Aiotko vaatia lapseltasi lukioon menoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En todellakaan. Itse olen vierestä seurannut, kuinka kaverilla oli hirveät suorituspaineet lukiossa vain vanhempien takia.. J
Eikä niillä huonoilla yo-papereilla hirveesti mitään tee.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja en:
en todellakaan vaadi, että lapsi menee lukemaan itsensä työttömäksi tai kaupan kassalle töihin!! amiksesta sentään saa ammatin ja sitä kautta varmemmin töitä!! itse en kyllä asrvosta lukion käyneitä pätkääkään!

Minä arvostan. Oon käyny ite ammattikoulun ja lukion, ja voin kertoa, et lukiossa olleista suurin osa oli ahkeria opiskelijoita ja edes yritti. Amiksessa taas vain muutama motivoitunut opiskelija, suurin osa sellasta vetelää sakkia, jotka leuhki nollilla. Meidänki luokasta vain puolet valmistu ajallaan. Sellasta minä en arvosta pätkääkään! yo-todistuksen eteen joutuu tekeen töitä, ykkösten eteen ei.

Alkuperäinen kirjoittaja lippi:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minusta koko lukio on täysin yliarvostettua.mitä se lakki merkitsee?opiskelujen jatkamista.
itse aikoinaan valmistuin ammattikoulusta.pääsin heti koulutusta vastaavaan töihin.samassa paikassa olen ollut liki 15 vuotta.kolme lasta olen välissä pyöräyttänyt niitä hoitanut ja taas jatkanut samassa paikassa

Niin, pääsit AMMATTIKOULUTUSTA vastaavaan työhön. Kaikki eivät halua sellaiseen työhön vaan tähtäävät korkeammalle.

Ja sinne korkeamalle pääsee myös kun käy amiksen,on vaan jo ammatti taskussa.

Läheskään kaikkiin töihin ei kyllä amispohjalta pääse, ei edes amk-pohjalta.

Eipä se yliopistokaan ole amis-pohjalta pois suljettu..samat väylät on avoinna kun lukion kautta.

Ei tietenkään ole poissuljettu, mutta kyllä se sisäänpääsy on huomattavasti hankalampaa, samoin yliopisto-opiskeluissa pärjääminen.

Itse opiskelen kauppakorkeassa ja meillä aloittaa joka vuosi n. 250 uutta opiskelijaa. Omana aloitusvuotenani sisään pääsi 2 amiksen käynyttä...

Onpa jännä ketju, kun monet ovat sitä mieltä, että ylioppilaat ovat ihan luusereita ja amiksesta ne menestyjät tulevat. Ensin valitetaan, ettei amiksesta valmistuneita arvosteta ja kuitenkin itse lytätään ylioppilaat mennen tullen. Mikä siinä ylioppilastutkinnossa niin kovasti ahdistaa?

Pakottaa ei voi, mutta lapseni yritän niin kasvattaa, että lukioon meneminen olisi hänelle itsestäänselvyys. Sitä yleissivistyksen määrää, tasoa ja hyötyä myöhemmässä elämässä ei rahassa mitata - olettaen että käy koulunsa kunnolla. Anteeksi vaan, mutta vaikka minulla on monta todella hyvää ammattikoulun käynyttä kaveria, en voisi kuvitellakaan, että pystyisin heidän kanssaan keskustelemaan monista sellaisista asioista, joista voin keskustella lukion käyneiden ystävieni kanssa. Mutta nämä ovat vain minun arvostuksiani, ja maailmaan mahtuu monenlaista muutakin näkökantaa.

No en. Mulle on ihan sama, vaikka lähtisivät suoraan töihin peruskoulusta. Pääasia, että tekisivät jotain ihmiskunnan hyväksi, eivätkä vain makaa laakereillaan.

En pakota, mutta kannustan kyllä. Jos lukion jaksaa, voi sen jälkeen valita helpompaa jos niin haluaa. Lukio pohjalla on kuitenkin niin paljon paremmat mahdollisuudet edetä jos haluaakin muutaman vuoden päästä lähteä opiskelemaan yliopistoon. Silti voi lähteä myös amis puolelle lukemaan vaikka hortonomiksi, jos se kiinnostaa. silti on aina takaportti, ylioppilastutkinto. Aamis puolella ei oo kunnon klieliopintoja, ei ainakaan lukion tasoisia. Niitä on vaikee paikata myöhemmin. Suomi kansainvälistyy entisestään, ei pärjää enää huonolla kielitaidolla kunnon töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
en vaadi, koska amis on parempi pohja tulevaisuuden kannalta kuin lukio!

jännä mutta enpä tiedä kunnon johtavissa tehtävissä ketään, jolla olisi amis tausta.

Kaikista vaan ei tule johtajia, ei voi tulla eikä kaikki edes halua johtavaan asemaan. Sanayhdistelmä "parempi pohja" ei välttämättä tarkoita johtavaa asemaa ja huippupalkkaa...kun toisilla on elämässä vähä laadukkaampia arvoja kuin ne.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

jännä mutta enpä tiedä kunnon johtavissa tehtävissä ketään, jolla olisi amis tausta.

Kaikista vaan ei tule johtajia, ei voi tulla eikä kaikki edes halua johtavaan asemaan. Sanayhdistelmä "parempi pohja" ei välttämättä tarkoita johtavaa asemaa ja huippupalkkaa...kun toisilla on elämässä vähä laadukkaampia arvoja kuin ne.

No yleensä johtavissa tehtävissä olevat haluavat tehtäviinsä aivan itse eikä niiden arvot ole kyllä sen huonommat kuin muidenkaan ihmisten. Sulla on kyllä melkoinen blondiajattelu kun luulet johtajuuden tarkoittavan sitä, että ei voi olla laadukkaita arvoja. Mutta no, tästä käykin varmaan jo aika suoraan selväksi, että sulla tuskin on itselläsi kovin kaksista koulutusta noin älyttömän kommentin jälkeen. ÄÖ on joillain kyllä totaalisen hukassa. Luulin että jossain jenkeissä, mutta helkatti Suomessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
En pakota, mutta kannustan kyllä. Jos lukion jaksaa, voi sen jälkeen valita helpompaa jos niin haluaa. Lukio pohjalla on kuitenkin niin paljon paremmat mahdollisuudet edetä jos haluaakin muutaman vuoden päästä lähteä opiskelemaan yliopistoon. Silti voi lähteä myös amis puolelle lukemaan vaikka hortonomiksi, jos se kiinnostaa. silti on aina takaportti, ylioppilastutkinto. Aamis puolella ei oo kunnon klieliopintoja, ei ainakaan lukion tasoisia. Niitä on vaikee paikata myöhemmin. Suomi kansainvälistyy entisestään, ei pärjää enää huonolla kielitaidolla kunnon töissä.

totaalipeesi. Ei voi amiksen taustalla pärjätä tulevaisuuden hyvissä työpaikoissa. Toki jos riittää et on autokorjaaja, levyseppähitsaaja tai remonttireino jossain syrjäisellä pikkupaikkakunnalla - ehkä se vielä siihen riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja tsiisus:
Alkuperäinen kirjoittaja km:

No yleensä johtavissa tehtävissä olevat haluavat tehtäviinsä aivan itse eikä niiden arvot ole kyllä sen huonommat kuin muidenkaan ihmisten. Sulla on kyllä melkoinen blondiajattelu kun luulet johtajuuden tarkoittavan sitä, että ei voi olla laadukkaita arvoja. Mutta no, tästä käykin varmaan jo aika suoraan selväksi, että sulla tuskin on itselläsi kovin kaksista koulutusta noin älyttömän kommentin jälkeen. ÄÖ on joillain kyllä totaalisen hukassa. Luulin että jossain jenkeissä, mutta helkatti Suomessakin.

Juu siis EN tarkoittanu että johtavassa asemassa olevilla ihmisillä olis huonommat arvot kuin peltisepällä, vaan sitä, että vanhemmilla, jotka kuvittelee, että lapselle parasta on käydä lukio ja päästä johtavaan asemaan, on arvot vähän hukassa. Eli jos vanhemman päämäärä on että hänen lapsestaan tulee korkeakoulutettu, haluaa lapsi sitä tai ei, niin arvot on vähän hukassa. Kun se lapsi ei välttämättä halua johtajaksi vaan automekaanikoksi.

Ja mitä omaan koulutukseeni tulee, niin korkeakoulututkinto löytyy.

En ole vaatinut. Esikoinen oli 2 vuotta lukiossa, mutta muutti sitten mielensä. Kuopusta en koskaan edes kuvitellut lukioon menijäksi, mutta sielläpä tuo nyt on. Nykyään ei nuoren tarvitse tehdä 15-16 -vuotiaana yhtä suuria päätöksiä kuuin mitä oma ikäluokkani joutui aikoinaan tekemään. Yliopistoihin pääsee ilman yo-tutkintoakin ja ylioppilaaksi voi kirjoittaa vaikka eläkkeiässä.

mitähän tähän sanoisin? jännä että jotkut ajattelee amisten olevan niin tyhmiä ettei niiden kanssa voi keskustella? itse olen amis.. mun äö on yli 130... eli kait ihan hyvä? aika usein olen siinä tilanteessa ihmisten kanssa, on ne sitten lukion tai korkeakoulun käyneitä, että niiden älykkyys ei vaan riitä ja siirrytään juttelemaan säästä tai listahiteistä... useat ystäväni omaavat ammattikoulupohjan ja monilla heistä on aivan riittävästi yleissivistystä... voi liittyä esim siihen, että perusduunarilla on usein esimerkiksi enemmän aikaa harrastaa. itse uppoudun useisiin kulttuuriharrastuksiini ja olen erittäin kiinnostunut tiede-elämästä, sitä kautta tietämykseni lisääntyy koko ajan, kun taas joku kymmenen vuotta sitten käyty lukio ei enää nykyään paljoa päde... asiat muuttuvat.

kaikista ammateista ja koulutuspohjilta tulee fiksuja ja filmaattisia ihmisiä, ne pitää vaan löytää ja sitä arvostaa, heti leimaamatta jonkun koulutuspohjan perusteella. joten tietenkään en pakota...

Alkuperäinen kirjoittaja anlin:
En vaadi. Saatan suositella kaksoistutkintoa, mutta itse tekee valintansa.

Näin, itse kyllä kannustin poikaa uskomaan itseensä ja saa kesken kaiken vielä vaihtaa niin että suorittaa vain jommankumman mikäli tuntee ettei selviydy molemmista samaan aikaan.

Mikä sitten on hyvä työpaikka? Muista hyviä työpaikkoja ei oo: kaupan kanssa, siivooja, laitoskokki, roska-auton kuljettaja, automaalari, kondiittori, putkimies, postivirkailija. rekkakuski, vaateliikkeen myyjä, kosmetologi, puutarhuri tai parturikampaja. Nuo on siis esimerkkejä eikä lista oo tyhjentävä. Kaikki ovat yhteiskunnallisesti tarpeellisia tehtäviä ja tekijöitä niihin tarvitaan, mutta ei ne mun mielestä täytä hyvän työpaikan kriteerejä. Koulutusajat ovat lyhyitä eikä koulutus ole erityisen haastavaa, palkkaus ei oo koskaan kaksista, osassa tympeitä työaikoja ja kyllä aika tympeitä työtehtäviäkin. Musta hyvä työpaikka on sellainen, jonka saamiseksi tarvitaan hyvää pidempää koulutusta, jota arvostetaan, palkka on alun ?3000 ylös päin ja mahdollisuus palkkakehitykseen, kohtuulliset työajat, haastavat, vaihtelevat ja mielenkiintoiset työtehtävät ja ennen kaikkea työ, joka tarjoaa etenemismahdollisuuksia. Musta hyvä työ ei ole sellainen, joka on iän kaiken samanlainen läpi iän. Luulen, että meistä aika monella on erilainen käsitys siitä, mikä on hyvä työpaikka ja senpä vuoksi puollamme erilaista koulutustaustaa.

No en todella aio vaatia. On olemassa monia hyviä ammatteja, joihin ei tarvitse lukiopohjaa, joten mikäli ne häntä kiinnostavat eniten, niin siitä vaan.

Omasta mielestäni lukio on monella tapaa jopa aika turha, tuskin monellakaan siitä "yleissivistyksestä" on jäänyt päähän juuri mitään. Itse olen kirjoittanut 5 laudaturia ja yhden eximian, ja voinko sanoa olevani jotenkin sivistynyt, no ööö, en. Ehkä jos vertaa johonkin metsäläiseen.

Yliopistoon toki olen päässyt opiskelemaan, mutta olipa siitäkin hyötyä, täysin turha ylempi korkeakoulututkinto, jolla ei saa mitään järkeviä töitä. Nyt opiskelen toista yliopistotutkintoa, jolla varmasti saa töitä, mutta palkka tulee olemaan huono. Olen 30 v enkä ole vielä päässyt kertaakaan kunnolla työelämään kiinni.

Niin että kannattiko, no, taloudellisesti ei ainakaan.

Jokainen opiskelkoon (tai pyrkiköön opiskelemaan) sitä mikä kiinnostaa.

Yhteistyössä