Adoptioneuvonta alkaa 2012

Kaarin, meille tuli kotitehtäväksi vaatimattomasti "elämänkuvaus", siis n. 10-kohtainen kuvaus kattaen koko elämän lapsuudesta tähän päivään. Eilen tuota vähän aloitin kirjoittamaan, pääsin kai ensimmäiset 3 kohtaa, mutta aika työläältä vaikuttaa... Mitenköhän mun mies selviää, se kun ei todellakaan ole mikään kirjoittaja- tai edes pohdiskelija-tyyppi... Miten teidän muiden miehet on selvinneet tehtävistä?

Meillä seuraava neuvonta on toukokuun lopussa. Sosiaalityöntekijä väläytteli mahdollisuutta tavata kolmannen kerran vielä kesäkuussa ennen kesälomia, mutta itse olen hieman skeptinen sen suhteen - sen verran täydeltä vaikutti sos.tt:n kalenteri. Mutta kaksi neuvontaakin ennen kesää on ihan hyvä! Me mietimme vähän, että kertoisimme perheillemme kesän aikana. Kavereille olemme asiasta puhuneet tosi avoimesti, mutta perheenjäsenille ei ole vielä haluttu kertoa. Myös palveluntarjoajan valintaa (joka tosin aika selvä jo nyt) voisi miettiä kesän aikana ja ehkä sopia tapaamistakin. Luulen kuitenkin, että päädymme Helsingin kaupungille, koska meitä kiinnostaa tuo Etelä-Afrikka, Kenia ja toki Thaimaakin jos se vain toimisi. Mutta kaiken kaikkiaan Helsingin kaupungilla vaikuttaisi olevan useampia meitä kiinnostavia kontakteja, joten siksi se. Toisekseen Interpedian E-A-kontakti edellyttää uskonnollisuutta, mitä emme taida oikein täyttää. Toukokuun lopun tapaamiseen mennessä aiomme hankkia myös T-todistukset. Itse varasinkin jo ajan työterveyslääkärille sitä varten ja mies aikoi tehdä samoin.

solecito, oliko teillä jo eka neuvonta? Miten meni? Minkälaiset fiilikset teille jäi?
 
Ahaas...10 kohtaa..meil tais olla ekoissa tehtävissä joku kuus kohtaa ja nyt on kahdeksan tehtävää..edelleen täällä miestä käy sääliks. On se mullekin vaikeaa mutta tuskasempaa se hälle on. Hyvin hän kuitenkin naputtaa ne koneella, tänä vkl:na tekee kuulemma noi Toukokuun tehtävät.

Kashmir Ai te ette vielä perheelle kertonut? Meillä kysyttiin jo ekassa neuvonnassa ollaanko kerrottu (me oltiin) ja se oli hyvä juttu. Toisissa tehtävissä oli jo kysymyksiä siihen miten perhe suhtautuu asiaan ja että ovatko ymmärtäneet kaikki perimisasiat sun muut. Painotettiin heti alusta asti että perheelle tulee kertoa ja sitä tukiverkkoa jo tässä vaiheessa. Tahtoivat tietää tosi tarkasti ketä meidän ns. lähipiiriin kuuluu ja ketä on niinkuin mukana. Sukupuussa siitä puhuttiin lisää. Aika hauska kuulla että kuinka erilaisia noi neuvonnat voi olla.

Neuvonnoista vielä, että on hauska huomata että aina ku sossu kirjoittaa jotain vihkoonsa niin on että apua mitä mä just sanoin :) Meidän sossu on kyllä sellanen että sen kasvoilta näkee aika hyvin mitä hän on mieltä mistäkin. Tosin ei ne munkaan kasvot mitkään kiviset oo :)

Pari viikkoa ja sitten oltaisiin taas aulassa istumassa...saas nähdä jännittääkö enää..tää kohta on aina että hyvin menee mutta sitten taas hiipii se jännitys niskaan. Kesälomat vähän pitkittää meidänkin neuvonnan välejä, mutta ei se haittaa, sossu sano että voidaan nipistää sitten syksystä.

Meillä on muuten sama juttu että pitäs käydä palveluntarjoajilla kesällä ja tehdä se päätös...jotenkin tahtos ku noi vika neuvonnat läheenee että ois jotain pulkassa :)

aurinkoista kevään odotusta edelleen..sais jo loppua toi lumisade!
 
Mä en tiedä toki millanen tuo kashmirin saama elämänkuvaus-tehtävä on, mutta se kuulostaa siltä, että mä olisin kyllä mieluummin ottanut sellaisen tehtävän kuin nämä kaikki viisi (vai montako niitä on ollutkaan) erillistä n. kuuden kysymyksen tehtävää... Näissä meidän papereissa on ainakin ne kysymykset aina olleet jotenkin niin, että yhteen vastaamalla on melkein jo vastannut kaikkiin ja on tosi vaikea eritellä sitten mikä lause olisi parasta laittaa minkäkin kysymyksen vastaukseen. Olisi tehnyt mieli kirjoittaa esseemuodossa vastaus jokaiseen kysymykseen samalla, mutta on nyt kuitenkin jotenkin puristettu itsemme tuohon PeLan muottiin ;) Mies oli tosiaan ihan samaa mieltä, että kysymykset tuntuu toistolta ja on tosi vaikea saada järkevä vastaus jokaiseen...

Kaarin, täytyykin nyt heti puuttua tuohon perimisasiaan. Mä en ole sitä edes mitenkään ajatellut, onko siinä jotain erilaista adolapsien kohdalla kuin biolapsien? Meillä ei tässä neuvonnassa ole ollut mitään puhetta siitä asiasta, joten näköjään ihan samoja kysymyksiä ei koko PeLa käytä.

Kashmir, voin kyllä suositella Hesaa, vaikkei me vielä virallisesti heillä asiakkaina ollakaan, mutta kun Suvia käytiin tapaamassa ja on muutamia sähköposteja vaihdeltu, niin tosi sutjakasti asiat sujuu ja vastauksia tulee :) Meilläkin tuo IP:n kontaktin uskonnollisuus-juttu vaikutti siihen, että Hesa tuntui paremmalta vaihtoehdolta. Ilmeisesti kuitenkin IP:n kontaktille riittää, että jossain määrin uskoo johonkin (olipas vähän omituisesti sanottu :D), ei siis tarvitse käydä kirkossa koko ajan tms. Mutta kun meillä ei oikein uskota mihinkään muuhun kuin evoluutioteoriaan, niin ei me varmaan oltais sille kontaktille kelvattukaan...

Meillä on neuvonta huomenna! Nyt vähän taas jännittää, kun ilmeisesti kyseessä on viimeinen! :) Toivotaan nyt ettei mitään takapakkia tule. Kyllä se olisi jo askel eteenpäin ja eräänlainen helpotus, jos sos.tt päättää että meitä on nyt tarpeeksi neuvottu ja on kotiselvityksen aika :) Ja tosiaan jos hän nyt sitten alkaa sitä selvitystä kirjoittamaan, me rekisteröidytään sitten saman tien Hesan asiakkaiksi. Ei olla sitä vielä viitsitty tehdä, ajateltiin odottaa varmaksi tuo kotiselvityksen aloitus ensin. Sitten vaan taas odotellaan ja toivotaan, että paperit lähtee lautakuntaan ennen kesää... Jospa sitten saatais alkusyksystä heti lupauutisia :)

Olipa muuten ihanan aurinkoinen ja lämmin sunnuntai eilen ja tänä aamunakin niiiiin ihanan aurinkoista ja keväistä :) Ainakin täällä meilläpäin. Toivottavasti se kevät tulee muuallekin Suomeen, tosiaanko Kaarin teillä vielä satelee lunta??
 
Pikavastaus töiden keskeltä :) Liliales kuulostaa hienolta että lupa jo kesänlopussa ja saisitte hommat ns kuntoon enne valviraan siirtymistä.

Tosiaan ei Pelalla varmaan sama kaava ole ku meille eka sanottiin esim. Että pelalla kestää neuvonta vuoden (heidän tapa että paljon asioita) sitten täältä ja muista blogeista lukenu että kyl osa selviää puolessa vuodessa. Juu niin ja toi perimisjuttu oli siis ihan niin että adoptiolapsi samat oikeudet kuin biolla, mutta jossain perheissä voi tämäkin tulla yllätyksenä (ei meillä ja ihmettelinkin ääneen että eikö kaikki tiedä) kun on niin monenlaisia perheitä ja sukuja. Mutta ei siis siinä mitään ihmeellistä ole meille mutta kaippa niillä historiassa jotain on ollut kun nosti asian esille.

Ihanan aurinkoista ollut joo,piristyy ja alkaa taas grillikausi.
 
Kaarin, tuskin me hyödytään mitään siitä, vaikka lupahakemus saataisiinkin vireille jo ennen kesää, noin niinku tuon Valviran suhteen. Sinne ne meidän paperit varmaan kuitenkin siirtyy ja sitten saadaankin ihmetellä että mitä tapahtuu, kun ei ole kellään vielä kokemusta siitä. Täytyy kysellä tänään sos.tt:ltä, josko hänellä ois jotain uutta tietoa tuosta...

No joo, noin mäkin tuon perimisen olen aina ymmärtänyt, vaikken sitä kyllä ole edes ikinä pohtinut. Munkin mielestä on ihan päivänselvää, että adolapsi saa ihan samat oikeudet. Näköjään sitten löytyy kuitenkin niitä ihmisiä, jotka ei asiaa samalla tavalla ajattele, jos kerta PeLalla katsotaan että täytyy varmuuden vuoksi tuostakin kysyä...

Nyt vielä hetki töitä, ennen kuin lähden... :)
 
Liliales, onnea matkaan! Teidän prosessinne on jo pitkällä, lupa jo häämöttä!

Mielenkiintoista kuulla noista erilaisista kotitehtävistä! Ehkäpä tämä meidän saamamme on sittenkin ihan ok, kuulosti hankalilta nuo, joissa kysymykset jotenkin enemmän päällekkäisiä tai epäselviä. Mulla oli vaan oletus, että nämä elämän osa-alueet käsiteltäisiin kotitehtävissä jotenkin yksitellen, että toka kerralle kirjoitettaisiin esim. lapsuudesta ja nuoruudesta ja kolmannelle sitten vaikkapa tämänhetkisestä, työelämästä, vapaa-ajasta yms. Mutta tulikin koko elämä kirjoitettavaksi kerralla :) Mutta kysymykset sinänsä ovat minusta ihan hyviä ja ymmärrettäviä, laajuus on se mikä yllätti. Ja mietin että tuleekohan näiden lisäksi vielä myöhemmin jotain muitakin tehtäviä? Mietin mistä vielä voidaan kysellä, kun minusta tuossa meidän tehtävässä käsitellään jo kaikki elämäämme liittyvä (paitsi seksuaalisuutta, josta olen kuullut ihmisten myös joutuvan/pääsevän kirjoittamaan, ei tässä nostettu erikseen, toki sisältynee parisuhde-kohtaan...).

Kiva kuulla, että Helsingin adoptiopalvelu toimii! Ehkäpä joskus kesällä tai alkusyksystä kyselemme tapaamista sieltä mekin.

Täällä ainakin sataa vettä, ei kesästä tietoakaan :( Kevään ensimmäinen työmatkapyöräily takana ja heti kaatosateeseen.
 
No nyt on sitten neuvonta ohi! :) Kotiselvitystä saadaan mennä lukemaan 1,5 kuukauden päästä ja sitten se lähtee Hesalle ja sieltä lautakunnalle/Valviraan, mikä se taho nyt sitten onkaan... Mä en tiedä pitääkö siihen vielä kerätä jotain tietoa tai papereita vielä siinä vaiheessa, kun se siirtyy PeLalta Hesalle vai meneekö se vaan suoraan sellaisenaan eteenpäin. Eli mietin että ehtiikö lupahakemus lähteä kesäkuun aikana... En tiedä onko sillä käytännössä mitään merkitystä käsittelyajan kannalta, jos heinäkuu on joku virallinen lomakuukausi (onkohan..?), että onko paperit sisällä kesäkuun lopussa vaiko heti elokuun alussa... Jos täällä taustailee joku vanhempi kirjoittelija, jolla on tämä jo käyty läpi, olis kiva kuulla miten tuo osa prosessista oikein menee :)

Kashmir meillä ne kysymykset oli jaoteltu menneeseen (lapsuus jne.), nykyiseen (parisuhde) ja tulevaan (lasten kasvatus) ja niitä käsiteltiin sitten jokaista omalla kerrallaan. Jos teidän tehtävä sisältää jo nuo kaikki, niin en tiedä mitä lisätehtäviä teille voitaisiin vielä keksiä... :)

Me oltiin hienosti unohdettu ihan totaalisesti täyttää se erityistarvelista, vaikka tarkoitus oli että oltaisiin se käyty läpi eilistä varten :headwall: En tajua miten me ei muistettu sitä ollenkaan, vaikka kaikki muut sos.tt:n pyytämät paperit kyllä kerättiin. No, käytiin sitä läpi sitten siellä eilen ja se olikin itseasiassa ihan hyvä niin, sillä sos.tt:llä oli tietysti joistain kohdista enemmän tietoa tai osasi sanoa niihin hyviä näkökulmia, joita ei itse olisi ehkä tullut ajatelleeksi. Vielä jäi kuitenkin muutama kysymysmerkki listalle, eli pitää joko etsiä itse tietoa niistä kohdista tai sitten käydä kyselemässä joltain lääkäriltä, jos ei muuten saa tarpeeksi tietoa. Tuntuu kyllä tosi oudolta "valita" sairauksia tms. lapselleen. Vaikkei nyt ihan kirjaimellisesti noin, mutta kuitenkin. Suurin osahan meillä meni hyväksyttävälle puolelle, mutta joissain kohdissa täytyy vaan kovettaa itsensä ja rastittaa että ei hyväksytä. Tuntuuhan se jotenkin oudolta, mutta kun ei halua myöskään joutua siihen tilanteeseen, että joutuisi hylkäämään lapsiesityksen, niin pakko rajata jotain pois... Pitää vielä kunnolla ajan kanssa ja ajatuksella käydä se lista uudelleen läpi ja katsoa ettei tullut rastitettua mitään väärin...

Mutta nyt sitten päästäänkin täyttämään rekisteröimispapereita Hesalle :) Tuntuu aika hienolta, kun asiat lähtee etenemään :)
 
Liliale Vähänkö hieno uutinen!! Tosi paljon onnea!! Te kyllä pääsitte supernopeasti läpi neuvonnan, malliikkaasti suoritettu :) Tää antaa niin uskoa että kyllä mekin...

Perästä tullaan mutta kesän jälkeen vielä kertoja...toivottavasti ny ei ihan tohon vuoteen mene mitä alussa sanottiin, tosin meillä neljäs neuvonta suunniteltu kesäkuulle että syksyyn näyttäs venyvän mutta hyvällä tsäkällä tänä vuonna lupa taskussa..nyt pitäs tosissaan ruveta miettiin tuota palvelunantajaa ja maata. Tosin miehen työkuviot vaikutta asioihin...

Liliales: saako kysyä minkälainen tuo erityistarve lomake on? Me ei olla vielä sitä nähty.

Työt jatkuu..pitäs vähemmän täällä varmaan käydä työn lomassa :)
 
No meillähän neuvontoja oli sen neljä, eli viisi olisi ollut ilman sitä ryhmää. Joten jos teillä Kaarin kesäkuussa ehtii tulla se neljäs, niin kyllähän teidän pitäisi hyvinkin tänä vuonna saada paperit lupaa varten eteenpäin. Sehän nyt sitten jää nähtäväksi, kauanko sitä lupaa lopulta joudutaan odottamaan...

Se erityistarvelomake on sellanen 4-5 sivua pitkä, jossa on siis lueteltu eri sairauksia (hepatiitit, verisairaudet jne.), vammoja (raajoissa), "vikoja" (sydänviat) tai muita mitä lapsella voi olla (kehitysvammat, vanhemmista johtuvat, kuten FAS, pahoinpitely tms.). Niihin sitten rastitetaan ollaanko valmiita hyväksymään, harkitsemaan tai ei hyväksytä. Melkonen paketti ja vaikka käytiin siellä lääkäriluennolla, ei millään pysty sisäistämään sen luennon aikana mitä kaikki voi pitää sisällään. Esim. jokin listalla oleva kohta ei yksinään välttämättä ole suurikaan juttu, mutta jos lapsella on myös jokin toinen "vika", ne voi yhdessä tarkoittaa jotain suurempaa vikaa... Eli melkein lääkäri saisi itse olla, jotta pystyisi sen paperin rastittelemaan oikeasti kunnolla, mutta täytyy nyt toivoa että omilla tiedoilla sinne kuitenkin saa tarpeeksi järkevät rastit, jotta saataisiin kotiin se juuri meidän perheeseen sopiva lapsonen :)
 
Liliales, onnittelut neuvonnan läpikäymisestä!!! Onko olo pelkästään huojentunut, vai onko myös haikeutta ilmassa? Voisin kuvitella, että molempia.

Meille myös sanottiin, että neuvonta kestää n. 6 krt ja siihen menee n. vuosi. Jotain se stt vihjasi, että tarpeen mukaan enemmänkin kertoja, esim. 10, voi olla. Minä heti ajattelin, että koska olen niin kova puhumaan ja pohtimaan, niin varmaan meillä tulee ylipitkä neuvonta :/ Sinänsä neuvonta yhden kerran perusteella tuntui hyödylliseltä ja mielenkiintoiselta, samoin tarpeelliselta. Mutta aika kuluu emmekä me nuoremmiksi tule...

Voi ei, nuo erityistarvelistat aiheuttaa mulle harmaita hiuksia jo etukäteen. Se tuntuu niiiiin isolta ja vaikealta asialta. Mutta josko tässä pääsisi johonkin terveysluennolle ja ottaisi muutenkin selvää asioista, niin eiköhän se siitä pikkuhiljaa tule tutummaksi.

Voi vitsit, surffailin taas eri palvelunantajien sivuilla ja nyt alkoi kyllä tuo Interpedian E-Afrikka-kontaktikin kiinnostaa... Sivuilla nimittäin luki uskonnollisuudesta ainoastaan, että "toivotaan krisitillista arvomaailmaa". Mekään emme ole kovinkaan uskonnollisia, kuulutaan kyllä kirkkoon, mutta ollaan ihan tavallisia tapakristittyjä. Joskus luin tuosta Abbasta, että edellyttävät, että usko näkyy arkipäivässä ja lapsen kasvatuksessa ja silloin heitin hyvästit sille kontaktille. Mutta nyt tuo alkoikin taas kuulostaa meillekin ehkä sopivammalta. Kyllä mä kristillisen arvomaailman allekirjoitan, ja varmaan meillä sen mukaisesti eletäänkin. Lapsi olisi myös tarkoitus kastaa. Itselleni lapsenusko iltarukouksineen on edustanut turvaa ja lohtua, enkä näe siinä sinänsä mitään pahaa, vaikka sittemmin uskonkäsitykset ovat muuttuneet, enkä ole tätä nykyä ihan varma, mihin uskon. Täytyy varmaankin käydä tapaamassa myös Interpedian edustajaa ja jutella tästä kristillisyysedellytyksestä enemmän. Abba alkoi houkuttelemaan mm. siksi, että nettisivujen mukaan sieltä tulevat lapset ovat valtaosin alle 2-vuotiaita. Meillä toiveissa mahdollisimman pieni lapsi, joten tuo kuulosti siksi hyvältä. Hmm. Kaikenlaista pohdittavaa.
 
Kiitoksia onnitteluista kashmir, ja Kaarin myös, kun en muistanut viimeksi kiitellä :)
Kyllä tässä on lähinnä huojentunut olo siitä, että tämä osuus on nyt käyty läpi ja yksi ihminen ainakin on todennut meidät sopiviksi adovanhemmiksi :) Nyt on alkanut kyllä vähän jännittää ja hirvittääkin tuo luvan odottaminen. Kun tässä nyt on vähän asioita pohdiskellut neuvonnasta eteenpäin, olen melkeinpä 90 % varma, että lautakunta tulee pyytämään yhteen asiaan meiltä lisäselvitystä ja se vähän varjostaa nyt tätä intoa. Vaikka en usko että se kuitenkaan saa lautakunnan meidät hylkäämään, niin mietityttäähän tuo silti. On tuossa tuo 10 % toivoa kuitenkin, että lupa heltiäisi sieltä ilman lisäselvityksiä :)

Niin, onhan se aina mahdollista, että neuvontakertoja onkin enemmän kuin ns. normaalisti. Sehän riippuu ihan täysin pariskunnasta ja lähinnä olen ymmärtänyt, että jos sos.tt. katsoo että pari ei ole vielä valmis adovanhemmuuteen tai epäröi jotain asiaa, niin kertoja pidetään sitten enemmän. Ainahan siinä jokunen kuukausi vierähtää lisää aikaa ja pari saa lisää aikaa miettiä asioita ja tulee valmiimmaksi tai sitten toteaakin ettei se olekaan heidän juttu.

Kashmir, puheliaisuus on vain hyvä ja sos.tt. varmasti tykkää, jos/kun huomaa että olet asioita käännellyt ja väännellyt eri kantilta ja siten valmistautunut tulevaan :) Tuskin se teidän neuvontaa pitkittää.

Ei siitä erityistarvelistasta kannata ottaa mitään ylettömiä paineita, mutta tokihan se pitää sitten ihan ajatuksella täyttää. Jos ei muuten saa selkoa niistä sairauksista ym. niin sitten vaan varaamaan aika lastenlääkärille ja sinne kyselemään. Niin me tehdään, jos ei muuten noihin loppuihin kysymysmerkkeihin saada tarpeeksi tietoa.

Mä en muuten tiedäkään miten tuolla Abballa suhtaudutaan noihin SN-lapsiin. Elikkäs siis lähinnä että tuleeko sieltä sellaisia ollenkaan vai onko kaikki lähinnä terveitä. Tuolla Hesallahan vaikka ei ole mitään sellaista SN-ohjelmaa kuin Kiinassa, niin silti siellä on kai yhä enemmän alettu tarjota SN-lapsia Suomeen, koska täällä on saatu siihen valmiina olevia perheitä jonoon. Siksi voisikohan olla, että IP:llä ei tuolla erityistarvelistalla ole niin suurta merkitystä kuin Hesalla..? En tiedä, kirjottelen nyt ihan mutu-tuntumalla...

Kashmir, musta kuulostaa että tuo teidän uskonnollisuus-aste olisi hyvinkin riittävä Abballe :) Mä olen ymmärtänyt, että ei tosiaan tarvitse olla säännöllisesti kirkossa käyvä (ei kai välttämättä tarvitse edes kuulua kirkkoon), kunhan se arvomaailma on kuitenkin kohdallaan jne.
Ilmeisesti E-A:sta yleensäkin tulee paljon nuoria lapsia. En sitten tiedä tuleeko IP:n kautta enemmän kuin Hesan..? Mutta lapsitietopalstojen mukaan olen katsellut, että Hesan kontakti näyttää toimivan siinä mielessä paremmin, että sieltä tulee enemmän lapsitietoja. Voisikohan siihen olla syynä tuo SN-puoli..? No mutta tämä oli myös yksi positiivinen seikka, jonka takia me mielellään valittiin Hesa :) Vertasin huvikseni noita lukuja, laitan ne nyt tähänkin, kun kerran kaivoin esille: v. 2009 Hesa 23 / IP 16, 2010 20/14, 2011 26/19 ja tänä vuonna Hesan sivut on päivitetty viimeksi yli kk sitten ja silloin oli jo 6 / IP:n sivut on päivitetty ilmeisesti ihan äskettäin ja siellä on vasta 2 tietoa tänä vuonna. Näitä lukuja tuijottelemalla mä olen hyvin tyytyväinen, että Hesan kontaktilla ei ollut mitään ehtoja, jotka ei olisi sopineet meille :)
 
Moikka vielä,

noista E-Afrikka-kontakteista jatkoa. Interpedian sivuilla oli, että Abbalta tulee toisinaan myös sisaruksia ja erityistarpeisia. Ja mäkin olen ymmärtänyt, että molemmista tulee pieniäkin lapsia, mutta silti vähän yllätyin, kun Interpedian sivuilla luki, että Abbalta tulevat lapset ovat 6kk ylöspäin (muistaakseni n. 3-vuotiaaseen ja valtaosa siis alle 2-vuotiaita). Eli sieltä kai voisi tulla ihan melkeinpä vauvojakin.

Kiitos noista lapsitietovertailuista! Niiden valossa kyllä Hesa näyttää paremmalta, mutta toisaalta, jos heillä on vastaavasti hakijoitakin enemmän (kun ei ole esim. tuota kristillisyys-vaadetta), niin sittenhän tilanne voi olla toinenkin. Tiedä näistä.

Yksi ero, minkä vielä olin huomaavinani, oli se, että Abballa oltetaan keskiarvo hakijoiden iästä. Hesan kontaktilla tällaista mainintaa ei ollut. Meillä kun mies on kuitenkin jo lähempänä 40 vuotta ja minä nuorempi, niin "voitettais" tuossa pari vuotta.

Olisi tosi kiva kuulla, jos jollakin on enemmän tietoa noiden Hesan ja Interpedian E-Afrikka-kontaktien eroista! Interpedialla olisi enemmän vaihtoehtoisia kontakteja, jos sattuisi käymään niin ikävästi, että tuossa E-Afrikan tilanteessa tapahtuisi muutos. Mutta sitä nyt en todellakaan toivoisi.

Kaikenlaisia ajatuksia ja spekulaatioita sitä pyörittelee, kun on aikaa tässä odotellessa seuraavaa neuvontaa...
 
Nopea vastaus töistä...meillä kanssa noita pyöritelty noita maita. Etelä-Afrikka oli se kärkivaihto ehto yhdessä vaiheessa, IP:lle soitin viime viikolla ja siellä tosiaan jono nyt 3 vuotta, sanoivat että syksyllä tilanne voi olla ihan toinen. Uskonnollinen vakaumus hyvä ois olla tosiaan toi kristetty mutta tapakristetty käy. A4 sivunen essee omasta uskonkäsityksestä pitää kirjoittaa. (Philippiinit taas vaatii aktiivisuutta ja papin suosituskirjeen joten ihan eri homma). Interpedia sivuilta ku on noi tilastot niin viime vuonna niin 19 lasta, josta 5 lasta alle 1-v ja 6 lasta 1vuotias ja loput vanhempia (1 lapsi yli 7v`) joten melko paljon juuri vauvoja.

Täällä tosiaan kaivattas kanssa kokemuksia molemmista palvelun tarjoajista.
 
Moikka! Ajattelin vastata jotain tuosta Etelä-Afrikasta. Me ollaan Helsingin kaupungin asiakkaita ja silloin kun päätöstä tehtiin palveluntarjoajasta niin Hesan puolesta meidän kohdalla oli oikeastaan 2 tekijää. Abballa suositaan lapsettomia ja vaikka me oltaisi sinne kai periaatteesa kelvattukin niin saimme sen käsityksen että ei ehkä kannata. Toinen seikka oli Abban hyvin epämääräinen odotusaika. Ainakaan puhelimessa eivät Interpedialta pystyneet sanomaan papereiden lähetykselle tai sen jälkeiselle odotusajalle oikein mitään selvää arviota kun taas Helsingillä se oli hyvinkin selvä: vuosi suomessa ja vuosi E-A:ssa. Toki odotusajat vaihtelevat Hesan kontaktissakin, mutta lähinnä sinne parempaan suuntaan eli lapsiesitys voi tulla jopa ennen kun paperit ovat maassa jos kyseessä on sn, vanhempi lapsi tai sisarukset. Mutta ns. terveet lapset menevät melko lailla järjestyksessä eli lapsiesitystä voi odottaa papereiden lähetyksen jälkeen noin vuoden kuluttua. Abballa odotusajat vaihtelevat suuresti koska hakijat eivät ole missään järjestyksessä vaan joku saattaa saada lapsiesityksen muutamassa kuukaudessa ja toinen saattaa odottaa vuosia. Abballa on myös mahdollista että bioäiti valitsee perheen minne haluaa lapsensa menevän. Abban suosio varmaan perustuu osaltaan siihen että se on niitä harvoja kontakteja mistä tulee ihan vauvaikäisiä eli alle vuoden ikäisiä lapsia. Suunta on kuitenkin ymmärtääkseni myös siellä ollut sihen suuntaan etä yhä enemmän tarvitaan sn ja vanhemmille lapsille koteja. Helsingillä suurin osa lapsista on ollu 2 vuoden molemmin puolin, joitain alle vuoden ikäisiäkin on tullut ja sitten jonkun verran 3-4 vuotiaita.
Tilastojen valossa tosiaan Helsingin kontakti näyttäisi toimivan nyt sutjakkaammin, sieltä on tullut tänä vuonna jo olikohan 9 lapsiesitystä (kaikki ei ole päivitetty vielä sivuille) kun taas Interpedialle näyttäisi olevan vain 2. Mutta kuten sanottu, tilanteet voivat muuttua nopeastikin, mutta Helsingin kontaktilla ei ainakaan ole mitään siihen viittaavaa että hidastumista olisi luvassa, Interpedian kontaktista minulla ei ole ensikäden tietoa...
 
Kiitos trallallaa kokemustesi jakamisesta! Meillähän tämä valinta ei vielä ole ajankohtainen, mutta ihan hyvä se on varmasti asioita jollain tasolla jo mielessä pyöritellä. Täytyypä kysellä molempien kontaktien tilannetta sitten syksymmällä kun tulee palvelunantajana valinta oikeasti eteen.
 
Vappu takana ja sitä ennen myös oli tuo kauan odotett kolmas neuvonta. Kesällä olis sitten aika kotikäynnille joka sinänsä jännä juttu. Ensimmustä kertaa ei jännittänyt lainkaan :) puhuttiin parisuhteesta ja kuinka lapsi muuttaa asioita ja yleensä kaikesta. Biovanhempien tärkeydestä ja avoimuudesta. Kaiken puolin hyvä mieli jäi. Nyt on uudet tehtävät ja kesällä sitten koti kiiltoon ja kahvit pöytää :) kuuluuko muuten mitä tarkoita ? Mä tykkään leipoa mut onko liian innokasta?

Aurinkoista kevättä!
 
Kaarin, kiva että teilläkin etenee sutjakkaasti, ja saatte kotikäynninkin hoidettua alta pois pian :) Mä leivoin sellasen helpon ja nopean piirakan. Ja tarjosin purkkivaniljakastikkeen kera :D Niin ja kahvit sitten tietysti myös. En ois kehdannut olla tarjoamatta mitään, mutta en ois loukkaantunut vaikkei sos.tt. olisi halunnutkaan kahvitella. Luulisin että pääsääntöisesti kaikki kuitenkin istahtaa siihen kahvipöydän ääreen, siinä samalla me ainakin käytiin ne sen kertaiset asiat läpi.

Me täytettiin sitten just eilen rekisteröitymispaperit Hesalle. Hassua, että samoja tietoja ja samoihin kysymyksiin piti vastata, kuin mitä siinä PeLan perhelomakkeessa oli, eikö niitä tietoja vois laittaa kotiselvityksen mukana menemään... Mutta voihan ne tietysti olla ehtinyt muuttua, että kai se siinä mielessä on ymmärrettävää. Piti vaan taas ihmetellä, että mitä viisasta kirjottais kysymykseen että miksi haluamme adoptiolapsen. Ööh, no koska haluamme adoptiolapsen :D
 
Kävin hieman lukemassa teidän kuulumisia ja ihana kuulla miten asiat etenee ja osalla varsin nopeasti! Ihanaa kevättä ja kesää kaikille =)

Meillä 3. hoito tuotti tulosta niin, että pakkasessa on 4 alkiota, eli tämä tie käydään nyt loppuun ja myöhemmin syksyllä katsotaan adoption tilanne uudestaan. Mieli on rauhallisen positiivinen, käy sitten miten käy mutta ainakin lähitulevaisuuden suunnitelman ovat selvillä. Käyn välillä kurkkimassa mitä tännekin kuuluu :)
 
Moikka pitkän pitkästä aikaan!

Wuhuu mekin ollaan nyt saatu jo postia pelalta että voimme varata ensimmäisen neuvonta ajan. Saapa nähdä millainen se meidän neuvoja on ja millon meidän eka aika koittaa. Jos tämä meidän neuvontaa tulee kestään sen 3 vuotta niin voin kait odottaa että meidän kotitehtävät tulee olemaan pienois romaaneja :D Aikaa pohtia ja pyöritellä ei ainakaan tule puuttumaan.
Lillaliesille onnea neuvonnan läpi käymisestä jo! Toivottaan Valviralta supernopsaa toimintaa jos teidän lupahakemus päätyy niiden käsiin.
johkuselle Tsemppiä viimeisiin hoitoihin.
 
Liliales teillä valittu jo hesa, meillä vielä pohditaam, kesän aikana pitää päättää...toi sun menu kuulostaa hyvältä. Mä kanssa just tahdon tarjota mut mietin jos ei muka kuullukkaan, eli voi rauhallisin mieli leipoa. Mitä hesa sano jonotilanteesta suomessa ny ?

Johkunen mä pidän peukkuja. Ja kiva ku käyt täällä.

A-ML hieno jutsa, siitä se lähtee.

Täällä ei mitään uutta, paitsi surffailua noista palventarjoajista. Tarvis hesaan ajella ja kesälomalla ois varmaan se paras sauma mennä, pitäs sopia tapaamisia. Ja maapäätös ois tehtävä. Kiina sn ja E-A yhä. Interpedia siksi houkuttaa eniten ku siä molemmat, kokemuksia?
 
Ensimmäinen neuvontakäynti takana! Se meni yllättävän leppoisasti... varsinkin, kun olin lukenut adoptiosta tässä foorumissa yms, niin tuntui siltä, ettei tullut mitään uutta. Tosin miehelleni kaikki oli uutta ja jännittävää. Se kuitenkin meni tosi hyvin, pidimme kovasti sosiaalityötenkijästämme ja nyt odotamme innolla seuraavaa tapaamista. Vasta elokuussa tahti kiihtyy (sillä tulee suht. pitkä kesän tauko). Kotiselvitys on vasta ensi vuoden puolella.

Onko täällä kaikki Pelalla vai onko muita esim. helsingin kaupungilla? Ilmeisesti käytännöt vaihtelevat hieman eri paikoissa.
 
Johkuselle onnea hoitoihin, A-ML:lle lykkyä alkavaan neuvontaan! Solecito, me ollaan myös Helsingin kaupungilla.

Täällä ei mitään uutta auringon alla. Edelleen elämänkuvaus kesken (mies ei ole aloittanutkaan... sillä on aika korkea kynnys) ja tokaa neuvontaa odotellaan, joka tämän kuun lopussa. Muakin kiinnostaisi jonotilanne E-A:n kohdalla Helsingin kaupungilla, jos Liliales sulla on siitä tietoa.
 
Helsingissä (E-A) jonot on pysyneet aika samanlaisina, tällä hetkellä paperit saa lähettää luvan saamisesta n. vuoden kuluttua ja sen jälkeen odotusta on keskimäärin vuosi, tämä tosin saattaa vaihdella riippuen lapsitoiveesta, osa on saanut tosi nopeastikin, osalla mennyt selvästi yli vuosi.
 
Täällähän on moni käynyt kirjoittelemassa kuulumisia :)

Johkunen, toivottavasti hoidot tuottaa tulosta, mutta jos ei, olet tervetullut tänne :)
A-ML, teillä tosiaa pitkä taival edessä, paljon tsempityksiä sen jaksamiseen!
Kashmir, pitääkö teidän siis saada se tehtävä valmiiksi jo toiseen neuvontaan mennessä? Kuvittelin että sitä olisi tehty vähitellen, sitä mukaan kun asioita neuvonnassa käsitellään...
Solecito, hienoa että tekin olette päässeet jo alkuun :)

Mun tiedot on reilun kuukauden vanhoja, mutta silloin Hesalla oli jonoa reilu 30 paria mukaan lukien ne, jotka vielä odotti adoptiolupaa. En sitten tiedä kuinka moni noista odottaa tervettä lasta ja kuinka moni on valmis sn-adoptioon. Ne toiveet lapsen suhteenhan tekee sitä jonkinlaista vaihtelua odotusaikaan, mutta tuo Trallallaan kertoma on se ns. virallinen, jota Hesaltakin kerrotaan. Toki yli 30 kuulostaa aika paljolta, mutta kun katsoo niitä lapsiesitysten määriä, se "jono" kuitenkin liikkuu hyvin eteenpäin.
 
Ja maapäätös ois tehtävä. Kiina sn ja E-A yhä. Interpedia siksi houkuttaa eniten ku siä molemmat, kokemuksia?
Interpedia ja Pela matchaavat ihan samalta listalta Kiina SN- lapsia. Palveluntarjoajilla tuntuu kuitenkin olevan jonkun verran eroa toimintatavoissa. Lapsitietopalstoiltakin näkee, että Pela on matchannut lapsia paljon aktiivisemmin. Olen kuullut, että Interpedia on aika konservatiivinen lapsiesityksissään ja ei esitä asiakkaille muita kuin lapsia, jotka aika täsmälleen sopivat lapsitoiveeseen. Pela tuntuu olevan tässä rohkeampi, jos nyt sellaista termiä voi käyttää, ja matchaa lapsia myös jonkun verran alkuperäisen lapsitoiveen ohi / vakavampia erityistarpeita kuin odottajat ovat toivoneet. Tästä voisi olla monta mieltä, että kumpi on parempi tapa. Pela joka tapauksessa on onnistunut nimeämään merkittävästi enemmän lapsia kuin Interpedia. Kannattaa kysellä tästä asiasta kun on palveluntarjoajiin yhteydessä!

Jos Kiina SN -prosessi on ykkösvalinta, mielestäni varamaata ei välttämättä niin tarvitse miettiä. Jos lapsitoive on melko väljä, tulee lapsiesitys tällä hetkellä Kiinasta todella nopeasti. Hyvin lievästi erityistarpeista lasta saattaa sitten joutua odottamaan paljon pidempäänkin. Lapsitoiveesta kannattaa keskustella palvelunantajan kanssa hyvin tarkkaan. SN-listan kopiota pääsee katsomaan uutisryhmässä AdvocateforWC : AdvocateforWaitingChildren Siellä on paljon lapsia myös agency specific -listoilla, nämä eivät suomalaisille käy. Mutta kun katsoo Files -> Shared List, näkee listan kopion. Tällä hetkellä uusin lista oli huhtikuun puolivälistä. Tilanne toki elää koko ajan, mutta listauksesta saa kuitenkin hyvän kuvan erityistarpeista ja voi omaa eritystarvevalmiutta pohtia tätä apuna käyttäen.
 

Yhteistyössä