. IVF ... toinen ... 26.2.2018
Xienna ... 2.ICSI 1.PAS ... toinen (1.yhteinen) ... 26.3.2018
#hope ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 22.5.2018
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 31.5.2018
Helios ... 4.ICSI 8.PAS (lahjasiittiöt) ... ensimmäinen ... 31.5.2018
Bridge ... 5.ICSI:n jälk.lahja-alkio ... ensimmäinen ... 1.6.2018
esemila ... 9.PAS ... toinen ... 5.6.2018
Siida ... 3.ICSI 1.PAS ... toinen ja kolmas... 15.6.2018
mavli ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ... 20.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 25.6.2018
Maljakko ... 3.ICSI 2.PAS .. ensimmäinen ... 29.6.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 8.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ...11.8.2017
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 6.9.2018
An1z81 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ?

Myöhemmin onnistuvat :unsure:

Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS - kkm)
AdeliinaJosefiina (2.ICSI 2.PAS - km)
Ravishing (1.IVF - kkm)
love- (1.ICSI ?.PAS - kem)
Jantzu (1.ICSI 2.PAS - kkm)
reason (2.IVF - kkm)
Molly3 (2 IVF+1 hoito lahjasoluilla 2.pas - tm)
Iiqu (? - kkm)
gemmy (3.IVF/1.PAS - kkm+tm)
Domi (4.IVF/1.PAS - tm)

Maaliin päässeet (y)

Haaveilija87 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 17.2.2017
Mamido ... 2.IVF ... toinen ... 40+1 ... 27.4.2017
shelterme... 1.IVF ... ensimmäinen ... 38+1 ... 9.5.2017
Reuna ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+5 ... 12.5.2017
VienoUnelma ... 6. ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 41+4 ... 13.6.2017
pussipiru ... 1. ICSI 2. PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Yrittäjä J ... 2.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3 ... 16.6.2017
Sphinx ... 3.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... ??+? ... 24.6.2017?
adelmiina_ ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 14.7.2017
Toive* ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 16.7.2017
Viljonkka_ ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 3.8.2017
Gerbera_81 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... 39+5 ... 5.8.2017
Emmiina85 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 7.10.2017
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ...??+? ... 12.10.2017
Blob ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3..8.11.2017
Roxanne ... 6.ICSI ... ensimmäinen ... 40+4 20.11.2017
Kesäheinä-78 ... 6.IVF 1.PAS ... ensimmäinen .. 38+3 ... 11.12.2017
Evangelina ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 36+4 ...15.12.2017
Giraffen__ ... 3.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+0 ..19.12.2017
Voikukka... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 39+0 ... 19.12.2017

Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.

Ahaa @Caro87 joo, ymmärsin väärin ton kokojutun. Ja eipä tosiaan tietenkään oo sektiossa koolla merkitystä, hyvä minä :ROFLMAO: Mitäs jos sulla alkaa synnytys spontaanisti, niin tehdäänkö silti sektio?

@An1z81 nyt taisi tulla @giraffen___ :ltä hämy, hällä vauva on jo syntynyt ja 6 vkoa vanha ;)
Mulla on muutenkin migreeniä, ei raskauden aikana lisääntynyt muttei vähentynytkään. Triptyliä sai ottaa raskaudenkin aikana ja jotain muuta triptaania, en nyt muista mikä niistä monista... Mutta hyvä kun varmistat, kuitenkin ihan lohduttavaa ettei ne kaikki kunnon migelääkkeet oo kielletty.

Kiitos kaikille tulkkaamisesta kiinnittymisen suhteen :) Toivon myös että avautumisvaihe olisi siten lyhyempi. Mutta eipä sitä tiedä vaikka menis silti ylitte tai ainaki lähelle LA:ta. Caro ja Ranau kun ootte uudelleensynnyttäjiä niin voipi olla että meette ensin. Nähdään @Ranau Taysissa sitten ;) ja hyvä kun sulla ei ollutkaan tulehdusta!

@#hope sulla hyvät uutiset vaan jatkuu, kiva kuulla :) ja tyttöajatuksia on nyt varmaan pää täynnä:love:

Tosiaan kans tosta koosta oon kuullut näitä juttuja että arviot menny enemmän tai vähemmän pieleen, nehän on kuitenkin vaan valistuneita arvauksia! Onko teillä muuten jotenkin lantion kokoa synnytystä ajatellen arvioitu? Mä jotenkin luulin että se olis kuulunu tohon synnytystapa-arvioon, tosin en tiedä miten sitä muuten arvioitais kuin vissiin joissain tapauksis magneettikuvalla, mutta ei tietenkään rutiinisti... Jotenkin ajattelin että lääkäri olis tunnustellu lantion luita tms:ROFLMAO: Kun vissiin ulospäin leveä lantio (hep täällä!) ei välttämättä tarkoita että olis silti "synnyttäjän lantio"...?

@lullaby miten sulla muuten menee?

Onkohan nää nyt sit muuten liitoskipuja, eilen ja tänään tullu vähä niinku suonenvetoja tuolla syvällä nivusessa...

MyMa 37+4

MyMa, joo tehdään tottakai sektio jos käynnistyy itekseen :) enpä sillonkaan uskaltas lähtee yrittään alakautta, kuitenki jostain syystä esikoinen ei tullu ulos vaikka oli jo kapeimmista kohdista tullu. Ja vauvan kokoarvio oli jo nyt esikon painossa vaikkakin varmaa yläkanttiin kone laski. Sektio tehtäs vaan sit kiireellisenä. Mulla esikosta mallattiin lantionkoko nyrkillä, että pitäs mahtua. Aika tieteellistä :ROFLMAO: voishan nuo olla liitoskipuja :)

Caro ja 36+4

Antzulle tervetuloa!

Tänään tuli käytyä neuvolassa ja nyt on todistus raskaudesta :) Pitääpi alkaa tutustua kelan tukien hakuun lähiaikoina. Ekaa kertaa mitattiin sf-mittaa ja yläkäyrillä mennään tällä hetkellä. Tosin terveydenhoitaja sanoi kyllä, että ei välttämättä tässä vaiheessa kovin luotettava tuo mitta. Selällä makaminen (tai töissä istuminen) ei enää multa suju. Kuunneltiin jonkun aikaan pienen sykkeitä, kunnes iski pahaolo. Taju meinasi lähteä, kun nousi siitä ylös. Matalat paineet on kyllä ihan ahterista!

Viikonloppuna tuli käytyä kaupoilla ja eteen osui tosi hyvä tarjous yhdistelmävaunuista sekä turvakaukalosta. Tuolla ne nyt lastenhuoneessa nököttää odottamassa pikkuista :LOL: Kirpparilta löytyi lisää ihania vaatteita, joten pesun jälkeen nekin pitäisi viikata kaappiin.

Helios 23+0

• Tykkää
Reactions: MyMa
Tervetuloa An1z81!
Onnea kaikille hyvistä uä- ja muistakin uutisista!

Mulla olot vaihtelee melkein päivittäin, heikompina oirepäivinä on masentavan varma ettei sieltä mitään elävää enää tuu löytyyn, ja välillä kun on hiukan selkeempiä, niin herää taas uus toivo.. selkäsärkyjä ja tihkuvuotoja tullu enää satunnaisesti, 1-2pv viikossa, mutta mitään turvotuksia ei edelleenkään oo, viimeks oli jo paitsi paljo kipeemmät ja A-kupeista B:hen kasvaneet tissit, myös maha näytti jo kun ois ollu 5. kuulla.
Eka neuvolakerta käyty eilen, ja yritti mun mieliks kuunnella dopplerilla, mutta eihän sillä mitään saatu kuuluviin...no melkein arvasinkin, viimeks ei kuulunu vielä 9+5kään, vaikka kuinka haettiin. Kyllä kammottaa se seuraava ultra.. ois ollu niin paljo helpompi mennä sinne jos ois saanu tuurilla edes pienen merkin että on vielä hengissä :/
Täytyy sanoo että on nää alun viikot sentään menny nyt nopeemmin kun viimeks, en kuitenkaan oikein uskalla osallistua vielä kovin aktiivisesti keskusteluun kun kaikki tuntuu olevan vaan niin epävarmaa. Mistä sen tietää jos pelkkä istukkakin siellä tekee nää vähäset oireet...ja muut täällä saa jutella jo liikkeiden tuntemisista, mahan koosta, synnytykseen lähtemisistä jne. :) Ihan huikeeta aatella että jos kaikki on hyvin niin munkin ois mahdollista alkaa nähdä ja tuntee niitä väreilyjä jo 2-3 viikon päästä! :eek:

9+0

Viimeksi muokattu:
@Zoona kuka sitä voi sanoa että missä vaiheessa kukakin tuntee ne liikkeet, pönttökätilö sanon minä :whistle:

@Xienna ollaanpas siellä oltu reippaita käsitöiden parissa! :) Mä en ole ehtinyt tehdä vielä kun vasta tilkkupeiton. Pinnarin reunasuojat odottaa jotain kivaa kangasta, sitten pitäisi tehdä siihen vielä se mobile kunhan löydän oikeat tarvikkeet. Unipesä ja kymmenen muutakin pitäisi vielä tehdä. Ajattelin myös ensimmäistä kertaa kokeilla muutaman vaatteen tekoa, saas nähdä mitä tulee :whistle:

@lullaby eiköhän siellä kaikki ole hyvin! Mutta pelottaahan tuo. Onneksi ei ole enää pitkä aika piinailla :)

Täälläkin on taas kiukku laantunut. Ihan jotenkin itseääkin hävettää miten herkästi sitä välillä lähtee mopo käsistä.. :unsure: onneksi mies ymmärtää ja on silloin enemmän tukena sekä myös näyttää sen että ihan oikeasti välittää ja rakastaa eikä todellakaan ole lähdössä minnekkään.

Mä taas skippaan nyt niin monen kommentit kun en osaa sanoa juuta enkä jaata painoarvioihin yms. Jotenkin niin kaukaisia juttuja :cool: Mutta se tuli mieleen, kun täällä on teitä jo synnyttäneitä, niin facebookissa tuli naistenhuoneella keskustelu vastaan "mitä sanoisitte ensisynnyttäjille". Eli mitä on sellaisia asioita teidän mielestä jotka on hyvä tiedostaa tai mitä ette kenties itse tiennyt jne? Tai mistä ajattelisitte että olispa joku sanonut tämän?

Kiuski 19+4

Kiuski, toi sun kysymys oli tosi hyvä, koska itselle tuli synnytyksen jälkeen monikin asia ihan uutena. Tietysti kaikki riippuu siitä, että kuinka synnytys kaikkinensa sujuu, tuleeko repeämiä ja minkälainen on se palautumisprosessi. Itse muistan ne tikit alapäässä todella ärsyttävinä. Se kiristys ja nipistely oli tosi inhottavaa, ja varsinkin sitten kun iho ja tikit alkoi paranemaan ne tikit jotenkin kiristi ja kirveli. Synnytyksen jälkeen kun käy pissalla, kannattaa useamman päivän/viikon ajan laskea käsisuihkulla lämmintä vettä samalla, kun pissaa, muuten ne haavat kyllä kirvelee törkeesti. Nämä asiat tuli yllätyksenä osittain itselle.
Toinen oli järkyttävä yöhikoilu, jota ei onneksi kestänyt kuin ehkä viikonpäivät pahimmillaan, mutta keskellä yötä oli lähdettävä suihkuun kun oli aivan läpimärkä. Tästä soitin äidilleni kun ekaa kertaa tuli, että mitä ihmettä tapahtuu, niin hän sitten nauroi, että hormonit ne ihanat hormonit sen aiheuttaa.
Sitten kun mulla jouduttiin tikkaamaan alapäätä tosi paljon, niin mua kyllä ällötti koko alavärkki niin paljon, että suostuin sinne seuraavan kerran vilkaseen vasta reilun puolenvuoden päästä synnytyksestä. Halusin unohtaa koko värkin ja olo ei sen puoleen ollut pitkään aikaan kovinkaan naisellinen, mutta nää tuntemukset on tosi yksilöllisiä ja riippuu täysin siitä, miten synnytys on mennyt. Tyttö oli ensimmäiseksi synnytettäväksi iso kokoinen ja isopäinen, mutta Kiuski sulla ja teillä muillakin ensisynnyttäjillä, voi synnytys mennä todella paljon vähemmillä vaurioilla. Eikä mullekaan onneksi mitään sulkijalihaksen vaurioita tai muuta vakabvempaa tullut, ihan pintahaavoja, mutta niitä tikkejä olikin sitten kohdunkaulasta saakka välilihaan asti. Kysyin lääkäriltä parsimisen jälkeen, että montako tikkiä tuli, vastaus oli että en laskenut, mutta on niitä siellä jonossa. Tämä lääkäri oli kyllä tosi tyly ja koskaan en saanut tietää, enkä enempää kysellyt, mitä tuolta oikeasti paikattiin ja kuinka paljon. Verta meni pari litraa. Kaikki noi jutut jätti sellasen tunteen, että nyt toi värkki on iäksi mennyt pilalle ja sen jotenkin halusi vain unohtaa. No ei se mennyt:LOL:, ihan se on entisenlaiseksi palautunut, muutama arpi muistona. Synnytyshän meni kaikinpuolin muuten hyvin ja ponnistinkin vain 10min. Synnytyksestä itsestään jäi hyvät muistot, mutta sitten se jälkimaininki ei ollut kiva.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä