Ikää tärkeämpi asia lasten hankinnassa mielestäni on se että on sopivat olosuhteet lapsen hankintaan, kuten vakaa parisuhde. Myös se että kokee olevansa valmis äidiksi on mielestäni tärkeämpi kuin fyysinen ikä.
Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:Näin taas. On se hyvä, että heti yleistetään. Varmaan voit kertoa miten muka vaikka 35v nainen osaa hoitaa 20v naista paremmin lapsensa, jos ei ole ollut koskaan lapsien kanssa tekemisissä. Mitä se elämänkokemus vaikuttaa asiaan??? Kyllä ihan yhtälailla vanhemmatkin äidit kyselevät tuollaisia asioita, kun ovat untuvikkoja lapsen hoidossa, jos ei juurikaan satu olemaan sitä kokemusta.Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Minusta joku 23 v on ihan liian nuori vielä, ainakin elämänkokemusmielessä. Itselläni ei siihen aikaan olisi paljoakaan annettavaa vielä ollut...
Sen nuorten äitien kokemattomuuden puutteen näkee mm. siinä kuinka täällä kysellään, että "voiko tätä ja tätä tehdä" ja "onko riittävästi jos pukee vauvan näin" tai kuinka ollaan ihmeissään ja loukkaantuneita siitä, kuinka joku neuvoo lapsen hoidossa. Kun on ikää hieman enemmän, on terve itsetunto jo todennäköisesti kehittynyt ja osaa suhtautua asioihin terveellä järjellä ja muiden kommentit suodattaen.
On terve itsetunto jo kehittynyt... Mitäköhän toikin nyt tarkoittaa?
Kyllä näkee vanhempia äitejä, jotka eivät välttämättä tunnu suhtautuvan kaikkiin asioihin kovinkaan terveellä järjellä.
Eräänkin lastentarhanopettajan (alalla 20v) mielipide on, että lapset hankittaisiin nuorena, koska mitä vanhempi äiti on niin hyysäävät lapsensa piloille. Tämä oli hänen kokemuksensa....
Eivät tietenkään kaikki, mutta aika suuri osa! Enkä puhunut pelkästään alkoholista ja tupakasta! Onko sulla mitään käsitystä siitä mitä nuoret nykyään touhuavat?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Swing:Juu, toki kannattaa nuorena bailata kroppa pilalle, ja sitten itkeä kolmekymppisenä kun ei kykenekään hedelmöittymään
Millä lailla bailataan kroppa pilalle? Kaikki eivät juo ja polta...
KIva juttu Tota mäkin töivon meistä. eihän sitä tiedä missä iässä meen tytöt lapsia saa, jos saa.Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:Meidän lasten isovanhemmat on toiselta puolen pian kuuskymppisiä ja toiselta "jo" 70-vuotiaita. Voimia ja tahtoa lastenlasten hoitoon on enemmän kuin tarvetta.Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:itse olen 38v ja mies 40v kun lapset ovat täysiikäisiä. Meillä voimaa ( toivottavasti ) hoitaa lapsenlapsia.
Näin se taitaa tosiaan olla monesti. Itse en muista milloin olisin viimeksi ollut baarissa. Ei vaan enää ole tarvetta, kun sai nuorena hoidettua senkin asian pois päiväjärjestyksestä...Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Swing:Juu, toki kannattaa nuorena bailata kroppa pilalle, ja sitten itkeä kolmekymppisenä kun ei kykenekään hedelmöittymään
Millä lailla bailataan kroppa pilalle? Kaikki eivät juo ja polta...
Ihan yhtä lailla nuoret äidit ja isät käyvät baanalla tuulettumassa...ja useammin kuin vanhempana lapsensa saaneet.
Haluat olla läsnä lapsenlapsiesi elämässä? Mikä estää sen myöhemmin? Nykyään ihmiset elävät hyvinkin 80-90-vuotiaiksi. Näkemyksesi on kuin suoraan ajalta, jolloin ihmiset elivät korkeintaan 60-vuotiaksi...Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:Itse haluan olla lapsen lapsieni elämässä. Minusta on surullista, jos lapsi ei ehdi näkemään omia isovanhempiaan tai on niin pieni ettei muista heitä sitten vanhempana. Minä nautin sitten, kun omat lapset muuttavat kotoonta. Saa rauhassa mm. matkustella, johon ei esimerkiksi nytten olisi rahaa eikä aikaakaan, vaikka ei olisi lastakaan.
Samaa mieltä. Isovanhemmat vielä kaikki työelämässä ja isoisomammakin asustelee yksin tyytyväisenä omakotitalossaan. Ei ihmiset nykyään kuole niin nuorina kuin aikoinaan. Onneksi.Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Haluat olla läsnä lapsenlapsiesi elämässä? Mikä estää sen myöhemmin? Nykyään ihmiset elävät hyvinkin 80-90-vuotiaiksi. Näkemyksesi on kuin suoraan ajalta, jolloin ihmiset elivät korkeintaan 60-vuotiaksi...Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:Itse haluan olla lapsen lapsieni elämässä. Minusta on surullista, jos lapsi ei ehdi näkemään omia isovanhempiaan tai on niin pieni ettei muista heitä sitten vanhempana. Minä nautin sitten, kun omat lapset muuttavat kotoonta. Saa rauhassa mm. matkustella, johon ei esimerkiksi nytten olisi rahaa eikä aikaakaan, vaikka ei olisi lastakaan.
Oman pojan isovanhemmat (kaikki reilu 60 v) ovat hyvinkin läsnä elämässämme, varsinkin suht pian, kun jäävät eläkkeelle. Eipä työssäkäyvät isovanhemmat juurikaan lapsia ehdi hoitaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:Ei näköjään se ikä vaikuta mitään. yhtä lailla täällä jankataan oli sitten minkä ikäinen tahansa. laput silmillä omaa mielipidettä
Voin kertoa teille pari tosiasiaa
eivät kaikki nuoret äidit hillu baarissa. eivätkä kaikki kaipaa sinne.
Myös vanhemmat äidit siinä mnissä nuoret vievät lapsiaan hoitoon.
Ei 30v ole missään nimessä vanha saamaan lapsia. 30v on todella nuori. Ihminen ole vielä 50v vanha vaan minusta aika nuori ja pystyy kyllä lapsensa hoitamaan..
Eikös niin että meille ihmisille on ne omat ajatukset milloin minä olen valmis äidiksi..Ei se että kun minä en ollut valmis 20v ei kukaan muukaan. eikä kun minä haluan lapseni ennen 30v ei kenenkään pitäisi niin enään silloin saada
Mä sain esikoiseni 20-vuotiaana ja en kysellyt mistään voinko tehdä niin ja näin, vaan olin hyvin varma äiti. Imetin pitkään ja perhepeteiltiin, kun se tuntui luontevalta. Lapsi on kulkenut elämässä mukana ja myöhemmin on tullut lisääkin lapsia. Palauduin tosi hyvin esikoisen synnytyksestä ja olin virkeä äiti, myöhemmin taloudellinen tilanne on ollut parempi ja elämänkokemus on auttanut muutenkin, mutta biologisesti parhaimmillaan olin kyllä kaksikymppisenä ja äitiys oli hyvin luontevaa.Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Minusta joku 23 v on ihan liian nuori vielä, ainakin elämänkokemusmielessä. Itselläni ei siihen aikaan olisi paljoakaan annettavaa vielä ollut...
Sen nuorten äitien kokemattomuuden puutteen näkee mm. siinä kuinka täällä kysellään, että "voiko tätä ja tätä tehdä" ja "onko riittävästi jos pukee vauvan näin" tai kuinka ollaan ihmeissään ja loukkaantuneita siitä, kuinka joku neuvoo lapsen hoidossa. Kun on ikää hieman enemmän, on terve itsetunto jo todennäköisesti kehittynyt ja osaa suhtautua asioihin terveellä järjellä ja muiden kommentit suodattaen.
Sulla on sun mielipitees ja mulla mun. Mä vaan en halua olla mikään ikäloppu äiti enkä isoäiti. Että näin, tää tästä.Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Haluat olla läsnä lapsenlapsiesi elämässä? Mikä estää sen myöhemmin? Nykyään ihmiset elävät hyvinkin 80-90-vuotiaiksi. Näkemyksesi on kuin suoraan ajalta, jolloin ihmiset elivät korkeintaan 60-vuotiaksi...Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:Itse haluan olla lapsen lapsieni elämässä. Minusta on surullista, jos lapsi ei ehdi näkemään omia isovanhempiaan tai on niin pieni ettei muista heitä sitten vanhempana. Minä nautin sitten, kun omat lapset muuttavat kotoonta. Saa rauhassa mm. matkustella, johon ei esimerkiksi nytten olisi rahaa eikä aikaakaan, vaikka ei olisi lastakaan.
Oman pojan isovanhemmat (kaikki reilu 60 v) ovat hyvinkin läsnä elämässämme, varsinkin suht pian, kun jäävät eläkkeelle. Eipä työssäkäyvät isovanhemmat juurikaan lapsia ehdi hoitaa.
Eikä ne nuoret isovanhemmat takaa sitä että ne ois läsnä lastenlasten elämässä. Meilläkin nelikymppisillä oli kiirein aika takoa työelämässä ja omia lapsia vielä kotosalla, siinä ei lapsenlapsille jäänyt aikaa eikä niistä osanneet nauttiakaan. Toista oli monilla, joiden isovanhemmat oli jääneet eläkkeelle, saattoi tosiaan olla lastenhoidossakin erilailla apua ja intoakin hoitaa lapsenlapsia.Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Haluat olla läsnä lapsenlapsiesi elämässä? Mikä estää sen myöhemmin? Nykyään ihmiset elävät hyvinkin 80-90-vuotiaiksi. Näkemyksesi on kuin suoraan ajalta, jolloin ihmiset elivät korkeintaan 60-vuotiaksi...Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:Itse haluan olla lapsen lapsieni elämässä. Minusta on surullista, jos lapsi ei ehdi näkemään omia isovanhempiaan tai on niin pieni ettei muista heitä sitten vanhempana. Minä nautin sitten, kun omat lapset muuttavat kotoonta. Saa rauhassa mm. matkustella, johon ei esimerkiksi nytten olisi rahaa eikä aikaakaan, vaikka ei olisi lastakaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Minusta joku 23 v on ihan liian nuori vielä, ainakin elämänkokemusmielessä. Itselläni ei siihen aikaan olisi paljoakaan annettavaa vielä ollut...
ei sekään ole niin sanottua, että eläkkeellä olevista isovanhemmista olisi apua, jos ovat sairaita ja raihnaisia. Anoppini on työelämässä, mutta hoitaa vesseliämme mieluusti ja hänestä on ollut todella apua.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Eikä ne nuoret isovanhemmat takaa sitä että ne ois läsnä lastenlasten elämässä. Meilläkin nelikymppisillä oli kiirein aika takoa työelämässä ja omia lapsia vielä kotosalla, siinä ei lapsenlapsille jäänyt aikaa eikä niistä osanneet nauttiakaan. Toista oli monilla, joiden isovanhemmat oli jääneet eläkkeelle, saattoi tosiaan olla lastenhoidossakin erilailla apua ja intoakin hoitaa lapsenlapsia.Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Haluat olla läsnä lapsenlapsiesi elämässä? Mikä estää sen myöhemmin? Nykyään ihmiset elävät hyvinkin 80-90-vuotiaiksi. Näkemyksesi on kuin suoraan ajalta, jolloin ihmiset elivät korkeintaan 60-vuotiaksi...Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:Itse haluan olla lapsen lapsieni elämässä. Minusta on surullista, jos lapsi ei ehdi näkemään omia isovanhempiaan tai on niin pieni ettei muista heitä sitten vanhempana. Minä nautin sitten, kun omat lapset muuttavat kotoonta. Saa rauhassa mm. matkustella, johon ei esimerkiksi nytten olisi rahaa eikä aikaakaan, vaikka ei olisi lastakaan.
Niin tän jälkimmäisen kirjoitti toinen vieras, sellainen joka sai oman esikoisensa 20-vuotiaana ja jonka kokemus oli tämä... Yhtälailla itsekin yleistit.Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:ei sekään ole niin sanottua, että eläkkeellä olevista isovanhemmista olisi apua, jos ovat sairaita ja raihnaisia. Anoppini on työelämässä, mutta hoitaa vesseliämme mieluusti ja hänestä on ollut todella apua.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Eikä ne nuoret isovanhemmat takaa sitä että ne ois läsnä lastenlasten elämässä. Meilläkin nelikymppisillä oli kiirein aika takoa työelämässä ja omia lapsia vielä kotosalla, siinä ei lapsenlapsille jäänyt aikaa eikä niistä osanneet nauttiakaan. Toista oli monilla, joiden isovanhemmat oli jääneet eläkkeelle, saattoi tosiaan olla lastenhoidossakin erilailla apua ja intoakin hoitaa lapsenlapsia.Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Haluat olla läsnä lapsenlapsiesi elämässä? Mikä estää sen myöhemmin? Nykyään ihmiset elävät hyvinkin 80-90-vuotiaiksi. Näkemyksesi on kuin suoraan ajalta, jolloin ihmiset elivät korkeintaan 60-vuotiaksi...Alkuperäinen kirjoittaja minttuliini:Itse haluan olla lapsen lapsieni elämässä. Minusta on surullista, jos lapsi ei ehdi näkemään omia isovanhempiaan tai on niin pieni ettei muista heitä sitten vanhempana. Minä nautin sitten, kun omat lapset muuttavat kotoonta. Saa rauhassa mm. matkustella, johon ei esimerkiksi nytten olisi rahaa eikä aikaakaan, vaikka ei olisi lastakaan.
Jospa lopettaisit tuon yleistämisesi.
Siis äidit ja isät eivät koskaan saa käydä baarissa, kun on lapset tehty, niinkö? Jos se on hyvän äitiyden mittari, niin toisethan vois rueta äideiksi vaikka 13-vuotiaina (ei koskaan halua käydä baarissa) ja toiset ei ois valmiita vielä 60-vuotiainakaan...Alkuperäinen kirjoittaja rapu:Mun mielestä iällä ei silloin väliä jos on semmonen toimentulo että perheen voi perustaa ja on kypsä äidiksi.
Baarit ei enää saa kiinnostaa.
oonko mä nyt sit ihan kypsymätön ollut äidiksi kun esikoisen sain 19vuotiaana ja tokan 21vuotiaana..? mielestäni olin ihan valmis äidiksi eikä ole tarvinnut palstalata kysellä lasten vaatetuksesta, toki neuvolassa olen kysellyt ruokailuista ja imetyksistä ja lasten sairauksista mutta enpä usko että se 30v äitikään tietaa vauvoista ja lapsista kaikkea.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ei ole eroa. Nuo oli vain sellaisia rajoja. Ajattelen että monet 22-24 ovat vielä liian nuoria äidiksi kun taas monet 22 voivat olla jo valmiita. Raja on tuossa aika häilyvä mielestäni. Mutta kyllä miellän 16-22 vuotiaat äidit teiniäideiksi...Alkuperäinen kirjoittaja ??????????:ONKS PALJON EROO ONKO 22 VAI 23.........
Entäs sitten tänkin palstan bile äidit?? kun joka viikonloppu lapset hoidossa tai siis isällään jotta äitit pääsee baanalleAlkuperäinen kirjoittaja rapu:Mun mielestä iällä ei silloin väliä jos on semmonen toimentulo että perheen voi perustaa ja on kypsä äidiksi.
Baarit ei enää saa kiinnostaa.