Aiotko vaatia lapseltasi lukioon menoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin ennen sitä mieltä, että lukioon ilman muuta, miehen kanssa ollaan ylioppilaita, samoin sisarukseni (meistä osa akateemisia, loput amk) sekä vanhempani. Nyt olen sitä mieltä, että lasten tulee valita sen mukaan mitkä kiinnostuksenkohteet ovat. Yhdestä lapsistani voin jo sanoa, että lukioon menee (ka yli 9 ja enemmän teoreetikko, erittäin kiinnostunut monista oppiaineista), yhdestä taas, että varmaan valitsee amiksen (pitää käsillä tekemisestä, vaikka pärjää koulussa, niin on selvästi enemmän käytännön ihminen ja haluaa nähdä työnsä tuloksen jne.).
Nykyään on sitäpaitsi niin monenlaisia väyliä edetä, voi vaihtaa alaa suht helposti jne. etteivät valinnat tunnu enää niin lopullisilta kuin silloin kun itse opiskelin.

minusta koko lukio on täysin yliarvostettua.mitä se lakki merkitsee?opiskelujen jatkamista.
itse aikoinaan valmistuin ammattikoulusta.pääsin heti koulutusta vastaavaan töihin.samassa paikassa olen ollut liki 15 vuotta.kolme lasta olen välissä pyöräyttänyt niitä hoitanut ja taas jatkanut samassa paikassa

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
en vaadi, koska amis on parempi pohja tulevaisuuden kannalta kuin lukio!

Millä perusteella? Esim. vastaavaa yleissivistystä ei saa missään muualla kuin lukiossa.

Itse en ole käynyt lukiota, mutta pidemmän kaavan mukaan yliopiston. Ja nyt olen viisaampana sitä mieltä, että lukio on ehdottomasti tulevaisuuden pohja, vaikka menisi ammattikouluun sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minusta koko lukio on täysin yliarvostettua.mitä se lakki merkitsee?opiskelujen jatkamista.
itse aikoinaan valmistuin ammattikoulusta.pääsin heti koulutusta vastaavaan töihin.samassa paikassa olen ollut liki 15 vuotta.kolme lasta olen välissä pyöräyttänyt niitä hoitanut ja taas jatkanut samassa paikassa

Niin, pääsit AMMATTIKOULUTUSTA vastaavaan työhön. Kaikki eivät halua sellaiseen työhön vaan tähtäävät korkeammalle.

mitä se lakki merkitsee?opiskelujen jatkamista.

Eihän sitä lukiossakaan opiskella lakkia varten vaan siinä kerätään enemmän tai vähemmän tehokkaasti sitä perussivistystä, josta on hyötyä kolmannen asteen opinnoissa. Ei sillä, etteikö ammattikoulusta pääsisi ammattikorkeakouluun tai yliopistoon, mutta vaikeampaa se on.

Itse en jaksaisi sellaista elämää, että olisin alle parikymppisenä opiskellut jonkun ammatin ja olisin siinä sitten loppuelämäni - ammattikoulun ammatit kun ovat toki käytännöllisiä, mutta kuitenkin keskiasteen ammatteja. Esimerkiksi yliopiston ajatus on tarjota sivistystä ja ihmettelykykyä ihmiselle, joka jatkossa käyttää näitä kykyjä ammatissaan, joka todennäköisesti on muuttuva ja luovaa ajattelua vaativa.

Tosi hölmöä vaatia, jos se ei ole lapselle sopiva valinta. Itse suosittelin vanhimmalleni lapselle ammattikoulua lukion sijaan. Lapsi oli tuossa vaiheessa itse ajatellut lukiota, koska moni muukin oli sinne menossa. Olen itse korkeakoulutettu ja lukion käynyt. Mies on käynyt ammattikoulun.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Niin, pääsit AMMATTIKOULUTUSTA vastaavaan työhön. Kaikki eivät halua sellaiseen työhön vaan tähtäävät korkeammalle.

Ja sinne korkeamalle pääsee myös kun käy amiksen,on vaan jo ammatti taskussa.

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:

Läheskään kaikkiin töihin ei kyllä amispohjalta pääse, ei edes amk-pohjalta.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
En todellakaan. Yhdelle ei tietääkseni lukio ole edes vaihtoehto, kun on matikka yksilöllistetty.

Mitä tarkoittaa, että matikka on yksilöllistetty?

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11703;23258;37296;69228;69264

Mutta eihän matikkaa ole nykyään pakko edes kirjoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:

Läheskään kaikkiin töihin ei kyllä amispohjalta pääse, ei edes amk-pohjalta.

Eipä se yliopistokaan ole amis-pohjalta pois suljettu..samat väylät on avoinna kun lukion kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja q:
En todellakaan. Yhdelle ei tietääkseni lukio ole edes vaihtoehto, kun on matikka yksilöllistetty.

Mitä tarkoittaa, että matikka on yksilöllistetty?

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11703;23258;37296;69228;69264

Mutta eihän matikkaa ole nykyään pakko edes kirjoittaa.

No ei ole meillä nyt ajankohtaista, mutta silloin kun tehtiin päätöksiä, niin tuo lukio asia tuli vain esille. Toisaalta lukio ei taitaisi välttämättä olla edes kovin realistinen vaihtoehto, kun oppimisvaikeudet vaikuttavat kaikkiin muihinkin aineisiin.

Yhteistyössä