Ajattelin tulla "kiittämään" oikein henkilökohtaisesti teitä Kaksplussan palstalaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blogisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muista käydä kiittämässä myös Vauvalehden AiheVapaalla, siellä pyörii edelleen ketjuja joissa puhutaan sun blogista ja susta. Ja ei, mä en ole yhtäkään ketjua iaheesta avannut, mua ei vois vähempää kiinnostaa. En myöskään ole kertaakaan käynyt sun blogissasi, enkä tule käymäänkään.
Mutta kiitos nyt yleistyksestä, hyvää kesää sullekin.

Ei missään tapauksessa pelkkää ilkeilyä! Kuten jossain aiemminkin jo kirjoitin, asiallisiakin keskusteluja löytyy. Mutta ollakseen VAUVA/perhelehden palsta on negatiivinen kaiku jotenkin huomiota herättävän voimakas. Eritoten juuri näiden ilman rekisteröitymistä kirjoittelevien osalta. Olen pannut merkille, että lyötyä lyödään - joku kertoo ongelmastaan ja seuraavaksi se heitetään aloittajan silmille joko hänen omana syynään tms.

En pysty viikon perusteella antamaan sen syväluotaavampaa analyysiä.

Vaikka tämä onkin vauva/perhelehden palsta, niin tänne kirjoittaa mm. teini-ikäisiäkin joiden suurta huvia on huudella törkeyksiä muiden kirjoituksiin. Ja valitettavasti "harmaana" on helppo huudella ja purkaa pahaa oloansa muihin kun ei joudu vastuuseen kirjoituksistaan.

minä luen paria blogia, löysin niihin juuri sitä kautta kun ne oli linkattu tänne ja arvosteltu jotain blogin päivitystä- siitä siirryttiin sitten bloggarin ruotimiseen ja ihan järkyttävää tekstiä.

Mutta lopulta ne idiootit sieltä kommenttikentistä katosi ja blogi neutralisoitui, ja jatkoin blogin lukemista mielenkiinnolla.

AP, toivotaan että sinullekin käy niin. Itsekin kirjoitan blogia ja odotan milloin sen tänne joku linkkaa. Tosin kirjoitan siinä niin anonyymisti ettei minua ja tätä nimimerkkiäni voi millään yhdistää, mutta silti ketuttaisi.

[QUOTE="huoh";24236104]Sä olet samanlainen bloggaaja kuin kaikki muutkin. Kehuja pitäisi saada mutta heti kun vähänkin kritisoidaan, olet ihan käärmeissäsi.
Ja jos olisit oikeesti fiksu, et kirjoittelisi tätä soopaa anonyyminä vaan kertoisit kuka olet.[/QUOTE]

No ei se kyllä ihan noinkaan mene. Luultavasti lähes kaikki bloggaajat kyllä kestävät pienet kritisoinnit, mutta kun se niin harvoin jää sille tasolle, että sitä voisi enää pieneksi kutsua.

Toki kaikki meistä haluaa kuulla kehuja elämässään, mutta varmasti meistä moni osaa ottaa myös asiallisen ja kehittävän kritiikin vastaan ihan hyvin. Mutta se, että onko "vitun ruma" , "olet ääliö", "kamalannäköinen lapsi" asiallista ja kehittävää kritiikkiä?

Ja mun mielestäni tässä kohtaa on nimenomaan ihan fiksua kirjoittaa anonyyminä, sillä muutoin blogi hukkuisi paskaviesteihin.

Negatiivisen palauttenkin voi antaa hienovaraisesti niin ettei vastapuoli loukkaanu kovin pahasti. Kaikki vain eivät sitä osaa ja anonyyminä on niin helppo purkaa omaa pahaa oloaan muihin kirjoittelemalla epäasiallisuuksia.

Munkin on nyt pakko työntää lusikkani tähän soppaan. On toki ikävää että blogiasi on solvattu ja se on saanut mielesi synkäksi. Kuitenkin sitä mukaa kun lukijakunta kasvaa, niin noiden törppojen määrä kasvaa aina suhteutettuna lukijoihin, se on puhdas fakta.

Jokaisen täytyisi miettiä mitä nettiin julkaisee, tämä koskee sinuakin.Vaikka en tiedä blogistasi mitään, mutta koet kommenttien olleen henkilökohtaisia, voisit miettiä oletko julkaissut itsestäsi jotain "ylimääräistä" henkilökohtaisia asioita (esim. naamakuvia tai vaikka fobioita) joista nämä haukkujat ovat saaneet inspiraationsa ottaa silmätikukseen. Olisi upeaa jos kaikki osaisivat käyttäytyä eikä kellekkään tulisi paha mieli, mutta joukkoon mahtuu aina muutama mätä omena joka pilaa koko sadon (=lue palstalaiset) ja sen maineen.

Ja toisena blogistina annan tosiaan vinkin: laita tarkista blogikommentit ennen julkaisua käyttöön. Toki silloin saat silti kokea sen "pahan" kun sinua/blogiasi haukutaan, mutta muut lukijat eivät näe niitä viestejä.

On ikävää, että blogillesi on käynyt noin, mutta otathan silti huomioon, että tätä palstaa lukee todella suuri ihmisjoukko, joista suurin osa ei kirjoita tänne mitään, ehkä ikinä ole kirjoittanut tänne, on vain lukija ja kenties sellainen henkilö tai useampikin on poiminut blogisi linkityksestä. En yhtään puolustele tuollaista käytöstä ja yhtä hyvin se voi olla joku tai jotkut tämän palstan aktiivikirjoittelijoista. Omaa blogiani en tänne halua linkittää, osaksi juuri tuollaisten kokemusten pelossa. Toivottavasti tuollaiset ilkeilijät lopettavat. Me tällä palstalla kirjoittelevat olemme vastuussa siitä, mitä itse kirjoitamme, emme kollektiivisesti. Tosin et sellaista väittänytkään. Ymmärrän tai ainakin luulen ymmärtäväni, miksi teit avauksen aiheesta, mutta toivon ettei se vie ojasta allikkoon, yllytä vain.

Olen ihan samaa mieltä ja itsekin toivon ettei blogini ikinä löydä tietään tälle palstalle. :whistle:

Jos et ap julkaise niitä kommentteja tai kerta niihin blogissasi reagoi, niin toivottavasti nekin ilkeät anonyymit väsyvät ajan kanssa ja lopettavat.

[QUOTE="huoh";24236104]Sä olet samanlainen bloggaaja kuin kaikki muutkin. Kehuja pitäisi saada mutta heti kun vähänkin kritisoidaan, olet ihan käärmeissäsi.
Ja jos olisit oikeesti fiksu, et kirjoittelisi tätä soopaa anonyyminä vaan kertoisit kuka olet.[/QUOTE]

Itse kirjoitat kuitenkin anonyymisti?

Onko asiallinen kritiikki ja törkeyksien latelu sinulle yksi ja sama asia?

En ole yhtäkään blogia koskaan lukenut, mutta eikös niitä tehdä juurikin siksi, että halutaan saada keskustelua aikaan ja kommentointia puolin ja toisin. Myös negatiivisia? Tosin törkeydet on asia erikseen, mutta tälläkin palstalla on hyvin katkeraa väkeä ja ihan alakoululaisiakin tuntuu välillä pyörivän, joten kommentit on sitä luokkaa.

Ja toisena blogistina annan tosiaan vinkin: laita tarkista blogikommentit ennen julkaisua käyttöön. Toki silloin saat silti kokea sen "pahan" kun sinua/blogiasi haukutaan, mutta muut lukijat eivät näe niitä viestejä.

Tuo vähentää myös haukkumaviestejä. Yleensä haukkumaviestit keräävät lisää samankaltaisia viestejä, kun taas esimoderointi vähentää törkeyksiä. Ensiksi koska ei ole mallia, toiseksi siksi koska kirjoittaja ei saa palautetta kirjoituksestaan.

Silti jopa moderointi voi olla raskasta, jos asia on todella henkilökohtainen. Esimerkiksi erosta kertova blogi (jonka lukemisesta oli minulle apua eroni aikana) tai lapsen tai omasta sairaudesta kertova blogi.

Harmi että noin kävi. Täällä on muutamia jotka tarvitsevat jonkinlaista hoitoa. Koska ei kukaan terve ja elämäänsä tyytyväinen ole ilkeä ja muutenkin vittumainen.

Munkin on nyt pakko työntää lusikkani tähän soppaan. On toki ikävää että blogiasi on solvattu ja se on saanut mielesi synkäksi. Kuitenkin sitä mukaa kun lukijakunta kasvaa, niin noiden törppojen määrä kasvaa aina suhteutettuna lukijoihin, se on puhdas fakta.

Jokaisen täytyisi miettiä mitä nettiin julkaisee, tämä koskee sinuakin.Vaikka en tiedä blogistasi mitään, mutta koet kommenttien olleen henkilökohtaisia, voisit miettiä oletko julkaissut itsestäsi jotain "ylimääräistä" henkilökohtaisia asioita (esim. naamakuvia tai vaikka fobioita) joista nämä haukkujat ovat saaneet inspiraationsa ottaa silmätikukseen. Olisi upeaa jos kaikki osaisivat käyttäytyä eikä kellekkään tulisi paha mieli, mutta joukkoon mahtuu aina muutama mätä omena joka pilaa koko sadon (=lue palstalaiset) ja sen maineen.

Tässäkin on pieni totuuden siemen.

Mä bloggaan melko aktiivisesti, mutta olen hyvin tarkka siitä, että blogini ei kosketa elämääni siltä osin, että blogini solvaaminen voisi loukata minua henkilökohtaisella tasolla. Julkaisen blogissa vain sellaista, jonka rääppiminen ei saa mussa aikaan juuri olankohotusta suurempaa.

Välillä olen ollut tekstieni kanssa siinä rajalla, että onko se liian henkilökohtaista vai ei...ja olen tuolloin tehnyt sen valinnan, että ennen julkaisua pyyhin sen osan pois, jonka julkaisusta en ole aivan varma. Ei ainakaan tarvitse katua jälkikäteen.

Haluan olla tietyllä tapaa anonyymi. Osa blogini lukijoista tietää minut, on joskus tavannutkin. Osa lukijoista on sukulaisia, osa tuntemattomia. Blogia kirjoittaessa pitäisi muistaa, ttä lukijaksi voi ryhtyä kuka tahansa ja blogin sisällön pitäisikin olla sellainen, että sen voisi antaa luettavaksi naapurille, pomolle, entiselle koulukiusaajalleen tai ihan kenelle tahansa.

En misään nimessä puolustele niilä loanheittäjiä, eli en heidän toimintaansa hyväksy. Mutta koska fakta on se, ettei se tule koskaan loppumaan tämän pallon päältä, kannattaa jokaisen omalla kohdallaan miettiä sitä, mitä haluaa itsestään koko maailmalle kertoa. Jos pystyy asennoitumaan tilanteeseen siten, ettei se solvaaminen paina mieltä kuin hetken, jos sitäkään, voi ihan hyvin kertoa vaikka koko elämästään ja pitää blogissa avointa päiväkirjaa kaikkein rehellisimpine ajatuksineen. Mutta jos ei hipiä moista kestä (ja harvalla kestää), kannattaa miettiä tarkasti, mitä kirjoittaa.

Niin, vippaa päästä, tai onkohan syy ennemmin se, että ihmiset ovat kiinnostuneita eri asioista? Mistä sinä olet kiinnostunut?

Itse en ymmärrä sitä, että jos joku nyt ei satu olemaan kiinnostunut minun elämästäni niin miksi ihmeessä hän siitä käy päivittäin lukemassa ja sen jälkeen vaivautuu (!!) vielä avaamaan kommenttiboksin ja heittämään sinne lokaa. Se tuntuu perin oudolta.

Henk.koht. en voisi olla vähempää kiinnostunut erilaisista nettipeleistä ym. joten eikö tuntuisi oudolta jos minä menisin nettipokerisivustolle solvaamaan pokerinpelaajien kiinnostusta peliin ja haukkuisin heidät lyttyyn?! uudelleen ja uudelleen jopa. Outoa, vai mitä?

Minä en oo kenenkään blogeihin ollut kirjottelemassa, ei kato kiinnosta ollenkaan.
Huomionhakuahan se on, jos on tarve oma elämä avata koko maailmalle netin kautta, ihan turha itkeä jos sataa paskaa niskaan. Narsismilla on hintansa.

Tässäkin on pieni totuuden siemen.

Mä bloggaan melko aktiivisesti, mutta olen hyvin tarkka siitä, että blogini ei kosketa elämääni siltä osin, että blogini solvaaminen voisi loukata minua henkilökohtaisella tasolla. Julkaisen blogissa vain sellaista, jonka rääppiminen ei saa mussa aikaan juuri olankohotusta suurempaa.

Välillä olen ollut tekstieni kanssa siinä rajalla, että onko se liian henkilökohtaista vai ei...ja olen tuolloin tehnyt sen valinnan, että ennen julkaisua pyyhin sen osan pois, jonka julkaisusta en ole aivan varma. Ei ainakaan tarvitse katua jälkikäteen.

Haluan olla tietyllä tapaa anonyymi. Osa blogini lukijoista tietää minut, on joskus tavannutkin. Osa lukijoista on sukulaisia, osa tuntemattomia. Blogia kirjoittaessa pitäisi muistaa, ttä lukijaksi voi ryhtyä kuka tahansa ja blogin sisällön pitäisikin olla sellainen, että sen voisi antaa luettavaksi naapurille, pomolle, entiselle koulukiusaajalleen tai ihan kenelle tahansa.

En misään nimessä puolustele niilä loanheittäjiä, eli en heidän toimintaansa hyväksy. Mutta koska fakta on se, ettei se tule koskaan loppumaan tämän pallon päältä, kannattaa jokaisen omalla kohdallaan miettiä sitä, mitä haluaa itsestään koko maailmalle kertoa. Jos pystyy asennoitumaan tilanteeseen siten, ettei se solvaaminen paina mieltä kuin hetken, jos sitäkään, voi ihan hyvin kertoa vaikka koko elämästään ja pitää blogissa avointa päiväkirjaa kaikkein rehellisimpine ajatuksineen. Mutta jos ei hipiä moista kestä (ja harvalla kestää), kannattaa miettiä tarkasti, mitä kirjoittaa.

Juuri tuota tarkoitin, silloin välttää jo muutaman loanviskojan kun jättää kaiken liiat henkilökohtaisuudet pois. Riippuen blogin aihepiiristä, niin sen henkilökohtaisuuden voi rajata minimiin. Itselläkin on ompelu-leivonta -blogi, ja olen vaatteita varten ottamaan itsestäni kuvia jotta saisin työni blogiini. Nykyajan digikuvissa on se hyvä puoli, että kuva on helppo rajata, tai naama peittää jollain sutulla, niin jää kaikki epäoleellinen pois kuvasta.

Kaverini aloitti blogaamisen parisen viikkoa sitten, ja hän oli laittanut itsestään ja miehestään selkeitä naamakuvia nettiin useita kappaleita. Oli myös kertonut ammattinsa ja melkein osoitteenkin missä asuu. Blogin kommentit olivat tyylillä: v*ttu kun sulla on ruma tukka, mistä haudasta toi äijä on noussu, miks sä asut tollasessa läävässä ihan p*skalla alueella....

Loppui kaverin pitämä blogi siihen paikkaan. Kuulemman seuraavaan blogiin ei tule mitään noin henkilökohtaista, vaan neutraalia.

• Tykkää
Reactions: chef ja TrueBlood
Olen aikuinen ihminen, joten osaan käsitellä negatiivisen kommentoinnin - se on sitä paitsi osa julkista blogin pitämistä. Sen sijaan törkeyksien suoltamista en osaa käsitellä, enkä henkilökohtaisuuksiin menevää tölvimistä. Siinä kulkee mielestäni raja terveen aikuisen ihmisen ja häiriintyneen ihmisen välillä.

Etköhän osaa, jos kerran ymmärrät että asiaton kommentointi johtuu kirjoittajan huonosta olosta tms.

Minusta kaikki tälläinen vinkuminen on ihan turhaa ja lisähuomion kerjäämistä. Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi ymmärtää että kun nettiin jotain laittaa, niin se tieto voi levitä muualle kuin minne olet sen laittanut. Siksi pitäisi miettiä tarkkaan mitä nettiin laittaa. BLOGIN PITÄMINENKIN ON OMA VALINTA.

Ja että kommenttia voi tulla ihan minkälaista vaan. Sille et voi mitään. Et voi kontrolloida sitä mitä muut suoltaa näppikseltä, niin kauan kun teksti ei ole suoraan uhkaavaa, jolloin voit ilmoittaa poliisille. Itse en lue asiattomia kommentteja loppuun, vaan poistan ne heti. En anna niille sijaa mielessä enkä blogissa.

Ja sitten on myös hyvä erottaa oikea kritiikki sekä täysin ala-arvoinen haukkuminen. Moni kun ottaa puhtaan kritiikinkin asiattomana, tämän olen huomannut monien blogistien jutuista. Täytyy ymmärtää että kaikki ei ole samaa mieltä kuin sinä, kaikki ei pidä samoista jutuista kuin sinä. Jos kerrot jostain asiasta blogissasi niin samalla avaat ovet avoimelle keskustelulle asiasta, jossa vaihdetaan mielipiteitä.

Chefillä tosi hyvä pointti, asiaa.

Meitä vanhempia valistetaan, kuinka tarkkailla lastemme nettikäyttäytymistä ja miten opettaa, ettei siellä netissä saa tehdä tiettyjä asioita ja pitää varoa joidenkin juttujen kanssa -varoa, ettei anna itsestän liikaa tietoja. Koska aina on niitä "pahoja ihmisiä" jotka saattaa käyttää tilannetta hyväkseen.

Olisi ehkä syytä valistaa vanhempiakin tarkkailemaan omaakin nettikäyttäytymistä ja pistää miettimään, mitä kaikkea on fiksua koko maailmalle kertoa ja mitä ei...

Nii-in! Aivan kuin vaikka kapakkareissulla, sulla ei tulis mieleenkään kaikille tuntemattomille kertoa henkilökohtaisuuksiasi, niitä samoja tuntemattomia potenssiin tuhat on netissä. Sä et näe heitä, mutta siellä ne on. Koko maailma, hyvine ja pahoine ihmisineen. Haluatko sinä todellakin kertoa jotain henkilökohtaista näille ihan jokaiselle?

Juuri tuota tarkoitin, silloin välttää jo muutaman loanviskojan kun jättää kaiken liiat henkilökohtaisuudet pois. Riippuen blogin aihepiiristä, niin sen henkilökohtaisuuden voi rajata minimiin. Itselläkin on ompelu-leivonta -blogi, ja olen vaatteita varten ottamaan itsestäni kuvia jotta saisin työni blogiini. Nykyajan digikuvissa on se hyvä puoli, että kuva on helppo rajata, tai naama peittää jollain sutulla, niin jää kaikki epäoleellinen pois kuvasta.

Kaverini aloitti blogaamisen parisen viikkoa sitten, ja hän oli laittanut itsestään ja miehestään selkeitä naamakuvia nettiin useita kappaleita. Oli myös kertonut ammattinsa ja melkein osoitteenkin missä asuu. Blogin kommentit olivat tyylillä: v*ttu kun sulla on ruma tukka, mistä haudasta toi äijä on noussu, miks sä asut tollasessa läävässä ihan p*skalla alueella....

Loppui kaverin pitämä blogi siihen paikkaan. Kuulemman seuraavaan blogiin ei tule mitään noin henkilökohtaista, vaan neutraalia.

Juuri tuosta syystä tyydyn pitämään blogin sijasta vain kotisivuja. Sielläkin kaikki minusta tai perheestäni olevat jutut edellyttävät salasanaa ja julkista on vain harrastuksiin liittyvät jutut.

[QUOTE="diipadaapa";24236124]Muista käydä kiittämässä myös Vauvalehden AiheVapaalla, siellä pyörii edelleen ketjuja joissa puhutaan sun blogista ja susta. Ja ei, mä en ole yhtäkään ketjua iaheesta avannut, mua ei vois vähempää kiinnostaa. En myöskään ole kertaakaan käynyt sun blogissasi, enkä tule käymäänkään.
Mutta kiitos nyt yleistyksestä, hyvää kesää sullekin.[/QUOTE]
Kiitos tästä, nyt löysinkin tuon vinkujan blogin :D

Yhteistyössä