ajoissa potalle!

Hay-D harmaana
Mielestäni on oikeasti hienoa jos joku viitsii aloittaa kuivaksi opettelun heti vauvalle, mutta haluaisin kuitenkin kysyä että eikö teidän tekisi mieli mielummin vaikka leikkiä lapsen kanssa enemmän kuin roikotella jossain lavuaarin yllä vähänväliä. Pukemiseen ja riisumiseenkin menee vissiin aika paljon aikaa..
 
Lyyra
Ja te, jotka aloitatte pottailun myöhemmin, leikitte vauvan kanssa non stop?? Kyllä minä olen ehtinyt molempien lasten kanssa leikkiä oikein loistavasti pottailusta huolimatta! Eihän siihen paljon sen kummempaa aikaa mene kuin vaipan vaihtoon+ pyllyn pesuun. Ja siinä samalla voi myös lorutella ja lauleskella, mikä on ihan suotavaakin. Mulla ainakin on ajanhallinta sen verran hallussa, että aikaa riittää myös leikkimiselle... ;)
 
Hay-D harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 20:40 Lyyra kirjoitti:
Ja te, jotka aloitatte pottailun myöhemmin, leikitte vauvan kanssa non stop?? Kyllä minä olen ehtinyt molempien lasten kanssa leikkiä oikein loistavasti pottailusta huolimatta! Eihän siihen paljon sen kummempaa aikaa mene kuin vaipan vaihtoon+ pyllyn pesuun. Ja siinä samalla voi myös lorutella ja lauleskella, mikä on ihan suotavaakin. Mulla ainakin on ajanhallinta sen verran hallussa, että aikaa riittää myös leikkimiselle... ;)
hyvahyva.. itselläni ei riittäisi patti moiseen.
 
mie
En mä nyt heti vauvalle oo pottailua aloittanut, vasta 6-7 kk ikäisenä. Potalla ollessa voi myös leikkiä ja istuskella ja touhuta siinä samalla. Jos vaua istuu lattialla jo tukevasti niin tukesasti ja kannattelematta hän potallakin istuu. Yhtälailla potaillessa vietän aikaa lapseni kanssa.
 
Oletkos ap ajatellut että moni lapsi oppii istumaankin vasta 10kk iässä, joka on varsin normaalia! Kirjoituksestasi päättelen että sinulla on vain yksi lapsi. Useamman lapsen kanssa arki on "vähän" toista, ja pottailu ei todellakaan ole se tärkein juttu.. Mutta tee tyylilläs ja anna muittenkin tehdä!
 
hoh-hoijaa
No hoh-hoijaa! Enpä voi ap:lle muuta sanoa. Täytyy myöntää etten jaksa ihan kaikkia kirjoituksia lukea, mutta kirjoitanpahan itsekin "jonon jatkoksi".

Meillä aloitettiin pottailun opettelu 6 kk:n iässä heti kun lapsi oppi istumaan. Nyt on yli 2-v. ja vieläkin on vaippa käytössä ulkoillessa, nukkuessa ja monesti muutenkin. Paljon sattuu "vahinkoja" ilman vaippaa kun on niin meneväinen tapaus tämä meidän jälkeläisemme, ettei tahdo aina muistaa potalle mennä, ei vaikka muistuttaisi asiasta.

Jos vielä lapsia tulee, niin sanonpahan vaan, etten missään tapauksessa aloita pottailua ainakaan ennen 1 ikävuotta tai ehkä vasta 1,5-vuotiaana. Sen verran on koetellut hermoja jatkuva lattioille pissaaminen ja kakkiminen - lapsi oppinut siitä oikein hyvän kosto-/kiukuttelukeinon kun on äkäinen vanhemmilleen - etten samaan rumbaan ryhdy ihan hevillä.

Olen päättänyt että lapsi saa kulkea vaipoissa vaikka 3-vuotiaaksi, mutta mitään paniikkia ei meillä asiasta enää oteta lapselle eikä vanhemmille. Muuten jää kammo koko asiaa kohtaan ja siihen joutuu pakottamaan.

Ja mieluummin pesen vaikka koko ajan lapsen pyllyä vaipan jäljiltä kuin siivoan niitä ainaisia jälkiä lattioilta, huonekaluilta ja lapsen vaatteista!

 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 21:06 minna kirjoitti:
Oletkos ap ajatellut että moni lapsi oppii istumaankin vasta 10kk iässä, joka on varsin normaalia! Kirjoituksestasi päättelen että sinulla on vain yksi lapsi. Useamman lapsen kanssa arki on "vähän" toista, ja pottailu ei todellakaan ole se tärkein juttu.. Mutta tee tyylilläs ja anna muittenkin tehdä!
Myönnetään, että minulla on vain kaksi lasta. Tosin heillä on ikäeroa n11 kk. Joten aika kiirettä ona näiden vain kahdenkin kanssa.
 
Olen pitkään lukenut ketjua ja miettinyt vastaanko vai enkö.. Meillä lapset päivää vajaa vuoden ikäerolla, tyttö ja poika. Molemmat on totutettu potalle tarpeille n5-7 kk ikäisenä. Hyvin on sujunut ja molemamt hoksanneet idean aika nopeesti. Olen samaa ihmetellyt miksi siirtää potta harjoittelua. Kukin tavallaan, mutta tyytyväinen olen että olen pysynyt vaippakuluissa säästämään.Ei ne muuten mitään halpoja oo. Itse olen ollut kuulemma päivä kuiva 1v ja yö kuivakin 1v 2kk. Oma äitini on innokas potattaja ja hyvä niin. Taittaa olla sukuvika meillä.

Joku ketjussa mainitsi että tarhassa opettavat kuivaksi... No mun mielestä se on jokaisen vanhemman velvollisuus opettaa lapsi tarpeille oikeaan paikkaan, eikä todellakaan tarhan tai muun hoitopaikan velvoite!
 
tööt
kuivaksi harjoitellaan meilläkin. (2vt). otan asian siltä kantilta että jokainen pissa ja kakka mikä ilmestyy, pottaan tai pyttyyn, on lähempänä tavoitetta. ja rahaa säästyi noin 0,20?. luonnosta puhumattakaan. tietysti siinä on oma vaivansa pottailla. mielummin pesen pottaa kuin kakkapyllyä. (potta kun painaa vähän vähempi ku 14kg). jos vielä vuoden päästä ollaan vaipoissa niin sitten ollaan. en ota paineita. (aikaisin mekin aloitettiin pottaan tutustuminen, muttei sentään vadin päällä roikoteltu. jokaisen oma asia miten tuon homman hoitaa)

:hug:
 
Rotta
Aika erikoista, että kahden lapsen (joilla ikäeroa alle vuosi) äidillä on pottaharjoittelujensa, leikkimistensä ja kaikkien muiden mahdollisten lasten-ja kodinhoidollisten hommien lisäksi aikaa käydä täällä arvostelemassa muiden tapoja?! Kertooko se kenties epäonnistumisesta jollain toisella elämän osa-alueella kun hyvänolontunne tulee siitä, että haukutaan laiskoiksi toisia , jotka ei aloita pottailua samaan aikaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 20:07 Mie kirjoitti:
Lueppa Agapi koko ketju eka ja sit vasti kommentoit. Selvästi olet jättänyt muutamia mun kirjottamia ja muiden viestejä lukematta kun noin tyrmistyit. Pakaralihakset ei kehittyneet...? Tota en kyllä ymmärtänyt? siis mitä tarkoitit? Eivät ole tarpeeksi kehittyneet istumiseen vai mihin?
Ei ole tarpeeksi kehittyneet istumiseen potan kovalla reunalla yes, mutta teillähän niitä ongelmia ei ollu koska lasta "roikutettiin" vadin yllä....Myönnän, en ole lukenut kaikkia pottailua koskevia kirjoituksia, niitä on ihan liikaa. Kauheeta stressiä pottailusta. Laittakaa lapsenne potalle kun he siihen ovat valmiita. Kukaan tuskin niistä vaipoista kärsii.
 
En ole koko ketjua jaksanut lukea läpi, kun keskustelu on käynyt aika epäasialliseksi. Kerronpa vain omat kokemuksemme:

Esikoisen pottailu aloitettiin kun alkoi istua, eli n. 8-kuisena. kakat tuli aamuisin pottaan kun laitoin oikeaan aikaan, välillä pissatkin. Kuitenkin kun oppi kävelemään 13 kk:n iässä, ei suostunut potalla enää istumaan hetkeäkään. Jos yritti häntä yritti houkutella esim. kirjalla, tuli hirveä huuto ja tahtoi kädet pystyssä päästä pois potalta. Ei siinä paljon ollut tehtävissä, pakottamaan en ala.

Nyt tyttö 2v3kk on pari kuukautta suostunut istumaan potalla kun saa aina tarran, mutta mitään ei ole tullut ennen kuin viime viikolla. Nyt on huimat kaksi kertaa pissannut pottaan :) Ja lahjuksena on jo pipari. Päivisin olen nyt pitänyt ilman vaippaa, ja pissat ovat pääsääntöisesti tuleet housuun. Mutta silloin tyttö ainakin aina tajuaa kun on pissannut ja haluaa kuivat housut, ja hän pidätteleekin useamman tunnin. Kestovaippoja olemme aina käyttäneet ja kuivaliinakin jätettiin muutama kuukausi sitten pois, mutta vaipan märkyys ei ole tyttöä haitannut.

Eli pointtini on se, että kuivaksi oppiminen ei ole ollenkaan niin yksinkertainen asia, vaikka jotkut äidit tuntuvat niin ajattelevan. He vain kuvittelevat olevansa niin erinomaisia äitejä ja luulevat, että aikainen kuivaksioppiminen on heidän ansiotaan, kun todellisuudessa heidän lapsensa ovat vain olleet sen luontoisia, että ovat omaksuneet (ja hyväksyneet) pottailun nopeasti.

Niin, ja vaipattomuuskin on aina kiinnostanut minua, mutta kumpaakaan lapsista (kuopus nyt 6kk) en ole kertaakaan saanut pissaamaan esim. lavuaariin. Hoitopöydälle ovat kyllä kovasti pissineet. En tiedä olisiko pitänyt yrittää vielä hiukan kauemmin ja lapsikin olisi hoksannut jutun, mutta näiden kahden kanssa se ei valitettavasti ole toiminut. Ehkä ensi kerralla yritän vielä, jos sellainen tulee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 11:46 Lionheart kirjoitti:
En ole koko ketjua jaksanut lukea läpi, kun keskustelu on käynyt aika epäasialliseksi. Kerronpa vain omat kokemuksemme:

Esikoisen pottailu aloitettiin kun alkoi istua, eli n. 8-kuisena. kakat tuli aamuisin pottaan kun laitoin oikeaan aikaan, välillä pissatkin. Kuitenkin kun oppi kävelemään 13 kk:n iässä, ei suostunut potalla enää istumaan hetkeäkään. Jos yritti häntä yritti houkutella esim. kirjalla, tuli hirveä huuto ja tahtoi kädet pystyssä päästä pois potalta. Ei siinä paljon ollut tehtävissä, pakottamaan en ala.

Nyt tyttö 2v3kk on pari kuukautta suostunut istumaan potalla kun saa aina tarran, mutta mitään ei ole tullut ennen kuin viime viikolla. Nyt on huimat kaksi kertaa pissannut pottaan :) Ja lahjuksena on jo pipari. Päivisin olen nyt pitänyt ilman vaippaa, ja pissat ovat pääsääntöisesti tuleet housuun. Mutta silloin tyttö ainakin aina tajuaa kun on pissannut ja haluaa kuivat housut, ja hän pidätteleekin useamman tunnin. Kestovaippoja olemme aina käyttäneet ja kuivaliinakin jätettiin muutama kuukausi sitten pois, mutta vaipan märkyys ei ole tyttöä haitannut.

Eli pointtini on se, että kuivaksi oppiminen ei ole ollenkaan niin yksinkertainen asia, vaikka jotkut äidit tuntuvat niin ajattelevan. He vain kuvittelevat olevansa niin erinomaisia äitejä ja luulevat, että aikainen kuivaksioppiminen on heidän ansiotaan, kun todellisuudessa heidän lapsensa ovat vain olleet sen luontoisia, että ovat omaksuneet (ja hyväksyneet) pottailun nopeasti.

Niin, ja vaipattomuuskin on aina kiinnostanut minua, mutta kumpaakaan lapsista (kuopus nyt 6kk) en ole kertaakaan saanut pissaamaan esim. lavuaariin. Hoitopöydälle ovat kyllä kovasti pissineet. En tiedä olisiko pitänyt yrittää vielä hiukan kauemmin ja lapsikin olisi hoksannut jutun, mutta näiden kahden kanssa se ei valitettavasti ole toiminut. Ehkä ensi kerralla yritän vielä, jos sellainen tulee.

HUH HUH!!Huvittavaa että ensin aloitat tekstin et onpa ollu asiatonta juttua ja ite pistät vielä paremmaksi.Pisti silmään toi sun piparien anto...Tohon linjalle en ite ihan ekaks lähtis,mut ei käyny ilmi että loppuko niiden anto toivottavasti.

Vaikka meidän pojan laitoin 7kk potalle ja nyt ikää 1 vee ja aina tulee kakkat pottaan ajattelenpa vaan että hyvinhän tää homma meni ja onneksi totutin hänet niin aikaisin,mitä muuta äiti siinä kohtaa ajttelee??kysynpähän vaan...varmaan sellainenkin äiti joka pitkän nukutuksen jälkeen saa lapsensa suloiseen uneen on oman elämänsä sankari tai mielestäni voi silloin olla ylpeä itsestään!!Äitiydessä saa kokea yhtä monta onnistumisen hetkeä kuin epäonnistumisenkin...

Että eipä viedä keskustelua asiattomuuksiin!!! =)
 
En ole ihan varma, mikä tekstissäni oli asiatonta. Jos tarkoitat sitä, että vanhemmat ottavat kaiken kunnian itselleen, vaikka lapsi tekee tasan sen mihin itse on valmis, niin siihen olen saanut idean Liisa Keltikangas-Järvisen kirjasta Temperamentti, suosittelen kaikille! Kyllähän sitä ylpeä saa olla lapsen oivalluksista, mutta on törkeää ottaa kaikki kunnia itselleen ja vielä alkaa haukkua muita kun eivät ole onnistuneet lapsen "kouluttamisessa" yhtä hyvin. Kyllä minäkin olin halkeamaisillani ylpeydestä kun tyttö pissasi pottaan, vihdoin!

En minäkään muuten ole ensimmäiseksi lähtenyt lahjuslinjalle pottailussa, mutta tämä on nyt ainoa tapa saada tyttö kiinnostumaan pottailusta. Ehkä siitä koituu ongelmia jälkeenpäin, mutta ensiksi haluan saada aikaan rutiinin, että tyttö pissaisi pottaan kun siihen istuu, ja myöhemmin osaisi itse jo tunnistaakin hätänsä. Eiköhän hän sitten pottaile ilman pipareitakin, kun huomaa kuinka mukava on olla ilman märkää vaippaa. Tämä muuten on lähestulkoon ainoa asia, johon olen neuvolasta neuvoa kysynyt, ja sieltäkin th ehdotti pientä lahjontaa.

Joku ihmetteli sitä, että miksi vanhemmat jättävät kuivaksiopettamisen päivähoidon vastuulle... Luulen että kyse on ihan esimerkin voimasta, kyllä meidänkin tyttö on kova matkimaan muista, ja varmasti kävisi potallakin kun näkisi että toisetkin lapset tekevät niin. Meillä ei vain ole päivittäin sellaisia esimerkkejä, ja kerhossa pari kertaa viikossa tytöllä on niin paljon tekemistä, ettei malta lähteä katsomaan kuinka kaveri käy vessassa potalla.
 
mua naurattaa tuo että roikotetaan 4kk potan yläpuolella ja sit väitetään et heti tajus et sinne pitää pissata :LOL: :LOL: :D tuo on typerää mutta jos teillä ei ole muuta tekemistä kuin roikottaa vauvaa potan yläpuolella niin siitä vain.

ja sit siitä liikkuivaisesta 10kk. meillä liikuttiin täysillä jo 5,5kk ja kuten jo mainitsin, mielestäni on järjetöntä roikottaa vauvaa potan yläpuolella ja toivoa että jotain tulisi. nyt lähempänä 9kk istuskellaan hetki potalla kunnes noustaan pois. on kova menijä eikä pysy potalla kauaa. kerran on yksi pissa vahingossa tullut mutta mun puolesta saa kakkia vaippaansa.

sitäpaitsi jos vaippoja yritetään säästää niin enemmänhän siinä niitä menee kun otetaa yksi pois, odotellaan tunti eikä mitään tule sit laitetaan uusi vaippa joka on samantien märkä. eli niitä vaippoja vaihdetaan sitten koko ajan.

tää on typerä aihe syyllistää ketään ja aivan järjetön keskustelu yleensäkin.
 
mie
Minä en ole roikottanut lapsiani lavuaarin/vadin yllä, se oli joku muu.

Alussa kysyin syitä miksi ei laoitetta pottailua joissa. Siihen vastauksia on tullut muutam. Lapsen pakaralihakset eivät ole valmiit potalle viel 6 kk ikäisenä. Selvä se sitten, mulla on lapsillasitjotkut etuajassa kehittyneet peput. Jotkut lapset oppii myöhään istumaan, juu selvä ymmärrän. 10 kk ikäsienn lapseni ei suostunut potalla istumaan. Juu selvä se sitten on.

Meillä ei ainakaan pottailun tuloksena vaippojen kulutus kasvanut, päin vastoin. Saman vaipan saattaa laittaa takasin koska on ihan kuiva, niin iahn painostakin sen huomaa ja poskea vasten kokeilemalla.

Kuten aikaisemmin sanoin, aivan sama koska potatatte ja aloitatte. Eihän se mulle kuulu. Kiinnosti vaan tietää syytä myöhäiseen aloitukseen ja sain vaan paskaa niskaan ja ties mitä selityksiä, mistä mielestäni ei yksikään ollut järkevä.....
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 21:01 Rotta kirjoitti:
Aika erikoista, että kahden lapsen (joilla ikäeroa alle vuosi) äidillä on pottaharjoittelujensa, leikkimistensä ja kaikkien muiden mahdollisten lasten-ja kodinhoidollisten hommien lisäksi aikaa käydä täällä arvostelemassa muiden tapoja?! Kertooko se kenties epäonnistumisesta jollain toisella elämän osa-alueella kun hyvänolontunne tulee siitä, että haukutaan laiskoiksi toisia , jotka ei aloita pottailua samaan aikaan?
Ei ollut tarkoitus arvostella, mutta koska minua ja aloitustani arvosteltiin vastasin niihin. Mä kysyin, että johtuuko myöhäisempi aloitus laiskuudesta vai mistä.... Niin ja milläköhän osaalueella olen muualla epäonnistunut? Mitä mahdoit tarkoittaa...?
 
Rotta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 15:56 Mie kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus arvostella, mutta koska minua ja aloitustani arvosteltiin vastasin niihin. Mä kysyin, että johtuuko myöhäisempi aloitus laiskuudesta vai mistä.... Niin ja milläköhän osaalueella olen muualla epäonnistunut? Mitä mahdoit tarkoittaa...?
Voisko joku selittää syyn tähän laiskuuteen....?
kysymyksenä on kyllä täysin eri kuin
Johtuuko myöhäisempi aloitus laiskuudesta vai mistä...
Sinällään molemmat kysymykset on kyllä yhtä arvostelevia ja loukkaavia ja se olit kyllä ihan sinä itse joka ketjun aloitit.
Että siksipä en varsinaiseen aiheeseen ota edes kantaa.
Viimeistä voit ihan itse miettiä
:/
 
Ihan uskomatonta että olette jaksaneet näin pitkään jauhaa tästä aiheesta :LOL: :LOL:
Opeta sinä kuule lapsesi vaikka suoraan synnytyslaitokselta tullessa potalle, mutta älä arvostele niitä jotka keskittyvät muihin asioihin =)
 
mie
Eli jso kyselen pottailusta ja olen itse alloittanut ajoissa ja siinä onnistunut, olen epäonnistunut elämän muilla aloilla ja olen keskittynyt epäolennaiseen ja ollut keskittymättä johonkin tärkeämpään.....? Jaa...
 
mulla ei käyny mielessäkään 6kk tai alle istuttamaan potalla. siinä oli vastaus kysymykseen.

ei johdu laiskuudesta mutta mun mielestä siinä ei ole järkeä ennen kuin lapsi oppii itse liikkumaan ja näin menemään potalle jos on tarvetta. se että vauvoilla joskus sattuu pissat lirahtamaan potalle tai minkä lie vaasin päällä heitä nyt roikotetaankaan ei tarkoita sitä että vauva olisi sen jutun tajunnut. kyse on vain ajoituksesta.

mutta multa ei ole pois teidän pottaharjoittelut enkä ymmärrä miksi jotain kiinnostaa niin paljon toisten pottailut että pitää alkaa laiskuudesta syyttämään kun ei toimita kaikki samalla tavalla. =)
 
Rotta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 20:18 Mie kirjoitti:
Eli jso kyselen pottailusta ja olen itse alloittanut ajoissa ja siinä onnistunut, olen epäonnistunut elämän muilla aloilla ja olen keskittynyt epäolennaiseen ja ollut keskittymättä johonkin tärkeämpään.....? Jaa...
Äitiydessä on jokaisella aika ajoin asiasta kuin asiasta syyllisyyden ja epävarmuuden tunteita. Mikä on olennaista kenellekin ja kukaan ei voi sanoa toiselle mitään tärkeysjärjestystä koska sitä ei ole.
Sinun alkuperäisessä tekstissäsi sinun syyttävä sormesi osoitti kuitenkin niihin jotka eivät ole aloittaneet/aloita pottailua 6-7kk iässä (laiskat). Alkuperäinen tekstisi oli provosoiva ja ärsyttävään sävyyn kirjoitettu eikä mitään viatonta kyselyä miten nyt yrität juttuasi kaunistella joten siinä sinulle takasin kommenttini muusta elämästä.
Tätä en nyt ala kuitenkaan jankuttaa joten Onnea pottailuun kaikille aloitetaan se sitten synnytyssalissa tai kouluun mennessä.
:headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 15:47 Mie kirjoitti:
Minä en ole roikottanut lapsiani lavuaarin/vadin yllä, se oli joku muu.

Alussa kysyin syitä miksi ei laoitetta pottailua joissa. Siihen vastauksia on tullut muutam. Lapsen pakaralihakset eivät ole valmiit potalle viel 6 kk ikäisenä. Selvä se sitten, mulla on lapsillasitjotkut etuajassa kehittyneet peput. Jotkut lapset oppii myöhään istumaan, juu selvä ymmärrän. 10 kk ikäsienn lapseni ei suostunut potalla istumaan. Juu selvä se sitten on.

Meillä ei ainakaan pottailun tuloksena vaippojen kulutus kasvanut, päin vastoin. Saman vaipan saattaa laittaa takasin koska on ihan kuiva, niin iahn painostakin sen huomaa ja poskea vasten kokeilemalla.

Kuten aikaisemmin sanoin, aivan sama koska potatatte ja aloitatte. Eihän se mulle kuulu. Kiinnosti vaan tietää syytä myöhäiseen aloitukseen ja sain vaan paskaa niskaan ja ties mitä selityksiä, mistä mielestäni ei yksikään ollut järkevä.....
Ilmeisesti se olin sitten minä joka lastaan on roikottanut potalla ihan pienenä. Mielestäni en kuitenkaan ole käyttänyt tuon kaltaista ilmaisua, vaan olen pidellyt lasta potan yllä. Tai kannatellut, ihan kuinka vaan, mutta minkäänlaista roikottamista tai muutakaan epänormaalia en ole tehnyt. Ihan vaan ajattelin selventää asiaa, kun tuntuu olevan niin vaikeasti käsitettävissä. Mutta se tästä aiheesta minun kohdaltani. Ei jaksa enää.
 
Siis HÄ
Meillä toinen lapsi 6kk ja ehkä nyt olis aika olla järkevämpi ja aloittaa pottailut ajoissa??? hän ei kyllä vielä istu, mutta ehkä sitten kun niin tekee se onnistuu paremmin. voin sitten itse vertailla lapsiani, toinen 2v.ja tekee tarpeet vaippaan MUTTA myös pottaan.
 
vapaa kasvatus
luulenpa että halusit sohaista ampiaispesää..ja onnistuit ainakin minulla nousi karvat pystyyn:ON PALJON TÄRKEÄMPIÄKIN ASIOITA!
anna vauvan kasvaa taaperoksi ja taaperon vanheta ennen kuin alat muokata häntä omiin malleihin sopivaksi..kehut varmaan puistossa kuinka mahtavaa on olla sinä..
en ymmärrä miksi pitää ruikuttaa ja ihmetellä toisten tapoja jos ne ei ole kuin omat..
uskon että lasta voi "opettaa" kauan kunnes hän joskus näkee oman lajitoverin tekevän niin ja silloin natsaa että jaa noinko se menikin..
annetaan niiden nyt herranlettas sentään olla mitä ovat,vaikka sitten kakit housuissa!!
 

Yhteistyössä