Täytän vuoden päästä 40 ja minulla on kolme pientä lasta, vanhin heistä on 4 vuotta. Eli aika vanhana olen lapset hankkinut. Tästä perspektiivistä sanoisin, että tämä oli minulle paras ratkaisu. Ehdin etsiä itseäni (eikä lapsi joutunut siitä kärsimään) ja kunnon miehen (löytyi 30-vuotiaana) ja ehdin rakentaa uraa ja ehdimme miehen kanssa tutustua kunnolla toisiimme. Eikä minua niin kovasti väsytä.
Mutta jos joku hankkii lapsensa vaikkapa 17-vuotiaana? Voi sekin olla hyvä ratkaisu. Kuten sanottua, sitten ehtii elämään nuoruuttaan vielä lasten tultua isoiksi. Vanhempani saivat minut 20-vuotiaina ja ovat ehtineet 40-vuotiaasta eteenpäin tekemään kaikenlaista hauskaa ja jaksavat hoitaa lapsiamme. Tosin ovat vielä työelämässä, ehkä vähän vanhemmat isovanhemmat olisivat kätevämmät...
Mutta kun elämässä on niin paljon epävarmuustekijöitä, voi menettää vakityöpaikan, kuka tahansa läheinen voi kuolla minkä tahansa ikäisenä, mies voi jättää tai itse ei vaan osaa sopeutua tilanteeseen. Yksi yli 30-kymppinen ystäväni kävi läpi todella pahan masennuksen, kun sai ensimmäisen lapsensa ja joutui luopumaan itsenäisestä elämästä, esimiesasemasta jne.
Joten koskaan ei voi tietää, miten siinä käy. Ja lapsen tulo voi muuttaa ihmistä kypsemmäksi, vaikka ei sitä muuten olisi ollut. Minusta tuntuu, että vain tulevan lapsen vanhemmat voivat itse tietää, onko aika oikea.