70-luvun lapset!

1972
Kiitos, ihana ketju, paljon tulee muistoja mieleen.
Koulukuvia kun katselee niin mulla oli 70-luvun lopussa talvella lapikkaat ja tikkuri päällä (kuka sanoo enää villapaitaa tikkuriksi?). Suksissa oli ala-asteella vielä remmi kantapään takaa, kärkisiteet oli tosi hienot.
Suuri juhlapäivä oli se jos pääsi oikeaan ravintolaan, tilasin aina ranskalaiset perunat ja nakkeja :)

enne
Pakko kysellä täältäkin, että muistaako kukaan sitä sellaista "keilanukkea" tai "ping pong nukkea" joka keinui eikä siis koskaan kaatunut ja piti sellaista kolinaa tai helinää keinuessaan.? En tiedä miltä vuodelta tuo on mut veikkaisin seitkytlukua kun itselläni oli tuollainen kasikyt luvun alussa.

Tahtosin niin löytää tuollaisen vielä.. Mulla oli punainen missä oli siis tavallaan kaksi punaista palloa päällekäin, se päällä oleva oli pienempi ja siinä oli kasvot. Sit sillä oli pinkit pienemmät pallot käsinä. Se oli aivan ihana.

Kaipaava
Heips..
muistatteko vielä niitä ihania Naminami -vanukkaita? Pörrö pesukarhu ja masse majava?

Itse muistan sen maitosuklaa-mansikka vanukkaan jossa oli pupu vanukaspurkin kyljessä. Muistaako kukaan, mikä oli tämän pupun nimi? mistähän saisi noista vanhoista tuotteista kuvia, onko kelään tietoa? olis kiva vielä nähdä niitä ja fiilistellä :)

-77
meillä oli lastenhuoneenlattialla paksu oranssinruskea rahkamatto ja äidistä oli hienoa kun pikkuveljelle sai vaippoja mihin kuului punavalkoraidalliset joustavat housut. olkkarin sohvat oli niin karkeaa ruskeaa kangasta että paljaaseen ihoon sattui. kun muutettiin omakotitaloon isä rakenti siihen sisävessan. jättis-tuutin sai viiden markan setelillä kipsalta (tää tais olla jo kasaria). kenenkään autoissa ei ollu turvavöitä ja jengiä mahtui niihin älyttömästi. JOKA paikassa tupakoitiin sisällä, myös vaikkei talonväki olis polttanut oli tuhkis vieraita varten pöydällä, autoissa poltettiin yms. oli sitten lapsia tai ei sisällä (tää on jääny painajaismaisena mieleen) kaikki raskaana olevat poltti.

Yxi_vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Lähes kaikkien edellä mainittujen lisäksi:

*Mehu, joka tehtiin jauheesta joka sekoitettiin veteen. Taisi olla väriltään vihreää ja niiiin kamalan hyvää.

*Pyörillä varustettu muovihevonen, jolla potkuteltiin eteenpäin. Se oli valkoinen jolla mustia pilkkuja ja punaiset kiinnipitokahvat.

*HubbaBubba purkka, josta saattoi puhaltaa VALTAVIA palloja jotka sitten läsähtivät kivasti naamalle ja tukkaan ;)

*Oranssinen Sopu-teltta, joka pystytettiin joka kesä takapihalle majaksi
Ylin on kait Hart Sporttia ja sitä saa vieläkin
Noita muovihevosia olen myös nähnyt uutena myynnissä - Etolassa tms.
Ja Hubba Bubba on omien teinixien suosikki tänäpäivänä.

Äiti on kertonut että mun lempiohjelma pienenä ole Hello! Hello! ja häntälakkia myös kadehdin kavereilta (itellä ei ollut)... S.1974 eli ekat kuusi vuotta ei nyt ihan kirkkaimpana ole mielessä.

Eikös nuo kaikki purkkatikkarit yms poreilevat jäätelöt ole kahdeksankytluvulta enemminkin. Ja monchichit myös, sekä kaalimaan kakarat ja isot vauvanuket...

Tiina
Naapuruston kakaroista tuli mieleen kun kerrostalon pihalta aina huudettiin "Äiti,tuu ikkunaan täällä huutaa xxx!!!!!"
Ja sit kun äiti huus ikkunasta syömään piti aina huutaa "MITÄ RUOKAA?"
:LOL: :LOL: :LOL: Meidän äitiä ainakin otti se päähän,sanoi aina ettei halua koko talolle ilmoittaa meidän gurmee-aterioita :LOL:

Ja sit mulla muistu mieleen ne ihanat hyppynarut joissa oli sellaista kimaltavaa sisällä.... :heart: [/quote]

Tuon huutelun muistan hyvin. Joskus huudettiin tahallaan: "Äiitiii tuu ikkunaan, isä putos kaivoon!" Muutenkin riitatilanteissa isällä uhkalilu oli kova juttu! :D

En oo koko ketjua lukenut, joten en tiedä onko jo Maffe- ja Malla-jogurtit mainittu tai Disney-jäätelöpuikot (ainakin Iines, Tiku ja Taku, Aku..)

-78
Alkuperäinen kirjoittaja -77:
meillä oli lastenhuoneenlattialla paksu oranssinruskea rahkamatto ja äidistä oli hienoa kun pikkuveljelle sai vaippoja mihin kuului punavalkoraidalliset joustavat housut. olkkarin sohvat oli niin karkeaa ruskeaa kangasta että paljaaseen ihoon sattui. kun muutettiin omakotitaloon isä rakenti siihen sisävessan. jättis-tuutin sai viiden markan setelillä kipsalta (tää tais olla jo kasaria). kenenkään autoissa ei ollu turvavöitä ja jengiä mahtui niihin älyttömästi. JOKA paikassa tupakoitiin sisällä, myös vaikkei talonväki olis polttanut oli tuhkis vieraita varten pöydällä, autoissa poltettiin yms. oli sitten lapsia tai ei sisällä (tää on jääny painajaismaisena mieleen) kaikki raskaana olevat poltti.
Ne oli T-vaippoja nimeltään =)

mms
Kyllapas muistui moni juttu mieleen lapsuudesta!
Itsellani oli sellanen mustapilkkuinen hevonen myos. Irtokarkit muistan viela yhden pennin hintaisina. Kaupasta haettiin neekerin suukkoja, niita kai on vielakin mutta eri nimella?

Telkkarista muistan ennenkaikkea Dallasin, se oli se perjantai-illan kohokohta :D

Radiota kuunneltiin paljon ja Anneli Tempakka juonti jotain nuorten ohjelmia, se kuulosti aina silta kuin olisi itkuun purskahtamaisillaan. Joulun ja paasiaisen aikaan tuli Noita Nokinena- lastenkuunnelmia =)

Isoveljella oli stereot joissa soi Baccara, Boney M ja Abba.

tellu
aika ihana lukea tätä ketjua.. olen syntynyt -74 ja muistin monia tässä mainittuja juttuja lapsuudesta. farkkuhaalarit piti jossain vaiheessa olla kaikilla, ja kiinantossut.. lastenohjelmista mun lemppareita oli sunnuntai aamusin tullut rosvo rudolf ja pikkukakkosessa hinku ja vinku..ja nalle luppakorva, vaikka joskus mua ärsytti kun se oli aina kaikkitietävä... muistaako kukaan muu niitä purkkia, missä oli joku keräilykuva sarja? ainakin koirarotuja niissä oli. ja kalkitoksia, niissä oli sellanen tausta mihin kiinnitettiin kuvia siirtämällä toiselta arkilta värittämällä esim. lyijärillä kuvien päälle, ja ta-daa, kuva siirtyi taustalle, meillä oli ainakin smurffi aiheisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaipaava:
Heips..
muistatteko vielä niitä ihania Naminami -vanukkaita? Pörrö pesukarhu ja masse majava?

Itse muistan sen maitosuklaa-mansikka vanukkaan jossa oli pupu vanukaspurkin kyljessä. Muistaako kukaan, mikä oli tämän pupun nimi? mistähän saisi noista vanhoista tuotteista kuvia, onko kelään tietoa? olis kiva vielä nähdä niitä ja fiilistellä :)
Ruokavalioni koostui hyvin pitkälti mannapuurosta ja pörrö pesukarhusta :D .

Juu,se kärpässieni jakkara oli mulla ja meinasin ostaa tossa yks päivä kun näin kirpparilla!Ja ohjelmista tulee mieleen Rosvo Rudolf jossa kertojana Jukka Virtanen,Where is the cat ja jostain syystä lauluista on jäänyt mieleen "Herra Huu,luulee et on kummitus,kaikkein suurin kauhistus.."ja Apinoiden planeettaa en olis saanut katsoa mutta salaa näin,Charlien Enkeleitä leikittiin joka päivä..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Ennenkuin dementia vie viimeisetkin muistot, fiilistelläänkö vähän? Eilen täällä oli ketju kaivatuista lastenohjelmista, nyt voitais niiden lisäksi kaivata muutakin. Muistaako kukaan teistä esim Monchihiä, lakutupakoita ja sitä ihanaa vihreätä, kurpitsaa muistuttavaa potkumopoa jolla oli sarvet ja punaiset kädensijat? Mikähän sen nimi on, muistaako teistä kukaan? Entä kärpässienijakkara,eikö ollut ihana? =)
Suklaatupakat muistan, en lakutupakoita. Naapurissa oli tuo kurpitsamopo :) Mikä ihmeen Monchihi? Kärpässienijakkara oli mummolassa, niitä saa vieläkin, en oikein ole ksokaan tykännyt siitä.

Muistatteko Perry-limsaa ja Chigago-purkkaa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
On tainnu mennä jo se muisti, kun ihan outoja asioita meikäläiselle..mikä on esim.monchichi?
Siis kääk, mulla tosiaan taitaa olla se vade, kun tuo kuvakaan ei edes näytä tutulta :eek:
Olen mä tuollaisen nähnyt, mutta mulla ei sellaista tainnut olla, ainakaan isoa, ellen väärin muista oli sellainen pieni maskottivavaimenperä, ei ollut meillä päin mikään hitti lelu. Olen syntynyt -70 ja siskoni -77.

ReddyHead
Äidillä oli tosi hieno tv-peli, siinä oli langallinen kauko-ohjain ja pelivaihtoehtoina oli tennis ja squash, valkoiset viivamailat mustalla pohjalla. Äiti oli tosi tarkka siitä pelistä, pelivuoroja jaettiin tosi harvoin :D

Serkkupojalla oli sentään "tietokone", ja kamalasti pelejä kaseteilla....

Videoissakin oli langalliset kaukosäätimet, Hittimittarista piti nauhoittaa sukkahousuheviä. Lauantaisin tuli radiosta Sävis ja myöhemmin yöllä Tapani Ripatin Ocsid.

Shortsit olivat satiinia ja niissä piti olla valkoinen raita sivussa, ja läpinäkyvästä muovista tehty aurinkolippa oli ihan ehdoton.

Ja ennenkuin kaksidekkiset mankat tulivat myyntiin, niin nauhoitettiin kasetilta toiselle laittamalla mankat vastakkain, ja valmiin nauhoitteen taustalta kuului oven kolahdukset, lehden sivun kääntämiset, syömään kutsumiset...

Vierasmä
Alkuperäinen kirjoittaja Kirspe:
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Häntälakki *huokaus*. Vieläkin kaivertaa kun mulla ei ollut :snotty:
ihan sama!!
:D Ihana ketju! Mä sain kyllä häntälakin, mutta semmosen epäaidon halpiksen, jossa joku helvetin supikoiran häntä. Kaverilla oli kettulakki, jossa oikeen käpälätkin!!! Ja sitä lakkia sit puhallettiin ja todettiin, että on aitoa.

Meän kioskista myytiin purkkeja, joissa nonparelleja. Pilli siihen mukaan. Tätä ei ole kukaan muistanut, joten taisi olla tämän kioskin erikoisuus. Viisi penniä taisi maksaa, penni meni pelkästään pilliin.

Sit toinen, mitä kukaan ei ole vielä muistanut (no, en kyllä koko ketjua lukenut). Tuutin muotoinen jätski, jossa keksin paikalla muovi ja sisällä jätskiä ja ihan alimmaisena purkkapallo, semmonen,mitä myytiin myöhemmin inkkaripurkkana.

Inkkaripurkka on varmaan tässä ketjussa jo mainittu? :)

Niinpä niin
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Alkuperäinen kirjoittaja VoihhVoih:
Saakohan niitä kurpitsa potkumopoja enää mistään? Tahtoo nääs sellaisen!

Mullapas on tällanen kotona varastossa :D
En tiedä miks oon tota rehannu mukana vuosikymmenet muutoissa, vaik siltä puuttuu sarvet ja ne "kahvat" josta pidetään kiinni :D
Siskolla oli valkonen hevonen, jossa mustia palloja ja punaset renkaat alla.

Vitska munhan täytyy kehitellä tuohon jostain ne sarvet, josta pidetään kiinni, niin saa tuo meidän pikkumies ajella tuolla sisällä =)

Mehän kaverin kanssa hajotettiin melkein heti noi kahvat, kun ajettiin asfalttimäkeä täysiä alas ja tietty pää edellä.

Kerrostalon pihapiirissä isukit sitt vaan vuolivat jostain puusta/oksanpätkästä uudet. Ja meno jatkui!

Välillä kävi hirvee parku kun vedettiin asfaltti-alamäki noilla nurin ja sitt oli polvet auki. Muistan, että siihen aikaan oli tosi kirvelevää puhdistusainetta:,-((

meil *montsit* tuli vasta kasarilla..no jälki junassa alusta asti (menin nääs 2 viikkoa yli lasketun ajan :LOL: ) ja mitäkö kaipaan.. noppa lasten ohjelmaa..ja jotenki sienijakkarasta on ihan karmee fiilis.. :ashamed: .. nirvasin siihen ikenen auki ..kompuroin jo sillioin..

pallopaidat, sametti farkut puukengät..sellaset kuvioneulotut lapaset misä oli tupsunyörit...ja öljylampun tuoksu ja sellanen mekaninen hiiri lelu .. niitä kaipaan kait eniten.. noi yhdistyy onnelliseen olemiseen..

lähdenkin kattelemaan valokuvia...

Yhteistyössä