Aiotko vaatia lapseltasi lukioon menoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on tärkeintä se, että mitä lapsi itse haluaa. Lapsen ei tartte toteuttaa vanhempiensa toteutumattomia unelmia vaan lapsen pitää itse saada päättää mitä haluaa tehdä. Kaikki ei voi mennä yliopistoon lukemaan lääkäreiksi eikä lakimiehiksi, eikä kaikki edes halua mennä. Se, että valitsee ammatikoulun lukion sijaan, ei tee lapsesta vähä-älyisempää tai vähempiarvoista kuin lapsesta joka menee lukioon.

Itsellä lähipiirissä joitakin vanhempia jotka on toteuttanu omia unelmiaan lastensa kautta. Yksiki pakotti kaikki lapsensa lukioon vain siksi, että kun hän itse ei saanu aikanaan mennä niin pitäähän lasten mennä. TOinen pakotti lapsensa soittoharrastukseen siksi kun itse olisi lapsena halunnu soittaa ko. soitinta muttei saanut. Yhden kaverin äiti oli suutuksissaan kun lapsensa lopetti opinnot oikeustieteellisessä ja vaihtoi toiseen alaan - kun tää äiti itse olisi aikanaan halunnu ko. kouluun niin olis halunnu et lapsensa opiskelis, ja kaveri äidin painostuksesta aloitti lakiopinnot huomaten pian, ettei se olé sitä mitä hän haluaa.

Yritetään muistaa, että ihmisarvo ei riipu ihmisen koulutuksesta tai ammatista. Jokaiseen olemassaolevaan työhön tarvitaan ammattitaitoisia tekijöitä ja jokaisella ammatilla on oma paikkansa tässä yhteiskunnassa. Ja monelle iso palkka ei ole työn motivaattori, toiset arvostaa muita asioita kuin isoa palkkaa ja voivat siksi olla hyvinkin onnellisia jossain vaatimattomammassa työssä.

Mun mielestä on tärkeintä se, että mitä lapsi itse haluaa. Lapsen ei tartte toteuttaa vanhempiensa toteutumattomia unelmia vaan lapsen pitää itse saada päättää mitä haluaa tehdä. Kaikki ei voi mennä yliopistoon lukemaan lääkäreiksi eikä lakimiehiksi, eikä kaikki edes halua mennä. Se, että valitsee ammatikoulun lukion sijaan, ei tee lapsesta vähä-älyisempää tai vähempiarvoista kuin lapsesta joka menee lukioon.

Itsellä lähipiirissä joitakin vanhempia jotka on toteuttanu omia unelmiaan lastensa kautta. Yksiki pakotti kaikki lapsensa lukioon vain siksi, että kun hän itse ei saanu aikanaan mennä niin pitäähän lasten mennä. TOinen pakotti lapsensa soittoharrastukseen siksi kun itse olisi lapsena halunnu soittaa ko. soitinta muttei saanut. Yhden kaverin äiti oli suutuksissaan kun lapsensa lopetti opinnot oikeustieteellisessä ja vaihtoi toiseen alaan - kun tää äiti itse olisi aikanaan halunnu ko. kouluun niin olis halunnu et lapsensa opiskelis, ja kaveri äidin painostuksesta aloitti lakiopinnot huomaten pian, ettei se olé sitä mitä hän haluaa.

Yritetään muistaa, että ihmisarvo ei riipu ihmisen koulutuksesta tai ammatista. Jokaiseen olemassaolevaan työhön tarvitaan ammattitaitoisia tekijöitä ja jokaisella ammatilla on oma paikkansa tässä yhteiskunnassa. Ja monelle iso palkka ei ole työn motivaattori, toiset arvostaa muita asioita kuin isoa palkkaa ja voivat siksi olla hyvinkin onnellisia jossain vaatimattomammassa työssä.

En vaadi. Mutta peruskoulun jälkeen en suostu että jää lahnailemaankaan. Jos ei ole itse varma alasta, niin suosittelen lukiota.

Itse hain omaa ala kauan. Helpommalla olisin saattanut päästä kun olisin mennyt lukioon ja olis saanut rauhassa usean vuoden vielä miettiä, että mitä teen.

Itsellä kun on jo noita isompiakin lapsia, niin voi vastata, etten pakottaisi, enkä ole pakottanut.

Olen sitä mieltä, että jollain alle kasin keskiarvolla on ihan turha lähteä lukioon, erityisesti, jos ei lukeminen kauheasti kiinnosta. Korkeakoulujen aloituspaikkoja kun ei paljon niille juuri ja juuri ylioppilaaksi pääseille riitä.

Toisaalta taas jos löytää jonkun sellaisen alan mistä pitää amispuolelta niin miksei sitten menisi sinne? Ja vastaavasti luokion käynti kannattaa aina jos ei tiedä mitä haluaa "isona" tehdä, päätä ja motivaatiota riittää, yleissivistys kannattaa aina.

Itseltä ja kahdelta vanhemmalta lapselta valkoinen vappuhattu löytyy. Kolmas lapsi menee syksyllä lukioon, kun oma ala on vielä hakussa.

Jonkun ennusteen mukaan nykylapset tulevat opiskelemaan käytännössä koko ikänsä, koska työelämän vaatimukset painaa päällä, eikä koulutus pysy vauhdissa mukana. Merkit tästä on jo nähtävissä monella alalla ja esim. it-alalla on jo ollut pitkän aikaa tilanne se, että koulutus ei tahdo pysyä alan mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Juu siis EN tarkoittanu että johtavassa asemassa olevilla ihmisillä olis huonommat arvot kuin peltisepällä, vaan sitä, että vanhemmilla, jotka kuvittelee, että lapselle parasta on käydä lukio ja päästä johtavaan asemaan, on arvot vähän hukassa. Eli jos vanhemman päämäärä on että hänen lapsestaan tulee korkeakoulutettu, haluaa lapsi sitä tai ei, niin arvot on vähän hukassa. Kun se lapsi ei välttämättä halua johtajaksi vaan automekaanikoksi.

Ja mitä omaan koulutukseeni tulee, niin korkeakoulututkinto löytyy.
Mun kuopus päätti mennä lukioon pelkästään siksi, että se on lyhyempi reitti Maanpuolustuskorkeakouluun kuin amis->amk->Maanpuolustuskorkeakoulu. Tuolla kun on yläikäraja hakijoissa, niin on järkevämpää käydä se 3 vuotta lukiossa kuin ensin 3 vuotta ammattikoulussa ja sen perään 3 vuotta ammattikorkeassa. Väliin pitää kuitenkin mahtua vielä intti 12 kk ja mielellään vähintään 6 kk YK-joukoissa. Johtavaan asemaan ei siltikään noilla pääse vaan vasta vuosien tai oikeammin vuosikymmenten työnteolla.

Tytär kävi 2 vuotta lukiota ja vaihtoi sitten amikseen. Nyt hakee sekä ammattikorkeaan että korkeaan. Jälkimmäiseen tuskin pääsee amispohjalta, mutta ehkä sitten ammattikorkean jälkeen. Tai toteaa siinä vaiheessa olevansa jo niin vanha, että ehkä pitäisi tehdä töitäkin välillä.

Lukion jälkeen on pakko opiskella lisää, amiksen jälkeen ei.
Tästä syystä itse valitsin amiksen aikoinaan. Ei kiinnostanut eikä kiinnosta vieläkään tuhlata kymmentä vuotta peruskoulun jälkeen opiskeluun.
En todellakaan pakota lapsiani lukioon, saavat toki sen tien valita jos haluavat ja kannustan valitsemallaan tiellä. Mutta niin kannustan sittenkin jos haluavat amikseen.

Minusta lukio on hyvä vaihtoehto, jos nuorella ei peruskoulun jälkeen ole vielä harmainta hajuakaan siitä, mitä haluaa isona tehdä. Ja silloin, kun siihen toiveammattiin pääsee nopeammin lukion kuin amiksen kautta. Amis taas on parempi vaihtoehto silloin, kun peruskoulun päättänyt jo tietää, mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä. Jos "unelmien täyttymys" on putkimiehen hommat, niin lukio on silloin ihan tarpeeton. Ei kuitenkaan påidä unohtaa sitä tosiasiaa, että opiskelu ( amk + yliopisto/korkeakoulu) aikuisena ja perheellisenä ei ole aivan yhtä yksinkertaista kuin nuorempana. Olen itse opiskellut toisen ammattini kahden lapsen yh:na työn ohella ja sanoisin, että se oli aika rankkaa. Moni jättää jatko-opinnot väliin juuri siksi, että on tullut perhe perustettua sitä ennen. Mulla tytär lienee yli 30 v ennenkuin valmistuu haluamaansa ammattiin. Itse en jaksaisi noin pitkää opiskeluputkea.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
. Anteeksi vaan, mutta vaikka minulla on monta todella hyvää ammattikoulun käynyttä kaveria, en voisi kuvitellakaan, että pystyisin heidän kanssaan keskustelemaan monista sellaisista asioista, joista voin keskustella lukion käyneiden ystävieni kanssa. Mutta nämä ovat vain minun arvostuksiani, ja maailmaan mahtuu monenlaista muutakin näkökantaa.
Anteeksi vaan, mutta tunnen tyyppisi. Tapasin vanhan akateemisesti sivistyneen koulukaverini vuosien jälkeen. Hän ei osannut keskustella ollenkaan ihmisten kanssa. Kaikkien juttujen piti olla hänen mielensä mukaisia. Jos yritin vaihtaa aihetta, niin hän jätti sanomiseni kokonaan huomiotta ja jatkoi omaa aihettaan. Ainut tapa keskustella hänen kanssaa oli tehdä lisäkysymyksiä hänen jutuistaan. Siten pystyi edes hiukan olemaan mukanaan hänen keskustelussaan. Yllättävää oli, että vaikka emme olleet tavanneet kymmeneen vuoteen, hän ei ollut lainkaan kiinnostunut mitä minulle tai perheelleni kuuluu. Hän halusi puhua vain museoista ja muista kulttuuriasioista - aiheista, jotka eivät kiinnostaneet minua lainkaan.

Voin hyvin kuvitella, ettei hän pysty keskustelemaan ammattikoulun käyneiden kanssa, koska hän puheenaiheensa olivat niin rajoittuneita. En itsekään kestäisi hänen kanssaan paria tuntia pitempään. Ammattikoulun käyneissä en ole tavannut vastaavaa.

En vaadi, mutta suosittelen että kävisi joko lukion tai sitten ainakin kaksoistutkinnon. Mielummin lukion jotta olisi enemmän valinnanvaraa esim. kieliopintojen suhteen. Jos jokin amiksesta löytyvä ala kiinnostaa yli kaiken muun niin sinnehän voi hakeutua lukion jälkeenkin yo-pohjaiselle linjalle joilla usein on vähän motivoituneempaa porukkaakin.

Mieheltäni ja itseltäni valkolakki löytyy ja ollakseni täysin rehellinen, myönnän toivovani myös lapsilleni lukioon menoa. Näen sitä kautta saatavan yleissivistyksen parempana väylänä korkeakouluopintoihin. Toki, jos itse ovat sitä mieltä etteivät lukioon halua, en aio pakottaakaan. Toivon kuitenkin vanhempana pystyväni kasvattamaan lapsistani sivistystä ja koulutusta arvostavia, näin ollen ehkä lukio olisi heille luonnollinen vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja KTM:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
. Anteeksi vaan, mutta vaikka minulla on monta todella hyvää ammattikoulun käynyttä kaveria, en voisi kuvitellakaan, että pystyisin heidän kanssaan keskustelemaan monista sellaisista asioista, joista voin keskustella lukion käyneiden ystävieni kanssa. Mutta nämä ovat vain minun arvostuksiani, ja maailmaan mahtuu monenlaista muutakin näkökantaa.
Anteeksi vaan, mutta tunnen tyyppisi. Tapasin vanhan akateemisesti sivistyneen koulukaverini vuosien jälkeen. Hän ei osannut keskustella ollenkaan ihmisten kanssa. Kaikkien juttujen piti olla hänen mielensä mukaisia. Jos yritin vaihtaa aihetta, niin hän jätti sanomiseni kokonaan huomiotta ja jatkoi omaa aihettaan. Ainut tapa keskustella hänen kanssaa oli tehdä lisäkysymyksiä hänen jutuistaan. Siten pystyi edes hiukan olemaan mukanaan hänen keskustelussaan. Yllättävää oli, että vaikka emme olleet tavanneet kymmeneen vuoteen, hän ei ollut lainkaan kiinnostunut mitä minulle tai perheelleni kuuluu. Hän halusi puhua vain museoista ja muista kulttuuriasioista - aiheista, jotka eivät kiinnostaneet minua lainkaan.

Voin hyvin kuvitella, ettei hän pysty keskustelemaan ammattikoulun käyneiden kanssa, koska hän puheenaiheensa olivat niin rajoittuneita. En itsekään kestäisi hänen kanssaan paria tuntia pitempään. Ammattikoulun käyneissä en ole tavannut vastaavaa.

Mun appivanhemmaton just tommosia. Niillä ei oo mitään koulutuksia ja niinpä meidän on aina puhuttava heille sopivista helpoista aiheista. Olen jo tottunut siihe ja mulle sen tyyppinen keskustelu tuntuu aika tyhjänpäiväiseltä ja yleisen tason keskustelulta, missä ei koskaan mennä pintaa syvemmmälle. Mutta oon tottunu siihen. Ihania appivanhempia, ei siinä mitään, mutta tietyllä tapaa vähän tallukoita. Joten kyllä vain näitä ihmisiä löytyy ihan kaikista koulutusryhmistä.

On aika suppea katseista sanoa kaikista koulutuksettomista ja koulutetuista tuollaisia yleistyksiä, joita juuri teit. Ihmiset ovat aina yksilöitä.

Niin, no tietysti voi VAATIA, eri asia seuraako siitä mitään hyvää :)

En siis aio vaatia. Jokainen lapsi on yksilönsä eikä lääkäreiksi muovattavaa massaa.

Sitten kun menevät kouluun ja nähdään miten menee, yritän kyllä kannustaa niissä asioissa, joita osaavat.

Yleisesti ottaen lukiota pidän parempana vaihtoehtona silti, jos lukuintoa on. Jos ei, kannattaa miettiä, kannattaako olla huonoja papereita hakemassa vai ei (monesta syystäkin voi silti kannattaa.)

Amiksessakaan kaikki linjat eivät ole hyvin työllistäviä, kannattaa muistaa.

Nääh, mun lapsi menköön ihan mihin kouluun haluaa, kunhan menee johonkin. Itse en ole lukiota käynyt, eikä lapsen isäkään. Mutta lapsi päätti jo muutama vuosi sitten, että menee lukioon, ja muuta vaihtoehtoa hän ei edes ajattele. Toki voi mieli muuttua, koska lapsi on vasta 10 v. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
en vaadi, koska amis on parempi pohja tulevaisuuden kannalta kuin lukio!

Millä perusteella? Esim. vastaavaa yleissivistystä ei saa missään muualla kuin lukiossa.

Itse en ole käynyt lukiota, mutta pidemmän kaavan mukaan yliopiston. Ja nyt olen viisaampana sitä mieltä, että lukio on ehdottomasti tulevaisuuden pohja, vaikka menisi ammattikouluun sen jälkeen.

Lukion tarjoamaa yleissivistystä en kovin kummoiseksi kyllä kutsuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
En pakota, mutta kannustan kyllä. Jos lukion jaksaa, voi sen jälkeen valita helpompaa jos niin haluaa. Lukio pohjalla on kuitenkin niin paljon paremmat mahdollisuudet edetä jos haluaakin muutaman vuoden päästä lähteä opiskelemaan yliopistoon. Silti voi lähteä myös amis puolelle lukemaan vaikka hortonomiksi, jos se kiinnostaa. silti on aina takaportti, ylioppilastutkinto. Aamis puolella ei oo kunnon klieliopintoja, ei ainakaan lukion tasoisia. Niitä on vaikee paikata myöhemmin. Suomi kansainvälistyy entisestään, ei pärjää enää huonolla kielitaidolla kunnon töissä.

Suurin osa lukiolaisista opiskelee vain englantia ja ruotsia. Suurin osa heistä ei tule koskaan tarvitsemaan ruotsin kieltä yhtään missään ja kieli unohtuu. Käytännössä kielitaito on siis englanti.

Alkuperäinen kirjoittaja FionaFauna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä se lakki merkitsee?opiskelujen jatkamista.

Eihän sitä lukiossakaan opiskella lakkia varten vaan siinä kerätään enemmän tai vähemmän tehokkaasti sitä perussivistystä, josta on hyötyä kolmannen asteen opinnoissa. Ei sillä, etteikö ammattikoulusta pääsisi ammattikorkeakouluun tai yliopistoon, mutta vaikeampaa se on.

Väittäisin kyllä että esimerkiksi merkonomi pääsee helpommin opiskelemaan tradenomiksi kuin lukion käynyt. Merenkulkualan opinnoissa vielä suurempi hyöty jos on saman alan ammattikoulun jo käynyt.

Yhteistyössä