ajoissa potalle!

vierastelija

vähän harhauduin omasta kysymyksestäni. mutta kysyn siis onko muut huomanneet tuon ikäisellä hoitoalustalle "tarkoituksella" pissaamista?
[/quote]

Meiän tyttö kanssa tossa iässä usein pissasi hoitoalustalle, vaikka kertiksiä käytetään. Luuluen, että kyse oli siitä, että tuli vähän vilu yllättäen kun lämmin vaippa lähti pois. Käyhän isommillekin helposti vahinko esim. uima-altaassa

AP:lle vastaan kysymykseen vastakysymyksellä: Miten niin siirretään pottailua? Jos kerran tilastot kertoo, että kuivaksi opitaan lähempänä 2-vuotta, mun mielestä on turha opetella aiemmin. Voishan sitä alkaa vaikka omalla pyörällä ajoakin opetella heti kun istuu, jos huvittaa alottaa ajoissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 17:10 Mie kirjoitti:
Ei tässä nyt ole mistää kehumisesta kysymys tai lasten vartailusta. Mä esitin kysymyksen, johon edelleenkään kukaan eil ole vastannut, miksi siirtä pottailun aloituksen niin myöhäseen vaiheeseen kuin 1,5v -2v?
Esitänpä sulle vatakysymyksen... Miksi ei voisi olla vaipassa ja aloittaa pottailua siinä reilu vuoden iässä? Miksi se ei ole mielestäsi järkevää? Miksi se on hölmöä? Miksi se tekee äidistä laiskan?

Jos noihin typeriin kysymyksiin olisikin jokin vastaus, niin sitten... Mutta kun tää on samaa sarjaa että milloin lopetettaa imetys, milloin aloittaa kiinteät, milloin unikouluttaa, milloin vieroittaa tutista... Äidit ja lapset ovat erilaisia ja tekevät kuten parhaalta tuntuu! Koita nyt ahtaa se kalloosi ja lopeta jankutus! \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 17:10 Mie kirjoitti:
Ei tässä nyt ole mistää kehumisesta kysymys tai lasten vartailusta. Mä esitin kysymyksen, johon edelleenkään kukaan eil ole vastannut, miksi siirtä pottailun aloituksen niin myöhäseen vaiheeseen kuin 1,5v -2v?
meidän kohdalla on ainakin paljon muutakin stressattavaa kuin pottailun aloitus. osittain kyse on kyllä omasta saamattomuudestani, mutta eipä tuo poika taida saada mitään traumoja siitä jos aloittaa pottailun lähempänä kahta vuotta.
 
mie
Pitäkää lapsenne vaipassa vaikka kouluun asti, eihän se mulle kuulu. Ihmettelen vain! Mut turha sit on täällä palstalla kysellä neuvoja ja aupuja kun lapsi ei 2v ole kiinnostunut potasta ja tekee tarpeet vaan vaippaan. Eihän hän muusta tiiä! Turha miettiä miksi lapsi kakkaa joka vaippaan vähän. Turha kitistä vaippoje kalleudesta. Lopetan jankutuksen! Eihän se mulle kuulu. Kunhan ihmettelen. =) =) =)
 
Viikossa kuivaks
Mitäs sanot alkuperäinen tästä? Meidän tyttöä ei kiinnostanut potta ollenkaan ennen kun täytti 2v. Yritettiin istuttaa, mutta lähti pois. Painostamalla siitä ei tule mitään jos tiedät...sitten kun yks kaks halusikin potalle 2-vuotiaana, jäi vaippa käytännössä saman tien pois. Tunnisti hädän ja osasi sanoa. Ei ollut mitään kuukausien potatusrumbaa meillä vaan kerralla kuivaks. Mitäs sanot tästä???
 
mie
Tosi hyvä suoritus, mutta teillä oli kokeiltu pottaa aiakisemmina ja lapsesi ilmeisesti silloin tajusi että tähänkin vois tehä tarpeet. Vaihtoehto oli aikaisemmin tarjottu. Hyvä niin.

Mun toi aikaisempi viesi oli vähä tyly... Anteeksi siitä... No lasteni serkku, ei käy potalla. Pelkää kakkaamista ja kärsii ummetusesta. Vanhempien asenne on van, että kyllä ne sen sitten tarhassa kuivaks opettaa.... Ei hyvä juttu ollenkaan.... Kerroimpa vaan.....
 
Minä vastaan ap:lle jos kukaan muu ei ole vastannut. Me aloitimme pottailun tai itse asiassa pyttyilyn tietoisesti vasta 1v10kk iässä. Silloin kun lapsi ITSE sanoi, että äiti mua pissattaa. Oli melkein heti kuiva, ei mitään ongelmaa. Siis pottailu ja kuivaksi opettelu ovat mielestäni sama asia siinä mielessä, että potallehan opetetaan juuri sen takia että opittaisiin kuivaksi, eikö vain?? Miksi pitää potattaa vuoden ajan jos tietää että kuitenkin lapsi on fysilogisesti valmis pidättämään pissaa vasta lähempänä kahta ikävuotta?

Ja sitten mukavuusasiaan. Minusta on paljon miellyttävämpää ottaa kakkavaippa pois ja puhdistaa puhdistusliinoilla pylly kuin tyhjentää kakkapottaa, johon kakka on jäänyt kiinni. Sitähän vasta joutuukin haistelemaan ja irrottelemaan vedellä ja siinä sotkeutuu samalla koko lavuaari.
 
mie
[

Ja sitten mukavuusasiaan. Minusta on paljon miellyttävämpää ottaa kakkavaippa pois ja puhdistaa puhdistusliinoilla pylly kuin tyhjentää kakkapottaa, johon kakka on jäänyt kiinni. Sitähän vasta joutuukin haistelemaan ja irrottelemaan vedellä ja siinä sotkeutuu samalla koko lavuaari.
[/quote]

Just ja vaippaa ei liiskaa kakkaa pyllyyn ja saat sen puhtaaksi pyyhkeillä. Ok. No minä huuhtelen potan heti käytön jälkeen, ei ole jämähtänyt kiinni, käsisuihkulla ja tyhjennän potan PYNTTYYN, en todellakaan lavuaariin!
 
Vieras kanssa
No meillä pottaillaan, jotta potta on tuttu kun aloitetaan kuivaksi opettelu.

Voiko typerämpää perustelua pottailulle olla?? :D
Eli pottaillaan, että potta on tuttu kun alotetaan pottailu. Just. Mitähän tarkoitat kuivaksi opettelulla jos et pottailua? Hmmm...Miksi potan pitää oll akuukausikaupalla tuttu kun aloitetaan pottailu kuivaksiopettelumielessä? Eikö se silloin voi tulla tutuksi?
 
Minun mielestäni pottailu ja kuivaksi opettelu ovat täysin samoja asioita. Eihän aikuinenkaan mene vessanpytylle vain huvin vuoksi, vaan tarpeitaan vääntämään, jotta ei tee niitä johonkin muualle (kuten vauva vaippaan). Miten niin ne on jonkin mielestä eri asioita? En käsitä alkuunkaan!
 
Miili harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 20:56 Mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 17:00 Miili harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 12:42 Lyyra kirjoitti:
miili harmaana, jos kerran naamasta näet koska tekee tarpeitaan niin miksi et silloin vie potal???
Meillä kyllä pottailtiin joskus 7 - 8 kk ikäsenä, mut sit tuli niitä kakkaamisvaikeuksia niin että oltiin ihan sairaalassa. Siellä lastenlääkäri varoitteli pottailusta liian aikaisin. Eli nyt vaan istutaan silloin tällöin "huvikseen" potalla ja sitä saa kanniskella ympäri huushollia. Laps oli kyllä ite ihan innoissaan ja ihmeissään silloin pienenä kun kakka oli potassa. Voi olla että meillä ongelma ei mitenkään liity pottailuun, mutta otan nyt varman päälle. Laps 1 v 3 kk.
Anteeks jos ymmärsin vauvana olemis viestin väärin =) .
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 18:14 Minä kirjoitti:
Minun mielestäni pottailu ja kuivaksi opettelu ovat täysin samoja asioita. Eihän aikuinenkaan mene vessanpytylle vain huvin vuoksi, vaan tarpeitaan vääntämään, jotta ei tee niitä johonkin muualle (kuten vauva vaippaan). Miten niin ne on jonkin mielestä eri asioita? En käsitä alkuunkaan!
Tottakai pottaillaan tarpeiden tekoa varten, mutta se ei tarkoita että vauva loppettaisi vaipan käytön! Niin että jos aloitan pottailun 6 kk ikäisellä vauvalla niin se todellakaan tarkoita, että opetan kuivaksi samantien. Kuivaksi opettelu on sitä että lapsella ei ole vaippoja ja tarpeet on tarkoitus tehdä vain ja ainoastaan pottaan, vaippa ei ole mahdollisuus. Näin mä ajattelen ja siinä se ero on. Tulikohan nyt selväksi ?
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 18:12 Vieras kanssa kirjoitti:
No meillä pottaillaan, jotta potta on tuttu kun aloitetaan kuivaksi opettelu.

Voiko typerämpää perustelua pottailulle olla?? :D
Eli pottaillaan, että potta on tuttu kun alotetaan pottailu. Just. Mitähän tarkoitat kuivaksi opettelulla jos et pottailua?

Kuivaksi opettelussa lapsella lopetetaan vaippojen käyttö ja potta/ pytty on ainoa paikka mihin tarpeita tehdään. Se on kuivaksi opettelua.


No koetapaa yrittää saada liikkuvainen 10 kk ikäienn istumaan potalla? Ei oikeen onnistu. Joten nyt kun on liikkuvainen 10 kk on jo tottunut istumaan kakkalla potalla. Nyt kun vanhempi on 1v 9 kk niin oli ihan luonnollsita jättää häneltä päivisin vaippa pois. Puhua hän ei osaa, mutta muun kyllä viestittää hätätarpeen. Hänelle potta, nyt pytty on alusta lähtien ollut se kakka paikka. Pottailun aloituksen 6 kk ikäisenä on vain muutamat kakkat tullut vaippaan. Ei vaan yksin kertaisesti halunnut enään tunkea vaippaan kakkaa. Toki tuli muutamia ongelmia, kun esim anoppilassa ei ollut pottaa, niin esikko sitten oli kakkaamatta päivän. Mutta toisaalta heti kotiin tultia päsi potalle ja väänsi ison tortun.

Niin siis meillä aiankin molemmat lapset ovat potailun aloituksen jälkeen kakanneet kunnolla pääsääntöisesti vain pottaan. Pikku papana kuopukselta tulee hajuksi vaippaan ja loput sitten pottaan.
 
Kuivaksi opettelu on sitä että lapsella ei ole vaippoja ja tarpeet on tarkoitus tehdä vain ja ainoastaan pottaan, vaippa ei ole mahdollisuus.

Siis tuohan on jo sitä, että LAPSI ON KUIVA, ei se ole enää mitään kuivaksi opettelua! Pottailu on kuivaksi opettelua eli sen tavoitteena on tulla kuivaksi. Jos aikuinen käy pöntöllä ja sillä ei ole vaippoja, miten se voisi olla kuivaksi opettelua? Sehän on silloin kuiva. Ihan sama lapsella. Mutta lapsi, joka käy potalla mutta on vielä vaipoissa osittai, OPETTELEE kuivaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 18:50 Mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 18:14 Minä kirjoitti:
Minun mielestäni pottailu ja kuivaksi opettelu ovat täysin samoja asioita. Eihän aikuinenkaan mene vessanpytylle vain huvin vuoksi, vaan tarpeitaan vääntämään, jotta ei tee niitä johonkin muualle (kuten vauva vaippaan). Miten niin ne on jonkin mielestä eri asioita? En käsitä alkuunkaan!
Tottakai pottaillaan tarpeiden tekoa varten, mutta se ei tarkoita että vauva loppettaisi vaipan käytön! Niin että jos aloitan pottailun 6 kk ikäisellä vauvalla niin se todellakaan tarkoita, että opetan kuivaksi samantien. Kuivaksi opettelu on sitä että lapsella ei ole vaippoja ja tarpeet on tarkoitus tehdä vain ja ainoastaan pottaan, vaippa ei ole mahdollisuus. Näin mä ajattelen ja siinä se ero on. Tulikohan nyt selväksi ?
No kuinka hiton kauan sitä "pottailua" sitten harrastetaan, että oppii kuivaksi??? :eek: Meillä potalle mennään sitten kun tajutaan asia ja ei siihen opetteluun mene kuin pari kuukautta. Varsinkin jos on iän tuomaa älliä jo päässä. Jos laittaa 6 kuisen potalle, niin onko sitten järkevää harjoitella sitä "pottailua" monta kuukautta eikä siltikään lapsi välttämättä tajua mitään. \|O \|O \|O \|O

Mitä siinä nyt voittaa jos kuivaksi oppimisen ikä on myös myöhemmin se aloittaneella sama!!??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 22:35 harmaa kirjoitti:
... Mitä siinä nyt voittaa jos kuivaksi oppimisen ikä on myös myöhemmin se aloittaneella sama!!??
No, ensinnäkin vaipoissa säästää melkoisesti, luonnonvarat säästyvät, lapsi ei missään vaiheessa koe pottaa kammottavaksi... Mulle ainakin nuo asiat olivat ihan riittävän hyvä syy aloittaa pottailu ihan pienen kanssa. Ja kuten jo aiemmin taisin mainita vielä pari vuosikymmentä sitten aikaisin aloittaminen oli ihan normaalia, eikä kukaan ihmetellyt. Mummoni, joka hoiti minua ja veljiäni kun olimme pieniä, potatti (piteli vauvaa vadin tms. yllä) meitä jo noin kuukauden iästä saakka, ja kukaan meistä ei ole n. 1,5-vuotiaasta tarvinnut päivisin vaippoja.

Ja toisekseen, useimmiten, jos pottailun aloittaminen siirretään lähemmäs kahta vuotta, on todennäköisempää että lapsi inhoaa pottaa ja haluaa vain vaippansa. Ainakin juuri näin on käynyt lähes kaikissa tietämissäni perheissä joissa on odotettu "kunnes lapsi kiinnostuu potasta itse". Ja todellakin seurauksella, että vaippaa saa käyttää vielä 3,5 vuotiaallakin...

Mutta oma valintahan se vanhemmille on, kuinka kuivaksiopettelemisen aloittavat, minä pidän tällaisesta pehmeästä luonnonmukaisesta lähestymistavasta, niin pottailun suhteen kuin muunkin kasvatuksen suhteen. :)

 
Miepä kerron vaan, kuinka meillä on menny...eli pottailtii tuosta 7kuisesta, kun oppi istumaan niin vuoteen asti oikeinkin hyvin ja sitten vuodeniästä tuonne puoleentoista vuoteen ei halunnu sitten millään pottailla vaikka mitä viihdykettä ja positiivista siihen yritettiin luoda ja välillä unohtaa kokonaan jne. mutta ei niin ei...no ja sitten tuli semmonen aika, että kiinnostui istuskelemaan vaatteet päällä silloin 1,5vuoden iässä ja sitten taas ei ilveelläkään ja nyt sitten yks kaunis päivä, kun vaipan otti pois niin poitsu tuli samaan aikaan pissille äiteen kaa ja siitä lähtien päivät ollaan oltu ilman vaippaa ja kohta yötki...vieläkin voi olla päiviä, että poika haluaa pitää vaippaa ja miehän annan..pitäähän se hyvästellä sekin.. :) ...että näin meillä. :heart: (niin ja poika nyt siis 2v)
 
möykkäpaakku
Meillä möykyn kanssa kokeiltiin puolen vuoden paikkeilla pottaa, kun oppi istumaan. Pieni takamus hulahti potan pohjalle, eikä ollut mukava istua, joten odotimme että muksu kasvaa ja kokeilimme sitten uudestaan. Joskus hieman yli vuoden vanhana taisi onnistua jo se että potalle laittaessa ei enää huutanut ja jotain "saalistakin" saatiin. Sitten täytettyään 2, hän ei suostunutkaan enää potalle, pomppasi vain heti pois. Viimein sitten kesällä, tytön ollessa jo 2v4kk hoksasin ostaa pottatuolin ja siitä lähtien tyttö kävi potalla ja opetteli kuivaksi ja on ollut päiväkuiva siitä asti (2v6kk iästä) . Yövaippa oli ollut kuiva jo kuukauden päivät ennen kuin oppi kokonaan kuivaksi.

Paakun kanssa kokeiltiin myös heti istumaan opittua pottaa, isosiskon pottatuolia, ja tietenkin se pieni hulahti polvitaipeitaan myöten sinne pohjalle... :ashamed: No ostin sitten keijan ja siihenkin peppu oli vielä liian pieni. Silloin tällöin ollaan aina kokeiltu ja
"saalistakin" saatu, joskus. Nyt paakun ollessa 1v4kk, olen koettanut vähintään kerran päivässä laittaa hänet potalle, ja mielellään siinä istuu, lukee kirjaa ja tekee tarpeensa, jos on hätä, jos ei ole istuu silti mielellään ja yrittää... Vaippaan kakatessaan joutuu äheltämään kamalan kauan, mutta jos sattuu potalla istuessa kakattamaan, niin se on hetkessä ohi. Yrittäkääpä itse kakata seisaaltaan ;)

näin meillä
 
Huhu, oikein karvat nousi pystyyn....
6kk potalle, kuka ääliö keksi ton idean??????eihän vauvan pakaralihaksetkaan ole valmiita siihen hommaan siinä iässä!!!! Luen nyt hyvä ihminen vähän kirjoja (arvostettuja sellasia) että saat lisää tietoa tästä ns. vanhempien laiskuudesta.
Meijän pikku mies on 18kk ja iloinen vaippamies. Harjoittelut alotetaan silloin kun hän on valmis eikä silloin kun äiti haluaa. Sääliksi käy noita laps reppanoita jotka raahataan potalle istumaan noin aikasin ja äiti hokee vieressä pissa pissa kakka kakka..naurettavaa hommaa.
Get a life
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 01:59 Bliss kirjoitti:
Ja toisekseen, useimmiten, jos pottailun aloittaminen siirretään lähemmäs kahta vuotta, on todennäköisempää että lapsi inhoaa pottaa ja haluaa vain vaippansa. Ainakin juuri näin on käynyt lähes kaikissa tietämissäni perheissä joissa on odotettu "kunnes lapsi kiinnostuu potasta itse". Ja todellakin seurauksella, että vaippaa saa käyttää vielä 3,5 vuotiaallakin...

No tää nyt on ihan lööperiä :whistle: Terkuin poikien aloitteesta 1v11kk ja 2v. muutamassa päiväksi kuivaksi :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 12:24 Agapi kirjoitti:
Huhu, oikein karvat nousi pystyyn....
6kk potalle, kuka ääliö keksi ton idean??????eihän vauvan pakaralihaksetkaan ole valmiita siihen hommaan siinä iässä!!!! Luen nyt hyvä ihminen vähän kirjoja (arvostettuja sellasia) että saat lisää tietoa tästä ns. vanhempien laiskuudesta.
Meijän pikku mies on 18kk ja iloinen vaippamies. Harjoittelut alotetaan silloin kun hän on valmis eikä silloin kun äiti haluaa. Sääliksi käy noita laps reppanoita jotka raahataan potalle istumaan noin aikasin ja äiti hokee vieressä pissa pissa kakka kakka..naurettavaa hommaa.
Get a life
Ennemmin pitäisi kysyä, että kuka keksi että vaipoissa kuljetaan koko lapsuus... :whistle: Ja kuten aiemmin olen jo maininnut, ei sitä pientä vauvaa tietenkään istuteta potalla, vaan pidellään potan (tai minkä vaan vadin) yllä käsin kannatellen. Eikä minun ole koskaan tarvinnut potan vierellä hokea "pissa pissaa" tai muutakaan, ihan itse on homman tajunnut heti.

Mutta kuten sanoin jo myöskin, tämä on tottakai vanhempien oma asia kuinka haluavat homman hoitaa, kerroin vain miten helposti ja luonnollisesti meillä kaikki on sujunut kun aloitimme aikaisin. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 15:57 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 01:59 Bliss kirjoitti:
Ja toisekseen, useimmiten, jos pottailun aloittaminen siirretään lähemmäs kahta vuotta, on todennäköisempää että lapsi inhoaa pottaa ja haluaa vain vaippansa. Ainakin juuri näin on käynyt lähes kaikissa tietämissäni perheissä joissa on odotettu "kunnes lapsi kiinnostuu potasta itse". Ja todellakin seurauksella, että vaippaa saa käyttää vielä 3,5 vuotiaallakin...

No tää nyt on ihan lööperiä :whistle: Terkuin poikien aloitteesta 1v11kk ja 2v. muutamassa päiväksi kuivaksi :whistle:
En ole mielestäni väittänytkään että myöhään aloitettaessa väistämättä lapsen kuivaksioppiminen viivästyisi huomattavasti, sanoin että näin on käynyt useimmissa tuntemissani lapsiperheissä, joissa pottailunaloitus on jätetty lapsen aloitetta odottamaan. Ja ihan oikeasti niissä perheissä lapset kulkevat vaipoissa vielä yli kolme vuotiaina.

Hienoa että teillä on käynyt asian oppiminen noin helposti, mutta minusta nyt oli vain yksinkertaisesti helpompaa ja luonnollisempaa aloittaa pottaharjoittelut ihan pikkuisena. Ja oikeasti, vaippoja on säästynyt aivan huomattava määrä, keväällä tytön ollessa 1v 4kk, jätin päivävaipan kokonaan pois kotonaollessamme, ja silloin toki tuli vahinkoja joskus lattiallekin, kun ei aina ehtinyt ihan potalle saakka, mutta harvoin kuitenkin, ei todellakaan päivittäin. Ja 1v 8kk ikäisestä voin sanoa olleen päiväkuiva. En kerro tätä kehuskellakseni, tai väheksyäkseni toisintekeviä, kerron vain oman mielipiteeni ja omat kokemukseni. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 16:51 Bliss kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 12:24 Agapi kirjoitti:
Huhu, oikein karvat nousi pystyyn....
6kk potalle, kuka ääliö keksi ton idean??????eihän vauvan pakaralihaksetkaan ole valmiita siihen hommaan siinä iässä!!!! Luen nyt hyvä ihminen vähän kirjoja (arvostettuja sellasia) että saat lisää tietoa tästä ns. vanhempien laiskuudesta.
Meijän pikku mies on 18kk ja iloinen vaippamies. Harjoittelut alotetaan silloin kun hän on valmis eikä silloin kun äiti haluaa. Sääliksi käy noita laps reppanoita jotka raahataan potalle istumaan noin aikasin ja äiti hokee vieressä pissa pissa kakka kakka..naurettavaa hommaa.
Get a life
Ennemmin pitäisi kysyä, että kuka keksi että vaipoissa kuljetaan koko lapsuus... :whistle: Ja kuten aiemmin olen jo maininnut, ei sitä pientä vauvaa tietenkään istuteta potalla, vaan pidellään potan (tai minkä vaan vadin) yllä käsin kannatellen. Eikä minun ole koskaan tarvinnut potan vierellä hokea "pissa pissaa" tai muutakaan, ihan itse on homman tajunnut heti.

Mutta kuten sanoin jo myöskin, tämä on tottakai vanhempien oma asia kuinka haluavat homman hoitaa, kerroin vain miten helposti ja luonnollisesti meillä kaikki on sujunut kun aloitimme aikaisin. :)
No hyvä niin!!! Varmaan kiva oli/on käydä monta kertaa päivässä roikottamassa lastasi jonkun vadin yllä, mulla on kivempaakin tekemistä lapseni kanssa. Ihan kippurassa nauroin tota sun viestiäs!!!!!koko lapsuus...huhu ja haha, jo on menny menox. Kohta varmaan laitetaan heti synnytysosastolla potalle..sory jonkun vadin päälle!!!hahahhaa!
 
mie
Lueppa Agapi koko ketju eka ja sit vasti kommentoit. Selvästi olet jättänyt muutamia mun kirjottamia ja muiden viestejä lukematta kun noin tyrmistyit. Pakaralihakset ei kehittyneet...? Tota en kyllä ymmärtänyt? siis mitä tarkoitit? Eivät ole tarpeeksi kehittyneet istumiseen vai mihin?
 

Yhteistyössä