ajoissa potalle!

Tulilatva
Meillä taas pissa tulee usein pottaan, mutta kakka ei millään. Itsekään en ole repinyt stressiä asiasta vaikka lapsi 1v 10kk. Olen huomannut lapsen kanssa alusta asti, että aina pitäisi mahdollisimman aikaisin kaikki tehdä ja osata. Miksi ihmeessä? Itse sain mm. seuraavanlaisia "viisaita" neuvoja: kuinka kolmen VIIKON ikäistä vauvaa ei saisi hyssytellä, ettei vain TOTU, samaan aikaan olisi pitänyt jo antaa vellejä, reilusti alle vuoden iässä syöttää kaiken maailman nakkeja, nukkua omassa huoneessaan, päästä tuteista ja tuttipulloista, vaipoista jne ja jne... Itse en ole "neuvonut" ystäviäni, kaikki tehkööt kuten haluavat. Lapsi ei siis saisi olla lapsi, vauva ainakaan :(
 
Lyyra
Siis lapsi ei saa olla lapsi jos sitä ei pidä kakat housussa? :LOL: Antakaa mun kaikki kestää! Kyllä se lapsuus ja lapsena oleminen on ihan muuta kuin hiostavassa tönkössä kakkavaipassa taapertamista...
 
Mii
itse olen myös niillä linjoilla että aikaisin potalle asiaan tutustumaan ja eroja varmaan löytyy oppimisnopeudessa ja kiinnostuksessa ja kaikki valitsevat tapansa.

kyselin joulun aikaan 85 vee mummoltani, kuinka lapset "ennen vanhaan" oppivat potalle. Hän muisteli kovasti ja kertoi että kyllä se taisi nykyistä aikaisemmin käydä. Kesät kun juostiin hameissa ilman housuja oli sitten tyttöjä tai poikia ja jos hätä tuli, kyykistyttiin tarpeilleen. Olihan niitä tietysti erilaisia rättejä ja liinoja silloinkin käytössä, mutta maalla, josta mummoni oli kotoisin ei paljon näillä asioilla hienosteltu. Ja koska lapset oppivat että sotkua tulee jos ei opi pidättämään ja potalle/riulle tekemään, niin oppiminen tapahtui aikaisemmin. No tietty nyt tulee kuraa päälle että pitihän se historiakin tähän vielä kaivaa... ;)

Mutta kuitenkin, olis kiva että vaippoja menisi vähemmän, olivat sitten kestoja tai kertakäyttö. Siksikin ollaan tytön kanssa harjoiteltu reilusta 7 kk iästä. Kuiva ei ole vieläkään (1 v 3kk) ja takapakkiakin mennään aina välillä. Tuosta ummetuksesta sen verran, että meillä ainakin tyttö saa suolensa kunnolla tyhjäksi vaan potalle. Vaippaan tulee pienissä erissä pitkin päivää jos ei potalle ehditä/päästä, joten meillä potta on tässä mielessä parempi.
 
voi ei
Sanonpahan vaan että johan on taas puheenaihe repäisty. Mitä se muille kuuluu miten kukakin pottailee. Minä istutin ja pidin ilman vaippaa kahta taaperoa vuoden ajan. Pesin lattioita vähän väliä ja kirosin. Turhaa, oppi kun itse halusi yli kaksivuotiaana!!!!!! Ihan ykskaks ite kakkonenkin honasi mennä pöntölle suoraan. Nyt en pidä mitään kiirettä, laiskuutena pidän sitä ettei muka jaksa pestä oman lapsensa kakkapyllyä, enkä sitä ettei istuta potalle. Kaikki tyylillään, minusta on ihana antaa vauvan olla vauva oman aikansa.
 
mie
Niin pottailu ja kuivaksi opettelu on ihan eri juttu.

Tässä ketjussa monet on sanonu, ettei lapsi pysy potaltta 10 kk ikäisenä niin miksi väkisin huudattaa.... Niin meillä kun on aloitettu aikaisemmin, ennen kuin on oppinu liikkumaan, niin potalla istuminen on ollut tuttu juttu. Esikko kun 11 kk ikäsenä lähti vaan potalta pois niin siirryttiin pytylle supistajan kanssa. Kyllä mailläkin lapset kovia menijöitä, mutta ne on opetettu kakkaamaan potalle/pytylle. Kuten jo joku muukin mainisti, niin eilläkään ei kumpikaan lapsista vaippaan saanut suolta tyhjennettyä. Vaan joka vaipassa oli pikku kikare. Millä lapsi tietää että tarpeet voi tehdä muualle kuin vaippaan, jollei vaihtoehtoa ole? Ei meillä ainakaan ole semmoisia rahoja, että ehdon tahdoin kulutan vaippoja turhaan. Vaikka kertiksiä käytetään ja vaippoja vaihdellaan niin silti niitä säästyy, kun voi saman laittaa takas, kun on kuivana pysyny.

Niin ja senkin vielä lisään/korostan, että pottailu on eriasia kuin kuivaksi opettelu.

Ilmeisesti minä olen laiska äiti, kun en todellakaan halua tai viitsi pestä ja putsata yli 1 vuotiaan kakkavaippoja/pyllyä. Siis se kakka haiseekin jo ihan oikealta.

Tällä samalla palstalla pyörii koko ajan kysymyksiä, mitä teen kun 2v ei suostu potalle? Niimpä, kiusaus on suuri vasta tuollaisille, että olisit aloittanut ajoissa.
Aloituksessani esitin kysymysken, miksi siirrätte aloituksen sinne kauemmas, että aloita pottailua 6-7 kk ikäisenä? Tuohon kysymykseen en ole saanut vastausta. On vaan selitettu huutavista 10 kk ikäisista ja ties mistä ummetusongelmista tai pidätyskyvyn kehityksestä. Eikö ole vanhemmille tullu mieleen että potalle voi istuttaa siinä samalla ku lattiallekin....
 
Miili harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 12:42 Lyyra kirjoitti:
Siis lapsi ei saa olla lapsi jos sitä ei pidä kakat housussa? :LOL: Antakaa mun kaikki kestää! Kyllä se lapsuus ja lapsena oleminen on ihan muuta kuin hiostavassa tönkössä kakkavaipassa taapertamista...
Mä ainakin vaihdan kakkavaipan heti pois! Meillä ainakin naamasta näkee kun kakka tulee ja kyllähän se haisee. Eli en ymmärrä edellistä kommettia :p .
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 17:00 Miili harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 12:42 Lyyra kirjoitti:
Siis lapsi ei saa olla lapsi jos sitä ei pidä kakat housussa? :LOL: Antakaa mun kaikki kestää! Kyllä se lapsuus ja lapsena oleminen on ihan muuta kuin hiostavassa tönkössä kakkavaipassa taapertamista...
Mä ainakin vaihdan kakkavaipan heti pois! Meillä ainakin naamasta näkee kun kakka tulee ja kyllähän se haisee. Eli en ymmärrä edellistä kommettia :p .
no tuo lyyran kommentti liittyy aikaisemmin katjussa ollesseen kommenttiin, että vauva ei oo vauva vaan taapero, jos käy potalla. ja siihen että aikainen potatus on vauvuuden lopetusta. näin mä ymmärsin lyyran kommentin. Toki korjaa ihmeessä jos ihan väärin ymmärsin.

miili harmaana, jos kerran naamasta näet koska tekee tarpeitaan niin miksi et silloin vie potal???
 
Lyyra
Mie ymmärsi pointtini oikein! Tarkoituksena oli vaan sanoa, etten ymmärrä miten aikaisin kuivaksi oppiminen katkaisee lapsuuden?
Ja tuo nyt on ihan käsittämätöntä että joku antaa lapsen kakata housuun vaikka näkee ihan selvästi, että lapsi kakkaa! Miksi?? Ai, että saa olla vauva rauhassa?
 
mie
Just noin Lyyra!! Toi on just se mitä oon tarkoittanut ja siihen oon vastausta täältä kyselly, mutta on vaan selitetty ties mitä juttuja... Kyllä vanhemmat ovat silloin laiskoja jos eivät viitsi potalle laittaa vaikka näkevät toimenpiteen alkaneen.

Onneksi on muitakin jotka oikeesti tajauu pottailu/kuivaksi opettelun eron ja hyödyllisyyden.
 
häh
Pottailu ja kuivaksi opettelu on eri asioita, se tuli selväksi :) Mutta miksi ihmeessä joku sitten haluaa istuttaa lastaan potalla pottailun vuoksi? :eek: :eek: :eek: Sen taidon oppii aikanaan, jos on oppiakseen. Toiset siirtyy vaipoista suoraan pöntölle.
 
Ap:tä peesailen! :) On suorastaan kummallista tämä nykyinen käytäntö aloittaa pottailu vasta kahden vuoden kieppeillä! Kun potta on kuvioissa mukana jo ihan pienestä saakka, se on luonnollista, eikä sitä kohtaan tarvitse kapinoida tai tuntea kauhua. Pottailusta tulisikin tehdä alusta saakka mukava tapahtuma ja varata harjoituksiin mukaan viihdykkeeksi kirjoja ja leluja.

Meillä aloitettiin pottailu 4kk:n ikäisenä, jolloin pitelin vauvaa potan yllä, en istuttanut. Pissat saatiin pottaan jo heti ekalla kokeilulla ja vauva hoksasi homman ytimen samantien! Kakat alkoivat tulla pottaan myös, sillä tytär ähisteli aina ennen kakkaamista ja ehdin saada potan alle lähes aina. Mitään takapakkia tai taantumisvaihetta ei meillä ole näkynyt ja tytär onkin ollut nyt 1v 11kk:n ikäisenä jo usean kuukauden ajan päiväkuiva ja hakee itse potan kun hätä tulee. Yöllä on vaippa käytössä edelleen, mutta eikähän siitäkin pian jo päästä, ainakin siltä jo vaikuttaa.

Minusta vain yksinkertaisesti tämä aikaisin aloittaminen on ollut luonnollinen ja helppo juttu, enkä todellakaan mielummin pesisi jatkuvasti liiskaantunutta kakkaa lapsen takapuolesta ja ties mistä... Ehkä sitten olenkin vain laiska ja mukavuudenhaluinen... ;)
 
minski74
Eiköhän sitä kannata lapsen tahtiin mennä, eikä väkipakolla pientä heti potalle istuttamaan, kun just hätää istua osaa??
Itse esikkoa kokeilin 10kk potalla harvakseltaan, 1v lähtien potalla käytiin sitten ruokailujen ja heräämisen jälkeen silloin, kun poika sillä päällä oli, sitten rupesi pikkuhiljaa pottaamiset lisääntymään ja nyt poika 1v9kk ja on päivät ilman vaippaa, kun osaa jo itse mennä tarpeen tuliessa potalle =)
Joskus tietty täytyy muistuttaa ja kysellä, mutta hyvin on homma mennyt perille ilman sen kummempaa hössäämistä ;)
 
Kerronpa kolmen lapsen äitinä tarinani, jonka lopputulos on todellakin se, että lapset ovat erilaisia.

Ekan opetin innokkaana potalle jo 7-kuisesta alkaen ja se menikin hyvin. Oppi kuivaksi n. 1½ vuoden iässä.

Toiselle tein samat jutut, mutta homma ei edennytkään toivomallani ja kuvittelemallani tavalla. Naamasta näin, että oli kakka ja juoksutin potalle. Mutta vauva alkoikin pidättämään, sillä pelkäsi tai kammoksui pottaa. Yritin silti sinnikkäästi, olinhan ekankin kanssa jo onnistunut. Lopputulos oli vaan paljon pahempi... Vauva itki kakan tullessa ja muutenkin stressaantui koko potan näkemisestä. Vaikka kaikki oli tehty ilman suurempaa painostusta. Kuivaksi lopulta vasta 3-vuotiaana.

Kolmannelle en tehnyt mitään, harjoittelimme joskus reilu vuoden ikäisenä kun hän alkoi itse kiinnostumaan potasta ja istui siihen itse vaatteet päällä. Nyt sujuu ihan hyvin, ikää 1½ v. mutta kuivaksi oppii varmaan lähempänä kahta vuotta.

Lisäksi pojat ja tytöt ovat erilaisia. Tytöillä pottailu onnistuu helpommin, tästä on kai jotain tutkimuksiakin ja oppivat poikia aiemmin kuivaksi. Pojat voivat näennäisesti oppia kuivaksi, mutta keskiarvo on kuitenkin lähempänä kolmen vyuoden ikää, uskokaa tai älkää. Että täällä vaahtoavat äidit ovat niitä "erikoisempia" tapauksia, joille on tärkeää päteä lapsensa suorituksilla... Toivottavasti ymmärrätte lopettaa sen hyvissä ajoin. Ja hehe, katsotaan kun teillä on useampi lapsi!!! :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 08:49 vieras kirjoitti:
Lisäksi pojat ja tytöt ovat erilaisia. Tytöillä pottailu onnistuu helpommin, tästä on kai jotain tutkimuksiakin ja oppivat poikia aiemmin kuivaksi. Pojat voivat näennäisesti oppia kuivaksi, mutta keskiarvo on kuitenkin lähempänä kolmen vyuoden ikää, uskokaa tai älkää. Että täällä vaahtoavat äidit ovat niitä "erikoisempia" tapauksia, joille on tärkeää päteä lapsensa suorituksilla... Toivottavasti ymmärrätte lopettaa sen hyvissä ajoin. Ja hehe, katsotaan kun teillä on useampi lapsi!!! :whistle:

No näinpä, tosin meillä on 2 poikaa, jotka oppivat päiväkuivaksi muutamassa hassussa päivässä 1v11kk ja 2v. iässä, mutta vastaavasti yökuivuus on hakusessa, esikoinenkin on jo 3v8kk, kakkonen 2v1kk. Että sen yökuivuuden mäkin allekirjoitan että pojat voi sen oppia hitaammin.
 
Lyyra
Tajuatteko te minkä perusteella tilastot tehdään? Sen perusteella, missä iässä lapset keskimäärin ovat kuivia, EI sen perusteella missä vaiheessa he OLISIVAT valmiita kuiviksi! Siis väitän, että moni moni lapsi olisi huomattavasti aikaisemmin valmis jättämään vaipat, mutta siihen ei anneta mahdollisuutta. Ja sitten vedotaan noihin keskiarvoihin, että ei meidän lapsi voi vielä olla valmis kuivaksi kun keskimäärin siinä ja siinä iässä ne ovat....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 11:23 Lyyra kirjoitti:
Tajuatteko te minkä perusteella tilastot tehdään? Sen perusteella, missä iässä lapset keskimäärin ovat kuivia, EI sen perusteella missä vaiheessa he OLISIVAT valmiita kuiviksi! Siis väitän, että moni moni lapsi olisi huomattavasti aikaisemmin valmis jättämään vaipat, mutta siihen ei anneta mahdollisuutta. Ja sitten vedotaan noihin keskiarvoihin, että ei meidän lapsi voi vielä olla valmis kuivaksi kun keskimäärin siinä ja siinä iässä ne ovat....
Ja keskiarvoista puheenollen, moni on myös sitä arvoa myöhemmin kuiva. Joten rauhoitu sekopää.
 
Hepsula harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 08:49 vieras kirjoitti:
Kerronpa kolmen lapsen äitinä tarinani, jonka lopputulos on todellakin se, että lapset ovat erilaisia.

Ekan opetin innokkaana potalle jo 7-kuisesta alkaen ja se menikin hyvin. Oppi kuivaksi n. 1½ vuoden iässä.

Toiselle tein samat jutut, mutta homma ei edennytkään toivomallani ja kuvittelemallani tavalla. Naamasta näin, että oli kakka ja juoksutin potalle. Mutta vauva alkoikin pidättämään, sillä pelkäsi tai kammoksui pottaa. Yritin silti sinnikkäästi, olinhan ekankin kanssa jo onnistunut. Lopputulos oli vaan paljon pahempi... Vauva itki kakan tullessa ja muutenkin stressaantui koko potan näkemisestä. Vaikka kaikki oli tehty ilman suurempaa painostusta. Kuivaksi lopulta vasta 3-vuotiaana.

Kolmannelle en tehnyt mitään, harjoittelimme joskus reilu vuoden ikäisenä kun hän alkoi itse kiinnostumaan potasta ja istui siihen itse vaatteet päällä. Nyt sujuu ihan hyvin, ikää 1½ v. mutta kuivaksi oppii varmaan lähempänä kahta vuotta.

Lisäksi pojat ja tytöt ovat erilaisia. Tytöillä pottailu onnistuu helpommin, tästä on kai jotain tutkimuksiakin ja oppivat poikia aiemmin kuivaksi. Pojat voivat näennäisesti oppia kuivaksi, mutta keskiarvo on kuitenkin lähempänä kolmen vyuoden ikää, uskokaa tai älkää. Että täällä vaahtoavat äidit ovat niitä "erikoisempia" tapauksia, joille on tärkeää päteä lapsensa suorituksilla... Toivottavasti ymmärrätte lopettaa sen hyvissä ajoin. Ja hehe, katsotaan kun teillä on useampi lapsi!!! :whistle:

Mä peesaan tätä :wave:

Täytyy tunnustaa että mäkin luulin tietäväni esim. nukuttamisesta paljon ja annoin neuvoja ystävälleni, jonka lapsi oli hieman hankalammin nukutettava tapaus. Sitten kun sain toisen lapseni,niin asiat ei menneetkään samalla tavalla kuin esikoisen kanssa..
Nyt ymmärrän, että lapset ovat todellakin erilaisia, niin luonteeltaan kuin nukkumisen tai pottailun suhteen. Ja tietysti muidenkin taitojen oppimisen suhteen.
Jokainen oppii asiat omaa vauhtiaan :)
 
ryyneberi
onko muilla kokoemuksia tämmöisestä?
meillä tytöllä käytettiin kertakäyttövaippoja noin nelikuiseksi ja sen jälkeen siirryttiin suureksi osaksi kestovaippoihin. toki kyläreissuilla, automatkoilla yms. pidettiin kertsikkaa. aika pian niiden kestovaippojen aloituksen jälkeen huomasin, että hyvin usein tyttö odotti että vaippa riisuttiin (tarkistamista varten) pois ja noin minuutin päästä pissasi hoitoalustalleen. aloin tehdä niin että kun riissuin vaipan, laitoin hoitoalustalle riittävän imukykyisen kankaan ja annoin tytön pissata siihen. et tarvinnut laittaa koko kestovaippahässäkkää pesuun vaan se pelkkä rätti. sitten taas kuiva vaippa alle ja menoksi.

kun tyttö oppi istumaan, potta ostettiin juuri siksi että tottuisi siihen. ja tottuikin. ei ole vierastanut sitä missään vaiheessa. en usko että se reilu nelikuinen juuri pystyy hallitsemaan rakkoaan, mutta jossain määrin se kyllä tuntui tajuavan että tuntui mukavammalta pissata siinä hoitoalustalla.
nyt tytön ollessa reilu 2v, monien eri kehitysvaiheiden jälkeen, öisin käytetään vaippaa (yleensä aamulla kuiva, pyrkii pidättelemään kunnes ehtii potalle) ja päivisin ulkoillessa ja reissatessa. päivisin vahinkoja sattuu toisinaan mutta yleensä pissaa ja kakkaa pottaan.

vähän harhauduin omasta kysymyksestäni. mutta kysyn siis onko muut huomanneet tuon ikäisellä hoitoalustalle "tarkoituksella" pissaamista?
 
Siis HÄ
Mielestäni nykyään vanhemmilla taitaa enemmän olla tarve päästä kehuskelemaan oman lapsen kehityksestä! Minkä ikäisenä tehtiin sitä ja tätä. Antakaa lasten olla vauvoja ja lapsia. Onko niin kiire päästä pienokaisesta eroon , että tarvitsee kaikki aloittaa melkein laitokselta asti??? Itselläni on 2v2kk tyttö, joka EI pissi potalle, kuin silloin, kun itse haluaa. Enkä usko, että hän koulussa enää vaippoja pitää. Vaipat jätetään kun on sen aika ja pikku hiljaa saa pottailla ja jättää vaipat pois. MEILLÄ EI OLE KIIRETTÄ!!!
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 01:30 häh kirjoitti:
Pottailu ja kuivaksi opettelu on eri asioita, se tuli selväksi :) Mutta miksi ihmeessä joku sitten haluaa istuttaa lastaan potalla pottailun vuoksi? :eek: :eek: :eek: Sen taidon oppii aikanaan, jos on oppiakseen. Toiset siirtyy vaipoista suoraan pöntölle.
No meillä pottaillaan, jotta potta on tuttu kun aloitetaan kuivaksi opettelu. Pottaillaan myös siksi, että molemmat lapseni eivät vaippaan saaneet suolta tyhjäksi. Lapsen on helppi kakata pottaan, siksi pottaillaan.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 14:59 Siis HÄ kirjoitti:
Mielestäni nykyään vanhemmilla taitaa enemmän olla tarve päästä kehuskelemaan oman lapsen kehityksestä! Minkä ikäisenä tehtiin sitä ja tätä. Antakaa lasten olla vauvoja ja lapsia. Onko niin kiire päästä pienokaisesta eroon , että tarvitsee kaikki aloittaa melkein laitokselta asti???

Ei tässä nyt ole mistää kehumisesta kysymys tai lasten vartailusta. Mä esitin kysymyksen, johon edelleenkään kukaan eil ole vastannut, miksi siirtä pottailun aloituksen niin myöhäseen vaiheeseen kuin 1,5v -2v?
 
Siis HÄ
Niin taisi potasta kehkeytyä äitien välinen kiista :LOL: No mutta ei kaikki lapset ole kiinnostuneita pottailusta ja varmaan se on myös vähän vanhempienkin omaa vikaa, ettei pottailua aloiteta ajoissa??? MUTTA itse en näe mitään kiirettä oppia potalle!!! Toisaalta onhan se suuri säästö, jos nuorena oppii potalle/pyntylle ja vaipat jää pois! Minä olen itse ajatellut, että lapsi menee potalle kun on siihen "valmis"... tuntuu kyllä hassulta, että kaksi vuotias päättää meneekö potalle vai ei, mutta toisaalta pakottamalla tilanne ei ainakaan parane. Me saimme 1v. lahjaksi vasta potan ja siksi meillä mennyt vähän pitkäksi... Ensin potta ei kiinnostanut yhtään! Enemmän se oli kammo kun kiva istua ja pissiä. No toivon nyt kuitenkin että mekin opimme potalle ja sitten myös vaipoille HEI HEI
 

Yhteistyössä