Lukioon päässeiden joukossa jopa 75% lukihärösiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lukioon tulevien uusien oppilaiden joukossa jopa 75 prosentilla diagnosoitu lukihäiriö, eivätkä läheskään kaikki lukioon päässeet osaa kunnolla suomea.

Tarua? Ei, vaan karua todellisuutta Itä-Helsingissä.

[...]

Ns tähtioppilas-systeemi on täysin ohjeiden mukainen, arvosana annetaan suhteuttaen se oppilaan lähtötasoon, ei yleisiin standardeihin. Peruskoulun päästötodistuksesta tähti-merkintä jätetään pois, ja näin oppilas pääsee lukioon arvosanoin jotka eivät vastaa todellisuutta.

[...]

...peruskoulussa osa ns tähtioppilaita, jotka arvostellaan eri kriteerein kuin muut. Näin saa osaamistasoaan paremmat numerot todistukseen ja pääsee lukioon.

https://twitter.com/KorpinenLaura/status/1051215718585393153

Ei tämä voi pitää paikkaansa.
Mitä seuraavaksi, palomieheksi lähtötason mukaan?
Vai lääkäriksi lähtötason mukaan?
Ja siis en oikein edes ymmärtäisi mitä hyötyä olisi roudata lukioon jengiä, joka osaa lukea/ei kiinnosta/ei osaa suomea? Eihän ne tulisi koskaan pääsemään läpi kirjoituksista?

Niin järjetöntä, ettei tämä kertakaikkiaan voi pitää paikkaansa.

Ei tämä voi pitää paikkaansa.
Mitä seuraavaksi, palomieheksi lähtötason mukaan?
Vai lääkäriksi lähtötason mukaan?
Ja siis en oikein edes ymmärtäisi mitä hyötyä olisi roudata lukioon jengiä, joka osaa lukea/ei kiinnosta/ei osaa suomea? Eihän ne tulisi koskaan pääsemään läpi kirjoituksista?

Niin järjetöntä, ettei tämä kertakaikkiaan voi pitää paikkaansa.
Pääsevät, heitä kohdellaan kirjoituksissa hellemmin kuin kantiksia. Kannattiko syntyä väärään rotuun?

Pääsevät, heitä kohdellaan kirjoituksissa hellemmin kuin kantiksia. Kannattiko syntyä väärään rotuun?

Ylioppilaskokeet ovat samanlaiset kaikille ja ne arvostellaan ylioppilastutkintolautakunnan taholta. Vastaukset pisteytetään tiettyjen kriteerien mukaisesti. Arvosanojen pisterajat päätetään vasta, kun arvostelutyö on tehty.

Minun on nyt vaan kovin vaikea nähdä, että tällainen suosiminen olisi mahdollista kirjoitusten arvostelussa.
Voin toki olla väärässäkin.

ohho. 75% lukihäiriöisiä, mitäs meidän nuorison aivoille on tapahtunut? Tuohan on samaa luokkaa kuin norjalaisten hiihtäjien astmat! Vai hakeutuuko lukioon keskimäärin enemmän lukihäiriöisiä?

Ylioppilaskokeet ovat samanlaiset kaikille ja ne arvostellaan ylioppilastutkintolautakunnan taholta. Vastaukset pisteytetään tiettyjen kriteerien mukaisesti. Arvosanojen pisterajat päätetään vasta, kun arvostelutyö on tehty.

Minun on nyt vaan kovin vaikea nähdä, että tällainen suosiminen olisi mahdollista kirjoitusten arvostelussa.
Voin toki olla väärässäkin.
YLP kuten lukiot, amk:t sekä yliopistot nyt vaan sattuvat olemaan suvakkipesäkkeitä pahimmillaan, eli aivan varmasti läpi menee.

Voi luoja, itse olen lukihäiriöinen ja silti sain insinöörin paperit (en saanut armoa kuin yo- kokeen englannissa). Ja veli on tohtori, myös lukihäiriöllä, eikä hänkään päässyt ns.helpolla. Lukihäiriö ei ole este eikä oikotie.

Mun teinillä todettiin lukihäiriö lukiossa. Peruskouluissa luki-testeissä annetaan todella paljon anteeksi, ilmeisesti resurssipulan takia. Lakaistaan ongelma maton alle, kunnes se paisuu paisumistaan ja ongelmaan on pakko puuttua.

Valkolakin tulee todennäköisesti saamaan ja isossa osassa aineita teini saa kokeista vähintään kaseja, yleensä ysiä ja kymppiä. Kokeisiin saa lukiossa 30 min. lisäaikaa ja se on auttanut todella paljon.

Yhteistyössä