Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Minusta joku 23 v on ihan liian nuori vielä, ainakin elämänkokemusmielessä. Itselläni ei siihen aikaan olisi paljoakaan annettavaa vielä ollut...
Sen nuorten äitien kokemattomuuden puutteen näkee mm. siinä kuinka täällä kysellään, että "voiko tätä ja tätä tehdä" ja "onko riittävästi jos pukee vauvan näin" tai kuinka ollaan ihmeissään ja loukkaantuneita siitä, kuinka joku neuvoo lapsen hoidossa. Kun on ikää hieman enemmän, on terve itsetunto jo todennäköisesti kehittynyt ja osaa suhtautua asioihin terveellä järjellä ja muiden kommentit suodattaen.
Vaikka sulla ei 23v iässä olisi ollut paljoakaan annettavaa, se ei tarkoita sitä ettei kenelläkään muullakaan olisi =)
Olet kiinnittänyt huomion tuollaisiin avauksiin, mutta onko tullut mieleen, että läheskään jokainen 2kymppinen ei niitä avauksia tee?
Mielenkiinnolla kuulisin, miten vaikkapa 3kymppinen äiti on alusta alkaen parempi? Mun mielestä on tosi yksinkertaista kuvitella, että mitä enemmän ikää, sen fiksumpi. Eiköhän perusluonne, elämänkokemukset jne. ole enemmän merkityksellisiä =)
Juuri siksi sanoinkin, että minusta ei olisi ollut 23-vuotiaana äidiksi. Mistä ihmeestä voisin tietää, onko sinusta. Piireissä, joissa liikuin tuohon aikaan tuskin kukaan muukaan olisi ollut, kun oltiin kaikki opiskelijoita eikä lapsi oikein sovi siihen elämänvaiheeseen, oli ihan muut asiat, kuten matkustelu, mielessä. Mutta ehkä jossain toisessa elämänvaiheessa olevat, esimerkiksi ammattikoulun käyneet tai opiskelemattomat, jo työelämässä olevat, voivatkin olla siinä elämäntilanteessa, että se hoituu. Mistä sitä tietää kenestäkään, män asiat on ihan itse päätettävä.
En ole missään sanonut, että lähtökohtaisesti 3-kymppinen äiti on parempi kuin 2-kymppinen äiti. Kaikissa ikäryhmissä on ihmisiä, jotka on hyviä äitejä ja jotka eivät sitä ole. Olen vain todennut, että on parempi juosta juoksunsa ennen lasten hankkimista, ettei sitten myöhemmin kaduta, kun tuli sitouduttua liian aikaisin.