[QUOTE="vieras";23122741]KYLLÄ voi ärsyttää! En ole ap, mutta omaan sen verran ymmärrystä, että tajuan mitä VÄSYMYS aiheuttaa. Jos oma vauva valvottaa ja äitiys muutenkin tuntuu vaativalta, niin ihan takuulla voi ärsyttää jonkun olemus , joka on pelkkää valoa ja ihanuutta. Varsinkin jos nainen vielä kehuskelee miten ei väsytä ja vauva on helppo. Kauneus siihen päällä ja "itse täydellisyys", niin eiköhän lopputulos ole ihan NORMAALI ärsytys tai kateus että muilla on helpompaa. Jos itse ei edes suihkuun ehdi(tai jaksa).
Ihan normi äitiyden tuntemuksia, älkää nyt olko niin tylsiä ettette edes tätä aloitusta tajua tai väitätte että koskaan ette ole näin kokeneet.[/QUOTE]
Mun mielestä tässä aloituksessa ei sanottu, että tämä esimerkin nainen, olisi mitenkään kehuskellut sillä, ettei vauva valvota. Tai sitten en huomannut sitä. Voihan olla, että hän siitä mainitsee, mutta sittenkään en näkisi siinä mitään väärää. Sillä, kenen vauva ei valvota, on ihan yhtä suuri oikeus mainita siitä, kuin hänellä, jonka vauva valvottaa. En ymmärrä, miksi äitiydestä ja vauvan hoitamisesta pitää tehdä joku marttyyrius-kisa. Se saa kirkkaimman kruunun, jonka vauva valvottaa eniten, jonka silmien alla on suurimmat pussit, jonka elämä on eniten negatiivisuuden, kateellisuuden, kollektiivisen paheksunnan ja marinan täyttämää?
Itse uskon tietäväni mitä väsymys on. Esikoinen oli hyvin vaativa vauva. Vuoden ikäerolla syntynyt kuopus vaati imetystä 5-10 kertaa yössä 1,5-vuoden ikään asti. Nyt lapsilla on ikää n. 4 ja 5v, ja edelleen herään useamman kerran yössä heidän takiaan. Mutta 3-4 kertaa yössä tuntuu nykyisin tosi vähältä. Lisäksi olen huolehtinut näistä kaikista yöheräilyistä aina yksin. Lapset olivat ensimmäisen kerran yökylässä ollessaan 2v ja 3v. Silloin nukuin myös ensimmäistä kertaa koko yön lapsien syntymän jälkeen. Ensimmäiset kaksi vuotta menivät sellaisessa sumussa, etten tosiaankaan olisi jaksanut mennä vauvajumppaan, vauvauintiin, perhekerhoon tai mihinkään vastaavaan. Koko energia meni arjesta selviytymiseen. Ihailin kyllä heitä, jotka jaksoivat siellä vauvauinnissa rampata, ja murehdin lapsistani, jotka eivät sitä kokemusta saaneet. En minä silti osannut kateellisuutta tuntea. Mitä se minun väsymykseeni olisikaan auttanut?