Ajatuksista odotukseen 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Erica:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänne kuuluu sitä samaa: väsymystä, kuvotusta ja palelua. Huomasin tosin, että jos saan syötyä vähän enemmän olokin helpottuu. Kukkakaali, kurkku ja porkkana maistuvat dippikastikkeen kera -onneksi himo suolapähkinöihin on mennyt ohi.

Babyshowerit olivat kivat, tosin aihea pursusi korvista illan päätteeksi. Muustakin voisi puhua kun harvoin nähdään! Enpä olisi uskonut, että reagoin noin...

Minulla pyörähti käytiin kymmenes viikko, muutaman viikon päästä voisi alkaa helpottaa!

Joko olet uskaltanut ostaa vauvajuttuja? Päätin, että odotan np-ultraan ja sen jälkeen riehaannun!

B rv 9+0

Täällä ollaan jo riehaannuttu- tilasin Saden innoittamana sellaisen vaunupaketin terveyskaupan sivuilta. ja vaatteita olen ostanut vuoden verran...

Tänään laatoitin ensimmäisen kerran. Edelleenkään ei muita oireita kuin kuvotusta ja pientä nippailua silloin tällöin kohdun tietämillä.

Kuulostaa ihanalta toi 10 viikko! Alat olla jo voiton puolella!!!

Ore kuittaa:) Sorry, on menty taas niiiiiin tukka putkella, ettei oo nettiin ehtiny. Mutta kaikki on hyvin täällä!

Ensiksi kuitenkin Ericalle paljon haleja, tosi ikävää. En osaa edes kuvitella tuntemuksia siellä. Voimia!

Sitten omiin kuulumisiin, eli käytiin siellä lääkärissä viime keskiviikkona ja koitettiin kuunnella sydänääniä. Noh, siinähän kävi niin, että ei niitä saatu kuulumaan vielä. Kohtu on kuulemma niin takana, että ei se lääkäri saanut kuulumaan edes mun omia sydänääniä. Kohtu oli kuulemma kuitenkin kasvanut ja kaikki sen puoleen ok. Ens keskiviikkona mennään nyt sitten uudestaan kokeilemaan, josko sitten kuuluis muutakin kun suolen murinaa:) Eli ei olla vielä mitään paniikkinappulaa painettu.

Toisaalta ministi toivon, että jos niitä sydänääniä ei vielä nytkään keskiviikkona saada kuulumaan, niin jospa me päästäis ylimääräiseen ultraan! Täällä Vaasassa kun palveluun kuuluu vaan se yks ainoa ultra koko raskauden aikana (jos kaikki menee normaalisti) ja meillä se on vasta viikolla 20 sen meidän Mauritiuksen retken vuoksi. Lähtöön on muuten enää 4 viikkoa:) Mutta kyllä mä nyt kuitenkin toivon, että ne äänet saatais kuulumaan keskiviikkona. Ei tarvis sitte alkaa murehtimaan.

Sitten mietittiin mun kaverin kans tätä juttua, että kun se mun kohtu on niin takana, että jos mun mahasta ei sitten tuu niin jättisuurta koko raskauden aikana. Onko kellään tietoa tästä asiasta?

Voi vitsi mun tekee mieli syödä graavilohta, mutta kun se on kiellettyä. Olin yksillä kekkereillä työnpuolesta viime viikolla, tarjolla oli mahtava kasvislautanen sekä kahenlaisia patongin paloja. Toisessa oli päällä graavilohta ja toisessa jotain paahtopaistia. Sain tosissani taistella itteni kanssa, etten ottanut niitä lohipatonkeja. Jouduin tyytymään paahtopaistiin. Mä en tiedä mitään parempaa kuin jälkiuuniruisleipä ja kasa graavilohta siihen päälle.... NAMSK:) Toukokuuhun on piiiiitkä aika...

Kauheeta kun tämä ruuanhimo tulee vaan sellaseen ruokaan, mitä ei saa syödä.

Elonmerkkejä täältä kirjoittelen. Elossa siis ollaan, mutta olo on kamala.
Tämä kokemus on ollut jotain ihan järkyttävää. Olin siis viime torstaina sairaalassa ja mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Olo oli ihan turta kun lampsin osastolle, taisi siinä tulla sen päivän ainoa itku. Tabletit laitettiin sisään ja sitten vain odoteltiin. Parin tunnin päästä alkoi järkyttävät kivut. En voi sanoin kuvailla miten se sattui. Luulin kuolevani siihen paikkaan. Huusin ja kiemurtelin lattialla ja samlla oksensin ja oksensin. Sain kipulääkkeen pistoksena kahteen kertaan ja ei se edes auttanut mitään. Huusin että jos synnyttäminen on tällaista en pysty siihen. Mutta tuo lääkkeillä aikaansaadut supistukset ovat kuulemma moninkertaisesti kivuliaampia kuin luonnolliset vastaavat, onneksi.
Vuoto lopulta alkoi noin viiden tunnin odottelun ja tuskan jälkeen. Kamalinta ja traumaattisinta oli se kun "tavara" tuli pois vessanpöntöllä istuessani. Ei olisi pitänyt katsoa, mutta katsoin kuitenkin, ja se mitä näin ei unohdu mielestä koskaan. Ei koskaan. Meidän rakas vauvamme, jos nyt niin pientä voi vauvaksi sanoa, luiskahti tylysti pöntöstä alas. Näin sen, sen pienen asian josta olisi tullut meidän lapsi. En olisi halunut nähdä ja kokea sitä. Elämä tuntui juuri sillä hetkellä niin epäreilulta ja merkityksettömältä. En edes voinut itkeä. Huusin ainoastaan kipua.
Parin tunnin odottelun jälkeen saimme lähteä kotiin. Kotona olo oli tyhjääkin tyhjempi. En saanut nukuttua enkä itkettyä. Seuraavana päivänä se itku sitten taas tuli, ja on tullut siitä asti täysin varoittamatta. Välillä sitä vain lyhistyy ja itkee itkemistään. En voi käsittää miksi näin kävi.
Tänään piti mennä töihin mutta ne kivut jotka loppuivat sairaalasta päästyämme, tulivat eilen takaisin. Olen valvonut koko yön kivuissa vaikka panacodia on tullut otettua huolella. Menen tänään takaisin sairaalaan, he tarkistavat siellä ettei tulehdusta ole päässyt syntymään. Toivotaan ettei kaavintaa tarvita!

Nyt on vain koottova itsensä ja suunnattava ajatukset tulevaan. Tapahtuneelle ei mahda enää mitään. Mutta enkelivauvaamme emme unohda koskaan. Seuraava raskaus pelotta hitosti. En selviä toisesta tällaisesta kokemuksesta enää. Jos joskus käy samanlailla, haluan ehdottomasti kaavinnan, lääkkeellisen tyhjennyksen sijaan. Mutta toivottavasti ei tarvitse sitä päätöstä enää koskaan tehdä!
Uuden yrityksen aloitamme heti kun tämä vuoto on ohi ja keho normalisoitunut. Pakko vain ajatella että kaikella on tarkoituksensa.
Nyt yritän vain löytää elämästä positiivisia asioita ja ajattelin aloittaa liikkumisen taas kunnolla.

Pelottaa myös se että uutta plussaa joutuu odottelemaan taas pitkään. Jos jotain tästä kokemuksesta on oppinut ja elämä muistuttanut on se, että mikään tässä maailmassa ei ole itsestään selvää, ja lapsi on todellinen ihme ja lahjoista suurin. Ja myös sen että lapsia ei tehdä, vaan niitä saadaan, kun aika on oikea.

Ihanaa että teillä kaikilla on kaikki hyvin. Olen niin iloinen teidän puolesta!! :)
Käyn täällä teitä aina välillä kurkkimassa. Toivottavasti pääsen pian takaisin tänne!

Kyllä tämä tästä! Se mikä ei tapa, vahvistaa!

E

Voi Erica, itkua pukkaa kun luin tuon sun kirjoituksen. Tuollaista kohtaloa ei toivo kyllä ikinä kenellekkään. Mutta voimia kauheasti ja eiköhän ajan kanssa ala helpottaa. Mutta kiirehtiä ei saa, surutyö pitää tehdä kunnolla loppuun, niin kyllä se aurinkokin sieltä pilven takaa taas alkaa pilkahdella.

Itteä alkaa hetki hetkeltä enemmän jännittämään tuleva keskiviikko ja että kuuluuko ne sydänäänet sitten vaiko ei.

Mutta koita Eriva pärjäillä!

Voi Erica. Kokemuksesi on sanoinkuvaamattoman rankka. En voi ymmärtää, miksei keskenmenon kokeneille ole tarjolla enemmän tukea ja sairaslomaa... Oletpa urhea, kun kerrot meille kokemuksistasi, kiitos. Ei voi itse muuta kuin olla kiitollinen jokaisesta päivästä ja rukoilla, että kaikki sujuu hyvin. Elämä ei tunnu aina reilulle, mutta haluan uskoa, että kaikella on tarkoituksensa. Toivon hartaasti, että teidän ei tarvitse odotella uutta plussaa kauaa. Miten kauan angsteri teillä meni?

Orekin saatiin vihdoin linjoille. :) Tsemppiä uuden ultran odotteluun! Minulle gyne sanoi ettei mitkään ruoka-aineet ole täysin kiellettyjä, neuvolassakin opasteena oli terve järki... Suomalaista ruokaa kun suosii, niin riskin pitäisi olla häviävän pieni.

Vai angsteri pääsi vaunuostoksille! Kerro lisää! :)

Voi Erica, tiedän mitä koet! Kiva, että kirjoitit, niin tiedämme missä mennään ja että kaikki on niin ok, kuin nyt vain tuollaisen kokemuksen jälkeen voi olla. Lupaan, että aika parantaa. Meillä meni km:n jälkeen kolmisen kuukatta ennenkuin tärppi kävi jälleen. Aloitimme heti yrittämisen ja sain tikuilla bongattua ovisplussankin joka kierrossa. Syyskuun yrityksestä sitten tärppäsi. Silloin tunsin, että kroppa oli muutenkin palautunut. Ilo on suuri, mutta joka päivä pelko on mielessä... Tänään ei kuvottanut juuri lainkaan, joten heti tulee mieleen, että onko kaikki kunnossa, vaikka tietää, että päivät voivat olla erilaisia. Sellaista se vain on, pelon kanssa elämistä. Sen takia ajattelin mennä toiseen varhaisultraan. Raha ei näissä paina...

Tänään käytiin neuvolassa ja se oli sellainen peruskäynti. Seuraavan kerran menen neuvolaan 28.11 ja sairaalaan niskapoimu-ultraan menen 7.12. Pelon takia tuntuu hyvältä, että sairaalassa seurataan tarkkaan! Ballerina, koska teillä on seuraava ultra? Orelle tsemppiä huomiseen ultraan!! Muuten, munkin mielestä se taaksepän kallistunut kohtu tarkoittaa ettei raskaus näy niin helpolla -mulla on eteenpäin kallistunut... "Alavalli" on jo hieman turvonnut.

Nyt täytyy lähteä juurihoitoon...auts..

morjens!

Kulumisia taas, ultrassa ollaan nyt käytyy ja hyviä uutisia sieltä! Sitkeän etsinnän (10-15 min.) jälkeen sydänäänet viimein löytyi! Tosin toukan sydän ehti lyödä vain noin 5 kertaa, kun se taas luiskahti karkuun, mutta kuuluipahan kuitenkin. Eli on se ainakin elossa siellä ja oon oikeesti raskaana:)

Alkuun saatiin mun oma syke kuulumaan ja olin jojossain vaiheessa kyllä aika epätoivonen, että ei ne äänet vieläkään kuulu. Mutta niin vain löytyi ja kätilö oli varmaan onnellisempi kun minä, ainakin se päästeli melkosia riemun kiljahduksia:)

Mutta nyt siis odotus jatkuu, eikä tarvi enään tuota jännittää. Seuraavan kerran mennään kuulosteleen 26.11., eli just ennen reissua ja heti reissun jälkeen 14.12. mennään rakenneultraan. Se ehkä helpottaa vähän paluuta arkeen, on kiva tulla reissusta kotiin kun pääsee heti pikkuista katteleen ruudulta.

mutta tämmöistä tänne. Ehkä sitä nyt uskaltais jo alkaa jotain pientä osteleen. Vaunut koitetaan ehkä saada vuoden vaihteen paikkeilla, luultavasti vois olla jotain alennusmyyntejä, kun tulee uuden sesongin uudet mallit, värit tms.

Ore
rv 12+6

Mahtavaa Ore! Onneksi pieni sydän siellä sykkii! :) Onko sinulla jo pahoinvointi helpottanut?

Olen menossa tänään illalla tilaisuuteen, jossa tarjoillaan alkoholia ja graavilohta ym arveluttavia herkkuja. Auto lähtee mukaan, mutta hieman jänskäilee ettei salaisuus vain paljastuisi. Mitään en aio myöntää vielä pitkään aikaan!

Np-ultraan saimme ajan vasta marraskuun lopulle. Pitkä aika taas odottaessa! Olo on ollut hieman parempi, ruokahalukin on kasvanut. Iltaisin uni tulee usein jo ennen yhdeksää, mutta päivisin vointi on parempi. Koska angsteri menette toiseen varhaisultraan?

Hyviä vointeja, muistakaa ottaa iisisti! :)

Onnea Orelle!!! Upeaa!

Täällä nämä pari päivää ollut yhtä helvettiä. Mulla aloitettiin se juurihoito ja mulla on sen jälkeen ollut törkeät kivut. Hammaslääkäri sanoi, että operointipäivänä saattaa olla hieman kipeä, mutta sitten pitäisi alkaa rauhoittumaan, koska verisuonet on poistettu. Eilen, kun puudutus oli lakannut, niin tein ihan kuolemaa, aamulla ei mitään ja taas iltaa kohden älytön kipu. Panadolit ei paljon auta...

Pariin päivään ei ole ollut mitään oireita, nyt kuvottaa, mutta saattaa johtua tosta hampaastakin. Heti tulee huoli, mutta kai pikkuisella kaikki on hyvin. HArmittaa vaan kun joudun napsimaan niitä penisiliinejä ja panadoleja.

Toivottavasti teillä muilla ollaan pirteämmissä tunnelmissa!

Unohdin vastata Ballerinan kysymykseen. Toinen ultra on vk 12 eli joulukuun alussa,mutta voi olla, että menen yksityiselle aikaisemmin. En ole kyllä vielä varannut mitään.

Ei mulla oo Ballerina oikein ollut koko pahoinvointia missään vaiheessa, joten helpolla oon päässy sen suhteen:) Mutta oon tosin kyllä popsinu jotain pientä melkeen parin tunnin välein, joten ehkä sekin on ollut osaltaan auttamassa asiaa.

Auto on kyllä hyvä veruke, ettei voi alkomahoolia nautiskella:) Mulla on ollut myös antibioottikuuria yms. Meillä oli pesisporukan kauden päättäjäiset ja mulla oli tämä antibioottikuuri just päällänsä. Melkein kärähdin, kun meidän joukkueessa on parikin sairaanhoitajaa ja kun ne tivas että miks en juo. No sanoin, että en mää kun on tuo antibioottikuuri, no vastaus tuli heti, että ei se mitään haittaa. Voi kyllä juoda, jos ei oksenna... No onneks olin sitte myös autolla liikenteessä:)

Angsterin juurihoito kuullostaa kyllä aika kamalalta. Ja Panadolista ei varmaankaan olek yllä apua. Mulla on migreeniä sillon tällöin (nyt ollut useemmin, johtuu varmaan tästä odotuksesta) ja panadolista ei oo kyllä mitään hyötyä!

Onko teillä ollu muuten jo jonkun näköstä painonnousua havaittavissa?

God morgon mammor! ;)

Miten angsterin kivut? Kuulostipa kurjalle, toivottavasti helpottaa! Soititko lääkärillesi?

Eilen oli taas huonompi päivä, illalla jouduin tervehtimään vessanpyttyäkin. Minulla tuo jatkuvasti syöminen ei auta, kuvottaa silti. Oletteko keksineet jotakin hyviä ruoka-aineita millä pahaolo pysyisi poissa?

Painonnousua ei vielä ole, paitsi lihakset surkastuvat hurjaa vauhtia. Ennen raskautta urheilin paljon: juoksin, jumppasin ja kävin bodypumpissa. Nyt kykenet silloin tällöin pumpiin ja kävelylle. Rinnat ovat kasvaneet huisisti, liiviostoksille joudun taas... Mites teillä muilla tuon painon kanssa?

Perjantai, mahtavaa! Ja huomenna pyhäpäivä -saa ottaa iisisti! :)

Morgon morgon!

Ei painonnousua täälläkään, tosin tulen vasta perässänne. Nyt viikkoja 7+1. Mulla kuvotusta on helpottanut jugurtti. Tuntuu, että maitotuotteet menevät ensimmäisenä alas, jos on huono-olo, mutta kai nämäkin on yksilöllisiä. Mulla auttaa myös parin tunnin välein syöminen.

Sain päivystys ajan tälle aamulle ja kohta menen taas ronkittavaksi. Toivottavasti nyt kaikki menee hyvin. Ärsyttää ja pelottaa vaan, kun ne ei voi ottaa röntgeniä, joten toi hoito on vähän hakuammuntaa... pitäkää peukkuja!

Hienoa angsterin hammaspulmat helpottavat! :)

Jogurttia en kyllä saa alas... Mandariinit menevät parhaiten. Ja kouluruuista perunamuusi! :D Yksilöllisiä ja omituisia juttuja todellakin!

Tänään aion olla reipas, eilen sohvalle jääminen oli VIRHE. Siivouspuuhia ensin ja sitten kävelylle.

Voikaahan paksusti!

Huomenta mammat!

Pikainen kysymys: Oliko teillä mitään tuntemuksia, kun toiset menkat jäivät pois? Mulla on sellaista polton tunnetta. Kai se kuuluu asiaan?

Hyvää viikoloppua!!

Ihanaa, ihan joulufiilis! Lunta ja kaikkea! Kaivoin koristevalot esille ja soitan joululauluja. Parasta olisi päästä leipomaan piparkakkuja jonkun pikkuisen kanssa... :)

Angsteri, kyllä sitä on kaikenlaisia tuntemuksia vatsassa jatkuvasti. Joku siellä raivaa itselleen elintilaa!

Surffailin netistä äitiysvaatteita, ihania ja trendikkäitä vaihtoehtoja on todellakin olemassa! Missäköhän vaiheessa masua on sen verran, että pääsee ostelemaan? No, Mari Samuelsson esitteli Iltalehdessä vauvamasuaan, hän onkin JO melkein neljännellä kuukaudella... :D

Nostelenpa vain ketjuamme, lisävahvistuksia kaipaisimme kovasti! Vahva usko, että joku haaveilijoista plussaa ihan pian... Peukkuja!!

Palelu on muuten jotakin aivan kaameaa... Saunaa lämmittelen melko useasti, ja nukun kahden peiton alla! Vatsan seudulla olen havaitsevani pientä pömppää, ainakin turvotusta on liikkeellä. Voi kun pääsisi pian hankkimaan äitiysvaatteita!

B & Pötkis rv 10+1

Ballerina, mulla on eteenpäin kallistunut kohtu ja mulla näkyy vatsa jo vähän. Ennen se on ollut "lommolla" tuolta aika alhaalta ja nyt se on selvästi pömpöllään. Siis aivan alavatsasta. Mä kokeilin jo tänään ensimmäisiä äitiysvaatteita, farkkuja, mutta ne ei tuntuneet hyvältä. Kyllähän niitä voi varmaan ostaa jo alkuvaiheessa. Eihän mahan näkymiseen enää kauaa mene.

Onko sulla ollut vielä pahoinvointia? Mulla ei kauheasti. Jos en syö tietyin väliajoin, se lisääntyy. Voi, kun viikot menisivät nopeasti ja pian oltaisiin viikolla 12! Sulla on enää kaksi viikkoa jäljellä!!

Täällä rv 7+4

Onpa huikeaa, Mi-iu plussasi! Rohkeasti vain tänne päin ja vielä kerran onnea!:)

Missä kokeilit farkkuja, angsteri? Minustakin alkaa tuntua, että masu alkaa näkyä sillä olen hoikkarakenteinen ja notkoselkäinen... eikä kohtu ainakaan taaksepäin ole kallistunut! Antaa näkyä vaan, mitään säkkejä en aio päälleni pistää!

Tänään jäi välipala väliin ja juoksin juuri vessaan yökkimään -ei ollut tosin mitään oksennettavaa. Huh, koko ajan saisi olla puputtamassa jotakin. Perusruuat menevät parhaiten alas; perunamuusi edelleen suosikki! Ruisleipäkin on onneksi alkanut taas maistua, pitkän aikaa se tuntui liian "voimakkaalle". Outo juttuja!

Huoli on edelleen läsnä jokainen päivä. Jotenkin en vieläkään halua ajatella masukkia vauvana, pientä etäisyyttä pidän tahtomattani. Vaatteiden ja tarvikkeiden ostoon on vielä matkaa, äitiysvaatteista on turvallisempi aloitella.

Voimia näihin pimeisiin päiviin!